17 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

17 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Tarihi hakikatleri tahrif edenlerin ki Mugalataya sapanlar, müdafaa i yazıları yazanlar; unutuyorlar ki, ©- kuyanların da aklı selimi vardır. Kâzun Karabekir Paşanın yolladı- & mektupları olduğu gibi meşrediyo- ruz. Bu mektupların hepsinde de ta- rih inkâr ediliyor, tarihi hakikatler tahrif ediliyor. Bazan da vesika diye ortaya attığı şeylerin; bizim davamı. zı mı, yoksa Karabekir Paşanım iddi- asını mı teyit ettiği anlaşılmıyor. e ir Kâzm Karabekir Paşa; mektupla rınm birinde milli mücadelede tek cepheye sadık kaldığmı göstermek i- çin şöyle bir vesika neşrediyor: Şark cephesi kumandanı Kâzım Ka- rabekir Paşa Hazretlerine; Son muharebatı müteakıp garp cep hat miş ve bir haftadan beri geceli Jüzlü devam eden hafi celeslerde ei. kârı tatmin için askeri hüsi- vaziyeti ramız hakkında hükü, â izi - ümetçe lâzım gel- izahat verilmiş ise de Mec emir ve kumandaya ait selâhiye- tini Meclis namına filen istimal etmek üzere resmi tebliğde zikrolunan ku- yat dahilinde Büyük Millet Meclisi Re sinin başhumandanlığı deruhte eyle- mesi zarareti ve İsmet Paşa Hazretle- temin için esasen istifayı lüzumlu gör- mesi üzerine Mödafaai Milliye Vekâ- leti ve Erhânı Harbiyei iye ri- yasetinde br resmi tebliğde arzolunan tadilât yapılmış ve efkârı umumiyede ki heyecan ancak bu suretle teskin e- dilebilmiştir. Kıymettar şahsiyeti dev- vi her zaman olduğu gibi bugün- ü vaziyette dahi gayei milliyenin en metin istinat gâhlarındandır. Bilvesile tezkâr eder, hürmetle gözlerinden ö- periz efendim. Mustafa Kemal © Fevzi | Refet .. Mesele sarihtir: Büyük Millet Mec- disi, ve asabiyet içindedir. Düşmanın Sakaryaya kadar gelmeni; Ankarayı tehdit eden bir tehlike ha. lindedir. Muhalifler arasmda 5 menfi ruhlar var ki şöyle bağli — “Nerede, nihai zaferden bahss- miyorlar, niçin taarruz eden düşma- ar karşılayamıyorlar?”” O tarihi günlerin tafsilâtı; hâlâ ta. | xe hâtıralar halinde gönüllerimizde yaşıyor: En nihayet Gazinin Millet Meclisinde, bütün millete verdiği kuv- i teminat, gönüllerde yaşayan en- fi rapları yatıştırdı. Başku- lık kanunu çıkarıldı, Müdafa- di ğinin, Garp cephesi kumandanlığnın vazife ve selihiyetlerinde tadilât ya- pıldı. Bütün bu vaziyet ve cereyan e den halleri; hükümet merkezinden © kadar uzak bulunan Şark cephesi ku- mandanına bildirmekten tabii bir şey olur mu idi?.. Şark cephesi kuman- danlığında Kâzım Karabekir Paşadan başka bir zat bulunsaydı, kendisine ayni tebligat yapılmıyacak mıydı? Bizim görüşümüze göre Karabekir Paşaya böyle bir lehinde olmaktan i larbiyei Umumiye Re- isi veya Müdafani Milliye vekili olmak istediğine, hâsılı Ankarada, yüksek askeri makamlardaki bu değişiklikle- rin, kendisini memmun stmiyecek ta- rafları olduğuna dair Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşlarmda bir şüphe, endişe ve kanaat var mıydı ki, yazılışı itibarile de, daha ziyade tatyip edici, müsekkin bir mahiyette olan bu telgrafnameyi çekmeğe mecbur olmuşlar?.. Karabekir Paşanın buna verdiği ce- vap şudur: Büyük milli gayemizin, birlik da 161 rim, Şark cephesinin bu mukaddes ga- yeye, sarsılmaz . bir aşk ve iman ile mevcut olan sadâkatini teyit eder, arzı samimiyet ve tazimat im e- fendim. Közem KARABEKİR Ne gariptir ki, Kâzım Karabekir Paşa; verdiği şu cevap ile övü Ge $u cevap ile övünmek, — Bal tek Şi “ey ame cepheye nasıl sâ. .17) Doğrusu, nasıl bir mantık ve zihniyetle karşılaştığımızı bir türlü anlayamıyoruz: Sakarya harbinin ari- fesinde, başkumandan Mustafâ Ke- mal Paşa tarafından kendisine yazı lan telgrafnameye bundan başka na- sıl cevap verebilirdi? Yoksa Ankara- da alınan kararlara, şahsıma ve ma kamma yapılan tebliğlere karşı, o ta- rihte aksi, isyankâr bir vaziyet almak imkânı olduğunu mu hal is tiyor? Bu gibi vaziyetlerde, bu yola git- mek isteyen kumandanlar hakkında verilecek hükmü, muhterem Paşa- ii iğine şüphe rihli, bize böyle misaller göstermemiş değildir. Fakat ayni tarih; o yola sa- panlarm; kaçılmaz, değişmez, mu- kadder âkıbetlerini de ayni zamanda kaydetmiştir. Deşretmiştir. Vesika şudur: Erzurumda On beşinci Kolordu Kumandanlığına Mustafa Kemal Paşa ile Rauf Be- yin mukarreratı hökümele muhalif ef” al ve harekâtından dolayı hemen der- desti ile Dersaadete izamları Babıâli- ce bittensip o mahal memurinine e- vamiri lâzime verildiğinden kolorda- ca da ciddi muavenette bulunulması ve neticesinden malümat itası rica ©- lanur. iii larbiye Nazırı NAZIM ... Küzm Karabekir Paşa © İstanbul Hükümetinin Harbiye Nazırından ak dığı bu telgrafnameye; Mustafa Ke. mal Paşayı tevkif için kanuni bir sebep olmadığını, tevkifinin, / efkârı umumiyede fena bir tesir bırakacağı” nı, binsenaleyh böyle bir karar ve te- şebbüsten vazgeçilmesini, umumi va- ziyeti de beraber izah ederek cevap veriyor. İstanbul Harbiye o Nazırına yazdığı bu cevap, bize yolladığı mek- tapların birinde vardı. Gene (kendi keridimize soruyoruz: Kâzım Karabe- Kâzım Karabekir Paşa hem tarihi hakikatlerden, hem de halkın akhıseliminden tegafül ediyor Karabekir Pş. İstanbula çektiği telgrafın Mustafa Kemal tarafından notettirildiğini, müsveddesinin de şimdiki İzmir valisi Kâzım Pş.tara | fından yazıldığını acaba unuttumu ki kendisine malederek öğünüyor Karabekir Paşa tarihi hakikatlerden yalnız tegafül etmek'e kalmı- yor, onları inkâr ve tahrif te ediyor İ mülki, askeri, milli bütün teşkilât En nezih aile mecmu olan <<G E Çiftlik Parkı Bu Cuma günü açılıyor. Memleketimizin en güzide san'atkârlarından mürekkep bir heyeti musikiye gete yar'ına kadar icrayı terennüm edecektir. (3392: gi) kir Paşa ne demek istiyor? Mustafa Kemal Paşayı tevkif ettirmek elinde ! iken, bunu yapmadığını, - İstanbula menfi cevap verdiğini o hatırlatarak fevkalâde bir iş gördüğünü mü sanı- | yor? Kâzım Karabekir Paşaya hatır- İatalım ki; kendisine yazılan bu tel. grafname, İstanbul Hükümetinin bir tamimidir. Harbiye Nazırı Nâzım Pa- şa; 'ayni talimatı başkalarını da ver- miş ve çoğundan ayni mealde cevaplar almıştır. Hatırlardadır ki, ili Nazırı Ali Kemal Bey de Mustafa Ke- mal Paşa hakkında vilâyetiere yaptı. ğı meşhur tamimine, Anadoludaki bir çok valilerden ayni suretle menfi ce. vaplar almıştı. Kâzim Karabekir Paşa gibi bir kumandandan başka türlü bir hareket mi bekliyecektik? o Halbuki işin bir de hususi cepheden mülaleası var, Bu mütalenden sünra verilecek hüküm büsbütün başka olabilir: Közem Karabekir Paşa; İstan. bala bu cevabını verdiği zaman; Mustafa Kemal Paşa, üç aydanbe- ri. Anadoluda faaliyette bulunan, ile alâkadar olan, fazla olarak bü- tün bu teşkilâta gene onların arzu ve kabullerile | filen riyaset eden kavvetli bir şef mevkiinde bulunu. yordu. Böyle bir cevapnameyi pek tabii görmek, ona fazla kiymet ver. memekle beraber; bunun, Musta. fa Kemal Paşa tarafından verilen notlara göre yazıldığını söylersek okuyanların Kâzım Karabekir Pa- şa hakkındaki hükümleri ne olur? Hele bu telgraframenin, “Gazi Hazretleri Ordu Müfetlişliğinde iken, müşarünileyhin Erkâniharbi- ye Reisliğinde (| bulunan” ve o tarihte o Erzurumda,;'galiba, mevkii müstahkem kumandanı ©- lan Miralay Kâzım Bey (Şimdiki İzmir Valisi Kâzım Paşa) tarafın- dan kaleme alındığını muhterem Karabekir Paşaya © hatırlatırsak; bütün bu iddia ve övünmelerinde- ki manasızlık daha kolay anlaş! maz mı? MİLLİCİ Arkara SİNEMALARI Yeni Bugün bu gece | Buzün bu gece Ku Pp PRENSES STROGOFF Sevginin her şeye bileceğini en sarih hadiselerle yaşatan bir eser. İlâveten dünya baberleri ve iki kısımlık ikamet vesikası hakim ola- İ Zamanımızın en büyük filmi NERON EMİL YANİKS'in ve 20 bin figüranın görülmemiş muvaffakı- yeti. İlâveten: Dünya Haberleri Dama sınhnat0- zere olmak için her akşam bir komprime (Jü- bol) alınız. ŞATELEN MÜESSESATI Bilümum ecza- nelerde satılır. JUBOL Bağırsakların nazımı olan ( JÜBOL ) İnkıbazdan mustarip olanlara muayyen bir saatte deli hacst etmeterini temin eder, J0BOL : Barsakları yeniden tamir ve ihya eder 3 İNKABAZ ÂLTİKABİ EMA USRETİ HAZIM MİGREN 2470 , YUKARDA: Arnavut sefi mesini tahdimden sonra Ça: ayrılırken. AŞAĞIDA: İhtesat Vekili Celâl Be- yin Ankara istasyonunda karşılanma- sından bir intiba. Et ucuz'uyor ANKARA, 16 (Milliyet) — Anka- rada et fiyatları yavaş yavaş ucuzla- mağa başlamıştır. Bu cümleden ola- rak kuzu eti elli kuruşa düşmüştür. Diğer nevi etlerin de bugünlerde ucuz lamasına intizar edilmektedir. Çiroz yükseliyor ANKARA, 16 (Milliyet) — Yuna- »istans sevkiyat dolayısile çiroz fiya- tu Ankarada da yükselmiştir. Daha iki gün evveline kadar perakende ola- rak tanesi otuz paraya satılan çiroz elli paraya çıkmıştır. Daha da yükse- leceği anlaşılmaktadır. Anadolu kadınının yüz senelik hayatı İsmetpaşa Enstitüsünde gayet değerli bir sergi açıldı ANKARA, 15 (Milliyet) — Yalnız Ankaranın değil, bütün memleketimi- #in kendisile öğü i “emet Paşa Kız enstitüsü” faydalı mevzu- lar üzerinde çalışmaktadır. Enstitü, ye ni bir sergi açtı. Müessesenin bu yeni isi Ankara kadının bir asırhk ha- ve milliyetten, beden ve surattaki lardan sonra giyim, kuşam geli naenaleyh enstitünün bu sergisi bu düşünce ile mühimdir. Bu sergideki oşya ve kıyafetler va- kın hakikaten Ankaralıların eşya ve kıyafetleridir. Fakat gene bü'eşya ve icyafetlerin aynen harfi harfine bü- tün orta Anadolunun ve hattâ sahil muntakalarımız kılıklarının ayni öl. duğunu söylersek serginin .şümul ve. ehemmiyeti bittabi tezaüf eder. .,.. Serginin esası, talebeye vazife ola- rak verilmiş bir mevzudan doğmuş tur, Bu mevzu eski Ankara kılığının yeni kadın modalarına tatbiki ve ©- nun modernize edilmesi idi. Hemen bütün Anadoluyu: temsil eden kadın kıyafetleri tahavvül iti barile üçe taksim olunabilir. Evvelâ kumaşlırımızda kendi zevk lerimize göre kendimiz tarafından ya pılmuş, garnitürler dahi güzel kızları- mızın pembe tarafından vöcude getirilmiştir. Zevk, buluş, ya- piş, her şey her şey tamamen bizim- ir. İkinci kısım Avrupa makinesi işi ü kı: ız elbise- yenileri, desenleri bizim öz küm taklididir. Ve biçim bizinidir. Fakat neye yarar ki o sil Türk zevki, milli incelik ar Kumaşı, dikişi, terzi parası hatta saten sire'den ma- mul kemeri de da- hil olmak üzere 20 lira 75 kuruşa mal edilmiştir - Bu güzel modeli aynı fiata SİZ d6 yaptırabilirsiniz | İPEKİŞ YONLULERİ ARASINDA MATIRI- NIZA GELECEK HER RENGİ İSULABİLİRSİNİZ 8385) EET EEE Er size sr Pete Eki eş ei «Bu iş te.İpekiş'indir. » Nİ Gazetecilik ve Matbaacılık V. A. $ | VERİE DE PA- tık dejenere edilmiştir. ss.” Her şeyi bizim olan kostümler are- sında hele bir tanesi çok ehemmiyetli- dir. Birkaç neslin güzel vücutlarını i- çinden geçirdiği gururundan belli o- lan bu kadın kostümü yerli Bursa ka- difesi üzerine altın sırma dallar işlen- miş çok ağır bir seydir. Giyildiği vakit bir kadına bütün vekar ve haşmeti fazlasile verecek olan bu elbisenin vaktinde yüz elli sarı liraya çıktığı, buna benzer daha birkaç kostümün de €n aşağı yüzer liraya mal olduğu söy- lenmektedir. Sokak kılıkları içinde Bursada, Bağ dat ve Halepte dokunmuş ince, sağ- lam, güzel renkli ve yollu Bağdat çar ları da sergide güzel bir köşecik teş- kil etmektedir. Kılık kıyafeti yazarken eski kadın başlıklarından da bu yazıda bahset- müşten saçaklı bir tepeliktir. Bu tepe- lik tupkı bugünkü bereler gibi başa yan ve biraz çapkınca oturtulmakta- dır. İkinci başlıklar ise kısa bir fesin üstüne oturtularak giyilmektedir. Biz duk. birinci başlığı daha güzel Denebilir ki bere bugünkü şeklini bun 'dan almıştır. sonra aradaki farkı seyirciye vehleten düşündürmek için bir de kendi işle- rinden 933 modeli gayet şık ve gözel tuvalet teşhir etmiştir. İnsan tarihe karışmış bir dimağ ile gezerken bir den bire karşısma çıkan bugünü; zile yeni Ankarada yaşadığını hatır- lamaktadır. Server RİFAT NER Ankaranın en TüRs TUVALET salonu Bankalar caddesi Tek 3240 Ankara Tek 3410 Devredilecek ihtira beratı « Hideokarbonun eoceti | istihsalin- deki islâhat » hakındaki ihtira için is- tikeal edilmiş olah 18 temmuz 1925 tarih ve 322/328 mumaralı ihtira berati üzerindeki hukuk bu £ kere başkasına devir veyahut İcara verileceğinden bu bapta fazla malümurt edinmek isteyen 28 vatm vekili olan İstanbul'da Bahçeka puda Taş Hanmda 43-46 numaralarda kâin H. W. Stock Efendiye müracant etmeleri ilân olunur. (3251) VER 2828 A LE EMAA..L Hovagimvan Biraderler Beyoğir. . iklâl caddesi 437. | Bütün dünyada en meşhur mar- ka olan CLA- RİS * in icatger- (1890) Muhasip Aranıyor Usulü müzanfaya ve Frunsızcaya bi- hakkın vakıf bir muhasibe ihtiyaç var- dır. Anadoluda çalışacaktır. Taliplerin İstanbul posta kutusu No. 176 $. $. #umuzuna müracaatları. (279), 2858 Umumü Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET