2 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

H.: RiCi HABEFeL EF? Marsiiya Cinayetinden Sona e Prens Pol kuvvetli bir izi ket yapılmasını isteyor LONDRA, 1 (A.A) — Deyli He- rald'ın diplomasi © muhabiri, İngiltere ve Fransa tarafından Yugoslavya hü - kümetine verilmiş olan itidal nasihat - lerinin dün M. Mac Donald ile yapmış esnasında Y: Ancak M. Mac Donaki saltanat na- ibi prens Panlu inan muvaffak olama. ve prens — zanmolunduğusa gö be İsrvetli bir beriket « yaplmas PARİS, 1 A.A. — Reisicumhur ve madamı bugün öğle yemeğ'ni Yuğos- Javya Prensi Pol ve madamı ile birlik- te yemişlerdir. Yemekte saray Mare LONDRA, 1. AA. — Daily Hereld muhabirinin ha- ber aldığına göre, kral Aleksandr'ın kat- line dair Yugoslavya'nın uluslar kuru- muna verdiği şikâyetnmme O hakkında, dün Yugoslarya Prensi Pol ile W. Mac Donald arasında bir konuşma olmuş ve Yugoslavya Seri Fransa ile Ingilte- re tarafından kendi hükümetine verilen yavaşlık öğütlerini abamlamıştır. Red- detmiştir — M. Mac Donald, şiddetli bareket taraftarı olduğu söylenilen Pren- si kandıramamıştır. LONDRA, 1. ME Başbakanlıktan malümet aldıktan sonra, Röyter ajansı, Yugoslav Prensi Paul'un, M. Mac Do- ald tarafından verilen itidal tavsiyele- rini reddettiğine dair Deyli Herald'da çıkan iddiaları tekzib etmektedir. Fırtınalar tayfunlar Filipinde tayfun Norveçte Melburn! da müthiş fırtına MANILLA, 1. A.A. — Göçen gece, patlak veren bir tayfun yüzünden a pin, eyaletlerinden birçoğu altüst muştur. Bir adam ölmüş, onyedi balıkçı kaybolmuştur. Yazık ,birkaç milyon do- | lardar, Melburn'da seller MELBURN, 1. A.A. — 30 sast dur. madan yağan bir yağmurla, saatte 50 millik buzla esen-bir yelden sonra, Mel- lik ya yerlerde trenler yol ortasında kalı " e. OSLO, LA.A. — Ancak bugün öğre- illiğine' gö yetinin larında 100 bin kadar ağacı sökmüştür. Fırtmadan bozu'an telgraf ve telefon muhabere ve görüşmeleri tekrar başla Afrikada —— Manda altında bulunan Alman müstemlekeleri ğinin beşinzi b bir vilâyeti haline gel - mesini li gazetelerinde hayretle karşılanmıştır. Gazeteler, böyle ie hal suretinin uluslar kuru - vin 'anilaşnazm: İiçmücn fani yezeiinle: tadır. Bundan başka gazeteler, Vindnu parlamentosundaki iki sülüs ekseriye- ün hayali olduğunu ve orada yerleş mi Biyetini lmak miosöleni inde özlen bir rejime bağlı bulunduklarını yazmak - tadırlaı Yarı resmi Correspondance Politik, cenup Afrikası mentonun alm: etmiyeceği umudundadır. | Kucuk hacerler | * Tayin — Ankara, | (Telefonla) — Anbar ve antrepolar mürakipliğine gümrükler vekâleti tetkik müdürlüğü ümirlerinden Bay Nuri tayin edilmiş * kle buma giren diğer devletlere verile Fransız dış bakanı diyor ki: | "Şimdiki sınırların korun- ması zaruri bir bir prensiptir Bunu bütün ölkeler kabul etmelidir Küçük itilâfla ve bilhassa Yugoslavya ile yakınlık temin edilmedikçe İtalya ile yapılan müzakerelerin kıymeti yoktur. M. Laval M. mebsisan bakanı M. Laval'ın mühim bir söyleyi- ni dinlemiştir. M. Laval, Fransanın menafiinin barışın faydalarila bir oldu- ğunu kaydettikten sonra, barışın sağlam bir surette temsiki yolu ile uluslar ara- sında bir uzlaşma meydana getirmenin ber zamandan ziyade zarruri olduğunu ve Fransanm bu işi başarmaya vasi mık- yasta iştirak edeceğini söylemiştir. Italya ile yapılmakta olan konuşma- ların memmuniyete şayan bir surette de- vam etmekte olduğumu kaydeden M. La- val, bu müzakereleri Italya ile küçük itilâf ve bilhassa Yuğculavya ile ya- kınlığı temin etmedikçe büy lan bağlılığımızı bozamaz. M. Laval Avusturyanm istiklâlini te. pin gimeyi ve markasi Avrupada barış berkiştirmek isünü yapılmakta olduğunu bildirmiştir. M. Laval, şimdiki sınırların korunma» sın zaruri olduğunu bütün ülkelerle kabul etmesi lâzım gelen (bir prensip olduğumu söylemiştir. M. Laval, çıkacak her hangi bir kar. gaşalık ve savaşın Avrupanın her han- gi bir kısmına münahsır kalamı nin tecrübe ile sat't olduğunu sonra demiştir ki: Fransız - Sovyet beraberliği kamu- mun faydasma olmak icap eder, Almanya- ya ce, oda bu karşlıkir yardım anlaşmasına giz > çığriİm'şter ve çoğ rılacaktır. Akrahya, antlaşmıya girme | l sek tsminattan aynı suret'e faydalana- caktır, Hitler barış ict:diğinde olduğunu söy iyor. Biz kendisinden Avrupada git- mekte olduğumuz siyasaya girmek sure- tile sözlerini efal ile teyit etmesini iste yoruz. Almanyanın yen'den silâhlanmasının ihdas etmiş olduğu fili vaziyet karşın. da mühim bir veçhile beşeğmiyeceğimiz gibi bu durumun bize yüklemkte olduğu mükelle'iyetlerden de niyetinde kaçmak niyeti Bizim Almanyaya yapın'ş olduğumuz davet halsazedir. Fransa ile Almanya a- rasında bir topruk meselesi yoktur. Zi- ra, Sarre meselesi normal bir | surette hallolmak ican eder. Plebisitin normal bir tarzda yapılma. sının Almanyanın hareek ine bağir oldu- ğunu beyan eden M, Laval elde edilecek net'ceyi önceden kabul eden Fransanm plebisitin serbest bir surette yap Iması- nın, eylesin gizli olarak verilmesinin temini arzusunda olduğunu ve uluslar arası çerçivesine girmiyen hiç bir şeyi yaymıyacağını söylemiştir. M. Laval, nitics olarak Fransanın ev. vensel çalışma beraberliği | prensipine sadık olduğunu, uluslar kurumunun da istediği bu prensibe İngilterenin de 83. dakıt göstermekte olmasından dolayi memmun olduğunu söylemiştir. Ticaret bakanı Rusyaya gidiyor PARIS, 1. A.A. — Ticaret bakanı Marchandoau, Rusyaya gitmeden önce gazetecilere seyahatınm ülküleri ne ol- duğunu söylemiş ve ökonomik değişme- lerin arttırılması suretile bir kaş aydan beri iki ülke arasında görülmekte olan iyi münasebetleri pekiştirecek bir uz- laşma yapılmasından umutlu bulunduğu- nu bildirmiştir. M. Hitlerin memuru Pariste PARIS, 1. A.A. — Salâhiyettar ma- hafilde M. Fon Ribbintrop'un Paris'e bususi surette uğramış ve fakat şimdiye i | ömuş değil, Litvinof'la beraber kadar hariciye bakanı ile görüşme iste- ğinde bulunmamış olduğunu söylenmek tedri, Kendisi tarafından bir istek gös- terilmedikçe hariciye bakanı ile görü- şebilmesi ihtimali pek azdır. Sar meselesi PARIS, 1 (A.A.) — Hariciye ba kanı Pier Laval bu sabah O mecliste dan vaziyetinin tarifi halkında uluslar kurumu konseyine teklifte bulunmak, şimdi Romada toplanmakta olan üçler komitesine aittir. Eğer reyiim neticesi böyle çıkana bu rejimin kat'i ve dalmi olup olm - yacağını — soruyorsunuz. Bu iş yalnız bir memleket nazırmın halledeceği iş - lerden değildir. Ancak uluslar kurumu İonseyinin kararile halledilebilir. Sormak istediğiniz başka bir şeyi de, bugünkü rejimin şpuhafazası balin- de, Sarlıların bir gün Alman camia - sına dönmeleri imkânı olup olmadığı - dır. Uluslar kurumu, bugünkü rejimin muhafazası halinde, Sar üzerinde hu - kukan ve filen hâkim olacalctır. Alman camiasına dönmek istiyen | Sarlılar bu konseye müracaat edebileceklerdir. O gün Fransanın durumu ae ole- Uluslar arası Kurumu Sir Con Saymen'in İskoç» yada söyledikleri LONDRA, 1, A.A, — Sir Con Say- men, lskoçyada Dumfries'de yapılan bir toplantıda şöyle demiştir: Ulusal hükümetin siyasasının ülküsü uluslar kurumunun otoritesini koruma, onu genişletmektir. Pek yakına savaş çıkacağından hara retle bahsetmenin barış davasına yardım etmek demek olmıyacağını bildiren Sir Con Saymen sözlerine şöyle devam et- miştir: Savaş hakkında söylenilen nutkularla barış temin edilmiş olmaz, barışı temin edebilecek uluslar arasın esaslı amil, u- luslar kurumudur. Maattcessüf bu kurum, evrensel de- ğildir. Rusya kurumun konseyine daha geçen'erde girmiştir. Almanya ile Ja. ponya ise kurumdan çekilmiş'erdir. A- merika kurumu üyesi olmağa hazırlan. , Bu vaziyet uluslar kuru- mun gü: üü tehlikceli surette zafa düşür- müştür. Fakat ne de olsa kurum barış yo- handa büyük bir tesir yapıyor. Con Saymen, netice olarak, İngiltere. nin acumun devletlerinin dostane müna- sebetleri koruması lâzım geldiğini söy- lemiş ve demiştir ki : Ben imparatorluk güveninin bir ta- ktm devletler guruplariyle | uzlaşmalar yapılması suretiyle temin edilebiceğine kani değilim.» Sorbon'da Firdevsi için merasim PARİS, 1 A.A. — İrana ait araş - tırma kurumu, edebiyat akademisine meşhur İran şairi Firdevainin bininci yıldönümünü 8 Kânunusanide Sorbon Darülfünununda kutlulayacağını bil « dirmiştir. Merasim, hükümetin ve İran sefaretinin himayesi altında yapıla. - cak ve reisicumhur M. Lebrün ve sair imei zevat hğeecekie ' vi ke ği Deniz görüşmeleri Fransa Vaşin gton Antlaşmasını fes- hetmek istemiyor TOKYO, 1. A.A. — Gazetelere gö- ve Fransız sefiri, M. Hirotaya Fransa nin Vaşington munhedesini feshetmek gelini maalesef kabul edemiyeceğini Di A.A, — Sir Simon bu- gün M. Norman Davis ve amiral Stand- ley ile golf oynıyacaktır. Bu münasebe- le hafta başında iki Japon murahhası ila Amiral Yamamoto'nun beyanatı LONDRA, 1, A.A. — Amiral Yama- to, Havas ajansının bir muhabirine dün sabahki konuşmanın anlamını ve geniş- liğini anlatarak demiştir ki : Her şeyden evvel Japonyanm yeni bir plan vermiş olduğunu veya vermek östediğinde bulunduğunu tekzip etme is- terim. Buna dair ortada dönen şayiların hiç biri doğru geğildr. Yapmış olduğum görüşmelerin, İngilterenin tavassut tek- Yifindeki teferruata ait karanlık (kolan bazı noktalarm aydmlatılması için ok muşlar, Şimdi karşılılı tekliflerimizin anlamı olduğunu çok daha iyi biliyoruz. LONDRA, 1, A.A, — Birinci bahriye Lordu ile yapmış olduğu görüşmeden sonra bildirimde bulunan Amiral Yama» moto demiştir ki * Dünkü görüşmeden sonra deniz ko- muşmalarında bir varim elde edileceğine dair olan umudumun artmış olduğunu söyleyemem, Anesk, İngilizlerin teknik Doktai nazarını şimdi daha kavramış ol- duğumu söyleyebilirim. Bu konuşmada amiral, bir enlerm ra. kanları dayanarak kendi planmı vermiş- Amiral sözlerine şunları eylemiştir: M. Chatfild ve ben yeni bir görüş me yaplık. Önce ortaya atılmış olan me- selelerin teknik bakımdan yeniden göz den geçirilmesi bahsine yeni bir unsur sokulmuş değildir. Görüşmemiz, başlı. ca İngiliz noktai nazarınm ne olduğu halkında, geçmiş ve Japonların ülke teke lifleri konuşulmamıştır. Yamamoto, bu görüşmenin İngiltere ile Japonyanm gelecekte donanmaları- Bin nasi olmasını istemskte oldukları- nın izahı gibi bir ş5y olmaş olduğnu söylemiş ve se ki : Çalışınama durak verecek değilim/Bu. nunla beraber teldifimizin ruhunu gin. diye kadar anlattıramamış olduğuma çek kel emz © Vapur yangını Morracastle vapuru süvari- si ile başçarkçı maznun! NEVYORK 1 ALA. — Deniz orta- sında yanan Morracastle vapurunun süvarisi kaptan Vorma ile baş çarkı Abbot, öykü - ihtimal - ve iş'ni gör - memek suçlarından ötürü sorguya çe kilmişlerdir. Bir takan danıklair - şahitler « bu iki adamın, yangın sırasında fena davran maları yüzünden elli cana kıyılmış ol duğunu söylemişlerdi. Har'il saçla” da alikomülmişter. 25.000 er dolarlık para kefaleti verdikle- rinde salıverilecekderdir. Bu davaya ayın 12 sinde bakılacaktır. Hindistanda Gandi yeni kanunuesasi islâhatını reddedecek BOMBAY, I A.A. — Gandi, bir dostuna göndermiş olduğu bir mek - tupta kongre seçiminde fırkası nam- zetlerinin kazanmış oldukları muvaf- fakıyete ve yüvariak masa ve Ottava konferansları tarafından taraftarları" nın uğradıkalı hezimete işaret et - mektedir. G; isi toplandığı zaman ta sarlanan yen kanunucsasi ıslabatını red den bir karar sureti vermesi çok muh- temeldir. Reis olmasi oranı bulunan Abdürrahim, yeni kanunu esasiyi (a » normal) diye tavsif etmiştir. B s'klet rekoru MANTLHERY, 1 (A.A.) — Bisik- let yarışcını Maroler, bir motosiklet arkasında beş ve elli kilometrelik re » korları kırmaya girişmi, saatte, 124 kilometre ve 706 metre bir vasati el de etmiştir. İngiltere kralının memnuniyeti LONDRA, 1 A.A. — İngiltere kra- k, Prenses Marina ile kent Dukasının düğün günü asayişi mükemmel bir şe - kilde temin ettiğinden dolayı polis mü dürüne yacimimen ekini bildirmiştir. 92 Hâkim tekaüt ediliyor, 772 Si hâkim hakkında kararname ANKARA, 1 (Telefonla) — Yeni hâkimler kanununa göre hâ kim sınıdına mensup olanlar (arasında tasfiye yapacak olan a mesaisini bilirmiş ve bugün meriyet mevkiine gir olan hâkimler kananunun Oo muvakkat maddesinin AN ve B bendlerine tevfikan bu kanun dairesinde 92 hâkimin #ekaüde sevkedilmelerine karar verilmiştir. Adliye intihap encümeni de bugün gmelars, bitirmiştir. 172 hâkim hakkında bir kararname projesi hazır- Maarif bakanının soyadı ANKARA, 1 (Telefonla) — Maarif Bakanı Bay Abidin soyadı ol rak Özmen, Adliye Bakanlığı zat iyleni müdürü Bay Kasım Ergün, İs < parta mebusu Bay İbrahim Demiralay soyadını almışlardır. Metr Salemin muhakemesi başlıyo! ANKARA, 1 (Telefonla) — Metr Salem ve Leon Faraci hakkında Ankara Asliye birinci ceza mahkemesince verilen kararın Temyiz mah kemesince nakzı üzerine Melr Salem ve Leon Faracinin muhakemeleri- ne vekilleri hazır olduğu halde 8 kânunuevvel cumartesi günü saat başlancaktır. ime e Kontenjan listesinde değişiklik ANKARA, 1 (Telefonla) — F enlandiya Ticaret uzlaşmasına bağlı kontenjan Sistesinde yazılı olan 4478 pozisyonununan 28309 liralık kon tenjamı 35 bin liraya, ayni listede tadat edilmiyen kontenjante edilmiş emteaya mahsus 30 bin liralık kontenjan 45 bin liraya çıkarılmıştır. yin Sis Dul ve öksüzlerin üç aylıkları ANKARA, 1. A.A. — Dahiliye vekâleti hususi idareler tekaüt sandığı, dul ve öksüzlerin birinci ve ikinci kânunun ile şubat aylıkları verilmek üzre 57 vilâyette bulanan 1443 istihkâklı için 73,233 lira va Ankara ve İstanbul belediyelerinin. 619 mütekait ve ösüzü içinde | 31.030 lirayi Ziraat bankasına yat ırmıştır. Bu aylıkların birinci kânat- nen bi.inci gününden itibaren ver ilmesi için bütün vilâyetlere emif göndermiştir. Türk - Fransız alış verişi PARİS, 1.A.A. —Alyans demokratik O mebuslardan o kandans, mecliste hariciye bütçesinin müzakeresi sırasında, Türkiyeye yaptığı son seyahatten bahsederek : Türkiyenin ananevi dostluğu yaşamaktadır. Orada manevi vaziya e çok güzeldir. Fakat biz bundan istifade etmesini bilmiyoruz. Türkiye, Almanya ve İtalyadan satın almaktadır. Zira Fransa ondan salın almıyor.,, demiş ve buna göre satın alandan satın almak siyaseti- nin tatbikini istemiştir. M. Borah diyor ki: Kanlarını dökecek olanların fikirlerini sormak zamanı geldi NEVYORK, 1. A.A, — Gazeteler, Japon diş işleri bakanı M. Hi- rota'nır söylemiş olduğu nutkun Londra konferansının müsbet bir delil elle edilmesini ümitlendirece k bir mahiyette olmasına teessül et: mektod'rler. Ayan hariciye encümeni reisi, M. Borah üç ulus arasında silâ! rişına çıkmanın bir delilik olacağı m söylemiştir. Borah, demiştir ki: “ Kanlarını dökecek ve masrafları ödeyecek olanların Fikirlerini sormanın zamanı gelmiştir.,, Sovyet merkezi icra e azası Kirof öldürüld MOSKOVA, 1.A.A. — Resmen bildirildiğine göre ii merke. zi icra komitesi riyaset divanı âzas ından Kirof Leningra'ta o öldürül. müştür. Tebliğde katilin işçi sınıfı düşmanları tarafından gönderildiği bildirilmektedir. Kat! yakalanmıştır, fakat hüviyeti henüz belli değil. dir. Tevfik Rüştü Aras Berlinde PARİS, 1. A.A. — Türkiye Hariciye bakanı Tevfik Rüştü A- ras, Berline gitmeden önce Havas ajansının bir muhabirine beyanatta bulunarak şahsi dostları ve ayni zamanda memleketinin dostları o- lan Fransız devlet adamları ile yapmış olduğu görüşmelerden çok memnun olduğunu söylemiştir. Tevfik Rüştü Aras, Berline ke ndisine bir &meliyat yapılmış olan zevcesinin yanına gitmektedir. Or adan Cenevreye dönecektir. Berutta 13 kişi yanarak ö'dü BERUT, 1. A.A. — Patlıyan maddeler deposu hangarlarında çı- han bir patlama üzerine 13 liman memuru enkaz altında veya yana- rak ölmüş ve 8 kişi de ağır yaralan muştur. i Bina, vazifeye başlamak üz- re binaya girmekte olan memurların üzerine yıkılmıştır. Patlama bi. kaç dakika sonra olsaydı ölenlerin adedi dört misline çıkacaktı. Tahranda sekiz asi asıldı TAHRAN, 1.A.A, — Askeri mahkeme dün vatan hiyaneti ve is- yan meselelerinden sekiz kişiyi ölüm cezasına mahküm etmiş ve ceza hemen tatbik edilmiştir. Mahkeme bundan başka hapis hidematı şakka, müebbet kürek cezaları da vermiştir. Sekiz kişi berat etmiştir. > Bulgaristanda 12 kişiye ölüm cezası verildi SOFYA, 1 (A.A) — Orim kuru munun cinayetle ittiham olunan 12 a - zası, Bulgar Makedon yasında Nevre - bulman askeri mab- Ölüm cezası ANKARA, 1 (Telefonla) — To - kadın Mesudiye kazası merkez kara kol afradından Bursalı Ahmet oğlu Ramiz'n ölüm cezasma çarpılması hak kında verilen karar tasdik için Mec - lise verilmiştir. Adliye bakanı Ankarada ANKARA, 1 (Telefonla) — Adli- ye Bakanı Bay Şükrü Sarac bu sabah şehrimize döndü. Bakanlık büyükle- ri tarafından karşılandı Dank hastalığına karşı ANKARA, 1 (Telefonla) — Dank hastalığma karşı memleketleri karşıl: Eski bir Alman elçisi öldü | W korumak için yapılan beynelmilel BERLİN, 1. A.A. — 1915 ve 1916 »e- nelerinde İstanbulda büyük elçi bulunan Kont Volif Metternih 81 yaşında öl müştür, Fransız - Alman ticareti PARIS, 1 (A.A.) — Yeni Fran sız « Alman ticaret uzlaşması dün ak- şam imzalanmıştır. mukaveleye iştirakimiz ve mukavele - nin tatbiki halkında hükümet meclise bir kanan lâyihaaı vermiştir - Oraguvay'da ihtilâl mil MONTEVİDEO, 1.A.A. — Uruguay” da, birçok kimseler çabucak tevkif olun male suretile çıkacak bir ihtilâf önüm geçilivermiştir