21 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan: $. N. Mer hakkı (Milliyet) indir. Jön Türklere cevap Eski Yunan harbinde alınan yerler, niçin geri verilmiş? — Mu. | Hükümet nazi partisini de salehanın faydaları. — Fakat yine, harpten dönen ordu efradı, İstan- bula uğrattırılmıyor!” Abdülhamidin, Jön Türklerin beyan | samelerine reddiye makamında yazıl asım isteyüp, bana yazdırttığı makale şudur: “Vakayii siyasiye ve harbiye tarihle dinde mastur olduğu üzere devletler a- rasında tahaddün eden ihtilifatın halli yapar. galip, diğeri mağlüp olur. Fakat iş yine bitmez, ihtilâf, yine devam eder. Tekrar diplomasi yolile neşriyat baslar. Niha-,. yet itilâfı tarafeny ile musaleha yapılır. Gelip mağlibunden maşa hakların: a- ler. Eski zamanlarda iki maharip devlet arasındaki muharebelerin musalehaları böyle olurdu. Lâkin son asırda, iş bat kalaştı. Avrupa devletleri “Sulh ve mu- #alemeti umumiyenin vikayesi”, “Mu- 'vezenei siyasiye” temini unvanları al tında “Yeni bir tarzı musaleha”, yani bütün dünya umuruna “Bahanei müda- hale” ihdas ettiler. Devletler, milleti arasında münasebet: medesiye, iktilâ- tav Kara e Pş mwamelâtı iktesadiyenin terakkiyatı asriye ile mepsutan mütena- sip olarak artması ve sair esbabı siyasi- yeden maşi iki muharip devleti kendi kendilerine keyiflerinin istediği ve men fnatlerinin icap ettirdiği tarzda sulh ak- tine muhtar berakmıyorlar. UM karşıdan seyirci vaziyetinde sehir bir hüsnü niyet ve hayırı göstererek her hangi bir musalehaya iş- tirak ediyorlar, Son asırda bizzat Avrupa devletleri meyanında meselâ Fransa, Almanya, İn giltere, İtalya Avusturya, aralarında vu: | ku bulan ibtilâifat neticesinde ve Os. manlı devletile Ruslar beynindeki harp- lerden sonra hep birlikte konsreler, kon foranslar aktederek akti musalehata ih- #imam ettikleri ve ber birinin nokta is- tihdafı ancek ve ancak kendi menafii olduğu görülmüştü. Bir taraftam ittifakı rmüselles, ittifa. Amerika hafaza, âlemi insaniyeti himaye maskesi, altında her hir devlet ve hükümetin a- bengi umumiyeye uyğün surette bir dillerinden her hansi sında hadis olan ihtilâifatı hayirhahane hal ve tesviye etimdği ve bu müyesser olamayıp ta harp zuhur eyler ise kendi. lerinin muhtemel mesaibi harbiyeden müteessir olmaması eshabını tehiyyeye malümdur. hasrı ikdamat edegeldikleri Düveli muazzamanın bu “mus intifa siyaseti” o kadar ilerlemiştir ki kendilerile hem hudut, yakın komşular. dan başka ovek uzaklarda ovukubulan hüdisatı harbiye ve ukudu sulhiyeye de <i atmışlardır. Çin - Japon, lapa: İspanya - Amerika, Ha. beş > İtalya hükümetleri arasmdaki mu: | eimişleri — Ahmet Rasim Beyin Yarın: ÜSTAD AHMET RASİM Ahmet Rasim Bey; mücahit !. Asıl mesele paranın istikrarı değilmiş salehalara kadar müdahalei müştereke- de bulunmuşlar ve galipleri, kazandık: | ket edenlere 2000 şiling para ve altı aya ükteseplerinden arı nisbette hukuku mi istifade ettirmemişlerdir. Hal böyle, hakikat bu şekilde iken her tarafa el uzatan Düveli rmuazzama- nın Avrupânın göbeğinde hem de bir Hıristiyan hülcümetle bir le amm devlet beyninde ceroyan hamdol- sun devletimizin galebe, Ekaeenile ii. lehinde İemezdi, Nitekim öyle oldu, cümlesi müttefikan müzakeratı sulhiyemize işti- rak eylediler. a. > bir hülkümat ve düvelin ceve| " ihtirası olan Rumeline, Bal. kanlara, daha sarkı karibe doğru haris gözlerini bilmiyen ağızları ni açtılar. İşte bundan dolayı İstanbul. da Tophane kasrında toplanan sulh kom feransı hayli müskülütia karşılaşmamızı mucip oldu. İstatükoyu muhafaza ve Yunan hü- kümetini vikaye için Düveli muazzama- nun sarfettik! mesaji siyasiyeye rağ- men mahza ilbamat ve irşadatı eli hazreti padişahi ile millet ve memleketin hukuk ve çe âliyei muzafferanesini istihsale muvaf- fak olarak cidden şayanı şükran bir su- reti hasenede akti musaleha toyessürü nümayi imkân olmuştur. Bu muahedei hayriye ile hududumu- zun aikerliği ve iktısadiyaiça en mü- bim ve nafi sekilde tevsi ve tashihi ka- bul ettirilmiş ve hadema Rumeli kita. sında ve Adalar Denizinde aleyhimizde oynanabilecek muzır hareketlere set ge kilmiş ve her cihetten faydamızı mucip tarzda ticaret ve konsolosluk mukavele. leri akti ve mahut kapitülâsyondan Yana nilerin tecridi ve tazminatı harbiye alın masını temin buyurulmuş olmakla bi. hakkın sezavarı minmii mübahatı muvaf- fakiyatı âzimeden olduğu meydandadır. Binenaleyh bazı bethah, hain kimse- lerin mücerret devletimizi âkıbeti meç. hul, hattâ vahim ve mes'um mehalike sevk ile âmâli leimelerine erebilmek ka- sit ve azmiyle şurada burada vaki olan neşriyatı müfsitanelerini tel'in ederiz.” Bu makale; İstanbulda bazı Türkçe gazetelerde de aynen intişar ettikten başka sırasile dört beş gün, ayni mevzu dairesinde neşriyata devam olunmuş ve bir çok nüshaları kopya edilerek dışar- da icap eden yerlerde dağıtılmıştır. Fakat Sultan Hamidin bir türlü a rahat edememişti; tün bu neşriyata, tevillere, edliyelere rağmen ihtiyati tedbirler alınmıştı. Harp bitmiş, ordular terhis ediliyor. du. Fakat, ne olur ne diye, harpten dönen muzaffer askerimizin İs- tanbula uğramaksızın Selânik, Yanya ta raflarındaki iskelelerden doğruca mem- e gönderilmesi emrolunmuş.. Kanı canı pahasına harbi kazanmış muzaffer askerden korkuluyordu. ie bu, pek ayıptı! (Arkası var:) — “Mili” kelimesine müsaade | parkları. Konferans tarifeler, altın, gümüş istihsal meselelerini görüşüyor (Başı 1 inci sahifede) sevelt tarafından verileceğini söy küyor. Maliyo öxsareti doların bugün. kü piyasasının hakiki kıymetini ru mahalline girmek için duhuliye ma. kamına kaim olacaktır. 50 sayılayı bulan ve otomobil meraklılarını tama- men tatmin edecek olan bu mecmua- nın fiati 10 kuruştur. Amatöre ve pro- fesyonele faydalı yazılardan başka turizm halkında kiymetli yazıları, İ3- tanbula ait nadir manzaraları, seyri- © sefere ait beynelmilel © işaretleri. . ihtiva eden bu mecmuayı karilerimize bilhassa tavsiye ederiz, Yarınki nâshamızda yarışa girmek üzere kaydolunanların isimlerini neş redeceğiz. Son dakikada aldığımız bir habere göre |. iyesi yarışlar galibine verilmek üzere bir kupa ha- zırlamıştır. Belediyemizin bu hareke- tinin otomobil sporu ile alâkadar ma- hafilde büyük bir sevinç uyandıracağı püphemizdir. Turing ve Otomobil klüp'ün daveti “Cemiyetimizin bilâmum azasın: bu cuma günü sabahleyin saat dokuz bu- | ça Zincirlikuyu'da yapılacak olan | ve motosiklet | yarışlarında üzere davet ve teşriflerini | veya otomobil ma yarış mahalline © girilirken davetname makamına İeaim ö. göstermediğini #öylüyor. Dolar, sâni amillerin tesiri altın dadır. Be amillerden başlıcası da birçok yabancı o hükümetlerin is- tikrar muaweleleridir ve bu mua- eee devam ettikçe, doların ha ıynetinin anlaşılması kabil ole yacaktır. “e ikümet doları tutmak isteme- mektedir, sermayeleri harice kaç ması ve spekülasyonlara mani ol- mak vaziyeti müstesna, bir bekle- me siyaseti takip etmek niyetin- dedir. Tütün meselesi LONDRA, 20. A. A. — İktisat komisyonunun dün öğleden sonra ki toplantısında Yunanistan, Tür. kiye ve Bulgaristan tarafından tü tünün de Fransızlar tarafından teklif edilen listeye (o konulması bakkında yaptıkları teklifi | teyit etmişlerdir. Bu proje buğday, şarap, keres- te, pamuk, kömür, yün, gibi bazı mahsul ve maddelerin piyasaya sevki için beynelmilel bir teşkilât Yal teklif ediyordu. Altın, gümüş LONDRA, 20. A. A. — M. Co. lARİCİH Avusturyada Hitlerciler feshetti VIYANA, 20 A.A. — Hitler parti- sinin memnuiyeti ve feshi hilâfma hare. kadar hapis cezası verilecektir. VIYANA, 20 A.A. — Hitler partisi, nin fethi hakkında radyo ile meşredilen bir nutkunda adliye nazırı M. Sehus. ching şunları söylemiştir: —Suikastleri yapanlar nazi'lerdir. Bu nu biliyorduk, bununla beraber daha bek liyorduk. Fakat Krams ve Salzbonrg sui kastleri hükümete daha ziyade tereddüt. le imkânmi bırakmadı. Partinin feshi Al manya aleyhine bir hareket değildir. Sık, sık. bıçak bıçağa kavgadan bahsediliyor. Böyle bir lisan kullanılmasına müsaade » etmiyoruz. VİYANA, 20 A.A. — Buzün öğleden tonra mazi oldukları zannedilen meçhul kimseler, atış talimleri yapmakta olan ekseriyetle hiristiyan sosyalist bakana mensup olan bir yardımcı polis İran dradımn Gzerime iki bomba atmışlarçır. On ikisi ağır olmak üzere 18 Yaralı vardır. İngiltereye göre Avusturyanın vaziyeti LONDRA, 20 A.A, — Avam kama. rasında sorulan bir suale cevap veren M. Eden İngiltere hükümetinin Avusturya başvekilinin yalnız Avusturya maliyesi. nin ıslahını değil, ayni zamanda Avustur ya devletinin otoritesini ve istiklâlini mu hafazasını istihdaf eden mesaisini alâka ve İeveccühle takibetmekte olduğunu be. yan etmiştir. Teessüfe şayan — ta olduğumu söylediği son hâdiselerden, yani Alman - Avusturya münasebatını bozmuş olan hâdiselerden hahseden M. Eden, İngiltere hükümetinin vaziyeti ya kından takibetmekte ve sebeple. rinin izalesi çaresinin bulunacağını ümit | eylemekte olduğumu ilâve etmiştir. 7 Kral Faysal OSTANO 20 A.A. — Kral Faysal Belçikadan hareket etmiştir. Kral Ton. draya gitmektedir. İsviçre Rusyayı tanımıyor BERNE, 20 A.A. — Milli meelis Sov yetler birliği bülcümetinin hukuken ve 6 len tanınmaması halkında korunistler tarafından verilen bir takriri köbâPötine Almanyada ecnebiler BERLİN, 20 A.A, — Alman ceza kas nununa bir madde ilâve edilmiştir. Bu madde mucibince mahkemeler, Almanya" da ikametleri diğer kimsele, veya umumi emeiyet için tehlike teşkil eden ve en azı üç ay hapis cezasına mahküm edilmiş bulunan ecnebilerin hudut hari- İ cine çıkarılmasına büküm verebilecekler dir. İİ Cenevreden Londrayâ mı? | LONDRA, 20 A.A. — M. Henderson silâhları bırakma konferansı bürosunun Londraya davetinin yerinde olmayacağı | telâkkisindedir. lijn, dün akşam yapılmış ve M- Krogmann'ın riyaseti altında tica ri siyasetle meşgul olacak olan ta E komitede İngiltere, Fransa, İ- talya, Japonya, Amerika, Sovyet Rusya, Belçika, İsviçre, Çekoslo- vakya, Norveç, Polonya, Macaris- tan, Küba, Cenubi Afrika ve U- ruguay devletlerinin temsil edile- ceklerini bildirmiştir. İkinci mali tali komite, ayandan Pitmann tarafından yapılan al tın ve gümüş maden teklifinin mü nakaşasına bugün başlamıştır. Reis M. Kienbock ayni mesele- ler hakkında yapılmış olan teklif- lerin İsviçre, Bulgaristan, Leton- ya, Polonya, Romanya, Çekoslo- Yougoslavya ! tarafından zerinde ittifak kabil olabileceğini bildirmiştir : 1 —Para sahasmda istikrar mümkün olduğu kadar çabuk ya pılabilir. 2 — Altın beynelmilel kıymet mübadelesinde tekrar ölçü olarak almabilir. Yeni teklifimiz LONDRA, 20. A. A. — İktisadi dün 15 te toplanmış- tar. M. Litvinoff'un müdahalesin- den sonra, Uruguay murahhası M. Guani ziraat fiyatlarının doğ- rudan doğruya ve düzelmemesi ta raftarı olduğunu, müstahsil küçük | devletlerle müstehlik büyük dev letler arasında doğrudan doğruya mukaveleler yapılmasını teklif et miştir, Almanya murahhası M. Rosse, bir memleketin borçlarını hizmet veya mal ile ödeyemiyeceğine dair Almanyaya Nede gitti Macar beşvekilinin seya- hatine ehemmiyet veriliyor PARIS, 20 A.A. — Berliden bildirili- yor: Macar başvekilinin ziyareti, Berlin mehafilini çok alâkadar etmiştir. Milli sosyalistlere göre bu ziyaret, Avus turya'ya karşı olan siyasetin muvaffak. yetsizliğini örtmeğe matuftur, Bazı kimseler M. Goemboes'in Alman | ya ile Avusturya hükümeti arasında bir mutavassrt rolü oyayacağını zannediyor lar. Buna mukabil Conti ajansı, bu 3e- tinin asd sebel tetkik olduğunu membalardan M. Goemhoes'in Almanya ile Avusturya arasında tavassut edeceği- ne dair çıkmış olan haberleri tekzip edi- yor. Vakın Almanya hariciye nezareti hiç bir tebliğ inse de bu hu- neşretmemi; İ ssiyet Alman ve Avusturya başvekille rinin mükâlemelerine tamamen yabancı kalmış olmasındandır. Macar meclisinde BUDAPEŞTE 20 A.A. — M. Goem- boes'in avdeti, dün, mecliste seyahati münasebetile hararetli münakaşalara 56- bep olmuştur. Hükümet azaları onu al- kışlarken sosyalistler “kahrolsun Hitler kahrolsun Mussolini” diye bağırıyorlar. dı. Mebus Rassay seyahatin sebeplerini tenkit etti, M. Göemboes, dedi: Sebep olarak ge- lecek mahsulün satılmasını göterdi, fa- kat bu pek zavallı bir sebeptir. Zira her. kes baska şey düşümüyor. M. Geemhoes'in hagün seyahati hak- kada meclise izahat vereceği zannedili- yor. Bir zelzele ROMA, 20 A.A. — Floransadan ga: zetelere bildirildiğine göre bu şehirden 9300 kilometre uzakta çok şiddetli bir zelzele kaydedilmiştir. Milli veya beynelmilel siyaset LONDRA 20 A.A. — Amerika heye- tinin içi cumhuriyet fırkası mu- rahhası M. Couzcus, Amerika hükümeti- | nin mill; veya beynelmilel siyasetten bi. risini seçmesi lizrm geldiğini heyete bil. dirmiştir. 5 Almanlar iş konferansın- dan çekildiler CENEVRE 20 A.A, — Hileli. —— konferansından çekildiğini Alman heye- ti murahhasası bir mektupla bildirmiştir. Alman heyeti, konferansta işçi grupi- le aralarında geçen hadiselerden Ameri- ka ihti maruhheslerile münnesbetindın bahsediyor. Konferans bürosunun bu hâ diselere karşı birşey yapamadığını ilâve | ediyor. Batan vapur Swinemuende, 20 A.A. — İsveç bam dıralı Asta vapuru, dün baltık denizinde batmış olan Alman Erich vapurundan kurtardığı 11 kişiyi çıkarmıştır. olan Cenevre kararını hatırlat. mıştır, M. Rosse, Fransız teklifindeki is tihsal şartlarının münakaşalara e- sas olmasını tasvip ediyor, fakat daha evvel mali meselelerin tanzi mi lüzumunu ileri sürüyor. M. Runciman memnuiyetlerin kaldırılması lüzumunu kabul edi- yor, Fakat hudutsuz bir istihsali- nin dünyayi söylüyor. Ekseriyet tarafından kabul edil mek ve hakikten tatbik (edilmek ayni zamanda da herkesten isteni len fedakârlık nisbet (dahilinde olmak şartile birçok taraflar mua hedeler tavsiye mayo Birkaç aydanberi himayecilik siyaseti tatbik eden İngiltere, güm- rük duvarlarından salâhiyetle bah- sedebilir, ve faaliyet sahasını geniş letmeğe hazırdır. Yalnız en ziyade mazharı müsaade devlet usulü ba- zen baksızdır. İngiltere toptan fiatı arttıran fa- kat hayat pahalılığını arttırmaması lâzım gelen şeraitin kontroluna bü- yük bir niyet vermektedir. M. Runcimann, İngiltere'nin müstehliklerin menfaatlarını mu- hafaza etmek ve mustahsillerin iş tirakini temin etmek şartile teklif edilecek bütün projeler için çalış- mağa hazır olduğunu bildirmiştir. M. Runcimann'dan sonra, Tür- kiye murahhasr, bütün memnuiyet- lerin, iki taraflı mukavelelerle ted- rici bir şekilde kaldırılması lehin | de bir teklif yapmıştır. M. Colijn, teklif yapmış devlet ler mümessillerinden mürrekep bir tali komisyon yapılarak, kat'i BERLERİ projelerin tesbit edilmesini tekli€ etmiştir. etmiştir. Tosyada pirinç fiatleri yükseliyor KASTAMONU, 20 (A. A.) —Tosyada pirinç fiatleri yükselmek: tedir. Bir ay evel altı okkası 85 ten fazlaya satılamıyan pirinç dün Tos yada 107 buçuk ile 110 kuruş arasında satılmıştır. Dün pazarda 4206 okka pirinç satılmıştır. Muhafızgücü bisikletçileri KIRKLARELI, 20 (A. A.) — Muhafızgücü bisikletçileri saat 10 da geldiler, Suvari Fırkasında Santi edildiler. Yarın Edirneye gide- ceklerdir. Kral Faysal Hz: Londrada LONDRA, 20 (A. A.) — İngiliz Kral ve Kraliçesini ziyarete ge len Irak Kralı Faysal Londraya varmıştır. Kral Faysal, istayonda Kral M. Mac Donald ve Sir John Simon tarafından kar- ile Prens de Galles, şılanmıştır. Matin gazetesinin bir fıkrasını tekzip va 20 (A. A.) — Mali ye Vekâletinden tebliğ edilmiştir: atin gazetesinin II haziran 1933 tarihli nüshasında Maliye Vekilinin Türkiye Büyük Millet Meclisinde bütçe müzakeresi münasebetile Türk lirasının tenzili kıymeti ihtimalini ifade ettiğine da ir bir fıkra tür, “Maliye Vekili bütçe müzakeresi sırasında bu bahse temas eden bir meb'usun mütaleası münasebetile milli paranın tenzilikıymeti mütalea- sını şiddetle reddetmiş ve bilâkis Türk parasına halkın tam itimadın. mahafaza etmek lüzum ve faydasını tekrar ve teyit iştir. “Binaenaleyh Matin gazetesinde görülen fıkra Maliye Vekili Beyin söylediklerinin tamamen zıddıdır. Telefon ücretleri ihtilâfını halle- decek komisyon işe başladı ANKARA, 20 (Milliyet) — İstanbul telefon ücretleri halletmek üzere vekâletler hukuk müşavirlerinden mürekkep İ yona maliyeden müşavir Salâhaddin ve Nakit İşleri Müdürü Sırrı, na- Hiadan müşavir Avni, İktisat Vekâletinden Kemal, Dahili; hariciyeden Avni B. ler dahildir. Komisyon bazı noksan evrakın celbi- ne karar vermiştir. A m MANEN Sofyada hangi esaslar müzakere (Başı 1 inci sahifede) Bundan evvel Türkiye ile Bulgaris- tan ticari münasebetini tetkik için An- karada bir komisyon teşkil edilmişti. Bu komisyon tetkikat yaparak ticari münasebat hakkında bazı esaslar ha- zırlamıştı. Bu sebeple yeni ticaret mu- ahedesi müzakeresinin uzun sürmiye- | ceğini zannediyorum. Çünkü itil†için müsait zemin hazırlanmış bulunuyor. Bugün bilhassa iki hükümet arasnda mahdut bir sahaya inhisar ettirilmiş olan ticari münasebatın inkişafma ça- lışılacaktır. Bugün iki hükümet ara- #mdaki münasebat o kadar dostane- dir ki ticaret mukavelesi müzakerele. rinin iyi bir şekilde cereyan edeceği- ne şimdiden hükmedebilirir. “Iki hükümet arasında muallakta kalmış olan bir mesele vardır ki, o da Trakyadaki emlâk meselesidir. — Bu mesele bakkında iki hükümet arasın- da aktedilen protoklün yeniden tefsi- ri. lözmmgelmektedir. Bulgaristanda #- lâkadar kimseler emlâk meselesinde Türk noktainazarının kabul edilerek Bulgar tezinin biraz ihmal (edildiği | fikrindedirler. Protokolün tefsiri için Sofyada bir komisyon teşkil edilmişti. Bulgar Hükümeti bu meselenin halli için bazı tekliflerde bulundu. Bu tek- fe Türkiyenin verdiği cevap tetkik ediliyor. Bulgar Hükümeti büna vap verecektir. Mesele şimdilik oldu- #u yerde duruyor, fakat bu meselenin elân muallakta kalması iki hükümetin dostane münasebatı üzerinde asla te. sir ira edemez... M. Antenoff, bir kaç gün kalmak üzere dün akşam Ankaraya gitmiştir. Naki Bey ne diyor? Sofyadaki müzakerata iştirak et- mek üzere Ankaradan şehrimize ge- len Ticaret Umum Müdürü Naki Bey dün öğleden evvel Sanayi Kredi Ban- kasma giderek Banka Umum Müdürü Sadeddin ve Uyuşturucu Maddeler İn- hisarı Müdürü Cami B. lerle ayrı ayrı | görüşmüş; öğleden sonra da Mıntaka Ticaret Müdürlüğünde meşgul olmuş- tur, Naki B. dün kendisile görüşen bir | muharririmizin muhtelif © susllerine cevaben şunları söylemişti — “Bulgaristanla aramızda ticaret | j Meclisin tatil devresinden evvel kabul edilen kanunlar ANKARA, 20 (A. A.) — B.M. Meclisi tatil Türk ceza kanununun bazı maddelerini tadile dair konun löyihasını ve temyiz mahkemesinde biriken işlerin bir an evvel çıkartılabilmesi i- çin çalışacak raportörler hakkında barem kanununa bir fıkra hususundaki teklifi ve 2228 No. hı kanunla askeri malâllerle şehit ye- timleri verilen terfih zamlarile 1485 No, İı konuna göre verilen inhisar beyiye hisselerinin hacizden masun kalacağı hakkında icra ve iflâs ka- nununun 82 nci maddesinin 8 No. l bendine bir fıkra ilâvesini İ tatbikatına devam edilmektedir. Bu İ muahede mucibince İstanbulda teşek- devresinden evvel ilâvesi kabul Türkiye etmi; ihtilâfeni komis- Dahiliyeden Ekrem edilecek? muahedesi esasen mevcuttur. Sofya- da Romanya ve diger bazı devletlerle yaptığımız gibi, Bulgaristanla Türkiye arasındaki ticari münasebetleri teshif için bir anlaşma esaslarmı görüşecek, ticaret imkânlarmı çoğaltacak tedhir- ler arıyacağız. Nitekim Yunanistanla da böyle olmuştur. "İstanbulda bir hafta kadar kaldık- tan sonra Sofyaya gideceğiz. Burada bulunduğum müddetçe evvelâ Sanayi Kredi Bankasınm Sumer Bank'a isti- halesi işile meşgul olacağım. Sumer Bank kanunu 11 temmuzdan itibaren meriyete girecektir. Sanayi Kredi Ban kası muamelâtınm Sumer Bank'a dev- rine de 11 temmuzdan itibaren başla- nacaktır. Devir için İktmat Vekâleti namına benimle bankanın Umum Mü- dürü Sadeddin B. den ve Maliye Ve- kâletinçe bugünlerde tayin edilecek bir azadan mürekkep üç kişilik bir he- yet teşekkülü tekarrür etmiştir. Devir hazırlıklarına başlanmak üzere Sumer Bank Umum Müdürü Nurullah Esat Bey bugünlerde Ankaradan İstanbula gelecektir. Sofyaya gidinciye tadar bu hazrılıklara iştirak edeceğim, Bu hazrılık devresinin 15 günden az sür- miyeceğini tahmin ediyorum. Sofya- dan avdetten sonra devir işlerinde de bulunacağım. “Istanbulda kalacağım günler zar- fında afyon işlerile de meşgul olaca- ğlm. Uyuşturucu maddeler inhisarı idare meclisine İktisat Vekâleti Ha- bip Zade Ziya ve Mehmet Hüsnü B. lerin, Ziraat Vekâleti ziraat mühendi- si Mecit Mağmumi Beyi seçmişlerdir. Sıhhat Vekâleti de bir aza tayin et- mek üzeredir. Bu suretle idare meclisi şu günlerde faaliyete | geçebilecektir. Tüccar yedindeki stok afyonların mik- tarıma dair beyannameler © almması bütün vilâyetlere vekâletten tamim €- dilmiştir. Bunun için kanunun muay- yen müddet, bu bafta sonu bitecektir. “Türk - Yunan ticaret muahedesini” külü lâzimgelen muhtelit Türk - Yo» nan Ofisinin kurulması için İstanbul Ticaret Odasile müştereken icap ©- 'den tertibatın alınması bugünlerde ve" kâletten İhracat Ofisine tehliğ edil mek üzeredir. ,,