14 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Kaçak mı, değil mi? Madam Rozanın başına gi elenler Asliye ceza. mahkemesi dün gümrükten mal kaçıran Madam Roza isminde bir musevi kadı- nın muhakemesini görmüştür. Vak'a nedir? Madam Roza İtalyanın Mila- ho şehrinden (Eceö) vapurile İz- mire gelmiş ve üç bavulla bir sepetini kayığa koyarak gümrük salonuna çıkmış ve usulen mu- ayeneye sevkolunmuştur.. Gümrük muayene memurla- rı; kendisine resme tâbi | eşya yar mıdır sualine cevaben ko- casına ve kendisine müteallik bazı eşya mevcut olduğunu söy- lemesine rağmen indelmuayene kirli çamaşırların içerisine sure- tü o mahsusada iğnelenmiş on iki kalem resme tâbi | ipekli i pamuklu eşya zuhur edi- yor. Ve bunlar nedir? diye ken- disinden sorulduğu zaman cevap veremiyor ve kaçakçılık kanu- nunun 24 üncü maddesine tev- fikan bu eşyalar musadere edi- lerek bu maddenin B fıkrası mucibince de 144 lira | cezayı nakdi hükmolunuyor. Muhakeme sathası Madam Roza kaçırmak iste- diği eşyaların elinden gitti; ne mi yoksa buradaki yapacağı icarete mi yansın? bunları dü- ken tak tak! Kapı çalını- e resmi bir memur kent sine bir e tebliğ ediyor: Bu ihbarname kaçırmak istediği eşyalardan dolayı tarhedilen yüz kırk “dört lira cezayi nakdinin hemen tesviyesini: bildiriyor. Madam Roza birMusevi Avu- kata müracaat ederek müddeti zarfında itiraz ediyor; ve mah- kemede de hayır, ben kaçırma- dım; diyor. Avukatı ne diyor? Rozanın Avukatı da müek- kilinin sözünü tekrarla beraber eğer; kaçakçılık maksadı ol- saydı — Rozanın O doğrudan doğruya (o gümrük © salonuna değil salonnn her hangi bir ka- pısından kendisile beraber eş- yaların da geri kaçması kabil olduğunu ve maamafih bu eşya- ların kaçak mal olmadığına dair mensup memurlardan birinin de zabıt o varakasını o imzalamamış olduğunu söylemiştir. Gümrükler veki- linin cevabi: Gümrükler vekili Ahmet Remzi arasına iğnelenmiştir. çak eşya değilse bu zahmeti ih- tyara ne lüzum vardı ? Demiştir. Mahkeme; Zabıt varakasını imza edenlerin huku- ku amme şahidi olarak celpleri- e karar verm. Kır bekçileri 80 yaşında zavallı birkadını merhametsizce dövdüler Dün öğleden elleri, kafası sarılmış;yetmiş yaşlarında Fatma isminde «bir. “adın. dört kişinin yardımile adliye dairesine getirilmiş” ve “bünü : müteakip Dudu ve Ali isminde ayrıca iki kimse Fatmaya... iltihak ederek ellerinde tuttukları * arzıhal ile müddeiumümiliğe “girmişler “ve arzıhallerini tabibi adliye havale ettirmişlerdir. Bir o muharririmizin yaptığı tahkikata nazaran; Karşıyakanın Alorca köyünden olan bu üç kişi dün; köylerinden kalkarak hastanede bulunan Veli namın- daki çocuklarını ziyaret etmek üzere Karşıyakaya gelirlerk. yolda Soğukkuyunun kır bek, lerinden Efe Hüseyin ve Kemal namındaki şahıslar tarafından! tüfek dipçiğile feci bir surette | dövülmüşlerdir. ei Kaçırmamış Aylarca beraber yaşa- sonra, yorlarmı Birinci beyier. sokağında Ze: ki hanında Paşalı Ma yaşi amet eden Kemal mut efendi refikası20 rında Emine. hanımın bele: diye sihhiye Ahmet efendi tarafından kaçırıl a abacılarından edilmiş ve birinci istintakça takibata başlanmıştır. Dün sıhhiye arabacısı Alımet elendt bir sstitn ile müdüei umu miliğe müracaat ederek hanımla alı aydır karı koca ha | yatı geçirdiklerini. kadının. dört aylka hâmile bulunduğunu bildir. miştir, Emine hanim muayene edilmiş ve g.be. olmadığı anla işlar, Birine hanımın validesi Jiha hanım kızını” fuhşa teş ettiği üden hakkında takibat pılacaktır. Ahmet efendi. evli bir kadınla karı kocu hayatı ge Şirdiğini kendi ağzile ikrar etti © İzin ve çocuğun ! Bekçiler dayağı attıktan son- ra çekilip gitmişlerdir. Aldığımız malümata (göre; bunlardan Alinin bir müddet evel ruhsatsız odun kestiğinden dolayı bekçilerle aralarında mü- nazaa zuhuretmiş ve nihayet İş dayakla neticelenmiştir. Tabibi adli Şakir bey tara- fından verilen rapora göre; za- vallı ihtiyar ninenin “kolları ka- fası ve sol tarafından böbrekleri zedelenmiştir. Rapor kadının hayatını tehlikede o göstermek- tedir. Ali ve Dudu hakkındaki ra- porlar dahi on beş gün müd- detle tedaviye muhtaç oldukla- rını bildirmaktedir. Hâdise sırasında tesadüfen geçen avcılar ve bazı köylüleri şahit olarak gösterilmektedir. Müddeiumumi tahkikata baş- İlamaştır.. | Garip hâdise Bir kız 13 yaşın- da bir çocuğu kaçırdı Uzun derede mukim yirmi bir yaşlarında Düne hanım kö- yün kıyısında ve mektepten gel mekte olan 13 tında Hasat oğlu Musayı kaçırmıştır. Düne! Musayı allatınış kendisini çok sevdiğini söylemiş ve beraberce yaşamalarını rica. etmiştir. Kı ebeveyni mese loyi zabıtaya şikâyet, etmişlerdir İki aşık Köyün haricinde der- dest edilerek İzmire gönderil Düne hmm adliyede verdiği ifadede « Musayı ben kaçırdım. Zira onu çok serivordum.Mnsayı -İbenden hiç bir kuvvet alamaz? demiştir. 13 Yaşında olan bir çocuğu iğfal ederek kaçırdığı. cihetle Düne hanım aleyhinde takibat icrasına ve tahkikatın gayri wevkat olarak. deyamına karar ginden tovkifi muhtemeldir. verilmiştir. Retmo (Girit)13(5.C)—M.Ve- nizelos“Elli, kruvazörüle buraya gelmiş ve muazzam tezahüratla yıl dönümü münasebetile Giritte yapılan şenliklere iştirak eden başvekil şerefine bir ziyafet ve- ril fette şu nutku söylemiştir: Eğer istiklâlimizin, yüzüncü yıl dönümünü Girtte lâğvetme- seydik bu mil ihmal olurdu. Bü merasim milli ruhun sağlam olduğunu ve milletin ruhan kor- kusuz bulunduğunu izhara vesile olmuştur. Fakat bu yeni bir harp ha- zırladığımız manasında anlaşıl- mamalıdır. Harp devresi ebedi- yen kapanmıştır. Ancak il milli istiklâlimize karşı bir arruz vukuu halindedir ki harp sergüzeştine atılabiliriz. Şimdiki : hudutlarımızın hari- bir Böylece milli mefkürenin inbilâl ettiğini iddia edenler var. Bunu iddia edenlere acırım ve dar zihniyetli olduklarını söyliyebili- rim. Milli gayelerini tahakkuk ettirmiş bir milletin bundan do- muharrire Nevyork — 1930 senesi No- bel edebiyat mükâfatını kağa- nan Lincloir Levis, bu haler kendisine verildiği zaman deği ki: — Bu kadar yüksek bir mii- kâfatla taltifimden mes'udum ve kabul ediyorum. Amerika gazeteleri bu mü- nasebetle neşrettikleri yazılarda müşarünileyhin 1926 senesinde Pulitzer mükâfatı kendisine tek- lif edildiği zaman onu redde- Yuvarlak masa Loddra 13 (A.A) — Yuvar- lak masa konferansı açıldıktan sonra Kral murahhaslara beyanı hoşamedi ederek söylediği nu- tukta: Hindistana mahsüs bir hü- kümet ve idare tarzını tetkik etmek için İngiliz ve Hint dev- let adamlarının bu masa etrâ- fında toplanmalarının © şimdiye kadar görülmemiş bir vak'a ol- duğunu kayt ile her birine te- rettüp eden vaziyetin ehemmi- yetini nazarı dikkatinize vaza lüzum görmem. Müzakerelerini- zin vereceği neticenin. İngiliz imperatorluğu camiasında yapa- cağı çok büyük tesiri hepiniz müdriksiniz. İngiliz imparator- İlâveten: | - ir. M. Venizelos bu ziya-! Giritte Venizelosun bir nutku Harp devresi ebediyen bitmiştir - Türkiye ve Yunanistan arasında tesis edilen dostluğun saik| leri-Asırdide düşmanlar da dost olabilirler layı teessür “duyması garip bir şey olur. O vakıt İsviçreyi, Bel- çikayı, Hollandayı kaybolmuş mil- letler farzetmek icapeder, Milletin mefkürelerini hemen hemen tamamen tahakkuk etti- ren son mücadeleden sonra, bu kanaatimi beslediğim içindir ki Ankara seyahatini yaptım. Şüp - hesiz ben memleketin hudutla' rını daha çok ileride kurmağa çalıştım. Fakat maalesef mağlüp olduk ve bu hezimetin sebebini tetkik için zamari münasip de- ir. Fakat felâket, mücadele- yi bir kere neticelendirdikten sonra iki memleket arasında sağlam esaslara müstenit dost- luk münasebatının tesisi elzem olduğuna kanaat getirdim. Diyeceksiniz ki; asırdide düş- manımızla böyle iş olur mu? Ce- vap veriyorum: Evet. kadar asırdide düşmandılar. Bu-| nunla beraber o vakıttanberi teş- cinde hiç bir emelimiz yoktur.iriki mesai ettiler ve beraber gidi- yorlar. Şu halde neden bizde Türklere el vermiyelim? Türkler de bizim geçmiş mü- cadelemizin mukaddes bir mü cadele olduğunu tasdik ediyor- lâr. Unutmayınız ki 25 Mart me- —— mg Nobel mü ükâfatını kazandı Fakat verilen parayı fakir bir e terkediyor derek : Bu kabil mükâfatlar, bu kabil şerefler tehlikelidir, dedi- ği" hatırlanıyor ve bu hareketi ile © zamanki hareketi arasında tenakuz görüyorlar. Fakat M. Levis nobel mükâfatı (olarak kendisine verilen parayı genç bir Amerika müellifi ile ailesine terkedeceği ve bu suretle fakrü sefalet © içinde © çırpınmadan çalışmalarına yardımda buluna- cağını söylemiştir. Ingiliz Kralının nutku etrafında İngiliz ve Hint ricali toplandı luğuna dire bağlı bulunan hükümetler o mümessillerinin de burada bulunmaları bir falı hayır teşkil eder. Yapacağınız müza- kerelerin beklenen gayenin ta- hakkukuna sebep olarak isimle- rinizin tarihe, Hindistana şerefli hizmetler ifa-etmiş olarak geç- mesini dilerim. M. Makdonald irat ettiği nutukta görülecek işin büyük ve ehemmiyetli olduğunu söylemiş ( konferansın — azasını mazide sarfedilmiş incitici izleri unutmağa iki milleti siyasi de- hasına lâyık mevkide durmağa bütün dünyanın iki millet hak- kındaki hürmet hissini takviyeye Fransızlar | ve İngilizler otuz sene evveline| İnistanın dostluğunu ve bizim ha- Bir Tavzih Turandaki hâdi- se münasebetile Gazetenizin bugünkü 17 nu- maralı nüshanızın birinci sahife ve dördüncü sütununda ( Turan Fabrikasında 300 amele tatili iş- gal etti ve hâdiseler oldu ) ser- İâvhası © altındaki / neşriyatınız hakkında lâzım gelen tetkikat ve tahkikatı yaptırdım. Mezkür fabrikada (o kötürü çalışan on sekiz hamal fabri- kanın eski işletme o müdürile beher çuvalın hamaliyesini dört- kuruşa pazarlık etmişler. yeni etme müdürü bunu fazla gördü- den hamallara beher çuvaliçin üçer kuruş ohamaliye teklif et- miş ve hamallar bunu kabul etmediklerinden işlerini bırak» mışlar ise de bilâhare beher çu- val için teklif olunan üçer ku ruşu kabul ederek tekrar işlerine başlamışlardır. Fabrikanın. esas amelesi hir bir suretle işlerini bırakmamış olduklarından 300 amelenin tatili işgal ettikleri ve bunlardan bâ- zilarının işletme müdüriyetine karşı tehditamiz hareketlerde bulunduklarından dolayıda ti kif edildikleri hakkinda neşriye tınızın vak'aya muvafık ve mü- tabık olmadığı anlaşıldığından tavzihi keyfiyet eylerim efendim; İzmir valisi Kâzım Gördas belediyesi Muhtelif tarihli bazı gazete- lerde Gördes kazası belediye in- tihabında Serbes fırkanın kazan- dığı neşredilmektedir. Bu neşri- yatta yanlışlık olup elyevm Halk fırkasına mensup. Rahmi beyin riyaseti altında 12 azadan terek- küp eden belediye meclisinde Serbes fırkaya mensup ancak dört aza bulunduğundan keyfi yetin bu veçhile tavzihini rica ederim efendim. Gördes Kağyinakamı V, Ferit Mahkum oldular Menemenin Türkilli karye- Yuvarlak masa sinden Veli karısı Fatmanın ge- rasimine Türk sefiri de iştirak etti. 1453 de Türklerin fütuhatı ( İstanbulun fethi ) hakkında belki başka mütalea dermeyan edersiniz. Fakat o vakıtda bü- yük © İskenderin fütuhatından bahsedilir ve işin sonu gelmez. Bizans imparatorluğunun in- hidamını tetkik edenler çok şey yliyebilirler. Türkler geldik- leri zaman Bizans yıkılmıştı. Can çekişiyordu ve| biri muhakkak onu alacaktı, E- ğer Türkler olmasaydi da baş- kası alsaydı sanki zarar daha az mı olacaktı? Ben bunu zan-| netmiyorum .. Şunu zannediyorum ki şimdi bizimle, Ankarada tesis edilen Türk devleti arasında sıkı bir dostluk vomüşareketin mevcut ol- ması yalnız elzem değil, | ayni zamanda da mümkündür. Türk- lerin; ne bizim arazimiz üzerin- de, ne de diğer hiç bir devletin arazisinde gözü yoktur. Yuna- yatımızı pek "ziyade takdir edi- yorlar. Her iki devlet te sulhperver olduğundan, aralarında teşriki mesai mümkündür. : Amerika bah- - : riyesi Bir kaç torpido muhri- binden vazgeçiyor Vaşinton 12 (A.A) — Bahri- ye nezareti Londra muahede- sinbe derpiş olunan. tahdidi tes- ihata 'doğru.yeni bir hatve 'olat rak yeni torpito “müliribinin fi- lo listesinden çıkarıldığını teb- liğ etmiştir. celeyin hanesine * girerek eşya- larını çalmaktan maznuh ve mev- kuf Dede çavuş ve Hamza oğlu Yakubun 493 üncü madde mu- ince üçer sene müddetle ağır Hindistan meselesini aca- ba halledebilecek mi? Londra 13 (A.A) — Hindis tan meselesini tetkik Yuvarlak masa (konferansına 90 murahhas iştirak edecekti yağı çalan Hüseyinin sabit olduğundan, yaşı a kıymetinin azlığı ha: biyle iki ay müddetle hapsine karar verilmiştir: © Hüseyin, bu cezasını çocuk- lara mahsus olan koğuşta geçi- recektir. Pek yakında i Moris Şövalye peryalizmin çerçivesine ne su- retle dahil edileceğine dair aza- mi imkân dairesinde itilâf vücu- da getirilmesini teminden iba- rettir, Yunan kabinesinde tadi- lât yapılacaktır Atina, 13 (A.A) — Alınan haberlere göre harbiye nazırı meb'usan riyasetine intihap olu- nacak, harbiye nazırlığını M.Ve- nizelos deruhte edecektir. Ka- binede yapılacak olan tadi dahiliye, ziraat, adliye, sıhbiyeİ$ nezaretlerinin değişmeleri muh-| davet etmiştir. Elhamra idaresinde Milli kütüphane sineması! En mükemmel -en müntahap filimlerini birbirini müteakip gösteriyor Bu akşam saat 7,15 ve EBEDİ SERSERİ Fevkalâde filimler serisinin ikinci şaheseridir Bu filmin misilsiz güzelliğini, nihayetsiz kıymetini tasvirden kalem Deli Fiatlerde katiyen zam yoktur Yoks Movyeton sesli ve sözlü dünya havadisleri, Kadınlara inanma filminin mübdii Barko tarafından: MUSİKİ TEDAVİHANES Bir Müsellâh Müdahele hazırlnıyormuş Moskova: 12 (A.A) — Senayi mukabil ihtilâlcilerinin muhake- mesi dolayısiyle müddei umumi tarafından okunan iddianameden bahseden İzvestya / gazetesi bir takım ecnebi hükümet erkânı- harbiyesinin de tahırikçilerle teş- riki mesai ettiklerinin, Sovyet Rusyaya karşı 1930 da müsellâh bir müdahele hazırlanmış oldu- 930 da ik Zunu ve nihayet Poingare Bri- e and gibi Fransız ricalinini Rus- in yaya karşı taarruz için bazı Rus- Fransızca tamamen larla müzakerelerde bulunduk- sözlü komedi rının sabit “olduğunu ebemmi- yetle kaydetmektedir."