1 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni Umumi meclis bugün ilk defatoplanacak, Valinin açılış nutkundan sonrariyaset diva- nı ve encümenler seçilecek. Macaristan Başvekili M. Göm böş yakında Avusturyaya ve Romaya giderek siyasi temas- 1 Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT arda bulunacaktır Müdür : 24318, Yazı işleri müdürü 4 24318. İdare ve Mauban: 24310, FİATI 5 KURUŞTUR. 9uncu sene No, 3136 PERŞEMBE 1 T.SANI1934 DE G | Balkan ROEİA kuvveti | Eğer bir gün sulh bozulur- sa bu bizlerin civarında olmıyacaktır! Ze mühim kararlar danileik ann, Gazi Hz. dün Balkan hariciye nazır- ları şerefine bir çay ziyafeti verdiler M. Titülesku, muhabirimize, mühim kararlara varıla- cağını söyledi. Kabul resminde müzik çalmamıştır ANKARA, 31 (A-A.) — Reisicumhur Hazret- sında irat edilen sutukları takiben sma ile alâkadar leri bugün Çankaya köşkünde Balkan itilâfı hükü- devletlerin milli marşları çalınmıştır. metleri hariciye nazırları şerefine bir çay ziyafeti ver- Gazi Hazretlerinin ziyafetin sonunda mişlerdir . Bu ziyafette heyeti murahhasalardan maa- li alkışlarla alkışlanmış ve bütün gece atü kütükleri grmu> Ankara Balkan misakı konseyi Könalarını bitirdi... Türkiye Hariciye ekili Tevfik Rüştü Bey ruya iştirik etmek üzere bük mize gelen Hariciye nazırları Şrciine verilen ziyafetteki mutuklardan Miümaa hüküm olan fikir sarih surette tadır. Balkanlarda sulh ve Tr Sulhyolunda yap- tığımız hamleler FT i . Muhterem misafirlerimiz ta eril nutuklar da Ankarada geçen akşam söylemen #u- tkları tebarüz ettiren dci en mübim kütüsiyet, vuzuh ve samimiyettir. Dip- kan yaldızlı cümlelerin arkasına saklar- “enimi sözler söylemişlerdir. Hariciye mazırları o erasında siyasi konferanslari ziyade sulh ve müsalemet Hanna bir tezahür mahiyetini alan Am içtima, yalnız Balkanlarda değil, bütüm © Avrupayı şamil selhperverlik ın ehemmiyetli bir merhalesi talâldsi edilebilir. Balcan omisakı imza ©- Üleli aradan henüz dokuz ay bile geç” açılamazdı ve anlaşmayınca temin edilemezdi. Nasıl ki » diğer memleketleri terakki yolunda haylı ilerlemiş, mad- görmek » Balcan misakının bir hedefi, Balkanla- ün ödimiştir. Geçen şubatta Atinada imzalamak için toplanın Harici Bazıları, yeni damışmıyorlar, harp Ser veliz ay ve sekiz yün gibi ksa bir aman içinde büyümüş, genişlemiş, de- ve bir an'ane halimi almıştır. Küvvetinden © kadar eminiz ki bunun baik dostluklara örmek © olmasını da Üemekteyiz, Ahmet ŞUKRU , ekserya malesatlarını bir La- | Arıkarada tarafından ümmet — | de bulunmuşlardır. ya Hariciye nazır vekili buyurmuşlardır. Siyasi faaliyet ANKARA, 31 (Telefonla) — Tevfik Rüştü Beyin misafir nazırlar şerefine dün ge- ce Ankarapalasta verdiği ziyafeti takip eden kabul resmi siyasi büyük bir faaliyete sahne olmuştur. ES bul resminde müzik çalmamıştır. Ancak ziyafet sena- SLM A Deniz müzakereleri ve Japonya harpfilolarında müsavat olmasını istiyor Vaşington'daki Japon sefirinin beyanatı LONDRA: 31. A.A, — Vaşington. tan bidirildiğine göre a büyük elçisi M. Sato gazetelere vaki beyanat arasmda, Japonyanm muayyen bir kaç “ne zarlmda Amerika ile bahri müse- vat tesisine muvaffak olduğu takdirde mennun olacağını söylemiştir. VIŞINGTON: 31, A.A. — Japon sefi- ri M. Salto, Japonyanm İngiltere, Ame. rika ve Jsponya harp filoları srasndedci 5-5. 3 mebatimi kaldırmak ve bu dev. İetlerle müsavi kacimde bir Filo yap. miştir , Sefir Japonyama bu müsavatı yapmak için Hizm vesait ve zaman o hususnda ber türlü imtiyazlar vermeğe hazır ok duğumu da ilâve etmiştir. M. Sasto bu- günkü 5-5-3 nisbetinden Japonya öm hissesme düşen aşağı rakamı Japon şeref ve haysiyetini yaraladığını bildir. miştir. Munhede yapıldığı o zaman, Birleşik Amerika Bahrimuhit adalarından bezi: larında istihkâmlar yapmaktan ferugat etmişti. fakat tayyareler yüzünden bu feragetin bugün ehemmiyeti kalınamış- Sefir, Japonyanm © herşeyden evvel deniz kuvvetlerinin hattâ büyük roleyas- ta, azaltılmasını istemektedir. Fodeat o IZMIR, 31 (Milliyet) — lehânde- ki kasadan 35 bin liralık mübadil bonosunun aşırıldığı görülmüş ve der- hal tahkikata başlanmıştır. Eski mü « 3e kâtibi nezaret altına alınmıştır. İki arkadaşının da İstanbulda bulunduk- ları anlaşılmıştır. la Evvelki gün Ankarada açılan da şehrimizde bulunan ecnebi matbunt mümessilleri ANKARA, 31 (A.A.) — Reisicumhur Gazi Mus- tafa Kemal Hazretleri bugün saat 14,30 da Yuyoslav- M. Puriç'i huzurlarına kabul muştar, Hariciye vekili muştur. Ka Japonya mak hususundaki kati iradesini teyit e* Diğer taraftan sefir, bu — devletlerin Japonyanın misbeti derecesine kadar do- manmalarını artırmak için taleplerde bu- hanabileceklerini, bunun o devletler için bir milli haysiyet meselesi olduğumu ilâ- ve etmiş ve demiştir kiz "Japon hell hükümetinin bir talepte | bulunduğu hususunda rüttefiletir Son günlerin dahili karışıklığı ve suikastler (Devamı 2 inci sahifede) İzmirde bir suiistimal İskândan 35 bin liralık bono çalmış | yk yene evvel gene böyle dört bin liralık bono çalınmıştı. Bu işte de kim lerin alâkası olup olmadığı araştırı » kıyor . Satılan bonolardan bir kısmı burada, bir kısmı Trabzon Ziraat ban kasında bulunmuş ve buraya telgraf - la malümat verilmiştir. TÜRKİYE İŞ BANKASI 1934 sanayi sergisine cit intibalar: Yukarıda Başvekil Türkiye İş Bankası pavyonunu gezerken, aşağıda Başvekil mutkunu söylüyor ve sergide verilen izahatı dinliyor. Sabahm üçüne kadar devam eden minde Balkan nazırlarile vekillerimiz ve ecnebi se firler arasmda görüşmeler göze çarpmakta idi. Bilhas- sa M. Titülesko otelin Reisicumbur Hazretlerine mah- sus salonunda İngiliz ve Sovyet sefirlerile ayrı ayrı ve birer saata yakın devam eden mülükatlarda bulun- , Bir aralik Romanyanm muhterem Hariciye mazr- rile görüşmek fırsatını buldum. Beynelmilel şöhret kon- takdirle üzerinde durulan bir konuşma o mevzuu ol kabul res 3 E eid — (Devamı 2 inci sahifemizde) oo TACİ Gazi Hz.nin | Senelik nutku Meclis bugün saat 15te toplanıyor ANKARA, 31 (Telefonla) — B. M. Meclisi yarın saat on beşte dö, düncü içtima başlıyacaktır, Reisicumhur Hazretlerinin söyle - yecekleri senelik nutuk dinlendikten sonra divanı riyaset intihapları ya - İ pılacalıtır. Encümen intih.batı cumar- tesi veya pazarlesi toplanlısında ola- caktır. ira Ski | © Mösyö Gömböş Yakında Viyana ve Romaya gidecek BUDAPEŞTE, 31 (A.LA.) — Gaze teler, ceneral Gömböşün —— yakın Viyana ve Romayı ğ ziyaret © edeceğir İ yarmaktadırlar, “M>-Gömbüş yahatinden avdetin de mebusan mec OM, Gömböş Misi hariciye (o encü- menine Macaristanın harici vaziyeti hakkında bir rapor verecektir. Leh - Yugoslav dostluğu BELGRAT, 31 (AA.) — Leh » Yu. gonlav birliği, M. Göreböşün Varşova» yı ziyaretinin Leh - Yugoslav dostlü- uma mdirilmiş meşum bir darbe ma» biyetinde olduğunu ilân etmektedir. Birlik, uzun bir karar sureti ka bul etmiş ve bunda Macar başvekili- Bin Lehistanı ziyaretini bekbih eyle miştir. Fırka grupu Dün toplandı Kâzım Pş. Hz.nin Meclis reisliğine namzetliği ittifakla kabul edildi ANKARA, 31 (Telefonla) — Far- ka grupu buğün saat on beşte İsmet Paşanın riyasetinde toplanan'ştır. U- mumi riyaset divanı tarafından Büyük Millet Meclisi reisiliğine namzet gös - terilen Balıkesir mebusu Küzum Paşa- sın namzetliği ve umumi riyaset diva &ı tarafından Cumhuriyet Halk fırka # grupu reis vekillerine namzet gös- terilen Tekirdağı mebusu Cemil ve Çankırı mebusu Abdülhalik Beylerin intibapları müttefikan kabul edilmiş- Cemil Beyin roinliğinde müzakere- ye devam olunarak Millet Meclisi ve- is vekilliklerine idare âmir ve katiplik lerine namzet gösterilecek (zevat ile idare © heyeti azası — seçilmiştir. Reis vekillerile idare âmirlerine eski reis vekilleri ile idare âmirlerinin tek gösterilmeleri | kararlaştı Kâtipliklere gelince; frrk: e ulan Ziya Gevher ve A rin yerine Mersin mebusu F. rit Celâl ve Konya mebusu Nemli za- de Muzaffer Beylerle diğer kâtiplerin | tekrar namzet gösterilmeleri kararlaş mıştır. Seçilen grup idare heyeti Aza - sı şunlardır: Dakar (Adana), Rasih (Antalya) Aziz (Erzurum), Abdülhak (Erzin - can), Kılıç Ali (Gaziantep) Ihsan Pa şa (Gireson), Fuat Bey (Kırklareli) Hamdi (Ordu) Rasim (Sivas) Beyler- dir. çok büyüktür M. Titulesko'nun ve M. Puriçin söylediği nutuklar Evvelki ladığım kadar anlamamıştım... M. Titulescu evvelâ dot OYa- goslav devleti reisinin feci surette kat İlinden duyduğu elemleri söyledikten sonra demiştir ki: — Bir fikir yolunda ölenler kahıra- mandırlar. Ve onlar vasiyeti şu tek kelimeden ibarettir: o Devam ediniz. Bunu hayatta bulunduğumuz müddet Şe hiç durmadan yapacağız. M. Titulesco bilâhara Cumhuriyet bayramı münasebetile yapılan mera simden bahsetmiş ve şunları söylemiş- Biri i | M. Puriç ve #1. Titülesko 5 akşam Ankara Palasta Balkan konseyi azaları $e- refine Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey tarafından bir ziyafet verildiğini ve bu ziyafette Tevfik Rüştü Beyin, M. Maksimosun, — Titulesconun ve M. Puriç'in birer nutuk söylediğini yazmış- Hariciye Vekilimizin ve M. Maksimosun nutuklarını dün neşrettik. Bugün de M. Titulesconun ve M. Puriçin nutuklarını dercediyoruz. M. Titulesco dedi ki ? gördüğümüz manzara bizi müteheyyiç etti, Ve istikbalin ne ka- dar asil Türk milletine ve ona karşı sammi bir dostluk besliye- rek mukadderatlarını onan mukadderatına bağlayanlara ait ol- duğuna bize öğretti... Balkan itilâfının kıymet ve mânasını hiç bir zaman dün Anadolu yaylasında eşyaları olduğu kadar ruh: ları da ayni derecede aydınlatan bir güneşin şua'ları altında an “Cumhuriyet bayramında Nutukların metinleri Gördüğümüz manzara bizi müte hevviç etti. Ve istikbalin ne kadar a- sil Türk milletine ve ona karşı sami- mi dostluk besliyerek mukadaeratla - rm onun mukadderatına bağlıyanla - ra ait olduğunu bize öğretti, Dün bize, topraklarımızı ona do « kunmak cüretini gösterecek herhangi bir kimseye karşı müdafaa edecek olan parlak ordunuzu göslermekle kalma * dınız, ayni zamanda sulha bâdir kıl dığınız halsiz kuvvetleri tedarik ey » (Devamı 2 inci sahifede) Yumurtaların kontrolu da bir mesele oldu Yumurtacılar kendi namlarına heyette bulunacak mümessil için ne istiyorlar? Yumurta ihraç nizamnamesi | eş - rinisaninin 24 ünden itibaren tatbik sahasına girecektir. İstanbu! limanm- dan ihraç olunacak yumurtaların kon trolünü yapmak üzere teşkili icap e den heyete, yumurtacılar namına iş tirak cedcek murahhasın seçilmesi için Ticaret odasında bir toplantı yapılmış tar. Fakat gürültülü ve münakaşalı geçen bu toplantıda bir anlaşma be - min edilememiştir. Yumurta tacir ve ihracatçıları ken di namlarına iştirak edecek murahhar sn münavebe ile seçilmesini istemek- tedirler. Nizamname mucibince yumur ta ihracatçılarından Ibrahim Bey in - AAA Bu eser bundan evv: Bütün duyguları Bütün görüşleri Hiç tereddüt etmeden deyebiliriz ki, Katran Kazanı yeni neşri- mevsiminin en büyük, en muvaflak, yerli ve edebi eseridir. hiç söylenmemiş duygu, seziş ve görüşlerle doludur. umuman Odada gürültülü bir toplantı tihap edilmiştir. Yumurta kontrol heyetine Tica « ret odasından bir yeminli elsperin de tayini icap etmektedir. Oda, bu eks- peri henüz tayin etmemiştir. Yumur » tacılar, elisperin tayininde kendi mü- taldalarının da alınmasını istemekte « dirler, Bu istekleri kabul edilmediği için Türkofis merkezine müracaat etmek üzere bir rapor hazırlamağa lardır. Diğer taraftan kontrol heyeti reis- liğine, Türkofis İstanbul şubesinden Şefik Safi Bey intihap edilmiştir. Bu ibtilâflı meselelerin Türkofisçe halle - di umulmaktadır. ge PARMA KATRAN KAZANI Yüzde yüz telif bir romandır Yerli'dir. Romanıdır Çünkü Katran Kazanı yaşanılan ve yaşanılmış olan ıztırap, sevgi ve sergüzeştlerin romanıdır. SA AE ALE Ss