13 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Siyasi ve tarihi tefrika 4 KEMALIZM NED İR? Selânik - Anafarta - Ankara.. Yazam Edirne meb'usu Mehmet Şeref Ötekilerde neticeleri sebep- lerle karıştırarak rüyalarda yarı mazbut kalabilen hatıralar gibi silinirken Mustafa Kemal Be- yin bu hâdiselerin sebeplerini anlayışı pek ayrı idi. Bu yıkıl- maya namzet olan gayritabil ve çöktürücü hâdiseleri elerken sebepleri kuvvetle buluyor, ni- inlerin cevaplarını ona Yöyerll; hadai açıyordu. Her kes vatanın selâmetini meselâ hürriyet, adalet, müsavat, huvvet mefhumlarında anla; ken ve bütün bunların fevkinde | | muştu. Bozuk düzen bir ordu- (Devlet) manasını (o (Millet) mefhumile birleştirerek müta- lea ediyordu. ?Auhitin istidadını ona ruhu latıyordu. Zekâsının keskinli ği bu güzel mefhumların şu he- müz milli cihazlarla kuvvetlen- memiş varlıkta ne kadar piç ve belki belâ olup kalacağını idrak ediyordu. Binanın temeli ni sağlamlaştırmadean nakşını vurmaya çalışanların haline a cıyordu. Mektep ona kapısını açarak faal vazifeye döndüğü gün darbeyi yedi.. O düşündü- ğü ve ruhunda, fikrinde yaşat- tığı devleti bulamadı. Ruhun- isyan dalgaları onu bir za- man felâkete attı. Bu fel ise fevkalâde yaratılmış bu fıt. rat için bir nimet, obir büyük ibret dersi oldu. Vatanı kur- tarmak, devleti kurtarmakla kaimdir. Milli devlet kurulma- yınca vatan kurtulamazdı. Or. tada ise böyle bir devlet yoktu. Altı asrm devlet şekli asla o- nun bu asırda anladığı devlet değildi. Bunun içindir ki böyle bir devlet demeği böyle bir asır da artık yok olmaya mahküm. | Muasır medeniyetin muasır | devletin esasi ne olduğunu çok iyi biliyordu. Millet denilince, işte burada | ve bütün Osmanlı imparatorlu- ğunda herkesten ayrı düşünen kendisidir. İ Zira: Bu mefhum herkes için | anir) vâki milleti idi. Hal | buki böyle tarihi bir adla anılan | bir millet yoktu. Bunu bugün herkes biliyor. Çünkü şimdi herkes artık Türk | tür. Lâkin bunu o gün hiç kim- se bilmiyordu. Zira o gün her- kos Osmanlı idi ve bu karma karışık anasır Babilinden mü- rekkep Osmanlı devleti özlediği ve düşündüğü devlet olamazdı. Faal vazifede idi. Ya kından milletle temasa başladı. Arap, Kürt, Boşnak, Çerkes ve bir çok dilde ayrı, dinde bir insanlardan toplanmış ordu, 0- nun için bir tetkik sahası ol- nun içinde onun ruhu olması lâ zım erkânı harbiyesinin içini gördü. Tiksindi. Orada hiç ruh yoktu. İnzibat şahsi meramla- . Mütekabil vazife- den doğan derin saygı kaybol- muştu. O burada, bu ordu tai icinde ası) aradığı tarihi sima- yı; rkunın mağdur çocuğunu l —» Türkü buldu. Bütünbu Osmanlı teşekkülünde her teş ttan mahrum ve hattâ her şeyden mahrum yalnız vardı O, sade veriyor, ve onu hiç düşünen yoktu. Hele Suriye or. | dusunda bu daha açık ve acık. lı görünüyordu. Orada Türkün ne kadar u- nutulmuş ve bir köşeye atılmış olduğunu görünce tarihin bu çocuğu ruhunun derinlikle- rinde kaynaşan gayzı buldu; de rin ihtiras ateşleri ortasında şid detle tutuştu. Felâket, artık, bu yapmacık devletin kapısını çal mıştı... Orada yaşayanlar da bu felâketi hazırlayan âmillerdi. Yalnız Türkün bu felâket ve cinayette ne aslen, One de fer'an methali vardı ( Sulfaniye ) © Bahçeleri- nin yeşil ağaçları (alt; sohbet bezminde gençli; ve neşvesile kaynaşırken ayak larının altından akan (Berde) nehri onun kulaklarına yabancı bir zemzeme fısıldayordu, ve bunu ortadaki kameriyenin i- (Devanı Güzeller bugün Paris” (Başı 1 inci sehifede) Şimdi güzellerin akılları ve fi- kirleri Pariste.. Bu mar beldesinin hayallerinde tecessüm eden şa'şa- ası bir kutüp gibi gönülleri: rise çelkiyor. Ayın on ikinci e Pariste ediyoruz. Güzeller kafilesinin ba- şında bulunan UM. de Fouguisres Pariste yapılacak merasimi öyle canlandırıyor ki.. Her sene güzel- | cümhurumun resmen iştirak ettiği | bu baloda, güzeller “Altın köprü” | denilen ve tiyatro salonunun için- | de bir yere kurulmuş 0- lan bir nevi terapozadan geçerler ve Parislilerin alkışlarını toplar- ler mi? Herhalde Pariste çok şa'şaalı şeyler göreceğiz ve bunları yaza» | sağım. Yalnır. Dawville'de güzeller şe | refime bir şey daha yapıldı içi, bil- | mem onu diğer gazeteler ya; mı? Burada bir Trianon bayramı yapıldı. Fransada on beşimci Low zamanındaki efsanevi âlemler, bu rada tam mânasile canlandırıldı. Filvaki o vakitli Triyanon âlem- | lerinde de Kral, Kraliçe, Prens, Prenses ve bir çok aailzadeler ağ” | İsniyorlardı. Dauville'de de bir çok | kraliçeler ve öz prensler vardı. Şu farkla ki, bu kraliçelerin her biri birer memleket (kalbini fethetmiş ve buraya gelmiş halktan kızlar. dı. Onun içindir ki Triyanon eğ. lencesi daha samimi oldu. Bütün | eilencelere iştira kedenlerin si dünya kibar âlemine insanlar. Bu son eğlencelerden sonra Dau- ville'de haftamızı bitirdik. Şimdi bütün gözlerimiz ve gönüllerimiz Pariste.. Bakalım, orada da neler göreceğiz? Kıshançlık mı? ATINA, 7 — Yunan güzellik Güzellik Kraliçesine göre, Keri- man Halis Hanımın dünya güzeli intihabında güzelliği değil, gizli siyaset âmil olmuştur. Yoksa Ke- riman Hanımdan bu ünvana dava çok lâyık ve ondan ezher cihet kat kat güzel Misler varmış. mimresmi Patris gazetesi diyor ki: “Bu memlekette ar ve hicap pek azdır. Bu öteden beri malüm bir hakikattir. Fakat bu nokta ile yüzel çesimi | te hakkında çirkin terbiyesizce boyanatını kısım gazetelerin neşir ve tasvip etmesi arasında, akıl ve hay: bir ter Fakat mesele, matından İ ibaret kalsaydı o kadar ehemmi- yeti haiz olmayacaktı. Yunan gü- zelinin bu hieviyelerine valdei krali sıfatile anası da iştirak etti İnsan bu münasız sözlerden han. gisini tenkit etmeli. Yunan yüzel. İik kraliçesine göre “Spa şehri berbat, murdar ve pis bir kasaba imiş, Yumanistana bir sn evvel av det edebilmek için saatleri ve hat tâ dakikaları iple çekerlermiş Dünyanın bütün gizli siyasetleri, Yunan güzeline haksızlık yapmak için ribirinden beter ücubeler imiş.” Gazete bu beyanatın çirkinliği si Yunan güzelinin suratma vur- maktadır. Vişi'ye gidilecek PARİS, 11 — Güzellik kraliçe. lerinin Vişiye gitmeleri takarrür | etmis gibidir. Vişi zazinosunda bu münasebetle ( bir bale verilecek ve 15 Ağustosta yapılan geçit ros minde güzeller de bulunacaklar. dır. Güzellerin başka nerelere gi- decekleri henüz malüm değildir. Fakat diğer bir kaç şehre de uğra Türk güzeli- nin dünya güzeli ilân edilmesi mü nasebetile kıskanan bazı gü dedikodu yapıyorlar. Hattâ en ev bep | P | teki Yunan güzeli milyonerle evleniyor ATİNA, 12 — 1930 Yunan gü zeli olup Avrupa güzellik birinci liğini kazan Matmazel Alis Dipla rakunun bir Fransız milyoneri ile üzere bulunduğu haber veriliyor. Bu milyoner, beynelmi- lel hava Seferleri Şirketi Müdürü ve murahhas azası M. Pol, Lui Veylerdir. Yunan güzeli ile nişan lanmaları münasebetle Fransız milyeneri, Yunan güzeline beyaz bir tayyare hediye etmiştir. Tay- yare, Matmazel Diplarakunun kü çük ismi olan Aliki ismile tesmiye edilmiştir. Yunan güzeli, geçenler de, Aynaroz manastırma giren ve bu yüzden genç bir papasm istik- onun | Türk | var) | MİLLİYET CUMARTESİ 13 AĞUSTOS HH 1932 ARİCİ HABERLER Kanada ve o | Adilâne Bir sulh | İngiliz : sanayii | Ottavada bu sahada | bir itilaf hasıl oldu | İ OTTAVA,IZ A.A. — Büyük Britanya ile Kanada murahhasları » İ rasmda vuku bulan müzakorat mem | muniyetbahş bir hava içinde süratle terakki etmektedir. | Büyük Britanya ve Kanada çelik sanayii müesseseleri arasında bir iti lâf akdedilmiştir. Bu itilâf konferans İ tarafmdan kabul (edildiği takdirde | Britanya Kanada ticaretinin inkişaf bulmasında lüzumlu olan fırsatı âci | len temin edilmiş olacaktır. Merkür itilâfm hususi bir tarifei umumiye tesisinden ziyade ticaretin genişletilmesini istihdaf ettiği zanne diliyor. Büyük Britanya ile İrlanda muh İ tar devleti murahhasları arasında niden yapılacak olan henüz başlannamıştır. huru mühim bir hitabe de buluadu VASHİNGTON, 12. A.A. — M Hoover riyaseticümhur namzetli kabul ettiğini beyan için irat etmiş olduğu nutkunda sörünü Amerika. nın harici siyasetine naklederek,sulh lehinde beliğ bir takım beya: lunmuştur. Müşarünileyh © ezcümle demiştir ki: “ Dünyanın sulha ihtiyacı var dır. Adilane bir sulba kavuşmalıdır Cihant hakkın kuvvete karşı zafer yap ve aklın ihtirasa galip olacağri- çin de insanların çocuklarını harbe | sevk için çalışmayarak bilâkis - sul hun necip sıfatlarmı öğretmek için sarfı mesai edecekleri yeni bir âleme sevkedecek olan bütün yolları keşfet mek için vetile çalışacı 50 saat havada LONDRA, 12. A. A. — City| ol Portsmouth tayyaresi ü- çüncü defa olarak cihan havada kalma mukavemet rekorunu kırmak teşebbüsü ile havalan. mış olan kadın tayyareci Mist- es Bruce ile iki arkadaşı 50 aatten afzla bir müddet hava da kaldıktan sonra dün saat 19 da Felix Stove da yere inmiş- lerdir. İlk yelken yarışı dün hibi Emir Salih Ef. Jokeyi Korido Annam imparatoru Fransa'da MARSİLYA, Fransada bulunmakta olan An. nam imperatoru Baoday bugün buraya gelmiştir. Müşarüni- leyh bu akşam Annam'a git- mek üzere vapura binecektir. (Başı i inci sahifede) yolesi, 1.8025 te birim metin Beyin Kelebek 156.36 da ikinci gelmiştir. Büyük Yoleler sınıfı: İ Bahzat Beyin Coşkun isimli yo- | İ lesi, 1.39.02 de birinci, İbrahim Beyin Ayk 2 — Rüçhan yaj sahibi: Prens Hi Paul, 3 — Bozkurt, yaşı 3, kilosu 83 sahibi Emir Salih Efendi, jokeyi Şineley. — Tekkanat yaşı 9, kilosu 60 13, kilosu 60 Bey, jokeyi yatı 2.30.17 de bi- dalak eyler'in yatı 24640 da İ ikinci gelmistir. İ Büyük yatlar 208.10 da birin- | 22314 te) . — Pötigri, yaşı 8, kilosu 60, Sahibi: Rıdvan Bey, jokey . — Halime yaşı 9, kilosu 58,5 sahibi Haydar Efendi, jokeyi: Meh- met, Bir boy, on metre, bir boy. Müddet: bir dakika 21 saniye. | Klas'ın antrenörü Emir Salih İ Yavuzun Ii numaralı Filikas | | 1.36.41 de birinci ve I numaralı fi | | Hikası 140.01 de ikinci gelmiştir. | | İşkampayalar: Yavuzun | numaralı işkampa- yası 140.27 de birinci, Tl numaralı *ı ikinci gelmiştir. At yarışları Bahsi müşterek: Ganyan 270, Piase 115 ve 120 kuruştur. Dördüncü koşu: Üç ve daha yukarı yaş iskan İngiliz at ve mahsus. Mesafesi 2200 1 — Frig yaşı 5 “Babası Labo- £0, anası Frumuassö” kilosu 58 Ahmet ve Fikret beyler, yam iper yaşı 4, kilosu 58 sx Anna. Sabri Bey, Jokeyi: Korideri 3 — Strombolis yaşı 5, kilosu i: Ahmet ve Fikret bey Sineley — Jean Habler yaşı 6, kilosu İS75 sahibi: Mister Binms, jokeyi | Arkadi İ Bir burun, bir bay, on metre. Müddet: 2 dakika 23 saniyedi: Frig'in antrenörü Fikret Be dir. Birinciye 375, ikinciye 58, üçün cüye 20 lira mükâfat verilmiştir. Bahsi müşterek Ganyan 205, plâse 120 ve 150 kuruştur. Beşinci koşu: Dört ve daha yukarı yaş yerli ve arap at ve kısraklara mah “ası Birinci koşu: Dört ve daha yukarı yerli ve arap at ve kısraklara mah | İ sas, İleramiyesi 300 firm. Mesafe- | si 2400 metre, 1 — Strombolis 5 yaşında “Ba bası Brashfield, anası o Pomegronst kilosu 66 sahi sahibi Ahimet ve İ Fikret beyler, jokeyi: Bayram, İ 2 — Paza: 5 yaşında kilomu5ö,5 sahibi o Madam Anma, Sabri Bey - Koridori, 3 — Levent 3 yaşında kilosu 49 İ sabihi Muhiddin bey, jokeyi Arkadi. İki boy, on metre Müddet: 2 dakika 8 sani; bolis'in antrenörü Fikret Beydir. Bahsi müşterek Ganyan 170 kuruş vermiştir. İkinci koşu: Dört ve daha yukarı yaştaki yer li ve arap at ve kısraklara mah- sus , ikramiyesi 225 lira mesafesi | 2200 İ 1 — Tayyar yaşı 8 kilasu 56 sa- hibi Ankaralı Ahmet Bey jokeyi Bay | ram. 2000 metre, ikramiye 1 — Al Derviş yaşı kilosu 60 Sahibi Hacı Nail Efendi jokeyiBaha 2 — Mes'üt yaşı 7 kilosu 60, sahibi Şemsi Bey jokeyi Hüseyin. 3 — Poruj yaşı 10 kilosu 58 sa- bibi Prens Halim Bey jokeyi Zeki 4 — Rüzgâr yaşı 7 kilosu 58 sa Usküdarlı Ahmet Efendi jo- keyi Hayri İki boy, ön beş metre, on met- şı 5 kilosu 56 | sahibi Nail Efendi jokeyi Baha. 3 — Küçük Ceylân yaşı 8 kile | sa 51 sahibi Somalı Ahmet Efendi- nin jokeyi Ahmet. 4 — Mes'ut yaşı 7 kilosu 58 sahi | bi Şemsi Bey jokeyi Hüseyin $ — Hâkan, yaşı 6 kilosu 61 İ sahibi Prens Halim Bey.Jokeyi Paul. 6 — Rüzgür, yaşı 7 kilosu 53 Us- küdarlı Ahmet Efendinin Jokeyi | Hayri, İ 7 — Kamer, yaşı 5 kilosu 50 So- | malı Ahmet Efendinin Jokeyi Ham di. 8 — Saba, yaşı 4 kilosu 47 Niya zi Beyin jokeyi Şineley. — Geyik, yaşı 6 kilosu 46 İs mail Efendinin Jokeyi Mecit Bir boy, iki boy, iki bey. Müddet: 2 dakika 39,5 saniye- re, Müddet: 2 dakika 21 saniye, Aİ Dervişin antrenörü Baha Beydir. Birinciye 150, ikin. güncüye 20 lira mül ti ir. Bahsi müşterek Ganyan 4450, Pimse 140, 200 kuruş verdi. Hidayet Nedim Kürek yarışları İstanbul muntakası denizcilik he- yeti tarafından icra edilen Beykoz kürek yarışları muntazam ve güzel bir şekilde cereyan etmi İn takip edilmiştir. Yarışlara Galata saray, Fenerbahçe, Beykoz, Beyler. , Anadolu, Altmordu ku- Müsabaka: tam saat 1 Müsabakalardan sonra 'ayyar'ın antrenörü Fikret Bey cüye 20 lira mükâfat verilmiştir. | başlamıştır, Bahsi müşterek Ganyan 905, 310, 410 kuruş veri İçüncü koşa: Üç ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kısraklara mahsus. Mesafesi 1200 metre. İkramiye si 225 hira, keti Hayriye müdürü Bey galiplere ir. Telenik meticeleri aşağıya yazıyoruz: Çifte badıl bot: 1 — Memduh B. Galatasaray, 2 — Ali B, Galatasaray, fekkiremin bütün kuv- | DE Ai sahibi Abdullah Efendi, jokeyi Ab- | kupaları ve madalyaları bizzat Şir. | Artisi i Köpe Amerika reisicüm- İMeşhur Rin- Tin-Tin i Heollivod'da öldü HOLLYVOOD, 12.A.A.— Milyonlarca sinema seyircileri tarafından zekâ ve mahareti tas | dik edilmiş olan maruf köpek ir Rintintin 14 yaşında ve bir filimde rol yaparken vazife- si başında bulunduğu sırada öl müştür, Bir Alman harp köpeği olan Rintintin, harp esnasında Metz şehri civarında bir Amerikalı zabit tarafından yakalanmış ve | Kalitorniyaya getirilmitşi. | ye borcu LONDRA, 12. A.A yük Britanya hükümeti ile zu- hur eden ihtilâftan beri İrlanda İ muhtar devletinin Bü- tesviye etmemiş olduğu deynin miktarı 1.761.000 İngiliz Kirası na baliğ olmaktadır. Bu miktardan 1.243.000 lira sr senevi arazi taksitlerine ait İ olan borçtur. amaaa aaaaseaeaeeenaeeeakameaeakeaemamesasesaieseameee yapıldı | Fenerbahçe 3.16. | — Kdemsiz bir çifte erkek: 1 — Fenerbahçe 3.57 4/5,2 — Galatasaray 4.9 Tek çifte hanımlar: — 201/5 niz Fenerbahçe girmiştir. ) İ Tek çifte kıdemli erkekler: 1 — Galatasaray 5.1/5.2 — Fe ner, Kulüp kaptanları Fenerbahçeli Seyfi Beye iştirak etmişlerdir. İki çifte müplediler 1 — Beykoz 3.27. 2 — Galatasa- vay 335. İki çifte kilemsiz erkekle, 1 — Beykoz 3.22 1/5, 2 — Gala- tasaray 3.29 2/5. İki çifte hanımlar. 1 — Fenerbahçe 5.14. 4/5. Yal. nız Fenerbahçe girmiştir. İhi çifte kudemli erkek: ı Beykoz 320, 2 — Galatasa- ray 332 İki çifte müptedi dirsekli kekler: 1 — Beykoz 3,33,4/5. 2 — Gala tasaray 3,37 4/5. Bu yarışta Fenerbahçe diskalife edilmiştir K (Yal. er. çifte er- 1 — Haliç 330. Bu müsabakada asıl birinci ve i kinci gelen Beykoz ve F: kulüpleri çapariz verdiklerinden diz | kelife edilmiştir. İki çifte dirsekli hanımlar: İ 1 — Fenerbahçe 3.16 3/5 Yalnız Fenerbahçe girmiştir. İki çifte badıl bat erkekler: İ 1 — Kuleli hisesi 2,59, 2 — Alt İ tmordu 3,l1 2/5 | İki cifte dirseklir İ Beykoz 3,20. 2 — Haliç 3.34 Feykoz 3,34, £ — Fener 13.39 1/5 Kdemli üç çifte erkekler: 1 — Beykoz 3,39 4/5. 2 — Fener 3,42. Üç çifte kıdemli erkekler: 1 — Fenerbahçe 342 (Yalnız Fe nerbahçe girmiştir.) 1 — Beykoz 3,24. 2 — Fener 3,40 Yüzme müsabakaları Dün yapılan yüzme müsabaka larında derece alanlar şunlardır: 1 inci, Galatasaraydan Orhan, 14 4 33 saniyede, 2 inci, Olimpik külübünden Apok- İ yako, 44 d. 47 saniyede. 3 üncü Beykozdan Toma 4 üncü, Ruhban mektebinden Van gel, 5 inci, Beykozdan Cihat, 6 cı, Avusturya lisesinden Ke- mi Haralambos 7 inci Beylerbeyinden Cemil, 8 inci, Kızıltopraktan o Jak Hara- lambo 9 uncu , Vefa Ge Ali, 10 uncu, Yeşilköyden Otto Per. | mim. | | Kumkapıdan Ha Ankarada yüzme müsabakaları ANKARA, 12 A A.— Bugün Ka radeniz Havuzunda 100 metre ser. best yüzme müsabakası yapılmıştır. Öğledenevvel saat 11 buçukta başla İ yan müsubalın saat 13 e kadarde vam etmiştir. Ankara yüzme miisa- bakaları için bir başlangıç olmak ü İ gere Hakimiyeti Milliye gazetesinin tertip ettiği bu müsabakaya 32 er. İ kek ve bir kadın yüzücü iştirak et İ miş ve finale kalan 10 erkek müsa- bık arasında Mahmut © Bey birinci, M. Kostantin Dimitrof ilönci gel mişlerdir .Birinciye Türkiye İdman Cemiyetleri İttifakı ve Çiftlik müdi- iyeti n buket ve Hakimi. İrlandanın İngiltere İngiltereye | mmm ERİL emeli enli en ağn M. Herriot'un M. Stimson'un nutku hakkındaki beyanatı PARİS, I2. A. A. — M Herriot, Amerika hariciye nazırı (M. Sti man son mutlu hakkında gazetecilere beyanatta bulunarak demiştir ki M. Stimsonun Briand - Kelloğ misakına icabında istişare yoluna f ant suretiyle tekmil tesirini verebilmek arzusundaki | samimiyeti ettim. M. Stimsonun istişare Kizumu misakın kendisinde mündemiç o ğunu söylemesi kıymetlidir. Fransa dahi mi bir hüsnüniyet beyana si mahiyetinde bırakmanın sulhün menfaati namına imkânsz olduğl kuvvetle inanmaktadır. Fransa, misakı mecburi bir ahit olarak telâklğ dor. Misakı imza edenlerin meşru müdafaa hali müstesna olmak üzere lâ kaydüşart taahhüt altına aldığımı kabul etmek lâzımdır. Siyasi ve mari bu kadar kıymetli olan bir vesikayı kıymetten düşürmeğe mahal bıraki yacağımı ilân ettiğinden dolayı Amerikaya medyunu şükranız.” M. Herriot, misaktaki tanhhüdatın ihlâl edilmemesi için me surf hareket edilmesi icap edeceğini tetkike biyik olduğunu ilâve etmiştir. DahiliyeVekilinin seyahati SİNOP, 12 (A.A.) — Karadeniz sahillerinde tetkik sefi hati yapmakta olan Dahiliye Vekili Şükrü KayaBey, Sinoba # vasalat etmiş ve hararetle karşılanmıştır. Vekil Bey, büküm dairesini, Belediyeyi, C. H. fırkasını ziyaret ve şehri gezdikti sonra Ankara vapuru ile Samsuna hareket etmiştir. Yunanistanda siyasi vaziyet ATİNA 1Z (A.A.) M. Venizelos memleketi, dabili karışi liklara sürüklediği hakkında Çaldaris, Kafandaris,Papanastasif ve Zavitsianos'un müştereken neşrettikleri mektuba cevaben #i zetecilere şu beyanatta bulunmuştur: “M. Çaldarisin daha geçenlerde Halk fırkasının darbei hi kümete tevessül etmiyeceğine dair söylediği sözleri hatırlaf rım, Bu beyanata bir itilâf esası olabilir: ve fakat rejim husus r da reyime müracaat keyfiyeti ancak bütün fırkaların kararile malıdır, aksi takdirde bunu da bir darbei hükümet telâkki edi ceğinin Halkçı fırka tarafından tanınması lâzımdır. Zabitleri Cümhuriyeti müdafaa etmeleri onlarm yalnız hakları değil ai zamanda sadakat yeminleri dolayisile vazifeleridir. Hükümet if tihabatta takip ettiği tam serbesti siyasetine bu sefer de rinyf edecektir. ktır.” Gayri meşru en uf. i Azyade'nin | Mezarı mı? | (Başı 1 inci sahifede) İM. Therriot Paris Voltaire Hise- İ sinde Fransız, Lâtin, Yunan edebi İ yatı muallimidir. Londra otelinde oturmakta olan M. Therriot bize diyor ki: — Pierre Loti en çok nüfuzu al tında kaldığım bir muharrirdir. tinin bütün eserlerini okudum. Tatil zamanımı geçirmek için | tanbula gelirken gene Loti'nin te- . ce Loti'nin hâtırı cek bir şey yapma Ve nihayet Azyadenin mezarını arayıp bulmağa karar verdim. — Mezarı nasıl buldunuz? Eli- nizde buna dair deliller var mi- dır? | — Evet, elimde bazı deliller vardır. Ve bunlardan istifade ede | rek mezarı bulm a hürmet ede | um. vefatı | minde ndan sonra bir kadın muharrir İ| secret des dösenchantöes isimli bir | İ eser yazmıştır. Bu kadın Pierre Lotinin Les dösenchantâes'sinde is İ mi geçen “Cenan” dır. Marc Helys İ eserinde bu sırrı ifşa ettikten son ra Les dösenchantdes'de ne suret- le Cenan rolünü oynadığını İ yor ve Azyadenin çınarlar altında bulunan mezarının bir de plânını neşrediyor. Bu plân Loti'nin biz- zat kendisi yapmıştır. Bu plânın İ bir suretini çıkardım ve o, elinde olduğu halde m gi yollardan kema li emniyetle yürüdüm. Bu plânda ret edilmiştir. Azyadenin asıl ismi kes ismidir. Yolda tesadüf ettiğim İ bir adama mezar taşları üzerinde bu ismi okutturdum. Mezar heye- ğildir. Çünkü onu Loti bir hâtıra olarak almıştı. Pierre Loti nin Les Dösenchantğes'sinde Ce- nan rolünü oynamış olan Marc Helya bu sırrı Lotinin vefatına ka dar saklamış, Muha: vefatın dan sonra bunu ifşa için söyledi ğim eseri yazmıştır. Les Desenchantöes'nin diğer kahramanları olan Zeynep ve Me Ve elyevm Pariste bulunuyorlar. — Mezara ziyaretinizden nişa- ne olmak üzere bir hâtıra bırak- mı?, Buna dair bir şey yaza cak mismız?. — Hayır, hiç bir şey bırakmağa lüzum görmedim. Şimdilik bir sey azmak miyetinde değilim.. Fakat imbilir, belki de bir gü: ö Leti'ye büyük bir muhabbetim olduğu için bu ziyaretten çok memnun oldum. Bu vesile ile uzak yı ki de yakından görmüş oldum... İ vazo, ikinciye de yalnız bir vazo ve İ Matmazel Lanyaya da bir buket he | olan mesafeyi bir dakika 25 saniyede katetmiştir. He- yecanlı olan bu müsabakalara gele- ltında idim. İstanbula gelin- | Topkapıya gittim. | Azyadenin mezarının yeri ve ci- | varındaki çmarlar sarahatle işa- | Hatçe Halkasidir. Halkasi bir Çer | lek ise hakiki Türk kadmıdırlar. | tan sevmiş olduğum memleketleri | diye edilmiştir. Mahmut Bey, 97| metreden İbaret ak bir müdahalede bulunmıy” asiye ksakamanip iile animal Başvekil | İsmet Pş. Hz. (Başı i inci sahifede) fendiden yeni icat ettiği saz hak san bi Zeynii | parak memlekete ğüm, dedi. Başvekil Tütün ve müski relerinin pavyogunu para getiresi & — Dünyada akıllı olan Türk W tünü içer, sözile tütünlerimizi dir et Başvekilimiz, sergide iki sas kadar kaldılar ve avdetie bahçesini dolduran binlerce hal n alkışları arasında vali ve ki İ emi mahsus müdürü Vedit Beyli le otomobillerine binerek şehir d hilinde bir gezinti yaptıktan geceyi geçirmek üzere Perapal oteline gittiler. Sergide İpekis şubesi hangi maşın daha ziyade beğenildi anlamak Üzere ziyaretçiler arai İ edilememiştir. Tasnif bugün bitiril lecek ve netice yarın ilân İ cektir. Tevkifhanede Açlık grevi (Başı 1 inci sahifede) İ miş, Mekki bey de mahkümların İ mma giderek, bu fnidesiz şantajd vazgeçmeleri için | kendilerine na hatta bulunmuştur. Fakat mevkuf lar gösterilen mezaket ve şafkat büsbütün şımarmışlar ve grevde rar edeceklerini bildirmişlerdir. 3 ağustos çarşamba günü bu retle başlıyan açlık grevi bir ka gün devam etmiş, fakat bu müdd İ zarfında da Tevkifane doktörü F: İ bey grevcileri tibbi nazaret alt bulundurmuştur Birkaç gün sonra grevciler | teker grevi bozmağa başlamışl Bu meyanda müşevviklerden Kü gük Emin de grevcilerden ayrı ve yemeğe başlamıştır. Dün grevi, dokuzuncu günü idi. Fakat bu vin devam etmiyeceği anlaşıl dır. Dün 41 grevcidem yirmi ikisi İ meğe başlamış bulunuyorlardı. İ ğer 19 grevcinin de şu bir kaç inde grevi bırakacakları tahmin © İ dmektedir. Doktorlar o grevell hergün tıbbi nezaret altında bulun durmaktadırlar Maamafih grevcilerin sureti zahi rede grev yapar gibi görünerek kikatta arkadaşlarından tedarik et tikleri gıdalarla gizli gizli besl leri tahmin edilmektedir. Çünkü — amma