15 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

15 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Il LAnkaralının Defteri iti -K.Karabekir Pş.nın vaziyeti bizi yalnız hayrete değil, ıztıraba da düşürüyor! Kâzım Karabekir Pş. 13 sene evvel bulunduğu nok. tadan hâlâ bir si ileriye bile atamamıştır! Eğer Karabekir Pş. dediğini yapmak fırsatını bulsaydı Türkiye parça- lanır, kendisine en evvel İ ilâf devletleri yardım ederdi.. Karabekir Paşanım mektuplarında biribirine zıt öyle şeyler, bizzat ken- di kendini ilzam eden öyle hükümler var ki, bunları düzeltmek için hanzi- sinden başlamak de tereddüt « i bütün bu sözler bir nevi intakı haktır. Meselâ: © Son mektubunda İstanbulda iken düşündüğünde bahsettiği “Şarkta yeni bir milli hükümet vücude getir mek,, tasavvuru, bu bakımdan şahe- serdir. Közim Karabekir Paşa, bu münaka şayı niçin açtı?.. Bulduğu vesile hatır- lardadır. Notlarımızın birinde Celâlet ortaya dökmek isterler. Onların bu ar Zu ve kararları; bilerek veya bilmiye- rek kendilerine kıymet verenleri su- kutu hayale uğratmak için bire birdir. | Biz, ne de olsa, şerefhi ordumuzda kumandanlık etmiş, kumanda ve ida- re ettiği daire içinde kudret ve kabili- yetinin yettiği kadar çalışmış bir za- # böylelerinin arasnda görmek iste- mezdik. Bu hal, alnız bayrete değil, ıztıraba da düşürüyor. Muhak- kak ki, KözmKarabekir Pş.; ne kadar şok söyler, ne gok kadar çok yanılıyor, onda di al daşları acı sakutu yor. Şimdiye kadar, “Kimbilir ne bildik- leri var? Kimbilir, İstiklâl harbinin me derin esrarına vdkuftır? Hele bir ağ Sını açsa, hele bir yazsa!..” diye Ka- rabekir Paşada esrarengiz bir mari- fet insavvur edenler, Allah için söy- lesinler, intişar eden mektuplardan sonra hakkında nasıl bir hüküm ver. diler?.. viyesi vardır; bu sütunlarda tekrar tekrar yazmıştık: Her insanın kavra- yış, görüş kabiliyeti ayni değildir. “Sen, vaktile memleketin kurtuluş me selesini niçin Gazi gibi mütalea etme- din!” diye hiç bir vatandaşa çıkışama yız. Bazı insanlar, tasavvurlarında ne kadar cesur, ne kadar hayalperest 0- lursa olsun, karar ve hareketlerinin me lek taşıdığından kimse şüphe etmez. Pala onun görüşüne göre milli faa- & Şeri vilkyetlerinde kısmmalı, çok ra gitmemek, hattâ Sivasın gar lâzımdır. Tekrar edi- : İstilelâl mücadelesini başar- mak için, bütün milli faaliyeti Şark vi lâyetlerinde teksif etmek kararında olan, bütün memlekete şamil bir teşki lât yapmayı göze alamıyan Karabekir Kâzım Pş. gibi daha birçok insanlar el bette mevcuttur, Bu gibilere günahkâr ık isnat edilemez. Hilkatteki noksanlı ğın mesuliyetini fertlere verebilir mi- yiz?.. Bir de Gazinin daha İstanbulda i- ken Samsuna çıktıktan sonra vaziye- ti nasıl mütalea ettiğini görelim: Memleketin her tarafında türlü tür- Hü teşekküller var. Bu teşekküller ara- sında hiç bir irtibat yok.. Hepsinin de gayesi biribirinden aykırı. bir milliyetperverliğe bürünmüş. mi ademi merheziyete gidiyor.. Tam istiklâli istiyenler olduğu gibi, selâme ti herhangi bir ecnebi devletin himaye- sinde bulanlar da var. Hele memleke- tin bazı kısımlarındakimahalli cereyan lar, ayrılık fikirleri çok tehlikeli... Hâ sılı cephelerde ve cephe gerilerinde ay rı ayrı çarpışan ve çalışan bu milli teşekküllerin yalnız başlarına bir iş yapmaları mümkün değil... İşte bu vaziyet karşısında, Gazinin kararı şu oluyor: Bütün bu teşekkülleri bir ar: tirmek, bütün memleketin halâs ve istiklâli gayesi etrafında toplamak, ya kurtuluşa gitmek, yahut ölümü göze almak... İşte Şark vilâyetleri halkının daha evvel hazırladığı ve fakat ancak Ga- iltihakından sonra toplayabildi- ği, bizzat kendisinin riyaset ettiği Er- zurum i kâfi görmiyerek o- Du Sivas daha sonra da Ankarada Büyük Millet Meclisine gö- Fransızlar: La yons” derler. Hayal kılâp etmiş, muvaffak olmuş plânla- rm karşısında, aklı selimi olanlar, yal nız saygı ile eğilir. Kâzim Karabe. kir Paşa; bundan on üç sene evvel hangi noktada bulunuyorduysa, bu gün de ayni yerde kalmış, duruyor, Zaferlerin, inkılâbın, ve bunlardan de ğan bin bir realitenin her türlü hayal ve lasavvurlardan yüksek olan mahi yeti; onün zihniyetinde hiç bir deği. siklik yapmamış. Haklı olduğunu gös | termek için, güya İsmet Beye vaktile söylediği sözleri bir mektubunda tek. eek diyarı “— Beni derhal şarka iadeye çalış. Ben burada milleti tenvir ve onlara yardım ederek 2 b vel eRz karşı Şarkta yeni bir Şarkı tekli. kesi ber taraf edilebilir. Bu suretle mğ tareke hududu dahilinde kalan anaya tanımız kurtulabilir. İtilâf devletleri, nin harekâtı idame etmeyip mütarekeyi kabul etmelerinden itilâ. fen bu had dahilinde yeni bir cidele halkışacağını tahmin etmiyorum.” Karabekir Paşa emin olabilir ki, büyle bir karar ve hareketine; İtilâf devletlerini de kendisine yardımcı bu lacaktı. Esasen onların da maksadı; memleketi parçalamak, şurada, bura. da beliren ayrılık cereyanlarını teşvik mek, elde kalan memleket sksamın da Ermenistan, Kürdistan, Gürcistan, Asuristan... ilâb gibi hükümetçikler yaptırmaktı. Farzı muhal olarak Şark vilâyetlerimizde Karabekir Paşanın tasavvur ettiği milli Türk hükümetini kurabilseydik bile, o havalinin hangi ve membalarına 'dayanarak kurtarabilirdik 7... * Karabekir Papa, hu sözleri İznet Pa şaya söylüyor. Tarihin ne garip bir istihzasıdır ki, Kâzım Karabekir Pa- sn, Çk, devletlerinin harekâtı ida- me bizimle mütarekeyi kabul eimanlarieiğ, itilâfin bu bad dahilin- de yeni bir cidale kalkışacağını tah- min etmiyorum!) dediğinden az 70“ man sonra İzmirin işgali başlıyor! Muhterem Karabekir Paşanın, tah- minlerindeki bu İsabete kim ne der? MİLLİCİ | Halkevi Toplantıları Gazino binlerce gencin toplanıp tanışma- e temin ediyor Her caz takımı ile dansetmişler ve güzel eğ- İenceler tertip ederek çok samimi ve ne şeli saatler geçirmişlerdir. Bu toplantı rağbet e ve binleres maları için faydalı olduğu gibi genç mu sikişinas ve şairlerin de kendilerini ta- mana vesile teşkil etmektedir. Bu hafta gençlerin ppm işti. rak eden Necip Ali Bey de bu nezih ve neşeli iş dan a. ları tebrik ve teşvik etmiştir. Cuma günleri Ankara ANKARA, 14 (Milliyet) — Artık yaz i Mamak, Kayaş ve Gazi orman çiftliği dün kalabalık bir çok kafileler tarafın- dan ziyaret edilmiştir. prima Resim sergisi ANKARA, 14 (Milliyet) — Güzel sanatlar Birliğinin Halkevinde açılan re sim sergisi bu ayım yirmisine kadar de- vam edecektir. Sergide mübayaat başlamıştır. Her gün yüzlerce ziyaretçi ve kafile halinde mektepliler sergiyi ziyaret etmektedir. Ankarada açılan eski Ankara ka- dını sergisinden bir köşe... İsmetpaşa Enstitüsünde Mektebe bir yüksek ve meslek muallim kısmı ilâve edilecek Leyli pansiyon kadrosu 100 kişiye çıkarılacak ve sai lay meccani talebe alınacak Enstitünün okuma salonunda.. ANKARA, 14 (Mliliyet) — rayı her görenin önünde irki kendini risi de (“İsmet Paşa Kız Enstitüsü, dür. Yenişehirle eski Ankaranın tam ortasında ince ve kuvvetli şekli ile u- zanan bu binanm her ziyaretçisi onu hayretle karışık bir takdirle her va- kit hatırlar. o Garpli “Şarkın en modern mektebi, verdikleri bu mükemmel 3i tanımıyan kimse yoktur. beş sene evvel 26 talebe ile işe başlı- yan enstitü İki sene ecnebi mütehas- sular tarafından idare ra Türk mürebbilerin eline geçti. Ev- veliki sene 699 talebesi olan mektep bu yıl aralarında komşu memleketler- den gelen talebeler de bulunan 870 ra kalabalık bir ol- Eaiişe karşı s0n iki senedenberi artan bu tehalük bu yıl için yeni ted- birler alınmasını icap ettiriyordu. Maarif Vekilimiz Reşit Galip Bey mesleki tedrisat işlerile bilhassa alâ- kadar olduğundan enstitünün tekâ- mülü ile de yakından meşgul tur. Haber aldığımıza göre önümüzdeki ders senesinde İsmet Paşa Kız Ensti- tüsü yeni bir teşkilâta mevan olacak- tır, Mektebin kat'i programı Maarif Vekâletince | hazırlanmaktadır. Bu program, mükemisel bir ev ve meslek kadını yetiştiren mümasil müessesele- rin tetkiki neticesile beş senelik tec- rübenin karşılaştırlmasından ortaya çıkacaktır. Önümüzdeki yılın mektebe bi ve meslek muallim kısmı iscektir. Anka Memleketin muhtelif yerlerindeki Kız Enst mezun olacak kız: larımız bu yüksek kısma girebilecek» lerdir. Yüksek kisim iki şubeden ibaret 6- lacaktır. Birinci şube meslek mektep- lerile kız ortamekteplerinin mesleki smıf ve derslerine hoca yetiştirecek- tr. İkinci kısım da mütehassıs sanat- kârlar hazıriryacaktır. Maarif Vekâ- leti bu suretle muhtelif sanatlarda ye- tişen genç kızlarımızın tahsillerini s0- nuna kadar yükseltmelerine (yol aç maktadır. Önümüzdeki sene Enstitünün leyli pansiyon kadrosu 100 kişiye çıkarnla- cak ve belki bir miktar da leyli mec- capi talebe alınacaktır. Enstitü bu sene ilk mezunlarını ve- recektir. On beş haziranda başlıyacak imtihanlar temmuzun ilk haftasında bitecek ve 22 genç kızımız memleke- tin sanat hayatına atılacaktır. — — e—— Halkevi n Kütüphanesi ANKARA, 14 (Milliyet) — Cuma günleri de halkım istifadesine açık olan Halkevlerinin zengin kül bil. basen burün mektepller tarafından faz In rağbet görmektedir. Tatil zaman: kötüphanenin mektepli ler için İyi bir vakit geçirme yeri olaca- İn ve yine dolacağı anla almaktadır. Kütüphane her biraz daha yeni eserlerle in Kapalı (Sport Sedan ) Kabriyola (Cabriole) 1933 CHEVROLET Yeni fiyatlar: Geçen sene satış rekorunu kazanan CHEVROLET fabrikasının bu sene en son tekemmölâtını arzediyoruz. Fişer cereyansız havalanma tertibatı Ru-Libr, sessiz ikinci vites Sinkrone Şanzlam, 110 pus, dingi! mesafesi. En yüksek fiyatlı otomobillerde bulunan bu gibi bir çok yenilik. ler ve tamponları, portbağajı, çilt yedek tekerleği, hidrolik amortisörleri ile beraber ancak kısa bir müddet için: Açık isnezzüh (Phseton) . . . . . . Bu modeller derhal İsianbulda teslim edilebilir. Levis Hek ve Şeriki Amerikan Garajı Taksim, Telefon: 42763 YMM (5281) . T.L. 2800.00 ” 2450.00 Ankara SİNEMALARI Yemi Bugün bu gece PRENSES STROGOFF Sevginin her şeye hakim ola- bileceğini en ri pala yaşatan bir eser. İlâveten a haberleri ve iki kısımlık ikamet vesikası gm Dr. İHSAN SAMI SE ZAYİ eee a “İSTARILOKOK K AŞISI yapm Üni ri “lam arpacık) ve bütün cilt hastalıklarına karşı pek tesirli bir aşıdır. Divan yolu Ne 188“(2796), Buzün bu gece Külü CENUP YILDIZI Çöllerin esrarlı, derinliklerinde yaşayan aşk ihtiras ve macera ilâveten ikamet vesikası ve ye işl elişi Bahiderk “© haberleri ZAYİ — Emniyet Sandığındaki ta- sarruf hesabımda kullandığım tatbik mühürümü kaybettim. Yenisini kazdıra- | cağsdar ruharunda hükmü, yoktur. İ Çengelköyünde yukarı cami enahalle. sinde Hilmi Bey kerimesi Müallâ Mu- safa, (3286) Türk Sigorta Şirketi 4 Üncü ge Hau İstanbul Ihtiyat ve Sermayesi: (1.000.000) Türk Lirasıdır. Nama muharrer hisse senetlerinin (X 60)ı Türkler elindedir. Türkiye İş Bankası tarafından teşkil olunmuştur. İdare meclisi ve müdürler heyeti ve memurları kâmilen Türklerden müre'rkep yegâne Türk Sigorta Şirke- tidir. Türkiyenin her tarafında (200) ü geçen acentalarının hepsi Türktür. Tür- kiyenin en mühim müesseselerinin vebankalarının sigortalarını icra etmektedir. Yangın, Hayat, Nakliye, Kaza, Otomobil İmer en iyi şersitle yapar. Hasar vukuunda zararları sür'at ve kolaylıkla öder. Telgraf : i Sultan Ahmet İkinci Sulh Hukuk Mahkemesinden: “Tophanede Maliye Tahsil şubesi sabık muavini ve ikamet gühe meçbul Hasan Satılmış ve Bakır köyünde Baruthane fabrikasmda sabık başkâtibi elyevm ilmmetgâhı meçhul Süleymen Sudi Beylere: Albert Siyon Efendi vekili avukat Yeşua Beyin aleyhinize ikame ettiği izalei şuyu davası üzerine İlânen vâki tebliğata rağmen mahkemeye gelmediği nizden giyaben muhakeme icrasına ve evrakın okunduğundan bahisle muame- leli karar giyabinin ilânen tebliğine karar verilmiş ve smihakeme de 7-6-933 çarşamba günü saat 14 de talik kalır mış olduğundan yevmi ve vaktı mezkür da mahkemeye gelmediğiniz taktirde hukuk usulu muhakemeleri kânununun 402 inci maddesi mucibince giyabınız- da mühalecme icra edileceği giyap ka- Tari makamına kaim olmak üzere ilân olunur. 3296 AZ - Telefon: İst. 20531 2361 | Nafıa Vekâletinden: Fevzipaşa - Diyarıbekir hattının Km. (385,000 - 407,000) arası inşaat ve ameliyatı (24 üncü kısım) kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. Münakasa 4-6-933 tarihine Nafia Vekâleti Müsteşarlık makamında icra müsadif pazar günü saat 18 te edilecektir. Müna kasaya dahil olabilmek için taliplerin Devlet Demiryolları i- daresinden yalnız bir mukaveleile en aşağı Sekiz yüz bin lira- lık bir iş almış olması ve bu işi hiç bir itiraz ve şikâyete mey- dan vermemiş olarak hüsnü suretle ikmal etmiş bulunmaları meşrut olup taliplerin bu iti haiz bulunduklarını mübeyyin olmak üzere Demiryollar İnşaat dairesinden almağa mecbur ol dukları vesika ile (102000) liralık teminatı muvakkate ve ca- ri seneye ait Ticaret Odası vesikasile birlikte ayni gün ve saat- te münakasada bulunmaları lâzımdır. Talipler bu husustaki şartnameleri Ankarada Nafın Vekâ- leti Levazım dairesinden ellişer bilirler. (2170) lira mukabilinde tedarik ede- Muhasip Aranıyor Usulü müzaafaya ve Fransızcaya bi- hakkın vakıf bir mubasibe ihtiyaç var- İstanbul ? üncü İera Memurluğun- dan: Mahcuz ve paraya çevrilmesi mukarcer karyola, büfe, dolap ve sair eşyayı beytiyo 17-5-933 çarşamba günü saat 12 den 13 e Kadar Beyoğlunda Sa- 51 LORİ mahallesinde Jurml sokağın da 9 numaralı hanede açık arttarma wü- retile ustılacaktır. Taliplerinin “mahal linde bulunacak memuruna müracaatla” #5 ilân olunur. (3295) Bakırköy Tera Memurluğundan: Meh- met ve Hacı elendilerin arabacı Hasan ağa zimmetinde ba ilâm alacağı olan 5760 kuruşun temin istifası zımnında tahtı hacse alman Balırköyüne tâbi Osmaniye kariyesinde Cemiyet soka- nda 2 numaralı hanesinin arazi olmak üzere yalnız iki oda ve bir mathah me- haline ait ebniyesi enkaz ve menkul şeklin paraya çevrilmesine karar veril- emiş ve haziranın İZ inci pazartesi günü sant on beşde âleni arttırması icra kılı sacığındanı ve ber mucibi kanun yüzde 178 ini bulduğu takdirde 27 inci salı gü- nü sast on böşie ikinci arttırması icra kılınacağından talip olanların kıymeti mubamminesi olen 120 liranın yüzde 7,5 nisbetinde pey akçasını müsteshi- ben müracaat eylemeleri ilân olunur. (3282) —————— — Umumü Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetetilik ve Matbaacılık T. A. Ş.