20 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İnhisar memurları arasın- da değişiklik olmayacaktır. Vekil Bey bey anatında bu noktayı teyit ediyor. FİYATI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri: No. 2795 PAZARTESİ Siirt Mab'usu MAHMUT 20 TEŞRİNİSANİ 1933 Silâhları bırakma mesele- sinden çıkan ihtilâf neticesin- de İngiliz kabinesinde buhran olacağı Londrada söyleniyor. Başvekil mühim beyanatta bulundu; bugün geliyorlar Balkan Heyeti Döndü Üniversite Açıldı... İstanbul Universitesi Muhterem Maarif Vekili Hikmet Beyin güzel bir nutkile açıldı. Büyük Gazi Cüm- huriyetin onuncu yıldönümü mü nasebetile söyledikleri o hitabede yeni mesai seneleri için millete kül- nm eski medeniyet kaynağına sa- | bip olan, o medeniyeti her tarafa yayan, fakat kendi medeniyet ta rihinde duraklıyan Türk milletini en taze, en ileri ve en kuvvetli bi medeniyet kaynağı yapmak için de gene müspet ilim ve güzel sanatm birer şule olduğunu söylemişlerdi. Büyük Gazinin büyük milletine işaret ettiği bu hedef (o karşısında İstanbul Üniversitesinin evvelki günkü açılması yeni ve derin bir mânâ ifade ediyor. Bir milletin hayatında, üniversi- te yalnız memleket gençlerini ter- biye eden, onları hayat için yetiş- tiren bir müessese değildir. Böyle olsaydı, alelâde bir mektepten far- kı olmazdı. Üniversite milli kültü- rün kaynağı olan müspet ilmin o- cağıdır. Bu itibarla milletlerin ha- yatmda üniversitenin rolü büyük- tür, Eski darülfunun bu vazifeyi ya- pamadı. Muhterem Mi Hikmet Beyin evvelki günkü nut- kunda işaret ettiği hedefe doğru yürünürse ve yürüneceğine de şüp- he etmek istemiyoruz, yeni üniver- site uhdesine terettüp feyi yapacaktır. Kıymetli Maarif Vekilinin hita- besinin dikkate çok değer olan bir noktası, yüksek tahsil meselesinde kemmiyetten ziyade o keyfiyete ehemmiyet verilmesi hakkındaki direktifidir. Filhakika bu, çok ye- rinde bir ve-'şunu da söyliyelim çok zamanında bir direkt rem Vekil diyor ki “değer: dan va çalışma kabiliyetinden mah-| rum unsurların, bu suretle mektep- lerde çoğalıp sadece kalabalıkların husule getirdiği ağırlıkla ders se- viyesini kendi seviyeleri derecesi - ürmeleri ve ekalliyette kalan etli talebenin, kabiliyetleri derecesinde yüksek bir tedrise mazhar olmalarma mani olmala- m” acı bir şeydir. Böyle bir yolun — âkibetini gene Hikmet Bey şu (sözlerle feci bir manzara (halinde (gözlerimizin önünde canlandırıyor: ehliyetsizin bitiremiy. lere girmesi, bin bir iltimas ve ri- <a ile sınıf geçmeğe ve şehadet name almağa çalışması, ondan 80: ra da esasen meşbu iş sahalarına gi- rip gene bin bir iltimas ve rica ile yer edinmeğe uğraşması ve muvaf- fak olamayınca onları yetiştiren ca mia içinde bir yük ve karışıklık un. suru olması ne acı şeydir. eden vazi- Üniversite hiç bir zaman bu yola gitmemelidir. Sırası gelmişken şu- nu da söyliyelim ki bu işin muvaf- fak olması için mümasil müessese- lerin de alınacak tedbirleri almala- rı lâzımdır. Eğer bütün memleke- tin yüksek tahsil © seviyesinde bu muvazenesizlik olursa, o ozaman gaye kaybolur. Hükümetin bu bütçe darlığı için. 'de üniversite için ayırdığı tahsisat mühim bir yekün teşkil eder. Hiç bir memleket ilim için o bu kadaç ağır maddi fedakârlığa katlanma- mıştır. Binaenaleyh. bütün gözler Yeni ilim ocağımızı tevdi ettiğimiz ellerde olacaktır. Vekil Beyle bera- ber temenni ederiz ki daima Versitemizin “yarın” ı “bugü: den daha iyi olsun. Ahmet ŞUKRU Vekili /5 İsmet Pş. Hz. ZONGULDAK, 19 (Milliyet) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri, İk- sat Vekili Celâl Bey, meb'us bey- ler ve diğer zevat bugün Gülcemal vapuru ile İstanbula müteveccihen hareket ettiler, İsmet Paşa Hazretleri Gülcemal- de kömür havzasındaki tetkikleri etrafında (Milliyet) e atideki be yanatta bulundu: ür havzı in iki üç gün çalıştım. Yerinde gö- rüşlerim çok istifadeli oldu. İnkişaf halinde bulunan şehrin, havzanm servet ve sanayii dikkati açık bir surette celbetmektedir. Geldiğim- den çok memnun oldum, Ereğlide, Kozhu'da ve Zonguldakta halkın alâkasndan ve muhabbetinden çok mütehassis oldum. Büyük © şirket- lerde, madenci müteşebbislerde kö- mür havzasının en doğru bir suret- te istifade etmek için hissettiğim tekayyüt, havzanm inkişafı için gok iyi alâmettir. Amelenin çalış- ni tanımak ie Üniversitede dün sabahtan itibaren İzmo Bu sene devam fazla bir kalabalık çarpıyordu. Devam mecburiyetini kontrol in fa kültelere kâfi miktarda asistan alın. mıştır. Her sene olduğu gibi bu sene de en fazla kalabalık olan fakülteler Hukuk ve Tıptır. Hukuk Fakültesinin yalnız birinci snıfında bu sene (700) rinci derste hocalar üniversitenin açı» ışı münasebetile cümihuriyetin on yıl. da dersin taallük ettiği mevzuda ne- talebe vardır. Dün her fakültedede bi- e İsmet Pş.Hz. bugün şeh- rimize avdet ediyorlar Başvekil Hz. kömür havzasındaki intibalarını Milliyet'e anlatıyor havzayı nasıl buldular? celbetti. Her şeyden evvel maden kanlığı, intizamı ayrıca dikkatimi (Devamı 6 ıncı sahifede) Maarif Vekili dün gitti Üniversitede dün derslere başlandı ve vekilin riyasetinde bir içtima yapıldı ler yaptığını Maarif Vel bah erkenden üniversiteye gelmiş bazı derslerde bulunmuştur. Öğleden sonra, dekatlarım — iştirakile, © vekil beyin riyasetinde bir toplantı yapılmış ve üniversiteye ait umumi meseleler örüşülmüştür. Vekil Bey dün akşam- ra hareket etmiştir. lataiyakda üzüşümlls rühlürüi, dalak” lar ve porfesörler tarafından uğurlan- mıştır, Vekil Bey, Ankaraya gidince, yi lüklerind. A Yardan kapısında. Kız Talebe Yurdu açıldı Yurt, memleketteki büyük bir ihti- Kadınlar Birliği Şehzadebaşmda himayesi le » Kız Talebe yaca cevap vermiş oluyor Muhittin Bey, belediye azaları ve da- ha bir çok zevat hazır bulunmuşlar» dır. Vali Bey müessesenin kapısında. ki kordeleyi kesmiş ve yurda muvaffa- (Devamı 6 ıncı sahitede) Tevfik Rüştü ve Recep Beyler Atinayı z ziyaret Tevfik Rüştü ve Recep Beyler Atinaya gidiyorlar Seyahatın Belgrada temdidi muhtemeldir ATINA, 19, (Milliyte) — Hariciye Veki doktor Tevfik Rüştü Beyle Cümhuriyet Halk Fırkası Umumi Kâ- tibi Recep Beyin bu ayın sonunda Ati- naya geleceklerini haber aldım, Tev- fik Rüştü Beyin bu seyahatine hususi bir ehemmiyet atfedilmektedir. Hari- ciye Vekilimiz burada Elen Başvehili ve Hariciye Nazırı ile | görüşecek pe bi kaç gün kaldıktan sonra, galip bir ühtimale göre, Türkiye - Yugoslavya dostluk muahedesini imzalamak üze- re Belgrada gidecektir. Recep Bey geliyor ANKARA, 19 (Milliyet) — Cüm- İmiriyet Halk Fırkası Umumi Kâtibi Recep Bey yarin İstanbula (o hareket edecektir. Gıdasız çocuklar Hilâliahmerde dün bir toplantı yapıldı 2000: çocuğun iaşesi kesilecek İikmekteplerde Hi hmer tara çocukların yeli tahsisat az- lığından gün geç- tikçe (o ehemmiyet kesbetmektedir. Va ziyete bir çare bu- mami n dei irca Fahir taleb” den çoğundan yar- dumin” kesilmesi i- €ap edecektir. İstanbuldaki lardır. Toplantıda el ığı karşısında takip etrafında görüşmeler yapılmıştır. Mümessiller iaşelerine devam edi- len çocukların pek ziyade fakir olduk- Jarından bahsederek yardım ke: (Devamı 6 ıncı sahifede) Herkesi heyecana Veren hadise Cağaloğlunda yarım saat süren 3 perdelik bir dıram! Dün Babrâli caddesinde cidden ha: zin bir vak'a olmuş, senelerce Ca- galoğlu eczahane- sini işleten o mer hum Şeyhületibba Nafiz Paşanın oğ- lu ve Türkiye 'bi- lârdo — şampiyonu Hasan Nafiz Bey tecentün etmiştir. Hasan Nafiz B. doğru özlü, toksöz- Jü; mert tavırlı ve herkesin: hürmet ve muhabetini ka- Hâdisenin kahra- Amca Bey başlı manı Amca Bey bir. hususi- ilârdo masası başma geçtiği zaman en büyük zevki, en şiddetli he- yecanı hissederdi. Avrupada sureti- hususiyede yaptırdığı islekasını gene kendine mahsus bir kutu içinde daima yanında taşırdı. İstanbulda yapılan bir şampiyona müsabakasında Türki- ye bilârde şampiyonluğunu kazanmış ve bugüne kadar da rökorunu muha- faza etmiştir. : M. Maksimos'un Milliyet'e beyanatı Yunan Hariciye Nazırı diyor ki: “Türkiye ile Yunanistan arasında hudutları hemen hemen kaldırmak imkânı olacaktır,, Nazır, Bulgarların Adalar denizinde istediği mahreç (Arkadaşımız Mecdi Sadrettin B. Atinadan ayrılma- dan Elen Hariciye Nazırı M. Maksimos Cenap- larile bir mülâhat yapmıştır. Bu mü- lâkatı neşrediyo- razı) Türk dostluğunun hara- retli taraftarı ve bu dostluğun en geniş mikyasta in- kişafı için çalışan- lar arasında müm- taz bir mevki alan evvel - Yunan un odasındayım. Muhterem nâzır kendisine mahsus bir sadelikle yeni Türkiyeye ve bu güzel memleketi i- dare edenlere kar # duyduğu hay. ranlığı anlatıyor. Ankarada imzala: nan misakım iki dost devlet politik kasında açtığı mes'uk çığıra işaret &- derek ilâve ediyor: işinin iç yüzünü anlatıyor Yunan Martciye Nazırı M. Maksimos Cenaplarının gazetemize ihda ettikleri bir fotoğrafisi — Muhtelit Mübadele Komisyonu (Devamı 6 ınci sahifede) Amerika - Rusya arasında ticari müzakerat başlıyor M. Litvinof beyanatında iktısadi ve harsi teşriki mesaiden bahsediyor VASHİNGTON, 19, A A, — Litvi- Bol yoldaş dün M. Morgantau ve M. Bul. Bit ile görüşmüştür, Haber verildiğine göre bazı ticari müzakereler | hazırlan- maktadır. Dünyanın her tarafındaki Amerika si- yasi mümessillerine talimat gönderilerek Sovyet pasaportlarının tanınması bildi- rilmiş, Sovyet meslektaşları ile samimi münasebetler de bulunmaları tavsiye €- Cümhuriyet Halk Fırk: at 16da | l liler arasmda Ma: Beyazıt meb'usu Halit, Manisa meb'- usu Sabri, İstanbul o meb'usu Salah Cimcoz, İstanbul Valisi Muhittin Bey- lerle Galip , fırka idare heyeti, ve Şehir Mecli "azaları bul sunuyordu. Toplantıda bi Türkiye birincileri de hazırdılar, Amca Beyin maalesef bütün dostla- (Devamı 6 inci sahifede) Orkestra evvelâ İstiklâl! marşını çal. dı ve ayakta dinlendi. Bundan sonra dilmiştir. 1” M. Rooseevlt'in nutku VASHİNGTON, 19 .A, A. — Savan- nal'da bir nutuk © söyliyen Roosevelt, Sovyet Rusyanın tanmmış © olmasın dünya sulhuna yardım edeceğini söyle miştir. Nutuk, bilhassa cümbhurreisinin kendi para siyasetinin müdafaasına has- (Devamı 6 ıcı sahifede) Türk spor gençliği nereye 've hangi hedeflere gidiyor Türkiye birinciliklerini kazanan genç- ler şerefine dün bir toplantı yapıldı Beyazıt mebusu Halit Beyin şayanı dikkat bir nutku Cevdet Kerim Bey bu birincilikleri İs» tanbula kazandıran gençlere teşekkür ve mensup oldukları klüpleri tebrik ets '. Cevdet Kerim Bey sözü spor teşki- Jâtı ikinci reisi ve Beyazıt o meb'usu Halit Beye bıraktı. Halit Bey, sporcu- luğumuz noktasından mühim olan şu nutku irat etti: Halit Beyin nutku “ Türkiyede spor teşkilât bilhassa Cümhuriyet idaremizde en mü'yim işler arasında yer tutmuştur. Başlanması lâ- (Devamı & mer sahifede)