10 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

10 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Tannenberg filminden bir sahne Artistik'te Sarışın Menekşeler Raguel Me Susanne Bi- anchetti, Georges Peclet İspanyol şarkı ve havalarından hoşle- malz görülecek iyi filmlerden bi- ridir, Bu filmi şöyle hulâsa edebiliriz: İspanyanın güzel Sevil (| şehrinde siçekçi Viyoletia, gündüzleri menek- teler satmak, geceleri de “Sevillile- Tin gitarası” denilen yerde şarkı söy- lemek ve da suretile yaşar. Viyoletta, güzel bir müş- terisinin sepeti üzerine bıraktığı çan- tanım dayanamıyarık aldı. Polis ta- rafından talcibata uğrıyarak hapse- dileceği sırada müşteri bizzat çanta- #nz düşürmüş olduğunu söyliyerek vahşi çocuğu kurtardı. Viyoletta o andan itibaren hayatı- nı meçhulât içine attı. o Öjenidö Montijio bir seni evlenecekti. Garip kızlık hayatile daha ( ziyade kumazlaşmış olan Viyoletta, nişan- İmm Matmazel dö Montojiyo'ya lâ- yık olmadığını hisetmiştir. O, bir ge ce, bu âşığın müstekreh © arzusuna karşı kendini müdafsaya mecbur ol- muştu, Ertesi günü bunu asil Öjeni'- ye söyledi, o da nişanını bozdu. İşte peri masalı bundan sonra baş- tayı, yanına, sarayma getirtti. Viyo- letta, gına, sohbet, harekât dersi ala- rak meşhur bir muganniye oldu. Kont Sent « Afrenon tarafından (sevildiği halde bizzat kendi aşkına mukave. ini hissettiği için om- bir c dini çok di Saraydan nefret eden © gözü açık kadınların kralişymiz i tezlil etmek için hazırladıkları bir teşebbü - sü teyakkuzu ve fedakârlığı ile akıym bıraktırmıştır. Bundan sonra daha büyük bir fedakârlik gösterdi. Kont Afremonun kendisine yaptığı teklifi Yavrum filminden bir sahne katiyyen reddetti. Bir akşam, kar- deşi Manosl, kralın arabasını bir W- çuruma yuvarlıyacaklarını söylemiş ti, Bu suikastı ihbar ederek i ni hapse sürüklememek için la kraliçenin yerini işgal ett. Suikast yapıldı. Fakat, Viyoletta'yı, arabanın etrafına dizilmiş olan kalın menekşe- den duvarlar, mucizekârane bir su- rette alevlerden muhafaza ettiler. Viyoletta, şimdi, hastahanede Kont ileşir iyileşmez kendisile evlenece- hakkında söylediği sözleri dinle mektedir. İmperatoriçe Öjeni de ya- tağının başıucunda, bu sözleri başile tastik etmektedir. Elhamrada Sarışın Venüs Marlene Dietrich Maraf alman artistinin Amerikada çe virdiği en son filmlerinden biridir. Mevzuu şudur: Helöne Faraday artistlik hayatına veda ederek gene bir kimyaker olan Ned Fa raday ile evlenmiş ve bir | çocukları ol- muştur, İstikbalden © ümitlidirler Genç | kimyakeor Radium'un ne şekilde istimal! | hakkında keşfiyatta bulunmuştur. Ned'in sihhati fazla yorgunluğa tahammül ede. miyerek uzun bir tedavi sanator» yoma gitmeğe mecbur kalmıştır. Bu bü- yük masrafı o karşılamak için Halöne yeniden eski sanatine © avdete mecbur kalmıştır. Büyük bir revüde BLONDE VENÜS revüsünde baş rolü oynayacak. Genç ve güzel kadın herkezin nazarı dikkatini celbettiği gibi zengin ve yakı- şıklı bir Amerikalı servetini U kadının ayaklarına bırakır. Helöne bin müşkülât karşısında nih. olmayıpta karı sın dostu tarafından sarfedildiğini öğ- yenince karısına lanet ederek ve çocuğu- nu almak üzere eve gelir kadm çocu! dan ayrılmamak için beraber MİLLİYET “CUMA” 10 Melek'te Yavrum Fernand Gravey, Florella Bu film fransız filmlerinin en iyile- rinden biridir: pi 'Hukuk tahsil eden genç Brasar ibti- yar antikacı metresi olan güzel Anet baştan çıkarmıştır. İki © antikacıdan çe kinmiyerek serbosçe sevişmektedirler. Bir gün antikacı iki genci baş başa pek sıkı fıkı konuşurken © yakalar kıyamet te kopar. Anet kendisi bozmaz ve dostuna ber şeyi itiraf edeceğini söyler. Onunu yaşı 20 degildir. o Fakat 30 dur. 13 yaşında iken ilik olan bu genç onun evladıdır. İhtiyar bu yalanı © yutar ve genç Brasar'a (acır. Antikacının yine bir antika arka vardır. Brasar'ın babasını tanıyor. İlki ahbap evlatlarını tanımadığını farzettikleri (o babayı kan; dırmaya ve onu evlatlığa kabul etmesi için ricaya giderler. İşler bu kadar karışan Brasar baba- Haftanın filmleri Majik: Fedai Donanma Elhamra: Sarışın Venüs Opera: Tannenberg Melek: Yavrum Asri: Ölüm Çemberi Artistik: Şahane Menek- şeler Alemdar: Karım Beni Al- datırsa “Şahane menekşeler,,de Raguel Meller bir kızla evlenmesine de müsade İster. Herkes memnun o nüzarlı yalnız. Anet kalıyor. zira gene aşıkımı kaybetmiştir. Opera'da Tannenberg Carl Corner, Friiz Staniek Şarki Prusyada Tanenberg muha- rebe: lâ hatı dar. Filmin mevzu, bizi, suvari yüzbaşi- «ı von Arnt'ın malikânesine götürü- edilmez, yüzbaşı mensup ol. lan alayına iltihak ederek gitmeğe mecbur olmuştu. e Malikâne sahibinin azimetinden bir kaç (saat sonra, Ruslar orayı o elegeçirmişler ve malikâne harbin merkez teşkil etmişti. Buna başlıca sebep te Rus cenerali Mingin'in umumi gâhmı orada tesis etmesiydi. Hindenburg ordusu ilerilemeğe baş lar başlamaz, Rus ceneralının karar- gâhı umumisi orada bulundurulmasın dan dolayı bü mıntakadaki © vaziyet tehlikeli bir şekil almış ve bunu takip eden muharebelrde suvari miralayı von Arndt, bizzat kendi şahsma ait topraklar üzerinde ve o topraklar uğ- runda canvermi; Hudutta cereyan eden bu muhare- beler, bugün, bu filmin size büyük bir besatet içinde göstereceği o Tannen- berg muharebelerinin pek ufak bir safhasıdır. Ayni zamanda bu filmde 1914 a- ş Yeni bir Alman aktrisi MART 1933 Âriyet verilen sesler Grand Hotel'de asıl konuşanlar, filmi oynayan artistler değildir Joan Crawford ile Gerta Gar- bonun beraberce ( çevirdikleri Grand Hotel filminde herkes zanneder ki, &artistlerin sesleri kendi sesleridir. Edmund Goul- ding'in çevirdiği bu filme başka iki artist seslerini vermişler- dir. Bunlardan birisi Greta Gar- bo yerine konuşan Claude Marcy, diğeri Joan Crawford yerine de İsabelle Kolukowsky seslerini vermişlerdir. Marcy diyor ki: — Ben Metro Goldwin'de tec- rübe edilen yüzlerce kadın ara- sından intihap edildim. Sebebi de sesim Greta'nm sesine çok “| benzeyormuş. Bir kaç ay Holly. vood'da kaldım. “Mata Hari”, «Kurtizan>, “Grand Hotel” film. lerinin fransızca o versiyonunda Greta'nın sesini duble ettim. Son- ra Jacki Cooper'in “Şampiyon” ismile çevirdiği filme de sesimi | verdim. Orada ilen on, on beş kadar tecrübe ettiler. Fakat hiç i iyi netice vermedi. Bir gün dedim ki: “İsterseniz, ben duble rım, dedim. Yaptım. Beğendiler. Onun için Jackie Cooper ile Gre- ta'nın filmlerinde dikkat ederse- niz, iki ses biribirine benzer. wi İsabelle Klowkoweky de diyor — Ben yaları Grand Hotel'e sesimi verdim. Bu, çok müşkül bir iş... Ses veren artistin diğer artistten hatâ daha üstün olması bile icap ediyor. Yukarda Jean Gravford, aşa- gıda sesini veren Isabelle Kioukovoshy 54 Celien Moore'un takrar avdet edeceğini evvelce © yazmıştık. İ Sevimli artisi Jackie Cooper ile yeni bir film çevirmek suretile eski mesle- | (— ğine dönmüş oluyor. * Brigitte Helm UFA firması ile uzun müdedtli bir mukavele imzala- mıştır. Önümüzdeki senenin bir çok filmlerinde başrolü alacaktır. * Alman gazeteleri Alman artist Amerikan | tibiiyetine geçmek istediğini yazıyor- lar. Söylendiğine göre, artist avukatı- | na çektiği bir telgrafta anasıl İngiliz | olduğuun, Almanyanın İse ikinci va- tanı bulunduğunu, ü vaziyet te bir değişiklik yapmak istemediğini bildirmiştir. * Jean Harlow ile evlenen Alman | milletinden Paul Bem izdivacı takip eden kısa günlerde e Holiywood'ta ölmüştü. Alman gazeteleri bu işte bir cinayet olduğunu iddin etmektedirler. Bir otopsi yapılacaktır. “ Tahta Salip ,, ler filmi PARİS, 9 A.A, — Fransız si- nema sendikaları odası, “Tahta muştur. ği Almanların aldıkları bu tedbir, halihazırda meriyet mevkiinde bu | lunan kontenjantmanlar mucibin- ce Almanya ile filimler toati edil- mesi noktasından pek mühim neti celer tevlit edecek mahiyettedir. Oda, Alman hükümetinin 6 ay müddetle hiçbir hâdiseye sebebi- yet vermeksizin gösterilmiş olan bu filmi birden bire yasak etme- sinden dolayı hayret etmekte ve | Fransız hükümetinden bu haksız tedbirin geri alınması için müda- halede bulunmasını istemektedir. Avrupada iyi bir şöhret kazan. mış olan Marlene Dietrich ahiren götürülmüş olduğu sinema payi- tahtında da çok muvaffak olmak tadır. Miss Diyetrich Almancadan maada İngilizce ve Fransızcayı da ana dili gibi konuşmaktadır. Bu sebeple her üç lisanda sesli filimler yapması kabil olacaktır. Miss Diyetrich büyük sanatkâr Emil Janingsin ilk sesli filimi olan “Mavi Melek” in hem İngilizce, hem Almancasınde baş kadın ro- lünü almıştır. #ustosundaki büyük muharebe esna- “ ir malikânede cereyan ve ribirini takip eden calibi alâka hâdi- sali takip edeceksiniz. Yukarda Greta Garbo, aşa- gıda sesini veren Claude Marey BANKA KOMERÇİYALE ITALYANA Bu büyük müessesenin mecli- si idaresi 25 Mart 1933 de inikat edecek hissedaran heyeti umumi- yesine, yüzde beş bir hissei te- meltü levziini ve senei atiyeye devrolunacak temettü bakıyesinin otuz yedi buçuk milyon İtalyan Liretine iblâğını teklif etmeğe ka- rar vermiştir. Hileye karşı Lavantacılar dün bir toplanma yaptılar İtriyat sanayiimizde son zamanlar. da bir gerileyış görülmektedir. Bu geriliğin sebeplerini | tetkik et mek üzre dün Sanayi birliğinde topla- nan İstanbulun tanınmış itriyat İmaât- bane sahipleri OTürk (ıtriyatcılığının mevkiini ve yüksek derecesini muhafa- 2 için bazı tedbirlerin ithazıı zara " ler, . Ezcümle fenni ehliyeti ve ticari kabi- liyeti olmayan kimselere ispirto veril- Ticaret Odasına kaydedilmesi daki karardan istifade ederek, aldıkları makbuzu İnhisara ibraz ve tüc car olduklarını ileri şiddetli kontrol yapılması ve halka al- tadacak yolda hileler yapanlar hakkın. da takibat yapılması istenilmektedir. Bazı kolonya yapıcıları da şişeler ü- zerine koydukları etiketlerde fransızca cümleler yazmakta ve altına (Paris) (Londra) isimlerini koymaktadır. Bu hal müşterilere bu kolonyaların Paris- de veya Londrada yapıldığı kanaat uyandırmak ve bu suretle yerli malla- halkın alikasını azaltmak gibi Bu gibi hallerin men'i için makama- tt aidesine müracaat edilmesine karar verilmiştir. Bu arada ecnebi firmayı ta gıyan, fakat burada imalât yapanların da mamülâtının üzerine (İstanbul) ke- limesinin kaydi mecburiyeti de lüzumlu ve imal mahallinin bilinmesini de yer- H malsın tanmması noktasından za- rari görülmüştür. Birlik bu istekleri yüksek makamla- ra bildirecektir . Şirketlerde Liman şirketinde yeni tasarruf İstanbul Liman şirketinin datı seneden seneye azal dan, şirket önümüzdeki yı bazı tasaruf tedbirleri di le beraber, bir taraftan da geli ri artırmak için bazı çareler araş- tarmaktadır. İktısadt mehafilde bu tedbirler nakliye tarifelerine yeniden bir zammı istihdaf (o eder mahiyette görüldüğünden endişe uyandır. maktadır. Ticaret odası ve İhra- cet ofisi de yeni tedbirleri bilhas- sa ihraç ticaretimizin ve müsteh- liğin zararma olmaması için işi a- a İle takip etmektedirler. Suiistimal tahkikatı Şark şimendiferleri kumpan- yasında bir suiistimal tahkikatı başlamıştır. Müfettişler işi tetkik etmekle beraber, sujistimalin şü- mulü ve mahiyeti henüz anlaşı- lamamıştır. Askeri tebiliğat Kısa hizmetlilerin celbi 2 — Balâdaki maddenin A, € fıkra- ları mücibince sevke tabi olan efendi.