11 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

11 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Türkiye'ye seyyah ge-Tarihmuallimlerikon- tirmek için gresinde konferanslar teşkilâtlanmalıyız.. Riyaseticümhur umumi kâtibi Yalnız mali ve iktısadi mülâ. haza ile değil, rejimi tanitmak noktasından da turizme ehemmiyet vermeğe mecburuz Türkiyede turizm - Rusyada ne oluyor?- İtalyada ne yapıyorlar? Her millet, memlekete sey- ah celbine çok ehemmiyet ve Miyor, Fransa, Almanya ve İs. Yiçrenin biribirlerine nasıl re- kabet ettiklerini, bu yolda ne masraf vetesisat yaptık larını bep biliyoruz, Son zaman larda Rusya ve İtalya bu saha- daki faaliyetlerini arttırdılar. , Bir seneden beridir ki tu- | rizm san'atı; bolşevik Rusyada | üdeta elektrik sanayii gibi, trak | Vör sanayii gibi bir ri ha- | imi almıştır. Rusya; iklim | VE eser noktai nazal - * ki bir memleket değildir. Onun | Müzelerinde görünen şeyleri hangi bir Avrupa | bir otel yapılmağa baş- lanmıştır. Rusya, bir çok mem- | tıpkı konsolosluklar Bibi, enturist mümessillikleri , çok ucuz seyahatler ettiriyor, Rusya, eri i itibarile casustan ve ta köttan, ji E ket oldu! Şu da var ki, Rusya turizmi Yalnız ticari bir fikirle yapmı- Yor. O ayni zamanda inkılâbı- hin eserlerini" bütün dünyaya #östermek istiyor. Acaba yap- Şir inkübe herkese göster ve unlatma! Türkiye; büyük komşusu dere- &esinde bir mecburiyet, bir Meş'yliyet hissetmiyor ni ; Bu san'at bir in, başkalarını alâkadar edecek bü tün eserlerini, kıymetlerini tes- “ ve onları ee le İcap ettirir, Rusyada güzel ©- Tan şeyler daha ziyade eski Te- İlmin eserleridir. Halbuki biz- de caki ha beraber yeni *silmin hayatiyeti de görülür. ,, Bütün dünyanın iddiası şu- dur: Türkiye en zengin bir tu- Yizm memleketi olabilir. Bu, doğrudur. Bir insan İtal- Yada, Yunanistanda yalnız Ro- Ma ve Yunan medeniyetlerini Şörüp tetkik edebilir. Halbuki y,ürkiyede bir çek medeniyet- İç içe girmiştir. Bu memle- kette Yunan ve Roma medeni- Yetlerinden başka Hitit mede- xiyeti, Arap medeniyeti, Bizani Medeniyeti, Selçuk medeniyeti, ybayet medeniyeti bü tün tafsilâtile görülebilir. Bu Yoktai nazardan Türkiyede Ya” fiacak turizm sanayii ya Stanbul şehrine münhasır kal- Mamalıdır. Anadolunun eski leniyet ve eserlerini, gü ta kilde yapmalı, basit, temiz ve U, vasıtalar hazırlamalıdır. Butmamalı ki, bügün bir Av- Yapalı için Türkiyede seyühat inek, adeta Asyanın yaylâ rında olduğu gibi, müşkül, ve hattâ tehlikeli bir ma gibi görünüyor. ” laruf bir İtalyan dedi ki: bir çok memleketlerde, İhassa Balkanlarda dikkat et . Maişetleri vasatın biraz inde olan genç evlilerin en hevesleri, hiç olmazsa aylarmı, balaylarını Paris- EEEFE.İİ Zi siatlarını göstermek için teş- | te geçirmektir. Hattâ maişet- rinden kısarak oraya mutlaka idenler de oluyor! Parisin ye- rini tutmak için Romanın ne eksiği var?” Hakikaten faşist İtalya turizme daba fazla bir ehemmiyet vermeğe başladı. İ- talyada Başvekâlete merbut bir turizm ( müsteşarlığı vardır. Mussolini Romanın imarma çok ehemmiyet veriyor. Roma- ya verdiği ebemmiyet üzerinde konüşürken bize dedi ki: “Vakıa ben hey'eti vekileye dahil ayrıca bir Roma nezareti ihdas etmedim. Fakat Roma valisini doğrudan doğruya ken- Roma yaratıyor. Romanın ye- ni en hâkim rolü yine tarih oynayor. Bir taraftan ye. rin altındaki Romayı çıkarıyor- lar, diğer taraftan yeni bir Ro- ma yapıyorlar. Fakat bu iki Roma arasında o kadar'sıkı ve tam bir ahenk var ki... Biz, bütçe müvszenesine ol- duğu kadar tediye : müvazene- sine de ehemmiyet veriyoruz. Senelerden, asırlardan beri mü temadiyen harice vergi verd ik. Bilmeyerek verdik, istemiye- | rek verdik. Yanlış yolun mere- | sinden dönülse kârdır. Esasen yeni hayatın şartlarma başka türlü ayak uyduramayız. Tür- kiyede turizm için, memlekete seyyah celbi in sarfedilecek para hebaya gitmez. Yeni re- Şimin eserlerini göstermek için olmasa bile sırf mali ve iktısa- di mülâhazalarla bu işi yapma- lıyız. Nedense bu işte geri > İryoruz. Bu iş için yapılmakta olan küçük bir yardımı da çok görmüşüz, bütçeden çıkarmışız. Göze görünen gelir kadar gö- ze görünmeyen gelirleri de duy mağa ve görmeğe alışmalı.. SİİRT MEBUSU MAHMUT Meclis Reisi Bu Sabah Geliyor BOMBAY, 10 ( ve itisafa maruz * lar. Polis, intizam ve #i etmislir. ükünu inde Hikmet Bey Şarkta inhitat sebeplerini izah etti kaddime olmak üzere daha evvel ki devirlerde ayni âlemde hüsüle mizis 1 — Orta Asyanın mücerret bulunduğu ve büyük © mikyasta mran kabiliyetini haiz bulundu- ğu devir 2 — Ayni kıt'ada bozkırlarm yani çolileri arı mümkün yer- lerden epey fazla olmağa başla" dıkları zamanla” Selçuk Türkle- rinin iskitlerden beri Türklerin öz olan Anadoluda yeniden siyasi bir mevcudiyet kurdukları zaman arasında geçen devir. 3 — Malazgirt muharebesiyle Türkiyede lâyik bir cumhuriyet kurulması arasında geçen devir olmak üzere üç kısma ayrılmış ve her biri hakkında ayrı ayrı izahat Yusuf Hikmet Bey ANKARA, 10 A.A. — Tarih | vermiştir. müderris ve muallimleri içtimam- Birinci devre Hikmet Bey birinci (o devreye ait izahatında zamanımızdan 100 nın diğer kısımlarından nialarla ayrılmış müsait bir ikli- me malik ve cilâl taş ve maden görülen inhitat ve onun sebepleri- (Devamı 2 inci sahitede) Hükümet posta vapur- culuğu inhi-. sarını nasıl işletecek? Sadullah Bey izahat veriyor Bütün limanlara vapur işletilecektir. Program hazırlanıyor... Seyrisefain umum müdürü Sa- dullah, İşletme ve Levazım mü- dürleri Bürhanettin ve İzzettin B. ler dün Ankaradan şehrimize av- taraf arasmda yapılıp bir iki ay içinde hepsi feshedilen ve adedi 8 i bulan itilâfnamelerin müma- sillerini aktetmiye lüzum kalmıya cak; Türk sularında posta vapur culuğu servislerini — Seyrinefaln tanzim ve idare edecektir. Yeni kanunun ne suretle tatbik oluna- cağı öğrenmek üzere | dün bir muharririmiz Sadullah B. le gö- rüşmüştür. Devlet inhisarı şeklini ilk olarak teklif etmiş ve nihayet bu noktai nazarı kanın o haline gelmiş bulunan Sadullah B. mu- harririmize demiştir ki: “ — Meelisi âliden çıkan kanın sarihtir. Ahkâmına göre, teşkilâ- tımızı pek a7 tevsi etmek sureti- le Türk limanları arısnda posta seferlerini tanzim velidareye ha- zrlanacağız. Kanun neşri tarihin- den 2 ay sonra © mer'i olacaktır. Sadulleh Bey Ondan sonra hususi | vapurların tefrik, tasnif ve mübayaaaı için 3 ay müddet konulmuştur. Bu müd. det zarfında mevcut hususi vaptr lardan posta vapuru evsafında o- lanlar evvelâ tefrik edilecektir. “Devamı 4 üncü sahifede) Gümrükle duran tarihi evrakın Müzeye nakline başlandı. Yazısı #çüncü sahifede Yüksek iktısat' Meclisi İktısat vekili tara- fından açıldı ANKARA, 10 (Telefon) — Yüksek İktisat Meclisi öğleden sonta İktisat vekili Mustafa Şe ref Bey tarafından il Mustafa Şeref Bey Mı larını selâmlamış, Meclisin bu zahatın bitamında muvaffakı- yetler temenni eden Mustafa Şeref Bey riyaseti Trabzon meb usu Hasan Beye terketmiştir. Bundan sonra Meclis ruzname. sindeki maddelere göre encü- menler ayrılmıştır. Encümen- ler yarından itibaren faaliyete geçeceklerdir. Beş devletle Mukavele! Takas heyeti dün Avrupadan döndü Âtıf ve Cemal Beyler Takas mukaveleleri akti ve ihraç bulmak üzere iki İ etmişlerdir. Abf ve Cemal Beylerin bu seya- hatleri esnasında yaptıkları ticaret mukaveleleri ve mesaileri hakkında Hükümete izahat vermek üzere bu- gün Ankaraya hareketleri o mahte- meldir, Heyet, Fransa, Belçika, Holân- da, Lehistan ve Avusturya İle birer takas mukavelesi aktetmiştir. Bazı devletlerle de ihracat eşyamız için müsbet temaslar yapılmıştır. Açıkta kalan Memurlar İnhisar idaresi ay sonuna kadar tebligat yapacak İnhisarlar umum müdürlüğü merkez teşkilâtı kadroları ikmal edilmiştir; ay sonuna kadar teb- liğ edilecektir. Mülhakat kadro- ları da isimlendirilmekte olup pey 'derpey tebliğ edilecektir. Diğer laraftan inhisarlar me- murlarının sicilleri tetkika devam | olunmakta ve işe o yaramıyanlar tefrik ve tesbit edildikçe tasfiyeye tabi tutulmaktadır. Barut İnhisarı da sabık şirketin tasfiyesinden sonra İnhisarlar w- mum Müdürlüğüne iltihak edecek tir. Barut İnhisar, av mevsimi dolayısile son zamanlarda satış- ları bir az artmıştır. Mezkür inhi- sar idaresinin taşra acente ve ba- yileri İstanbul'a. celbedilmiştir. Bunlarla idare arasında müddet- leri biten mukaveleler teçdit olun maktadır. Muhafaza teşkilâtı , Dünden itibaren Tütün ve Müs | müdürlüğüne Müskirat inhisarı muhafaza müdürü İsmail Hakkı, muavinliğine İstanbul tütün inhi- sarı başmüdürlüğü muhafaza teş reka İlyas Bey tayin edil mi ! müdürü Haydar Beyin riyasetinde bir içtima yap, Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET |* Maçta heyecanlı hir akın Racing Club ile 4 üncü maçı kazandık.. Maç 1 e karşı 3 sayı ile Muhte. litin galibiyetile neticelendi Müessif bir hâdise Dün Racing Club ile son maçımı zı siadyomda oy: önü olması Oyun nasıl oldu Saat tam altıda oyun Kasımpaşa (Devamı 4 üncü sahifede) Goll.. Şeker piyasada gene darlanmağa başladı Brezilya ile kahve ithali için bir hususi mukavele yapıldı Şeker piyasada niçin azaldı? Son günlerde şehirde gene | bir | kralı, M. Simner'in delâletile Brezil kahve ve kıtlığı baş göster. | ya Hükümet bankasile kahve itha- meğe başlamıştır. İâti mukabilinde Türk ithalit eşya Bugün için pek kendini hissettir. | sı satılacak surette bir takas beste kerime şa Yale din bi tiren afla İber yal vaki) iği > ir dinde bir müddet evoel hadiç olar | etine Eldiriimişir vaziyetin tekerrüründen endişe edil | Bu mukaveleye nazaran, Brezil. N ya Hükümet | bankası, Bunun sebebi şeker ve kahvenin | Simner şirketi ve süpren de takasa tâbi tutulması dolayısile tem | kofö'nin muvafakatile Türkiye maz kontenjamma hiç gelir ve kali ekle ye konulmamış olmasıdır. Bu sebep | ran, piyasada kesme şeker | kalma | bununla ödenmesini cimekte. mış gibidir. Kahve stoku da çok az | dir. dır. Brezilya'nın memleketimize kah. izdeki ithalât müessesele. | ve ithalitı senevi 2,000,000 , Şehrimiz: rinden biri bir müddet evvel şehiri- mizi ziyaret eden Brezilya (kahve Jiktedrisat müfettişleri toplandı w I bin lirayi geçmemektedir. İstanbul Maarif ilk tedrisat müfestişleri dün Maarif lardır. İçtimada ağustos ayı içinde yapılacak si fettişler kongresinin ruznamesi te” vit edilmiştir. Kongrede mektep sergileri, İdari, Tedrist bazı me. seleler mevzu bahsolacak ve talebenin el yazısının daha mükemmel bir tarzda inkişafı için alınacak tedbirler konuşulacaktır. ve