22 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

22 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

z dilimizle Beğendirmek işi de var! Yazıların okuyuculara seodi- rip beğeridirmek, bütün yazarları içlen saran bir kaygudur. . Titiz bir özenti ile üzerine titriyerek ya- zılan nice yazılar vardır ki, oku. | yucusuzluk y ğa atılıp yüzlerine bakan olma maştır. Öz dil yazılarında, yazarların bu kaygusu, bir kat daha kendini gösterse yeridir. Yazarken, kendimizi düşünür- sek yanılırız. Bizi okuyacak olanları yeni di- lin inceliklerine alıştırıncaya kar |' dar, okuyucuların suyunca gilme- liyiz. Yoksa, sesimizi kimseye du- yaramayız... Tarama dergisi, bu bakımdan en son baş vuracağımız kapı ol- malıder. Kama (halk) nun anlayış ve kavrayışına göre yazı yazmanın kolay bir iş olmadığını ancak şim- di sezebiliyoruz. Eskiden — kalıplarımız çoktu. Gelişi güzel içlerinden birini se- çip yazımızı o kalıba uyduruyor- duk, Arap ve Acemceden dilimize geçen söz yığınları görgüsüzlüğü- müzü, bilgisizliğimizi, düşüncede- ki özsüzlüğümüzü kolaylıkla örte- bılıyordu. Bugün ise iş değişti. Kafadan çıkanı, olduğu gibi kâğıda geçiri- yoruz. "Eksiklerimiz, kofluklarımız da böylelikle birer birer ortaya çıkı - yor. Bundan ötürü, kendimizi, var- lığımızdan üstün göstermek ku - runtularına kapılmadan yazmalı - yiz, Öyle ki bu yazıları okuyanlar: — Başka hangisi | yazılsa bu kadar güzel olamazdı... desinler. Yoksa, bilgiç görünmek isle - Zile bir takım yapmacıklara kalkı- şırsak gülünç oluruz. Öz dile yardım için yazılan yas zılar içinde kalburun üstünde ka- lacak olanlara ne mutlu!.. M. Salâhaddin Güngör Konservatuvarın ikinci konseri Ali, İzzet Nezih, Orhan, Mesut Cemil Cemal Reşit ODA MUSİKİSİ Bugün saat 17,30 da eski (Fransız Tiyat- rosunda). Biletler: 30, 50, 75, 100 kuruştur. YENİ NEŞRİYAT Gönül dili “Gönüldili ve bir varlığın bin bir yüzü” isimli Fuat Helüsi Be - yin değerli bir eseri çıkmıştır. Kıy- metli temyiz reislerimizden Fuat Hulüsi Beyin dörtyüz sahifelik bu kitabı gönülden gelme birçok şiir- lerle doludur. Fuat Hulüsi Bey bir hukuk âlimi olduğu kadar ayni za manda bir şairdir. Umumi bir ka- naat halinde olan bu hakikati mü- ellif bu kitabında bir defa daha ha tırlatmış ve isbat etmiştir. Bu de- ğerli kitabı karilerimize hararetle tavsiye ederiz. Fotoğraf haberleri Şehir tiyi Baletler nasıl çalışıyorlar? o Mevzulu çok meraklı bir yazı ile enteressan bir çok fotoğ- ,raflar, ayni zamanda spor, sinema, modaya ait resimlerle (yerli, harici inden birer buca. | Ba AK EEE EEE boa A Eskice « Yenice Ayağında ütüsüz bir pantalon, sırtında lekeli, buruşuk bir ceket, | Başında rengi uçmuş bir şapka, to pallayarak, tütüncünün önüne gel- di: — Ver bir sigara!... Tütüncü, onu tepeden tırnağa süzdükten sonra, parayı peşin ver- mediği için tereddüde düştü: — Hangi sigaradan istiyorsun? Dokuzluk mu on birlik miz ? Kıyafetsiz k hiddetlendi, yüzü horoz ibi, arak: — Ne demek, dedi, sigara derde mez, yenice olduğunu anlamalı... Tütüncü bozmadı: ket yenice uzattı. Müşteri paranın üstünü alıp uzaklaşırken tekrar döndü; camı kıracak gibi bir yir- mibeşlik fırlatarak: — Al şunu bir yenice daha ver! dedi. Sonra, satıcıya mânalı mâ - nalı bakıp ilâve etti: — Biz elbisenin eskicesini giye- riz amma, sigaranın böyle yenice- sini içeriz! Kalakmisafiri Şark Demiryolları EDİRNE İÇİN UCUZ SEYYAHAT 25 Ikinci Teşrin 1934 tarihinde Edir- Benin Kurtuluş bayramı mü ile yapılacak olan büyük merasime, Istanbul ve civar halkının da iştirik edebilmele- rini kolaylaştırmak maksadile, Şark De- miryolları İdaresi tarafından Edirneye 24 İkinci Teşrin tarihinde fevkalâde tenzilâtlı bir seyahat tertip edilmiştir. 24.11.1934 tarih cumartesi günü İs- tanbuldan saat 8,45 de hareket edecek olan 106 No. trene ilâve edilecek husu- si yolcu arabalarile bu seyyahat te min edilecek ve o gün Edirneye gide cek yolculara gidiş ve geliş olarak aşa- ğnda gösterilen fevkalâde tenzilâtir bi- etler verilecektir. İstanbul ve mevakifi mütecaviresi da- bil istasiyonlarla Ispartakule, Hadımköy, Çatalca, Kabakça ve Sinekliden Edirne için gidiş ve geliş 1 mevlci Çerkörköy, Carl, Maral > Söyler Lüleburgazdan Edimeye gidiş ve vag 1 inci mevki 6 — Lira zi inci » . Krkiarel “Kavaklı, Tarak Babaeski, pullu, Pehlivanköy ve Uzunköprüden 1 inci mevki Lira Zi » 3 üncü Yukarda götterilen işbu fotlar si- diş ve geliş ücretlerile bilumum vergi- leri ihtiva etmekte olup tam bilete tabi büyük yaşta olanlara tatbik edilecektir. 4 üaşımdan 10 yaşıma kadar olan ço- cuklara 106-107 ve 322-327 trenlere sa- ilan alelâde tenzilâtir çocuk | biletleri verilecektir. Bu tenzilâtir biletler azimettk, 24 1- kinci Teşrin 934 tarihinde 106 ve 322 trenlerde muteberdir. Avdotte 25 Ikinci Teşrin tarihinden 30 Ikinci Teşrin da hil tarihine kadar Semplon Sör'at tre- mi hariç umum trenlerde o muteberdir. Biletlerin avdet kısımlarınm Edirneden hareketten evvel yolcuların gişeye ibraz ederek, kayıt ettirmeleri menfaatleri ik- tizasındadır. Tenzilâtlı biletler 22 İkinci Teşrin ta» rihinden itibaren Şark Demiryolları is- iyileri, gişelerinde satılmağa baş , İki 15 Ikinci Teşrin 1954 MUDIRIYET ——— ————— — simlerini yazılarile birlikte bugün çı. kan (Fotoğraf Haberleri) mecmuası- nın dördüncü sayısmda bulacaksmız. hâdiselerin hiç bir yerde çıkmamış re- | Okuyucularunıza tavsiye ederiz. Öz Türkçe ile Bilmecemiz Osmanlıca karşılıkların yazdığımız. kelimelerin öz türkçe mukabillerini çek- İemizin boş hamelerine yerleştirerek şekli kesip “Milliyet Bilmece Memurluğuna,, gönderiniz. Doğru halledenler arasında kur'a çekiyoruz ve kazananlara hediye- ler takdim ediyoruz. Müddet: Bugün akşama kadardır. Bilmecamiz 1234567:8 91011 1 — Muhabbet (5). Şart edatı (3). 2 — Tir (2). Kasap (4). 3 — Bahadır, kahraman (5). 4 — Hedef (4). Cevval (4). 5 — Latife, kalbur (4). 6 — Musiki (2). Emsalsiz (5). 7 — Düt, duman (2). Asude, müf > ret (3). 8 — Efe, Aydınlı (6). 9 — Tahta (4). Rabrt odatı (2). Ha- ne, sak (3). 10 — Mayi (4). 11 — İstifham (2). Düzgün yol, 40 - se (6). Yukardan aşağı 1 — Aile ismi (6). Şöhret, lâkap (3). 2 — Ziraat (4). Karadeniz sahilinde bir vilâyetimiz (4). 3 — Herhalde, petrol (3). Katı (4). 4 — Dahil (2). Yemekten emir (2). 5 — Nota (2). 6 — Arzu (5). 7 — Kanun (4). Rabat edatı (2). Çabuk (3). Şart edatı (2), Şüphe (5). Seyyibe (3). Nota (2). Kilim (4). Ust de » İstanbul 4 üncü icra memurluğundan: Tamamı ehli vukuf tarafından üç bin Üç yüz kırk dolruz lira kıymet takdir edi- len Fatihde, Fenerde Kâtip müslahattin mahallesinde Köroğlu sokağında eski 1 m. yeni 17 numerolu hane arttırmaya çi- karılmış olup 10-12-5934 tarihinde şart- namesi o divanhaneye (talik edilerek 29-12.934 tarihine müsadif cumarteşi günü saat 14 den 16 ya kadar İstanbul icra dairesinde satılacaktır. Artırmaya çin yüzde yedi buçuk £ teminat akçesi alımar. Müterakim vergi belediye, vakıf, icarı müşteriye aittir. Arttırma bedeli muhammin kıymetinin yüzde 75 ni bulduğu takdirde ihalesi yapılacaktır. Aksi halde on son arttıranın taahüdü ba. ki kalmak üzere artırma on beş gün temdit edilerek 13-1.935 tarihine müsa- dif pazar günü aynı saatte en çok art- bırana ihale edilecektir. 2004 numerolu icra kanununun 12 inci maddesine tev- fikan ipotek sahibi alacaklar ile diğer a- lâkadarların ve irtifak hakkı sahiple- rinin dahi | gayrimenkul üzerindeki haklarını ve Ohususile ve mesari- fe dair iddinlermm evrak kayıtlarına meleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicillerine sabit olmadıkça bedelin- de paylaşmasından hariç kalırlar, Alâ- kadarların işbu maddei kanuniye ahkâ- mına göre hareket eylemeleri ve daha farla malümat almak ( isteyenlerinde 834-331 dosya numarasile memuriyeti- mize müracsafları ilân olunur, (5026) iştirek iç Bugünkü program ISTANBUL : 18 Almanca ders. 18,30 Fransız tiyat- rosunda İstanbul Konservatuvarı tara- fından verilecek konserin nakli. 19 Şen fıkralar. 19,15 Dünya haberleri. 19,30 Sizan havaları: İyo Sigan orkestrası tarafından. 20 dın saatı: Selma ha- Bem tarafından müsahabe, 20,30 Plâk ile ses musikisi. 21,15 Ajans ve borsa haberleri. 21,30 Radyo orkestrası tara- fından muhtelif eserler. 22 Radyo caz ve tango orkestrası, (Hava müsait ol- dukça garp memleketleri neşriyatı prog: ramımıza ilâve edilecektir). e Li ee 550 m. Talebe hayatı 20051 Hari. 0 Badge aparaımdan i. — Haberler. 22: Şarlalı seri. 22/45: Masahuba. 23: Konserli reklâm. lar, 23,15: Dans dersi, 23,51 Dans masiklak. Khz. LEİPZIĞ, 382 m : Marachnerin oparaların : Haberler ve #por, 23,30 ala 21,35: Neşeli parçalar, Borun haberler kalar, 24,1 481 Ks, BERLİN, 357m. di askili mevyiyet, 18 Mekteli 20 arkaları: 251 Ha berlen iğ Dana Düne 1031 Kr, KONİGSBERG, 291 m. 17: Hali musiki, — Muhtelif bahisler. 20: 23,50: Dama musikisi, 592 Khz. VIYANA 507 m. 18,30 Mali neşriyat, 19,30 Televis- yona dair sözler, 19,35 Haberler, 19,55 Verdi'nin Falstaf isimli operası, 22,45 Aktüalite, 23,10 Plâk, 23,30 Haberler, 23,50 Konserin devamı (Senfonik caz musikisi). 24,45 Şarkılı cazband. TEPEBAŞINDA ŞEHİR TİYATROSU DRAM ve PİYES KISMI feronbel Befiğiçey) Bu akşam anat 20 de ŞehirTiyafrosu MADAM SAN MUM) 2 Komedi 3 Perde 1 başlangıç tablo, Yar zan Viktoryen Sardu ve Emil Moro. Tercü- me eden Seniha Bade NI ri Hanım. 8263 ... Eski Fransız Tiyatrosunda şekili TİYATROSU ÖPERET KISMI Bu akşam saat 20 de BU BIR RUYA Operet 3 perde Yazan: Selma Muhta: H. Besteleyön Ferdi, 8924 ... SÜREYYA OPERETİ KADINLARDAN BIKTIM Operet 3 perde yazan Yusuf Sururi. Loca 200, mevki 40-25. Cuma ukışamı 20,30 da Üsküdar Hale Tiyatrosunda KADINLARDAN BIKTI AYDA Bugün matinelerden itibaren “ i | | İPEK SİNEMASINDA || CLARK GABLE - JOHN BARRYMORE HELEN HAYES - MYRNA LOY - LİONEL BARRYMORE tarafından fevkalâde bir surette temsil edilen GECE UÇUŞUN Fransızca sözlü Metro - Goldwyn süper filmi takdim edecektir. e Yy a gm Buakşam SARAXY sinemasında «ms Son derece nükteli, lâtif ve şen bir komeji müzikal olan IŞIKLAR SÖNÜNCEİ filminin ilk iraesidir. Baş rollerde: ELİSA LANDİ - PAUL LUKAS - ve NİLS ASTHER Bu film, canlı hareket ve vaziyetleri ve açık sahnelerile herkesi hoşuna gidecektir. İlâveten: FOX JURNAL “m5 İstanbul Sıhhi Müesseseler Satınal- ma Komisyonu Reisliğinden: Haydarpaşa Nümune Ha stanesi için lüzumu olan Gi ton Kriple Kömürü müteahh idi teahhüdünü ifa sinden 27-11-934 salı günü saat 14 de pazarlıkla satm alım caktır, İsteklilerin müracaatları. (7929) # ISTANBUL BELEDİYESİ İLANLARI İstanbulda Mercanda Fuat paşa caddesinde Yangm rinde Darüssüade ağası Mektebi için İdarei hususa n senet ahzı için İdareye müra caatta bulunulmuş isede tapu kaydı olmadığından senetsiz tasarruf ahkâmına kiyasen nede rapt edileceğinden bu yer © hakkında tasarruf iddeasi8?! da bulunanlar varsa vesaiki tasarrufiyelerini hamilen tari ilândan itibaren 15 gün zarfın da 6102 mühimme numarasi” le İstanbul Tapu baş memurlu ğuna müracaatları Me Si b 7 Selimiyede Askeri Satınalma Komisyonundanı Aşağıda cins ve mıktarları yazılı 2 kalem 25-11-934 pazar günü saatl4 .de pazarlık suretiyle nacağından isteklilerin ihale gününde Selimiyede satın komisyonuna müracaat eylem eleriilân olunur. (7943). Cinsi Miktarı Ayva Reçeli v0 Zerdali Reçek Nafıa Vekâletinden: Afyon - Antalya hattı 56/74 üncü kilometreleri 4 üncü kısım inşaat ve ameliyatm 15-11-934 tarihinde lan münakasasında verilen teklif haddi lâyıkında görülmedi" ğinden mezkür inşaat ve ameliyat 25-11-934 tarihine mü pazar günü saat 15 te pazarlıkla ihale edilecektir. Pazarli Ankarada Vekâlet müsteşarlık makamında yapılacaktır. 18. liplerin ticaret odası ve ehliyeti fenniye vesikaları ve | 10,00 liralık muvakkat teminatlarının merkez muhasebeciliğine tırıldığına dair olan makbuz veya nümunesine uygun b kefalet mektubu ile aynı gün ve saatte komisyonda b maları lâzımdır. Muvakkat teminat mukabili çek kabul e mez. Taliplerin bu husustaki şartnameleri 40 Lira mukab de Vekâlet malzeme Müdürlüğünden satın alabilirler. (7855) 9050, Z MERYEM EE ere irzem Milli tefrika: 22. Müellifi: Nazmi ei * pestilini çıkarırız... m Vitrinin kalın camını bir i. ini çıl ayna gi i İm... Yağla 3 suk uzaklaşınca Tatari lâhav) “e gibi, burnundan soluyarak başını salladı; — Bana öyle geliyor ki, topu muz birden Galatasaray lu mu boylıyacağız. — Nereden kestiriyorsun? Kâ- hinliğin mi tuttu? * — A Nazmi... Vallah sen budala- laştın be? balk, şu karşıki kundura- cının önünde arkası bize dönük bir adam duruyor... — Evet... Kravatı ensesinden fır lamış bir o adam... Hem'o hazır kravat kullanıyor galiba... Eh bun- dan bize ne? — Bize mi ne? Anam bu Galata- sarayın sivilerindendir. — Olsun varın... — Orada ne yapıyor zannediyor. sun? Kunduraları mı seyrediyor? bi kullanıyor ve tam yarım saattir bizi tarassut ediyor. © Anladın mı şimdi, demin neden alargada do- laştığımızı? İrfan ondan şüphelen- işli, yüzünü görelim, ne yaptığını lay alime diye uzaktan dikiz edi- yorduk. Elindeki budaklı bastonu bir bek gi sopası gibi kaldırıma vurarak eğlenen bir talebe bu muhavereye kulak kabartıyordu. Nazminin ce- vap vermesine meydan bırakmadı, sö « karıştı: —Yok canım... —dedi— beyhude telâş etmişsiniz. O, Galatasarayın sivillerindendir ama lüks kokotla- rın takibine memur edilir daima... çü birden başlarını ona çevirdi- ler. Sözlerinin ehemmiyetle dinlen. diğini görünce elinin tersile Cafe- rin göbeğine vurarak; © — Arslan bak... — diye devam etti — karşıda, az az aşağıda, ek başmda yağız atlr bir araba var... — Evet... — Tece ortada biri duru, biri kır iki pay rg beygir koşulmuş bir a- raba daha var... Onu da gördünüz ya? Şimdi dinleyin beni! Bu adam © araba ile geldi. Bu yağız atlı arar banm arabacısma bak... Bir konak seyisi olduğu halinden belli. de- ğil mi? — Haklısm... — dedi Nazmi — — İşte bu arabadan da şık bir bar kadını çıktı. Sivil her halde o- nun peşine düşmüş olacak. (Nah babababak! İşte bu... anladınmı şimdi? Kunduracı dükkânmdan enda- ir harikulâde güzel bir kadm çık- mıştı. Peçesi açıktı. Yüzünü gören- gençler iki üç saniye kadar arka- sından baka kaldılar, Bilhassa ara- baya binerken gerilen kalçalarını büyük bir lezzet duyarak seyretti- ler. Şuh. bir hareketle eteğini. kal- dırdığı için, biran, penbe çorapla- rma enfes bir hat veren baldırları- nı da görebilmişlerdi. Yutkunarak yalanarak çapkın çapkın gülüşerek gözgöze geldiler. Yağız atlar, arabayı hiç sarsma- yan hafif bir tırısla yola düzülün- ce, hazır kravatlı adam, kira araba- sma doğru koştu; bir dakika sonra iki uyuz beygir dört nala konak 2- rabasmı kovalamağa başlamıştı. Nazmi güderi kaplı defterini çı- kardı, boş bir sayfaya yanyana üç rakam sıraladı. Defteri tekrar cebi- ne koyarken çapkın çapkın gülüm- seyerek mırıldandı: — 153 numaralı konak arabası... Ne bilirsin belki birgün işimize ya- rar, — Dördü çeyrek geçiyor, hadi arkadaşlar, kımıldanalım artık!.. Gençler birer ikişer karşıki kal- dırıma geçtiler, vitrinlere bakıyor- muş gibi yaparak kimseye çaktır- madan Bonmarşeye | yaklaştılar. Sonra gene birer ikişer, ve sakin birer müşteri tavrı takarak, içeri- ye daldılar.O zaman öbür kapıdan girenlerin daha atik davrandıkları anlaşıldı. Zira hemen o anda kulak larma kırılan camekânların şangır. tısr ve girdikleri tarafta o hiç kim- se bulunmadığını gördüler. Anlaşı- lan gürültüyü işitenler hep o tara- Derhal kolları sıvadılar. Kalın bastonunü veya budaklı odununu kaldıran, pırıl pırıl parlayan vitrin- lerden birine saldırdı. Amma da kırıyorlardı ha! “ İnen, parçalanan camlar, du- varlardan yere düşüp tuz buz olan aynaların, çini takımlarının, bar. dak tabakların şangırtısı her | gü- rültüyü bastırıyor, ne yapacakları- nı şaşırıp, saçlarını başlarını yola- rak öteye beriye kaçışan, (koşan tezgâhtarlarm yalnız açılan ağız ları görülüyor, sesleri işitilmiyordu. Her halde bunlar avazları çıktığı kadar bağırıyorlardı. efendiler çoktan kayıplara ii Ne tuhaf! Telefona koşmak hiç. | mış bulunuyorlardı. birinin hatırma gelmiyordu. Naz- N mi o tarafa bakınca (mağazanın Herkes bir yana dağılınca yegâne telefonuna ağzımı dayamış | mi ile Hilmi de tunele yakım olan çilli suratlı çapkının, bu her. | sokaklardan birindeki > cümerç içinde, konuşmakta olduğu- | bir meyhaneye dalmışlardı. Bi” nu gördü. Ve galiba eğlenceli bir | dakika sonra a ta oray? ve konuşuyordu ki sırıtıyordu | di, ve çekildikleri köşede, elile koymuş. gibi arka larmı buldu. Pis pis sırıtarak iskemleye ilişirken Hilmiyi © — Haydi” bakalım... — deği Erkekliğini isbat et! Şimdi yiz. Öyle değil mi Nazmi? * — Tabii tabit,.. Beyimizin fi gelsin diye koskoca m allak bullak ettik vallah bir belini (o düzeltemez o Bon Hişt garson! bize üç tane şarap... eey! Neye sustun Memnun değil misin yoksa' — Bitmedi * dışarıya çıkmak, içeriye dar kolay olmadı. 7 fındaki kapıya inen o merdi başında yirmi otuz kişiyi adar?” kıllı latmağa mecbur ksl”, lar. Bunlardan bir kaçmı polis, yelerle Beyoğlu Zükür h ne taşrmağa lüzum gördü. Ve bi... polis gelinceye kadar Üye katie ek va rostelâ- b sı içinde amma güzel görünüyordu. ha... Biribirile gırtlaklaşan insanla- rı seyreden gözlerinin yarı korkak > di o büyük pasaj, müthiş bir. zelzele ile sarsılmışa dönmüştü. Koskoca mağazada a le bir teki sağlam Nazminin ediği olmuştu.