2 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Nakliye tarifeleri Mallarımıza kasıtta bulunan kum. panyalara karşı , Ecnebi vapur kumpanyalarının | ihraç eşyamızın naklinde tatbik | #ttikleri sistem ve tarifelerin ib- Taç eşyamızın üzerine yaptığı te- sirlerle hükümet çok yakından likadar olmaktadır, Tatbik edi- len nakliye tarifelerinin bilhassa ir kısım ihraç eşyamız üzerinde Şok fena tesir yaptığı ve beynelmi 1 piyasada rekabet imkânlarını elimizden aldığı tesbit edilmiştir. Bunda bir kast olduğu bile ileri sürülmektedir. Bu hususta Tica- Tet Odasının yaptığı tetkikat neti- €esinde İktısat Vekâletine gönder i rapor ehemmiyetle telâkki e- dilmiştir. k İktisat Vekâleti o meseleyi göz önünde tutarak, bu hususta alma | €ak tetbirleri tesbit için İstanbul“ da fevkalâde bir komisyon teşkil Me karar vermiştir. İhracat ofisi Müdürü Cemal Bey komisyon reis | İiğine seçilmiştir. Ticaret müdürü ki, Ticaret Odasından ve güm- Tükten birer zat da komisyona iş- tirak edecektir. Bu komisyon işini en kısa bir müddet zarfında bitirecek ve alm Ması lâzım gelen tetbirleri kat'iyet le tesbit edecektir | Kooperatifler Kooperatif teşekküller son se- Melerde bir çok memleketlerde | Kenişlenmekte ve kuvvetlenmek- tedir. Yapılan tetkikata göre, koope- tatiflerin en ziyade inkişaf ettiği Memleket Ermenistandir. Erme- histan halkın yarısı kooperatif- re azadır. Bilhassa istihsal koo- beratifleri çoktur. Hububat fiatları » Yeni mevsim başlangıcı olduğu İçin son günlerde hububat fiatle- Tinde oldukça tenezzül görülmek- tedir Maamafih henüz mahsul va İİ Siyeti malüm olmadığı için bu te- hezzülde ihtiyat göze çarpmakta ar, Afyoncular memnun ih Tücçarın elindeki afyonlarm )rc? için verilen müddetin temdi- di için alınan karardan dolayı bir | ım afyon tacirleri İktısat Vekâ- e ve encümene teşekkür tel #rafları göndermişlerdir. Takas kalkıyor mu ? İktısat Vekâleti takas ve konten İanım şimdiye kadar yaptığı tesir- leri ve matlüp faidelerin hâsıl o- fup olmadığını tetkik etmiştir. Umumi kanaat bilhassa takasm | eklenen neticeyi verdiği merke- Sindedir. o Takasa tâbi tutulan Maddelerden her nevi stoklar he- İten tamamen ihraç edilmiştir. Takas şeklini kaldırılması zama, Mam geldiği kanaati mevcuttur. İmdiki şekli kaldırmak için esas. | sebep olarak da bu vaziyetin BORSA (İş Bankasından alınan cetveldir) 1 NİSAN 1933 Akşam Fiatları Tahvilât 7 $ Rakitem 1175 7 Anadelu 1 Ku , . “ Me e ESHAM anhası Nama sas Çimente Ar. İisihar dey 02 Şark dey Balya Şark pi ese Telefon ÇEK FİATLARI terk vel Kore rdamı | Ankaraya gitmiş olan Otelciler Ce | | Kabrsnkıl İ Bu şefekat ve İ huur ve refikası mezunen memle- | rimize gelmişler ve tedbir alınacak icap ettirdiği teşkilâtm masraflı olması gösterilmektedir. Ankaradan gelen malümata göre, muhtelif memleketlerle ikti- sadi anlaşmalar için yapılan mü- zakerat müsait bir safhadadır. Arjantinde Türk tütünleri Arjantinde son senelerde şark tütünlerine karşı rağbet artmakta ve aranmaktadır. Bulgarlar bu va- ziyetten istifade ederek Bulgar tütünlerini Arjantinde en ziyade sürümü olan cıgara paketle: i de reklâm etmeğe başlamışlardır. Bu şeklin Bulgar tütünleri için fa- ideleri de görülmemiş değildir. Türk tütünlerinin de bu geniş müstehlik mahreçten istifadesinin teminine çalısılmaktadır. Fransada yeni tahdidat Fransa dahili buğday istihsa- lâtını himaye için yeniden bazı | tetbirler almağa başlamıştır. Bu| meyanda yulâfın kontenjana tâbi tutulması ve musırin da gümrük | resminin arttırılması için hazırlık başlamıştır. Bulgaristandan tütün ihracatı SOFYA, 1 A.A. — 1932 senesi içinde Bulgaristandan bir milyar 78 milyon 48734 leva kıymetinde 20491776 kilo tütün ihraç edil | miştir. Bu miktar 1931 senesinde | iki milyar 579 milyon 730,228 le- va kıymetinde 24587020 kilo idi. Fındık ihracatı GİRESUN, 1 A.A. — Maârt ayı içinde 115,021 lira kıymetinde 81860 kilo kabuklu fmdık ihraç olunmuştur. Borsada fındık 43, kabuklu fındık 20 kuruştur. o in- Cemiyetler: Otelcilerin istediği oldu Otellerin kazanç şekli hakkın- da teşebbüsatta bulunmak üzere İ miyeti heyeti avdet etmiştir. Yeni | kazâriç kanunu projesinde oteller- den alınacak kazanç vergisinin o- tellere konulan kıymet üzerinden | alınması kararlaştırılmıştı. Halbu- ki otellerin hepsi büyük binalar ol duğu için otelciler gene eskisi gibi kazancın beyanname şeklile alın. | masını temenni ediyorlardı. Otelci ler teşebbüslerinde muvaffak ol. muşlar ve temennileri kabul edil- miştir. Turing klüpte içtima Dün Turing klüpte memleketi. | mizi ziyaret edecek Alman Tica- ret ve Sanayi Odasınm seyahat programını tesbit edecek komite bir içtima yapmıştır. Komite bir ay devam edecek olan bu seyaha- tın programını tesbite başlamıştır. Kıbrıslı talebe Şehrimizde tahsilde bulunan aralarında kurdukları yetin nizamnamesini ikmal etmişlerdir. Gençler idare heyetine arala- rından Celâl, M. Ali, Şevket A- dem, Saffet, Turgut, Fevzi Rıza yleri seçmişler, cemiyetlerinin | kuruluşu münasebetiyle de Başve- kil ve Meclis Reisi Paşalarla arif Vekiline tazimat telgraflar çekmişlerdir. Darüşşefakalılar günü Kurban Bayramının birinci gü. nü Daruştafaka rozet günüdür. im ocağında oku- yan kardeşlerine yardım etmek isteyen kız ve erkek talebenin, kutu almak üzere, hüviyet varaka. lariyle Nisanın dördüncü Salı gü. nü saat ondan altıya kadar Nuru Osmaniye camii mahfilinde Cemi- yeti Tedrisiyeye gelmeleri rica 0- İunur, am | Küçük haberler * Holanda sefiri M. Von Vers- ketlerine gitmişlerdir. * Ulu köyde bir halk kooperati- fi yapmak için mahalli fırka ocak merkezinde bir toplantı yapılmış- tır. Bu toplanmada kooperatife sermaye bulmak için halka temas etmek üzere bir komisyon teşkil edilmiştir. ki * Bulgar artistlerinden M. Yiv- kon ve refikası, Costanza Kirw, ve Boris Mihailov ve refikası şeh evvelki ak- şam Darülbedayi artistlerinden Behzat B. şerefine verilen müsa- merede bulunmuşlardır. İ demediği MILLİYET PAZAR 2 NİSAN Sehir Matberteri Maarifte İki talebe Japonyaya iki talebe gönderilecek Orta Asyadaki ilk devirleri öğ- renmek ve ihtisas kazanmak için iki talebe Japonyaya gönderile- cektir. Bu iki talebe Japonyada arkeoloji tahsil edecekler ve Da- rülfünunun tarih zümresi mezun- | larından seçileceklerdir. Mezun muallim maaşını almadı Şile kazası Merkez İlk Mektep muallimlerinden Azmi Bey sinir hastalığmdan sekiz aylık izin al- mış ve İstanbul'a gelmiştir. Azmi Beyin aylığından Şile'de birikmiş olan ve 402 lira 8 kuruş kendisine gönderilmiştir. ; Azmi Bey, bu parayı “iş görmi- yerek alınan paranın vicdanı üze- rine yüklediği acıya tahammöl'e- yazarak Şileye geri göndermiştir. İ Müebbet tart madalya hâdisesi dolayısi- le dişçi mektebince muvakkaten ibraç edilen Bulgar talebe Vilâdi- mir Tıp fakültesi müderrisler mec lisi tarafından müebbet suretle tardedilmiştir. Fakülte kararı he- nüz Divana gelmemiştir. Yüksek iktısat mektebinde islahat Yüksek iktısat ve Ticaret mek- tebi müdürü Hüsnü B. mektepte yapılacak ıslahat için bir mufas- sal rapor hazırlamaktadır. Rapor yakında İktisat Vekâletine gönde- rilecektir. | nunun 62 ve 65 inci maddelerinin | tefsiri dün Vilâyete bildirilmiştir. 1933 Esnaf işleri Kâtip ve reisler dür sabah toplandılar Esnaf cemiyetleri umumi kâ- tip. ve reisleri dün sabah Ticaret | Odasında cemiyetler mürakipleri- nin de iştirakile aylık içtimalarını yapmışlardır. Bu toplantıda küçük sanatların Türk tebaasınm eline geçmesi et- rafındaki hazırhk faaliyetine dâir görüşülmüştür. Kanunun tatbiki- ne geğilecek olan 16 haziranda bütün işlerin Türkler tarafından almması ve vaziyette bir aksaklık olmaması için cemiyetler tertibat almaktadırlar. Cemiyetler : müra- kabe bürosu bu faaliyeti kontrol etmektedir. Yalnız kanunda en es ki bir”Türk sanati olan saraçlık ve birde döşemecilik bulunma- maktadır. Cemiyetler mürakabe bürosu bu sanatların dahil edilme- si iğin teşebbüsatta bulunmuştur. Vilâyetti İHaliç şirketinin Beledi- ! Belediye hissesi olan yüzde sekiz Nisan maaşı Dün memurlara verildi! Nisan umumi aylıkları dün ve- rilmiştir. Ücretli memurların mart | maaşı da dağıtılmıştır. 2 maddenin tef: Askeri, ve Mülki Tekaüt Kanu- Tekaüğe istihkak şart olan müddetler başladıktan sonra, gerek nüfus tezkeresinde yazılı seneyi değiştirmek gerek nüfus tezkeresinde mukayyet ol- mayan doğumun ây ve gününü tes için geçmesi 120 çocuğa elbise in sant 16 da Şişli fırkası nahiye merkezinde 120 fa- kir çocuğa elbise dağıtılacaktır. Bu 120 çocuk o civardaki üç mek- tepten seçilmiştir. Bu münasebetle bu üç mektep talebesi bugün nahiye merkezinde :| toplanarak “bir müsamere veretek lerdir. C.H.| B: Pr. M. Malche Darülfünunda ıslahat yapmak üzere İsviçreden celbedilecek o- lan Pr. M. Malche, mukavelena- mesi mucibince dün memleketi- mizde bulunması ve işe başlaması icap ediyordu. Profesör bazı işle- ri dolayısile hareketini birkaç gün tehir etmiştir. M. Malche'in ayın beşinde İstanbula gelmesi beklen- mektedir. Profesör İstanbulda hiç | durmıyarak doğruca Ankaraya gi- decektir. Bayram tatili Bayram dolayısile Darülfünun fakülteleri, lise, orta ve ilkmektep lerle bütün ecnebi, ekalliyet mek- tepleri pazartesi akşamından öbüs pazar sabahına kadar tatildir. Poliste Bıçaklı kayınbaba Galatada Rus Manastırınm 11 numaralı garson Mehmet efendi, | ayni yerde oturan kayınbabası Neşet ve kayınbiraderi Şevki ta- raflarından bıçakla yaralanmıştır. Bir çocuk yanıyordu Karagümrük'te Kazazker med- resesinde bir odada İnebolulu kol- tukçu Mustafa oturmaktadır. Kendisi icap eden bir sebeple bu odadan polis vasıtası ile çıka- | rılacaktır. Mustafa, odada bir yaşındaki çocuğunu bırakmış ve kapıyı kilit- lemiş, işine gitmiştir. Çocuk Oda. da mangala düşmüş, ateş çıkmış- tır. Etraftakiler kapıyı kırarak çocuğu kurtarmışlardır. Oda tamamen yanmıştır. Gazocağı patladı Küçükpazar'da Zeki Beyin cam mağazasında Mihal, boya yapar. | ken gaz ocağı patlamış ve Mihal vücudunun muhtelif yerlerinden yanmıştır. Darülbedayi j turneye bitirmiş ©- lan Darülbedayi artistleri dünden baren Anadoluda turneye çıkmışlar dır. Artistler dün akşam Ankaraya git mişlerdir. Darülbedayi Ankaradan A- dana, Mersin, İzmir, Çanakkaleye ve Bursaya gidecekler ve mayıs ortaların da İstanbula döneceklerdir. Bu sene masrafta tasarruf yapılacağı için, tur bit etmek suretile vâki olacak tas- hihler tekatit muamelesine mües- sir bİmaz Vali Mühendis mektebinde Mühendis Mektebinde dün bir konferâtis verilmiş ve Vali Muhit- tin Bey'de bulunmuştur. yizesintmniz Tayyare postaları .—.. Dün hava servisi yolcu- lara açıldı Ankara - İstanbul hava postaları dün umuma aşılmıştır. Dün sabah Ye şilkköyden saat 8,40 ta hareket eden f anlaşıldığından bütün filim mües- posta tayyarssi, Ankaraya gitmiş, ve saat 17,10 da Yeşilköyüne avdet et- | miştir . Tayyare © postaları hergün muntazaman devam edecektir. Mahkemelerde Emniyet birinci şube müdürlüğü | şehrimizde komünistlik tahrikâtı yap mak istiyen birkaç iişiyi celp ve is- ticvap etmiştir. Bu me; Ahmetle bir arkadaşı ların Bursada ve Adanada yakalanan komünistlerle alâkadar olup olmadık ları da tahkik edilmektedir. Nâzım Hikmet Bey Gece Gelen Telgraf isimli eseri ko- münistlik tahrikâtı yapar mahiyette görüldüğü için tevkif edilen Nâzım Hikmet Beyin tahliyesi için istida vuku bulan müracaatı reddedilmiş İ Nüzm Hikmet Bey hakkındaki ilk | tahkikat ikmal edilmiş ve kâğıtlar son tahkikatın açılması için ağırceza mah kemesine sevkedilmiştir. Beraet edenler Dün ağırceza mahkemesinde şehri | mizde yakalanan komünist maznunu İ İstoyan Zaharofla diğer altı Bulgar | arkadaşının muhakemesine gizli ola- rak devam edilmiştir. Bundan başka Fazıl oğlu Şerif ve Mustafa Ramazan isminde iki kişi de gene komünisilik tabrikâtı yapmak- tan suçlu olarak muhakeme edilmiş: ler ve cürümleri beraat etmişlerdir. Çanakkaleden Edirneye Çanakkaledeki haipshanede bulu- | nan mahkümlardan 16 kişi Edirne ha | pisanesine o sevkedilmek üzere dün #ehrimize (o getirilmişlerdir. £ Bunlar muhtelif cürümlerden mahkümdurlar va yersizlik zararetiyle Edirmeye nak Içdilmektedirler. Dava düştü Son Posta gazetesi aleyhine Damat Mahmut Paşanın oğlu Asım Bey tara- fından açılan hakaret davasına dün ikinci ceza mahkemesinde devam €- dilmiş, fakat davacı mahkemeye gel- : sürecektir. İ mediği için bu gelmeyişi feragat adde Birkaç komün Yeniden 5.6 kişinin İ muhakeme müdafaa şahidi celbi için sabit olmadığından | Belediyede Bağışlandı mı? yeye borcu görüşüldü İstanbul umumi meclisi dün nisan devresi içtimalarına başladı. İlk içtima dün saat 15 te birinci reis.vekili Sadettin Ferit Beyin ri- yasetinde yapıldı. Haliç şirketinin bilânçosundaki zarar ve ziyanın fazlalığından do- layı idameyi mevcudiyet imkânı- nm sarsılmasına mahal kalmamak üzere tedbir alınması hususunda- ki: tezkere okundu. Geçen sene şirketin hesabatı tetkik edilmiş, tecil olunmuştu. Buna mukabil Şirket de hesaplarım Belediye tarafından mürakabasına ve tecil edilen paranm bilânçoda . borç 0- larak gösterilmesine - muvafakat edecekti. İsmail Sıtkı B. söz aldı dedi ki: — Tecil olunan yüzde sekiz Be- lediye hissesi şirket bilânçosunun borç kısmında gösterilmemiştir. Acaba bunu bağışladık mı zan- | nediyorlar? Bu hususta makam izahat versin.” Neticede evvel emirde İktisat Encümeni tarafından tetkikat ya pılmasına, bilâhare makamdan i- zahat alınmasma karar verildi. Bundan sonra 1931 senesine ait mülhak bütçelerin kat'i hesap ra- porlarının tetkiki, tetkiki hesap encümenine havale edildi. Bundan sonra içtimaa nihayet verildi. Meclis yarm toplanacak- tır. Hamallarn tescili Tütün depolarında ve Şark şi- mendiferlerinde çalışan hamalla. rın Belediyeye tesçil ettirilmedi anlaşılmıştır. Alâkadarlara bir ta- mim gönderilerek teşçil muamele. sinin bir an evvel ikmali bildiril miştir. 100 kilodan fazla filmler 100 kilodan fazla olan filimle- rin sinemalarda değil, Fatihteki filim deposunda bulundurulması lâzımdır. Buna riayet edilmediği | seselerine bir tamim yapılmıştır. | Yurtdaş! İstersen bayram için alacağın ber şeyin yerlisini bulabilirsin. Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti ist daha | malümatına müracaat edilmiştir dilerek davanm düşmesine karar ve- rilmiştir. Başka güne kaldı Kıskançlık yüzünden genç karısı Madam Olgayı keskin bir âletle sabit eser kalacak surette yüzünden yarala yan garson Aleko Efendinin muhake mesine dün birinci ceza mahkemesin de başlamlırıştır. Aleko karısının yü zünü ke: inkâr etmiş, Madam Olga ise şahit dinleterek bunu isbat | tarafına gitmiştir. İdin makamı da | Alekonun cezalandırılması. istemiş, başka güne bırakılmıştı İhtisas mahkemesine verildiler Evinde 148500 lanacağı esnada kuyu Hanife Hanım, ve bu kâğıtları satan Bayburtlu Mehmet, taşıyan Salâhat- tin haklarındaki muhakeme dün bit- miştir. Bunlardan Hacı İsmail sabıka lı kaçakçılardan olduğu için 7 ay hap se, mahkümiyetini bitirdikten sonra Kastamonuya altı ay sürgün edilmiye Mehmet altı ay hapse ve her ikisi bir den 153606 kuruş para cezası ödemi re mahküm olunmuşlardır. Salâhattin Hanife Hanım cürüm delillerini im ederek adli takibatı güçleştirdikle ri için haklarında musmele yapılmak üzere evrakın cümhuriyet müddeiu- il gönderilmesi kaydile ihti sas müddeiwmumiliğine tevdiine ka- rar verilmiştir » Bir karmanyolacı Kadıköyünde Mehmet isminde biri önüne geçerek gece yarısı 20 li- 1 karmanyola eden Salim, Ali Haydar ve İbrahimin muhakemeleri- ne dün ağırcezn mahkemesinde lanmıştır. Maznunlar cürümlerini i kâr etmektedirler. Muhakeme şahit celbi için başka güne bırakılmıştır. İ labilecek kadar En güzel yerler Mezarlıktır Bilmem dikkat ettiniz mi? İstanbul'un en güzel köşeleri mezarlıktır. Bakın sizinle şehirde ve etrafın. da küçük bir gezinti yapalım. Bir kere Maçkanın Marmaraya ve Boğaza en hâkim noktası me- zarlıktır. Eyüp İstanbul'un en yakın say- fiyesi olabilecek, baharı en kuvvet. li bir yerdir. Fakat bu semt hemen hemen baştan başa mezarlık ve türbeden ibarettir. İstanbul'u çeviren tarihi kale bedenlerinden çikar çıkmaz kendi. mizi uhrevi bir âlemde buluruz. Büyük şehirlere girerken evve- lâ bağlar, bahçeler, varoşlar baş- lar. Hattâ Anadolu kasabalarında © bile böyledir: “Paris”e hangi ta- raftan girecek'olsahız &n © güzel bahçeler arasında * zarif” villâlar görür ve pek muntazam asfalt yol lardan dolaşarak geçit yerlerinde hâlâ oktruva memurları duran Pa- ris'e girersiniz. İstanbul'a karadan giren evvelâ iki İ: harap mezarlıklar için- den girmeğe'mecburdur. Bu zan- nederim iyi bir giriş olmasa gerek. Karacahmet, Üsküdari kuşatan daimi bir kara buluttur ki insan otarafa baktıkça hemen kopacak bir fırtınanın korkusunu duyar. yızki bizden onlara biraz hayati- yet geçmediği hâlde onların uhre- i; den bize kanaat ve tavek- i bir takım uyuşturucu has- salar geçtiğine şüphe yok. Gezintimizi Boğaza doğru uza. talım: Yalnız Rumelihisarının de- &il, belki orta boğazın en güzel sâhili yine mezerlıktır. Böyle olma- sına rağmen buranın güzelliği ba- zı zevk sahiplerini mezarlar ara- sında villâ yaptırmağa bile cesa- ret vermiştir. (Fikret'in) aşıyanı kolejin villâları bunu isbat eder Kanlıca'nın en güzel ye ler (Nüzhet âbât) gibi bir isim ve mişlerdir. Fakat bugün mezarlık- tır. Hüttâ Büyükada'nm en şaitane yerleri meselâ “Ayanikola” taraf: rum mezarlığıdır. Bu misâlleri devam ettirebiliz. Fakat ne lüzum var. Mezarlara hürmet etmek yalnız dini değil, içtimai bir vazifedir. Fakat bu hürmeti ölülere şehrin en güzçl yerlerini verip sonra da keçi ve inek otlağı hâlinde perişan bırakmakla yapmış olmayız. Şişli ile Mecidiyeköyü arasın. daki Rum ve Ermeni mezarlıkla- rı ile Feriköyündeki Fransız kab- ristanı şehir içinde ve şehre çok yakın oldukları için mevki itiba- rile muvafık görülmeseler bile teşkilât itibarile bize nümune ©- temiz, mazbut ve muntazamdırlar. İstanbulu kara bulut gibi çev- releyen ve içinde örümcek âğı gibi en güzel yerlere sarılıp kalan mezarlıkları temizlemek için şeh- re uzak, fakat vesait itibarile en yakm bir yerde, meselâ bele. diyenin bulduğu gibi Zincirliku. yu tarafında geniş ve ' bilhassa mahfuz bir mezarlık tesis etmek en âcil bir iştir. Bu hatta pek zaruri olan (stad- yum) dan daha mühimdir. Çün- kü bu yalnız bedeni ve bedi tiyaç değil. Sıhhi ve içti ihtiyaçtır. Burhan CAHİT Pr. Mariowsky Almanyanın maruf cilt hastalık. ları mütehassıslardan Pr. Meir ky salı günü Teophile Gautier va- i imize gelecek ve ziyaret edecektir. Pr. Mairowsky perşembe günü saat on birde Gülhanede bir konferans verecektir. Suriye ve Lübnanda malı olanlar Geçen günkü nüshamızda Türkiye , Suriye ve Lübnanda malı bulunan bazı Türkler Fransız konsok sine müracaata başlamış lardır. Bundan alâkadarların verdiği maktadır. Fransız konsoloshanesi Su- riye ve Lübnan tebaasınn talepname lerini kabul i dan kabul edilecektir. bu hususta Hariciye Vekâleti tarafın