9 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

9 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi ve Siyasi — Birinci Millet Meclisi Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref Başkumandan anlatıyor.. İsmet Bey “Pş.” hata etmiştir.. sözünün akisleri derhal yükseldi Ve en son olmak üzere ge- rek hey'eti âliyenizden ve ge rek onlara emniyet bahşolabi. |! lecek kıymetli ve Faziletli arka- daşlarımızdan bir kaçı tâ ora- || ya kadar gittiler. Kendilerine icap eden nesayihte bulundu- lar, Fakat bu da müessir olma- dı ve belki bu arkadaşları iğfal |! ,etmek için bir çok yalanlar söy lemişlerdir. Çünkü bu arkadaş- | | larla orada müdavelei efkâr et- “tikleri sırada hükmetin ken emirlerine vermiş olduğu 159 uncu &laym zabitanmın kâffe- sini tevkif etmişlerdi ve efradı. na da birer vesika verdiler ve bu vesikalar üzerinde, artık mu harebe bitmistir hepimiz padi- şahın evamirine itaat edeceğiz. Haydi memleketlerinize — niz ve bunu neşrediniz, terhis mw ve ille den silâhlarını alarak şuradan, buradan topladıkları adamlara ve ondan sonra da Yunanlılara verdiler, O sıralarda idi ki, ya- ai bey'et daha orada bulundu- $u zaman idi ki hatrı âlinizde- dir. Doğrudan doğruya meclis riyasetine hitaben & yazdıkları telgraf, daha doğrusu bir pro- testoriame diyelim çünkü onlar öyle demişlerdi. Bu protestona me ile doğrudan doğruya mec- lisi âlinizin meşruiyetine mev- cudiyetine tecavüz ve taarruz etmişlerdi. Bütün manasile is- yan etmişlerdi. Nusret Ef. (Erzurum) — Paşa Hazretleri bu telgrafa is- vam desek daha doğru o- ur, — Evet bu isyannamelerini geri için kıymetli bir vesi düşmanlarımız simi kendilerini kurtarma- ğa kifayet edecek bir vesika te lâkki ettiklerinden son elde et- tiğimiz vesaikte bunun bir su- retini de düşmanlarımıza ver- miş oldukları anlaşılıyor. Bu adamlar bütün milletin ve memleketin menafii mukadde- sesini tahkir etmekten, bu a- damlar meclisi » âlinize karşı © hiç bir ferdi zelilin (| telâffuz &demiyeceği biedebane tahkira ta cür'et ettiklerinden bu adam lar müdafaayi vatan için hudut larda, cephelerde oturan as- kerlerimize silhlarmı çevirmek- ten utanmadıkları halde gene © meclisi âliniz bunlarm lehinde, © bunların salâhmda bulunmak istediniz ve en son kabul etmiş olduğunuz karar, bu adamların ilticaları halinde denaetinden dolayı haklarında sadır olması tabii olan hükümü O kanuninin delâleti âcizanemle mazharı af — olacağı vaadinin kendilerine bil dirilmesinden ibaretti. Efendi. ler; hey'eti âliyenizin bu em- rini harfiyen ifa ettim. Ve teb- liğ garp ordusu kumandanı İs- © met Bey tarafından aynen bun lara tebliğ edilmiştir. Garp or- dusu kumandanı o İsmet Bey her insana nasip olmıyacak bir büyüklüğü de (kendiliğinden göstermişti. Bu admaların ka- fasını on kere parçalamak için namütenahi fırsatlara malik i- ken pek kuvvetli kıtaat elinde iken ve bütün vaziyete hâkim iken vurmamıştır. Vuracağı zaman demiştir ki., (hata etmiş sesleri) o ha- reket etmekle pek ii bir savap işlemiştir. e (Doğrudur sesleri) İsmet Bey bunlara de- miştir ki Cişte Büyük © Millet Meclisinin size olan en büyük lütfü ve atıfeti bunu size res- men tebliğ ediyorum.) Fakat hususi olarak kendiliğimden de © diyorm ki. Yaptığınız hiyanet cinayet ve denaattir. Güvene. “cek hiç bir şeyiniz yoktur, ma- iyetinizdeki | kuvvetleri pek mubalâğal ölarak söylüyorsu- © nuz ben onu üç misli addederek .tedabirimi ona göre almışımdır linaenaleyh B.M. Meclisi- emrine “itaat ediniz. Bu * mlar ona da itaat etmemiş- erdir. İşte ondan sonra ordu Birinci Mecliste Erzurum meb'usu z Nusrat Bey kumandanı kitaatı bunların bulunduğu O istikamete tev- cih etmiştir. Halbuki bunlar daha evvel (o Yunanlılarla itti. fak etmişlerdir. Ve bütün sa- fahat gösteriyor ki, bu ittifak- larmı filen izhar bahane taharri ediyorlardı. Or- | du, Gedüs istikametine tevec- cüh edince bunların maiyetle. | rinde bulunanların bir kısmıkül lisi zorla tutulabilen insanlar derhal vaziyeti anladılar ve kı- sım, kısım ayrıldılar. Bu ayrı- lanların bir kısmı orduya ilt- hak etmiştir ve bir kısmıda iltihak etmek üzere bulunuyor. Etem, Tevfik, ve Reşit Beyler | doğrudan doğruya maiyetlerin- de kalan bir kısım kuvvetler ki. En son vaziyetle üç (yüz kişi kadar görülmüştür. £ Bunlarla bilâkaydüşart Yunanlıların em rine tabi olmuştur. (Kahrolsun lânet olsun sesleri) Yunanlıla- ra şüphe yok ki bunlar bir çok esrar tevdi etmişlerdir. Yalnız bu adamlar bittabi ne ordumu zu bilirler ve ne de ordumuzun celâdetini lüzumu gibi takdir edebilirler. Onların esrar diye tevdi ettikleri şeyin hüküm ve tesiri yoktur. Fakat her halde mubalâğalı bir surette vermiş oldukları malümat ve izahatla Yunan ordusunu ve İngilizleri fevkalâde £ heveslendirmiştir. Ve bunun neticesi olarak iki gün evvel Yunan ordusu bütün garp ordusunun her noktasında | kendi hatları o arasmda Etem | dahil olduğu halde ( taarruza geçmişlerdir. (Allah kahretsin sesleri) Çerkes Etem meselesinin Ralli Nusret Ef. (Erzurum) — Paşa Hazretleri artık bey de. meyiniz hain deyiniz. (Devamı var) Fransaya ithalât PARİS, 8 (A.A.) — Bugün meb' usan meclisi idhalâtın tabi tutulaca- ğı resimler hakkındaki kanun lâyiha sını müzakere etmektedir. Şeker kıralının ültimatomu NEVYORK, 8 (A-A.) — Ayrupa ya gitmiş olan M. Chadbourne”nun, dünya'da şeker istihliki azalmakla olduğundan dolayı Cava şeker müs- tahsillerinden istihsalâtlarını tenkisi talebini havi bir ültimatomu hamil bulunduğunu söylemektedir. M. Snowden istifa ile tehdit ediliyor Mr. | zakerelerle alâkası olmadığını | ileyh terkedildiği takdirde istifa edeceği netice bir uzlaşmaya müncer olmuş otur, M. Grandi döndü etmek için | sir MİLLİYET ——— Şimdiye kadar ke BERLİN, 8 A.A. — M. Brüning” in müzayeka emirnamesinin tahriri bu akşam bitecektir, Bu emirname, nakliyat ve hidematı umumiye tari- felerinin tenzilini ihtiva edecek, kö- mür, demir, potas, fintlerinin indiri ecek ve buna karşı ücret lerin tenzilini ilân eyliyecek © ve iş miktarları üzerine mevzu (vergiye 0,85 den 2 ye kadar bir zam yapacak tr. Emirname, üçüncü kısımda dav let düşmanlarına karşı alınacak siya- si tedbirleri izah edecektir. Eğer son sante kadar bir tebed- dül olmazsa, haftalardan beri çalışı- lan ve siyasi mahafilin *“ ka- binesinin son büyük gayreti” namile yâddettiği bu vesika umumi hatları itibarile yukarıda yazılanlardan iba- rettir. Bu vesika her halde büyük bir taraftar grupu bulmiyacak fakat M. Brüning'in bizzat kendi ekseriyeti içinde şiddetli bir muhalefete maruz Sosyal demokratlar, hükümete ov velee yapmış oldukları mükerrer ih- tarlarla, ücretler hakkındaki müta- Icasını bildirmişti. Dün öğleden sonra da Sosyalist sendi deceği meticelerden doğacak her tür lü mes'uliyetleri reddedeceğini bil dirmiştir. Bu neticeler, bilhassa Sosyalde- mokratların Brünine O hükümetine karşı takip ederelmekte © oldukları müsamaha siyasetinden feraat et- meleri ve tevlit edeceği her türlü si yasi neticeleri düşünmeksizin Rei- <hstag'ın vaktinden evvel © içtima daveti olacaktır. Vaziyet pek'vabim görünmekle sigorta ve M. Şeref Bey ANKARA, SAA. —C.H. Fırkası grupu 8/12/931 tari- hinde Afyon meb'usu Ali Be yin riyasetinde ( toplanmıştır. Haydarpaşa istasyonu yangını sigorta davasında evvelce Ma- liye vekâletinin vekâletini de- ruhte etmiş olan Yusuf Kemal, Mustafa Şeref Beylerin fırka- miz grupunu bu mesele hakkın da tenvir etmek arzusunu izhar eylemeleri üzerine (| verdikleri malümat dinlenmiştir. Yusuf Kemal Bey beyanalın- da evvelâ fırkayı tenvir etmek istemesi meselenin B. M. Mec lisinde müzakeresini temdit et- mek maksadını istihdaf etmedi ğini, zaten vekâlet ücreti bahsı nın kendisi için ehemmiyeti ha iz olmadığını, hakikatın bilin- mesi ve haklı muamelenin ne olduğunun anlaşılması ehemmi yeti haiz olduğunu tasrih et- miş ve Mustafa Şeref Bey de ayni era teyit etmiştir. Mesele şu 1917 e ke bulan Haydar paşa garı yangını dolayısile, Anadolu demiryolları şirketile sigorta şirketleri arasında ta- haddüs etmiş ve 12 seneden be ri intaç edilmemiş olan dava da Bir tavzih ANKARA, 8 A.A, — Ferit Beyin Adliye (o Müsteşarlığın- dan Vekâlet emrine alınması- nan Fırka grupunda geçen mü beyana Anadolu Ajansı mezun dur. Belgrat darülfünunu kapatıldı BELGRAD, 8 A.A. — Da- rülfünunun üç gün müddetle kapatılması kararı üzerine bazı NAPOLİ, 8 (A-A.) — Amerika seyahattan avdet etmek. - olan yeli nazırı M. Grandi apolide karaya çıkmış, gazeteciler. ie görüşmüş saat 9,5 da Romaya ha- ket etmiştir. talebe nümayiş yapmağa teşeb büs etmişlerdir. Polis mudaha- leye mecbur kalmış ve nümayiş çileri dağıtmıştır. İki talebe ha fi yaralanmıştır. Haydarpaşa yangını Fırka grupu içtimaında Yusuf: Kemal Başvekil yeniden emirnameler çıkardı. ndisine müsamaha gösteren fırkaların da vaziyeti değişiyor! beraber Alman siyasetinin macera- | sini altüst edecek bu kabil hâdisele. rin behemehal zuhur edeceği müta- leasrnda bulunmak doğru değildir. Başvekilin, telsizle neşredilecek olan nutkunda, Hitler'cilerin tahri- kâtinı ibhamdan tamamen bâli ifade ile takbih ve muahaza edece ne ve Alman cümhuriyetçilerinin ü- un müddetten beri beklemekte ol- dukdarı kat'i sözleri söyleyebileceği- ne dair bir şayin deveran etmekte dir. ör bu mealde sözler hakikaten söylenecek ve bilhassa | hükümet, Hitler'in yakında Roma'ya gideci haberinin ittihazı lüzumunu isl lediği wmübot ve kalı tâdbizlerie bu) sözlere müzaheret edecek olursa sas | yal demokratlarla hükümet, yeniden bir misak aktedebileceklerdi. Aksi takdirde nadir görülmüş ve- hamette siyasi bir bulran zuhuru. nun önüne geçmek kabil olamıyacak tir. Herhalde, Hitler meselesinin hali hazırda Almanya'nın bütün — siyasi vaziyetine hâlkim olduğu münakaşa- | ya tahammülü olmıyan bir hakikat ter, Almanya ve Avustarya nasyonalisileri VİYANA, 6 A.A. — Hitl vusturya'da ikamet ruhsatını istihsal etmiş olduğu zannedilmemekle bera- ber Weltbiat gazetesine göre Avus- turya Hitler fırkası tarafından vü: de getirilmiş olan (Kara Ev) i teftiş etmek için birkaç saat Viyana'da kalması muhtemeldir. Prens Stahremberg ise bu sıralar- da ihtilâl propagandasına devam ct- mekte olup Klagensfurt'ten “Nou- velle Pressa Libre, ye gelen bir tel. grafnameye göre mumaileyh yakın- da Heimvehren'lerin bir diktatör ilân edeceğinden bahsetmektedir. davası ler izahat verdiler | Davanın geçirmiş olduğu saf- | halara nazaran maliyenin men faatnın bihakkın müdafaa edi- lebilmesi memleketin en mukte | dir ve maruf hukukşinaslarının | vekâleti deruhte eylemelerine | vabeşte olduğu görülmüş ve bu meyanda Mustafa Fevzi, Yu-| suf Kemal ve Mustafa Şeref B. lerin de ihtisaslarına müracaat | lüzumu hâsıl olmuştur. Yusuf Kemal ve o Mustafa Şeref Beyler davanın esasını tetkik ve en mühim safhalarmı takip ettikten sonra adliye ve iktisat vekâletlerini: deruhte et mişler ve binaenaleyh son saf- basında davanın takibinden çe- kilmişlerdir. Bu mesele hakkında cereyan İ eden müzakere neticesinde C, | H. Fırkası grupu şu kararları ittihaz etmiştir: 1 — Vekâlet ücreti hakları. | dır. 1 — Meb'us arkadaşların bu davada hazine leyhine muvaffa kiyetleri mucibi memnuniyet- tir, 3 — Davanın vekâlet ücreti için verilecek tahsisat miktarı | Türkiye Büyük Millet Meclisi | Bütçe "Encümeni ve heyeti u- ağa tarafından tesbit edi ir Brüksel borsasında BRÜKSEL, 8 (A.A.)— Hükümet borsada vadeli muameleye ait olarak prim münmelesinin kaldırılmasını ve karşılıksız satış yapılmasının mene- İ dilmesini kararlaştırılmış ve satışa arzolunan eshamın tasarraf edildiği. nin 48 sant zarfında isbatmı talep etmek hususunda borsa komisyonu. KANUNUEVVEL HARİCİ HABERLER | Almanyada vaziyet | dikkate şayan safhada | sekiz noktasına taarruz | sâvvur ettikleri bildirilmektedir. Hü na mezuniyet vermiştir. Kahirede tevkifat KAHİRE, 8 A.A, — Polis, komünist propagandası yap- makla maznun 11 komünist ile 9 Ermeniyi tevkif etmiştir. Mevkufların evlerinde yapılan taharriyat sırasında ele geçiri- len vesikalar polisin bu baptaki şüphelerini teyit eylemiştir. 1931 Çinli talebe Galeyanda! Japon itilâfgirizliği vaziyetin vehametini artırıyor PARİS, 8 (A.A.) — Fransiz ga zeteleri, Japonyann yeni müddei tmm Mançuri ibtilâfenı fevkalâde | vahimleştirmekte olduğu rmutalensın- İ dadır, Petit Journal diyor ki: Japonyada ki uzlaşma zihniyetinin fılkdanı 12 le rin dün akşamlci içtimemda şiddetli tefsirlere yol açmıştır. Şimdi artık kit geçecek olursa Japonlar, Pekin- bahsetmeğe başlayacaklardır. bu bafta nibaye- ikmal etmeğe karar vermiş görünmektedir. Bitaraf mıntaka projesi terkedildi PARİS, 8 (A.A.) — Geçen “sene 12 lerin icra etmiş oldukları müzake ve ve münakaşaların sarih neticesi bitaraf projesinin ameli olarak terke dilniş olmastdr. Meclis her iki tarafın şimdiki ista tokoya riayet ederek. bulundukları yerlerde kalmalarını isteyecektir. Ba- kalım Japonya kabul edecek mi? Çinli talebe harp istiyor PEKİN, 8 (A.A.) — Talebe, is- May zaptetmişler ve diğer Çin li ve ecnebi yolcuların oralara girme Terine müni olmuşlardır. Talebe, teh dide müracaat ederek demiryolları müstahdeminini Nankine doğru iki treni yola çıkarmağa mecbur etmiş- ler ve M. Sze ile M. Koo'nun kat'i etmelerini ve Japonya- in edilmesini talep maksadi surette ya harp İe hükümet aleyhtarı Japon düşman | larmın payitahtta tertip etmiş olduk. ları nümayişlere iştirak etmek için bu trenlere rakip olmuşlardır. ŞANGHAY, 8 (A.A.) — Talebe. ler, diğer müşabih imtiyazlı mta» kalara meccanen nakledilmeleri hak- kındaki talepleri reddedilecek olur- sa, memurlara taarruz veya hakaret etmektedirler. Talebenin iyi tertip edilmiş olan bu mücadelesi görünü mazaran milli hükümetin kesretmek ve ihtimal verildiğine gö e Reis Şanghaygeki istifaya ar etmek gayesini ist dir. Şanghay 30 metin Mançariye âcilen bir ordu gön deresini talap ederek grev ln et mi ANKIN, 8 (A-A.) — Takriben iki veya üç bin talebenin bu sabahı, Maliye ve Hariciye nazırlarınm ika- metlerile Kou - Ming - Tang'"'n mer kezi de dahil olmak üzere şehrin on etmoği ta» kümet Japon konsoloshanesini taras- sut eden muhafız kıt'asını takviye ey lemiştir, Şimdiye kadar ciddi hiç bir vak'a hüdis olmamıştır. o Maamafik hükümet makamatı her türlü kontrol dan azade bulunan talebenin vaziyeti dolayısile müşkül bir mevkide bulun. maktadır. ANN B (AA) — 180 tale be Nankin istasyonunda demiryolu münakalâtmı durdurduktan sonra, İ malkinisti tethiş ederek gece ekspre- sini zaptetmişler ve makineye son sür'ati verdirmişlerdir. Kokomoti gemieri istasyonuna doğr. bir bor ba gibi fırlamış ve hat boyundaki işa retlere aldırmadığından Şanghay. den Nankin, Peiping ve Şanghaylı Çinli talebenin bir gok Kareli ora: sında yalnız tek bir misalidir. Amerikadaki yı Kongre önünde de nüma- yiş yaptılar VAŞINGTON, 8 A.A. — Mitral yözler ve göz yaşı dökdürücü im hemen Fe yale uvvetleri, riyaseti cumhur. ve Capitalefi, dün Amerika'nın be Me tarafından gelen 1,500 aç insanı ge- tirmiş olan otomobil ve kamyonların takarrübüne karşı muhafaza etmekte dir. . Polis, iki defa mutaarrızların âyan meclisi binasına girmelerine muma- naat etmiştir. Zabıta, aralarında bir- çok kadınlar bulunan mümayişçilere karşı büyük bir saba göstermişler. dir. Kadınlar adar bususi karargâhlar vücude VAŞİNCTON, 8 B A.A. — Kon ikinci açılışı dün icra sında kongre binası ile Beyaz Ev, in etrafını 1600 «Açlık Yürüyücü- lerinin» muhtemel bir taarruzlarma karşı muhafaza ediyorlardı. Bunların arasında birçok zenciler de bulunu- yordu. Kafile başlarında muzika ol- duğu halde ve enternasyonal şarkı- sını terennüm ettikleri halde solak- ları dolaşmıslar ve âyan — meclisine girmek teşebbüsünde bulundukların ın polis tarafından iki defa püskür- tülmüşlerdir. «Açlık Yürüyücüleri» reisicüm- hur M. Hoover'in nezdine (gitmek maksadile saflarını tekrar teşkil et- mişlerdir ü| ve sade tavurlatı Bulgar Başvekili M. Muşanof Sofyada alkışlarla karşılandı. memleketimizde gördüğü kabul tarzından hararetle bahsetmiştir. SOFYA, 8, (A.A) — Başvekil M. Muşanof ile Ankara seyahati es. masında refakatinde bulunanlar bu Solyaya gelmişler, istasyonda bütün nazırlar ile yüksek memurlar ve kesif bir halk itle tarafından karşılanmışlardır.. M. Muşanof tren- den indiği zaman hararetli bir suret- te alkışlanmıştar. M. Muşanofun Türkiye cümhuriye ti bükümet merkezinde yaptığı seya hatin Bulgaristanda 10 günden beri uyandırdığı alâka en son haddini bul muştur. Efkâr umumiye M. Muşar imat duyguları esasen malüm olan iki komşu milletin mü- nasebetleri daha sıkı bir surette kuv vetlendiren ve büyük bir ehemmiye & haiz bulunan bir vak'a mahiyetin de telâkki etmektedir. M. Muşanof Sofya toprağına ba- sar basmaz gazetecilerle görüşmüş” tür. M. Muşanof Ankarada hâsıl ettiği intibalara dair sorulan suale verdiği cevapta demiştir ki: * Ben ve arkadaşlarım İstanbulda ve bilhassa Ankarada gördüğü” müz kabul tarzından dolayı çok memnun bulunuyoruz. “ Türkiye Reisi Cümhuru Gazi Mustafa Koma! Hazretleri Bulgar milleti hakkında besledikleri dost- Juk duygularını bize düyurmak için ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Gazi Hazretleri benim ile ve refs- katimde bulunan heyet azası ile bir kaç defa görüştüler. Bu görüşme- ler memleketimizi ne kadar iyi ve etraflı bir surette tanıyıp bildikle- rine bir delil teşkil etmiştir. Başvekil İsmet Paşa yüksek me. 5 | riyetlerini takdir fırsatına nail 0- lanların hepsini hayran bırakmış- tır. İsmet Paşa derin o düşünceleri kalplerde de- rin tahassüsler uyandıran sakin bir zattır. “ Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi kuvvetli ve iyi bir seci- yeye mahik, her sahada gayet geniş bir vukuf ve ihataya sahip bulun. maktadır. Bilhassa Balkanlara sit siyasi vaziyet ve şuunu, beynelmilel vaziyete taalluk © eden meselelerin hepsini gayet İyi Bir surette bilmek tedir. Bize faydalı olabilmek için elinden geleni yapmıştır. “ Büyük Millet Meclisi Relsi Közim © Paşa kuvvetli bir iradeye Sahip azimkâr bir şehsiyettir. Bul. garistanı çok İyi ve etrafir surette bilmektedir. “ Kendileriyle görüşmek fırsa- tınr elde ettiğimiz Türk devlet a- damlarının hepsi memleketimiz hak kında çok iyi duygularla mütehas- siz bulunmakta ve münhastran ye- ni Türkiye ye hizmet etmek düşün- ce ve arzusundan mülhem olmak- tadırlar.” darlarının hepsinin Büyük Millet Meclisinin ihzar ettiği yeni teşkilât esaslarına istinat ettir. meğe yorulmak bilmez bir sayile ça- lişmakta oldukları da ilâve eyle M. Maşanof “Türk zimamdarları" Bin sulhu korumale ve kuvvetlendir- mek, vatanlarının ileteradi itilâsma çalışmak hususundaki samimi arzu- ları da ehemmiyetle kaydetmiştir. 'M. Muşanof Ankarada hangi mese İelerin tetkik ve müzakere edildi dair gazetecilerden sorduğu suale de şu cevabı vermiştir: “ İki memleketi alâkadar eden ik- tisadi meseleler hakkında Türk zi mamdarlariyle, bilhassa İsmet Paşa ve Tevfik Rüştü Beyefendi ile gö- rüşmek fırsatına naif oldum. “ Türkiyeden ve Bulgaristandan hicret edenlerin emval ve emlâkine tasarruf meselesi | hakkında tetki- Katta bulunmak — üzre komisyonlar teşkil edebilecektir. Bu komisyon. Jar iki memleketi alâkeder edep iktisadi meselerle de — ticari mu- badeleleri artırmağa yardım makss- diyle — iştigal edeceklerdir.” M. Muşanof Türkiye Cümhuriyeti hükümet merkezinde cereyan edem mahiyette mükâlemeler hakkın | daki suale cevap olmak üzere şu bez! yanatla bulunmuştur: * Tabiidir ki beynelmilel vazi-| yeti ve bilhassa Balkanlara sit va ziyeti gözden geçirdik. Bu tetki- kat esnasında iki hüküniet arasında tam bir fikir ve noktaf nazar Birli Zi mevcut olduğunu gördük. Zsten sulbu kuvvetlendirmeğe Balkanlar» da refah ve huzur temin etmeğe galışmak arzusuyla mütehassis olan devlet adamları arasında bu mese eler hakkında fikir ayrılığı bulun masına imkân olamaz.” M. Muşanof Ankarada Yu: dan da bahsedilip edilmediğine dal sorulan suale de şu cevabı vermiş- tir: “ Balkanlardan ( bahsettiğimizi demin söyledim. Yunanistan da ta” bii bir Balkan memleketidir. M. Muşanol beyanatına şu suretle nihayet vermiştir. “Türkiye Cümhuriyeti hükümet merkezinde gördüğümüz kabul tar- sından çok memnun ve Türkiye ile Bulgâristanı bi bağlayan dostiak — rabıtalarınm iki komşu milletin menfaztlerine ayni derece- de uygun olmak üzre sağlam ve devamlı olduğuna kuvvetle kani 0- larak Bulgaristana dönüyoruz.” Ankara hapisanesin- den kaçanlar tutuldu Dört gardiyan tevkif edilmiştir ANKARA, 8 (Telefonla) — Evvelki gece umumi hapisha- neden kaçan iki mahküm de yakalanmıştır. Mahkümlar lardır. Firar bâdisesi bugün Çubuk kazasının Sirkeli köyüm- buraya getirilerek hapishaneye teslim olunmuş hakkında tahkikat devem etmektedir. Bu işte alâkaları görülen dört gardiyen tevkif olunmuştur. Uşakta ispirto fabrikası açıldı UŞAK, 8 A.A. — Bugün saat 15 te Uşak ispirto fabrikası nın küşat resmi pek parlak bir şekilde yapıldı. İktisat Vekili na- mına Edirne meb'usu Faik Bey fabrikanın kapısını açtı. Fabrika umumisi Gaziantep meb'usu Remzi Beyin İktisat ve Sa- nayie ait hitabeleri halk üzerinde çok büyük tesirler uyandırmış tır, Remzi Bey şeker fabrikasında yakında bir de sütçülük şube- sinin açılacağını tebşir ederek Gazi Hazretlerinin fabrikanın tev- sii hakkında arzu ve emirlerini tebliğ etmiş ve Remzi (Beyden Reisicumhur Gazi Hazretlerine Uşaklılarn şükran ve tazimatı- nın iblâğı rica edilmiştir. Mütcakıben fabrikanın her tarafı gezil- miş ve hazuruna pasta ve çay ikram edilmiştir. Suriyede intihap mücadelesi var BEYRUT, 8 A.A. — Sürye'de intihap mücadelesi bugün başlamıştır. Müntehipisani intihabı 20 kânunuevvelde ve meb'us intihabatı 5 kânunusanide yapılacaktır. Çeşmede anason zürraının borçları İZMİR, 8 A.A. — Çeşmede anason istihsalile meşgul olan an borçları gelecek seneyi ir. Bu borçlar esasen zürraa bir yardım olarak faiz» sız verilmişti. İnhisar idaresi ayni zamanda celbettiği iyi cinster anason tohumunu da tevzi etmek üzeredir.