3 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Kuru meyve ihracatımız İhracat yaptığımız memleketlerin en başında Almanya geliyor Gelen haberlere göre Almanya kuru meyve ithalâtmı tahdit ve gümrük resmini arttırmak için ba zı tetbirler almak üzere hazırlan- maktadır. Bu haber Almanyaya kuru mey ve ihraç eden bütün memleketler- de bir infial uyandırmıştır. Almanyaya kuru meyve ihraca tında memleketimiz ileri safta gel mektedir. Bu itibarla bu kararın ihracatımız için zararlı olmasın- dan korkulmaktadır. Almanyaya kuru meyve ihraç eden Fransa, İ- talya ve Yunanistanda da bu endi- ye vardır. İhracatımız 9,5 Milyon fazla Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti İstatistik ve Tetkik Müdüriyeti Mart ayının son on beş günlük it- | halât ve ihracatını toplamıştır. Ha zırlanan istatistik hulâsasına göre 15 günde ithalâtımızın 3.388.712 Miralık bir kıymet göstermesine karşı ihracatımız bunun 1.280.242 lira eksikliğe 2.108.470 lira ok muştur. Bu senenin iki buçuk ayma âit rakamlar bu son rakamlara karış- terılmca (O 3 aylık o ithalâtın 12.667.342 ve ihracatın da 17.850.468 lira olduğu görülüyor ki, bu üç ayda ihracatımız ithalât- tan 1.183.126 lira fazla olmuştur. 932 senesinin ilk üç aylık ithalâtı ise 16.795.124 ve ihracatıda 25.798.643 lirayı bulmuş ve bunla ra göre ihracatımız ithalât 9.003.519 lira kadar geçmişti. Türk tütünleri Gelen malümata nazaran İsvic- rede tütün İthal resminin arttır ması mukarrerdir. Oda Türk tütünlerinin bu artış tan ne derece mütcessir olacağını tesbit için mahallinden malümat istemiştir. Nekadar üzüm satıldı? “İzmir Ticaret odasının yaptığı bir istatistiğe nazaran mevsim baş iğıcından son haftaya kadar İz. r mir borsasında 29.554.540 kilo çe- | iz üzüm satılmıştır. Çekir- deksiz üzüm üzüm Çintleri 8-40 16.090.192 kilo incir satılmıştır. İncirlerimiz her sene 4 - 26 kuruş- | lar arasında satılmıştır. Ne navlun alıyorlar? Ecnebi eler ihraç eşyamız için ik ettikleri nav- Tun işile Ticaret odası yakmdan a. likadar olmaktadır. 99 Bugün Oda idare heyeti bir iç. tma cak ve bu işi müzak, (ş Bankasından alınan cetveldir) 1 NİSAN 1933 Akşam Fintları 5, İatilerazlar Tahvilât İiikrarı dabi sek yalar AZp İ Elekirik 4 Mewalhide Tramvay Gümrükler Tümel Baydi mahi Rut Bağdat Anadolu 1 Ku mekeriye İtikranı Çimente Ar. İttihat dey, Şark dey Balya Şark m. ceza Telefon ATLARI Anadal Mine i » ü 12,0 245 $ Bükreş 6707 $ Belgrat YAZIR $ Meskova NUKUT matara (Satış) edecektir. Bu içtimada Odadan İk bşat Vekâletince teşkil edilen ko- misyona bir aza seçilecektir. Yumurta ticareti SAMSUN, (Milliyet) — Tica- ret odası meclisi fevkalâde olarak içtima etmiştir. İçtimaa Oda heye- tinden mada borsa heyeti ve bü- tün yumurta tüccarları iştirak et- miştir, Mevzu Samsun yumurta ihra- atını esaslı surette tanzim ve me- ni tağşiş kanunu gibi mühim bir mesele etrafında idi. Hararetli konuşmalardan son- ra: Yumurta sevkiyatında yemin- ki eksper heyeti kullanılmasını, sandık istifleri arasma Odadan musaddak matbu kâğıtlar konul ması, ambalâjin hakiki surette kontrolü ve dahilden gelen malla- rın sureti katiyede işlenmeden sevkedilmemesi hakkında esaslı tedbirler ittihazı için karar veril. miştir. Bu tedbirlerin yumurta ihraca- tımız üzerinde çok iyi tesirler bı- rakacağı ve alıcılara emniyet ve- recek mahiytte olduğu muhak- kaktır. Fındık Giresun Ticaret Odasının tan- zim ettiği bir istatistiğe göre mev- sim başlangıcından Martm niha- yetine kadar (67.640) çuvalda (0.390.211 ) lira okıymetinde (5.178.654)kilo fındık içi(24.586) çuvalda (255.505) lira kıymetin. de (1.844123) kilo kabuklu fm- dık ecnebi limanlara sevk ve ihraç edilmiştir. Geçen senenin ayni ayları zar- fmda ise ( 39.221 ) çuvalda (1.804.410 ) lira .kıymetinde (3.025.950) kilo fındık içi ve (11.685) çuvalda (231.011 ) lira ihracatı İ kıymetinde (826.008) kilo kabuk- ve ihraç edilmişti. | Bu sene ile geçen senenin bu ayla | lu fındık sevk rındaki ihracatımızı mukayesfe €- dersek tahassul edecek vaziyet şu- olur: Geçen sene fiatler yüksek gitti- | ğinden az fındık vermişiz, çok pa- nz. Bu sene ise çok fındık miz halde memlekete giren para az olmuştur. Fındık borsasında kabuklu fm- dık 19 - 20 fındık içi 42,5 - 43 ku- ruştur. Nümune gönderildi Harici Ticaret Mümessilliğimi- zi bir çok firmalar müracaat ede- rek ihraç maddelerimizden numu- neler istemektedirler. Bunun için harici Ticaret mümessilliğimize memurlar gönderilecektir. Kurban satışı Kurban bayramı münasebetile koyun satışı her senekinden fazla bir mikyastadır. Bu fazlalığın koyun fiatlerinin ucuzluğundan geldiğine | şüphe yoktur. Biraz küçük koyunlar 6, semiz | koyunlar da 8 Nraya satılmakta- | dir. Elde itina ile beslenmiş ko; ve koçlardan 25, 30, 50 R hili 100 liraya kadar hayvanlar da bu- lunmaktadır. En ziyade koyun $ rüleri Bakırcılar çarşısında pek kalabalık. bir vaziyettedir. Paris borsasmda PARİS, 2 (A.A.) — Paris bor. sasının 1 Nisandaki vaziyeti hak- kında alınan haberlere göre mua- | meleler fena şerait içinde cereyan etmiş, Fransız eshamından ve tah vilâtından bir çoğu üzerinde yapı- lan alım ve satım işlerinde ağırlık görülmüştür. Ne kadar satıldı? 832 senesine sit Misrr Gümrük ista- tstikleri garip bir kımı ihtiva ediyor. Bu istatistiklere göre geçen sene Mı. srdan memleketimize 1025 fira kıy. metinde zenbil satılmıştır. Tayyare postaları Dün Ankara ile şehrimiz arasında mutat muntazam tayyare postaları ya Tayyare poâtaları içi teberrü kabul edilmesi ir İstanbul Tayyare Cemiyeti gelmiştir. Tayyare ile gitmek için bir gün evvelden Cemiyete müracaat lâ- zumdır. | Imacaktır. Bundan başka çalışamıya- İ cak ve muavenete muhtaç derecede MİLLİYET PAZARTESİ 3 Vilâyette Zirai ihtiyaçlar Köylülerin dilekleri Zi- raat odasına bildirildi İstanbul Ziraat odası kazalar ziraat odasından köylülerin ihti- yaçlarını sormuştur. Ziraat Odaları da geçenki top- rak bayramında köylülerin mü- messi i toplamış ve dilekleri ni tesbit etmiştir. Çatalcada 'atalca kazası köylerinin dilek leri şunlardır: mi 1 — Çekmece ile Çat ara- sında on beşi geçen köy halkının hi bozan Büyükçekmece dalyanının yıktırılarak göl suyu- nun denize aktırılması. Haber aldığımıza göre vilâyet idare heyeti dalyan duvarmın yık tırılmasma karar vermiştir. 2 — Muhtaç köylülere Ziraat Bankasının vaktinde yardım etme si. 3 — Amerika asma ve meyve ağaçları için fidanlık vücude geti- rilmesi. Yalova'da Yalovada bağcılık ve bizacılık, zeytincilik inkişaf etmektedir. Da ha fazla inkişaf için köy fidanlık- ları tesisi bildirilmiştir. Silivri'de Köylüler zirai mahsulâtın kıy- metsizliğinden şikâyet etmekte- dir. | Ziraat odası bunları tetkik ede- | cektir. | Defterdar şubelerde Defterdar Mustafa Bey dün Maliye şubelerini teftiş etmistir. Beyoğlu tahkikatı Beyoğlu Defterdarlığından ça- İman deftere ait tahkikat tama- men bitmiş ve suçlular mahkeme- ye verilmiştir. | Bina yapılıyor Emniyet ikinci şubenin bulün- duğu binanın evvelce “yıkılan kı- sımlarının dünden itibaren tamiri- ne başlanmıştır. Etibba odasında Doktorlardan ne alınacak? Doktorlara sit muaddel kanun E- tıbba Odasma bildirilmiştir. Etıbba O. dasına yazılı bulunan aza, şimdiye ka dar müsavi mikdarda duhuliye ve ai- dat veriyorlardı. Tadilâta göre mua- yenehane sahibi ri, eczacılar eski liye ve senevi 12 Bira aidat verecekler ir. Evinde asn'atlarını yapanlar beş | duhuliye ve altı lira aidat verecek lerdir. Hiç icrayı san'at etmiyen etıb- badan iki lira dubuliye 3 lira aidat a- malül olan aza ile bunlardan vefat edenlerin yardıma muhtaç ailesi efra- dına muavenette bulunmak üzere yar dım sandıkları teşkil edilecek ve bun- lara sermaye olarak oda varidatından bir kısmı ayrılacaktır. Odada Sigorta ve tesçil Ticaret Odası Türk gemilerinin si. gorta ve tescili işlerinin tanzimile ya- kından meşgul omaktadır. Bu hosus” ta odanın yaptığı tetkikatı ikmal için eserler getirilmiş aya Yunanistanda posta #cret'eri Gelen malümata göre Yuna da posta tarifesi değiştirilmiştir. tup ücretlerine umumiyetle bir drah- mi zam yapılmıştır. Keli postallara zam kiloda altı drahmidir. Bükreşte tetkik seyahati Bükreş Tıp fakültesini ve hastanele- rini ziyaret etmek üzere dahiliye mü- tehassıslarımdan Profesör Tevfik Sa- lim Paşa, Dr. Muzaffer Şevki ve Se. dat Beylerle göz Hayri ve operatör Fahri Beyler dü, kü pazar günü Romanyaya hareket mişlerdir. Bu seyahat bir hafta kadar devam edecekti Sahte yüz li lis büyük bir ehemmiyetle devam et mektedir. Dün de bazı kimselerin if! deleri alınmıştır. Hâdise mes'ullerin bugünlerde tamamen meydana çıka» rılması için sıkı bir surette çalışılmak | İ gişe memuru Suat, tadır. Tahkikat son derecede siki tu- tulmaktadır. ri NISAN 1933 Belediyeda Konservatuvar Profesör yakında İstanbula geliyor Şehir konservatuvarının ıslahı için Belediye ile mukavele yapan Viyanalı Pr, M. Marks bu ay 80- nunda İstanbula gelerek tetkikatı na devam edecektir. M. Marks Ma arif Vekâleti tarafından Ankari ya da davet edilmiştir. Maarif Ve- kili Ankarada bir opera akademi- si inşa ettirecektir. Burada opera ve operet artistleri yetişecekler- | dir, Bu hususta profesörün fikri alı- nacaktır. Aksaray meydanı Aksaray karakolunun ki meydan Belediyece tev. miştir. Yalnız burada istimlâk e- dilmemiş bir dükkân kalmıştır. Bu dükkâna ait istimlâk işi mahke- meye intikal etmiştir. Unkapanı köprüsü açıldı Unkapanı köprüsünün muvak- kat tamiri bitmiş ve dünden itiba- ren yaya insanların geçmesine açıl | mıştır. Köprü 120 bin lira sarfile | esaslı surette tamir edildikten son râ vesaiti nakliyenin geçmesine de müsaade edilecektir. Şirketlerde Musmelât türkçe.. Ticaret müdürlüğü şirketler komi- serleri bütün iktisadi müesseseler ve şirketlerde muamelâtın türkçe ile ya- pılıp yapılmadığını kontrol için umu- mi teftişe başlamışlardır. Bu teftişten | hattâ bakkaliye gibi ufak işlerle uğ- Taşan ticaret müesseleri dahi istisna edilmemektedir. Bu teftişte şimdiye kadar 6 - 7 ticarethanenin türkçe ye- rine başka Jisanlarla muamele yaptık ları görülerek haklarında takibnta başlanmıştır. Maamafih büyük mües- #eselerde bu nevi usulsüzlüğe tesadüf edilmemiştir. “Sünger şirketi “Tiizmi vekkieti Tarafından “Sünger istihsal ve tesfiye şirketi” namile bir şirket tesisi için hazırlanan kanun pro jesini tetkik için dün Ticaret odasın- da bir komisyon içtimalarına başla” maştar, Komisyon birkaç içtimada me- saisini bitirecektir. Üsküdarda Dabağlar mahallesinde Balcıyokuşunda oturan Ayşe H. m 16 yaşındaki çocuğu Halil kibritle oynar ken kibrit ateç almış ve pencere per- deleri ve tavandaki kâğıtlar kısmen yandıktan sonra söndürülmüştür. Bir çocuk düştü Şebreimininde üramıyaya atlıyan Ni- yazi ismihde 15 yaşında bir çocuk dü- şerek başmdan yaralanmıştır. Mahkemelerde Maarifte Bir tanassur Anne kızını manastır- dan kurtaramadı Kumkapıdaki Jandark isimli Fr: sız mektebi talebesinden Urani ismin. de bir Rum kızı, mektep idaresi ta, fından ortodoksluktan vazgeçitilerek katolik yapılmıştır. Kız mektepten ay rılmış, sonra Kadıköyündeki Karle- MİL manastırma kapanmıştır. Kızın annesi Maarif müdürlüğüne ve Polis müdürlüğüne müracaat ederek kızı nın iadesini i ir. Fakat kız reşit olduğundan buna imkân olmadığı an- Taşılmıştar... Bursa seyahatı Bursa lisesi mezunları cemiyetin- den: oCemiyetimizin tertip etmiş ol- duğu Bursa seyahatine iştirak edecek Darülfümun ve yüksek mektepler ta- | lebesinin 4-4-933 Salı sabahı saat 9,5 da Karaköyden hareket edecek olan Asya vapurunda bulunmaları, Dr. Server Hilmi B. ihtifali Darülfünun diş tababeti ve eczacı şabeleri eski müdürü merhum Dr. Server Hilmi Beyin velatının üçüncü yıldönümü münasebetile Merkezefen- dideki kabrinde diş tababeti ve eczacı şubeleri müderris ve talebeleri ile mes lektaşları tarafından tertip edilen bir yapılmıştır. Birçok doktor, diş tabibi ve farmakoloğun iştirak ettiği imde merhumun kabrine çe- lenkler konulmuş ve hitabeler söylen - miştir. Cemiyetlerde Kurban paraları Bu sene birçok zevat, kesecekleri kurban bedelini Tayyare Cemiyeti- ne teberrüi etmişlerdir. Bu teberrüatm bayram günlerinde dahi devam ede- ceği anlaşıldığından kurban parası makbuz mukabilinde tesellüm etmek üzere bayramın birinci ve ikinci gün- leri Cağaloğlundaki İstanbul Tayya- re subesinde memur bulundurulacak- tar. Yeni bir cemiyet İstiklâl Harbi Malâlleri, bu isimle yeni bir cemiyet kurmuşlar ve Kara- köypalas'ta bir daire tutmuşlardır. Yeni cemiyetin reisi Oğuz Bey gayele rinin cemiyet o mensuplarının işlerini takip ve intaca çalışmak, onlara yar- dım ve hizmet etmek olduğunu söyle miştir Haikevinde Hekim ruhiyatı Tıp Talebe cemiyetinin tertip stti- ği konferanslardan biri dün akşam sa at 6 da Halkevinde müderris wuavi- ni Tevfik Remzi B. tarafından veril miştir. Mevzu (Hekim ruhiyatı) idi. Konferanstan sonra diş tabibi Ce mal Kâmil Beyle Akile H. tarafmdan halk şarkıları ve fantezik şarkılar söy lenmiştir, Nisanın 16 sında cemiyet konferunslarından birini Köprülüza- de Fuat Bey verecetkir. Mevzu (Türk edebiyatında hekim şair ve edipler) dir. Konferanıtan sonra tanburi Re - fik Bey ve arkadaşları bir konser ve- receklerdir. Gişedeki suiistimal Maznunlar Ağırceza mahkeme. sine sevkedilecekler Sirkeci garndaki bilet sulistimali suçlularından kontrol müdürü Kohen, evrak memuru Murat Ef. lerle diğer arkadaşları, dün istintak imi huzurunda sor- çekilmişlerdir. İsticvap, akşam geç vakte kadar devam etmiştir. İlk tahkikat bir iki gün zarfında netice- leneceği ve Suçluların duruşmalarına başlanmak üzere Ağırceza mahkeme- sine sevkedilecekleri anlaşılmaktadır. Sahte pasaport yapanlar Alman sefaretile bir polis merkezi- nin resmi mühürlerini taklit ederek sahte pasaport tevziine teşebbüs et- mekten suçlu Ernest ve Rongolun dün Ağır cezada duruşmalarına devam e- dildi. Çağrılan şahitlerin bu celsede de gelmediği görüldüğü için mahke- me bu hareketi şüpheli buldu ve ken- dilerinin zorla getirilmelerine karar verildi. Şahitler gelecek celsede vuç- luların huzurunda sorguya çekilecek- lerdir. “Bir yıldız aktı” (Bir Yıldız Aktı) şiir kitabından de layı İsmet Hulüsi B. hakkında yapıl- makta olan ilk tahkikat neticelenmek üzeredir. Suçlunun bugünlerde muha kemesine başlanacaktır. Karar verilecek Evlerinin önünden geçen bir su yo | | eski mahkümiyet kavga netice- lu için aralarında çıkan i Hanımı balta i sinde komşusu Şahsene ile öldürmek teşebbüsünde bulunmak İn mazmun Azime H. hakkında dün karar verilecekti. Fakat heyeti hâki- mede değişiklik olduğu için karar baş ka güne kaldı. Başka güne kaldı Arkadaşmı yaralamakla maznun kahvecilbrahimin dün ağırcezada ray bakemesine devam edildi. Suçlu, sor gulara verdiği cevaplarda bundan bir buçuk sene evvel bir cumartesi günü tayin edemediği bir mahkemede sızlıktan dolayı duruşması yapıldığı” Bı, nüfus kâğıdının da mahkemede kaldığını, Gülcamisi tarafında bir ev- de doğduğunu, Cibalide nüfusa kay- dedildiğini, Unkapanında ismini hatır layamadığı bir mahallede oturduğu- nu söylüyordu. Mahkeme, suçlunun i olup olmadığınn araştırılması ve nüfus kaydının sorul. ması için duruşmayı başka bir güne bıraktı. Sigorta parası almak için Kendi dükkânlarını sigorta bedeli- ne tamâ ederek yakmaktan suçlu İz- rael ve İzak Ef. lerin duruşmaları dün Ağırcezada yapıldı. Evvelce yapılan bazı sorgulara henüz cevap' gelmedi- ğinden muhakeme b İTirpanj Acı levhalar! İstanbul sokaklarında çıplak a yak, başı kabak dolaşan, sigari artığı toplayıp tüttüren,» gelene geçene avuç açıp dilenen işsiz mektepsiz çocuklar gittikçe aris or. İstanbul Belediyesi (o bunların köprü altlarında, esrar kahvelerin de dilendikleri paralarla kumar oynadıklarını, fırsat buldukça hır. sızlık yaptıklarını tesbit etmiştir. İstanbul Belediyesinin bu ço: cuklar için bir yurt tesis etmek ta- savvurunda bulunduğu söylen. mektedir. İstanbul'un şık sinemaları, muh teşem re ve dünyanın hiçbir büyük şehrinde görülmeyen lüks taksi otomobilleri vardır. İlk hamlede İstanbul'un bu parlak re- fah ve servet alâmetleri insanı al- databilir. Fakat İstanbul'un bir de kenar mabhülleleri, iç sokakları, uzak kö- şeleri vardır ki hayat buralarda hiç bir şehirde görülmiyecek ka- dar acı ve iğrençtir. Üzerindeki parlak fakat iğreti maskenin altında öyle korkunç bir İstanbul vardır ki insanı her adı- mında düşünmeğe mecbur eder. Sokaklarımızda hergün serseri mablükların esrar sattıklarmı, cad. delerimizde hergün sefil ve aç ço- cukların dilendiklerini gördükçe şık apartman, lüks otomobil (o ve muhteşem sinemalar âleminin bu acı ve korkulu levhalarına gözleri: mizi kapıyoruz. Hâlbuki şehrin ve memleketin hayatı yukarıdan de- ğil aşağıdan başlar. Gümrük Muhafaza Kumandan- lığı hemen hergün telefonla yeni bir esrar ve kokain kaçakçılığın dan haberdar eder. Gazeteler bemen hergün bir kaç sarhoşluk vakası kaydeder. Ve doktorlar he men hergün veremin, sâri hasta- lıkların daha kuvvetli hamlelerle halkı tazyik ettiklerini isbat eder- ler. İ Vakıa büyük şehirlerde gülen, | eğlenen, mes'ut insanların yanı ba | şında ağlayan, ıstırap çeken bir ta- baka vardır. Fakat bu hiç bir za-| man çocukların dilenip kumar, oy» »adıkları, rakı içip esrar çektikle- | ti dereceye gelmemiştir. Morfin, kokain, esrar, rakı gibi müthiş z€- hirlerin zaten gıdasız bünyelerde | neler yapabileceğini bilmek için doktor olmağa lüzum yoktur. Serseri çocukların dilenip ku- mar oynamalarını, hırsızlık edip sokaklarda yatmalarının ne netice vereceğini anlamak için âlim ol | mağa lüzum yoktur. Orta sınıfım, sinemayı, boyayı, | tuvaleti bol gr tercih ettikleri aşağı morfin, esrar ve kumara düşüp kendini zehirlediği bir şehirde kur tarıcı müesseseler yapmakta geci- kildiği takdirde tımarheneleri ge- nişletmek zarureti hasıl olur. İ Bunu bilmek için de kâhin olma- ğa lüzum yoktur. 7 Burhan CAHİT Mesele yok! | Şehrimizdeki Hitlerist. | ler ve Museviler Almanyada Musevilere karşı vâki olan bazı hareketlerin şehrimizdeki kendisini göstermek istidadını arze- den akisleri, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beyin dünkü nüshamızda yazıl” beyanatından sonra zail olmuştur. Bu | beyanatı okuyan Museviler Almanya- da Musevilere karşı yapılan hareket. lerden dolayı derunen teessür duy: makla beraber, herhangi bir tezahür den içtinap lüzumunu müdrik olduk: larını söylemektedirler. Zabıta, her ihtimale karşı dün de ihtiyati bazı tet- | birler almışsa da bir mesele olmamış» tr. Diğer taraftan Hitleristlerin şeh- rimizdeki mümessili Herr Beiner de- miştir ki — “Biz, misafir bulunduğumuz Tür kiyede siyatetle meşgul olmuyoruz. Geçen cuma günü İstanbulda Musevi- ler tarafından bir nümayiş yapılaca #mdan haberimiz yoktu. Ortada bizi alâkadar eden bir vaziyet yoktur.” Postu Biz niçin yapmadık? Madritte toplanan beynelmilel pos « ta kongresinde (Telgraf - Mektup) na mile yeni bir nevi muhabere vastası- nın ihdası takarrür etmişti. Bu yeni muhabere şekli dünden itibaren düm- yanın her tarafında başlamıştır. Yal pız memleketimizle Fransa, İrlanda, İsveç ve Arnavutlukta tatbik edilme- miştir. Oda 24 saat zarfında gönde- rilene gidecek olan bu telgraf - mek- lerini tetkik etmektedir. | örülürse Oda bu usulün m amaaa