30 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

an olimp.yatlarında Zagrep'te birinci gün — Balkan notları — me ğrebe tufan gibi bir yağ- ba altında sabaha harşı yani on kala girdik. Bir | arkada- “al Bana böyle erken varışlar i- — Gece sıkışıp yalnız gidilen iz Şıkar gibi oluyor... Demiş - ten bu şafaktan evvelki ge- Çe sonunu ben pek sevmem. Laf Ya © saatte iyi şeyler yapıl- 3. Meselâ: Idam cezaları hep larda yapılır, neden bilmem. den lâfları bırakalım. Zağre- le bir duş altında girdik. ay indiğimiz Espland ote- iddi Metrelik bir yer. Eşyamı çe- i hamalla birlikte koşarak ote- Bittim ve hemen yattım. Uyandığım Zaman ilk iin tatsız haber Rusyada bulu- rae (Semih) in hâlâ gelmemiş ol- sima, ili. Buna, iki gün iki gece ndifer yolculuğunun çocuk - Gen olduğunu da ilâve e- | 49eA, pek tatlı bir kahvealtı teş- £imez. il Züğrepiz Balkan arı için çok güzel tertibat al- iler. Bir kere atletlerin emrine le kıldıkları o Espland oteli a, in en yüksek oteli. Her atlete mi ava tramvay oOpasosu da rl. Yemekler de güzel, Bü- bunlar bize, gelecek sene al- Balkan oyunlarını tertip e- göz önünde bulundurula- “A birer nümune oluyor. bi henüz görmedim. Gör- Niye vakit yok. mağizim takım doğruyu söyle - ilim gelirse maneviyat iti biraz sarsılmış. Çünkü hep- 1 viliyorlar ki bu takım, bu hali. milli atletizm takımı değil- » Fakat frenklerin Acte de prö- NE dedikleri (orada hazır ol - Di vazifesini yapıyorlar. Mem- hesabına yapılan bu vazife- dolayı göğüsleri kabardığı ka- b edecekleri teknik netice- | Eeçen seneye nazaran zayıf ihtimali onları kuşkular - tadır, “ e Saat üç buçukta stada gittik. etin Yugoslav sokolları Yaptırdığı bu ahşap stad gü- İl, ve muazzamdır. 55 bin kişi a- N lenin Yaptın kanlı Hiz: ili. Mürasim yapıldı. Mil- & M len sonra idmancı andı içil- çektiği bir telgrafta o- lann iv veriyordu. 100 mefra İba şimendileride ; halmiş Oyunları rahatsız bulunduğur i- Talya ceneral açtı, Belgrat N İrimiz Haydar Bey de şeref lo- a ğe çalındı ve bayraklar çe- lüsabakalar başladı. maa metrede Semih yoktu. Vi- açıldığı pazar günü sa - buçukta Zağrebe varaca. İaiyeri ise dördü çeyrek geçe NX Iğı için yetişemedi. Yetişse Za letten ne hayır beklenirdi. bu çocuğun Rusyaya neden ini hâlâ kimsı 00 metreye iş ve Raif seçmeyi kaybet - » Müsabakaların bütün tafsi- Uzun uzadı vermeye imkân Yalnız umumi mülâhaza ola- Böyliyebilirim ki; Yugoslav - > yakından tehdit et- * Biz de, kendimizden umulan den la göründük. Bi- teş Bün bizim için cidden acıklı "etsiz oldur. Umalım ki; diğer 1 günde — delal etmek Fıraa- bin — bir halk kütlesi Kİ ib ,! Müsabakaya giren | İrfan a Gi ri mn dene se- ıetreden faz- b Bibi fakat mı i oldu: g0 © Metre koşu birinci Yunan ae ikinci Yugoslav, üçün - Mi oldu. vü atlama: Birinci Yugos- ve metre, ikinci Yunan 1,75 öğüncü Haydar 1,75 metre. Ne 1,75 metreyi aşamadı. çini ikinci Bulgar, üçüncü Yu - “19 Karakaş dördüncü oldu. kz inej Ay 33 dakika 49 saniye 2/10 Biz unan, üçüncü Romen . Birinci Yugoslav | Yunan, üçüncü Romen. İnci olda; üçüncü Remen. Biz atma: Birinci Yunan 55 ve metre devir koşu: Birin- iz Vu müsabakaya girmedik. | 4X400 bayrak: Birinci Yunan, Ümmi tasnifte maalesef be - İNHİSARLARDA Afyon karteli le müzakere Pariste mümessillerle ye- niden temasa başlandı Uyuşturucu maddeler inhisarı umumi müdürü Ali Sami Bey Pariste beynelmi- lel Afyon fabrikaları Karteli murahhas- larile müzakerelere başlamıştır. Ali Sa- mi bey Kartel heyeti umumiyesinin son| yaptığı toplantıdan sonra vâki olan da- vet üzerine Parise gitmiştir. Beynelmilel Afyon Karteline dahil u-| yuşturucu meddeler fabrikaları mümes- silleri bundan bir müddet evvel şehri ze gelmişler ve bu fabrikaların ihtiyacı olan afyonu Türkiyeden tedarik etmeleri için müzakeratta bulunmuşlardı. Uzun müddet devam eden bu müzakereler ne- ticesinde Kartel murahhasları müzakera ta devam için salâhiyetlerini kâfi görme diklerinden, Kartel heyeti umumiyesile temastan sonra müzakerata Avrupanın her bnagi bir şehrinde devama karar ve rilmişti. O vakitten beri müteaddit top- lantılarda Kartel heyeti umumiyesi da- ima Türkiye uyuşturucu maddeler inhi- sarının teküillerini muvafık bulmadığın- dan Türkiyeden afyon almamakta ssrara karar vermiştir. Fakat nihayet Kartelin ciimdeki stok bitmeğe yüz tuttuğundan uyuşturucu maddeler inhisarile müzake- reye tekrar başlanmasına karar verilmiş tir, Dün uyuşturucu maddeler inhisarma gelen habere nazaran müzakerelere evvel ki gün Pariste başlanmıştır. BELEDİYEDE © | Belediye intihabı Cumartesi günü filen in- tihap faaliyeti başlıyor Belediye intihabatı cumartesi günün- den itibaren bilfül memleketin her ta fında başlıyor. İstanbul belediye intih. batı için hazırlıklar ikmal edilmiş gibi- dir. Belediye kanununun 32 inci maddesi- ne göre intihap encümenleri için mahal. lelerden seçilmiş olan ikişer zat beledi- ye şubelerinde toplanarak aralarında ku- ra ile intihap encümeni teşkil edecek o- lan zatlarıayırırlar, Mahallelerden mü- messiller © seçilmiştir. Aralarında cu- martesi günü okura çekilecek, encü- menler teşekkül etmiş olacaktır. * Cumartesi günü intihap defterleri de | mahallelere asılacaktır. . Defterler alir gün asılı duracak, bu müddet için razlsr dinlenecek, itirazlar tetisik ol duktan sonra, defterler tekrar bir hafta daha asılı duracaktır. İntihabatın teşri» nievvelin ilk cuma günü yapılacağı mit edilmektedir. İntihap evvelce yapılmış olan son tah- riri nüfus üzerine icra edilecektir. Yani) 68 âza seçilecektir. | Kadın kapıcılar Han, apartman kapıcılarının bundan yonra, munbasıran erkeklerden olmar" | için bir karar verilmiştir. Kadın kapıcı- ler, vazifelerinden çıkarılacaklardır. Yük arabacılarının bir itirazı Gürültü ile mücadele için verilen k. rarlar arasında yük arabalarının teker eklerinin lüstikli olması kaydı konmuş- tu. Yük arabacıları bu karura itiraz ode- rek, yük arabalarının yaylı bir kısmının olduğunu, mühacir azabalarının da bu kayıttan istisna edilmesi lâzem geldiğini ileri sürmüşlerdir. Belediye bu müraca- ta tetkik etmektedir. Eylül maaşı a ema tevziine cumar (iş Bankasından alman cetveldir) 29 Ağustos 934 AKŞAM FİYATLARI A SFİKRAZLAR TAHVİLAT atkraa dahili Rahme 1118 1 irani Mümessil 455 «MC zise Mh 3s ». MM. 2. ME 4 ESHAM İş Bankası Nama 10 4 Reji kuponu lee 10 $ Tale a Anadolu Hisse 2725 Şir. Hayriye o 1525 Ş eğrk mecan ÇEK FIYATLARI Londra NUKUT” “Satış ) Kuruş 170 “7 106 2 629 26 20 F. Franuz 1 Dolar 21 Kur, Çek, 1 Şile, Av, 1 İsterlin 20 Liret 20 Leva 20 F. Belçika 20 Dr 1 Florin 20 Llavişre İ Peseta İ Mark 1 Zaleti 20 Ley 20 Diner 1 Cernsvig Alim Mecidiye Banknot şinciyiz, Birinci Yunan, ikinci Yu- goslav, üçüncü Romen, dördüncü Bulgar, beşinci Türk, altıncı Arna- vutluk, İ geçen cumhuriyet bayramında mühim | için memlekete ithallerinde ndolayı şeh-| MAHKEMELERDE Rüşvet davası Mürip ve Remzi Beylerin Se m bile iti-| muhakemelerine bakı:dı Dün üçüncü ceza mahkemesinde eski komiser Mucip beyle Remzi beylerin ve bu iki memtra rüşvet vermeklen suçlu kıvırcık Maryam, Sas bahat, Gülizar, çaycı Hatiçe hanımlarla rüşvete tavassut etmekten suçlu, güzel gözlü Maryam ve sütçü Todorinin mu hakemelerine dün devam edilmiştir. Muhakeme başladığı zaman suçlalar- dan Remzi efendi kendisine isnat edilen suçun Mucip beye isnat edilen suçtan ay rı olduğunu, fakat bütün tahkikatın Mu- cip beyin suçu etrafında cereyan ettiği- ni söyliyerek mahkeme tahkilatının iken di suçuna da teşmil edilmesini, bü yüz- den tahkikatın uzamamasını, kendisine isnat edilen suçta muhbir vaziyetinde | bulanan Merzuka hanımın şahit sıfatile dinlenmesini istemiştir. Bundan sonra eski ikinci şube müdü- rü Demir bey şahit olarak dinlenmiş, cür İ mü meşhudu nasıl yaptıklarını anlatmış ve üzerinden paralar çıktığı zaman Rem zi Beyin bu paraların kendisime Hulüsi beye verilmek üzere teslim edildiğini | söylemiştir. Macip beyi de bu hâdiseden evvel iyi bir polis memuru olarak tan ğını ilâve etmiştir. Bundan sonra elyevm Eskişehirde bulunan Nevin isminde bir kızın ifadesi okunmuştur. Bu kız ifnde- sinde haftada otuz beş lira ; ğini, fakat gözile görme-| ektedir. Muhakemede gü- zel gözlü Maryamın vekili bu suçun affa tabi suçlarda nolduğunu, binaenaleyh takibatın devamına mahul bulunmadığı nı söylemiştir. Mahkeme bu hususta ka- rar verilmek üzere muhakemyi başka gü ne bırakmıştır. Eroin kaçakçısı bir sana yatacak Dün sekizinci ihtisas mahkemesinde bir eroin kaçakçısı daha mahküm edil. miştir Eroin kaçakçılığile mazmun ola- rak sekizinci ihtisas mahkemesine veri- len Ardaş, bu suçu yaptığı anlaşıldığın-| dan bir sene hapse ve 200 lira para ceza- sına mahküm edilmiştir Kaçakçı kadın Pireden Hmanımıza gelen Regel Ca- vols vapuru yolcularmdan Matmazel Te | odoranın üzeri gümrük kadm memurları tarafından muayene edilmiş ve dikişle | tutturulmuş eteklik şeklinde yarım kilo | kadar ipekli kumaş bulunmuştur. Mat. | mazelin eşyası arasmd ayastık kılıflarma dikilmiş olduğu halde yine yarım kilo i- pekli kumaş bulunduğundan kadın mah- kemeye verilmiştir. Ampullarden çı çıkan java .Gümrükteki sekizinci ihtisas müddeiu mumiliğince yapılmakta olan bir kaçak» çılık tahkikatı neticelenmiş, şehrimizde- ki Rus etaocidölumv- mf. yoncu ve üç memur ihtisas mahkemesi- ne verilnişlerdir. Öğrendiğimiz göre, hâdise şudur: Rus ticaret mümessil mikdarda ampul getirtilmiş ve gümrük| resmi ödenerek piyasaya (çıkarılmıştır. Fakat ampullerin üzerlerinde sarılı bulu nan v miktarı 20 bini aşah cigara kâğı- dından dolayı tahkikat yapılması icap etmiştir. Bu madde, inhisara tabi olduğu rimiz Sovyet mümessilleri M. Mihail Pet roviç ve M. Tenavi Pavloviç ile bunları piyasaya çıkaran komisyoncu M. Hanri ve diğer üç gümrük memuru hakkında | izumu muhakeme kararı verilmiştir. Ba | hâdiseye git davanın görülmesine eylül. | lin beşinde sekizinci ihtisas mahkeme! sinde başlanılacaktır. İ kaya iştirak edem eserlerden bir EKONOMİ Bakır yolu baren satışa çıkarılıyor Ergani bakır yolu isükraz tahvilleri C tertibi bugünden rılmaktadır. Cümburiyet Merkez Banka- sı ve diğer bankalar da bugünden itiba- lacaktır. Yalnız A ve B| alanların baklarının ilk dokuz gün tah- yil satışı yalnız erki tahvilleri bönül olan lara yapılacaktır. Bundan sonra 30 eylül alışamına kadar tahvil satışı umuma de- vam edecekti C tertibi tahvilleri 12 milyon Firalık Ergani bakır yolu ietikrazmın son tertip tahvilleri olduğundan, bu tahvilirci al mak için bilhassa mali müessezat arasın da büyük bir hareket vardır. Bu hareke- te evvelce olduğu gibi halkın da iştirak edeceğinden şüphe edilmemektedir. Lâstik - deri -ihti.âfı Lâstik fabrikalarile ayakkabı ve deri sanayiçileri arasındaki rekabetin her iki sanayiin ve memleketin meufaatlerine uygun bir şekilde halli için teşekkül e- den komisyon cumartesi günü de bir iç- tima yapacak ve raporun hazırlanması- pa devam edilecektir. Müsabakada Yolsuzluk yok Gümüş para müsabakası hakkında Maliye müs- teşarı Faik Bey ne diyor? Bir müddettenberi şehrimizde bulu. nan maliye müsteşarı Faik bey dün darp| ş, darphane ve damya mat-| baası işleri ile meşgul oluştur. Son gümüş para müsabakası müsaba- kaya iştirak eden ressamlar arasında bazı itirazlar serdini mucip olmuştur. Müsa- bakaya iştirak eden sanatlârlardan bir banım beğenilen eserin güzel olmadığını | üzerinde değişiklikler yapılması icap et- tiğini, bir erkek sanatkâr da zarfların kendilerine kapalı olarak iade edilmesi icap ettiği halde açık olarak inde edildi- ğini söylemektedirler. Faik bey bu hususta demiştir — Vekülete böyle bir itiraz vâki olma mıştır, yapılan müsabakada ve tihabı işinde hiç bir yolsuzluk görülme. mektedir. Jüri heyeti bu eserleri pek bi-| tarafane tetkik etmiş, eserlerin içind bi- rinciliği kazanan tabit edildikten sonra vökâletin bu eseri muvafık bulmaması ihtimali düşünülerek bir de ikinci eser söşilmiştir, İkinci olarak seçilen bu eser lerin de sahiplerine ait zarflar açılmıştır. Zarfınin açık iade edilmiş olması eser sa hibinin ikinciliği kazanış olduğunu ifa- de eder. Maliye vekâleti henüz gönderilen eser | ler üzerinde kararını vermiş değildir. Teknik noktai nazarından b weterler ü- zerinde tetkikat yapmaktadır. Bunler ü- zerinde bazı değişiklikler yapılması ihti- mali olduğu gibi tasvip edilmesi ihtimali de vardır. Henüz verilmiş bir karar yok» tur, e Limanlar umum müdürü Ankaradan geldi Ankaradan şehrimize gelip İletisat Ve kâletinden aldığı direktif üzerine Anka- raya gitmiş olan limanlar umum müdürü Muhsin Naim bey şehrimize dönmüştür. Muhsin Bey dün sabah deniz tücaret mektebini ziyaret ederek öğleye kadar | meşgul olmuştur. Iş Bankası sergisi Halk tarafından büyük bir alâka ile karşılandı ———ç—-ğ-—oe Sergiyi hergün binlerce kişi geziyor ve istatistikler önünde durup not alıyor iş Bankasmın Galatasaraydaki sergisi, | fa şt olan bütün tablo, tasarruf açılalı dört gün olduğu halde Türkiyede | Jerde hiç bir serginin görmediği muazzam bir kalabalığın tehacümüne maruz kaldı. İş Bankası sergisi, bütün şehirde günün mevzuu olmuştur. Halkın coşkun ve ya- kından alâkası, daha ilk günlerde en yük tahmin derecesini aşmaş bulunuyor. nde satış yapılmadığı, çalan bulundu- rulmadığı ve eğlenceler tedir, Bu iftihar edilecek metice, böyle ciddi bir sergiyi kurmak için sarfolunan bütün emeklerin hakikaten yerinde oldu ğunu göstermektedir. Serginin büyük bir hususiyeti de Tür kiye İş Bankası tarafından, kendi kendi- be eme maksadile kurulmadığının pavyonda en samimi, en kilde tebarüz ettirilmiş olmasıdır. gr bu mezakette o derece ileri gitmiştir ki, ba- zı lüzumlu istatistiklerde bile diğer tica- ri ve mali müesseselere ait olan kısım- ların teferrüat halinde bulundurulması- na razı olmamıştır. İş bankası ile banka a Haşlama in kat kat muamele ve arı ancak yekünlarda anlagimektnder ez Buna mukabil memleket işi olan her mesele üzami bir ehemmiyet ve İtina ile canlandırılmıştır. Meselâ tasarruf pavyonunda halka sadece tasarrufun Türk milleti için iktisadi ve siyasi bir zaruret olduğu izah edilmiştir. Tasarruf grafik abekima İğ bmnkkisi bdşo ie lerine çağıran tek bir satır bulunmadığı gibi halka tasarruf hamlesinde bir sem- bol haline gelen İş Bankası kumbarala. rından bir tek nümune bulundurulma- giyi ziyaret eden herkes her pavyonda kolaylıklar gö: ve izahat verme- ğe made memurlar görerek memnun kalmıştır. Bu izahat halkım alâkasını arttırdığı dün de bir çok şekillerde mü- şahade edilmiştir. Bir çok kimseler ser- gide notlar da almışlardır. Bulundurulan de akan hareketli istatiştikler önünde du Tarak -sualler sormaktadır. Bu istatistikler Alpnlla şeker fabrika- sının 1933 senesinde köylüye ve pancar zürrama: 4 milyon 125 bin, muhtelif ver gilete: 1 milyon 830 bin 861, memur ve amelesine 1 milyon 572 bin ime makliya: ve şimendilere: 710 bin 482 bin 136, hissedarlarına: kir cemiyetlerine de 31 bin diğini göstermektedir. Bu pavyonda kelle şekeri şeklinde ve üzeri haliki İe sıvanmış istatistik. ler de büyük bir alâka uyandırmıştır. Bu istatistik ziyaretçilere şunu anlatmakla ri Alpullu şeker fabrikasda 1926 sene sinde 484 amele çalışmış 459 ton şeker Tira ver- ŞİRKETLERDE Rıhtım şirketi Devrediliyor Hazırlıklara önümüzdeki ay başlanacak Rıhtım şirketinin satın alınması husu- sunda yapılan müzakerelerinesasta an- laşman ile neticelendiği malümdur. Oğrendiğimize göre, rıhtem şirketi bü tün tesisatı ve şirkete ait binalarla bera ber önümüzdeki sene başlangıcından iti- baren hükümete geçmiş olacaktır. Sene- vi 2,5 milyon Fransız frangı ödemek ü- zere 40 senelik bir anlaşma temin edil. miştir. Rıhtım şirketinin hükümete dev- ri hazırlıklarma önümüzdeki ay içerisin- de başlanması mukarrerdir. Devir işleri kânumucvvel sonuna kadar tamamlana- caktır. Bu hususta şirket direktörü M. | Knoş ile tamamlayıcı mahiyette temas- lar devam etmektedir. MAARİFTE Maarif Vekili Üniversitede Dekanları iştirakile bir toplantı yapıldı Maarif Vekili Abidin bey dün üniversi tede meşgul olmuştur. Vekil beyin riya- setinde dokanların iştirakile bir toplantı yapılmış, bazı mübayant işleri görüşül müşür. ümmi kayıt kapandı ve orta mekteplerde dün akşam- ii itibaren kayıt ve kabul kapanmıştır. Mamafih kadrolar müsait olduğu tekdir de yine talebe alınacaktır. Hukuk iakü:tes, dekanlığı İstifa eden hukuk fakültesi odekanı Tahir beyin yerine profesör Sıddık Sa- mi beyin getirileceği sölenmektedir. Ye- ni dekan tayin edilinciye kadar, Tahir bey bu vazifeyi vekâleten yapacaktır. Bir lise kapatıldı Şehzade başındaki Türk sesi, yolsuz müamelesinden dolayı Maarif Vekâleti tarafından kapatılmıştır. Mektebin son sınıf talebesi bakalorya imtihanlarım Pertevniyal lisesinde vereceklerdir. Kadırğadaki lalebo yurduna alınacak taleba Türk Maarif Cemiyeti talebe yurdu mü dürlüğün, 1k a ie evvelin birinde açflacaklır. Daha evvel talebe alınmasına tamir dolayısile imkân yoktur. 2 — Yurda ancak yüksek tahsil tale- besi almacak ve yer kaldığı takdirde li- selerin ton devresinde bulunanlar da ka- bul edileceketir. Asıl olan ücretliliktir. Fazla yer kalırsa fakrühalleri olanlar da alınabilir. 3 — Bu sene yurda alınacak talebe talimatnamedeki vasıfları tamamen baiz olacaklardır. Onun için yurda girmek ii tiyenler şimdiden müdürlüğe müracant- la vesikalarmı göstermelidirler. 4 — Eskiden yurtta bulunup ta sıla- ya giden talebe dahi yeniden almıyor. muşçasma tetkike tabi tutulacaklardır. 5 — İstanbulda bulunmıyan talebeden yurda girmek istiyenler yurt müdürlüğü in in e rine ler, in girebilip giremiyecelderini anlamadan ve kendilerine yatacak yer temin etmeden İstanbula gelecek olanların kabul odil- medikleri takdirde müşkül vaziyette ka- lacakları düşünülerek şimdiden dikkatle- rinin celbine lüzum görülmüştür. İktısat ve ticaret mekte- binin yeni programı Şehrimize gelmiş olan ticaret umum müdürü İsmail Halkı bey dünden itiba- ren yüksek ticaret mektebinde meşgul olmağa başlamıştır. İsmail Haklı bey bu sene yeniden tanzim edilecek olan yük- maktadır. Küçük haberler * Malül gaziler Ankara merkezinin İstanbul şubesi derneğinin ca günü senelik kongresi sant 14 te ümiver- site konferan salonunda yapılacaktır. lâyet baytar müdüriyetince sene tertip edilmekte olan, ehli han Sergi E- sergisi bu sene de an çirak diri tanzifat ahırlarında bir teşrini evvelde açılacaktır. İcap eden tedabir için ihzara ta başlanmıştır. ———— istihsal edilmiş iken 1933 te zmele adedi 81737 ye, şeker istihsali de 38,000 tona çıkmıştır. 1933 te pancar ekenlerin mik- tarı da 10311 re baliğ olmuştur. Pavyon daki Eskişehir, Alpullu ve Turhal fabri- kalarının resimleri de dikkatle tetkik olunmaktadır. Turhal fabrikasının işle meğe çalışması ile memlekete bir kilo bile hariçten şeker girmesine ihtiyaç kalmı- yacaklır, Şehrimizde bulunan seyyahlar da dün grup halinde sergiyi ziyaret etmişler, Türkiyede gördükleri böyle modern ve teknik bir sergi hakkmdaki intibalarını ancak takdir ve hayranlıkla ifade edebi. leceklerini tekrarlamışlardır. Hava saltanatı Bugün 30 Ağustos Zafer bay ramile birlikte Tayyare bayramın da katluluyoruz. İstiklâl cidali za ferinin yıldönümüne bir tayyar, bayramı kadar yakışan şey yoh tur. Çünkü tayyare istiklâlin & kendisidir. Teşahhus etmiş be timsalidir. Tayyare, önünde se istemez, mâni istemez; yol iste mez; karışan istemez. Pervasız v korkusuz, korkunç enginlerin na mütenahi boşlukların hâkimidir. Ve bu boşlukların üstünde toprağa verdiği istiklâl, daima çe lik kanatlarının gölgesi | altında kıskanç, titiz bir kartal gibi muha- faza eder ve korur, Tayyare bir memleket için her şeydir. Tayyare harp için | lâzımdır. Müdafaa ii için lâzımdır. Sulh için Hülâsa bütün setleri, b. rapları ve bütün saadetleri ile me deniyet için lâzımdır. Bir yazımızda tayyare dünyayı küçülttü, ömrü tabüyi uzattı de. miştik. Tayyare o bundan maada beşere daha birçok yenilikler tat- tırmıştır. Tayyare mevsimleri yok etmiş güneşe meydan okumuştur. Tasavvur edin: Bugün yağmurlu ve bulutlu bir havada bir çelik kanadın sine- sine yaslanarak yükseliyorsunu: altınızda toprak git gile küçüli yor. Ve o küçüldükçe rüyetinizin zaviyesi sanki bir dev adesesi tak mış gibi (o büyüyor... Ve nihayet bulutları yararak üste çıkıyor ve bulutların pamuklarını yatak ya- parak uzanıyorsunuz... Üzerinizde artık o kasvetli, ha: ranlık kubbe yoktur. Güneş gözü- nüzün, semanın maviliği gönlünü. zün içindedir. Ve bulutların üs- tünde mesafe o mefhumunu sıfıra indirerek gidiyorsunuz..... Bir tren le giderken saatte 100 kilomeire- de dayduğunuz baş dönmesi, bu- latların üstünde semanın altındaki lâyetenahilik içinde 30 kilometre - de katiyen yoktur. Ve bir zaman gelip te bu 30 kilometre beş yüz, altı yüze çıksa bile, hiç bir süratin farkına varamıyacağınız muhak - kaktır. Çünkü gözü esir eden mad denin bütün bağlarından kurtul. muşsunuz ve ebediyetin, nâmüte- nasinin zaman ve mekân bilmiyen azameti içine atılmışsınızdır. İstiklâl zevkını bundan büyük, bundan açık bir mânada size tat- tıran bir kuvvet tasavvur edebi- lir misiniz? Ve toprağa indiğiniz zaman, muhakkak ki toprağın O kokusu, toprağın maddesi, ve toprağın kut veti sizi daha çok saracak ve daha çok sarhoş edecektir. Boşluklar i- çinde mütemadiyen rüya gören ! gözleriniz, maddeye temas eder e: mez size daha çok mânalar gös- terecek ve sizi daha cazip bir öle- me sevkedecektir. Kendisini birdenbire ihtişam ve servet taşan bir | kâşanede bulan bir fakirin şaşkınlığı ile ona sarı- lacaksınız; toprağı sevecek ve top- rağa bağlanacaksınız, bu kuvvetli bağ işte kuvvetini semaların istik. lâlinlen ve semaların enginliğin « den almıştır. Bunun için ebedi- yet kadar sağlamdır. O zaman motörün oğultusu i- çinde sessizliğe alışan kulakları - nız, toprağın üstünde her hangi bir musiki nağmesinden daha çok zevk alacak. Rüzgârların cilâladı- ğı ve oyduğu koklama ve hissiniz, bir papatyayı başka bir hırsla kok. layacaktır. Onun için tayyare hayat mâna- sında en büyük bir istiklâl , en büyük zevk ve en büyük bir aşk. Krikaşiyirrimie! »ğ zafer ir, Zaferin yıldönümünde tayyare. ye sade harp için değil fakat sulh için de ayni heyecan ve ayni iman ve aşkla sarılmalıyız. Mümtaz FAİK ———— Tahran büyük elçimiz Tahran büyük elçimiz Enis bey dün mezunen şehrimize Enis bey, Atinada bulunan ailesini aldıktan sonra tekrar Tahrana gidecek! Ebeler Birliğinde toplantı Ebeler birliği merkezi olan Divanyolundaki ocaklar merkezinde fevkalâde birlik reisi nin yerine yedek âzalarm intihabı yapıl mmuştar. Bundan başka pratik ebelerin doğum- lara verdiği zararlar için haklarında ta- kibat yapılmak üzere sihhiye müdüriye- üne müracaat edilmesine karar verilmiş- tir. Derneğin bir senedenberi teşekkülü dolayısile Türkiye dahilindeki doktorla. ra derneğin teşekkülü bildirilmesine de karar verilmiştir. 'eni heyeti idare on beş gün sonr toplanacaktır. 15 m