20 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Gü Ekonomi Bu sefer mrüklerde muayene usulü tadil edildi i Mahkemelerde anlaşmak mümkün olacakmı? Şeyrisefainle vapurcular arasında "müzakere yeni bir safhaya girdi Seyrisefainle milli vapurcu- lar yeni bir anlaşmaya doğru gitmektedirler. Seyrisefain ii üdürü Bürhaneddin purcular birliğine gele- Yek vapurcularla temas etmiş- tir. Aldığımız malümata maza- ran, Seyrisefsin idaresi vapur- <cular arasındaki bugünkü fena şeklin izalesi için bir zemin ol- mak üzere aradaki ufak pürüz- lerin izalesi lâzım geldiği kana- atindedir. Bunların halinden sonra bir itilâfın daha kolay ve daha esaslı olacağı kanaati mev cuttur, Vapurcular ise bu fikir» de değillerdir, Bir kısım vapur- cular her şeyden evvel navlun ve sefer rekabetinin ortadan kal dırılmasını istemektedirler, Deri sanayiimiz için bir kitap Milli sanayi birliği deri sana Yİimiz için bir broşür hazırla- miştar, Bu broşürde bilhassa deri sa izin daha fazla inkişafı zum görülmektedir. Almanyada yeni bir © — kararname ** BERLİN, 19 A.A. — Alman binen, br kararname layasi a bet hususunda iyi bir vaziyet kazan miş olan memleketlere karşı | daha yüksek gümrük tarifeleri tatbik et- ka tir. lenamesi olan ve Alman mallarma karşı diğer memleketler mallarına nazaran da ha ziyade gayrimüsmit muamelelerde bulunan in: lere karşı da güm- rük tarifelerini arttırabilecektir. Londrada altın fiatı LONDRA, 19 A.A, — Çin hosa- bina yapılan Bir takım muameleler neticesi olarak gümüş fiatı biraz te- mezzül etmiştir. ———ğemm m 2 la Paraşüt tecrübesi Belçikanın O Venestra fab kasmdan tayyare paraşüt- ri tecrübesi yapmak üzere M. Alexandre Venestra ve M. Ra- Ne Vincent evvelki gün şehri- mize gelmişlerdir. M. Venestra Ve M, Vincent şehrimizde Aero Kulübe misafir olmuşlardır. Bel zika tayyarecilerinin şehrimiz. de bulundukları müddetçe, tay- Yareci Vecihi Beyin tayyaresile * bir paraşüt tecrübesi yapıl- Ması tekarrür etmiştir. Tecrü- Senin Bakırköyünde Veliefendi Kayarnda yapılması muhtemel. ir, Bir torpito Geçecek Bari isminde bir Fransız nakliye #emisi le bir Fransız torpitosu bu- Sünlerde Akdeniz'den gelerke Kara denize geçecektir. * Istanbul verem mücadele heyeti merkeziyesi dün Hilâli- #himer cemiyetindeki merkezin ie toplanarak 29 kânunusanide Yapılacak olan kongre ile Eren “öyündeki Verem sanatoryomu Yün bazı poksanlarının ikmali #rafında müzakerelerde bulun- huştur * İstanbul postahanesi tel- #sf muhabere memurlarından 'rbeyi postaha- üne tayin edil hiş ve yeni vazifesine başlamış ir, * Uimayeietfal cemiyeti he- *ti merkeziyesi dün Sıvas heb'usu Şemseddin Beyin riya #tinde toplanarak yakmda ak- i mukarrer olan senelik kon Bilmukabele, bir ons altın 118 şiline çıkmıştır. Buna nazaran, bir Şilin tereffü vardır. Hindistanda gümüş para mi çıkarılacak? Y, 19 A.A. — Küğrt pe Me tenezzülü ihtimali do- laymsile ve işlerin — revacını temin maksadile İngiliz tacirlerinin gücün para çıkarılması hakkındaki teklifle ri, gitgide efkârı umumiye tara fondan müsait bir surette | karşılan. maktadır. İspanyanın mısır ithalâtı RUT, 19 ALA, — M. Azama, limen ithaline ait olan ve bunlara git resmi 10 peçetadan 7 peçetaya indiren kanunu reisicüm- hur M. Alcala Zamors'nın tasvip ve imzasına arzetmiştir » Borsa fiatları “Kambiyo | Kapanış Ingiliz lirası PSlsleo Bir T. Lirasının mukabili 712100/06 'ransız frangı 147 55100 948178 (67 RRSEss8:313 D. Muvahhade A. Demirvolu 41/25 14160 Tahvilât © | Kapanış L Dahili b 25 tan Mecidiye Rankrot Tebrik telgrafnameleri Milli günlerde, bayramlarda, de- ğumlarda, evlenmelerde büyüklerini ze, dostlarınıza yazicağınız tebrik telgrafnamelerini Himayei Etfal ce- miyetinin 1Şafkat» telgraf kâğıtlar rile gönderiniz. Bu suretle hem bü: İ yülderinize ve dostlarınıza lâyik ol. dukdları fazla hürmeti yöstermiş, hem de büyük bir neşe gününde sizin maye ve şafkatinizi rig binler- eime yardım etmiş olursunuz. Şefkat telgrafremeleri her telgraf hanede vardır. Telgraflarınızn üze- rine «Lüks veya şafkat» kelimeleri- ni ilâve ediniz. Muhatabınız telgrafı itina ile hazırlanmış papyekuşe © renkli bir kâğıt üzerinde okur. Hi- maysi Etfal tebrik telgrafı Himayei Etfalin yetimleri içi —— Ekalliyetler kanunu İ ileti mütaleasını bildi he Hariciye vekâleti proje- weler yap mn is- temiştir, Projede ekalliyetlerin bir mi meselelerde bilha: a ema val ve akar idare işlerinde cemi yetler kanunu ahkâmına tabi tu tulması esası vardır. Ekalliyet din reislerinin intihabı bazı ka- yıtlara tabi tutulacaktır. Hayır cemiyetleri ancak muayyen maksatlar etrafında işler göre- ceklerdir. Bu proje yakında ve- killer heyetine takdim edilecek: tir. ee Sıhhiye vekilinin dünkü ziyareti Sihhiye vekili Refik Bey dün öğ- e MİLLİYET Vilâyette İnzıbat Komisyonu Evvelâ memurların ifadeleri alınacak Tazibat komisyonlarınca hakla! rında muamele yapılacak memurla” rın evvelâ tahriri ifadeleri alınacak ve bundan sonra takibat yapılacaktır Üçer aylıklar Üçer aylık maaşların şubat yok- laması için talimatı üdür- lülderine tamim edilmiştir. erki cüzdanlar da değiştirilecektir. 5 Vali Bey rahatsız ” Vali Muhiddin Boy rahatsız oldu undan dün makamına gelememiş tir. Derviş Paşa Ailesinin teşekkürü! Sevgili zevcim Derviş Paşa: nın cenâzesine karşı yapılan dünkü tezahüratı ağlayarak me zara kadar takip ettim, Ve me- | zarı başımda kahraman zevci- min kadirşinas ağızlardan çı kan menakıbını hürmet ve şük- | ran ile dinledim. , Hastalığının bidayetinden dünkü ufulü ebedisine kadar başta ulu müncimiz Büyük Ga- zi olduğu halde bilimum maka mat ve müessesatı askeriyenin zevcim hakkında gösterdikleri kadirşinasane lütuf ve muavene te ben ve bütün ailem medyu- nu şükranız. Bilhassa çok zahmet ve fe- dakârlıklar mukabilinde zevci- min tedavisine gerek beraberi- mizde bulunduğu Viyanada ve gerek burada gayret ve haza- katini bezleden asabiye müte- hassısı Dr. Nâzım Şakir ve çok değerli insani ve mesleki vazi- felerini ibzal eyleyen Dahiliye mütehas, Abdülkadir Bey-| fendilere aleni teşekkürlerimi takdim eylemeği bir vicdan bor cu bilirim. Dünkü merasime iştirak zah metinde bulunan, zevcimin çok sevdiği asker rdeşleri ve zabitana ve teessürlerime iş- tirak eden muhterem İstanbul matbuatına arzı minnet eyle- ebediyen muammer ve daima iz şan ve zafer eylemesini kal bimin bütün merbutiyetile ve / bulundurulmıya mahküm olmuştur. hapse mahküm olmuşlar, bunlardan İ üç mücrim ayrıca bu para göz yaşlarımla ilâ nihaye dua reğimi arz ve temin ederim. Merhumun zevcesi SÜREYYA İhtısas Mahkemeleri | AMBA 20 KANUNUSANI 1932 Samatya postanesini soyan adamlar Dün ağır cez ada muhtelif cezalarla tecziye edildiler Samatya posta müdürü | Hilmi Beyin üzerinden kasa anahtarını a- larak Samatya postahanesinin kasa sından 100 lira almakla mazmun Na- ci, Şerafettin, Şevki ismindeki genç lerin muhakeme: kemesinde neticelenmiştir. Cereyan eden muhakemede ahzügaspın gece vuku bulduğu anlaşılmış, neticede Şerafettin 3 sene hapse ve 3 | sene emniyeti umumiye nezareti altında Şevki ile Naci yedişer sene ağır Naci cürmü işlediği zaman 18 yaşı. nı bitirmediğinden cezası üç seneye, Şevki de 21 yaşını bitirmediğinden cezası 5 sene 10 aya indirilmiş, her yı ödeme- ğe ve hizmetlerine muadil müddet- İer kadar da Emniyeti umumiye ne- zareti altında bulundurulmıya mah» küm edilmişlerdir. Bir beraet kararı Türkiye Türing Klübü azasından Ahmet Cevdet Beyin bundan bir müddet evvel tramvayda 600 lirayı muhtevi cüzdanı çalınmış, Polis te Kürt Abdürrahman: isminde bir sa- bıkalıyı yakalayıp bu paranın sariki iyla mahkemeye tevdi etmiştir. ikinci ceza mahkemesinde bu dava rüyet edilmiş, Ahmet Cevdet Bey mahkemeye çelbedilerek, maz- munla müvacehe olunmuştur. Ahmet Cevdet Bey parasını çalan adamı tanıyamadığı ve ortada başkaca da bir delil olmadığı için maznun bera- et etmiştir. Apoyev Matini davası Apoyevmatini gazetesinin Man- Kobradan rice dö naklen tefriki Gümrüklerde tiği “Bir milyonerin tarihi” isimli e- serden dolayı açılan müstehçen meş- riyat davasma birinci cezada edilmiştir. Henüz tercümeler ehli hıbrenin tetkikinden geçmemiş olduğu için muhakeme başka güne talik edilmiş- tir. Hırsız bekçi mahküm oldu Rumeli Fenerinde balık yağı fab- rikası sahibi İsmail efendinin bekçi- si Mehmet bundan bir müddet evvel fabrikadan #mumiye nezareti altında bulundu- rulmsya ve 200 lira yağ bedelini taz mine mahküm olmuştur. Adalar kimin? Heybeliadada bir adam bilâvari ölmüş, evi sahipsiz kalmış ve bu eve barineye intikal etti diye Defterdar. lik vazıyet etmişti, Evkaf bunu ha- ber almez, hazineye değil evkafa in- eieal ettiğini ileriye örerek, vazıyet muamelesi yapmıya kal. :ş ve me- ticsde bu yüzden Deftordarlıkla ev- kaf arasında bir dava açılmaştı. hayet dava büyümüş, bötün adalara teşmil edilmiş ve ovkafla defterdar. bk bütün adalar için biribirleri aley- bine dava açmışlardır. Bu o şayanı dikkat davaya beşinci hukuk mahke mesi dün devam etmiş, iki tamf vekil lerini dinlemiş ve nihayet bu busus- taki iddinları tevsik zımnında muha- kemeye arzedilen evrakı tetkik için mahkemeyi başka güne bırakmıştır. Eşya eskisi gibi muayene edilecek Gümrüklerde eşyanın beşte bir nisbetinde muayenesi emredildi Gümrük ve İnhisarlar vekâle | Ofis diğer taraftan tinin bundan bir kaç gün evvel | ümrükler idaresine gönderdiği | emir bütün ihracat müessesele rini telâşa düşürmüştü, Vekâlet gümrüklerden giren eşya gibi çıkanların da birer birer açıla- rak muayenesini bildiriyordu. Bu tedbir ihracatımızı, tatbiki gününden itibaren müşkülâta duçar etmeğe başlamıştı. İhra- | İnbisarlar ve Gümrükler vel Ali Rana Beye de vaziyeti izah etmişti. Gümrükler vekâleti Ofisin nok tai nazarını musip görerek güm rük idaresine dün mevcut kara- rı refeden bir emir vermiştir. Vekâlet ihraç mallarının bade- ma açılmaksızın ihraç edileceği bildirmiştir. Dünden itibaren ni Salonun tefrişi bugün | catia sür'at lâzım geldiğinden, | ihraç esyamız eskisi gibi beşte ikmal ediliyor bilhassa tütün ve yumurta gibi | ihracında azami sür'at Jâzem ge bir muayeneye tabi tutularak ihraç edilmeğe başlanmıştır. İh İhtisas mahkemesi için Adli | len eşya muayenesi ihracatı sek racat ofisinin harici ticaretimi- ye binasında tefrik edilen salo- | teye uğrattığından, Ofis derhal | zin inkişafında göstermekte ol- nun tefrişi bugün bitecektir, Bu | mahkemede bulunacak müddei | muavini henüz taayyün | etmemiştir. Maaritte İ Hukuk talebesinir. | çay ziyafeti Hukuk fakültesi talebe cemiyeti | bugün Maksimde 1931 O mezunları| serefine bir çay verecektir. İlk tedrisat müfettiş- İ liği imtihanı İlik tedrisat müfetişliğine talip rmallimlerin dün de erkek mmallim mektebinde talıriri imtihanları yapıl | ray. İ Divan bugün toplanıyor İ Darülfünun divanı bugün saat 15 de emin Muammer Raşit Beyin ri. yasetinde içtima edecektir. Divan iki aydır toplanmadığından rüzmâme ol- dukça doludur. YENİ RUSYA | Yazan: FALİH RIFKI © $$ ÇIKTI | bu hususta İktisat vekâleti nez dinde teşebbüsatta bulunmuştu Poliste Alacağını Alamayınca Bir Ermeni dayakla tahsilâta kalktı Gedikpaşa Neviye caddesinde 7 numaralı hanede oturan İpalaile akrabası latavri evlerine gelirlerken | borçlarını vermediklerinden dolayı önlerine çıkan Yuvan her ikisini de 'döğmüş ve yaralamıştır. Yangın çıkıyordu Beyoğlunda Asmalı Mescitte 38 | numaralı Kiryaci Efendinin evinden | gaz sobasının tutuşması neticesi yan) gin çıkmışan da bastırılmıştır. Hakaret Beşiktaşta Abbasağa mahallesin de Bekçi sokağında Süreyya Efendi hakkında Meyhaneci Koçoyu | tah- hiç sitiğinden sallikatı begi duğu bu teyakkuz cidden şaya- nı takdirdir. | Nurullah ! Esat Bey Saracoğlu Şükrü Beyle gideceği doğru değil! Ali iktisat meclisi umumi kâ i tibi Nurullah Esat Bey dün şeh rimize gelmi Nurullah E- sat Bey kendisile görüşen bir muharririmize demiştir kir — İstanbulda bir kaç gün ka lacağım. Saracoğlu Şükrü Bey- le birlikte Amerikaya gideceği- mi ben de gazetelerde okuyo rum, Bundan haberim yoktur. Saracoğlu Şükrü Bey Aldığımız malümata nazaran sa- bık Maliye vekili Saraçoğlu Bey bugün veya yarın şehrimize ge lecektir. Yankesici Sabıkalılardan Ayı Mehmet hı İdesinde lâl cadi Hüseyin Efendi na | ler | Vere | hareket edenler çoğaldı ik | let buyurmanızı rica Postada Mektupla para Gönderilemez Son zamanlarda bu suretle 3 Belediyede Belediye bir Dava kaybetti Karakulak suyuna hükmü geçmiyor Son günlerde âdi mektuplar içim | Zal de para gönderenlerin çoğaldığı pos ta idaresinin ehemmiyetle nazarı dik katini celbetmiştir. Bu vasıta ile gönderilen paralar gok defa ziyan uğramakta ve bu yüz- den sk sık şikâyetler vuku bulmak- tadır, Ancak öğrendiğimize göre, para- ları kâybolduğundan şikâyet eden- ler arasında bazı dolandırıcılara da tesadüf edilmektedir. Geçenlerde posta idaresine yapılan bir müraca- at, işi meydana çıkarmıştır. Geçenlerde bir Ef. elindeki mek- tubu posta idaresine göstererek, ken disine gönderilen 20 içinden çıkmadığını iç tupta para gönderdiğini yazan zat, posta gişesinin çok kalabalık olduğu nu görerek parayı mektubun içine koyduğunu yazıyormuş. & Yapılan tahkikat neticesinde mektuba para konulmadığı anlaşılır. İstanbul pos- ta Başmüdiriyeti mektupta parası kaybolduğunu iddia edenlerin müra- enatleri karşısında kat'i bir karar al. mak lüzumunu hissederek bütün pos ta merkez ve şubelerine asılmak üz. re bir ilân göndermiştir. İlân şudur: “Posta kanunu mu- cibince âdi mektupların içine para konulması yasaktır.” Posta başmü- diriyeti, dün merkez ve şubelerde teftişler yaptırarak, keyfiyetin halka ilânını temin ettirmiştir. — emme Çarşamba Kazası Kaymakam vaziyeti izah ediyor Çarşamba'da bir tetkik seyahati yapan muhabirimiz tnahalli hadise- ler ve meşhudatı hakkımda gazetemi ze bazı mektuplar yazmıştı. Bu mek- taplar üzerine temas edilen noktalar bakkında Samsun Valisi Çarşamba kaymakanlığından izahat. iztemi Suretini de gazetemize göndermiştir. Bu sureti biz de aynen dercediyoruz:! "28/12/931 Tarih ve kalem 754/10433“ Numaralı tabrirat cevabı dar. 1: — Milliyet gazetesinin meşri- yatına göre ka: inde hafif ka- yapı! resmen bir malümat ol, bera imdiye kadar da böyle bir halin isedilmemiştir. amelâti ihbar ve istihbar edildiği an- da muhalifi kanun hareket. edenler hakkında ötedenberi takibatı kanu- niyeye tevessül edildiği 3 : — Atılan silâh mes'elesine| gelince bu silihlar Milliyet gazete- sinin yazdığı ve dolayısile ihsas etti- #i şekilde daimi ve mütevali bir su- rette atılmamaktadır. Ara sıra ka-| sabanın dağınık ve evlerin bahçeler | içerisinde kâin bulunmasından ve jandarma kadrosunun her tarafta devriye gezmeğe müsait olmamasın. dan bilistifade tek tük silâh atanlar vardır. Bunlar da takip ve taharri| p., edilmektedir. Ve tutulanlar da Adli yeye tevdi olunmaktadır. 4; — Merkez kazada “resmen bir belediye kabilesi mevcuttur. Ka- za merkezinde olan doğumlara bu ka bile vazıyet ediyor. Köylerdeki do- umlardan da şimdiye-kadar ebeler elinde ölen lohusa ve çocuk vok: ihbar ve istihbâr edilmediği. | 5 : — Sokaklardaki çamurların tathiri ve dilencilerin zabıtai beledi ye marifetile men'i ve köpeklerin İâh için Belediyeye sureti mahsusa. da teblizat yapılmış olduğu maruz. dur efendim.” 2. Gazi Hz.inden Muallimlere Muhabbet allimlerimizin tazim hislerini arzet- mişti. Gazi Hz. dün Fuat derdikleri cevapla | muallimlerimiz hakkında şu iltifatlarını ibzal eteniş- dir: *C. Muallimlerimizin senelik içti- mar müna; le hakkımda izhar ct- tikleri samimi hisleri bildi. rem muallimlerimize iblâğma delâ ederim efen- dim” suyunun şehir hudutları haricinde i bu vaziyette mühim ( bir varidat kulak suyunu islâh için tasavvur pro jeleri de suya düştü demektir. Belediye bu vaziyet karşısında mühim bir karar almak için vekâlete müracaat edecektir. Karakulak suyu- nun hariçte kalması ve Mecidiye kö- yünden mütemadiyen şehre ucuz et girmesi belediye hudutlarının sür'at- İe tadilini icap ettirmektedir. Dere- sek ve Mecidiye köylerinin şehre ye- den ilhak öçin veli İM teşebbüsat yapılacaktır. Mezbaha Resmi fazla! Et meselesinin nasıl halle- dileceği hâlâ belli değil! Şehir meclisinin şubat devrej iç- timas için Belediye hazırlıklara baş- lamıştır. Bu meyanda en mühim ola- rak et komisyonunun mesaisi müza kere edilecektir. Et komisyonu he müz mazbatasını ikmal etmemiştir. Komisyon azasmdan bir o kısmının fikrine göre, İstanbulda et fiatı paha hdır, Fakat ihtikâir yoktur. Etin pa- halı olmasının sebeplerinden biri de mezhahada alınan resimlerdir. Mez- baha ise belediye için mühim bir va- ridat membaıdır. Resmin o kesilmiş etten ve kilo başından alınmak kara- rı bile belediyeye senede 100 bin li. ra kaybettirecektir. Gene bir kasım azanın filerine göre ete | azami Gini tesbiti hiç bir fayda temin etmiye- cektir, Haliç komisyonu işe başladı Haliç şirketinin mali vaziyetini z “ i yeni komisyon dün Belediyede ilk iç- > aktetmiştir. timaznı Komisyon şirketin faaliyetine de- vam edip edemiyeceğini tetkik ede- cektir, Komisyon Belediye muavini Hümit, öçaret müdürü Muhsin, Ga- lip Bahtiyar ve deniz ticareti müdü- rü Zeki Beylerden mürekkeptir. Belâgatten korkan şehir meclisi azası var Şehir meclisinin şubat içtimamda bir çok âza şimdiden söz söylemeğe hazırlanıyor. Bu hususta me. ndan doktor Hikmet Bey demiştir ki: — Meclisin şubat içtima devresin de çok hararetli münakaşalar olacak tar. Âza bu devre için çok hazırlan- muştur. Şehre teallük eden her türlü işlere temas edilecek ve behamehal halli çareleri aranacaktır. Arkadaşlarımız arasında birçok zevat var ki söz söylemekten çekini- yorlar. Buna sebep bu arkadaşların işlere lâkayt olmasından değil, Ada lı Avni Bey, Nazmi Nuri Bey gibi azanın yaptıkları edebiyattan, belâ- gat oyunlarından ürkmeleridir. zevat şimdiye kadar söz niyet edince bu tarz edebiyat yapa- vorlar ve söz“ ssir olamıyacağı endişesile susuyorlar. Fakat artık bu tarzıhare ketin şehir işleri için doğru olmadığı kanaati umumileşti. Önümüzdeki içtimada herkes sa mimi bildiği, düşündüğü tetkik ve tahkik ettiği berşe: 1 dungul söyleyecek, hiç edebiyat yapılmaya. caktır . Bu itibar ile bu içlimar sabırsızlık la bekleyi birçok şeylere şahit 0- lacaksınız.” Çalgılı dilenciler Son zamanlarda belediyenin sıkı takibatı neticesinde sokaklarda dola- şan ve oturan dilenciler azalmıştır. Fakat buna mukabil kahve ve saire | gibi yerlere girip çıkan ve çalı ça. İsrak para toplıvan bir takım dilen- diye bu dilencileri de takibe başla- miştir. Bunların ellerinden çalğılar alınarak ikametgâhlarına teslim edil. mektedir. İmha edilecek makbuzlar Belediye ile Vilâyetin tevhidin- den evvel Maliye şubelerinde kutla - | ulan buzu makbuzlar kalmıştır. Ban ların muhasebe şubelerinde durması mahzurlu görüldüğünden imhası te- — karrür etmiştir. Bu makbuzlar mer- kezde müteşekkil bir komisyon tara- Xi