27 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Benim istidatsızlığım Haftanın yazısı Bir hayli helecan ve heyecan dan sonra İstanbulun 61 gözdesi- nin kimler olduğu anlaşıldı. Ben bu 61 lerin içinde olmadığımı iyi bildiğim için doğrusu pek telâş et- miyordum amma, bazılarında im- tihan numarasının o okunmasını bekler gibi bir heyecan olduğunu İ görüyordum. Şimdi artık her tür- lü helecan, heyecan duruldu. Her- kes kadrini anladı... | İstanbullu- lar kimleri iş başında görmek ve kimlerin kendi | hesaplarına söz | söylemesini, yahut söylememesini | istediklerini gösterdiler... Ben de | kendimi güya Istanbullu sanıyor- dum. Büyük babamdanberi Istan- bulda doğmuş büyümüş olduğu - mu ileri sürerek hemşerilerim- den hiç olmazsa bir tek rcy olsun veren bulunur diyordum. i“urun - tu imiş... Anlaşıldı. Zaten öteden- beri söyledim, gene de söylerim. Bende bu çeşit işlere istidat yok. Halkın reyini o kazanamıyorum. Peşimden bir tek adam gelmiyor ve fikrimi kimseye kabul ettiremi- İ Yorum. Her vesilede müşahade et- tiğim bu hakikat bu sefer de ken- dini gösterdi. Size bir vak'a ania- tacağım; i Dört beş sene, belki daha ziya- de oluyor. Bir gece Beyoğlunun Yan sokaklarından © birinde bir Yangın oldu. Ateş | ziyadece idi. Su da kıt olduğundan telâş edil- di. Vali Muhittin Bey geldi. Dört yüz metre hortum döşeyerek Taksimdeki Rum kilisesinin sar - micından su getirdiler... Caddede heyecan vardı. O esnada o bizim (Selâmi İzzet) e rast geldim. Ateş Püskürüyordu. O kadar ki onan Mleşi, yangının alevinden fazla i- di. Yana yakıla anlattı: / Yangına gittim, lar öalikalılar. Ganeldci ol - duğumu söyledim. Valiye söyledi- ler. Beni zorla yangın hadudun - dan dışarı attırdı... : Dedi ve tabü ağzına (geleni *öyledi. o Hatırımda değil amma Zannederim ertesi günü de (Ak- #em) da bir hayli attı tutta.. (Selâmi Izzet) in Valiyi ve Va- ü Beyin Selâmiyi tanıması işle Bu Beyoğlundani yangın ves..si İ le olmuştu. Bir hayli zaman Selâ- mi Vali Beye kin tuttağumı ha - tirlıyorum. Amma (Akşam) gaze tesi durumuş © Oturmuş bir zatın “inde olduğundan belki bu hisle- Tini kalemine takamadı idi. O de- virlerde, belki ondan biraz evvel her halde hatırımda değil. Ben Vadi Muhittin Beyin pek yakın dostlarından bulunuyordum. Hat- tâ benim şehir meclisine aza ol - Mami da tasvip etmişti amma ben | | Mara kedi geçti. | , Simdi Selâmi İzzet ile e ? in dört sene evvel (o Vali Beyin İ #ehir meclisine girmesini istediği | lerinden idim, Selâmi İz- | $t Bey de gene bizzat Vali Be- Beyoğlunda yangın yerine gir- bile müsaade etmediği bir Muharrir idi... Dört beş sene sonra Jangın yerine giremiyen desi şehir meclisine girdi , ben * her gün validen biraz daha u- v şimdi hasımları demi- kelim fakat sevmedikleri arasına kıshandığımı zannetme- İ menizi rica ederim. Bilâkis mem- Devlet kuşu o civarı uçuyor. Belki bir gün de başıma konar diye sevini- Yorum. Tipkı ikramiye kazanmış Piyango biletinin (o yakınında bir bilet sahiplerinin gibi... la, | alniz zannediyorum ki; (Se- mi İzzet) in muharrirlik hayatı- ii gezfehir meclisi azalığı bir hay- Yapacak... Evvelâ şehir ti- romunu ulu orta tenkit etmek 102 müşkül olacak .. Refik Ah- ket gibi birteviye methetmek te ileri Bezdirecek... İkisinin orta- Ha kimseyi memnun etmiyecek... Le pi ir Kazalar intihabı da Dün bitti Ti : “ Kimlerin seçildikleri bugün belli olacak Istanbulun mülhak kazaları 0- lan Yalovada, Şile, Kartal ve Ça- talcada dün, kaza belediye azala- rı içtima ederek, İstanbul umumi meclisine iştirâk edecek mümes- silleri seçmişlerdir. Yalova iki, Çatalca üç, Şile bir, Kartal bir aza olmak üzere (7) aza seçilmiştir. İstanbul umumi meclisi, azası İstanbulun (61) azasile beraber, bu şekilde (68) e baliğ olmuş- tur. Şehirde olduğu gibi, bütün mül- bak © kazalarda da, Cumhuriyet Halk Fırkası namzetleri kazanmış- lardır. Mülhak kazalardan işti - râk edecek mümessillerin kimler olduğu bugün anlaşılacaktır. İstanbul umumi meclisi bir teş- rinisanide, ilk toplantısını yapa- cağı için, o vakite kadar bütün a- zalar, şehrimizde toplanmış ola- | caktır. Azaya intihap mazbatala- rı tamamen gönderilmiştir. Ayrıca belediye riyaseti tara- fından, o kendilerine birer davet tezkeresi gönderilmiştir. U! meclisin ilk toplantı - sında daimi encümen, divanı riya- set, ve ihtisas encümenleri intiha- batı yapılacaktır. Daimi encümen intihabatıma bilhassa ehemmiyet verilmektedir. ee ii «Daimi encümen lan mü- rekkeptir. Kanuna göre, bu sekiz azadan ikisinin ayrı ayrı mülhak kazalardan olması lâzımdır. Bina; enaleyh daimi © encümene, şehir mümessillerinden ancak altı zat girebilecektir. Eczanelerin kapanma saati Belediye, eczanelerin saat 21 kapanmalarına karar vermiş » | de v. Bu hususta pratik farmakolog- lar birliği reisi Ahmet Nuri Bey diyor ki: — Sıhhiye vekâletine müracaat eczanelerin saat 'kapanma- sına müsaade ettiği bildirilmekte- dir. İstanbul belediyesi daimi en » dümeni henüz kal memiştir. Kararını bekliyoruz. Cu- ma meselesine gelince, nöbetle ec- zanelerin kapanmasına bütün ec- zane sahipleri taraftardır. Vekâ- lete bunun için de müracaat edil. miştir. Vekâletin müsaadesini bek- liyoruz.,, (ş Bankasından alınan cetveldir) 25T. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI İSTIKRAZLAR SAHVILAT,. etik hali S9 Rah kayan çi İ AnMümemil A5 Unitürk 2956 $ AmTakvili Ili 4585 ö 20 m ME 480 m 2080 ESHAM nkası Nama 10 $ Reji kupomuz 225 e Barkame “10 Tekalan 1030 97 $ Terkos 1025 Çimente 1370 55 $ Teühatdey. 0 3116 $ Şark de, OASEE Anadolu Mise 27,50 $ Balya 15 SN layriye © 1880 $ Şark m ocan GSO ÇEK FİYATLARI . 627,25 $ Prağ 1902 Para 1206 $ Belgrat 3439 Milano MİLLİYET CUMARTESİ Cumhuriyet yapılan Dün Ankaraya giden Cumhuriyetimizin 11 inci yıldönü- münü kutlulamak için İsta yapı: lan hazırlıkların dün mühim bir kısma ile mal edilmiştir. Yapılan taklardan bir çokları bitiril. miş, ve bütün caddelere inkilâbin veci. zelerini gösteren kürmızı levhalar asılmış tir, Bunlardan başka şehrin en işlek yerle. rindeki direklere büyük — levhalar asıl. mıştır. Işıkla arkasından ziya verildiği zaman okunabilecek vaziyette bulunan bu levhalarda da cumhuriyetin 11 in. ci yılında yapılan mühim işlerden bahse, dilmektedir. Pazar günü öğleden sonra bütün şehir resmi daireler ve bütün hususi müessc- selerle dükkânlar, evler icâmilen donsna- caktır. Apartımanlarda oturanlardan herke; kendi dairesinin harice bakan — kısmını donatacaktır, Resmi daireler, memurla- İ rin cumhuriyet bayramına ait hazırlıkla. rını ikmal edebilmesi için erken tatil edi. lecektir. Akşam bütün o müesöeseler ışıklarla tenvir edilecek, hususi o müesseseler de ışıklarını yakacaktır. Minarelerde de cumhuriyet bayramı şerefi in kandiller yanacaktır. Pa- bütün daireler, dükkânlar, zartesi akçe atiker. gün Beyazıtta cumhuriyet meyda- nında büyük bir geçit resmi yapılacak. ur. Komisyan geçit resmine iştirek ede- cek askeri mektepleri, kıtalar ve lise, | ortameletepleri ile ceraiyet mümessilleri için ayrıca bir program hazırlamıştır. Komisyonun hazırladığı programa na- zaran resmi geçide sant 9 dan başlana- cak ve 1 de nihayet bulacaktır. Geçit resmine iştirak edecek olan mekteplerie askeri kıtalar sabahleyin sekizde Beyazıt meydanında toplanacak. tar, Vali ve belediye reisi cumhuriyet bay- ramı münasebetile makamında tebrilkâtı kabul ettikten sonra Beyazıda gelecek | ve burada toplanmış olan bütün mektep. lerle, hataların ve meydanı dolduran hal- kın bayramını tebrik edecektir. Tebriklerden sonra teftiş başlıyacak ve vali bey ile askeri kumandanlar Be. yazıt meydanda hazırlanmış olan yere re geleceklerdir. Burada Vali bey halkın cumhuriyet bayramını kutlulayacak bun dan sonra istiklâl © marşı çalmacaktır. | Bütün mektep talebeleri ile askeri kıta- kır ve meydanı dolduran halk tarafından istklâl marşı hepsi bir ağızdan söylene- çek ve bunu müteakip vali bey bir nutuk irat edecektir. Nutuktân sonra Üniversite kapısı ö- nüne gidilecektir. & Saat ta m3 da geçit | resmi başlayacaktır. Geçide iştirak ede. cek olan Divanyolu ve Sirkeciden tram-, vay yolumu takiben © istiklâl caddesini geçecekler ve cumhuriyet âbidesine gi- dir Programın ikinci kısmına güre cum- huriyot bayramında geçitten sonra Be. yazıt, Taksim, Beşiktaş, Kadıköy, Uskü- dar ile şehrin diğer mühim meydanların- nutuklar sö; in BEBE... A meclisi azalığında kıdem (peyda etmek isterse artık eskisi gibi be- lediye işlerini de tenkit edemiye- cektir. Çünkü edenlerin hali mey- danda... Eh! Insaflı olalım... Serbestçe | çattığımız belediye mevzuu da e limizden giderse o hemen hemen spor işlerinden başka kronik mev- zu da kalmaz. Onu da her za- man kimse okumaz değil mi? Al olsun. lah yardımcısı BELEK 2! TEŞRİNIEVVEL 1934 bayramı için hazırlık Ankaradaki geçit resmine iştirak ede- i cekizciler ve polisler dün gittiler izcilerden bir grap da bu kürsülerde nutuklar söylenecek- tir. Cumhuriyet bayramı aleşamı bir de ge- ce feneralayı yapılacaktır. Feneralayı iki koldan hareket edecektir. Bir kol Beyazıttan kalkarak köprüden geçip Dolmabahçoden Beyoğluna çıka- cak diğer kol da Taksimden hareket edip Şişane karakolu yolu üzerinden gidecek- tir. Geceleyin de büyük toplantı yerlerin de, şechir tiyatrosunda, sinemalarda ve diğer hafk batipleri tarafından izciler ve polisler dün Ankaraya gittiler Ankarada Cumhuriyet bayramı günü Gazi Hazretlerinin huzurlarında yapıla- cak büyük resmi geçide iştirak için Tür. kiyenin her tarafından olduğu gibi İs. tanbuldan da 1500 izci ile bir müfreze polis dün hazırlanmış olan hususi tren- lerle Ankaraya gitmişlerdir. Maarif Vekâleti tarafından hazırla- nan listeye göre bu izciler İstanbul lise- sinden, Galatasaray lisesinden ve Hay- 'darpaça ile Kabataş | liselerinden seçil miştir. cile? İwgün Ankaraya varacaklar, el muhtelif taraflarını ge- P; günü resmi geçitten sonra Ankara sergisini görecekler ve iki gün içinde Türk inlelâp © merkezinin bütün güzelliklerini seyrettikten sonra gelecek cuma İstanbulda bulunacaklardır. Fakir çocuklara elbise Cumhuriyet bayramı münasebeti ile Himayeletfal cemiyeti Anneler birliği tarafından Ciğnloğlundaki merkezinde fakir mektep çocuklarından 700 talebe- ye pazartesi günü öğleden sonra saat 14 te elbise dağrtacakıtır. Bu elbiseler ön Fük. ayakkabı, çorap, kazak ve şapkadır. Ayni zamanda Süt damlası merkezinde de buraya kayıtlı çocuklara hediyeler verecektir. Alemdar nahiyesi şubesi de pazartesi günü sabah saat 10 da Divanyolundaki Aş evine kayıtlı çocuklarla hariçten mü- yacant elmiş 60 şı mütecaviz çocuğ- ol. bise verecektir. Diğer o merkezlerde de fakir çocuklara elbiseler verilecektir Bu suretle İstanbul vilâyeti dahilin de bayram münasebetile 3500 fakir ve kimsesiz çocuğa yardım edilmiş olacak. tr. Doktorlar arasında Etibba Muhadenet Cemiyeti Dr, Neşet Osman Beyin reisliği altn- da aylık toplantısını yapmıştır. Bu toplantıda yeniden cemiye- te dahil olan 6 azanın kabul res- mi yapılmıştır. Cemiyet azasından Şârk De. miryolları Edirne tabibi Ali Rıza Beyin vefatı üzerine ailesine yar- dıma karar verilmiştir. Etibba Muhadenet Cemiyeti ni- zamnamesinin tadili müzakere e dilmiş ise de, ekseriyet olmadığın- dan 15 gün sonra tekrar toplan - BELEDİYEDE Belediyenin Periye Bankasına borcu Banka ile mukavele yeni meclise veriliyor Belediyenin Perrier bankasından yaptığı 25 milyon Fransız frangı islikrazın ödenmesi hususunda ha- zırlanan mukavele parafe edilmiş- ti. Mukavele yeni şehir mecl il kiçtima devresinde konuşu! tır. Mukavelenin kânunucvvel ip- tidasında tatbik mevkiine konul- ması lâzım gelmektedir. Mukavele şehi: ii vafık görüldü. lanması için belediye reisliğine sa- lâhiyet verilecektir. İşbu şekilde tekemmül ettikten sonra banka heyeti o umumiyesi toplanarak mukaveleyi tetkik ede- cektir. Odun ve kömürcüler hazırlanıyor Havaların serinlemesi üzerine odun fiatleri tekrar o yükselmeğe başlamıştır. 320 kurutan muamele gören meşe odunları bazı mahru- kat depolarmda 350 kuruşa kadar çıkmıstır. En büyük odun ticaret- hanelerinde bile odun 330 kuruşa satılıyor. Halbuki toptan kömür fiatlerin- Günü Şehir ışıkları , Şehir ışıklarının — şehirli üze rinde büyük tesirleri vardır. Şe hirli, şehiri, ışığı ile kalabalığı i- le, sokaklarile ve dükkânların ma- ğazaların camekânlarile sever, Es- ki ramazanlarda kazandığı o emsalsiz rağbet, hep sinemaların, tiyatroların, kahve » hanelerin ışığından doğmuştur. ka Pa Beyoğili im sel gibi a- ık, hep ışığa koşan ir- sanların tehacümünden ileri geli- yor, Şehirli adeta bir pervanedir. Işığa âşıktır. Ve daima onun etra- fında döner. Bundan maada ışık bir emni- yettir. Işık asayiş vazifesini de gö- rür. Bir nevi polistir, Hangi caddede bir ışık görür - seniz orada sanki yolunuzu göze- ten bir polis, bir memur © varmış gibi emniyetle yürürsünüz. İşik size ihbar eder ki, orada sizi bek- liyen, uyanık , namuslu, Bir, veya bir kaç adam vardır. Karanlığın verdiği ürpermeyi, korkuyu, endişeyi bir lâmba, açık bulunan bir sütçü (dükkânı, bir kahve ışığı bir sünger gibi siler. Ve emniyetle yolunuza devam eden siniz. İstanbulun ücra mahallelerinde oturanlar onun için O erkenden, karanlık basmadan evlerine dö - nerler. Sokaklarda kimseye tesa- düf edemezsiniz. Halbuki ışığın olduğu yerde daima | kalabalık vardır, de hiç değişiklik o olmamasıdır. Hükümetin Bulgaristandan kömür getirtilmesine müsaade etmesi, kö- mürcülerin ihtikâr yapmasına im. kân bır; NN Şimdi Bulgar kömürleri dört buçuk, Rumeli kömürleri dört, A» nadolu kömürleri üç buçuk kuru- şa satılıyor. Evkaf Belediyeden seksen bin lira isteyor Belediye ile evkaf arasında mu- kataa vergisinden çıkan ihtilâf son zamanlarda yeni bir şekle gir. miştir. Meselenin esası şudur : Vaktile mukataa vergisinetâbi o- lan binalardan mühim bir kismi belediye tarafından istimlâk edil. miş, bunlardan bir kısmı yıkılarak aralarında sokak ve cadde açtı rılmıştı, Evkaf istimlâk edilen lâktan da mukataa vergisi alma- cağını iddia etmiş, fakat belediye bunların şimdi sokak © haline ko- nulduğunu ve mukataa vergisi alın- masına imkân olmadığını ileri sürmüştü, Evkafın belediyeden is- tediği vergi seksen bin liradır. Bunun üzerine evkaf, belediye tarafından bu emlâk istimlâk edi- lirken bunların tapuya raptedildi. ğini ve buna mukabil tapu senedi verildiğini ileri sürmüş ve tapuya raptedilen emlâkin mukataa ver- gisine tâbi olması zaruri! olduğu- nu tekrar etmiştir. Belediye istimlâk edilen binala- rın hangi yerlerde bulunduğunu ve sokağa ne suretle kalbedildiği. ni birer birer gösterecektir. Evkafın belediyeden istediği bu vergi elli o senedenberi belediye tarafından istimlâk edilen emlâke aittir. EKONOMİ Standardize Mehtabın bir cazibesi de — her türlü şiirden, hayalden, hülyadan aşktan sarfı nazar — içtimaidir. Mehtaplı geceler zifiri karanlık - tan daha ziyade pek çok © insanı sokağa cezbeder. Umumi parklar. da , geniş caddelerde, sahil boy - larında insandan ağlar örer. Şehre hareket veren ışıktır. Zi- yadır. Ziya, insanları evlerine hapseden karanlığa karşı şiddetli bir mücadele açmıştır. Onun için şehirliye serbestlik ve hürriyet vex ren ziyadır. Onu emniyet altında dolaştıran ziyadır. Parisi, Paris yapmakta bir â- mil de elektrik olmuştur. Havasız ampulün içine hapsedilen iki tel, insanı havasına kavuşturmuş - dar. Paris ziya şehridir. Her gece sabaha kadar Citroen'in bin bir türlü ışıkla reklâmını yapan Eyfel kulesinden tutunuz da bütün bul- varları, avömü'ieri, caddeleri ile Paris geceleyin gündüzden daha caziptir. Çünkü gündüzün otabü ziya vardır. Halbuki geceki ziya sun'i- dir. Insan yapmasıdır ve onun i- çin sanatkâranedir. Bu ziyaları gö- rünce insan bedii zevkini de tat- — em Halbuki Parisin gündüz gibi ışığını her i bir kasabada da bulmak kabili * Şimdi Istanbul da yavaş yavaş ziya ve ışık şehri olmağa» başla. dı. Vakıa dükkânların erken ka- panma kararından sonra bir çok kandiller, ışıklar saat yediden iti- baren sönüyordu. Bir çok mahal- lelerde köşe başındaki (o bakkalın emniyet telkin (eden ışığı artık yok olmuştu. Fakat buna mukabil büyük cad- delerde reklâm ışığı artıyordu. Belediyenin yeni yaptırdığı ışıklı levhaların bunu odaha fazla bir hadde çıkaracağına şüphe yoktur, Mal göndereceğiz Portakallar hakkındaki ni. zamname tatbike geçiyor Türkofisi mallarımızın standar- dize edilmesi, yani muayyen boy ve cinslere ayrılması işine ait tetki- katı bitirmiştir. Bu sene portakallar üç e ei Hangi li manlardan il apılacağı da kararlaştırılır. Z Nizamanme ir iki kadar derli ba güne N lar devlet şürasın- İhraç mevsiminde tatbik edile- cek üzüm ve incirin standardize işi İzmirde tetkik edilmektedir. Hazırlanacak nizamname gelecek sene tatbik edilecektir. Fabrikalarımızda çalışacak Türk mühendisleri Yeni fabrikalarımızda mühendis sıfatile çalışmaları ii Bank Diğer taraftan bilhassa piyan- go bayileri dükkânlarının önünü yüzlerce ampuüe tezyin etmişler- dir. Bunlar adeta ışık noktai na- zarından birbirlerile yarış ediyor- lar. Bir de sinemalar..... Şehir ışığı namına İstanbulda aşağı yukarı bunlar vardır. Zavallı İstanbullular, ışık hak- kındaki talilerini de aşağı yukarı gene tali di la bulabili- yorlar... Mümtaz FAİK memleketlere gönderileceklerdir. Umumi müdürlük talebelerin gön- derileceği yerleri yakında | ta- yin ederek keyfiyeti İstanbul şu- be müdürlüğüne bildirecektir. Ankara sanayi sergisi Ankarada sanayi sergisi bazır- lıkları bitmistir. Sergide Lausanne' dan evvel ve Lausanne'dan sonra ismindeki mukayeseli paviyon ik- tisadi inkişafımızı canlı bir surette göstermektedir. İş bankasının sermaye terakü- müne ait kumbara afişleri pek mükemmeldir. Sumer, Ziraat ve Merkez bankaların paviyonlar?