10 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

e Intihabat tahkikatı Gizli tutulmasına rağmen | bugünlerde başlıyor İÜ İzmir intihabında yapılan ka- muhafaza ederek bir şey söyler Intihabat Izmir için bir lekedir . Baş tarafı birinci sayfada si sandığın boş olduğunu aza- lara ve sair hazir bulunanlara österecekti. Bu emri kanuni — Seylâpzedeler Bir haftalık iaşe birden yapılıyor Seylâpzedelerin iaşesi hak- Cebren rey verdirdi! 8 — Yangın yerlerinde ve harabelerde mukim ve müddeti ikamet itibarile hakkı intihabı Bunlar ve intihabın son gününde getirilmiş olan sandıklar o san- dıkları temhir eden encümen azaları tarafından mühürlerini sırf aleniyeti intihaba karşı it-İhaiz olmıyan bazı kimse Musevi|tam olduğu (muayene edilerek|kında Dabiliye ve Sıhhiye ve-|nunsuzlukların tahkiki başlamış mek istememiştir. Hatta baz minanın temini maksadile | vazo-|fakirler ve fahişeler zabita ma-| açılması icapederken bilâkis ma: | killeri beylerin iştirakile alınan) gibidir. Mülkiye müfettişlerinden (ihbaratın kendisine vuku bul lunmuştur. Keyfiyet bilümum en-İrifetile — toplattırılarak (cebren hallâtta vazife görmüş encümen) kararlara tevfikan on gün sonra Tevfik Talât bey Serbes Cum-|duğu hakkında dün akşam bir huriyet fırkası vilâyet ocağının /refikimizde intişar eden haberin ikâyetnamesile birlikte vukubu-| hakikate ne derece mukarin ols lan ihbarları tetkik edecektir. |duğu sualine de cevap vermek Bu hususta malümat almak)istememişler yalnız: Bu haberi üzere bir muhabirimizi Tevfik|ne tekzip, ne de teyit “ederim. Talât bey nezdine gönderdik. Beyanatta bulunmağa ç mezun Mumaileyh sıkı bir ketumiyetİdeğilim, demiştir. Kalbi kanayan bir baba Adalet istiyor, Vali paşa evrakın peşinde niçin dolaşıyorsun diyor: Hayret yüz bin kere hayret! Serbes “Cumhuriyet | fırkası (rilen, bu karara şehit Kamalin lideri Fethi beyin İzmiri teşrifleri tarafından itiraz o edildi- .snasında o Anadolu (o matbaâsı in evrakın tekrar istintak ünde kemal efendiyi polis ta-|dairesine iadesi hakkında müd- bancasile ketletmekten maznun |deiumumilikten vilâyete yazılan müzekkere üzerine, evrak On gündenberi iade“ edilmemiştir. Dün; bizzat Vali paşayı gö- ren şehidin babası, evrakın ia“ desi için vali paşadan ricada cümen azalarından ve sureti mahusada davet edilmiş. olan Avukat İbrahim “Etem ve Yeni Asır sahibi İsmail Hakkı bey- lerden sorulabilir. Müşahitlerin men'i 2 — İntihap günü Fırkamı- zın bazubentli o müşahit ve mu- avinleri hiç bir manii o Kanuni olmadığı halde haksız bir şe- kilde işlerinden o menedilmişler- dir. Belediye Encümen Reisi Se- zai Bey bu bapta © gazetelere beyanatta bulunmuştur. Aleniyet yoktur 3 — İntihabatın aleni cer- yanına müsaade' edilmemiş in- tihap odaları ve sandıklar bilâ- lüzum ve yolsuz bir surette po- lis ve zebita kuvvetlerile ihata edilmişlerdir. Halk Fırkasi men- suplarının serbesçe içeri girme- lerine müsaade edildiği - halde Fırkamız mensupları bu nimeti aleniyetten mahrum — bırakılmış- lardır. Bu meyanda Karantina Halk fırkasına rey verdirilmiştir Bilgi matbaası Muhasebecisi Ha san Sermürettip Burhan ve Ma- kinist Lütfi ve saire şahittir. 442 hususi numaralı otomobil Musevileri nakle hizmet etmiş- tir, iaşenin kesileceği & malümdur. Bu kararın tatbikine başlanmış- tır. Eşref paşada 220 nufus sey- lâpzedeye Hilâliahmer tarafın- dan bir haftalık iaşe erzakı birden verilerek iaşe ile alâka- ları kesilmiştir, Erkeklerin iaşe- sine bu suretle nihayet veril miştir. Çalışamıyacak vaziyette olan malüllerin iaşesine devam olunacaktır. Diğer felâketzedeler, beledi- yenin gösterdiği yerlerde | birer lira yevmiye ile çalıştırılacak- lardır. Umumi olan iaşe ayın on altısından sonra kesilecektir. Felâketzedelere iş vermek ve ya bulmak meselesine dikkat edilmesini takrar rica ederiz. Zavallı vatandaşlar elim vaziyet- te bırakılmasınlar. Hastalıklara karşı Yeni Hıfzıssıhha kanunu azalarından hiç birisi belediyeye davet edilmemiş ve kendiliğin- den vazifesini idrak ederek gi- denler de vazifeden © menolun- muşlardır. Binaenaleyh sandığı mühürliyenler başka ve açanlar yine başka kimseler olmuştur ki intihapta emniyet ve selâmeti temine matuf olan sandıkların temhiri keyfiyeti bu suretle talile duçar olmuştur. Pazar yeri aza- sından Nazif bey bu hususu res- men protesto etmiştir. Bu san- dıklarda 10,000 kadar rey Halk fırkası lehine (tebdil edilmiştir. Harnıanın sebebi 16 — Her sandık mevcudu- Dun. âyrı ayrı tasnif edilmesi bil- âbra mevzuubahs olabilecek sui- istimal iddialarının teshil ve tet- kikile o tevsika medar olacağı söylenerek bu yolda icrai tasnif tekli edildiği halde kabul: edil- memiş sandıklar muhteviyatı kâ- milen bir araya dökülerek hai man yapılmış ve badehu tasnife Sahte rey pusi 9 — Rey atmıyan vatandaş- lar namına sahte rey puslası doldurulmuş ve Halk fırkasına atılmıştır. Şahitleri Karantina Encümen kâtiplerinden Mukad- der Kâzım ve Reşadiyede Hilmi Beylerle | Yeni Asır gazetesi Başmuharriri İsmail Hakkı ve Diş doktoru Adnan ve Dahili encümen azasından Halil İbra- him beylerdir. Namlarına rey atılıp tesbit edi- lebilen zevatın esamisini mübey- yin listeye 16-10930 tarihinde Müddeiumumiliğe takdim olunan arzuhalin birer suretleri rabten takdim kılınmıştır. Tevkit edilenler intihap sandığının ilk günlerde bahçede tutulduğu halde bilâ hara dar bir merdivenle çıkılan tek bir odaya nakli misal ola- rak gösterilebilir. Diş tabibi Fahir Rüştü Avu- Halit Tevfik » Göztepede kat Simsar Fehmi Beylerle onların 10 — Propaganda yaptıkları bahanesile “ki bu gaye haklı bir saidir. - Bir çok vatandaşlar nahak yere zabıtaca tevkif edi- lerek tahvif ve tethiş edilmiş- lerdir. Müddei umumilikçe bun- lar malümdur. Çünkü bunlar ak- şam üzerleri serbes bırakılmış- başlanmıstır. Bu hususta Avukat Halit Tevfik ve Diş Tabibi Ad- nan beyler şahittir. Reyieri sayanlar 17 — Reylerin tadadı kanu- nun emri dairesinde encümen azaları tarafından bizzat yapıl- İmiş belediye memurlarına yap- tatbikine sıtma mücadelesine bilhassa e- hemmiyet vermektedir. Sıtmalı her hastayı derhal hükümet dok- toruna, hükümet tatbik edilmeğe başlandı Yeni Hıfzıssıhha kanununun başlanmıştır. Kanun doktoru olmı- bulunmuş ise de; Paşa cevaben: | Seni kim teşvik ediyor bu evrakın peşinde dolaşiyorsun| dedikten sonra, şehit Kemalin babası, hiç bir kimse tarafından teşvik görmediğini ve yalnız oğ- lunun vefatile kanayan kalbinin teessürü içinde takip etmek İs- yan yerde belediye doktoruna ve köylerde en yakın resmi dok- torlara haber vermek mecburi- dir. Sari hastalıklı olanlar bele- lardır. Buna mukabil halk fır kasının yüzlerce propagandacısı Hayrâlarda ve sair : mecmai nas| İtirılmıştar. Hem muteber hem değil 18 — Dördüncü bentte mu-| tediğini söylemiş ve paşa da levrakın polise gönderilmiştir) demekle iktifa eylemiştir. verecekleri esami hâdiseye şa- hit olabilirler. Okutmağa ve yazdırmağa harrer vasfı müsaade etmediler 4 — Okumak bilmiyenlere nın Fırka mensubi- nine yazdırılmasına ve okuttu- rulmasına sureti kat'iyede mü- manaât ödilmiş ve Kanünüü em- orta- Beyin ta rey puslali rettiği bu emniyet çaresi dan kaldırılmıştır. Sezai buna dair gazetelerde beyai da vardır. Eşrefpaşada muki Hasip Nesimi Bey ve söyliyeceği ola- linlenebilirler. Bu sebeple- işaretli olan bin ol duğu halde Encümen kâtipleri tarafından kasden adres yazıl mamak yüzünden hükümsüz bı- ifi Encümen (4) Efen- saire bu bapta şi dir. ki parmak küsur rey puslası elimizde rakılmıştır. Bu, tas mazbatasile sabiti dinin merbut raporunun 7 ve vir etmektedi Kovulan müntehipler 5 — Fırkamıza rey vermek istiyenlerin pek çokları Encü- ve polis kömserleri hatta polis müdürü B. tarafın- men a dan kovulmuştur. Misal oğlu Rifat efendi gösterilebi Varken isimler yok deni 6 — İntihap bul edilmiyenlerin adedi çoktur. Bunlardan! bir cüz'i kalili berveçhizirdir: Tepecik Kâğıt- hane caddesi Akşam sokağı 14 numarada Hamdiye H. Kahra- man mesçit Kestelli caddesi Şerif paşa Yahudihenesi 40/70 numarada Ali ef. ve refikası Zehra H. Dolaplıkuyu Memdu- hiye mahallesi Mumcu Z. soka- ğı 77 numarada Hüsniye hanım Kahramanlar Murtakya Leble- bici sokak Hasan ef. Eşrefpaşa İkinci Süleymaniye Havai sokak 15 numarada Faik efendi. Usulsüz kayıtıc 7 — Defterler askıdan indi- rildikten sonra da Halk fırka- sına rey verecekleri anlaşılanlar deftere kaydolunmuş ve pusla attırılmıştır. Defterlerin son ka- yitlerinin kapatılmış olması buna delil olarak gösterilebilinir. ci bentleri bu noktaları ten- olarak Bayraklıda Burnova caddesinde (57) numarada mukim Ali Riza defterlerinde isimleri olduğu halde $. Fırkaya rey vereceklerinden dolayı ka- pek olan yerlerde serbesçe fırka- ları lehine teşvikat ve tergıbat- ta bulunmuşlardır. * “Bir kişi kaç rey atil 11 — Tek bir zatın halk fırkası namına müteaddit rey puslaları. attığı görülmüştür. Bunlar Alsancakta doktor Abdi Muhtar ve Reşadiyede Karanti- na hekimi Abdi beyler, avukat Şefkati beyin oğlu Nurettin bey Bir sahtekârlık daha 12 — Pazar yeri mintaka- sında Ali reis mahallesinde ikin- ci Ali reis sokağında 54 numa- rada ikamet eden bekçi Hakkı- nın akrabasından Ayşe hanım reyini atarak ismi kapandıktan sonra tekrar müracaatla birinci Ali reis sokağında 36 numarada mukayyet diğer bir Ayşe hanım namına da parmak işareti koya- rak rey atmıştır. Encümen bu- nu bile bile kabul etmiştir. 36 numarada mukim Ayşe hanım reyini istimal etmemiştir. Kanunsuz açıldı kapatıldı 13 — Kanunun 23 ncü desinde intihap encümenleri için tayin edilen nisap adedi yani sülüsan keyfiyeti asla hazarı ii bare alınmamış ve sandıklar hi- Iâfi kanun açılıp kapanmıştır. Meselâ Pazar yeri mevkii zabit varakaları bunun delilidir. Di- gerlerinden de sorulabilir. Kurulan tuzak 14 — Kız lisesi hademele- rinden 17 kişi reylerini istimal etmek üzere bir memur refaka- tinde Alsancak intihap sandığına gönderilmiş ve hademeler inti- hap odasına girmeden mühür- leri esasen maaş memurunda bulunduğu cihetle o memur tâ- rafından rey puslaları (o temhir edilerek sandığa atılmış ve ken- dileri intihaba iştirak ettirilme- miştir. Bu hademe imzalarile müddei umumiliğe verdikleri is- tidada keyfiyeti bildirmişler ve hâdiseden davacı olmuşlardır. İstida sureti müddei « umumilik- ten talep olunur. Açan başka kapatan başka 15 — Mahallâtta dolan san- dıklar encümen tarafından ağız- ları temhir edilerek belediyeye gönderilmiş ve bu sandıklar günlerce belediyede kalmıştır. haiz olduğu yani yalnız parmak işaretli ve adres- siz bulunduğu halde Halk fırkası namzetlerini"” ihtiva “eden rey puslaları berakis muteber addo- lunmuşlardır; iv Bir namzedin rolü 19 — Hasene Nalân hanım evvelâ Serbes fırka namzetleri- nin başında idi. Bilâhara nam: zetler meyanından hariç kaldı. Fakat ilk günlerin rey puslaları başında ismi yazılı olduğundan o rey puslaları mumaileyhanın bilâharaHalk fırkasından namzet- iğinin vaz'ı bahanesile * kâmilen|; Halk Fırkası grubuna ithal edil miş bu suretle takriben iki bin küsur rey puslasında muharrer esami hükümsüz bırakılmıştır. Hep aynı yazı 20 — Hsnayi tasnifte zası ve adresi ayni yazı ile yazılmış Halk Fırkasına ait bir çok rey puslaları görülmüş- tür. Bu; reylerin sandıklarda tebdil edildiğinin delilidir. Def- terdeki imzâ ve parmak izlerile rey puslalarındaki imza ve par- mak izlerinden kâfi mikdarının karşılaştırılması bir çok reylerin bilâhara tebdil sedildiğini mey- dana çıkaracaktir. Fazla çıkan reyler 71—Tasnife başlamazdan ev- vel defterdeki imzalarla (24938) vatandaşın reyl: timal ettiği tadat ve tevsik edilmiş iken tasnif neticesinde sandıklardan! (25702) rey puslası zuhur etmiş ve (764) rey fazla olduğu anlaşıl- mıştır. Bu reylerin halk fırkası lehine sahdığa atılmış reyler) olduğu aşikârdır. Bu suretle in- tihaba fesat karıştırıldığı bir emri bedihi olmuştur. Azalık haklerı olmıyanlar 22—Müntehip ve müntehap sıfatile İzmir dairei intihabiye- sinde esamisi olmıyan ve intiha- batı ayrıca icra kılınan ve Karşı yakada mukim bir çok zevatın İzmirden namzetlikleri konulmuş ve oradan intihap edilmişlerdir. Bunun ahkâmı kanuniye ile asla kabili telif olmadığı ise delil iradından bile müstağnidir. 23—15 dairei intihabiye teş-|$ kil eden encümen azalarının şehadetlerile de sabit olacağı veçhile ilk deyrei intihabiye ol- Açıklarında serseri diyelerin hususi vesaitile nakle- dileceklerdir. Hilâfında hareket edenler hakkında kan şedit ahkâm tatbik olunacak er. mes'uller tevdi edileceklerdir. kanuna tevfi- Müddeiumumiliğe Karaburun bir mayın görülmüştür arakunamn (415; eat açıkla: rında serseri bir mayın görülmüş ve seyrisefer eden. vapur ve ge- milere tehlike iras etmemesi için imhası veya denizden çıkarılması için tertibat alınmıştır. — mak üzere tayin edilen İZ gün zarfında toplanan rey Belediyece resmen tesbit olunduğu üzere 19371 dir. Bu devrede 8. C. fır- kasına rey verenlerin adedi 18 bin 132 idi. hakkı reyini-istimal eden mün- tehiplerin adedi çok az olmakla beraber bunların bir kısmı mü- himmi dahi reyleri fırkasına . vermişlerdir. hepsinin halk fırkasına, verdiği de kabul edilse yine Serbes fır- kanın arası fazla olmak ederdi. Temdit zamanında yine S. C. Mahaza iktiza Mukaddemci arzuhalde işaret olunduğu üzere mâruzatı anife bu intihaptaki yolsuzlukların pek cüz'i bir mıkdarıdır. Tesbit olu- namayan tabiri diğerle tesbit an- cak o anlarda fotograf ve sine- ma çekmekle veya tahkik ve müşahede ile mümkün olabilecek daha bir çok haksız ve kanun- suz ahvalde cereyan etmişir. Mahaza memleketimiz intiha- batında silinmez bir leke teşkil eden hâdisatı maruzada intiha- bın iptalini belagan mabelağ is- tilzam eden ahvaldendir. Lütfen istekli bir tahkikat icrasile ev- rakı tahkikiyenin Devlet Şurası- na takdimine himmet buyurul: masını istida eyleriz efendim. S. C.F. V. O. Reisi Dr. EKREM HAYRİ Serbest” Gümhuriyet R Altın piyangosu * Kupon No 14; Merhum Kemal Polis-muavini Reşit . efendi hak- /kındaki tahkikatın birinci müs- tantik tarafından ikmal edildik- ten sonra; maznunun memur ol- ması dolayısile idare heyetinden karar verilmek üzere evrakın vilâyete tevdi edildiği malüm- dur. Müstantiklik tarafından ve- Menemende mında akrabalarından miş ve sevişmişlerdi. manaat etmek | istemiş ve gün Zeynep hanımın sebebiyet vermiştir. lerin Ömerle Fat beyyün ederek il ELHAMRA Kütüphane Dikkat — Fazla izdiham sının tercihini müdüriyet ri. Girit mübadil- lerinden Zeynep ve Fatma na- iki hemşireden Fatma mer namında- ki bir genç ile alâka peyda et- Büyük hemşiresi Zeynep Hanım, Ömer- le Fatmanın bu alâkalarına mü- iki sevdazedenin verdikleri kararla Zeynep hanımın ortadan kaldı- rılması düşünülmüş, bu vazife- yide Ömer deruhte ederek bir hanesine gelmiş zavallıyı, boğazından sık- mak suretile boğarak ölümüne Bu feci vak'a hakkında ma- hallince yapılan tahkikatta, fail- olduğu te- de yakalan- mıştı; ve inkârlarına rağmen elde edilen delâil cinayet faillerinin Ömer ve Fatma olduğunu mey- “Sinema san'atinin en büyük zaferini” görmek ister misiniz? üttehem, kalkınız! Filmini görmeğe koşunuz. muvaffakiyet fazla wöze hacet bırakmıyor. Bugün seanslar : saat 2,45 -5- 7,15 ve 9,30 Halbuki; müddei | müstantik tarafından verilen karara usulen itiraz ettiğinden müddejumumilik dosya talep edildiği halde, talep olunan mahalle iade edilmiyerek polise tevdii dikkate şayandır. Hâdise, cinayettir. Muhake- menin rüiyet mercii. ağır ceza mahkemesidir. Polis divanına gönderilmek istenildiği anlaşılan dosyanın polis kalemlerinde do- laştırılması sebeplerini / anlıyı madık.. İhtiyar baba hükmü a: let kapısından istiyor. iki sevdazede Kendilerine mani olanı boğmuşlar dana çıkarmıştı. Bugün iki maznunun ağır ceza mahkemesinde muhakemelerine başlanıldı. Menömenden bir çok alâkadarlar muhakemeyi takip etmek üzere mahkemeye gel- mişlerdi. Tevkifhaneden getirilen ve huzuru adalete çıkarılan iki maznunun evvelâ hüviyetleri an- laşıldıktan sonra evrak okundu. Ve maznunlar, vak'ayı inkâr et- ti. Ve muhakeme safahatı te- nevvür etmeden ve şahitler din- lenmeden, Fatma bir arzuhal vererek: | Bu işte benim alâkam yoktur.) diyerek kefaletle tahli- yesini istedi. Fakat mahkeme, hukuku umu miye şahitlerinin celp ve İsti mama ve Fatmanın tahliye ta- lebinin reddine karar vererek muhakemeyi onbeş gün sonraya talik etti. idaresinde Milli! Sinemasında Bu fılmın kazandığı emsalsiz olmaması için saat 2,45 senn ca eder,