27 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

27 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

İli iktisat © İŞeflerimizintetkik eclisinin Seyahatleri, Iktısat Vekilinin beyanatı “aporları (Bayı 1 imei sakifedey edilen hususi komisyonların he- 'adığı raporlar heyeti umumiyece | tetkik ve bazı tadilât ile kabul ©- maştur. Bu raporlar Başvekâlete © dim olunmuştur. Bu raporlarına ( hatları şunlardır: (Başa 1 imei sahifedeğ attal kalacak olanber demir parçası, milli servetin birer cüz'üdür, Hepsi de kucak ku- cak döviz mukabilinde bize mal olmuştur. Onun için sana- yiimizde mutedil bir kârm ya- nında mühim miktarda amor tisman payı ayırmak lâzımdır. İ Himayeyi icap ettiren bir se bep te bu olmalıdır. Bu nok- tai nozardan muhterem Celâl verik- miyeceği teminatı di klâsik bazı mütnleaları rağmen — çok kıymetli, çok kuvvetli bir himaye maducsi olarak almabilir, ... Dikkat ediyoruz: Halk te- rafından izhar edilen temennile rin çoğu, yalnız bir tarafın men lis rağ siyasete rmakta hiç m3 şkülât çekmi- Arzusı ri > j yor. tu tatmin — edilemir yen her adam, haksızlığa uğ- radığım iddia eder. Halbuki mes'uliyet mevkiirde olanlar, | — tarzda he irene On yatakları , halkın dilek ve ihtiyaç larile devletin menfaat ve ihti- yaçları arasmda aykırılık ok mamasına dikkat ederler. Hiç olmazsa vatandaşların menfa- âtleri kadar hazinenin de isti- fadesini düşünürler, Unutulma malı ki, milli ve demokratik bir idarede devletin hazinesi, bizzat halkın kasasından başka bir şey değildir. Hülâsa şu ki, umumi vazi- yetimiz, her gün biraz daha normi gir'vor. Hükümetin gelecek senelere şamil yeni ka- Far ve teşebbüsleri mevcuttur. İ Bu karar ve teşebbüsler, umu- mi vaziyetimizin daha ziyade (Bayı ncü eabifede) Müdürlüğü almacak fiat far- kını böynelmilel esaslar daire- İhiyet istemektedir. Milli Mü dafan Vekâleti ise kendisine resi teşkili hakkındaki lâyiha ve fark alımacak, yahut ta ucak larla mektup ve gazeteler mur vakkaten fiat farkı alınmadan nakledilecektir. İstanbul-Londra telefonu Üiiye lehine bir milyon o 630 bin bir aktif farkı göstermektedir. # muvazemesi dahi lehimi- du olan kısmı için posta idaremize seksen ku roş e ekle) ve beşyüz v7 idi i, | yirmi uruşu il Mini AB) de görülen Sarkan Siri mukaveleler mucibince Lon- bas göstermesinde muhtelif se. | draya kadar (o battm geçtiği beraber beynelmilel muame | memleketlere ait bulunmakta” ishasının daralmış olması dahi| dır. muştur, halit kıymeti da, olmaktadır. 1931 senesi a tuttuğu halde verenesi lehimize 614 bin liralık bir İİİ senesinin ihracat o yeleinu 151 fark gösterdiği halde 1930 senesin- iiibon 454 bim ve ithalir yekünu da, de bu fark lehimize olarak 4 milyon A7 milyon 563 bin liroya baliğ; hira idi. MİLLİYET CUMA 27 KANUNUSANİ Tekaütlere Matbuat Yapılan ikraz (Kanununda (Başı 1 besi sahilde) tadırlar, G lar Hankabilinde ashehma yar rrm milyona yakın tevziat yap tık, Emlâk sahiplerine Ikraz Bina yaptıracaklara şimdi- ye kadar muhammin kıymet miktarmn yüzde otuz beşini veri; zamanlarda idare heyetinin fevkalâde içti- mamda (mizamnamenin tadil edilen bir maddesine göre, ik- İTadilât mı? (Bayı 1 inci sahifedeğ hazırlanmış ve tetkik edilmek üzere Eskişehire gönderilmiş” tir, Temyiz heyetinin bu lâyi- ha üzerinde de tetkikatmı kı- sa bir zamanda ikmal edeceği tahmin ediliyor, Bu suretle meclise tevdi edilecek layiba- lar dörde baliğ olmaktadır: 1 — Mahkemeler teşkilâi 2 — İlk hâkimlerin tabi ola: ös tahkikat usulü (hakkında elik | ceza muhaketneleri usulü kanu raz edilecek paranm O senelil taksitine gayri mankulun vari datı safiyesinin tekabül etmesi ! kaydı konmuştur. Romanyadaki usul Romanyada para yerine im şaat sahiplerine İevazımı inşa iye temini için çek verilmesi usulü tatbiki keyfiyetini tetkik ettik, Fakat bunun memleke- timixde de tatbikine hem im- kün, hem de lüzum olmadığı kanaatine vardık, A Romanyada kredi fonsiye bu muameleyi yalnız inşaat ü- zerinde değil, bilümum zatında da tatbik etmekte bir mecburiyet görmektedir. Çün- kü Romanya kredi fonsiyesim | den yüzü doksan beş kıymeti: | le alınan bir obligasyon Borsa | da ancak yüzü elli yediye satr | labilmekte ve bittabi aradaki | farktan müstakriz mutazarır olmaktadır. Bizde (böyle bir hal yoktur, bi müs takrizlerimize nakten ikraz yapmakta devam edeceğiz. Yeni hisse senetleri Matbuatla ilin © ettiğimiz veçhile iki milyon liralık B. tertibi hisse senedatmm 1 şu- bat tarihinden itibaren müesse satı maliyede ve bankamız gi- şelerinde satışına başi tar, Yeni senetler — için nısfm- dan fazla mühim bir kısmın kaydına şimdiden talip vardır. Binaenaleyh kaydın hitam tari bi olan 28 şubata kadar tama" men kapanacağını kuvvetle ür mit ediyoruz. Alınan gayrimenkuller geri verilecek Cebri müzayede neticesinde bankamız uhtesinde kalmış © lan emvali gayri menkulenin sahibi sabıklarına iadesi fevka- lâde heyeti o umumiyemiz te İ menniyatındandır. Ve (idare İ meclisimizce de kabul edilmiş simle tesbit için meclisten sa | esaslardandır. merbut olacak sivil hava ida: | içti ilânlarla; gayri menkulleri ban ka uhtesine intikal eden med yunlar banka ile üzere tesbit edilecek bir müd- det zarfında gişelerimize mü- racaata davet edileceklerdir. Bu şekilde bu borçların uza tılması suretile bu borçlulara teshilât gösterilerek gayri men kulleri iade edilecektir. İzmirdeki iadeler sinde satılmış olan cüz'i bir bedelle (o banka uhte- inde kalmasında da bilâhara bu emlâkin sahibi sabıklarına iadesinde (kendilerini büyük tig edilecektir, Banhanın imara hizmeti Ankaranın İnn mühim yardımı olmuştur. Bilhassa hususi emlâkin yüzde yetmiş beşinin inşalarında doğ bankamızın rolü ruca var | Abiren Millet © Meclisince i kabul edilen bir kanuna tevfi kan bankamız iki sene içerisin de üç buçuk milyon lira sarfe derek Ankarada dört vekâlet bir Temyiz knahkemesi bina: nuna zeyil kanun o İâyihası, 3 — Ceza istinafı hakkında ce- za muhakemeleri usulü kanu- nuna müzeyyel kanun lâyiha- sı, 4 — Hâkimler kanunu li yihası, Ni Bu lâyihalar mecliste Adli- ye encümeninde ciddi bir tet- kike tabi tutulacak ve heyeti umumiyede bir kül halinde mü zakeresi teklif olunacaktır. Adliye Vekiletinin 933 büt- gesi de önümüzdeki mali sene zarfında adliye (| teşkilitmm alacağı şekle uygun tarzda ha- zırlanacaktır. Ancak vekâlet bu yeni teşkilât bütçeye faz- la bir bâr teşkil etmemesi için azami itina ve dikkat sarf ede: cekti; Adliye vekâleti bir de avu- katlık kanunu projesi hazırla” mak (kara diğer lâyihalarn © kanuniyet kasbedip tatbikine başlandık- tan sonraya tehir etmiştir. Bu proje ile avukatlar sınıfa tabi tutulacaklar, ve bir hukuk me- zununun ne gibi yollardan ge çerek avukat i ine da ir liyihaya esaslar dercoluna- caktır. Yeni proje ile muay- yen evsafı haiz avukatlar nez- dinde staj yapabilmek usulü- Dün kabul edileceği zannedil- mektedir. Matbuat kanununda tadilât mı? ANKARA: 26 (Telefonla) — Millet Meclisinin muay yen hükümlerinin tadiline'dair kanun teklif edileceği haber ve Yi Bu meyanda gözete sahibi tiyazları ve yazı mü- dürleri hakkında kanunda mev meşe tarihide > çalışanların neşri tarihinde ların tamamen istisna edilmesinin teklif olunması mubtemeldir. Malümdur ki kanuna ilâve edi- len bir muvakkat (o maddeile Jâzım gelen evsafı haiz bulun- mıyan gazete sahipleri ve meş- riyat müdürleri | İçin üç sene bir mühlet kabul edilmişti. Mae a su t Esat Mi bir esbabı mucibeye İstinat €- den bir teklifi kanuni ile mat- buat cürümlerinden mahküm edilmiş bulunanlarla, davaları lingerie erer arının ve durulmasını istiyecektir, —ase—— Tayyare Ihtifali (Başa 1 inci sahifede) düdük çalacak, bayraklar yarıya yerde bir dakika duracaktır. Tay. yare ahldenise e keler. , Beledi fi Tayyare cemiyeti ie muhtelif tarafından çelenkler hazırlanmış. tır. İhtifalde şehrimizdeki Vekil. ler, Meb'uslar da hazır bulunma. ya davet edilmişlerdir. Meb'usları dav. Tayyare Cemiyeti İstanbul Şu. besinden: Şehit tayyarecilerimizin namlarmı tebcil için bugün (cu. ma) sant 15 te Fatih tayyare abi- civarında yapılacak | ihtifal le tesbit edilecek mahallerde iki umumi hapisane yaptıracak tır. Bu üç buçuk milyon lira Maliye Vekâletinin bankadaki hissedar (© hesabım her sene tahakkuk edecek olan temettü hisselerile mahsubu yapılmak şeklinde on iki sene zarfında itfa edilecektir, Bu sene inşa- at mevsimi gelince bu dört ve kâletin inşalarma başlanacak- tır a ise de bunu, | bu 1933 Istanbulda Bayram (Bası 4 inci sahilede) | bu tatil günlerinde kapalı yerlere | rağbet edilmesini mucip olacak- bır. Bu itibarla sinema ve tiyatro- ların her zamandan anlaşılmakta ve sinema meraklı- ları arasında haftanın (filimleri başlıca mevzuu teşkil etmektedir. Bugünkü maçlar fi Spor meraklıları da, bugünkü dan bahsetmektedirler. Matbuat balosu Bayram günlerinin en belli baş- iş eğlencelerinden biri de, yarın şam Maksim'de verilecek Matbu» at Balosudur. Balonun pek mükemmel olma #1 için ber türlü tedbirler alrnmış- Güzellik müsabakası Yarın gene Maksimde yapıla cak Güzellik müsnbakası da alâka ile beklenmektedir. Salıncak kurulmıyacak Yalnız havaların muhalefeti dolayısile salmeaklar kurulamıya cak ve bu çocukların meşesini bir az kıracaktır. Rozetler Bayram münasebetile bugün Veremle Mücadele cemiyeti rozet leri tevzi edilecektir. Hüâllahmerin tebrik kartları Hilâliahmer cemiyeti de, kü- çük tebrik (o kartları bastırmaştır. Nahiye heyetleri evlere dolaşarak kartleri bırakacak ve istiyen ailelerin bu hayır mücasesesine vâ ki olmek £teberrülerini İzaydede- ceklerdir. Gazeteler iki gün çıkmıyacak Gazetemiz, diğer arkadaşları gibi, bayram münasebetile yarm neşriyatıma devam edecektir, Bu iki gün içinde Hilâli Ahmer gazetssi çıkacaktır. Milliyet, aziz okuyucularmın rim dur | ga bayramlarını kutlular, Toros gençler birliğinde Fenerbahçe - Süleymaniye maçın- dund birliğimiz. bayramlaşma Fırkada Bayramlaşma C. H. fırkası İstanbul vilâ- çlstarmi) Dir reisi o Cevdet m lü Ank; germize gelmiştir sir yramın ikinci günü fır inle Züyramlaşmn “yele ak tır, Poliste Zar tutmak Yüzünden.. Oyuncunun biri san- dalyayı kaptığı gibi.. Bebekte hamal Hamdi ile Lâz Ahmet, goce kahvede tavla oynar ken zar tutmak yüzünden arala- rında kavı i, marbazlardan Mustafa, Ali, Kad. ri, Alber, Hulüsi kumar oynadık- ları bir sırada yakalanmışlardır. Polis müdürlüğünde kınmadığı için berhangi bir kaza — Temeli karmen yıkılan diğer aksamı da çökmek tehlikesi göstermektedir. İhtiyati bir tedbir olarak binanın cepheye gelen kıs mundaki odalar dün sabah boşal ate İlleri i şbe müdürü Ata . muvakkaten sawavininin. Km : odasın Palto hırsızı Beyoğlunda, Tab. soka; da oturan İrakli, Elhamra sinesin: sının kapısmdaki elektrik tertiba mı muayene ederken bir arnlık daha serbest çalışmak için palto- sunu çıkarıp çiviye asmış. İrakli $- İtosunun yerinde yeller es- üştür. İraklinin paltosunu orada dola- şan serseri çocuklardan İstavrinin | çaldığı anlaşılmış ve İstavri yaka pi nakasaya konan mek tinden evvel duvarm ünakasa; yuli i "Milüyek Muhterem müşterilerine Bayramlarını tebrik ve Bay ram günleri atelyesinin açık bulunacağını arzeyler, İstanbul Ankara caddesi Cağaloğlu Yokuşu No. 42 Yeni AHTEK Terzihanesi ki Muhterem müşterilerinin Bay- ramını kutlular, Şirkeci, An- kara Caddesi No. 96. Tel. 20766. ŞUKUFE liriyat Fabrikası Her gün artan o rağbetlerinin minnettarı olduğu mubhlerem müşterilerinin bayramını kutlular. Devlet Demiryolları idaresi İdaremiz için pazarlıkla satın almacak olan (74) kalem su kovası, cep spektroskopu, zımpara kâğıdı, ka- nape, vagon fırçası, ormiğtin terazi, bakır rondela, am- buvatmanlı font boru, eczahnne alât ve edevatı ve saire gibi muhtelifülcins malzemenin pazarlığı 1-2-933 tari. hine müsadif çarşamba günü mağazada icra kılmaca- ğından taliplerin yevmi mezkürda saat 9 dan NU eka- dar isbatı vücut ederek tahriren fiat vermeleri bu bap- taki malzemenin müfredat listesi mağaza dahilinde a- sılmış olup nümune getirilmesi icap eden malzeme için pazarlık günü nümunelerinin beraber getirilmesi, nü- rounesiz tekliflerin kabul edilmiyeceği ilân olunur. (381) rmak » Çankır ve Arifiye - Adapazan şabe hatlar dahil olduğu halde, Samsun - Sıvas - Haydarpaşa hattı üze- rindeki herbangi bir istasiyondan yine bu kısımlar üzerinde bulunup 924 kilometreden fazla mesafede olan diğer bir is- tasiyona doğru bilet alacak yolculara 21 ikincikânun 933 ta- rihinden itibaren tenzilli ve maktu ücretli bir tarife tatbik olunacaktır. Bu tarifedeki maktu ücretler, nakliye ve damga resimlerile birlikte seyyanen birinci sınıf için - 4128 - dört bin ylz yirmi sekiz, ikinci sınıf için - 2981 - iki bin dokuz yüz seksen bir ve üçüncü snıf içinde - 1893- bin sekiz yüz okümm Ge ia eyler Meselâ : (1) Haydarpaşadan Kayseriye, Sıvasa, Zileye, Turhala, Amasyaya ve Samsuna veya mütekabilen bu-istasi- yonlardan Haydarpaşaya ; (2) Samsundan Çankırıya, Ankaraya, Eskişebire, Adapa- zarına, İzmite ve Haydarpaşaya ve mütckabilen bu istasi yonlardan Samsuna gidenler bu tarifedeki ücretlerle seyahat edeceklerdir. Yarım bilete tâbi çocuklardan bu üeretiein yarısı alınacaktır. Fazla tafsilât' için istasiyonlerimiz. gişelerine baliracant edilmesi ilân olunur. İm 67 Şebekemizde seyahat edecek mektep talebesine daimi olarak *650 (Yüzde Elli) tenzilâtlı hususi bir tarife tatbik olunacaktır. Bu tarife, Türkiye'de umumi tedrisat dereceleri dahilinde olan resmi Maarifçe musaddak bususi mektepler ve Türkiye ve Ecnebi memleketlerdeki mektep ve üniversit- ler talebesine munhasır olup alâkadarların, her defasında, mektep idarelerinden alacakları fotoğrafları resmi mühür va imza ile musaddak bir vesikayı istasyonlara getirmeleri ve Yüksek Mekteplere giden talebenin yolda ayrıca fotoğraflı büviyet varakasın beraberlerinde bulundurma'arı lâzımdır. Bu vesikalar talebenin: 1) Yirmi beş yaşım geçmediğini, 2) Tabsilden başka bir işte 3) Yüksek mekteplerin leyli talebesi iss 33 yaşım geç- mediğini ve kız talebe ise evli olmadığını gösterecektir. (374) 811 Dr. IHSAN SAMİ İLAN GONOKOK AŞISI Tekmil muamelâtı tasfi- Belsoğukluğu ve iktilirlarına karnı ii ye ederek terki ticaret ey- Ne “18 ezneciler 100 nümeroda 21 Saraf İbrahim. 3 üncü kolordu ilânlar: z İİK O, kıtsat ve mücâsesa | tır, İhalesi 5/2/933 pazar gü ta ihtiyacı için kapalı zarfla mü | nü saat 14 tedir. Şartnamesini ikaiıya konan 280 lon Arpa görmek üzere her gün saat İd ten 16 ya kadar Manisadaki sa tınalma komisyonuna Taliplerin (şartnamesini gör) atları. (3002)'(112) üzere her gün ve münaka ... — Safranbolu'daki kıtaat ihti- yazı için satın almacak 80,000 kilo un kapalı zarfla münakasa ya konulmuştur, İhalesi 1 Şu- bat 933 Çarşamba günü saat 14 tedir. Şartnamesini görmek (6) (92) Ag . II. K, O. kıtaat ve müesse satı ihtiyacı için kapalı zarfla ya konulan 280 Ton a li a 1 yim inle 3L/1/833 va a meki ünü saat 11 e tehir edilmişti 3004) (152 Taliplerin şartnamesini ee 3 Li 126 , . mek den evvel ları, e her gün ve pazarlı Kayseride bulunan Krtaat ih tiyacı için 300,000 kilo ekmek kapalı zarfla münakasaya kon- muştur. İhalesi 4/2/933 cumar tesi gü-ü sant 14 tedir. Talip- lerin şartnamesini görmek üze re her gün ve münakasaya işti rak için o gü: nden evvel Kayseride komisyona müraca- (3005) (*“5) 40 için o gün ve vaktin komisyona müracaat (7) (93) 329 »s.. 16ncı Fırka satmalma komis yonundan; Manisada bulunan kıtaat ih tiyacı için 3 taksitte alınmak şartile ve kapalı zarf wsulile 103,000 kilo un satın alınacak