14 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

re külfete katlanmektan ibaret ol: Bu hususta bir ilim ve fen hey'eti- nin mütalcası mucibi tetkik ve mü- nakaşa olurdu. Ve bundan memle- ket istifade ederdi. Fakat ortada böyle bir iddia yoktur. $ — “Hâkimiyeti Milliye, de yansene imuarız bir iki mühendis- ten bahsediliyor. Bu iddisnin bun- lara atfedilmesi doğru olmaz mı? kurulmuş hiç bir şehir yoktur. Her memleket işi hakkında ol- duğu gibi bu hususta dahi Ankara- da atılan ilik adm hayırkâr metice- ler verebilmek için açıkça münaka- şa ve tenkit edilebilir. Ve edilmeli dir. Bahusus iş fenne teallük edin- ce. $ — Beynelmilel Topoğraf Bir prolesör İstanbal Delediyesinin bir sualine cevaben Yanse'ni şe-| hircilikte adeta cahil olduğumu bil. dirdiği yazılmıştır. Bu husustaki fikir ve mütaleanız... C — Beynelmilel bir âlimin bu kadar sathi ve bayağı konuşabile. ceğine ben inanmıyorum. Bir kâkze bu beyanatın srhhatine inanmak lâ zım gelse, bir Topoğraf âliminin se- hircilik, şehir mimarisi hakkında) söyliyemiyeceğini | , Teşbihte hata etme mek için ihtiyatla konuşmak muv fıktır ama bütün mühendis ve as- | kerlerin hürmet ettiği Türk Topoğ âlimi merhum Şevki Paşa me ka dar şehirci değilse, mevzuu bahis hircilik ile alâkası olmadığını beyan etmeğe mecburum, Şu halde Yanse'nin kudretini ölçmek için Avrupa'da kazandığı mevkii ve eserlerini tetkik ve mü- talen etmek muvafık olur. $ — Yanse'nin Ankaraya nasıl ve ne niçin tercihan davet edildiğini izah buyurur musunuz? C — Cümhuriyet hükümeti An- ireminliğini uhteme tevdi iyi bir plân dairesinde kurulacağı. na kani olmuş ve biraz daha derin düşünerek Türk milletine yeni bir vatan ve hayat yaratan Böyük Dahi, ulu mimar Gazi Mustafa KemaPin büyük eserlerini kurduğu ba tarihi şehirde hem fenni ve hem de tarihi bütün inceliklerile tespit ve tersim dretli memuriyetimin ikinci ayi Avrupa'ya tetkik seyahatine gittim; Beynelmilel ve maruf dahi olsn tek bir mimara Ankara şehrini tev- di etmek istemedim. Birkaç maruf şehirci arasında bir müsabaka açma- | ğı muvafık gördüm. Bu gibi maruf zevat ile beni tanıştırmak için Ber. fin Şehremini Büz cenaplarının ta vassutunu istedim. Berlin Büyük elçimiz Kemalettin Sami Paşanın da yardımlarile Al- manya'nm büyük mimarlarile gi tüm, Bunların en büyüğü ve yaşlı: profesör Hofman'dır. e Meşakı sefe- riyeye tahammül edemiyecek kadar ihtiyar olan bu büyük mimar bana lin mühendis ve san'atlar yüksek mektebinin şehircilik müderrisi mi mar Yansen Diğeri de mühendis ve mimar meşhur profesör Briks i- di. Kemalettin Sami Paşa bu zevatı arethaneye davet etmek suretile beni kendilerile tanıştırdılar. Uzun uzadıya konuştum. Eserlerini gör- düm ve takdir ettim. Berlini' ziyaretimden evevi | Pa- riste Fransa hükümeti Baş mimarı meşhur Ürbenist profesör Yausley ile de görüşmüş şehircilikte haki- katen çok yüksek olan bu büyük mimar ile de mutabık kalmış idim. Bu üç zâtı Ankaraya davet ettim. Ayrı ayrı sehri gezdiler Dahiliye Vekâleti tarafından tab ve neşredi- len risalede görülen (Direktif) leri kendilerine verdim ve müsabaka mu kavelesini akdettim. Takriben bir buçuk sene sonra gelen plânlar Dahiliye Vekili Şük- 'ü Kaya Beyefendinin çok musi olan emirlerile Halk Fırkasının bü yük salonunda teşhir edildi. Ve gar zetelerle ilân olundu herkes gördü. Ve beğendi. Bu sıralarda ben Bilecik meb'us- tuğuna intihap edildiğimden minliğinden ayrılmış £ bulünüyor- Mum, Dahiliye Vekâleti her ie meslekten mürekkep bi he- yeti teşkil etti Arizu amik © tetkik ve münakaşadan sonra | profesör (Yansen'in plânr en muvafık — bu- tandu. Gazi Mustafa Kemal Paşa Haz- retlerinin ve hükümetin tasvip ve © tasdikine iktirmn eden müsabaka plânnın tatbikat ve tafsilât proje- lerinin tanzim ve icrası bu suretle Yanzene verildi. Bir iki senedenbe- i bu uğurda çalışılmaktadır. Görülüyor ki Yansen öyle bilâ #tkik celp ve davet edilmemiştir. ialâhiyatar zevatın tavsiyeleri üze ine eberleri . görülerek ve sonunda müsabakayı kazanarak şehir plânı nın tanzimi hususu kendisine tevdi adileniştir. Profesör Yansen'in veya © şu ve İ sülerinin diyarı olan Almany: nbr hangi bir plân © veya ilebilecek noktalar Yansen ehlivet- | sirdir denemez. Bu büyük bir hak- sezlık ve insafsızlık olur, Yanan ilm, fn ve tina kür plânmı yapmış ve İstokholm şeb- rinin müsabakasına girmiş ve kazan ması çok muhtemel bulunmuştur. Profesör Yansen Berlin | şehrinde Charlottenburg'daki şubeyi | yapan ve şehircilikte yep yeni mazariyele- ri tatbik ve kabul ettiren bir kud- rettir, Mimar Yamsen Frederik iştiraze pamile Berlin şehrinin bel kemiğini teşkil eden ve £ abidat ile mâlâmal bulunan muazzam bulvarın şehirci- liğin yeni nazariyelerinc, seyrüsefer de emniyet ve selâmet prensipleri. ne göre tadili hususu kendisine em- niyetle tevdi edilmiş bir şehircidir. Kolonilerde değil!, Berlin şeh- rinde yaşıyan ve bu şehirde en yük meseleler kendisine tevdi edi- len (Yansen) e Türkiye'de ehliyet- Miyan ve ilim ve fen ile alâkası ol- miyanlar tarafından verilebilir. Türk mahafili | fenmiye ve ilmiyesini bu hususta tenzih etmeği vazife adde şikâyet edildiğini görüyoruz sebe- bi... C — Eski veya kismen yapılmış | bir şehri imar ederken şikâyeti mu cip çok vesilelere tesadüf olunur. Armalar istimlâk edilir, ev. Plâni henüz kesbi ka yet etıniyen mahallerde inşaata mü. | sande olunmaz. Bu yüzden wz siniz, arsanızın bulunduğu caddede de üç katl binaya müsaade edilmiş | tir bütçeniz buna müsait değildir. Bir katlı bir ev yaparak müstefit anlaşamıyorsunuz ibince iş o mahkemeye Buna mümasil daha gok pürüzlü sebepler vardır ki mem naniyetsizliği muciptir. İmar teşki lâtmen noksanı ve tatbik sistemi- nin biraz hatalı olmasını da ilâve edersek işin uzaması yüzünden de sızıltılarm sebebi kolaylıkla anlaşı. lar. $ — Memlekette iyi şehirci ve mimar yatiştirilmek için me düşümü- yor sunuz? 'C—Büyük şehirlemizin mütehassıs eller tarafından imarma çalışıldığı bu sırada her zaman | söylediğim gibi memleketimizde Türk şehir mi marlarınn . yetiştirilmesine ehemuni yet atfetmek lâzımdır. Şehirlerin imar ve tanzimile alâ kadar bir imar umum müdürlüğü- nün teşkiline taraftarım. Müstait mühendis ve mimari, mız imar idaresine alınarak yeti; rilmesi ve hattâ Yansen'in O Berli: deki merkez bürosunda Ankara pi nı ve diğer işlerle iştigal eden bir iki Türk mimarı" bulundurmalı ve Profesör (Hols Mayser) in bürola- rmda çalışmak üzere birkaç genç mimarın Viyana'ya izamı çok fay- dalı olur kanaatindeyim.,, — — ee la ii Alman - Rus iktisadi münasebatı BERLİN, 12. A. A. — İktisat Na Zir, Sovyet ticaret - rmurakhaslarile temasa gelmiştir. Resmi müzakerat cumartesi günü başlıyacak ve güm- tük, demiryolları ve vapur icarı ta rifeleri hakkında cereyan edecektir. İncir mevsimi nihayet buldu IZMİR, 13. A-A.— İncir mev mi geçtiği için bazı incir imalatha, İeri faaliyetlerini tatil etmişlerdi Br kısım imalâthaneler de faaliyet. lerini tatile hazırlanmaktadırlar. Avam kamarasında LONDRA, 12. A.A— M. Mac Donald, kralm nutkuna verilecek ce vap hakındaki müzakere bitmeden dumping meselesi | hakkında beya- patta bulunmak ümidinde olduğunu avam kamarasında söylemiştir. Me: kür cevaba dair olan müzskere P zartesi günü nihayet bulacağından başvekilin vadettiği beyanalım da o gün vukuu tabii Marsilya limanındaki gemicilerin protestosu MARSILYA, 12. A.A. — Ucret lerde tenzilât yapılma sup ticaret filosunun kısmının techizatının ref'i ve işsizlik ihtimal lerine karşı protesto mahiyetinde ol mak üzre her rütbede ve her ihtisas şubesine mensup gemiciler ve bahri- yeliler eat 7 den 13 e kadar servis) yapmaktan imtina etmişlerdir. Pro- testocular wesai borsasında bir iç- time yapmışlar, bundan sonra liman Bu beyannan.sd, gemi kasının techizatının ref” edilen tedbirlerin işsiz brakacağı temiş edil- 17 milyon dolar ceza AUSTİN, (Texas). 12. AA.— Müdcii umumi tröstler hakkındaki kanuna riayetsizlik — gösterdiklerin. den dolayi 15 petrol kumpanyası bakkında 17 milyon £ 850 bin dolar para cezası yerilmesini ve bu kum. panyaların Texas hükümeti haricine çılınrılmasna hülüm itesını talep etmiştir. HARICİ HABERLER Kıbrıstaki Teşrii meclis Mançuride Sükün var! Japonlar işgal ettik- leri yerleri tahliyeye hazırlanıyorlar NANKIN, 12. A.A — Japonya tarafından tahliye edilecek arazinin tekrar işgali meselsile meşgul olacak Çin komisyonu vazilesine başla mak üzre hazırlıklarını bitirmiştir. Ancak bu komisyonun reiri M. Vel. lington Koo'nun Japon mümessilleri nin tayinini beklemekte olduğu be- yan edilmektedir. M. Koo, cemiyeti akvam meclisin kararını Çin hükü- metinin tamamile kabul etmiş oldu- ğunu söylemiştir. TIEN-TSİN, 12, A.A.— (Resmi) alilerle meskün kers- | idare arasında bir itilâf hüsüle CENEVRE, 12. 6 T. Evvel tarihli i Çin ve Japon ümetlerine teşekkür etmiştir. M. hükümete gönderdiği apta evvelki taahütlerini hatırlatmış, Mançurideki kuvvetleri nin başında bulunan kumandanların | herki angi bir yeni hareket ve teşeb noktasında israr etmiştir. Bulgaristanda Affı umumi Çiftçiler istisnasız bir affı umumi istiyorlar SOFYA, 12 (Milliyet) — Şimdiki hükümetin mevkii ik- tidara geleli beş ay olduğu hal | de henüz siyasi bir affi umumi ilân etmemesi, çiftçi fırkası ma hafilinde ciddi bir hoşmutsuz- luk tevlit etmektedir. Bu fırka nın parlâmentodaki grup ri: fırkasının isti bir affi u- mumi talep etti umuminin de fırkanın teşi nide toplanacak olan gongresin den evvel ilân edilmesini iste- diğini beyan etmiştir. Hukümet koalisyonuna işti rak diğer bürjuva fırkaları ma- hafılinde ise istisnasız bir affi umumi arzu edilmemektedir. Zira bu takdirde sırp muhi. i çifci rüesa ile muhacir komü de edeceklerdir. Başvekil M. Muşanoff ise af fi umuminin şekil ve vüsaitini nistler de affi umumiden istifa- | tayine ancak hükümetin salâhi yettar olduğunu, her hangi bir frkanm hususi taleplerinin mü essir olmıyacağını söylemiştir. Affi umumiye dair olan hür ciddi bir ihtilâfa yol açılacağı hmin edilmektedir. Zira çift- ci fırkası hükümet koalisyonu» | nun en kuvvetli frrkası Gemlik Mual Semlik muailimlerinin bir arada çekilini lisi Mımaka müfettişi Fevzi, > | yapmak salâ İ tir. Bu tedbirler muvakkat bir ma- İngiltere müstemlekât nazırı lâğvetti LONDRA, 12. A, A. — Müstem lekât sazım, Kıbrıstaki vaziyet hak kında avam kamarasında sorulan bir suale verdiği cevapta hükümetin va ziyete artık tamamile bakim bulun- duğunu söylemiştir. zır beyanatına devamla Kıbrıs karğaşalıklar esnasında si: 5 kişinin ölmüş , 30 dar kimsenin de yaralanmış oldu- ğunu, polislerin — uğradıkları zayin- tan 39 yaralından ibaret bulunduğu- nu tasrih etmiş ve demiştir kiz “ Kıbrıs adasmdaki teşrii meclis artık mevcut olmıyacaktır. Kanun iyeti valiye verilmiş- haiz bulunmaktadır. Bu ada. nin atiye sit mukadderatını tayin me selesinin heyeti umumiyesi ile yeni- den tetkiki lâzım gelecektir. ATINA, 13. (Apo.) — Londrada Müstemlekat nazırını Avam karma- rasında Kıbrıs meselesi hakındaki is tizaha verdiği cevap bütün Yunanis- tanda fena bir tesir yapmıştır. Tesiihat müzakeresini kabul edenler LONDRA, 12, A.A — Hariciye müsteşarı M, Edeni, avam kamarasın da sorulan bir suale verdiği cevapta ın retmi haberlere naza- teslihat mütare- bülkümetin de esas itibarile kabul cevabi verdik lerini beyan etmiştir. Affyp vak'alarının sebebi BRUKSELLES, 12. A.A — Mew- se eyaletinde Afiyp'te 1930 Kâmu- nuevvelinde sis yüzünden zuhur © den vak'alar hakkında tahkikat yap mağa memur komisyonun vasıl oldu ğu neticeler bu havalide nisbeten yaşlı kimselerin ölmesini ve daha yüzlerce kimselerin rahatsızlanması- nı fabrika bacalarından çıkan duman ların bavyi kirletmiş olmasına © ve be halin Meuse vadisinde havanm taki seret ccreyanma mani olan ve esasen pek seyrek olarak zuhur eden bazı cevvi şeajt yüzünden va- himleşmesine atfedilmektedir. Komi syon bir an evvel bu vaziyete karşı vikaye edici tedbirlere müstenit bir siyaset takibini taysiye etmiştir. M. Dawes ile sör John Simon Parise gidiyorlar LONDRA, 12. A.A.— M. Daves Parise gitmek üzre yarın Londradan hareket edecekti lariciye nazırı sör John Simon Parise Pazar günü gidecektir. Japon » murahhasr zaten Pariste bulunmakta olduğundan M. Dayes Parisâ gelir gelmez bazı isti. şarelr yapılacağı haber alınmıştır. Napolide bir infilâk NAPOLİ, 12 A,A— Faşitler fe- derasyonu merkesi önünde bir bom ba patlamıştır Merkeze bitişik ah- sap bir ev harap olmuştur Nüfuşça zayiat yoktur limler Birliği resimleri (X işaret- şaretlisi Maarif memuru ve Birlik reisi Hüseyin Baştuğ Beydir) Gemlik muallimler birliği senelik kongresini maarif me- muru ve birlik reisi Hüseyin Baştuğ Beyin riyasetinde ak- tetmiştir. Birliğin o bu seneki kongresi pek hararetli olmuş, ezcümle birliğir yeni sene için deki halkın tenvir ve irşadına matuf mesai projeleri etrafın- da Hüseyin Baştuğ Beyin tek- | Hifleri kabul edilerek: kazanm | orta mahallinde bir okuma 0o- dası küşadile kemafissabık 7 muma faideli konferansların ve rilmesi karar altına alınmıştır. Birlik mesailinin hallinden sonra mıntakâ ilk tedrisat mü- fettişi Fevzi Beyin riyasetinde ikinci bir içtima yapılarak pa- zartesi günleri öğleden sonra- ki tarzı mesai, şmıflarda içti- mai teşekküller, sınıf koopera- tfleri; haftalık şemalar ve mi şahede usullerile yeni tedrisat cereyanlarının tatbiki hakkın- da mühim ve çok faideli mes- leki bir müsahabe yapılmış ve umuma bir çay ziyafeti ikram edilmek suretile içtimaa niha- yet verilmiştir. Fransız Meclisi açıldı Harici siyaset takrir- İ lerine ayın 17 sinde cevap verilecek İ PARİS, 12'A, A. — Parlamento öğleden sonra tekrar açılır açılmaz İ radikal sosyalist grapu harici siya- İ set hakkındaki istizah takrirlerinin bugün yahut yarım derhal müzake- resimi istiyecektir. Sosyalist grapu da işsizlik, de- miryollar tarifelerine zam yapılma- sı, umumi af, 1932 bütçesinin mec- iyaset ve tahdidi teslihat meseleleri hakında istizah takrirleri verecektir. PARIS, 12. A.A — Parlamento sat 15 te tekrar açılmıştır. Mebusan meclisi harici siyaset hakkındaki is- tizah takrirlerinin 17 Teşrinsanide müzakere edilmesine karr vermiştir. M. Laval, işsizliğe karşı sigorta isi hakkindaki kararma» PARİS, 12. AA. — Mebusan mec demiryolar tarifesine zam yapıl ması baklamdaki istizah takririnin müzakeresini, hükümetin itimat me selesini ileri sürmesi üzerine 272 mu halif reye karşı 311 rey ile tehir et- miştir. Bulgar Komünistleri Geçen defaki suikast nasıl tertip edilmiş? m EDEYA 10. (Milliyet).— Polis Gin bundan on gün vel keşfedilen | komünist suikastı hakkımda bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe mazaran, geçen haziranda Bulgaristana gelip bir müsademe es- masında sokakta telef olan Mosko- vanın adamlarmdan Nikola Kofar- ciyef'in tekrar teşkil ettiği gayri kanuni komünist partisi merkez ko- mitesi beş azadan mürekkeptir. Bu merkez komitesinden bir zat bilhas- sa ordudaki propağandayı idare odi- yordu. Kemitesnin aylık bütçesi 310 bin leva tutuyordu ki, bu paranın üçte ikisi komünist enternasyonali- nin tahsisat ve amele fırkası meb'us larının aidatı ile temin edilyordu. Bu suretle amele fırkası gayri kanuni komünist fırkasına masko vazifesini görüyordu. Komünist merkez komi- tesi ahiren Burgazda bir kano otome bil satım almış ve bu suretle | Ru- sya İle muntazm münasebet te min etmiş. Zabıta, idiasına nazaran kararını da'ele geçirmiştir. Bu ka- rar Bulgaristandaki vaziyeti ihtil halinde göstermekte ve bu ihtilâlin kasip bir inkisafı safhasında müsel- lâh kıyamen başına geçmek üzre vazi bir teşkilât vücude getirilmesini tavsiye etmektedir. Komünist fırkasının gayri meşru faaliyeti muhakkak olmakla beraber, zabitanın bu tarzdaki ifşantmın, | mele fırkasınm feshi için büükümete lâzem gelen malzemeyi temine ma- tef bulunduğu zanmını tevlit et mektedir. Diğer taraftan başvekilin naşiri efkârı olan “Zname” gazetesi de, kabine azasından bazılarının amele fırkasının feshi için fanlâne bir sa- rette çalışmakta olduklarını yaz- maktadır. Bu fırkanın parlamento- da 32 meb'usu vardır ve bunlar mem | lekette olduğu kadr meelistede | de | fanline çalışmaktadırlar. Dahiliye vekili I Elâzizde | ii > Fırat üzerindeki bü- yük demiryolu köprüsünü de gezdiler ELAZIZ, I2A.A— Dahiliye kili Şükrü Kaya Bey, refakatlerin deki zevatlâ beraber bugün Frat neh Fi üzerinde inşaatı ilerlemiş olan 351 metrelik böyük demiryolu köprüsü ile Frat üzerindeki 160 metrelile ş0- se köprüsünü gezmiş, yoldaki | in- şant amelsinin vaziyet ve yaşayışla- rını tetkik etikten sonra Elâzize gelmiştir. Elâlizliler, Vekil Beyi, Ma İstya caddesinden itibaren hararetli bir surette © karşılamışlardır. Şükrü | Kaya Bey, doğruca hükümet daire- İ sine gitmişler ve burada memurları İ ve şehir mümessillerini kabul etmiş- İ lerdir. Bilâhar bülcümet deviri ile| adliye dairesini ziyaret etmişlerdir. | Bundan sonra beldiyede belediye | meclisi azalarile şehrin plânı, su ve elektrik işleri üzerinde görüşmüş ve bilhassap lân meselesi üzerinde âza- ları tenvir eylemiştir. Türk tayyareciliği gar matbuatının SOFYA,I3.A.A.— Mir gazetesi Türk tayyareciliği hakkımda yazdığı bir 'ürke hükümeti ve milleti tayyareciliğin yet sarfetmektedir. bakkusdi Bul mütalâaları.. alkan hususi muhabirimizden - Telefonli! makalede diyor Mi inkişafı için çok büyük bir Heh sene bir tayyar? bayramı tes'it edilmekte ve bu münasebetle ef tayyarelerin kendilerin ihta eden kasabaların idden büyük bir propaganda faaliyeti icra olu in bu muazzam tekâmül ve inkişafına rağ larak tayyarecilik içi maktadır. Fakat tayyareci atlarile anılması merasifi Türk matbuntı, milletin, askeri bir sir gibi saklanan tayyareleri az günden şikâyet etmektedir. Türkiyeden gelen malümat Erzurum arasmda bu sene posta hizmeti de İstanbul ile Ankara ve Ankara il yapmak suretile sivil tayyareci sahasında çalışmağa başlandığını göstermektedir. Yeni tayyareler bü bir Türk tayyarecisi olan Vecihi Beyin nezareti altında ve Türkiyede inş edilecektir. Bu genç Türk tayyarecisi uzun müddetten beri muhtelif tayyf ve tiplerile meşgul olmakta ve son zamanlarda da beynelmilel patenti 8 mak üzere Prağ'a kadar üçacak bir tayyare modeli yapmış bulunmaktadıl Motörler hariten celbolunacak, fakat tayyarelerin bütün diğer aksamı Tür! mamulâtı olarak yapılacaktır. Bu zat tayyareciliği şimdi Türkiyede şehirden şehire uçacak çok halka sevdirmek çü müessir bir propaganda | 49 yahati yapmaktadır. Şimdiki halde Türkiyede hemen munhasıran Frans tayyareleri kullanılmaktadır. Fakat yavaş yavaş bunların yerini Amerikmi tayyareleri almaktadır. Türkiyede tayyare imaline gelince: ba. kaç sene evvel Kayseri civarındi büyük bir tayyare fabrikası yapılmış ise de bu teşebbüs muvaffak olamadı ğımdan elyevm fabrika çalışmamaktadır. mutehassıs getirerek fabrikayi ıslah etmek ve Amerikan Manhaza hükümet Amerikalı bit tipinde tayyare ler imal etmek teşebbüslerinde bulunmaktadır. Yunan-Bulgar itilâfı imza edildi ATİNA, 13 (A.A.) — Hoover tanın tamirat borçlarına da tatbiki v hakkında Bulga nanistan arasında bugü bir itilâfname namesinin icra mevkiine konmı moratoryomunun Bulgaris © Kafandaris.Molof i imza edilmiştir. Yuna” nistan, | temmuz 1931 tarihinden itibaren 30 haziran 1932 te“ rihine kadar Bulg tecil olunan senelik taksitler Londr: edecekleri şerait altında müsavi ta! istan tamirat borçlarının tediye olunmasma muvafakat etmektedir. Bu tecil ancak Kafandaris-Molaf namesi mucibince Yunanistanm borcunu borcu mikdarına şamildir. Bulgaristanın tamirat itilaf” tecavüz eden tamirat borçlarından İn mütehassısların tesbif derde tediye olunacaktır. Menemende azılı bir katil İZMİR 15, (A.A.) — Menemende topal İsmail isminde biri aile geçimsizliği den zevcesini müteaddit yerlerinden ya- raladıktan sonra ölmediğini görünce boğazından kesmek suretle öldürmüş ve baldızını da muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Ka- til yakalanmıştır. Yunanistanda kanlı bir nümayiş ATINA, 13 (Apo) — Pergos şehrinde üzüm (müstahsilleri bir nümayiş yaparak bazı metalipte nüzzarın behemehal inikat ederek kendi karar vermesini istemişlerdir. Hükümet bu nümayişe rağmen, bulunmuşlar o ve Hey'eti metalipleri hakkında metalip hakkında yet ceva- bı vermiştir, Bu ret cev -abı üzerine müstahsiller tekrar nümayiş yapmışlar ve tecavü; Hükümet ni rezesi sevketmiştir. Sükünun iadesi ârane bir vaziyet almışlardır. ayişçileri dağıtmak içi süvari jandarma müf için silâh istimal edilmiş ve altı kişi yaralanmıştır. Sükün iade edilmiştir. Ankara muhteliti: 5 - Çankaya:0 ANKARA, 13. A, A. — Bugün İstiklâl spor sahasında şehir muht ile Çankaya spor klübü arasında (eksersi; x mahiyetinde yapılan futbol mü: sabakasında muhtelit takım sıfıra karşı beş sayi ile galip gelmiştir İzmir lik maçları yapılıyor İZMİR, 13. A. A: vam edildi sabahleyin ikinci takımlar ara, yaka spor klübü ikinci takımı güzel bir takımını ikiye karşı üç sayi ikinci takı km da bir sayi ile berabere kaldılar. ile mağlüp etmi « ile Altunordu ikinci takımı karşılaştılar, Neticede her iki tar ün Alsancak spor sahasında lik maçlarına de- sında icra edilen maçlarda Karşı- oyundan sonra | Türkspor ikinci ir. Bundan sonra Göztepe Öğleden sonra ayni klüplerin birinci takımları karşılaştılar. Karşıyaka 4por-Türkapor maçı çok sert ve heyecanlı oldu, neticede Karşıyaka spor talamı ikiye karşı dört sayi Altınordu takımları kar. karşı dokuz sayı ile galip geldi. ile galip geldi. laştılar. Neticede Altınordu. birinci Bundan sonra Göztepe- takımı bire Izmirde sonbahar at yarışları dün yapıldı. İZMİR, 13 ALA, — Yarış ve ıslah encümenini yarışlarının birine da icra edilmiştir. Birinci koşu satış koşusu idi, Üç ve daha yükarı yaşta ve 1931 tertip ettiği sonbahar at bugün Buca koşu sahasında binlerce seyirci huzurun” senesi zarfında kazandığı | ikramiyeler yekünu 3000 lirayi doldurmayan haliskan İngiliz at ve kısraklarına mahsus mesafesi 2000 metre idi. İlsi M. Yantesin Vendorvasi ikinci geldi. İkramiyesi 400 lira olan bu koşunun iştirak etti. Şüphi Paşanın Rosbeli birinci, İkinci koşu üç yaşımda ve hiç koşu kazanmamış yerli ve arap erkek ve dişi taylara mahsus idi, İkramiyesi 300 lira olan bu koşunun mesafesi 1200 Beş hayvan tirak etti. Mustafa Ef. nin Ümidi birinci, Fehmi ağanm şehabı ikinci, Mustafa Ef. win Nidası üçünsü gelmiştir. Üçüncü koşu, dört ve daha yukarı mahsus, ikramiyesi 300 lira ve mesafesi taki yerli ve arap at ve kısraklara 1600 metre idi. Dört hayvan işti rak etti. İhsan Beyin Gümüşü birinci, Şükrü Ağanm kısmeti ikinci, Suphi Paşanm Alceylanı üçüncü gelmiştir. Fransız bütçesi meb'usan meclisine verildi PARİS, 13 (A.A.) J Meb'usan Metlisine tevdi olunan büt- çe lâyihasi parlâmento tarafından kabul edilen yeni içtimai ka- nunların tetbikinden mütevellit bir masraf fazlalığı göstermek- tedir, Lâyiha, parasi düşük olan memleklerden gelen eşya ve emtia üzerine munzam bir gümrük resminin vaz'ı ve kazanç ile muamel evergilerinin zamanı hazıra daha muvafık bir cihetine gidilmek suretile bütçenin surette tevzini ilti- zam ve tavsiye edilmektedr. Harçten gelen iptidai maddelerden alman yüzde 2 resim olduğu gibi ipka işlenmiş mevat üzerindeki resim bu edilecek ve fakat yarı maddelerin bazıları için yüz de dört ve diğerleri için de yüzde altıya çıkarılacaktir. Bu yeni tarife, yeni bir resmin vaz'ını ve him mun elyemektedir. sız ve ecnebi istihsalâtına tahsi klı tarifeler arasındaki müsavat Gözetilen maksat, şimdiye azlığı kaldırmaktır. ye usulünün tesisini tazam- kadar Fran- İmekte olan biribirinden far Müskürat ve meskükât idare vezlerinde biriken ve ciheti sarfı olmıyan faz- İn par r dahi bütçede muvazene lesisine yardım edecel Gelecek mali sene için muhammen © bütçe 4.037.000 frank va.idat ve 40 milyar 953 milyon frank masarif östermektedir. Aradaki fazlalık 102 milyona baliğ olmaktadır.