10 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI $ Yeni bütçe ve Tediyede İntizam —— Haftalardan beri hüküme- tin ve fırkanın faaliyet mev- sew olan yeni bütçenin umumi esasları birkaç gün sonra ta- mamen anlaşılacaktır. Şimdi- ye kadar anlaşılan şudur: Mun tazam ve mütevazi bir bütçe yapmak için,devlet bütçesinden maaş alan ve almayan ber va- tandaşın, yeni fedakârlıklara katlanması icap edecek.... Çün kü memleketin selâmeti, mev- cudiyeti ve istiklâli mevzuu bahistir . ” Hükümeti mütevazin bir bütçe yapmağa mecbur eden birçok mühim sebepler arasın- da devlet tediyatının intizamı- nı temin meselesi birinci safta gelir. Maaşların ve devlet borç larının tam vaktinde ödenme- si, ber şeyden üstün bir şart- tr. Çünkü tediyede intizam, her müessesenin itibar ve nü- fuzunu arttıran bir âmildir. Bu âmil; hükümet (müessesesi mevzuu bahsolduğu zaman da- ha büyük bir ehemmiyet arze- der. Şunu da ilâve edelim ki tediyatın intizamma dikkat ve ehemmiyet © verenler, yalnız memleketteki vatandaşlar de- ğildir . ii Bu nizam veya intizam hariçtekiler daha büyük ederler. Öy- deki , tediyelerindeki la ölçerler. Bu itibarla hükü- metin cümhuriyet borçlarma karşı çok hassas bulunması; yerinde bir şeydir. Ankara; büyük fedakârlığa mal olursa olsun, borlçarını ödemeyi ih- mal etmiyecekt > Son zaman! Pariste düyunu umumiye mümessille- rile müzakere cereyan ettiği malümdur. o Murahhasımızın; hükümetçe tesbit edilen tai nazar üzerinde ısrar ile dur ması; her halde bir uyuşma 70- minine varmaktan kaçındığına delâlet etmez .. Bu işi yeniden müzakereyi ve intacı daha Zi- yade biz istedik. Noktai na zarımızda israr ediyoruz; çün- kü bu noktai nazar; tediye im- kânmı daima göz önünde tu- tan kuvvetli esaslara istinat e- diyor ve çünkü “ödeyeceğiz!, diye alâkadarlara imzamız! verdikten sonra “mut- k İemek!,, değişmiyen bir kararımız olacaktır. Tediyede intizam ve dola- yısile bütçede tevazünü icap et tiren bir sebep te maişet ve hayattaki taamüllerdir. Muhak kak ki, aile bütçelerinde birinci derecede mühim olan şey, geli rin azlığı veya çokluğu kadar bu gelirin tam vaktinde ele geç mesidir. Başka bir vesile ile de tek- rar etmiştik: M in mali vaziyetini düzeltmek, bütçeyi tevzin etmek için yalnız mali tedbirler kâfi değildir. Ayni zamanda iktisadi tedbirlere de tevessül etmek lâzimdır. Ruhi ve manevi sebeplerle de bu za rüret mevcuttur . Filbakika, © ğer vatandaş, kendi bayat ve maişetini darlaştıran mali ve âcil tedbirler alınırken, yanı başında âtiye şamil iktisadi ted birlerin de alındığını görürse, mukavemet ve tahammül kud- reti daha çok artar. Memnuni- yetle görüyoruz ki, hükümetin ve fırkanın yeni : kararlarında iktisadi mühim tedbirler de mevcuttur . Ancak şunu umut mamalı ki, yeni bir vergi tarhı, maaş veya tahsisatın indirilme si bütçenin varidat faslında der hal tesirini gösterdiği halde iktisadi tedbirlerin neticesini almak için az çok bir zaman is- ter, Bu mevzuda bilinmesi ics; eden bir nokta (daha © da ıztırabın, yalnız bizim memlekete mah. sus olmadığıdır. | Görmeden anlaşılmaz, an-| atılamaz: Gerek bazı Balkan memleketlerinde, gerek © orta Avrupadaki milletlerin çekt PAZAR 10 NİSAN 1932 7 »ei sene, Na. 2215 KURUŞTUR .. konferansı, bir tarafta, İngiltere ve Almanya, kümetlerinin noktai nazar ları karşısında bir meticeye vâsıl İ olmadan dağılmıştır. : İM. Voon Büley, Almanya'nın rük tizam e DA büyük fedakârlık- lara katlanamıyacağını beyan et miştir. İtalya hükümeti 4 devletle ay- şükâlemeler yapılmasını Talif etmiş, fakat bu teklif hiçbir iktisadi teşkilât movcut olmakar- zan kredi verilmesine imkân olma beyan eden M. Mac Do hald'ın muhalefeti karşısında ka- bul edilmemiştir. Almanlar memaun A.A, — Londra kon amete mahküm ol. Konferansta Almanyayı temsil etmiş olen Von Bülov hayrete ilka edebilecek bir hâdi- 4< gibi telâkki edilmemektedir. (Devamı altıncı sahifede| Rus baş konsolasluğunda dün matbust şerefine verilen çaydan bir intiba. ni takyidata nisbetle bizimkiler sıkı tedbirlerin | azdır. Avrupada üç aydır, memur larına maaş veremiyen mem- leketler de vardır. Vakıa bu misal, acılarımızı dindirecek bir deva olemaz. Ancak ızti- rabın umumi olduğunu bilmek - Kasa bir Ivwerir .. Hülâsa: Tediyede inti- İzamı temin için hükümetçe alı- İnan ve almacak olan tedbirle- ri hoş görmek, onun muvaffa. kıyetini kolaylaştırmak vazife” dir - İ Siirt Meb'usu MAHMUT | Alman diplomasisi | Eken Le â Şube Tardieu'yü yenmiş Konferansın akim kalması Alman- KEDERE, ça) — yada memnuniyeti mucip oldu ii Müvazene vergisinin, buhran vergisi gibi istisnaları olmayacak, herkesten yüzde 10 nisbetinde tahsil olunacaktır Fırka grupu bugün 15te toplanıyor anana SEE A A 2 maa ANKARA, 9 (Telefonla) — Cümhuriyet Halk fırkası gru- pu bugün öğleden evvel ve son ra olmak üzere iki içtima ak” tetti, Sabah celsesi 3 saat ve öğleden sonraki celse de üç bu- çuk saat devam eylemiştir. Sabah celsesinde Başvekil İsmet Paşa fırka namına tet - kik komisyonu raporunun ihti- va ettiği esaslar hakkında bülü metin mütaleasını ve 932 bütçe sinde müvâzeneyi temin maksa dile alınması tasavvur (o edilen tedibrleri tafsilen izah etmiş tir. Bütçe © mütevazindir. İrat ve masraf 170 milyondur. Başvekilin bu izahatı üzeri- ne muhtelif hatipler söz almış (Devamı altıncı sahifede)| sı Banka heyeti hararetle istikbal edildi Iş Bankasının 14) şubesinin. küşat resminde hazır bulunacak o- lan heyet bugün geldi. Celil Bey ve heyetin diğer azası Ege'de hararetli bir surette karşılandılar. Müstakbi- reisi Febmi Allayit Bey, bazı tacirler ve birçok Maris lar ve Türkler bulunmaktadır. Gaze | ye teciler heyet azasının resimlerini neş retmekte ve bankanm İskenderiyede Pilsudski Mısırdan dönüyor Şehrimizden geçerken bir gece vapurda kalacak Limanımızdan geçen bi, la Mısır'a gitmiş olan Harbiye nazırı mareşal Pilsudaki nin pazartesi günü Romanya va- purile şehrimize vüruduna intizar edilmektedir. İskenderiyeden ha» roket etmiş olan a vap ru Pire'ye de uğrayacağından hareşal Pilsudaki'nin Atina'da bir kaç gün kalması o muhtemeldir. Bu takdirde şehrimize bir kaçgün teahhürle gel Mareşal Pilsudaki, şehrimizde bir gün kalacak ve geceyi vapur. da geçirecektir. a ayni vapurla ve Köstence tarikile Bükreş'e gidecektir. KAHİRE, 9. A. A.— Lehistan'n gitmek ba hareket etmiş olan o- İan mareşal Pilsudeky, Bülereşe'e Mümsil On senelikler Eytam, eramil ve mütekai- dinin 100 kuruşa kadar olan on seneliklerinin itasma ait cetvel ler tanzim edilerek mal müdür lükleri em an Maliye vekâ Mİ o Buhran vergisindeki nispetlerin tezyidi yerine muvakkat mahiyette olmak üzere müvazene vergisi namile yeni bir vergi ihdas edilecektir Mütevazin butçe 1 kü- İki hükümet arasında İsmet Pş. Fırka grupunda hü metin tedbirlerini izah etti Üç bitaraf aza İkiye indi mektuplar teati etmek lâzım geldi azanin reya ile iktifa edeceklerine dair birer mektup teati etmeleri lâ- zam geldiğinden kararların tebliği bu mektupların hir edilmişti, Ankara itilâfnamesinin 4 üncü maddesinde ihtilâf mesele- lerin üç bitaraf azanın hakemliğine hanle edileceği tasrih edilmiştir. Hal buki komisyonda elyevm iki bitaraf aza bulunduğund hükümetin iki pitarafın reyi rine dair birer mektup teati etmele- İaeyezk gelmiştir. Hariciye vekâle- ırlanan - mektup sureti he- yeti vekilece tasvip edildiğinden Bitaraf aza olarak muhtelit müba- delede kalen M, Holştâd ve M. Anderson mektuplar Hariciye Vekili “Tevfik Rüştü B. ile Yunan sefiri M. Polih- ronyadis arasında teati edilmiştir.Bu 4 üncü maddesini tadil eder mahi- 'yette bulunduğundan, ancak B. M. Meclisi ile Yunan medisi tarafından tasdik edildikten sonra kesbi katiy- Sahip e Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Antrepo kaçakçılığı davasına başlandı Rıhtım şirketi vekillerinin iddiaları reddedildi ve davanın kabul edilmesine karar verildi Istanbul gümrük baş müdüri lanmıştır. Mahkemede avukat Fevzi ve Sırrı Beyler, Rıh ım Şirketini de Hamit ve Hüse- yin Sadettin Beyler temsil etmiş- lerdir. Muhakeme başlayınca Rıhtım şirketinin avukatları söz almışla, dır. Avukatlar gümrüğün müra- <aatının şeraiti kaavniyeyi cami olmadığını, istidada hangi eya lar ziyandan dolayı tazminat istenildiğinin, tasrih edilmediğini vakıaların, hâdiselerin tesbit edil yet edecektir. Bitaraf aza ittihaz et- .— tikleri kararların Türk ve Yunan i > İğ İrrei bun taraflarına tebliğini beklemek- den birinin reyine muracaat edile. | Kaçak olarak getirilen Bulgar sigaralarından bir paket Bulgar Cigaraları Deniz yolu ile kaçak olarak getiriliyor Bulgar gözete ve mecmuaları- mun neşrettiği bir istsik garip, fakat o nisbette şayanı | dikkat bir hakikati o meydana koydur Bulgaristandan memleketimize »e nede binlerce kilo sigara ithal 6- dilmekte imiş. Hükümet bu mesele ile yakın- ret odası bu hususta yaptığı tetki- katı Tütün İnhisar idaresine bil. dirmiştir. Türk tütünlerinden daha çok irketin devletin malı olan eşyayı ziyaa uğrattığını, istenilen para nm bu eşyanın bedeli ve gümrük resmi olduğunu, o mal bedeline münhasır hususatın müruru zama na tabi olmadığını bildirmiştir. Hâkimler her iki tarafı dinler dikten sonra keyfiyeti müzakere etmişler ve kararlarını tarafeyne tebliğ etmişlerdir. Bu karara na- zaran ler davacı gümrük sebeplerin, ve dava hulâsasının mevcut cihetle dava istidasının şeraiti kanuniyeyi cami müruru saman hu. susu da tetkik (edildiği zaman inin rıhtım şirketi ambarlarında mevcut bulunması icap eden eşyanın ziyama mütta- Hi olarak bedel ve resimini talep ettiğinden haksız fiilden tazminat talebi ad ve itibar edilemiyeceği- ne bu cihetle mürurü zaman id- diası da varit olamıyacağına ve her iki itirazım da reddine karar verilmiş, bu suretle da vası kabul edilerek tahkikat haki mine tevdiine karar verilmiştir. Barut vefişekşirketin- ide suiistimal oldu mu? Suiistimal ve israf iddialarına karşı ne deniyor? Barut ve fişek inhisar şirketle. rinde şimdiye kadar yapılan sui istimaller dolayısile bu şirketlerin hükümete karşı olan teahhudatı- Bı ifa edemiyecek bir hale geldi- aşağı kalitede olan bu si; > olan bu sizaraların ve İn pera» kende olarak denizden geldiği ap- ği ve barut ve fişeği hariçten pahalıya mlkayen > eril şirketin başlıca hissedarlarından (Devamı Altıncı sahifede) Himayeletfalin Ankarada Halkevi salonlarında verdiği balodan imcibaları Büyük Reisin etrafında hanım efendiler tarihi ve Milli tuvaletlerilen