5 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MEMLE 100,000 lira Aydın-İzmir şosesinin in gasına tahsis olunacak! AYDIN (Milliyet) — Aydın - İzmir şosesinin bu sene yapılması için 100 bin | lira ödünç para alınması ve bu par yyen başka bir yere sarfolunma: asusunda kuvvetli bir cereyan yar. Mesele Vilâyet umumi meclisinde konuşulacaktır. Merlin hususi idareye ait orta mektep bınasınm Maarif Vekâletine devroluna- cak bunun parasile vilâyetimizin ilkmek- tep noksanlarımın tamamlanmasını ka- bal etmiştir. Aydında kırmızı ay AYDIN (Milliyet) — Karması ay ce. miyeti Aydın Vilüyeti merkez heyeti liğe rormleket hasta mesi kadın — doktoru M. Süleyman - ikinci esiliğe | Dr. Nafız. muhasipliğe | tüccar. dan Örer, © verme darlığa eczacı Şevket ve kütipliğe de çiftçi Emin Beyleri seçmiş Yeni idare heyetini teşkil eden © zevat memleket umumi ef. kârı üzerinde iyi te sir barakemış ve bu gi- bi işlerden feragat ve fedakârlılda — çalışmağı kimselerdir. Aydın Halkevi kursları AYDIN (Milliyet) — Halkevi balk dershaneleri ve kurslar şubesi | umumi heyeti toplanarak boşalan komite aza- tklarına maarif müdürü Salih ve musl. lim Novrat Beyler seçildiler Aydın belediyesinde AYDIN (Milliyet) — Belediye mecli inin hafi celsesinde ittihaz ettiği ka- var, kanun hükmüne tevfikan bugün i edilmiştir. Meclis, muhasip Hüsnü ve refik Nuri Beylerin tasfiye'ye tâbi tutulmalarına ve 13000 küsur lirayı mü- ruru zamana uğratarak Belediye hakla | rının kabolmasma sebep olanlar hakkın ga tetkikat yapmak üzere bir. tahkik heyeti teşkil edilmesine karar vermistir. Aydın sanatlar mektebinde AYDIN (Milliyet) — Sanatlar mek- tebinde vali ve umumi meclis azaları beylere bir öyle yemeği verilmiştir. Da- vetlileri müdür ve muallim beylerin ta- | lebe karşılayarak salona © götürdüler Vali ve aza beyler muallim ve talebeler. | ie bir arada yemek yedikten sonra mek- tehin her yeri gezildi. Bu arada mekte bs yeni konulan motörün de işletilme sesmi, kordelm vali bey tarafından kes iörele yapıldı. Peştimallı kadınlar AYDIN (Milliyet) — Halkevi idare heyeti fevkalide bir toplantı. yaparak, paştemalların kaldırılması ve kadınla mwzm medeni kıyafete girmeleri için v- zan konuşmalar yapıldı. Ve bu iş üze- rinde cezri tedbirler alınmak için gele cek hafta umumi bir toplantı. yapılması ye Halkevine peştemallı kadıların ka bul edilmemesi kararlaştırıldı. Seyyar sergi Kırşehirde KIRŞEHİR 27 — Seyyar terbiye ser- gisi Kırşehire gelmiş, muallimler sergi- yi gezmişlerdir. Sergi ile gelen Reşat | Şemsettin ve İsmail Hakkı Beyler birer | konferans vermişlerdir. | Maallimlerle mesleki bir konuşma yapılmış, Güllü Hüyük muallimi Tur. gut Bey münakaşaya iştirak edenler ara | sanda nazarı dikkati celbetmiştir. İsmail | Hakkı Bey bu ateşli gence bir kitap he. diye etmiştir. ( .Cümhurreisi Roosevelt ile görüşmek | ö a ile Amerikaya giden Avru- pa devlet adamları sıra ile geri dönü- yorlar. Mac Donald, İngiltereye dön müştür. Herriot vapurdadır. İtalya Maliye Nazırı Yung ta henüz Roosevelt temaslarını bitirmemi Mac Donald ile Roosevelt ki mükâlemelerden sonra neşredilen | Bir tebliğde ber iki tarafın da bey: | Süleyman B. saye edinmiş bin ile rasında- velmilel iktisadi meseleleri ayni gö rüşle gördükleri bildirilmektedir. An- cak bir itilâfa varılmamıştır.. Çünkü mak değildi, deniliyor. Yalnız bir fi kir taatisi ve Londrada toplanacak 0- lan cihan iktisat konferansı için zemi- ni hazırlamak, İ Her halde Mac Donald, seyahatinin İngiltere namına bir muvaffakiyet ol- | duğu kabul edilebilir. İngiliz Başve. kili, gümrük tarifelerini sindirmeğe | Roosevelt'i imale ettiği | anlaşılıyor. | Sonra diger bir muvaffakiyet te borç larm tecilidir. Hatırlardadır ki İngii- | tere geçen kânunüevvel takaitini bin | protesto ile tediye etmişti. Ve bunun | son tediye olacağını — bildirmişti. 15 | haziranda bir taksitin daha — vadesi geliyor. Mac Donald ile mülâkattan | sonra Roosevelt'in cihan iktısat konfe. Yansının sonuna kadar bu borç taksit- başlıyacağına gi tecil edilecek izler bu defa bütçelerine bu mektir. Esasen İngi- taksit e Haftalık Siyasi İcmal Milâs gençliği Orada da bir Halkevi açılmasını İstiyor MİLAS, CMülliyet) mevver bir muhite sahipi heycanlıdır, müstnittir. Ve yenilikler ya- ratmak istediğini içten duyarlar. Fakat banlar bir araya toplayacak bir teşkil çok ihtiyaç vardır. Bütün gayretlerinde metodik olabilmeleri ve sayilerimin seme- re vermesi ancak böyle bir — teşkilât mevcudiyeti ile kabil olacaktır. Cümhuriyet Halk Fırkası © buradaki binasını her türlü toplantılara, müsait o- lacağı için satmaya teşebbüs etmişti. He. niz buna muvaffak olamadı. İnşaat ga- yet ucuz olduğundan az bir para ile-mü- İsemmel bir bina meydana gelecekti, ol. madı, Fakat idare reisi, gençliği bir ara- va toplayabilmek için evveli toplanabi- lecek yerin temin edilmesi taraftarıdır. | Bu yer öyle bir şey olsun ki, oraya ge | lecekleri, her hunusta kendine ısındıra: | bilsin, kendini sevdirsin. Yani oraya ge- lecek olanlar bir birinin yüzüne bakmak tan başka şeyler de yapabilsinler. Yeni yapılacak binada mükemmel bir tiyat- to ve konferans salonu, kütüphane ve saire bulunacaktı. Bütün bu güzel dü- şüneeler kuvveden file çıkamadı. Fakat bu gibi, toplandı Milâs için lâzımdır. Gençlik Halleevi is tiyor! Milâs gençliği dil işlerile çok iç ten alâkadar oimuştar. Bu gayreti me. | todik bir sekle sokmak ancak to ve fikir inzibetı ile olur. Gençler spora meraklıdır biyesinde faydalı olabilmek İk yorlar, Fudbol mağları galibiyetler gösteriyorlar. Avcılık der- neği yarattılar, muntazam avlar yapıyor. lar, Bu çalışmaları da | düzgün bir yola sokmak için şumullü bir teşkilât lâz dır Edebiyata merak o çok, fakat .elde vasıta yok . . Okuyacak © kitap yok Ara sira verilen müsamereler herkesi memnun edebiliyor; bunları da intiza- ma sokmak mecburiyeti vardır; Burada bazı kültür teşkilâtları var. o Bunların hepsinin birleşmesi büyük bir kuvvet İ olacaktır. En köşe bucak köylere kadar hayatı, zamanı, inkılâbı zemndir duyurmak el bir teşkilât bilhane | pıyorlar ve | | Her köşeye koşmak, gitmek irşat et- emek ve bunun içinde bütün vesaiti haiz olmak ihtiyacı vardır. İşte cevher var, teşkilât eksik. Gençlik alâkadarlara baş yurmuştur. teşebbüsünün semeresini sa: bursuzlukla bekliyor. Karapınar kardeş birliği KARAPINAR (Milliyet) — Nahive- de kardeş birliği isminde bir spor klü- bü vardır. Klübün metrük mallardan kalma mükemmel hir binası ve. binaya | bitişik her türlü spor yapmağa elverişli bir de meydanlık vardır. Karapınar gençlerinin beden ve fikir | yükselmelerinde büyük rol oynayan ve | bir, iki senedir sönük bir halde bulunan idübün tekrar canlandırılması ve - bez- | landırılması için fırka ve Belediye heyet leri yakından alikadar olmaktadırlar. Karapınardan başka bitişik nahiyeler de de yeni yeni spor klüplerinin doğdu- ğüna iftiharla sahit olduğumuz bu gön lerde Aydın spor mmtakasının bu teşek külleri himayesine alarak. onların ilede: me ve senişlemelerini temin tabü g Akhisarda ortamektep AKHİSAR, (Milliyet) — Ayşe ha- men isminde hamiyetli bir Türk hanımı ğu büyük bir binayı için maarife teber- yaptırmakta ol orta mektep ru etti, Noksanlarının ileialine çal yor. Bu sene başlangıcında açılacaktır. J için tahsinat bile koymamışlardır. Fransanın da bu tecilden edebilmesi 5 kânumu ni tediye etmeğe muvafakat ettiği bil diriliyor. ... Londra cihan iktisat konferansın 12 haziranda toplanacağı artık res men tahakkuk etti. Ve o Waşington müzakereleri de bu konferan: mini hazırlamış bulunuyor. Fakat İn giltere ile Rusya arasmdaki © ticaret münasebetleri âmil olduğuna vaffakıyeti için bu münasebetlerin de daha normal bir çekle girmesi dr. İhtilaf malümder: Ruslar cas luk ithamile tevkif ettikleri altı mi bendisten eçen bal İtibaren Rus ithalâtına ambargo koy: muşlardır. Ruslar da İngiliz emtinsna ambargo koymakla buna mukabele etmişlerdir. Binmenaleyh bu iki büyük memleket arasındaki ticaret münase- betleri on gündenberi inkıta halinde- di İngiliz Hükümeti resmen bildirmiş- tir ki iki mühendis tahliye edilecek 0- lursa, derhal ambargo kaldırılacak ve yeni bir ticaret muahedesi aktetmek için müzakere başlıyacak. © Şeref haysiyet sahibi bir devletin bumu ya paruyacağı aşikârdır. Çünkü Sovyet kanunları baki | | i | Ordu mevcutları Alman polis teşkilâtını MİLLİYET CUMA S5 iEMLEKETTETmRi. HARİCİ MAYIS 1533 HABERLER nasıl görüyorlar? | CENEVRE, 4. A..A. — Havas A jansı bildiriyor: Hiç bir karar vermi- yen silâh barakumı umumi komisyo Bundaki müzakerelerde gözüken za biri karışıklığa o ve Almanyanın de vamlı itilâfgirizliğine rağmen elde e- dilmiş olan şu neticeyi kaydetmek iğ Ordu mevcutları komitesi, Alman. yadaki 140 bin kişilik zabıta kuvveti içinde — ki bunları 105. bini müsta. kil polis memurudur — her hangi bir asker eti olanları ayırmağa mu vaffak olmuş ve polir talebeleriyle kışlalarda oturan polisleri ordu mev- cutlarına ithal etmeğe ekseriyetle ka rar vermiştir. Şurı kaydetmek lâzımdır ki aralarında bitaraf dev. letlerin de murahhasları bulunan he- yeti murahhasalar bu kuvvetlerin a: keri mahiyetini açıkça tanımak sre. | tiyle Almanyanın Versailles muhede- sini ihlâl etmiş olduğunu da tanımış oluyorlar. CENEVRE, 4. A. A. — Silâbları bı mu emnü selâmet kı arruzum tarifine dair olan ke ile kabul ot- miştir. Proje, on azadan mürekkep bir | komisyonun teşkilini derpiş sümekte. dir. Bu komite taarruza düçar olduğu | den bütün memleketlere gide- İş ordusu Almanyada yeni teş- | kilât yapılıyor BERLİN, 4. A. A. — Volf ajansın müsteşarı miralay Hi bir mülükat osmasmda ihti visinin mecburi iş servisine ta meni hakkında aşağıdaki tafsilâti ver Mecburi - iş servisi 1934 de başlayacaktır. Evellâ 1934 senesin. şanı ikmal etmiş olan caktır. Mecburi iş servisinin ilk senesi, bü tün sanıfı hep birden işe almak ka. bil olamıyacak bu sınıf ikiye ayırde. | dilecek her biri ahışer ay hizmet gö- cecekti | Mecburi iş servisi ordusu mevcudu ih timâl 33,000 kişiye bâliğ olacaktır. j 1 Kanunsani on dokuz ya Amerikan fi osu VASHİNGTON, 4. A, A. — Bü- | yük bir donanma vöcude gehirilmesi | işim propaganda yapan büzük bir ts | olan Deniz birliği, kongrenin ba 11 azası ile bazı sulheular teşki rafından Londra muahedename: tayin etmiş olduğu hudut dahilinde bir | Amerika donanması inşa edilmesinin karşılık varidatı bulunmiyan — bir ta kım masraflar ihtiyarma sebebiyet | vereceği suretinde yapılan karşı şiddetli bir protest miştir. »ri Bu muhalefet, bahriye Svanson, M. Roosevalt'in bah ram için derpiş edilmiş olan beş s5n€- | ye mit 230.000.000 dolar tahsisatın beşte biri olan 46,000,000 ile 30 harp | gemisi inşa ettirmek suretile bahriye programının ilk kısmını işsizliği eksilt- mek için yapılacak Nafia işleri proğ- hal etmek tasavvurunda ol- eyan etmesi üzerine meydan yazır M ese duğunu almıştar. uygün bir şekilde | e, Hinaemaleyh kanuni mevzuat mahküm edilmişlerdir. ambargo kalem diye | mahküm mü- | hendisleri tahliye etmek İngiliz taZYi- | kma boyun iğmektir ki Rusya gibi bü- yük bir devletin bu zillete katlanmı yacağı aşikârdır. Her halde şa mw hakkaktır ki İngiliz Hükümeti bu me- seleyi bir b yor. | 25 isinde | yan silâhsızlanma konfera, İikeli bir safhaya girdi. Konferans bu defa madde madde Mac Donald pro- iesini tetkik ve müzakere edecekti Ve program mucibince “emniyet, me- selesi olan birinci mevzuun müzakere- sine başlandı. Leh murahhas bir ta dil teklifinde bulunmuştu. » Projede bir harp tehlikesi vukuunda beymel- milel konferans toplanır diye yazılıdır. Leh murahhas, “harp, erine «teca- vüz» tabirinin kullanılmasını istedi ki Uzak Şarkta Japonyanın harpsiz te cavürü karsısında hu, pek yerindedir. Fakat Amerika murahhas, Mr. Norman Davis, emniyet meselesile A- merikanın pek yakından alâkadar ol- madığını anlatmak istedi. Ve ikinci mevzu olan silâhsızlanma meselesi müzakeresine geçilmesini istedi. İyi bir tefsire göre Amerikanın ereni yet meselesile alâkasnın derecesi, si- lâhsızlanmamın muvaffakıyet derece- sine bağlanmıştır. Yani silâhsızlan. mada muvaffak olunursa, Amerika da emniyet meselesile alâkadar olacak- tır. Fakat bu bir “kuruntu, Tir. İşin içyüzü şudur ki Amerika A rupanın emniyeti meselesile hiç ali kadar değildir. Avrupa harbine ka- rışmalarının aksölâmeli hâlâ devam ediyor. | orduda doğrudan doğruya bir takım Mac Donald geldi| avdet ediyor İ LONDRA, 4 A.A.— M. Mac Donald, | dün akşam Londraya gelmiş ve birçok nazırlar tarafından istikbal © edilmiştir Halk, Başvekili alkışlamıştır. M. Mac Donald kendisine birtakım sealler soran gazetecilere beyanatta bulunmaktan çe. inmiştir SOUTHAMPTON, 4 A.A. —M Mac Donald, Berengarin vapurundan indiği sırada Vaşington mülcülemelerin den menmun olduğunu teyit etmiştir. Mümaileyh demiştir ki: Bu seyahat, kendisinden e beklenilen ümitlerin tamamen haklı olduğunu gör- termiştir. İlk neticelerini, M. Norman Davis'in Cenevre'de sarfetmiş olduğu faaliyette gördük. Bu faaliyet, pek ziya de fnide temin etmiştir | M. Roosevel'i Londra İktısat konfe- | ransında hazır bulunmağa davet etme. | miş olduğumu tasrih eden M. Mac Do- | nald, bugün Ayam kamarasında beya natta bulunacağını ve müzakeratın ih. timal Salı günü yapılacağını söylemiş- | tir Kalabalık bir halk kütlesi, trenle Lon- dra'ya giden M. Mec Donald ile kızı | Mis İsiabelfi alkışlamıştar. | İtalya Maliye nazırının mükâlemeleri VASINGTON, 4 Â.A. — Amerika hükümetinin bir tebliği, M. Yung'un i- | fa edeceği vazifenin Vaşington'a davet | edilmiş olan diğer milletler müruhhasla ski gibi müsbet itilâflar akti olma kat'i itilâflerm aktini kolaylaştır. mak vasıta ve usulleri hakkında nokta nazar tentisinde bulunmak olduğunu be. yan etmektedir. Enflasyon VAŞİINGTON, 4 AA. - ler meclisi, enflâsyon projesini Bö reye karşı 307 reyle kabul etmiştir Borçlar meselesi. NEVYORK, 4 A.A, — Vaşingteni- dan Nevyork Times'e bildiriliyor M. Roosevelt ile İngiliz hazine müs- teyarı M. Leiih Rosa arasında borçlara dair bir itiiâf vücüde getirmek maken dile yapılan müzalcereler ekim kalmış i M. Roosevelt, Londra konferansın. dan evvel müzakerelere tekrar başlanıl. | masımdan ümidini kesmiştir. Yalnız iti” Mf busule gelmediği takdirde bütün mil İletlerin 15 haziran taksitini tediye etme. | melexinden korktuğundan son hir defa | olmak üzere nevmidane kongreye müra- | cant edecekti. | Milletlerin mezkür taksiti tediye et- memeleri, Londra konferansı icin müt hiş bir darbe olacaktır. , i İla günete, Amariln ile fagilterenin tekliflerinin daha ileri bir çer zemin olamıyacak derecede biribirinden | zak olduğunu düve etmektedir Mümessil. habinesinde tadilât ROMA, 4. A. A. — Dahiliye mazarı M. Arpimati, istifa etmiş ime de istifası henüz resmen kabul edilmiş değildir Kabinede bözt tadilât yapılar tahmin edilmektedir. Bu tadi il | hassa harbiye nezeretini istihdaf etmek- | te olduğu söyleniyor. Bu nezarette ya pılacak tadilâtm erkân harbiyye ve | İtalya akisleri olacağı söylenmektedir. Yemin etmiyecekler DUBLİN, 4. A. A. — Serbest hür kümet meclisi, İngiltere Kralına sa dakat yeminini ilga eden kanun lâyi- | 56 veye karşı 76 reyle kati su | tte kabul etmişti Müteakiben umumi vali, bu kanun lâyihasını imza etmiş ve bu suretle lâ - iha, kanun kuvvetini almıştır. Bununla beraber, konferans emni. yet menolesi halledilmiş gibi, — iki mevzua yani silâhszlanma (o bahsine #*çti ve bu meselenin müzakeresinde de kıyamet koptu. Altı senelik ihzari omisyon ve iki senelik te konferans telâkki edileceği malüm değildir. Al manlar başka şeylere #sker diyorlar. Fransızlar başka şeylere, “Asker, ve «silâh» tarif edilemeyince, tahdit te mevzubahis olamıyacağına o göre, konferans tekrar bir çıkmaza girm görünüyor. Geçen defaki çıkmazdan Mac Donald çıkarmıştı. Şimdioda Waşington'dan henüz geri dönmüş, yorgundur. Bakalım konferansın âl beti ne olacak, Almanyada Hitler Fırkası vaziyeti- si takviye etmekte devam ediyor. Fa- kat bu yoldaki mesaisi mühim bir en. karşılaştı: Hitler'in müttefiki olan Milli Fırka Lideri Milli Sosyalist Frrk: ve faaliyetine karşı Ha metini düşürmek için Von Papen, Milli Sosyalist yani Hitlerist ile Milliyetper- verler yani Hugenberg Fırkası arası da bir. itil†temin etmişti. Mubaf: Milliyetperverler ile Milli Sos- yalintler arasındaki bu itilâf © gittikçe sarsılıyor. Bir defa Huçenberg Fırka» «5 mart intihabatma aleyhtardı. Fa- kat nihayet bunu hazmettiler. İntiha- battan sonra Hitleristlerin her tarafda hükmiyetlerini kurmalarını ve Milli yetperver fırkayı ihmal etmelerini kı bul edemiyorlar. Prusya Kabinasi ye- ni baştan teşkil edildi. Alınan dört yeni nazırdan üçü Hitlerist ancak biri milliyetperverdir. o Hugenberg - Hite Ne oluyor? İltalya maliye nazırı da| Avusturyada bir hökü| met darbesi projesi VİYANA, 4. A. A. — Reichepost gazetesi, yapılan resmi tahkikat neti- cesinde Nazilerin Avusturyanın huku ku hükümranisine karşı Avusturya - Bavyera hudadunda bir hükümet dar besi projesi hazırlamış olduklar: meydana çıkarmı olduğunu yazma tadır. Bu teşebbüsü Tirolda kâin © Kufs teim Nazileri reisi itiraf etmiştir. Avusturya memurları, asayiş ve in- tizamı muhafaza için tedbirler almış lardır. Reichepost, bu hadise ile Voe! cher Beobachter'in bir raakalesi sında bir münasebet görmekte ve şöy le demektedir: “ Avusturya Nazi Gorkası iktidar mevkiine gelir gelmez Nazi hüküme- ti hiçbir zaman kabinenin boyun eğ- mekte olduğu ecnebilere karsı mevcut taahhütleri tanım, etmeyi kabul etmiyecekti Reichepost'un haberi, İnsbruch'de büyük bir heyecan terlit etmiştir. Ora | daki Nazi mahafili bütün bunların “hi rahanelerde konuşulan bir takım boş âflar” dan ibaret — olduğunu söyle mektedirler. Bir takım Viyana gazeteleri, Dalt fuss kabinesinin vaziyetini sarsmak İ- sin narilerin yapmakta oldukları çah rikâtr vatani hiyanet” diye tavsif Ye 'mektedirler. Hiristiyan sasyaller mahafili, bükü metin memurlara yeniden yemin et- ve onlardan meşru kuvvete ve müstakil Avusturyaya sadakat talep etmek niyetinde olduğu ve yeminlerin den dönenleri işten çıkaracağı söylen mektedir Kabinenin bugün hükümet memu daki Nazi hareketine niha yet vermek için tatbiki icap eden müeyydeler meselesiyle mergul olm sı muhtemeldir. Hatta bu dan yüksek mevkilerde bulunan ba- zıları hükümete karşı düşman tavrı taktamışlardır. Hariciye mezaretinin yarı resmi ya şiri efkârı olan Correspondance Poli. tigue bir tebliğ neşretmiştir. Bu teb- liğde hükmet darbesi şayialarının men si, son günlerde bazı Avusturyalı va zi reislerinin yapmışmış oldukları be- yanat olduğu ve hükümetin memleke tin ve ahalinin emniyetini temine ka- vi surette ezmetmiz bulunduğu beyan olunmaktadır. Fasta bir muharebe RABAT, 4. A. A: — Mümtazden ve muavin kıtaata mensup bir m bir mayıs günü meknes mmntaka Tilmi dağlarından inen kuvvetli bir asi kıtasına casgelmiş ve şiddetli müsademeden sonra asi kıtasını da- gıtmıştır. İlci Fransız zabiti ölmüş ve bir Fransız zabiti yaralanmıştır. As kerlerden de on iki ki ilmüs ve on beş kişi yaralanmıştır ları ara Belgrattaki dava BELGRAT, 4. A. A. — Devleti hi- maye mahkemesi, merkezi Macaris tanda bulunan ve sivil ordu ismini ta yıyan bir tethişçi teşki mensup 4 şahs hakkmdaki davada kararmı vermiştir. Mahkeme, başlıca müttehem olan ve halihazırda ecnebi kaçmış bulunan — si mücssisi ve iki suikastin faili Koprek'i giyaben idama mahküm etmiştir. Koprek'in cürüm şeriki olan. ilin- ci müttehem Siguetchan on iki sene, İvanavitch altı ve Zelnik üç sene ağır hizmetlere mahküm edilmişlerdir. ler itilâfı yapılırken, Milicilerin kt sadi meseleleri kendi bildikleri gil halledecekleri kararlaşmı Hitler bu sahaya çoktan tecavüz et miş bulunuyar. Bunun içindir genberg, geçenlerde sahibi bulun gazeteler, mecmualı © ve sinemalar vasıtasile Hitler'i pro- testo etmiştir. Bu, Hitleristler ile Mil- liyetperverler arasındaki ihtilâfın ilk açık ifadesidir. Hitler'in gittikçe a- mele teşkilitma, sindikalara ve sos yalizme doğru meylettiği de görülü- yor. Binaenaleyh Muhafazaki bilhasın Almanyada çok tehlikeli o- lan Prusya çiftlik sahiplerini aleyhine çeviriyor. demektir. Bu çiftlik sahip- leri şimdiye kadar bir kaç başvekilin başını yediler. Her halde öyle görü. nüyor ki Almanyada Hitler aleyhine bir Muhafazakâr bloku | toplanıyor. Ve belki de Hitler er geç Di ile rpişmak mecburiyetinde eter. — ... g5 Diger taraftan İngiltereden Avus- turya hakkımda müheyyiç | haberler geliyor. Londradan bildirildiğine gö- re yakında Avusturyada Almanyada» ki Hirlerist Fırkeanın kardeşi olan züm- re iktidara geçecek ve bunun üzerine Almanya ile Avusturya arasmdaki itti- hat bir emrivâki olacaktır. Almam-Avus- Fakat acaba be zaman tahakkuk edecek? Ve bunun Avrupa siyaseti üzerindeki akisleri ne olacak? Avusturyanın Al- manya ile birleşmesi, gerek Almanya ve gerek Avusturya için en tabii bir haktır. Fakat kullanılması en müşkül olan bir haktır. Çünkü böyle bir ihti- male karşı bütün Avrupa devletleri vaziyet almış bulunuyorlar. Almanya bir | | Tutuldu birçok kaçak eşyada ele geçirildi ANKARA, 4 (A.A) — Nisan ayının dördüncü haftası içinde Gümrük muhafaza kıtaları ta fından müsademeli müsademesiz 23 vaka olmuş, biri ölü diğeri ya- ralı olmak üzere 29 kaçakçı yaka. lanmıştır, Bu vakalarda başlıca 595 kilo şeker, 205 kilo pamuklu ve 21 ki- İo ipekli kumaş, Rus ve 4 Alman mavzeri ve bir tabanca 8 at yükü gümrük eşyası ve İnhisar madde- leri 18 hayvan elegeçirilmiştir. Dadayda yeniden zel- zeleler oldu MUĞLA, 4 (A.A.) — Evvelki gün saat yirmide Dadayda yer al- tından gürültüler duyulmuş ve sa- at dörtte şiddetli ve hafif sarsıntı- lar olmuştur. Sarsıntılardan bazı evlerde bu lunan çatlaklar yavaş yavaş açıl. maş, tehlikeli bir şekil almıştır. Başkaca bir hasar yoktun amana | Derleme fişleri | Ankaraya gönderilen- ler 66 bini geçti ANKARA, 4. A.A. —T.D.T. | Cemiyetinden İ | Nisan nihayetinde vilâyetlerden Cemiyet merkeine gelen söz derle me fişleri 68 bin — 801 e varmış tır. Nisanın 15 inde | ilân edilen | Fişler 49 bin 653 idi. Nisanın son 15 gününde yeniden gelenler 17 | bin 148 dir. Şimdiye kadar gelen fişlerden her vilâyete şu rakamlar İ düşüyor | Adana 590, Afyon 1584, Amas ya 1149, Ankara 6804, o Antalya | 1274, Artvin 70, Aydın 234, Ba. lıkesir 578, Bayezit 81, Bilecik 2184, Bolu 968, Burdur 325, Bur- sa 1052, Cebelibereket 839, Ça nakkale 2279, Çankırı 549, Ço- rum 471, Denizli 1736, Diyarıbe- kir 754, Edirne 528, Elâziz 331, Erzincan 746, Erzurum 156, Eski şehir 1279, Gaziantep 379, Gire- eee em 500, ... İçel 1528, İzmir 1051, Teparta 1830, İstanbul 10033, Kars 383, Kasa: moni 901, Kayseri 3160, Kırkla- reli 316, Kırşehir | 792, Kocaeli 721, Kowya 4534, Kütahya 1019, | Manisa 472, Maras 418, Mersin | 1273, Muğla 1737, Niğde 807, Or- du 678, Rize 440, Samsun 796, | Siirt 25, Sinop 1046,“ Sivas 801, Şebi Karahisar 838, Trabzon 300, Tekirdağ 510, Tokat 412, Ürfe 281, Yozgat 233 Zonguldak 1519. pim Ae Londrada ,Siyah ev” LONDRA, 4. A.A Avam ka marasnda amele (o mebuslardan M. Vadgevood, dahiliye nazırından Aİ- man Hitler fırkasmın Londrada bir Siyah ev ' vücude getirmek tasavvur runa vakıf olop olmadığını sormuş” tar. Nazır , böyle birşey bilmediği hak- İ kında teminat vermiştir ve zayiat | ya en yakın devlet olan İtalya bile mu vafakat etmiyor. Buna rağmen Avus- turyanın, dünyayı bir emrivâki karşı sında brrakması her zaman beklenme Didir. ... İngiliz - İran petrol şirketi imtiyazı nn feshi dolayısile İngiltere ile İran arasında çıkan ihtilâf nihayet halledi miştir, Hatırdadır içi İran Hülcümeti petrol şirketi | imtiyazını fesheder et. mez, İngiliz Hükümeti müdahele et miş ve mesele Milletler Cemiyetine in. tikal etmişti. Milletler Cemiyeti meclisi tarafından raportör tayin edilen M. Be- neş meselenin iki hükümet arasında husu si müzakereler neticesinde halini tav- siye etti. Ve bundan sonra da Petrol ile İran Hükümeti — arasında müzakere başladı. İran Şahının da iş- tirakile yapılan bu müzakere netice sinde bir itilâfa varılmıştır. Yeni iti- lâf ile İran Hükümeti oldukça mühim kazançlar temin ediyor. İran Hülüme tinin hinsesine düşen temettü senede 300 bin İngiliz lirasına kadar düşmüş- tü. Şimdi bir milyon İngiliz Tirasımdan aşağı düşihiyeceği kabul ediliyor. Son ra Petrol Şirketinin sahip bulunduğu. petrol ındığı ve hattâ İran İn; tere himayesine girdiği söylenmişse de böyle bir şeye ihtimal verilemiye- çeği aşikdırdır. Nasıl ki | şehrimizdek İran konsolosu da bunu tekzip etmiş” Ehemmiyetli bir ibtilâfın halli ü ine İngiltere ile İran © arasındaki münasebetlerde de bi dilebi Fakat bu yakınl, fak,, ve hele “himaye, gibi aramak abestir. Ahmet ŞÜKRÜ catını ar Yumurta acs ta üzerine mevzu gi tırdıkları malümdul memleketler, yurmu! için çare nramaktn ee göre, Bulgarist, metleri, yumurta ibenç ve sevk esma ri indirmeyi düşün tan şimdiden bu sana koymuştur. Bu Limanından yük al başyma 260 leva levaya indirilmiştir. Posta idaresi, bir ketlerinin şimdilik Memesini ecnebi Posta idaresi, bus lere göndermektedir. kalmamıştı mesele m. Afyon Son hafin zarfında) (iş Bankasından al 4 MAYI Akşam F İstikrazlar bnikean deki ke. unda eski Düyunu w Hsındaki mühendis 1 Ğ& dün satım alınmış Tevfik Paşa O rf. Salim Pasa muamelesi yapılmıştı Haysiyet di Etihha Odası baysi Tevfik Salim Paşanı lanarak hası dokterk ahtilâfları tetikik etmi ve Çanakkale ve zy Rütbe tevcil Galatadaki Sörler « lerin tedavisi içim se retle çalışmış olan E B. le, Dr. Galitsis w siyadis EF, lere Fra, fendan Officier d'A vileniytr, — Tahtacılar İZMİR, 4 — Gi nikâh e a 4 etmek dolayı sorguya çekil iacıların muhakeme Suçlu erkeklerde dört ay, diğeri bir » bar ay; diğerleri d mahküm edilmişlerd *t kararı almışlardı,