5 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

5 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

cuk bakıcı. /i£ mektebinin idi . ini mezunları (Başı birinci sahifede) wermiş 149.137 çocuğu mua “ye tedavi ettirmiş, 5071 ço- “hakten yardım yapmış, 263 üz on iki doğumda bulunduk Ni; 5.456 çocuğun o müessesat teplere yerleştirilmiş oldu- “ye muhtelif şekillerde yar- İşören 52.622 çocukla beraber in 600 bin 850 çocuğa cemi- faydahı olduğunu ma söyliyerek kam ihtiyaca nisbetle bü- Sir şey ifade etmemekle bera Asha on vaşmda bulunan hi- İl etfal cemiyeti | için mucibi İl muniyet sayılabileceğimi be- amdilerimiza bekl Hi ve ihtimam dalma göz ö- İ bulunduracaklarmı söyle- bütün büyüklerimize karşı ve minnet hislerini ifade in teşekkür mezunlara muvaffa» wwetli olarak yetiştirmeği de tutmalıyız. Beşeriyet bu tabii kaidenin tesiri gk Hazrelleri, sözle. yeni vazife | ve müşterisi hazırdır. i| her türlü tehlikeden ve Tahvillerin Satışı (Başı birinci sahifede) tahviller 100 - 500 ve 1000 Lirahk iki defa keşide edilecektir. Her | ie ede büyük ikramiyenin 30 | ira olarak tesbiti muhtemel: | ! Bu istikrazla O inşasmın ikmali mukarrer hattın 85 kilo metre ka dar bir kısmı kalmıştır. Bu kısım iki senede ikmal olunabilecektir. Kr Rıfkı Bin makalesi kı Bey Ergani istikrazı hakkında mi bir makalede ezcümle di- | Başvekcilimiz, fırka arkadaşla” rmdan Ergani hattı için milletten | ödünç para almak üzere izin iste di. Ergani Demiryolu — istihsal ve kazanç hattıdır. Cihan bubranma rağmen Ergani madeninin pazarı Böyle bir bat için hariçten para bulmak çok kolaydır. Fakat iktrsa, rdan kurtulur bir işten milli tasarrufu kazandırmak fikri her zaman en basta hatıra gelmelidir... Bu iş, milli bankalara karşı bütün. hall #a verleren emniyet ve itimade iyi hesap edilmiş iktısadi teşebbünle- re karşı da uyandıracaktır.,, — * —|Teklif memnu. niyetuyandırdı (Başı birinci sahifede) memlekette son senelerde şayanı şükran bir şekilde inkişaff etmiş o lan milli tasarruf hareketini tej- vik etmektir. Bu suretle bankala- ra faizsiz para yatıran bir çok va- tandaşlarm yüzde baş faiz ve yüz de iki ikramiye ( temin olunarak tasarrufları kıymetlendirilmiştir. Son senelerde fena bir şekilde ta- şa toprağa, apartıman inşaatına yatırılan milli sermayeye müsmir bir saha bulunacaktır. Bu dahili istikraz şekli üzerinde bütün dev. let erkâns birleştiği gibi halk ta tasviple karşılamaktadır. İktısat Vekili Celâl Bey de son nutkunda bulunan servet kaynağı na işaret ederek ezcümle demişti kiz “Milli teşebbüs bu şimendiferin bir an evvel insası için yardım e- der ve bunu finanse ederse hem kendisi için hem de vatandaşları için büyük ve kârlr iş yapmıs olur. Bazı milletlerin iktımadi varlığını ifade eden memleketine büyük ka zançlar temin eden bu kabil hare ketlerinin dai: il Türk milleti büyük işler başarmış tır. En yüksek irade kuvvetine sa hiptir. Her fert kendi nefsinden başlıyarak büyük milli teşekkül de emniyet ve irade kuvvetini gö rür. Ve icap ederse çok yakın bir zamanda devlet parası, hususi il ve teşebbüslerle srmaj sa- ğunu görür. Ergani bakır madeni Anadolu- nun ortasında hnkilaten bir ser. vet kaynağıdır. Cihan piyasaların da bakır in nisbeten te pa zamanda bile, ma işletilmesi en sün Ergi deninin isletilmesi tedabir alınmış bulunmaktadır Madenin izlemesi yalnız hattın Erganiye gitmesine bağlıdır. Er. gani bakır madeni yüzde 20.6 ba kırı havidir. Dünyanın en . bakır madenlerinden biridir, Ma- den evvalce 1892 den 1916 ya ka dar işletilmiş ve 92,350 ton cev- her, vani 19.25 ton siyah bakır el ilemi. Ingiliz « sefiri Geldi (Başı birinci sahifede). dün sabahki ekspresle Birinci sahitede) dahildir. Bunlar hak- alip Beyin iskân işlerile pin nüfusa bağlı olması Başvekil geldi ,Seyahat notları Ve döndü (Başı birinci sahifede) bat ettikten sonra 4 üncü günü Ankara'ya gidebileceğini Ankarada da 4 gün ii müteakip tamamen çalışabile- | cek hale geleceğini söylemiştir. İsmet Ps, Hz, bu aralık, ha. va bozuk olduğundan tayyare e gelemediğini, yoksa bir gün kazanmak mümkün olacağmı söylemiştir. N 1 İğ söziyer az Niheyüği sömehiik emet Pş. Hz. nin şehrimize | miz durda, “Tonoz” dağının bir / gelmesi. Pariste, Osmanlı borç | yüksek noktasına varmıştık. Mâ- İleri hâmilleri ile cereyan eden İ müzakeratı idare etmiş olan Saracoğlu Şükrü B.le görüs- İ mek içindir. Saraçoğlu" Şükrü B. Paristen geldiği gündenberi Parapalas otelinde gripten muz tarip olarak yatmaktadır. Hal- buki kendisinin hemen Arkara ya giderek hâmiller mümessil- İeri ile parafe edilen. prensip i- tilâfr hakkında. C.H, Fırkası grupunda izahat vermesi mu- karrerdi, B. M. Meclisinin bir haftaya kadar kış tatiline karar vermesi mukarrer olduğundan eclisin tatilden evvel borçlar fına muttali olması ve kat” İâfnamenin imzası için Hü- kümete salâhiyet vermesi lâ- zımgeliyordu, Bu itibar ile me- sele mühim olduğu (kadarda müstacel idi. Saraçoğlu Şükrü B. m rahatsızlığı dolayısile An- karaya gidememesi bu mesele- de me daha istical edilmesi- ni icap ettirmiştir, Bu sebeple ( Başvekil İsmet Pş. Hz. Saraçoğlu Şükrü B. ile görüşmek üzere şehrimize gel. mişlerdir, İsmet Pş. Perapalas otelinde bir müddet istirahat (ettikten sonra Şükrü B, i ziyaret ede rek kendisi ile uzun omüddet görüşmüştü Bu mülâkatta Saraçoğlu Şükrü B, Başvekil Pş. ya bore- lar itilâfını izah etmiştir. Şüle- | gın çıkmıştır. rü B.in cuma veya cumartesi günü Ankaraya gitmesi muh. temeldir. Biraz iyileşmiş olan dlyakil Şükrü B. odasında İsmet Pş. öğle yemeğini de cek bir haldedir. . | otelde yedikten sonra Kılıç Ali B. le birlikte otomobille şehir- de bir gezinti yapmışlar ve sa- at 16,30 da otele dönerek An. karaya avdet ve Hay- darpaşa'ya geçmişlerdir. Ismet Pş. o Haydarpaşa'da Sonbahar (Başı birinci sahifede) merâde biter? En işlek bir yerde başlar, fakat en münasip ve yakın bir yerde ansızın kesiliverir, Hay- retle görüyordum ki, otomobilimi- zin tekerlekleri altında serilen si- yeh yol hiç bir noktada inkitan uğramıyor, mütemadiyen açılan bir seccade gibi ufuklara uzanı- yor, tepelere tırmanıyor ve ta gelmez a mur bir ormanın orlasına indik. Hava bulutlar ve üzerinde dar- duğumuz tepe rüzgârlı idi. Ağaç denizinin üzerinde büyük gölgeler Famıldanıyor, » dallarda uyanan: hışırtılar ağactan ağaca sürükli merek ormanın kızıl derinliklerin- | de kayboluyorda. Orman yaprak- larının bir kısım yerleri kaplıyan sonbahar çemenlerinin o üzerine dökülmüş, bir kısmı da “henüz dallarında idi. Fahat, o yerde ve daldaki gire ğirece hepsi kırmızı ve sarı idi, ar kırmızı ve © kadar sarı ki, güya büyirle bir yan- gunun alevleri ormanı her tarafın- | dan sarmış ve bütün oğaçlar bü- yük birer meşa'le halinde bu bu İutlu sonbahar o seması altında sessiz bir yanışla > Yanıyorlardı. Çürümüş yaprak, o nesli toprak ve yağmurlu bulutların elektrikli seyyalelerini koklıya koklıya ak- sam alacalığını andıran be serin hazan esmerliği içinde ba hayali altın yangınının Seyrine hayretle delik. tabiat değil, giti b emri Ğ Denizde bir Vapur yandı san'at eseri 170 kadar müret- tebatın kurtul- duğu zannediliyor PARİS, 4. A. A. — 1931 senesi mi, Fransiz gelnilerinin en güzelle rinden biri idi. Kığafat . olmak için Bordeau'dan Havele gidiyordu. Yan- gin saat 8 de & Guernesy'ye 20 mil mesafede çıkmıştır. Tayfa felâketin sirayetine mani olamadıklarından ge miyi terke mecbur kalmışlar ve Ruhr İsmindeki bir Alman gerisi tarafın dan alınmışlardır. Hi i, tayfanm nakli lavanın güzelliği inler hususunu teshil etmiştir. liman reisi, vak'a mahalline birçok ye romorkörler ve ufak harp gemileri mgr Bai hem bourg'dan alınmış olan istimdat işa- minin Babe tarafından ayni zevat tarafından teşyi edil | retlerinin gemisi ve İ mişlerdir. rilip verilmediği malüm değildir. maz Yangınm Atlantiğin telsiz telgraf Yük k t —— alması İmek UKSE ay Yy a CHERBOURG, 4. KA iie ” Tantik etrafında lunan reci aşkının bir) iie tile menden Bü tün tayfanın kurtulup kürtulmadığı kurbanı melör değildir. Bunlardan bir kısmı (Başı birinci sahifede) severek bize feda ettiren kuv. vet yüksek tayyarezi aşkıdır. Aziz Türkiyetin şerefini, var lığını temin edecek büyük bir kuvvet yaratmak iddiasıdır. « Tayyarsciler Cumh nr Ruhr gemisi almiştır. Diğerlerinin hanği gemiler tarafından alınmış ol. duğu malüm değildir. Pollo isminde 2.000 tonluk torpil gemisile Berfleur ve Ramere İsmin. deki Cherboure limanına mensup i- ki romorkör vak'a mahallin» gitmiş. lerdir. Gayet kuvvetli ve müessir it fa vesaitine malik olan Mionteur ro- çe Brest'ten;; hareket etmiş. Bağ Faaliyeti Bu sene vilâyetler- de yeni binalar yapılacak ANKARA, A, — Evkaf U- mum Müdürü Rüştü Bey | Anadolu Ajansına şu malümatı vermiştir: Ayvacıktan Bergamaya kadar olan havalideki vakıf zeytinliklerinin bu sene bin çuval tahmin edilen mah- sülünün yarısı satılmıştır. Diğer ya- rısmın emaneten toplatmak zarure- ti hâsil oldu, Halen orada bu işle uğraşmak ü- zere muvakkat (o bir teşkilât yapıl mişter, 600 den fazla o amele çalış- maktadır. Elde edeceğimiz yağların piyasanm müsait bir zamanında sa- | tacağız. Umduğumiz gibi mahalli be zarlık başmda 70-80 dükkünle bir hal yaptırmağa düşünüyoruz. Ayrı- ca yine İzmir de Alsancakta bir ca- lediye ile anlaşabilirsek İzmirde me- mi ve İsmet Paşa bulvarı üzerinde de bazı binalar yapmağa çalışacağız. Bu sene Kastamonu, Antalya, Es- kişehir. Sivas, Manisada yeniden ba zı Balıkesirde de Alt katr mağaza olmak üzere bir evkaf daire | si vaptarmak istiyoruz. Üç sene evvel fırtma neticesinde mühim tahribata uğrayan Edirnede- ki büyük eserlerin tamiratı hitam bul musti, Gelecek sene de koca mimar Sina- nım büvük eserlerinin . tamirine de- ara Babasskiden Ali Paşa cami minare- si ve srrasiyle erleri Aksarayda > ve Çankırıdaki enmile gelmektedir. Alman sefirinin tebrik telgrafı ANKARA, 4. A.A. — Berlinde bulunan Almanyanın Ankara büyük Elçisi M. Nadolni cenapları ile Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ara- “ Yeni sene ileri ve bizim aziz "Türkiyemiz b bak kındaki halis temenmilerimi takdim ederim. Hariciye Vekilimizin cevapları: * Cok mutahassıs olduğum temen- nilerinizden dolayı zatı alilerine te- şekküir ederim. Sandetiniz. ve muvaffakiyetiniz hakkında samimi temennilerde bulu- | Buruz. İran büyük elçiliği-| bila gelerek bir ay için komiş. nin tekzibi RA, 4. A, A. — İran büyük elçiliğinden aldığımız bir mektupta Londradu çikan Deyli Herâlt gaze tesinin İran maliyesinin fenalaştığı- na ve bu yüzden İran hükümetinin İranın tarihi mücevheratını bay mecburiyetinde bulunduğuna yazılan baberlerin asılsız m bil dirilmektedir. Balıklar Işık sevmiyor Boğaziçindeki lâm- balar denize aksetmemeli imiş. Balıkçılık Enstitüsünün meşret- tiği birinci raporunda Ticaret O- dasında çalışan Balıkçılık komis- yonuna ima eden bir iki tenkit satırı bulunmaktadır. Bu satırlar | İstiğna Gösterilmemiş eek gene yapmalarına lüzum yokmuş! Takas muamelâtının son gü- nü olan cumartesi akşamı Tica ret Odasının mesai saatinden sonra takas işlerine bakmak is- tememesinden çıkan mesele te- nevvür etmektedir. Anlaşıldığma göre, mesele ta kas yaptıran tacirlerin son gün olması ve vaktin gecikmesin - den çıkmıştır, Dün Ticaret Odası umumi bu mesele hakkında kendisile görüşen bir muharririmize şu izahatı vermiştir: “ — Biz. cumartesi günü sene başı muamelâtı o münasebetile geç vakite kadar çalışmakla be. raber, takas üzerine saat beş. ten sonra muamele yapmadık. | Buna rağmen işlerin geri kal mamış olması bizim muamele | yapmamıza lüzum olmadığını göstermez mi? Yani Yunan Sefiri Bu hafta içinde şehrimize gelecek Yunanistanın Ankara sefiri M. Polihronyadis Moskova s6- firliğine nakledildiğinden yeri. ne Yunan Hariciye nezareti si- | yasi işler umum müdürü M. Sakelaropulos tayin edilmiştir. M, Sakelaropulos cumartesi günü Atina'dan şehrimize mü- teveccihen hareket edecektir, M. Sakelaropulos memleketi- mizde (tanınmış bir. simadır. amme yk” ykm yu olarak bulunduğu gil geçen sene ! Muhtelit Mübalel komisyo- İmundaki işlerin tesrii için fev- kalâde murahhas sıfatile İstan 'on mesaisine işti etmişti. Sabık sefir M. Polihronyadis | elyevmn Ankara'da bulunmakta dir, Poliste Kast | Var mı? Yılbaşı gece gecesi ya- nan lokanta , Yılbaşı gecesi Beyoğlunda, Der viş sokağmın başındaki Diyas lo- zda bi yangın çıkmış ve lokanta tamamen yarımıştı. Yangın zabıtaca şüpheli görül. düğü için tahkikatın tamikine lü- zum hâsıl olmuştu. Yapılan tab- kikatta yanında kast olduğuna dair bazı ipuçları ele geçtiğinden yanan lokanta sahibi Diyasla am- cası Jozef zabıtaca yakalanmış” rdır, Boş cüzdan Kuleli askeri lisesi talebesinden kâtibi vekili Hakkı Nezihi Bey | yacaklar: komisyon âzaar üzerinde nahoş | Orhan Ef. dün Glorya sinemasına | bir tesir bırakmıştır. | gitmiş, Sinema bitip te evine dö. | Raporda, Takirdağı açıklarında | Beceği arada cüzdanmın cebinde | 50 kulaç derinliğinde zengin bir | olmadığını görerek tersyüzüne si- mercan tarlasına tesadüf edildiği Bemaya koşmuş. Oturduğu balko- de yazılıdır. Balıkçılar Cemiyetin | Bun garsonu Kosti, Orhan Ef. ye de, bu kadar uzak bir noktada | telâşlı telâşlı: AİUYE 4 A, A. — Abeille 22 ve 24 romorkörleri > nezdinde PARİS, 4. A.A. — M. Boncour, Türkiye Büyük Elçisi ile İspanya Amerika böyük ve Çe kosloyakya ve Yugoslavya Orta elçi | evini kabul et Ge i bulunan tarladan balıkların İstan bul'a getirilmesindeki müşkülâta temas edilmekte Dağ sa hil b balıkçılığının dertlerine çara i söylenmekte- bulması beklendiği dan | dür. Sahil balıkçılığı yapanların ve meraklıların şikâyetleri de mü- tenddittir. Bunlar, birkaç yunus | balığının şerrinden, 3 - 5 gün bir kaç yüz manevre yapı- lacak takibatın sahil ihya edeceğini, enstitöden bu hiz- — Efendi... bu sizin olacak ga- liba,.. diyerek boş bir garson Kosti zabıtaca bir, Dayak iddiası Majestik birahanesi | garsonlar rmdan Anastas, birahane sahibi tarafından döğüldüğünü iddia et- tiğinden zabıtaca tahkikata baş- meti beklediklerini ileri sürmekte- | lanmıştır. Kayıp aranıyor Trablusgarp'ta Villa Garibal di'de 56 numarada oturan Ab- dülvahit bin Ali Kurban imza- sile ve yeni harflerle Vilâyete bir gelmiştir. Buzat babası olan (o Dağıstanlı Ali Kurban ile kardeşi Acem Hacı Hüseyni aradığın bildirmekte. i ve bunu rica etmektedir. Yunan vapuru ka- yalıklara oturdu Mısır kabinesi üç nazır değişiyor KAHİRE, 4. A. A, — Kabine bu Alman malümata yöre müstafi sabah istifa etmiştir. başvekil yeni kabineyi 3 nezarette tebeddül yapmek suretile yeniden teşkil edecektir. Bu tebeddüller ha- riciye, münakalât ve adliye nazmlık ve'bu 3 maka. İma yeni nazırlar getirilecektir. KAHİRE, 4. A. A. — Sıtkı paşa, ye i kabinezi teşkile © memur edil Eski adliye, münakalit ve harici. ye a bu kabineye dahil olmu rr. 'TÜRK TİCARET VE SANAYI BANKASI ANONİM ŞİRKETİ konkordato komiserliğinden * Tasfiyo halinde bulunan Türk Ti. caret ve Sanayi Barları Anonim Şir keti tasfiye heyetinin konkordato çin mühlet verilmesi hakkındaki ta ) Tebinin nazarı itibara elmmasına ve borçlu şirkete mühlet itasına icra hâ kimliğince karar verilerek alacaklıla rin alacakların kayıt ettirmeleri lâ zumu ilân edilmişti, Kayıt için tayin olunan müddet geçmiş olduğundan konkordato teklifinin müzakkeresine sıra gelmiştir. Binaenaleyh evvelki ilân mücibince vesikalarnı ibraz 6 derek alacaklarını kaydettirmiş bu- uman alacaklıların konkordato mü. zakeresinde bulunmak üzere önümüz deki kânunusani ayının on ikinci per şembe günü ssat 14 te Galatada Köp rübaşmda Türkiye Ziraat Bankasına sit yeni binaya gelmeleri ve yahut zmn geleceği ve bu alacaklıların top. lanmaya tekaddüm edenon güni çinde diğer alacaklılar tarafından ve rilmiş olan vesikaları tetkik edebile- çekleri icra ve iflâs kanumunun 292 inci maddesi hükmüne tevfikan ilân olunur. İLÂN Antalya Vilâyetinde mer- kez kazasının Pamucak devlet ormanından her sene 3944 çay- rimamul metre m'k'ap -hesn. bile beş senede 19720 gayrima gul metre mik'ap çam eşçarı beher gayrimamul metre mik” abı 247,50 kuruş O muhammen bedeli üzerinden talibine ihale edilmek üzere müzayedeye ko- nulmuştur. Müzayede ve ihale kapalı zarf usulile ve 661-799 numa. ralı kanunların ahkâmı umu- miyesi veçhile 14/1/933 tari- bine müsadif cumartesi günü saat 15 te Antalya Vilâyetin. de müteşekkil orman satıs ko- misyonu huzurunda icra edilece ğinden taliplerin 50.000 lira ser maye vaz'ına mali iktidarları. nı gösterir Ticaret Odası vesi- kasını ve muhammen bedel. den aşağı olmamak şartile ve. reteği bir senenin bedeli m tarınm yüzde on beşi tindeki temmatı muvakka csi- le kanununun onumcu maddesi sarahati dairesinde mezkür sa- ate kadar komisyona tevdi ey. ilemeleri ve şartname ve muka- j velename sureti musaddakaları Orman İşleri U üdürlüğü ile İstanbul ve Antalya Orman Müdiriyet. lerinden alabileceği ilân olu. nur, 34 İstanbul öçüncü icra memurluğun. dan: Paraya çevrilmesine karar veri len 30 eğer takımı 8 Sıhhiye çantası 6 nalbant heybesi, 6 nikliye koşu İ mu vessir serraciye eşyası 12-1.933 perşembe günü saat 10-11 de birinci açık arttırma suretiyle Bayazitte "Ti yatro caddesinde 10 No. İv sarraci- ye evinde satılacaktır. İstiyenlerir. gösterilen saatte baz bulunmaları ilân olunur. Birinci Ticaret mahkemesinden: Sirkecide Rall; hanında 16-17 puma rada mukim Stepan Mimariyan © fendinin Doyçe Oryant — Bankasın dan İstikraz eylemiş olduğu mebalı ğa mükabil terhin eylediği üç San