30 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

“ .. Beynelmilel Borçlar Ve Biz —e— Basle'de Almanyanın tami- rat borçlarını tetkik eden müte hassıslar komisyonu mesaisini bitirdi ve raporunu da hazırla- dı. Malümdur ki komisyon, Young plânınm ahkâmı iktiza- #1 ve Almanyanın talebi üzerine içtima etmişti. Ve aynı Young plânının ahkâmı mı meş gul » mesele de plânın, te hakkında tetkikatta bulunmak tr. Çünkü Young plân ile Al- manyanın tamirat borcu iki kıs ma ayrılmıştı: 1 — Tecili mümkün olmayan kısım. 2 — Tecili kabil olan kısım. Mecmuu 80 milyon (İngiliz lirası kadar olan tamirat borcu Dun 30 milyonu tecil edilemez, 50 milyonunun tecili mümkün, yani tediyesi Almanyanın mali vaziyetİhin müsait olması şartı na tabi idi, Young plânmın ahkâmı, mü tehassıslar komisyonunun salâ. hiyetini yalnız şarta tabi olan bu ikinci smıf borcun tediyesi mümkün olup olmadığını tet- kik noktasına inhisar ettirmiş olmakla beraber, komisyonun raporu yalnız Almanyanın mali istitaatı hakkinda: değil, dün- ya buhranı hakkında ehemmi- yetli bir etüt mahiyetindedir. Raporun hülâsası şudur: 1 — Devletler arasında borç tediyesi şeklinde büyük mikyas | ta transfer muamelesi, buhranı | tezyit eden âmillerin en ehem- miyetlisidir. 2 — Bir borçlunun vereceği" ni tecil etmek, yükü alacaklıya tahmil etmek demektir. Halbu- ki alacaklı da başkalarıa borç lu olduğundan bu yüke taham- | Jnhi mül edemez. ve tamirat borçlarını değişen şeraite göre uydurmak İâzım- dır. Muvakkat tedbirler fayda- sızdır. 4 — Şimdiki buhran fevkalâ de vaziyetlerden doğmuş hal değildir. Binaenaleyh baş- ka buhranlar gibi çabucak geçe ceğe benzemiyor. Buhranr nor- mal iktisadi sebepler vücude getirmiştir. Ve bunun izale edi- lebilmesi için bu sebeplerin de özalesi lâzımdır. Bu hülâsadan da anlaşılıyor ki, Basle komisyonunun raporu cidden çok şümullüdür. Buna i- live edilecek bir mütalen şu- dur; Alacaklılar borçluların halle- rini anlayabilmek için kendileri letleri, hükmen Amerikaya o- tediye etmemiş ütün Avrupa devletlerini müş kül bir vaziyete koymuştur. a rada bir fark olmamak tir, Basle komisyonunun raporu kendi borçlarımız hakkında ta- kip ettiğimiz siyaseti. bir kaç noktadan haklı göstermesi iti. barile bizim için dYrica memnu niyetli muciptir. Çünkü biz de alacaklılarımıza anlatmak iste. ÇARŞAMBA 30 KÂNUNUEVVEL 1991 6 na ene, No. sene, No, 2115 NUSHASI $ KU 5 KURUŞTUR Yeni vekiller bugün vazifeye başlıyacak İnhisar vekâletine Ali Rana,ziraat vekâletine de Kütahya meb'usu | & |Yeni vekiller bu sabah makamlarını işgal edeceklerdir. Güm- rük U. Müdürlüğü gümrük ve inhisar vekâletine tahsis edildi! | Hariciye Vekilimiz refa, ANKARA, 29 (Telefon) — Gümrük ve İnhisar vekâletine İstanbul meb'usu Ali Rana Be- yin ve Ziraat vekâletine de Kü- tahya meb'usu Muhlis Beyin tayini Reisicümhur Hazretleri- min yüksek iradelerine iktiran eylemiştir. Bu husustaki Riya- seticümhur tezkeresi bu akşam geç vakit Büyük Millet Meclisi ne tevdi edilmiştir, Tezkere pe şembe in'ikadında okunacaktır. İş başında Yeni vekiller yarın sabah ma kamlarını işgal lerdir. Gümrük! umum müdür! Gümrük ve İnhisar vekâleti ma kamına tahsis edilmiştir. İktı. sat vekâletinin Ziraat kısmının işgal ettiği daire de Ziraat ve- kâletine tahsis olunmuştur. İnhisarlar Yeni vekâlete raptedilen in- hisarların, tevhidi suretile, ida- releri mevzuu etrafımda tetki- kat devam etmektedir. Bu hu- susta bir karar ittihazr ve tev- hit şeklinin tesbiti kısa bir Za- man meselesi addedilmektedir. İnbisarlarm idare merkezleri Muhlis Beyler tayin edilmişlerdir Yeni Gümrük ve İnhisar vekili Rana Bey lerdir. Gümrükler umum mü- dürlüğü binası bütün bu teşki- lât: istiaba kâfi gelmeyeceğin- den yeni daire temini Zaruri görülmektedir, (İnhilâl eden gümrükler umum müdürlüğü i- | le Tütün inhisar umum müdür lüğüne bu günlerde yeni mü- dürler tayin olunacaktır, İhsan Rifat Bey Gümrükler umum müdürü yakımda Ankaraya nakledilecek ' İhsan Rifat Beyin İstanbul bor Dün Mecliste; yeni vekâletler kabul edildi İzmit web'usu Sırrı Bey son vazi- yet hakkında itirazda bulundu Dahiliye Vekili Bey cevaben: — “Biz bu teşkilâtı bir ihtiyaç için yaptık!,, dedi ANKARA, 29 (Telefonla) — Za gün Mecliste yeni vekâletlerin ihd sına dair lâ bala esli bal edildi. münasebetle söz alan İzmit meb'usu Sırrı Bey bazı müti İcat serdetti. Ve ezcümle dedi ki. — Hükümet bu yeni vekâletleri, kabineyi takviye akeadile geye $a; hiç bir masrafı istilzam mag İmyorrapi ihdas Sabir a suretle büt: te çeye yük te teşkil Sırı Beyin bu itirazına Dahiliye | vekili Şükrü Kaya Bey cevap verdi Şükrü Kaya B. ve bu yeni vekâletlerin kabineyi talk viye için ihdas edilmediğini ebemmi yetle işsret ederek: si için lâzim gelen paranm trânsferi mümkün değildir. Sa- niyen - ve son Ankara müzake- ratındu tebarüz eden ihtilâf tâ budur-borçlarm tediyesi için mu vakkat bir itilâf yapmak kâfi değildir. Meseleyi daimi şekil- de halletmek lâzımdır. Basle'de bilhassa İngilizler muvakkat tedbirlerin asla mücs sir olamayacağında ısrar etmiş lerdir. Ve bu noktai nazar da — Heyeti Vekile; meclisi âlimizin itimadına mazbardır. Ve bu mazha- ya için yaptık bu gayeyi sandalya sız mazırlarla ifa etmek İçin ne se- bep vardır, me de imkân... Şükrü Kaya Beyin ( izahatından sonra maddelere geçildi. Ve bu sırada Aydın meb'usu Tahsin Bey, Ziraat vekiletine verilen işlerin kanunda tasrihine lüzum gösterdi. Bütçe en- cümeni namına Kemal Zaim Bey bu teklifin lüzumsuzluğunu iddia etti, Sivas meb'usu Remzi Bey, İktisat vekâleti isminin Ticaret ve San'at- lar vekâleti olmasını teklif etti. Bu teklif kabul edilmedi. ANKARA, 29. A. A. — Büyük Millet Meclisi bugün Reis Vekili Refet Beyin Pisa toplanmış- tr. Celsenin müteakip Maliye Vela; Mamalar Abdulhalik Beyin teklifi üzerine yeniden iki ve- kâlet teşkiline dair kanunların mü- | geçilmiştir. Kabul edilen | zakeresine bu kanun lâyihalarma © göre ziraat işleri, iktisat vekâletinden ayrılarak İ bu işlerle meşgul olmak üzere bir ziraat vekâleti ihdas edilmiş ve pos- ta, telgraf ve telefon olmal işlerile meşgul olacak bir gümrük ve İnhisarlar vekâleti teşkil olunmuş tur. Kanunların müzakeresi esnasın- (Deyamı $ inci sahifede) raporunda yer bulmuştur. Şim- di iki hafta sonra Lahi'de börç lar meselesini yeni baştan tet- kik edecek bir konferans topla- nacaktir. Lahi'de bulunacak ça relerin müessir olması için kon feransm mümkün oklu; vâsi ve şümullü olması, ber devletin yani iştirak ettiği ve her nevi borcun da tetkik, mü- nakaşa ve tasfiye edil bir içtima halini alması lâzrmdir. sa komiserliğine tayini millt i- radeye arzedilmiştir, Behçet Bey Behçet Beyin münhal bulu- nan Muş meb'usluğuna namzet gösterilmesi ihtimalinden kuv- vetle bahsedilmektedir. Yeni ziraat vekili Yeni Ziraat vekili Muhlis B. 327 senesinde Halkalı yüksek | Ziraat mektebinden mezun ol- muş, Ankara Ziraat mektebine | muallim tayin edilmiş, birkaç | sene kaldıktan sonra umumi harp içinde Almanyaya giderek | Neoteknik tahsij etmiştir. Av. | detinde Halkalıya müderris ta- | yin edilmiş, Milli mücadelede İktısat vekâleti fen müşavirli- | inde bulunmuş ve bir müddet | sonra Halkalı mektebine rektör | olmuştur. Muhlis Bey 1927 se- İnesinde bir defa Ziraat vekâle- İtinin müsteşarı olmuş, bilâha- ra meb'us intihap edilmiş ve son büyük kongrede fırka umu mi heyeti idare azalığma seçil miştir, Rana Bey Rana Bey Galatasaray lise- (Devami 5 inei sabifede) masamenyase Behçet Bey Neden istifa etti? İnhisar mahafilinde| ? deveran eden rivayetler Ihsan Rifat Beyin yeni vazifesi İhsan Bey (o Behçet Bey Vazifesinden istifa etmiş olan Tütün inhisar umum müdürü Beh çet Bey dün. Ankaradan şehrimize gelmiş ve Kadıköyündeki evine gi- derek, inhisar idaresine uğramamış- yeğ Verilen habere göre, Behçet Be- istifası İnhisarlar vekiileti teşki- ne dair verilen karar üzerine Tütün İ Behçet Bey bü vazifeyi kabul et. mek istemediğinden istifa etmiştir Behçet B. erkânı harp miralâylığın. İ dün mütekaittir. İnhisarlar vekâletinin teşkili üze- rine Tütün yi da vekâlet kad. rosu y le idare ec ii aske w mum müdürlük teşkilâtının Ankara, | Ya nakledilmesi de muhtemeldir. Ihsan Rifat Beyin Yeni vazifesi Rusumat umum müdürlüğünden istifa eden İhsan Rifat Beyin Kam- biyo börsast ve Osmanlı bankası ko- miserliğine tayin edileceği haberi ta. halikkek etmiştir. Hâlen bu vazifeyi ifa etmekte bu lunan Adil Bey esas vazifesi bulunan Maliye heyeti teflişiye riyasetile meşgul bulunacaktır. Yalnız bu taktirde kambiyo müra- kaba bhevefi rivhseti vazifesi mecihi : Tahran Seyahati Hariciye vekili kânu- nusaninin dördüncü günü hareket edecek ANKARA, 29 (Telefonla) Tâhran Büyük elçi- miz Hüsrev Bey, kalemi mahsus müdürü Kemal Aziz. Bey olduğu halde Karade- niz tarikile Tahrana gitmek üzere İstanbuldan #4 kânü- nusanide hareket edecektir, Birkaç gün Tahranda kala- cak olan Tevfik Rüştü Bey | avdette Bağdada uğrayacak ve oradan cenup vilâyetleri- mizden geçerek Ankaraya gelecektir. Bilâhara buradan Cenevreye gidecektir. i Başvekilin Moskova Seyahati Sud Est Ajansının Matin'de çıkan bir telgrafı Sud Est ajansının Ankara muha- biri 26 tarihi ile Matin gazetesine şu telgrafı çekmiştir: Başvekil İsmet Paşanın Mosko- ya seyahatinin mayıs aymda “vuku bulacağı ahiren bildirilmişti. Başvekilin Hariciye vekili Tevfik Rüştü ve milli müdafaa vekili Masta fa Şeref Beylerle beraber 1 Mayısta Moskovada bulunacağı tecyyüt edi- yor. Türk vekilleri Ege vapuru ile se- ve vapur Sivaste- pol açıklarında Sovyet filosu tarafın- dan selâmlanacaktır. M. — Litvinoff Rusyada ikametleri beş gün sürecek olan mişafirlerini karçılamağa gele- cektir, Söylendiğine göre İsmet Ps. av- dette Almanyaya Gym ve Ro- mada M. Musolini görüştükten in inen tariki ie İle ökeli avı Tevfik Rüştü Bey de Selânikle konuştu ATİNA 28—Ankara ile Self nik arasında telefon mükâleme leri devam ediyor. Bugün bele- diye reisi M. Vamvakâs, Harici ye Vekili Tevfik Rüştü Bey ile konuşmuş ve Selâniğin selâmla rmı Ankaraya iblâğ etmesini rica etmiştir. Tevfik mii a yapılan bu işten dolayı, M. makası tebrik ve mukabil selâmlarını bildirmiş. tir. M. Venizelosa da hürmetle rinin iblâğını temenni eylemiş- Yeni romanlarımız İbrahim Necmi o Beyin * BAŞI DÖNÜKLER di e isimli romanı yakında biti- İyor.Bundan sönra NEZİHE İMUHİDDİN Hanım GÜ- İZELLİK KRALIÇESİ isim kadar güzellik müsabakala- rmı daiçine alan ve tahlil eden edebi bir eserdir. Gü- zellik Kraliçesinden sötra ETEM İZZET Beyin gaze- temiz için hazırladığı isimli edebi romanını neşre başlıyacağız... Uç ay kadar evvel Amerika'ya itmiş olan sabık Maliye Vekili ve İzmir meb'usu Saraçoğlu Şükrü B. dünkü ekspresle şehrimize gelmişlir. Saraçoğlu Şükrü Bey Sirkeci is- tasyonunda Müskirat Umumü müdü- rü Asım Bey ile gazeteciler ve zeva- tı saire tarafından karşılanmı; tar; Ayni trenle Saraçoğlu Şükrü Be- ye refakat eden Mukdim B. de gelmiştir. ğin vlyerrleriğanipe ta zarfında her tarafta Türkler hak Si ile istikbale gelenlerin ellerini srke- mış ve görüşmüştür. Şülerü Bey doğ Hukuk talebesi dün de bir içtima yaptı Kâzım Nami Bey noktai nazarında ısrar ederse nümayiş yapacaklar Kaçak etlerde şarbon hastalığı var! Bu müthiş hastalıktan ictinap için, halkın kaçak etten kat'iyen sakınması icap eder başlanmıştır. Kaçak etlerin Uzunça- yır'da kesilerek şehre getirildiği an Taşılmaştar. Dün bu hususta Vali ve Beledi- ye reisi Muhiddin Bey bir muharri- SE beyanatta in bal akamaçir idhal edilmekte olan bir kısım ka- hari et yakaladık. Muâyene netice sinde bu etlerin şarbon hastalığı ile bulaşık olduğu görülmüştür. Bu hastalığın ne büyük bir afet olduğu malümdur. Binaenaleyh halkın mü- teyakkız bulunması, ette damga a- ranması ve kaçak etten katiyyen uzak kalması icap eder. Bu hususta halkı ikaz etmenizi rica ederim. Biz memurlarımız vasıtasıyla bun ların sıkı bir takibe tutulmasını em- vettik: Bünliem akhasi Ha alilmdar a- Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT NE kalk sazım ep | Saracoğlu Şükrü Bey Amerikadan döndü Şükrü B. bir muharririmize gayet müsait intıbalarla avdet etmekte olduğunu söylemiştir ruca Perapalasa gitmiş ve akşama kadar istirahat ettikten sonra, dün- kü trenle ve refakatinde Mukdim Osman Bey olduğu halde, Ankara'- ya hareket etmiştir. Şükrü Beyin beyanatı Saracoğlu Şükrü B. dün öğleden sonra Perapalas otelinde gazetecile- ve Amerika'daki ——— halikında “Amerika'da kaldığım beş haf (Devamı 5 inci sahitede) hariştaki barla Hlk grinin rinin iştirakile bir miting yapılacak ve hukukçulara isnat ağır id dislar âlenen ret ve tel'in edilecek- tir,