13 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ANİ 1932 7 inci sene No. 2428 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yunan Buhranı isinin açılmasile buhran en hâd İtinat eden bir hükümet teşki- için lâzım £ gelen ekseriyeti tmin edememişti. Yunan mec- ndeki meb'uslarım mikdarı (S0 dir, Venizelos bunların 102 İlini, Çaldaris te 96 sını ar İnislerdir Bi i bir hükümet teşkil edeme- rine göre, diğer fırkalar bir kombinezon yapmağa, Yahut ta her iki fırka da birle rek milli bir hükümet teşkil İfmeğe çalışmaları İâzm gel e idi. Venizelos gerek intihabat- fin evvel ve gerek intihabatın inde milli bir hükümet teş ine çalışmıştı. Ve intihabat- İN kendi fırkasından da daha © rey aldığı halde Çaldarisin tinde kendi fırkasınım da irakile bir milli kabine teşki- muvafakat etmişti. Ancak ldaris, Venizelos fırkasile İtşriki mesai etmek istemedi- fnden milli kabine teşebbüsü bir netice vermedi. Ve Venizelos istifa ederek iktidarı Çaldaris'e terketti. Çaldaris'in hükümeti meclis- İk ekseriyeti haiz değildir. Kon Üilis ve Metaksas'ın küçük fır- alanından maada diğer cümhu yeni hükü- işlerdir. Bi- ancak 110 meb'usa istinat ilir. Bu şerait altında hü- etin mukadderatı Venizelo emi itimat beyan ettiği daki- Nada Çaldaris hükümetinin ik rı muhafaza etmesine im- kin yoktur. Venizelosun Çaldaris tine ademi itimat be- Yan edeceği şüphelidir. Çünkü Çaldarisin, kendisine itimat be Yan etmeyen meclisi feshede- Yek yeniden intihap yapacağı Muhakkak telâkki edilmekte- Ür. Çaldaris hükümetinin ikti- bulunduğu bir zamanda re intihabatın da Veni müsait bir netice verme- i âşikârdır. Binaenaleyh aralık yeniden intihabat ya- Na Venizelos arzu etmi- yuman içindir ki mein ün yeni hükümet prog eta boar, Yasi plosun teklifile muhalefet fır- Ma yapılmış ve bu içtimada hü İiüsete karşı takip edilecek ha *tket hattı görüşülmüştür. İçti sonra kürsüye çıkan Ve , muhalefet fırkaları na- © “patırdılar ve hükümet a mensup külhan beyle bağırmaları arasında” ni- verildiği kaydedildikten Bu izahattan anlaşılıyor ki hükümete neitimat,ne ademi itimat beyan edilme” ir, Vaziyet ancak dünkü 'n sonra tavazzuh ede , Çaldaris'in müşterek taz 1 karşısında diğer fırkaların İştirakini kabul ederek milli hükümet teşkili mümkün ol gibi. ademi itimat reyini alarak hükümetin şimdiki muhafazada ısrar et- de varittir. Bu şekilde Ve- Çaldariz hükümetini | devirmekle ademi at etmek için daha mün: fırsat zuhurunu bekle- şıklarından birini intihap tir ki bu da dünkü celse taayyün etmemişse, yarın anlaşılacaktır, Ahmet SÜKRÜ Lİ #4 bir EZE Yeni Yunan başvekili istifa edecek mi? Meclisten istediği itimat reyini alıp almayacağı halâ meşkük! tadır. ATİNA, 12 (Milliyet) — Başve- hiz aldriş. kahkemnin b : dün Mecliste okudu. Bu celsenin ga- / yet heyecanlı olacağı zaten evvelden | malümdu. Netekim de öyle oldu. Hncahınç dolu olan medisin içinde dinleyiciler arasında bulunan kral taraftarları M. Venizelos meelise gir diği sırada gürültü ve patırdı çıkardı lar, ıslık çaldılar. Reisin müdahalesi üzerine zabıta bu şekilde tezahürat- ta bulunanları kapıdışarı etti, Süküt inde edilince başvekil Çaldaris taraf tarlarının alkışları arasında kürsüye sıktı. Programını okudu. Program Başvekil mali ve iktisadi müşkülü t, bütçe 've ticaret plânçosundaki ssüvazenesizliği anlatmış ve eski bü kümetin ecnebi alacaklılara karşı gi- rişmiş olduğu taahhütlere temas ede rek demiştir kiz “Hükümetim bütün bu vahim müşkülüta ve tevarüs ettiği nazik vaziyete rağmen her şeyi iman ve ce saretle derpiş etmek azmindedir. Hü- kümet evvelâ bütçe müvazenesini el de etmeğe çalışacaktır. Bunun için masraflar azaltılacak bazı daireler ve hattâ bazı nezaretler kaldırılacak ve askerlik müddeti indirilecektir. Lü- görülürse hükümet bi rtakum eş inbisa raltına alacağı gibi bazı vergileri de arttıracaktır. Çünkü hü- yayi, ” İ kümet çiftçi ve amele sınıflarını mü teessir edecek vergiler koyamaz. Hü | M. Çaldaris kümet milli istihsalâtı artırmağa ve| “memleketin mahsullerine mahreç bel mağa çalışacaktır. Hükümet memle- ketin iaşe zaruretleri müstesna ol- mak üzere kambiyonun dışarıya masma her türlü vasıta ile mani ola- caktır. Hükümet ayni zamanda €v- rakı nakdiyo tedavülünü normal bir halde getirecek tedbirlerin ittihazıma zaruri görmektedir. Bunun için Yu- manistan bankasiyle Milli bankanın kendilerine zahiri bir istiklâl berakı- Tarak tevhidi ıç edecek bir şe- kilde banka vaziyetini tanzim etmek Iâznndır. Hükümet ecnebi erme lara karşı girişmiş olduğu tı ri ifa edememek mecburiyetinde bu- (Devamı 6 ıncı sahifede) Vapurcular kendi ara- larında bir şirket yapıyorlar On bir kumpanya birleşecektir Vekâlette tadil lâyihasını hazırlıyor.. j Yeni vaziyet üzerinde görülen hazırlıklar alamayan Ticareti Bahriye müdü- rü Zeki Bey Liman ve iskelelerimiz arasm- da posta seferlerini Devlet ” rı altma alan kanunun tadili 1âyi- hası İktisat Vekâletince ihzar © dilmelitedir. o Tadilâta göre, Seyri- sefnin'den maada mevcut hususi vapurcularm aralarında bir şir. ket teşkil edileceği o malümdur. Vekâlet, bu şirketin hükümet ta- rafından mı, yoksa il in aralarında m tesisini ve mevcut sasi vâpurcular, şirketi kendi ara larında tesis etmeyi ve vapurları da kendilerinin kıymetlendirmele- rini tercih etmektedirler, Vekâle- te, bu hususta vapurcuların nok- tai nazarlarını arzetmek üzere hu susi vaparcular namına Yelkenci zadelerden Lütfi ve Sadık zade- lerden Ruşen B. ler evvelki akşam Ankara'ya gitmişlerdir. . Tadil lâyihasına, posta vapur- culuğumun One Seyrisefainin, ne de hususi vapurcuların teşkil ede- eekleri şirketin inhisarları altın- da kalmaması için de ahkâm ko- ile teşekkül edecek diğer şirketle rin de liman ve iskelelerimiz ara- lâyihada tasrih edi vapurcular, bu muayyen serma- (Devamı 6 mcı sahifede) Meclis Encümenleri Ziraat, İktısat, güm- rük ve inhisarlar encümenleri azaları ANKARA, 12 (Milliyet) — B. M. Meclisinin bugünkü içtimam- da Ziraat, İktisat, Gümrük ve | İnhisarlar encü- menleri Ziraat encüme nine; o Mustafa Rahmi (İzmir), Pi Yaşar(Aksaray), Emin Aslan (De. nizli), Ömer Re- sal (Adana), Za mir ( Adana), Molla oğlu Ce- mal Oo (Afyon), Şakir, İsmet Muslihittin Abdul. Rahmi B. ler lah (Ankara), Fuat Şahin (Ay- din), İsmail Halkı (Bolu), Ni hir), Mitat (İstanbul), Kâmil (Kars), Halil (Kastamo- ni), Ahmet Hamdi (Konys), Mus tafa Lütfi (Konya), Nuri (Ma- Taş), Mehmet (Sıvas), -| Beyler seçilmişlerdir. İktıat encümenine, Şakir (E- dirne), İsmail (Şebinkarahisar), Akosmanzade İzzet (Afyon), Eş- ref (Ankara), Dr. Rasim. Ferit (Bursa), Emin Aslan (Denizli), Emin (Eskişehir), Nuri (Gazian- tep), Edip Servet (o (Gümuşane) Ahmet Hamdi (İstanbul), Akcora oğlu Yusuf (İstanbul), Alâettin Cemil (Istanbul), o Hasan Vasıf (stanbul), O Yaşar (lstanbal), Mebmet (İzmir, Tahsin (Kasta- moni), Ali Rıza (Mardin), Hasan Cavit (Rize), o Hasan (Zongul dak), Raçıp (Zonguldak), Bey- ler secil ir, Gümrük ve inhisarlar encüme- nine, İsmet (Çorum) Şevket (Or. du), Ali (Kocaeli), Fuat Şahin (Aydin), Rüştü (Bursa), Hasan Basri (Cebelibereket), İbrahim (Cebelibereket), Bekir Karameh- met (Çorum), Serdar Ahmet (Kır şehir), Talât Haşim, (Malatya), Kânci (Manisa), Naki (Muş), E- min (Samsun), Mehmet Hacı Yu- Dus (Samsun), Daniş (Trabzon), Iktısat encümenine (o Şakir B. (Edirne) reis, İsmail B. (Sebinka- rahisar) mazbata mubarriri, İz. zet B. (Afyon) kâtip, ziraat en- cümenine, Rahmi B. (İzmir) reis, Yaşar B. (Aksaray), (mazbata muharriri, Emin Aslan B. (Deniz- li) kâtip, gümrüğe ve inhisarlar encümenine; İsmet B. (Çorum) reis, Şevket B. (Ordu), mazbata mubarriri, Ali B. (Kocaeli) kâ- tip seçilmeleri mukarrerdir. İkinci maç Bugün Fenerbahçeden beklediğimiz kat'i galibiyettir İ Fikret ve Zeki B.ler Bugün Fenerbahçe takımı ile Leviski takımı ikinci maçını oynayacaktır, Bu maç çok mü- himdir, Galatasarayın evvelki gürkü mağlâbiyetini Fenerin bu maçta telâfi edebilmesi ümit edilmektedir. Bugün Fenerbahçe istihbarı- mıza nazaran şu şekilde çıka” caktır: Hüsamettin; Yaşar. Hâdi; Cevat, Muzaffer, Fikret; Niya- zi, Reşat, Zeki ; Şaban; Namık. İsmet Pş.nın Nutku Başvekil Mecliste mühim izahat verecek ANKARA, 12. (Telefonla) — Başvekil İsmet Pş. nın perşem- be günü harici, dahili, iktisadi ve mali meseleler hakkında İMeelise izahat vermesi, itimat istemesi ihtimali kuvvetlidir. İsmet Paşanm izahatma hu- İsusi bir ehemmiyet verilmekte. dir. Büyük Talihler!. Dün büyük ikra- miye kazanan- lar kimler oldu? Büyük Tayyare piyangosunun dördüncü keşidesi dün ikmal edil- miştir. Kader gişesinin müşterile- rinden Beyoğlunda Altıncı daire- de oturan Bohor efendinin bileti- ne kırk bin lira, Cibali tütün fab- rikasnda zrm Beyin biletine de 15 bin lira isabet etmiştir. Ser- vet gişesinin müşterilerinden Ba- “hane kabzımalı Hakkı ve Nip yazı Beylerin müşterek biletin 40 bin lira, Dolmabahçe sarayı hademelerinden Mehmet efendi- ye de 10 bin lira isabet etmiştir. 40 bin Hralık biletin iki parça- «ı İstanbulda, bir parçası Bürha- niyede satılmış, bir parçası Kasta monidan satılamıyarak inde edil- miştir. Milyon gişesi müşterilerinden bir zate de 40 bin lira isabet ot- miştir 15 bin liralık biletin iki parça- w İzmirde, iki parçamı Istanbulda, bir parçası Vanda, bir parçası da Bergamada satılmıştır. 10 bin li- ya kazanan biletin iki parçası h- tanbulda, bir parçası İzmirde sa- İstanbulda : Adliye Vekili Hususi işlerini görmek üze- re şehrimize gelmiş olan Adli- ye vekili Yusuf Kemal Bey, dünkü trenle Ankaraya avdet etmiştir. Yusuf Kemal Bey, Haydarpaşa istasyonunda müd detumumi Kenan Beyle diğer Adliye erkânı tarafından teşyi edilmiştir. İsveç sefirinin ziyafeti ANKARA 12 (Telefonla) — Yeni İsveç sefiri Hariciye veki- Ki şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir, di Bulgar gazetecileri Romada ROMA IZ A.A. — M. Mus- solini, Faşist idaresinin vücude getirdiği eserler hakkında tet- kikat yapmak üzere Romava gelen Bulgar gazetecilerini Ve nedik sarayında nezdine kabul etmiştir, Başvekâlet (o matbuat kalemi müdürü, Bulgar gazete- cilerinin şerefine bir ziyafet vermiştir. Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Iranla Ticaret muahe- deside imzalanacak Han Furugi Hz.dün sa bah maiyetin de bulunan ze vat ile birlik- te Toros eks- İ Muhittin B. ile İran sefiri Sadık Han, konsolos Esa dullah Han Behnam ile İ sefaretane ve | konsolosane erkânı ve şeh rimizde bulu- ban İraniler tarafndan te şyi edilmiş as ker ve polis (o Fürugi Han tarafından selâmlanmıştır. Fu- rugi Han, Suriye'den İrak'a ge rana gidecektir, Hariciye vekâ- leti kalemi mahsus müdürü Re fik Amir, İran işleri müdür mu İl avini Cevdet Beyler muhte İrem misafirimize Rayak'a ka- Meliye vekili Mustafa Abdülhalik Bey Gayrimübadiller cemiyeti re isi İsmail Müştak Beyle Mali- ye vekâleti nezdinde bir kaç ay dan beri çalışan Gayrimübadil- ler Bürosu heyetini teşkil eden zevatın avdet ettiklerini yaz- mıştık. İsmail Müştak Beyle de görüşerek öğrendiğimize göre, bonolar meselesinde yepyeni bir vaziyet hâerl olmuştur. Ma- çecek ve Bağdat yolu ile Tah- | Fürugi Han Hz. dün gitti. İran iktısat müsteşarı ticaret imvahedesinin imzası için kaldı geye: Az. tirene gidiyorlar dar refaket etmek üzere birlik- te hareket etmişlerdir. Furugi Hz. ile birlikte şehrimize gel- miş olan İran İktısat nezareti müsteşarı Hasan Han Rayat. Türkiye ile İran arasında akte- dilecek ticaret muahedesi müza keresine iştirak etmek üzere şehrimizde kalmıştır. Gayrı mübadillerin alacak işi yeni bir safhaya giriyor.. Hükümet yeni bono çıkarmayor “Emlâk temamile verildikten sonra geriye kalacak alacaklar liye vekâleti, gayrirübadillere, yüzde yirmi istihkakları nisbe" metlerini kaybettiğini nazarı dikkate alarak, bundan sonra yeniden bono tevziine muvafa” kat etmemiştir. Vekâlet, muh- telif mintakalarda mevcut olup henüz müzayedeye çıkarılma- yan emvali olduğu gibi gayri mübadillerin © mümessillerine devretmek istemektedir. Vekâ- letin noktai nazarına göre, bu emval ve emlâkin gayrimübe” dillere mütebaki istihkakları nisbetinde ve ga) temsil edecek salâbiyettar bir heyet tarafmdan temlik edilme si, yeni bono tevziinden daha faydalıdır. Çünkü yeni bönolar tevzi edilse bile, kıymetlerin- den şimdikiler ( gibi yüzde 70, belki daha fazla kaybedecek, bu ise geyrimübadillerin aleyhi nie olacaktır. Gayrimübadiller- den İsteyenler, bu suretle temel lük edecekleri emlöki kendi he saplarına bittabi satabilecekler dir. Henüz müzayedeye çıka" rılmaysn muhtelif mıntakalar- da mevcut'emlâk, bu suretle gayrimübadillere temlik edil- dikten sonra , gayrimübadille- . (Devamı 6 ner sahifede)