30 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Uçan fabrikal. Gazeteler hayretle resmini ba - sıyorlar. Rusyada bir tayyare ya- pılmış, tıpkı bir fabrika imiş. İçini de rotatif mak'nesi, klişehanesi, telsiz telefonu ve sairesi varmış. Adeta uçan Ür fabrika.. Buna baş- kalarının şaşmasını anlarım. Lâ - kin bizim şaşmamıza da ben şaşa- Tum. — Neden?.. mi diyeceksiniz? Efendim. - Orada uçan fabrika varsa bizde de uçan banka var. Hangisi daha baskın... Hem öyle uçuyor ki; tahlisiye idaresi bile 42 binlirasını tahlis edemiyor. Bilmem bu uçan bankanın adını söylemeye hâcet var mı?. Esnaf 8 olan anlar. Kedi neye yarar? Iptidai mektebinde muallim ço- 'cukların zekâlarını yokluyor. — Söyleyin bakalım. Kedi neye 'ndim sıçan tutmaya, 3 küsü Süsüeeki Si Başka. — İnsana arkadaş olur.. i değil.. Başka... İçlerinden bi — Efendim. Sermaye yükletilir. ler... ,Ve bu çocuk zekâ yoklamasında inci gelir .. Ek | p eri Gazetelerin fiatleri İMA Bir hari bana gönderdiği mek - | upta gazetelerimizin beş kuruşa fi satılmasından şikâyet etmektedir. | pe in lerbemüsel vardr. )eve bir akçeye, deve bin akçe - Ye” derler. Yani pahalılık ve ucuz | nisbi ve izafi biş seydir. On uruşa ayakkabısını boyatan bir 4m olam için beş kuruşa gazete satın olak pahalı değildir. Lâkin ucuz ) ee Pendikten et almağa gi Pe yAndar hesabi olanlar için lr. 2 €ş kuruşluk gazete pahalı - leri ray bunun içindir ki; böyle- ei ir kahvede yüz paraya bir S“Y İçip bütün gazeteleri okumayı reih ederler. Acaba | hakikâten fazetelerimiz pahalı mıdır? Türk- $ gazeteler sahifeleri ve baskıları tibar'le pahalıya mal olan gazete- 'dendir. Buna mukabil dünyanın ) ,9Z salan matbuatı bizdedir. Şu alde bu beş kuruş çok satan mem tler matbuatının fiyatlarına na an pahalı değil bilâkis ucuzdur. esele şuradadır: Acaba halk faz 8 gözete aldıkça mı gazeteler u - 4» ccak, yoksa gazeteler ucuz kt pp! halk fazla gazete alı 177 Bana sorarsanız bu işte fi- £ birindi / rolü oynamaktadır. FELEK aragöz için müsamere Mârügöz refikimiz tarafından ! İstanbul eğlencelerini toplu ir halde göstermek maksadile bir şamere tertip edilmiştir. Mü - mere mayısın 18 inci cuma gü- ü saat 15 te Tepebaşı. tiyatro - da verilecektir. Müsamerede şark musiki üstat- irı da bir konser vereceklerdir. lüsamerede Hayali Şevki Bey ta- ndan eski usul Karagöz oyunu tılacaktır. Ali Bey ve arka - ları tarafından da orta oyunu acaktır, BORSA Bankasından alman cetveldir) 28 Nisan 934 | AKŞAM FİYATLARI TU LAR 62,80 20 21,0 FİYATLARI Peoğ Ber'in Madrit Tetihmt dey, Şark dey. Şark m, sera “ ela Hisse ÇEK — Salam N w UT (Satış) EKONOMI Geriye verilecek Telefon parası Ticaret odimrda hakkını Belediyeye devrediyor Ticaret ve Sanayi odası meclisi çarşamba günü toplanacaktır. O gün, görüşülecek maddeler 22 ka- dardır. Bunlar arasmda Telefon sirketi tarafından odadan fazla alınan mükâleme ücretlerinin İs - tanbul belediyesine teberrüan dev ri hakkında idare heyeti kararı - nın tasdiki da vardır. Telefon şirketinin halktan faz- le aldığı paraları abonelerin te - berrü mektuplarile belediyeye ter- ketmeğe başladıklarını yazmış - “On bin beş yüz küsür abone - den şimdiye kadar 9500 küsür a- böne belediyeye teberrü mektup - larını göndermiştir. Oda cezaları Mart sonunda biten oda ceza - erz tahsil müddeti, haziranın s0 - nuna kadar uzatılmıştır. Konşimentolar Ecnebi lisanlarda * yazılmış © - lan konşimentolarm türkçeye ter- cümesi hakkında odaca bir proje hazırlanmıştır. Esnafın gündelikleri Mesleki teşekkülleri olmayan Esnaf gündeliklerinin, kazanç ver gisine esas ık üzere, gündelik- lerinin takdiri için teşkil edilen ko misyona oda tarafından iki aza se çilecektir. BELEDİYEDE Elektrik Ücretleri Yeni üç aylık tarife tespit edildi elediyede elektrik fiatlerini tes | in toplanan komisyon elektrik tını 16 kuruş 30 paradan 16 kuruş 20 paraya indirmiştir. Bu ta- rife 3 ay için tespit edilmiştir. Y. ni tarifeyi İktisat Vekâleti de ka- bul ve tastik ettikten sonra tatbiki- ne başlanacaktır. Boğazdaki arsalar Son çıkan yollar ve binalar ka- nunu mucibince deniz kenarların- da otuz metrelik sahada bina inşa edilemez. Sahilde arsaları olanlar belediye ye müracaat ederek, bina yapılma- $ı imkânı olmadığına göre, burala- belediye tarafından istimlâ mania miri. like Müstakbel İstanbul plâ billerde ön metre genişliğinde 18, tm ve yollar vücuda getirilecekti Fakat belediyenin bütçesi çok dar | olduğundan bu senelerde sahiller. de istimlâkât yapılamıyacaktır. Mayıs maaşı Belediye mayıs maaşını çarşam- ba gününden İtibaren ver | İyacaktır. ! Zaro ağa iyileşiyor Asırlık Zaro ağa hastalanmış- | tı. Etfal hastahanesine yatırılan | Zaro ağanın umumi vaziyeti iyi- dir. VİLAYETTE İskân dosyaları tasnif edilmiştir Vilâyet iskân müdürl dosyaların tasnifi bitmiştir. Bun - lardan tefviz muamelesi görmüş 0- ı tapuya devrolunmaktadır. | ân müdürlüğü, halen iskânı i işlerile meşgul © olmaktadır. Bundan başka perakende süretile | gelen muhacirlerin iskân mmta - kalarına sevkile de uğraşmakta - ir Üçer aylıkların yoklaması Üçer aylıkların yoklaması ma - yısın içinde başlıyacaktır. Polis tekaüt kanunu Polis tekaüt kanunu 1 mayıs salı gününden itibaren mevkii tat- bika başlıyacaktır. Bu kanun mu-| cibince gerek zabıta âmirlerinden ve gerekse pblis memurlarından (250) memurun tekaüde sevkedi- leceği söylenmektedir. Münhal kalan ikinci ve üçün - | cü komiserler yerlerine alnâcak efendilerin imtihanları da 5 ma - yıs cumartesi günü vilâyette yapı- Harbiyeye iltihak eden 400 gencin müsameresi Dün Maltepe askeri lisesinde lise tahsillerini ikmal eden talebe şerefine bir müsamere verilmiştir. Müsamere çok kalabalıktı, Beş yüz- den fazla davetli mektep şeref salonruü doldurmuştu. Davetliler arasında bir çok Pa'alar ezcümle İbrahim, Zihni, Pa şalar harbiye kumandanı ve Bolu mebusu Cevat Abbas Bey göze çar- Piyordu, Evvelâ mükâfat tevzii merasimi yapılmış ve mektepten birinci, ikin- ci , üçüncü çıkan talebeye birer al at mükâfat © verilmiştir. Bu sene mektepten harbiyeye geçen efemdilerin miktarı dört yüze yakın- dır. Mükâfat tevzii merasiminden sönra istiklâl marşı ile müsamereye başlanmış ve Faruk Nafiz Beyin Kahraman piyesi büyük bir muvaf? fakıyetle temsil edilmiştir. Kahraman piyesinden sonra davetliler hazırlanan büfede izaz e- dilmişler, sonra talebe muhtelif spor hareketleri yapmışlardır. Bade- hu, İbnirrefik Ahmet Nuri Beyin 2 temsil edilmiş ve nihayet inkılâba, istiklâl mücahedesine ait canlı tab- lolar gösterilmiştir. Büyük hir neş'e ve heyecan içinde biten mlsamereyi perdelik İnsan Sarrafı komedisi büyük bir intizamla hazırlayan melrtep müdürü :miralây Adil Beyi tebrik eder ve 400 genç harbiye namzetlerine mu vaffakıyetler temenni ederiz. Recep ve Hikmet Beyler | Cümhuriyet Halk Fırkası u - mumi kâtibi ve Kütahya mebusu Recep ve Maarif vekili | Hikmet Beyler dün akşamki trenle Anka- raya dönmüşlerd Emniyet müdürü iyileşti Bir müddettenberi hasta bulu - nan emniyet müdürü Fehmi Be - bulunan emniyet müdür muavini Hüsnü bey de vazifesine başl Heroin kaçakçıları Muhafaza teşkilâtı tarafından Beyoğlunda Sakızağacında mey - dana çıkarılan eroin; fabrikası tah-| kikatına devam edilmektedir. Tah-| kikat emniyet müdürlüğüne dey - rolunmuştur. Suçlu Armando bundan Tüç se- ne evvel memleketimize gelmiş - tir. Bir müddet Zonguldakta ma- den mübendisliği yapmıştır. Armando ifadesinde bir sene - denberi bu işi yaptığını, fakat &- roinleri İstanbulda satmadığını, Pireye ve İskenderiyeye gönder - diğini söylemiştir. Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? > Keen hayat çok pahalıdır. Yapılan geçinme indeksine bakılırsa bunun 1934 senesi mart A, zarlında 1059 yükseldiğini görürüz. Bu demektir ki harpten evvel 100 kuruşa alınabilen bir mal için bugün 1059 kuruş verme- miz lâzımdır. Hayat harpten ev - velkine nazaran demek on buçuk misli pahalılaşmıştır. Ve eğer za - manında bir tedbir alınmazsa da ha fazla yükseleceğine şüphe yok. tur. Netekim geçen senenin vasati- si 1047 olduğu halde ba mihder bu sene dah: fazlalaşmıştır. Bunun sebebi nedir? Şehir Meclisinin içtimaında Ga - lip Bahtiyar Bey bunu pek güzel bize izah etti: Evvelce bir okka mal için verdi - #imiz parayı şimdi kile için veri - yoruz, Belediye zerre kadar bu - nunla alâkadar olmuyor... Tam bu mevzuun üzerinde işle - nirken Esnaf Bankası meselesi çık- tu, .... Ve bittabi iş ile alâkadar olmak kimsenin aklına gelmedi. U- nutuldu, Nisyana karıştı. Halbu - ki hayat pahalılığını esaslı surette meşgul olunacak meselelerden bi - ridir. Fransa son zamanlarda ma aşlardan tasarruf yapmış ve buna mukabil hayat pahalılığını düşür - mek çarelerini de aramıştır. Bu su retle paranın kabiliyeti iştirmiyesi- ni yükseltmek ve memur maaşla » rını eski seviyesine irca etmek is - | viyesi İ deniyet tarihine dâir Macar top - * fesör Kesler'in konferanâı beledi! temiştir, Bunun için Fransız kabi- ne reisi ve Dahiliye nâzır: bütün belediye reislerine fiyatları kontrol komisyonlarının daha fazla bir gay ret göstermeleri için birer tamim göndermiştir. Fakat bu da hâfi değildir. Fi- yatların evvelemirde malların üze rinde ilân edilmesi ve tarifeye tü- bi tutulması lâzımdır. ki bu usul Türkiyede - bazı ender mağağalar istisna edilirse - esaslı bir surette tatbik edilmemektedir. Bunun için işten anlar salâhiyet sahibi rherturların vazife başında bulunmaları lâzımdır. Yoksa bü - tün malların fiyatları Kadıköyün - deki araba tarifesi gibi tesbit edi- lecekse biz bundan çoktan vazgeç tik, Zaten pazarlıkla bir arabanın 10 kuruşa gittiği bir yere belediye 30 - 40 kuruş fiyat tesbit etmiş. Bu iş bu şekilde yürümez. Hâdize- leri, vakayii iyice tetkik etmek ve ondan sonra harar vermek lâzem » dır. Biz böyle düşünüyoruz, iz Siz acaba ne dersiniz? eee Peşteye gidecek Heyet Bu akşam hareket ediyor dünkü konferans Cümhuriyetimizin onuncu yıldö nümünde memleketimize gelen Ma car mebuslarının. ziyaretini Beyin riyaretin - deki heyet bu ak- şam 19,20 trenile Peşteye hareket edecektir. Mebus larımızdan bas - ka yüz elli kişi - lik iyaretçi Ella Dömegeri kafilesi de Peşteye hareket edecek tir. Dünkü konferans Macar kadın gazetecilerinden Ella Öğmeşeri dün akşam saat 16, 30da Galatasaray lisesinde Peşte se yahati münasebetile bir konferans vermiştir, Konferansta birçok gü - zide davetliler, Macar sefareti er- kânı, Macar kolonisi, vali muavi - ni Ali Rıaz Bey, Turing ve Oto - mobil Klöbü reisi Reşit Saffet B. ve daha birçok zevat hazır bulun muştur. Macar kadın gazetecisinin verdiği konferans alâka ile karşı - lanmış, çok alkışlanmıştır. Ella Dömegeri konferansında bilbassa demiştir ki: — Türkler ve Macarlar ayn sil ırka mensup kardeş iki millet- tir. Tarihin çok eki zamanların - dan beri bu iki milleti biribirleri- ne bağlayan derin ve kuvvetli bağ Jar vardır. Bu rabıta ve bağ, Türk ve Macarlar mda esimi bir dostluk temin etmiştir. Türk me - bus ve seyyahlarının Peşteye ya - pacakları son seyahat iki memle * ket ve millet arasında eskiden be- ri mevcut bulunan dostluğur tak- in yeni bir vesile ve teza- ! hür olacaktır. Macar milleti Türk | mebus ve seyyahlarını kendi öz | kardeşleri olarak misafir edecek « lerdir.,, feransçı bundan sonra Ma- caristandaki eski Türk eserlerin - den bahsetmiş, Türk kültür ve me- raklarında pek çok kıymetli eser - ler ve hâtıralar bulunduğunu söylü yerek demişti e -— Peştede eski Türk sistemi bir , hamam vardır ki bu hamam son Za manlarda tarihi kıymeti bozulma: mak üzere mükemmel şekilde tamir edilmiştir. Hamamın kub » besine bir ayyıldız. konmuştur. Hamam açıktır. Buda kalesinde Abdurrahman Paşanın kıymetli e- seri vardır. Bundan başka meşhur Gül Baba mezarıda çok şayanı dikkattir. Macaristan sair mnta- kalarında Türklere ait daha birçok eserler mevcuttur.,, İ Belediyeler bütçe Belediye memurin kooperatifi- nin tertip ettiği konferans seri: re gelecek hafta devam edilecek- tir. Bu konferanslardan birin: bundan evvel Üniversite içtimai -. yat profesörü Kesler vermişti. Pro' ye kooperatifi tarafından. tabetti l ilmeğe başlanmıştır. Mer nizen çek ei | ta Hukuk Fakültesi İktsat profe $ İsörü Nölmark verecektir. Konfe * ansın mevzuu “belediyeler bütçe k ” dir. i Tayyareci kadın gitti Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan Amerikalı kâdın tayyareci Mis Moore dün sabah saat sekiz- de tayyaresile Atinaya hareket et- miştir. Tayyareci kadınla birlikte beş kadın seyyah ta Atinaya gitmiş - İş bankası, Esnaf bankası Çok yıllar oldu. Bugün Ankaranın muhteşem bi naları arasında kaybolan küçük bir çatı altında İş Bankası ilk işe başlıyordu. kusar ile takip ediyordum. Başta Celâl Beyefendi olmak üzere bü - tün mesai arkadaşları iddiasız, gu- rursuz işe sarılmışlardı. O dört beş odalı bina İçinde göz kamaştırıcı İ şatafat yoktu, ve bütün mali mü - esseselere musallat olan bir takım maceraperest tufeyliler de bu mü - tevazi binada sükünetle çalışan gençlerden bir şey ummuyorlardı. Ve hattâ birçokları Türk kafa- sının acemisi olduğu bu işin neti- cesinden şüphe ediyorlardı. O günler bu küçük ve mütevazi çatı altında ne Galata bankaları - nın faaliyeti, ne Londra borsası - nın harareti görülmüyordu. Yal - niz yüksek bir iradenin, samimi bir azmin sıcak havası insana ü - mit veriyordu. Büyük İnkilâbın sabahında bu ümit bana çok tatlı ve kuvvetli geldi. Yanılmadığımı anlamak için beklemeğe lüzum kalmadı Her ge- çen yıl bu yuvayı kuvvetlendirdi. İşBankası inkılâp Türkiyesinde mil li seciyenin, azim ve iradenin tam bir timsali olarak yükseldi. Bugün Istanbulda üçü ini açı - yor. Hem de C'nevizler zamanın - dan beri bizden başka her ırktan insanların beynelmilel para ve iti- bar manevraları çevirdikleri o hâ- lâ frenk beziirgânı korkak, hile ve desise kumkuması Galatada açı - Buna düşünmeğe Üle lüzum yok. Iş Bankası bu işin ilmini ve tekni- ği genç ellerdedir. Burada hatır, gönül yoktur, Adam kayırmak için iş icat edilmiş değildir. Her iş eh - line verilmiştir. İhtisas ve bilgi bankanın bütün servislerinde her türlü düşüncenin üstündedir. Genç bankacılarla şefleri arasında sıkı bir meslektaşlık sevgisi vardır. Bü tün bunlara bir de sıkı disiplin ilâ- ve edersek İş neden hergün taze bir hamle ile dalbu - dak salmasındaki esrarı anlamış ©- İuruz. Geçen gün bir yazımda ipa ret ettiğim gibi İş Bankasile bele- diyenin Esnaf Bankası âdeta hür « riyetle irtica gibi bül'birinin zıddı iki müess Birinde, bilgi, tek- nik ve gençlik idaresi vardır ki onu en tecrübeli ve temelli ecnebi ban- halarına nefes aldırmıyacak kadar kuvvetlendirmiştir. Birinde ceha » Jet, şuursuzluk, idarei maslahalçı « lık vardır ki or neles alamadan kendi kendine boğdurmuştur. Bilgiye ve ihtisasa yer vermi - yen müesseseler için beka yoktur. Burhan CAHİT © Şevki Bey gitti Sofya sefirimiz Şevki Bey dün akşam Sofyaya hareket etmiştir. Şevki Bey Bulgar kralı hazretlerine itimatnamesini takdim edecektir. OTO..-MOTO..- VELO.. yarışları 25 Mayıs Cuma sabahı! Milliyet ile Türkiye Turing ve ün her sene İstin- da tertip etmekte oldukları otome- bil ve metasiklet yarışına bız sene bir de bisiklet yarışı ilâve edilmiş - tir. Gayesi geçen seneki rekoru kır- mak olan bu yarışı h meşgul olan Tertip Heyeti yarış ta- limetnamesini ihmal etmiş ve bisik etlerin bir ande hareket ettirilmesi ne karar vermiştir. 7|