11 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2. Midilli'nin Karadenizdeki akınları Tercüme eden: Mehmet HALİT Yazan: Bahriye birinci mülâzemu “Doniç,, ? Rus karargâ hında panik! Cephane yüklü nakliye gemisi de birden ikiye Mürettebatın yarıdan fazlası el- biseleri üstünde olduğu halde yatı- yorlar, geri kalanları da, top başm- da nöbet bekliyorlardı. Herkes, gözünü gecenin karanlı- ıma dikmiş, yarının bize neler ha- zırladığını keşfetmeğe çalışıyor. İlk evel, bizim Rusları görmemiz lâzım, Ruslar, daha önceden bizi görürlerse, çok geç kalmış olaca- ğız. Dikkat ve teyakkuz. İşte baş- İsca ihtiyacımız olan iki nokta. Gece, sakin ve sesiz ufukta hiç bir şey görülmüyor. Ertesi sabah, şafakla beraber, hafif sisler arasın-| da sahil... Gün ağarmağa başlayın- ca Anadolu yakasını, daha şark'a, Kafkasın karla örtülü dağları göze çarpıyor. Suyun üstünde ( beyaz bir lek: gibi duran yer Trabzondur! Mi li, yaklaştıkça (şehir (gitgide daha vazih olarak meydana çıkı- yor. Gemiye doğru bir motorbot yo- İa çıktı. Vali ve Liman reisi geli | izde getirdi İ eşyaları almak için mavonalardan mürekkep bir filo, Midilliye doğru | dümen kırdılar. İ Ağır ağır demir atıyoruz. Mav | nalar, gemimizin bordasına yanaş- tılar, hummalı bir faaliyet ve hisso- Yunur bir süratle, eşyaları mavnala- ra aktarma ediyoruz: Acele etmekte haklıyız. Çünkü, Trabzon asıl hedef değil. Asıl he- def, daha uzaklarda, çok daha w- zaklarda... Bir buçuk saat sonra de- mir alarak Trapzondan hareket et- tik. Sahili takip ederek, şark isti- kametinde ilerliyoruz. Hedefimiz, Rus hududu... Rusları bir defa daha kendi mevzilerinde | topa tutmak ve onların kavvetli filolarile sağ cenahlarını sahil yolundan örtme- ğe muvaffak olamayacaklarını ken- dilerine ispat etmek istiyoruz. Saat dokuza doğru, gemi harbe hazır kampanasını çalıyor. Süratle, harp santrallarma doğru umumi bir koşuşma! Tam bu . esnada sağda küçük bir duman bulutu gözüktü. Bu, her halde bütün süratile şark istikametinde kaçan bir torpidobot olmalidi, Yazık ki, bi çok us zaklaşmıştı. Ona yetişmek imkânı Kovalamak mânâsız bir ha- raket olacaktı. Yalnız tehlike var- dı. Kaçan küçük harp gemisi, he- men Batuma haber vererek ağabey» lerini boğazımıza saldırmak üzere i. Rus mevzileri uzak- büyük bir çadırlı o karargâh var, Beygirlerin dolaştıkları bile farke. diliyor. Çadırların arası askerle do. lu... Sahile yaklaşmamız. bu kala, bölünmüştü.. cağım kimse hatırından geçirmi- İ yordu. Esasen Midilli çoktan beri Artık vakit gelmişti. Grandı direği- mize hemen Türk bayrağını çek- tik. Hilâl, ve onun yanı başında Al man harp bandrası.. İkisi de vaku- rane dalgalanıyordu, Yumrukları- muzt sıkmış, Rusların üzerine atıl İ mağa bazırlanmıştık. Birden sert bir kumanda duyuldu. — Salvo ateş! Bütün geminin gövdesinde bir | sallantı.. Ve akabinde Rus karar- gâhında korkunç bir panik.. Topla- rımızın ateşi altında her şey, dar. ma dağm oluyor. Midillinin top namlularından mütemadiyen şimşekler çakmada., Sahile yakın bir noktada duran bir Rus nakliye gemisini vakit geçirme den ateşimiz altına alıyoruz. Bir | kaç isabetli endahtan sonra, gemi- de müthiş bir yangın başladı. Koca | vapur, alev alev yanıyor ve kırmızı ateşten diller, geminin gövdesini yalayarak dışarı fırlıyor. -ah bir duman bulutu, korkunç ştial,. Gemi, bütün cephane ha- mulesi havaya uçarak ortasından ikiye ayrılıyor. Öğleye doğru Mi- dilli dümen kırarak tekrar denize açıldı. Bugün, şansımız iyi.. Az za- manda mühim neticeler aldık. Fa- kat yapılacak çok © işlerimiz var. Kuvvetli bir seyirle şimale doğru gidiyoruz. Gün, güzel geçiyor. Sa- bilden açıktayız. Zira, Rusların buradaki mevcudi- yetimizi haber almalarını istemiyo- ruz, Zaten bir kaç saat evvel, biz kendiliğimizden burada oldu”umu- zun küçük bir delilini vermiştik. Ufuk, hiç bir duman bulutu ara ya girmeksizin bomboş ve apaçık. Yalnız garplan, güneşin ziyasına rağmen bir takım renkli nektacık- lar var. Bu noktalar, lâyıkile taras- sut etmemize mani oluyorlar, Nöbetçi zabiti, dimdik, kaptan köprüsünde... Deniz, köpükler ka- bartarak ve çizgiler & resmederek önümüzden akıp gi mak üzeredir. Nöbet harici kalan arkadaşlar, salonda — toplandılar. Gece, her tarafa | sindi. Ru ve-e, kanatları altında neler saklıyor? Genç zabitler o günün hâdisele- rini aralarında konuşuyorlar, Hep- e anlatışmda mübaleğaya Rus volduğuna hükmedebilir, İçerde bu konuşmalar devam e- derken, korkunç “ateş!,, kumanda» ax işitildi. Kampanalar çalıyor, Herkes gü- vertedeki harp santrallarına koşu- balığı telâşa düşürmedi, yoksa, bizi Rus kı ü mü sandılar? Herhalde Midililnin, böyle gü- | pegündüz Rus sahillerine yaklaşa- yordu. — Ne vardı? Ne oluyor? Kıç tarafta siyah bir gölge var.. (Bitmedi) Balkan haberleri Balkanlarda kar BELGRAT, 10 (Milliyet) — Bu- rada ve diğer İkomşu meml, havalar on gündenberi mülâyım git- mekte idi Fakat dün gelen, haber lerden Balkanlarda kar yağ- mağa başladığı anlaşılmış ve havalar birdenbire soğumuştur. Yobazın biri bep olmadığı halde, mua'limin şap- ka giymesini bahane ittihaz ederek (sapka giymek nikâhı fesheder) diye muallimi refikasndan A; ir, Ötedenberi irticakârane harekâtı İle tanınmış olan bu yobaz hoca müf- lükten biistifade Bulgaristan Türk- lerine fenalık yapmaktadır. Remanyadaki tevkifler - BOKREŞ, 1 et) — Son hü diseler münasebetile Romanyada bin- denil gazetesi sahibi meşhur muhar- rirlerden Kraynik, Kuvvndal, gaze tesi sahibi profesör Noe Jonesku var- dır. Bir Yunan tayyaresi düştü ATİNA, 10 (Milliyet) — Dün vu- kubulan feci bir tayyare kazasında bir askeri tayyare manevra yaparken, havada yanmağa başlamış ve bir yıl: dırım gibi Menidi köyüne düşmüştür. İçinde bulunan iki tayyareci de yan - mıştır. Bu feci kazanın sebepleri tah- kik edilmektedir. Bulgar-Yugoslav yakınlığı SOFYA, 10 (Milliyet) — Gospo- din Naşef “Trakya, gazetesinde yaz- dığı bir makalede Bulgar harici siya” setindeki tahavvülden Bel gn Bl ire 3 Bu yeni siyaset, Sırplarin anlaş mak ve yakınlaşmak siyasetidir ki, iki devlet hükümdarları arasındaki mü - lâkat böyle bir yakınlığın ilk adımını teşkil etmektedir. o Muharrire göre Bulgar harici siyaseti şimdiye kadar hale yürümek suretile elde edileceği ni ileri sürmektedir. Muharrir, Bal - kan sulhünün yaşamasmda ancak Yu goslav - Bulgar anlaşmasınm âmil o- Jabileceğini de kaydetmektedir. Balkan misaki ATİNA, 10 (Milliyet) — Bulgariş tanım muvakkat iştiraki olmasa dahi, se dair, Başvekil çrie Med » t dan vaki olan ele ilmek an; vip etmektedir. Bu münasebetle umtu- — Balkan misakmın temelini Türk » Yunan dostluğunun teşkil ettiğine de işaret etmektedirler. eki Güneş, bakır rengini almış, Bat- | MİLLİYET PERŞEMBE İl KANUNUSANI 1934 'HARICI HABERLER Musevileri İstemeyorlar Filistinderamazan sonunda nümayiş yapılacak KUDÜS, 10 .A.A. — Arap icra heye Hükümet şehrin her tarafına beyanna- meler yapıştırtarak nümayişcilerin alay- lar tertip etmeden o önce hükümet rar- murlarından müsade almalarını bildirmiş tir. Korkunç bir anarsist BARCELONE, 10. A.A. — Poli ba gün Eusebe Sarbo ismindeki | anarşisti tevkif etmi köşkte çalışıyordu ve beynelmilel anmrşist vü nasebatı bürosu haline koymuştu. te bulunan vesikalar pek mühimdir. Bu vesikalar arasında İtalya, Perou, Arjantin ve Cubada hazırlanan har ket. lerden bahsedenleri de vardır. da “Dünva ve Hüriyet” i neşretmişti. 1910 da vine tevkif edilmiş- 1015 te Le Ferral'da sulh kongresin» iştirak etmis, 1920 de Barcelon'un eski valisi de Sabetierra'an katli meselesin- den tevkif edilmişti .Carbo, 1926 danbe ri ara Carbo, İspanyada beynelmilel işci ce- miyetinin kâtibi idi, Tevkifine büyük bir ehemmiyet veriliyor. 140 ist daha BARCELONE, 10. A.A. — Zab ta dün akşam bir barda 140 anarşist yakalamış” tır. Bunlar yeni bir münaka'ât grevi yap mav hazırlanıyorlardı. — Zabıta ayni ze — meşhur anarşist Carbu'vu da bir scbatı bilhassa, İtalya. Peru, Arjantin ve Cuba lie idam ediyordu. Fransız Meclisleri açıldı Parlamento önünde nü- mayişler yapıldı PARIS, 10, A.A, — Havas ajansın: dan : Dün ayan ve meb'usan meclisis rinin açı birçok halk hazır bu- hunmuştur. Ayann en ihtiyar azası M. Damecourt ile meb'usanın en ihtiyar a- zası M. Grousseati, resmi natuklar söy- emirler ve ölen azanım an mıslardır. > , PARIS, 10. A, A, — Dün akşam fari yö- rüyen nümayişçieri de dağıttığı bildiri- Hiyor, ri araman Bir sanat eserine haciz NEVYORK, 10. A.A. — Merrop Atik yan mamında birinin talebi ürerine Çis- den getirilip, Şikago sergsindeki Yağim mabedi içinde ve Nevyorkta Rokfeller 1 v ştur. M. Atikyan, bu sanat eserinin amili bu lunan Şanghayli OM. Şang-Ven-Tiden 10.160 dolarlık bir komisyon dava et- mektedir . 250.000 dolarlık teminat yatırmış olduğu Ve Amerika kanunlarının hükmü her şe ye takaddüm eylediğ cihetle mevzu hiz haciz tar. e İsyan çıkaran mahpuslar MADRİD, 10 A.A. — Bura hapisa- memeler Uzak Şarkta ademitecavüz LONDRA, 10. A.A. — Morning Post gazetesine göre Mançou hükümeti yakın da Sovyet Rusya, Japonya ve Mançeo Kwo arasında bir ademi tecavüz misakı teklif yapmak niyetindedir. Fransada yeni bir casusluk METZ, 10 A.A. — Thionville mta. | kasımda yeni bir casuslak işi meydana çı karılmaştır. i Flameni İsminde Lüksembürg'lu biri- «i, müstahkem mevkilerin plânlarını çak- maka zannatına amarlak tevkif edilmiş br. Fameng, hapishaneye nakledilmiş ve M. Maksimos Londrada İngiliz nazırları ile Bal- kan misakını görüşecek LONDRA, 10. A. A. — Yunan Ha- riciye nazırı M. Maksmos, dün bura- ya gelmiştir. Burada birkaç gün kala caktır. Yarın Sir John Simon'u görme- si muhtemeldir. LONDRA, 19, A.A, — Gazeteler Yu- nan hariciye nazırı M. Maksimosun Lond rayi ziyaretini mevzuu bahis ederek bu seyahat ile Balkan misakı arasında doğ- rudan doğruya bir münasebet görmekte- dirler, Daily Express diyor ki * Anlaşıldığına göre M. Maksimos Lond ranın hiç olmazsa mezkür misakı muha- İefet etmemesi ve mümkünse Bulgaris- tanın iltibakmı kazanmak için yardımı- nı elde etmek arzusi amenna. Amerikan donanması VAŞ'NGTON, 10. A.A. — Mümessil. ler mee'isi bahriye komisyonu reisi M. Vimson, bahri muahedelerin tahd't ett'gi üzami nisbeti doldurana kadar harp 59- mileri de eski harp gemilerinin yerine yenilerinin inşasıma müsaade eden bir ka nun İlyihası vermişti M. Vinson, demiştir ki £ eli “ Japonya daha şimdiden bahriyesi i- | çin munhedelerin müsaade ettiği âzami haddi tayin etmiştir. ayini şekilde hareketi lir, Ha'buki Amerika as- r gemilerinden tehlikeli bir şekil de mahrumdur. Bir komünist öldürüldü BERLİN, 10 (A.A.) — 1918 sne sinde Kiel bahriyeli'erinin isyanında filen çalışmış olan komünist Henn'g, mahpus tutulmuş olduğu kamptan kaç mağa teşebbüs etmiş, silâhla öldürül. müştür, Avrupada Japon rekabeti LONDRA, 10 (A.A.) — Evening Standard gazetesi, neşretmiş olduğu bir makalede Japonyanın garp pazar larında yapmış olduğu muazam reka- betlerin müşterek b'r harekete geçme | lerini tavsiye ediyor. Muharrire göre bu devletlerdeki işcilerin hayatı kor gün tehlikeye maruzdur. İngiltere yeni bir teşeb- büste bulunamıyacak LONDRA, 10 (A.A.) — Resmi mahafil, İngilterenin silâhları bırak - ma meselesinde yeni bir teşebbü bulunacağını tekzip etmektedirler. Londrunın vaziyeti temaşaker olarak kalmakta devam edecektir. Sir John Simon, cumartesi günü Conevroye gitmesi ihtimali kuvvetli dir. Orada aym 15 inde: baş'ayacak olan milletler cemiyeti müzakerelerin de İngiltereyi temsil edecek ve ayni hafta içinde Londrada toplanacak © - Jan kabine re dönecekti gi A M. Titulesco nihayet Hari ciye nezaretini kabul eti! mA Romanyanın harici siyasetinde değişik lik olmıyacak; fırkalar arasında anlaşm BUKREŞ, 10 (A.A.) — Anad oluAjansının Balkan hususi mu ri bilairiyor: Beş günden berı aev am eden müzakerelerden sonra Tütu.esconun bugun Hariciye nez aretini kabul ve Kral nezdinde, Si nayada tahlainaen sonra İware.k o kabinesine kati suretle ieşett eimiş nazarle baklabuir. Midi. bir relâket neticesinde çok üyir VE vazıte ve mesüliyet deruhte etmiş olan ş.mdiki Başvekil, genç, ateşim vatanperver, kuvvetli hatip ve but ün hayalında tam dürüsti ue tans muş bır devlet adamıaır. hi, Tütwe sk0'nun kend.sue beraber çalışma “ yı kabul etmiş olması, Başvekilin vazifesini büyük nisbette kolayla” | tırmışar. Kendi tarihinde daima kanlı vakalardan içtinap etmiş g# © rünen #Komanya milteti demir muhafıziarın son tethiş hareketi üzeri * ne, bu zümre aleyhine şiddetli bir aksülâmel göslermektedir. Bu ıtibaf © la yeni hükümetin Komanya efkârı umumiyesi tarafından müzaher& © te mazhar olacağına itimat olunabilir. Hariciye nazırı M. Titalesko gi bi beynelmilel bir şahsiyetle berab er Romanya tarihinin çok tehlikeli bir devrinde müşkül bir vazife deruhte etmiş olan Başvekil M. Tat resko'nun, milletteki temiz vatanp erverlik kuvvetlerini ve intizam af“ Zalarını iyi kullanmak suretile, son elim buhrana bir nihayet verebik meleri muhakkak görünüyor. İnti habatta 308 mebusluk kürsüsü kasd © nan liberal fırkası, uğradığı bekle nilmez darbeye rağmen kaybettiği * reisinin temsil ettiği politikaya tamamen sadık hükümet r& | isi krala irat etiği nutukla tasr ik etmiş ve bu suretle dahilde oldı ğa gibi, harici siyasette de Balkan milletleri takarrübü fikrinin takip edileceği anlaşılmıştır. l Başvekil, dahilde devamlı bir sükün elde edebilmek için muhtelif #ırkalarla bir anlaşma müzakeresinc devam ediyor. Bu yolda gösterdi ” ği iyet memleket matbuatında eyi telâkkilere yol açmakta v6 dakdir edilmektedir. Himayeietfalin çocuklara yardımı ANKARA, 10. A.A. — Himayeietfal cemiyeti 23 Kânunuevvelden 4 Kânunusaniye kadar 19 fakir çoç uk geydirmiş 187 çocuğa 841, süt çocuklarına da 509 buçuk kilo bedava süt vermiştir. 287 kadın ve çocuğa da 322 buçuk lira yardımda bulunmuştur. Fakir talebeler için açılan aşhaneden muhtelif o mekteplerdeki 148 çocuğa hergün sıcak öğle yemeği dağıdılmıştır. Bu müddet zarfında 242 hasta çocuk ve anne ile 282 çocuğu dişleri tedavi edilmistir. Anakucağında bulunan mevcud 176 si bulmuştur. j Af kanunu ve memurlar ANKARA, 10. A.A, — 2830 numaralı af kanununun © meriyet ynevkine konulduğu tarihe kadar memurin mu kanunu muck bince memurlar haklarında yapılmış ve yapılmakta bulunmuş olan tah kikat evrakı üzerine devlet şurasınca verilecek kararların şeklini tespit | eylemek ve af kanununun bütün idari mercilerce ayni tarzda tatbil temin etmek üzre şüraca bunların bir formül içine alınması düşünül” müş ve bazı esalar kararlaştırılmıştır.. Bu esaslara nazaran ilk mercilerce af kanununun neşrinden sef” © ve ikinci derece mercilere gönde" işler af kanununun şumülü “dairesinde ise artık ikinci derece mercilerin bu hususu tetkikine lüzum yoktur. Lâkin bu kabil işler b mercilerce ancak kanunen hakkı olanlar tarafından esbabı mucibe def meyanı ile itiraz ve işin af kanunun şumulü dairesine girmediği olunursa o vakit ikinci derece merciler bu noktadan işi tetkik ederler” İlk mercilerce af kanımantn neşrinden. evvel lüzum veya men'i muhüll keme kararı verilmiş işler usulen ikinci derece tetkik merciine g. rine Cenevreye Lord Eden gidecektir. Beklenilmeyen servet bulunduğunu hayretle müşahede ör. Bir kutunun içinde elli bin liret muştur , —— . z Irakta askerlik müddeti BAĞDAT, 10 (A-A.) — Meb'usan meclisi fevkalâde heyecanlı bir celse esnasında milli müdafnaya ait kanu - nun hemen bütün maddelerini kabul etmiştir. Bu maddelerden birisi mucibince 19 ile 2İ yaşmdaki bütün erkekler mecburi askeri hizmetlerini yapacak» lardır. iy bul- tahkikat hakimine bazı itiraflarda bulun- | | muştur, RR mam Hindistana muhtariyet verilmesini istemeyorlar LONDRA, 10 (A.A.) — Evening Nevs, Hint hükümetinin politikasını ifşa ediyor ve diyor ki İ “Hükümetin neşrettiği (Beyaz ki. tap) sadece Hindistanın beyaz ırki - na mensup abalinin değil, 350000000 Hintlinin de ortasma atılmış bir Bom- badır. Ve bu bomba patlıyacaktır. Hindistana muhtariyet vermeğe mayil politikanm neticesi İngiliz. retinin ve İngliz otortesinin bu ölçü“ lemyecek kadar büyük neticeye yal- Bız İngiliz efkârı umumiyesi mâni ola Bİ | sevkiyi kavvetlendirmekten başka bir no Akbabanm ikinci sayımda bir şok güzel makaleler, h kâye ve kari- katörler vardır. Bu meyanda iktisadi program münasebotile çıkan Cemal 'Nadirin gözel b'r karikatürünü ikti « bas ediyoruz, İi saman suçun & kanunun pumutü daitesine girip girmediği n $ alan TAİRİKİ Üs ona göre Bir börür dilen iktise'MİME Bu cümleden olan evvak içinde karar ittihaz edilememezindi dolayi ikinci derecede tetkikine imkân kalmamış olanlar varsa ında aftan istifadeleri artık selâhiyetlar mahkemece verilecek İZMİR, 10. A.A. — Ticaret odasının 1933 sensinde mahsul. mızın ihraç vaziyeti la tanzim ettiği bir rapora göre 35 mil, yeid yüz yetmiş hin iki yüz kırk kilo üzüm, yirmi dört milyon ü yüz kırk dokuz bin üç yüz otuz dokuz kile incir, 10,150,607 kilo 9,411,892 kilo bakla, 12,819,817 kilo palamut, 30,371 kilo afyon, 6,602,127 kilo pamuk ve 1,527,786 kilo zeytin yağı muhtelif meml lere ihraç olunmuştur. Ecnebilerin Pasaportları (Başı 1 inci sahitede) mesele, düzll içtimada mevzuu solmuş ve klübün bu müracaatın Muhittin Beye de tebliğ edildiğini dirildiğinden mesele halledilmit! Badema ecnebi seyyahlar, pasaport Vİ esi için, 4 üncü şubeye bizzat i racnat etmek külfetinden vareste K lacaklardır. Bundan sonra Mısırdan sey)” celbi için yapılmakta olan prop; danın bir kat daha teksifi, gel seyyahların badema emniyet müdi lüğü tarafmdan Turing klübe büf 60 yaşında milyoner oldu PARİS, 10 (A.A.) — Fransız mil- Ti piyangosunün ikinci tertip keşidesi dün akşam icra edilmiştir. Beş mil - yon franklık büyük ikramiyeyi, 60 ya şenda, ekmekgi M. Roymoud isminde rar ii Sarre Almanyaya dönecektir PARİS, 10. A. A — Volff ajansın dan : Cri de Lyon ismindeki haftalık mec yun Sarre mmtakasmdaki hakiki vaziyet hakkında dikkate şayan bir açık sözlülük le diyor ki £ * Sarre mntakasmın bir Alman top- rağı olduğu, bu mıntakada yaşıyan hal- kım ber vakıt Alman oldukları itiraz gö- türmez bir hakikattır. Ediplerimiz muharrirlerimiz, Alsaslı- ların Fransaya merbutiyet ve sedakatin- den onlarca sanedenberi takdir ve hürmet Ic bahsettiler. Sarre vatanma karşı gösterilen derin sevgiyi biz de ayni surette takdir etme- iz, 15 sene süren ecnebi tahakkümü, bu rı imar cemiyeti şubat çinde bir balo verecektir. Esnsen iyetin 28 bin lirası vardır. Balo silatı ile beraber bu para Ad. marma ve güzelleştrilmesine sari kunacaktır. Nice yarışlarında Alma” zabitleri BERLİN, 10 A.A. — Umumi tenberi ilk defa olarak alman zabitlefi martlan 23 marta kadar devam olan Nice at yarışlarına iştirak ice verememiştir. Uçuruma giden otokar e z Fransız -Sovyet ticareti PARİS, 10 (A.A) — Fransız - Sov yet ticaret mukavelesi bugün imza'ana caktır. ANISNASONL IR DALIPNA>YEL SEP FEMEŞI1E smmm asma z Lilğrllide Sireos