24 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

(Başı 1 inci sahilede) Hümit, kaza kaymakamları, fırka teş- kilât reisleri, Darülfünun hocaları, Halkevi teşkilât komiteleri azaları ve «air birçok zevat vardı. Merasime sa- at 15 te şehir bandosunun çaldığı İstik- li İl marşı ile başlandı. Marşlar sonra © Cevdet Kerim Bey kürsüye gelerek, p özün ve heyedanlı Bir nutuk söyledi. (| Cevdet Kerim Bey bu nütkünda Tür ; kiye Büyük Millet Meclisinin açılışına tekaddüm eden hâdiseleri, memleket kurtuluş tarihinin ana hatlarını, ve meclisin ilk içtimalarını anlattı. Cev- det Kerim Bey nutlkunu İar okudu. Nutuk hararetli alkışlarla 'dinleniyordu. Bilhassa büyük Millet ” Meclisinin ilk açılış safahatına ait kıy metli sözler sürekli alkışlarla karşı” landı. Kâzım Nami Bey mutuktan par- çalar okuduktan sonra 23 nisana ait şahsi hâtıralarını ve tahassüslerini an .İattı, Bundan sonra şehir bandosu $ muhtelif havalar : çaldı ve merasim © nihayet verildi. Halkevindeki merasim ve nutuklar Ü radyo vasıtasile şehrin her tarafında © dinlenmiştir. Darülfünunda 23 Nisan Türkiye Büyük Millet Mec Ysinin açılış yıldönümü münasebetile dün saat 14 te bütün Darülfünun ve yüksek mektepler talebesi Darülfü- mun konferans salonunda toplanarai merasim yapmışlardır. . isimde muhtelif fakülte ve yili a Kite lere mensup gençler tarafından bu pg e mike Ta ile belediye, fırka, Himayeietfal, © Halkevi, vilâyet, kolordu merkezleri- — düklerini çalarak selâmlamışlardır. © Taksimde cümhuriyet Abidesi önünde toplanan çocuklar Halkevi namına Nakiye Hanım tarafından tebrik edil- «mişlerdir. Nakiye Hanim çocuklara © güzel bir hitabe irat etmiş ve alkışlan- mıştır. Bundan sonra cümhuriyet âbi- desine Halkevi, Hâkimiyeti Milliye şehir yatı mektebi, Himayictfal cemi Himayei Etfal cemiyeti tarafından dün şehrin bir çok yerlerine çocuklara ait vecizeleri havi levhalar asılıpıştı. Bu- gün tayyareler tarafından çocuklara m # vecizeler atılacaktır. Dün sabahtan akşama kadar muhtelif merkezler- den kalkan süslenmiş tramvaylarla çocuklar şehir içinde dolaştırılmıstır. Öğleden sonra Himayeietfal cemiyeti fından Gülhane parkında, çocuk- muhtelif eğlenceler tertip edil- Kazalarda Gece muhtelif yerlerinde fe- Merasime Riyaseticümhur musika. #ının iştirakiyle bütün talebe tarafın- © dan söylenen istiklâl ve çocuk marşla, ile başlanmış, bundan sonra Himayei “Etel namına ie Kırklareli mebusu | Bütün memleket büyük günü kutluladı. doktor Fuat Bey şu nutku söylemiştir: Fuat Beyin nutku “Çocuklar, Gazinin çocukları, Hür, müstakil, asil Törk milletinin gocukları, Bayramınız kutlu olan. Cümburiyet, hür, müstakil, eşsiz ve örnek Türk va- tanında, en büyük günü, 23 nisanı size bayram diye bağışladı. Müstakil vata- | nın kurtuluş gününde 23 nisanda vata- nın İli tarih devri, geçeni ve geleceği biribirini kucaklıyor. kaynağı olanB. M. Meclisini açtı. 23 nisanda Türk toprağında Türk milleti. min ebediliği konuşuldu. Bugün 23 ni- sanda vatanın geleceği, siz konuşuyor. sumuz, sİzİm sesimizi, az, heyecanımız bizimkinden daha kü- çük olmiyacak. Gururunüz vatanımız, şerefiniz, va- tanımız, üllkünüz vatanınız olsun. Bu va- tam es ve korunuşunda örneği- nizi size bayram diye bağışlanmış, 23 nisan gününde, 23 nisen kahremanla- rmda, 23 nisanm en büyüğünde bula- caksmız. Hak diye kendinize, kendi milletini- ze, kendi milletinizin büyüklerine, mil- let davasına bağlanıyorsunuz, en büyü- PE sonra lenmiş ve Maarif Vekili doktor Galip Bey kürsüye çıkarak şu mutku söylemiştir: Maarif Vekilinin natku “Çocuklar, Güzel yüzlü, güzel özlü Türk yavru- ları, bagün kutluladiğiniz 23 nisan, 13 yıl önce çocuğunuzun doğmadığınız ve- ya daha süt çocuğu olduğunuz zamanlar da yurdu kurtarmak için Türk budunu- 'nu kurtuluşa erdirmek Büyük Mil let kurultayinin gazi babanız eliyle açıl- diği gündür. Bunu bayram edinmeniz, ey Türk çocukları öz kurultayin açıldı İp, öz devletin kurulduğu günü kendi bayramınız için seçmeniz ne mutlu bu- lu iş Büyük Türk yarınnın yapıcıları ara- | gü-| zel çocuklar, daima kulağınızda çınla- | sın ki çalışkan olmiyan Türk sayılmaz, ahlâklı olmiyan Türk olamaz. Şimdiden iyorum ki, sizlerden ça- şmiyanlar, iyi yetişmiye kulak asmi- nlar bizim yarınki düşmanlarımızdır. İçinizde yarın bütün milletin kendisine düşman olmasını istiyecek çocuk var mu? - Burada çocuklar yoktur, olamaz cevabını vermişler ve şiddetle alkışlar. Hep birden her gün şu sözü tekrar hyacaksınız: “Türküm, doğruyum, çalışka- nım. Yasam küçüklerimi koru- mak, büyüklerimi saymak, yurdu: | mu budunumu ömüzden çok sev- mektir. Ülküm yükselmek, ileri git mektir. Varlığım Türk varlığına | armağan olsun.” Geçit resmi Geçit resmi, toplantı yerinden çocuk sarayına kadar olan cadde de yapılmış- tır. Alay basta muzika olduğu halde M. Meclisi önünden geçmiş ve Gazi heyke- İlinin Belediyenin, çocuk sarayının önün- de tezahüratta bulunmuştur. Gazi hey- keline Himayei Etfal ve talebe tarafın dan çelenkler konulmuştur. Geçit resmi çocuk sarayı önünde bitmiş ve buradan çocuklar mekteplerine dönmüşlerdir. Geçit resminden sonra talebe murah- hasları çocuk saraymda toplanmışlar ve buradan tazimatlerini ve minmetlerini rile B. M. Meclisi eRisi Kâzim Paşa Hazretleri, Başvekil İsmet, Erkâni Har- “biye Reisi Fevzi Paşalar Hazeratini zi- yaret etmişler ve ayrıca telegrafla da ta- zimat ve minnettarlıklarını bildirmişler- dir. Bir tayyare filomuz iştirak etmiştir. İzmirli talebenin Gazi Hz. ne tel yazısı İZMİR, 23 A.A. — İzmirdeki bütün mektepliler namma Büyük Gaziye şu hakkında konfetanslar Sin iğ e a ll li gimme s2. | di üstünde milli sakıslar oynandı. AYDIN, 23 (Mülliyet) — 23 nisan bayrami candan gelen cosgulukla kut- lulandi. Üç bin mektepli, asker ve halk evi bandolarla parlâk bir geçit resmi yaptılar. Alâya otomobillerle küçükler de katilmişlardi. Geçe Halkeyinde top- lantida Büyük Meclisin acılma | hatira- | ları halka anlatıldı ve Gezinin büyük nutkundan parçalar okundu. Konser i verildi. ÇANAKKALE, 23 (Milliyet) —23 nisan merasimi büyük tezahuratta ya- pıldı, Gece çocuk balosu verildi. ARTVİN, 23 (Milliyet) — Şehri- mizin Belediye meydanında bugün 23 nisan bayramı binlerce halkın iştirakile kutlulandı, nutuklar söylendi. Bugünü bize yaşatan Büyük Gaziye minnet ve şükranlar arzedildi. C. Yılmaz Diğer Vilöyetlerde bayram ANKARA, 23 (Telefonla) — Milk hâkimiyet ve çocuk bayramı Giresun, Çankırı, Denizli, Zaframbolu, < Muğla, Adana, Gaziantep ve Mersin Vilâyetle- rinde de parlak bir surette kutlulanmış- bir, Tayyare gitmedi i bayram dolayısile dün şehrimizden Ankaraya, tayyare gitmemiştir. İngiliz sefiri geldi Bir müddettenberi mezunen memleketinde bulunan İngiliz Se- firi Sir Ceorges Clark cerapları, dün Londradan şehrimize avdet etmiştir. Eryğili Denizlide zelzele DENİZLİ, 23 (Milliyet) — Bu gün saat 0.5 te fasıla ile iki defa şiddetli ve sürekli zelzele oldu, Ha sar yoktur. ağa Almanyanın Atina sefiri geliyor ÇANAKKALE, 23 (Milliyet) — Truva harabelerinden avdet eden Almanyanın Atina sefiri M. Kar. dof Anafarta vapuru ile İstanbula hareket etmiştir. Macaristanda Türkiye BUDAPEŞE, 21 (Milliyet) — Türk milletinin sanstimi dostla- rından Vecb Jenö Bey Budapeşte- de ve Macaristanın diğör şehirle- rinde bir çok konferanslar vermiş tir. Vech Jenö Bey güzide zevat huzurunda verdiği bu Konferans- larında Türk inkilâbından; iktısa di ilerleyişinden, Türk kadınlığı nın tekâmülünden bahsetmekte- dir. Vech Jenö Türkiyeyi gezip görmüş, iyi Türkçe bilir diploma- İs ıktısatçı ve Budapeştede yeni açılan yüksek Şark mektebi müdü rüdür. . eren Palastırası istemediler ATİNA, 22 — Hükümet Plâsti rasm iadesi hakkında İtalya hükü meti nezdinde yapacağı teşebbüs- lerden vazgeçmiştir. Mim İranda bir tevkif TAHRAN, 23 (A.A.) — İran Milk bankasının sabik müdürü İtalya kralı Trabulusa gidecek TARENTE, 23 (A.A.) — Ben- gaziye yapacağı seyahatte kralın yanında bulunacak olan M. de Bo no, Tarenteye gelmiş, vali ile ami M. De Smyrnoff'ın tevkifi BERLİN, 23 (A.A.) — Fran sız Elçisi, Treves de M. de Smyrof Fin keyfi surette tevkifini protos to etmek üzere Alman hükümeti nezdinde bir teşebbüste bulun mak için talimat almıştır. Hâlâ boğuşuyorlar NEVY! i ğunu beyan etmiştir. Goering'in bir telgrafı BERLİN, 23 A.A. — M. Goering, £- talya'dan tayyare ile dönerken hududu aştığı sırada M, Mussolini'ye şu tek grafı göndermiştir: “Faşizmin ve onun idaresi; başında bulunan sizin başardığınız muazzam e seri hayranlıkla gördük. Hitle'ci Ak manya Faşist İtalya'ya candan selâmla- rn ulaştırır. Yaşasın Faşistlık, yaşasın Buçe, yaşasın İtalya” ğ İ akıl, fikir terbiyesini, rah, ahlâk ve | İki Kafadar (Başı 1 inci sahifede) yat kurmak, yaşayış düzenlemek, ger çekten yeni duygu ve yeni düşünüşlü insanlar yetiştirmeğe bağlıdır. Çün- kü böyle bir hayat kaynağı kurmak, | yeni bir yapı usulü keşfetmek demek- tir. Bunu da taze kafalı, taze ilham- lı bir mimardan beklemeğe hak var- dır. Bugünün devletleri, milletleri gör düğümüz gibi yaşıyor: ki henüz dünkü gibi di kü gibi idere kuruyorlar! Onun için | diyorum hi terbiye tazelemek lâzım. Bütün cihan ve hususilı beyenmiş hetkâm Avrupa için! Evet, vaziyet tamamile böyle.Nasıl kötü alış hanlıklarla büyümüş ve nihayet sıhha ti yıkılmış bir insanı tekrar diriltmek için ona eski itiyatları biraktırıcı bir röeducotion, yani terbiye yenilenme- si lâzımsa milletler için de, devletler ; için de mesele ayni şekilde bulunu- yor. Bunun öbür tarafı boş lâkırdı. Ve bu olmadıkça beynelmilel bir çok te- şekküller, tesirler hiç bir kere isteni- len gayeye insanlığı erdirir sanma! Ben böyle düşünüyorum. Pekâlâ bi- İirsin; vaktiyle bütün insanlığın tari- hini kan pıhtılarına bulayan din mu- harebeleri, mezhep boğuşmaları var- | dı. Acaba niçin bugünkü insanlı ruznamesinde böyle şeylere miyoruz? Cevap çok basit. din, itihet, iman ve vicdan serbestli- ği gibi mefhumlar özerindeki beşeri celmiş ve anlayış çok yumuşamış, insanileşmi;... İddia edebilirsin ki bu: | gün bütün dünyada, mill devlet, i menfaat ve medeniyet telâkkileri de | böyle bir düzeltilmeğe, bu asra uy- gunlaştırılmıya muhtaç olmasın. Ben tamamile aksi davadayım. O sebeple- dir ki sözlerimin başında Avrupanın | çok büyük ve çok zararlı bir yanlışı vicdan terbiyesinden, yani ahlâki ve manevi terbiyesinden üstün tutuşu. | dur derim, Ve kanaatime wsrar edi: | yorum. Çünkü bugünkü terbiye, âlim | goril veya mütefensin şempazeler yetiştiriyor. Hayırlı, ve güzel rahlu medeni insan değil! Fazıl AHMET Mac Donal ve | Roosevelt (Başı 1 inci sahifede) tirilmesi weselesinin o müzakeresine İngilterenin muvafakati tamamile te- min gibi görünmektedir. İngilterenin harp borçları meselesi hakkındaki Amerikan bakımını da kabul etti; muhakak sayılmaktadır. Bu Amerikan miyetli bir yer tuttuğu, kambiyolarımi istikrarı ve gümrük manialarinın orta dan kaldırılması maddelerinin en esas lı meseleler olduğu merkezindedir. M. Mac Donald yola çıkmış bulun- duğu srada M. Roosevelet'in altın esasını bırakmak yolunda aldığı ka: rardan dolayı İngilterenin bir gücenik lik duymadığı ve bir mukabeleibilmi- sil fikrine düşmediği de açıktan açı: ga bildirilmiştir. Evvelâ harp borçları VAŞİNGTON, 23 (A.A.) — Ayan: dan M. Levis, Avrupa hükümetleri harp (borçları (meselesinin Omü zakeresinde israr © edecek “olur sa dünya iletisat konferansının muvaf fakıyetsizliğe uğrayacağını tahmin et miştir. M. Levis, bu iş hakkındaki sö- züne şu suretle devam etmilşir: “Ame rikan milleti Fransa ve İngilterenin harp borçların yeniden gözden ge- girileceğine dair söz almadıkça her türlü ticari müsaadekârlıklardan geri durmak suretinde yapacaklı ke boyun eğmeğe razı deği Dünya on üç bangerin elinde LONDRA, 23 (A.A.) — Sunday chrovicle gazetesine göre bütün dün- yada mali işlerin şimdiki vaziyetinin mesuliyeti senelerce müddetten beri milli paralarla oynayan on üç banker: den mürekkep beynelmilel bir sendi- il iliz irasına karşı kanm bilhasan İngiliz çe ;mesinde Miş... e ven ger Japon sefiri öldü (Baş: İ inci sahifede) her türlü tedbirlerin alınmasa ehem miyet vermişse de sefir cenapları bu sabah dokuzda hayata veda etmiştir. Hastalığın seyrini alâka ile takip eden yinatını kaldırmış ve gece de tenvirat yapmamıştır. İ“KARADENİZ NAİM VAPUR İDARESİ İZMİR SÜR'AT POSTASI DANA vapuru her hafta PERŞEMBE günleri Galata rıhtımndan saat tam 14 hareketle doğru İZMİR” ve pazar günleri İzmir'den saat 14,30 da hareketle İstanbul'a avdet eder. Tafsilât için Galata, Gümrük karşı. smda Site Fransez Han No. 12 yazı TAVİL ZADE VAPURLARI İZMİR POSTASI SAADET vapuru her PAZARTESİ 16 da Sirkeciden hareketle Gelibölu, Çanakkale ve İzmire azimet ve Çanakkaleye uğra- yarak avdet edecektir. Yolcu bileti vapurda da verilir. Adres: Yemişte Tavilzade hanesine o müracaat. Tel 41041 Mustaf biraderler. | (2358) mıı 1957 Telefon: 210 1363) AM “7 ZA DEDİN Sadıkınde Biraderler | Vapurları 'İ Karadeniz Postası SAKARYA Vapuru 24 Nisan PAZARTESİ saat 18 de Sirkeci rıhtmımdan hare- ketle (Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Sürmene ve Rize) ye azimet ve avdet edecektir. Her hafta Cumartesi günü İzmire munta- zam postamız vardır. Fazla tafsilât için Sirkeci Meyme- net hanı altnda © acentalığna müra- cant. Tel. 22134. (2364) SEYRİSEFAİN ——————— Merkez acenta: Galata Köprübaşı B. 2382. Şube A. Sirkesi Mübürder sade H. 2740 —— — — İZMIR - PİRE - İSKENDE- RİYE POSTASI “İZMİR 25 Nisan 9» Sah li de TRABZON POSTASI 26 Nisan çarşamba 18 de Ga- lata rıhtımından kalkarlar. Dönüşte Tirebolu'ya da uğ- ranılır. 2124 11832) : .» yer yer ves İnhisarlar umum müdürlüğünden: (13887) numaralı karama me dairesinde takasla ve pazar- | lıkla (30,000) yarda Beyaz ya lı kanaviçe satm alınacaktır. Taliplerin şartname ve nüm ünesini gördükten sonra pazar- lığa iştirak etmek üzere (ç 7,5 teminatlarmı hamilen 29-4. 933 çarsamba günü saat 15 te Galatada Alım, Satım komis- yonuna müracaatları. (T)-(1512) Adalar malmüdürlüğünden: Satılık fırm ve ev muhtacı ta mirdir. 16, 16/1 No. lı yeni s0- kak cami mahallesi Büyükada zemin kat bir miktar taşlık bi- rinci kat bir hamurluk üç oda ve ufak sofa tahmin edilen kıy- met 1000 lira olup defaten alm acaktır. Satışı 30-4-933 pazar günü saat 14 te Adalar malmü dürlüğünd. haki & En 4632) e pazarlıkla yapıla Zonguldak Vilâyeti Daimi encümeninden: Keşif bedeli 28319 lira 48 kuruştan ibaret olan Zonguldak- Devrek yolunun 6 - 800 ile 18 -580 kilometreleri arasında yâ- | pılacak tamiratı esasiye 10/5/ 933 çarşamba günü saat 15 de ihale edilmek üzere münakasay a çıkarılmıştır. Talipler kapalı zarflarını ihale saatinden evvel Vilâyet en- | cümenine vermeleri lâzımdır. Şartnamesini görmek ve daha fazla tafsilât almak isteyenlerin Vilâyet encimenine müraca- at etmeleri ilân olunur. (1805) Türkiye Cumhuriyet merkez Bankasından: Bankamız hissedarlarına birinci hesap devresine ait hissei | temettüün tevziine Ankara Merkezimizde ve İstanbul ile İz- | mir Şul başlanmıştır. belerimizde Bu üç mahalde tediyat Ban kamız her DM vergi tevkifatı çık tıktan sonra beş yüzon Hissedarların ellerindeki 95 40 ve 30 makbuzlarının her | ikisi birlikte olarak veya muvakkat hisse senedi hükmünde damgalanmış 4p 30 makbuzile mezkür tarihlerden itibaren ki şelerimize müracaatları rica olunur. Halen bu üç şehir haricinde bulunup Bankamızın 9, 40 ve 30 e ait iki makbuzunu almış olan hissedarlarımızın temettüü leri Bankaca bulundukları mahallere gönderileceğinden hisse- darlarımızın ellerindeki makbuzlarda yazılı makbuz ve taah- | hüt numaralariyle şehir isimlerini ve bugünkü muvazzah ad- | reslerini Bankamıza bildirmelerini rica ederiz. 04770