25 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

25 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

mektubu mtifiada Türk gazelhanları Konserde Başvekil Venizelos da hazır Atina 20 (Hususi muhabiri- mizden) — Türk-Yunan itilâfı- nın tasdikine dair lâyıhai o ka- puniye beş gün evvel meclisin ruznamei müzakeratında yazılı idi. Müzakereye kondu ve fakat hiç kimse tarafından söz alın- madığından müzakeresiz geçti Dünkü içtimada — ikinci kıraati yapıldı. Bu seferki sinde hararetli nutuklar söylen-| ekseriyetle | di ve büyük bir tasdik edildi. Şimdi Meclisi geçmesi, Reisicumhur tarafından tasdiki ve iki hülümet arasında teatisi muameleleri kalıyor ki bunlar birer formaliteden ib tir ve bırkaç günlük bir iştir. Her halde bütün bunların yeni seneye kadar ikmali, yani 930 senesinin bu muamelât ile ka- panması ümidi pek kuvvetlidir. M. Venizelos Avrupaya âyandan da gidiyor Türk - Yunan itilâfnamesi nin tasdikinden sonra buraca en ziyade ehemmiyetle bahsedi- len mesele M. Venizilosun, no el ve sene başı tatillerinden isti- fade ederek, bir kaç gün sonra yapacağı Avrnpa seyahatidir. M. Venizelos merkezi Avrupa idare merkezlerinden bir kaçını ziyaret ederek ve dönüşte Ro- maya uğrayarak M. Musolini ile yapacağı bir mülâkat ile bu se- yahatini ikmal eyliyecektir. Bu seyahat esnasında M. Venizelo- sun Sofyaya d uğrayacağı hak ivayetler deveran kında bazı müzakere-| bulundu etmişse de Hariciye nazırı M. Mihalakopulos o bu rivayetleri tekzip ve Yunan BaşvekilininSo?- yayı ziyaret edebilmesi için Yu- nanistan ve Bulgaristan arasında, velev ki ikinci ve üçüncü derece- | de olsun, muğlak meseleler bu- lunmaması lâzimgeldiğini ve hal- buki bu iki devlet arasında bu neviden mu eseleler mevcut Jbulunduğunu beyan eylemiştir. M. Venizelosun seyahati, si- yasi mahafilde denildiğine göre ehemmiyetten kali değildir. Bil- hassa Roma mülükatına ayrıca ekemmiyet verilmekted Atinada Türk musikisi: Başında gazelhan Hafız Bur hane musikisi geldi. Olimpia tiyatro- sunda üç konser verdi. Tiyatro Türk musikisini dinlemek iste- r tabakadan ve bilhas- ek tabakalardan kesif bir kalabalik ile doldu. Hatta M. Vehizelos bile bu meyanda lidi. Türk musiki heyeti çok iyi intibalar bıraktı. Hilhassa Bür- hanettin ve kemani Cevdet bey- ler çok beğenildi. Burada aksine elarak (heyetten © kadınlardan! ziyade erkekler iyi intiba bi- raktılar. Matbuat ta heyeti hüsnü su- retle karşıladı ve hattabu mü da pek takdirkârana yazılar ve makaleler yazıldı, bazi artisleri resimleri (o teveccühkâr mütalealarla neşredildu. mizin ödemişte iki dava Bir lursızlık vak'ası-Belediyenin memur kadrosu genişleyor Özlemiş,23(8.0) —Evvelki ak şam Ödemiş kaymakamı Recai beyin hanesine bir hırsız girerek yalnız bir ökku ekmek ile bir kese kâğıt içindeki çorbalık şeh. riyeleri ve bir kat çamaşırı ala- rak firar etmiştir. Bu kanantkâr hirsiz hakkında tahkikat yapıl maktadır. —Bir ay evvel tekaüde sevk edilen Bayındır jandarma bölük kumandanı yüz başı Şükrü bey Ödemiş zabitai belediye müfet- tişliğine tayin edilmiş ve yeni vazifesine — başlamıştır. Sabık müfettiş Selim bey ser komiser. liğe ve ser komiser Ömer bey zabitai belediye ser memurluğu na tayin edilmişlerdir. Ödemiş belediyesinin — tasarrufa rinyet Hi yerde memur kadrosunu genişletmesi teesürle karşılan. maktadır, —Mefsuh ocağı heyeti kaydolunan alındığından Ödemiş mumiliği tarafından Ödemiş 8. O al müddeiu daya açıl ee Kadınların teklifi Londra 24 (A.A) — Hindis- tan konferansındaki Hintli kadın azalar Hindistana muhtariyet ve- rilmezden evel Hintli kadınların şimdiki hukukunu mubafaza ve, tasdık eden kanun tanzimi lüzü- munuileri sürmüşlerdir. n duhuliyelş mıştı. Dava heyeti resmi dün hâkime 8 teşekkül odip etmediği kaymakamlıktan sorulması! muhakemenin yevmi ahâre be kine karar vermiştir. bakılmış ve firka oc — Geçen sene Tire polis ka eakolunda dayakla öldürülen bir şaha hakkında yapılan tahkikat neticesinde polis Mustafa efendi suçlu olarak Ödemiş ağir ceza mahkemesine sevkol ne. ticei mahkemede polis Mustafa MİŞ ve elendi beş sereyo malıküm edil mişti. Evrak bu defa imahkemei İlemyizden nakzen © gelerek yeni den dayanın ruyetine başlanmığ. tır. —Adaşride nahiye lediye heyetinin bazı ndan ve y kon yeri mes'ul şikâyet edil. Yeni belediye hey kında mütemadiyen meşrul olmaktadır. /Kzpanan Bankalar Filadelfiya 23 (A.A) — Mer- kezi burada olan turst kompan |bankasile on dokuz şubesi ka- Diğer dört oküçük tetk İ panmıştır. İbanka tatili faaliyet etmiştir. l bey. bulunan bir Türk nasebetle Darülbedayi hakkın-| Manisada tarikat ve tekke İhayatını gizlice yaşıyan estar- keş bir kaç vatan haini serseri- nin Menemenin lekesiz muhitin İde ihdas etmek istedikleri irti- cai hâdisenin ilk tafsilâtını dün kü nüshamızda neşretmiştik disenin mahiyeti, inkılâbın | İyarattığı eserleri beyinsiz kafa- larma sığdıramamış bir kaç yo- bazın köhnemiş bir vasıtayı ele alarak halkı teceddüt lâba karşı ayaklanmiya teşvik etmelerinden ibarettir. Fakst... Fakat hainler caniyane ta- savvurlerinin tam bir akametile karşılaşmışlardır. Me fur. dilerini ezen cumhuriyet kuvvet- lerinin satveti irtica bir dakika! bile nefes almasına imkân olma- dığını bir kerre daha ispat ei miştir. Halkın inkılâba cerdan merbutiyeti Menemen halkı ateşli ruhla-! irile inkılâba ne kadar candan | merbut olduğunu göster Bu muhitte serseri hainlere uya- cak bir tek kişi çıkmamıştır. Ml tasavvur Vilâyetin resmi tebliğinden de anlaşılacağı üzere ilk irtica tasavvuru Manisada Çırak Mus- afanın esrar tekkesinde başla- mıştır, Kendisine mehdi ren Derviş Mehmet haini burada âvenesile tarikat hayatını gizlice vaşayor bol bol esrar kullanı- yorlardı. İrtica yılanını hortlat- mak fikri orada örümcekli kafa- larına girmiş ve bu tasmimlerini kuvveden file çıkarmak | için dişlerine okadar | silâhlanarak Manisadan ayrılmışlar, dağlarda serseriyana dolaşmışlardır. Ni- hayet salı sabahı şefakla - bera- ber Menemene giriyorlar. Köse köy camiinde bir kaç vatan- daş sabah © nemazını © kılıyor. Hainler o bunu tam bir. fırsat sayıyorlar. “Camiye girerek ce- maetı silâhlarının tehdidi altırıda ve inle tutuyor ve © onlari ““Sancakı şerif, . tesmiye © (ettikleri bir (parça o atlas © kumaşın attında toplanmağa davet edi- yorlar. Burada cumhuriyet inkilâbin eserleri aleyhinde ağızlarına ge- len tefevyühatı, hezsyanları savu ran hainler halkin derhal kendi yanlarında | toplanacağını, hükü- meti basarak melun maksatları" na nail otacaklarını sanıyorlardı. Cemaat © tehlikeli © haydutların tehdidinden kurtulmak için da- gılmakta istical gösterdi. Hükü met keyfiyetten haberdar edildi. Tenkil hareketi başlayor Hainler belediye meydanında toplanarak sabah evlerinden he- nüz çıkan vatandaşları ifsat et- meye tasaddi ettiler. Bu mane raları da ayni akamete uğradı. Talimde bulunan bir müfrezenin aslan yürekli zabiti Koplay bey hâdise mahalline yetişerek hay- dutlardan silâhlarmı. teslim et- melerini ve kanuna itaat etme- lerini talep etti. Haydutlar tekbir getiriyor, Tahkikat Jet riat isteriz diye bağırıyorlardı. | Yubazların hepsi sakallı idi. Baş İlarında keçe küllah vardı Göz- İlerini kan bürüyen habisler hal- kı yararak karşılarında bir tim- sali hamaset gibi dikilen zabiti- İmize Kâfir dininden çıkmasını ve sancağın altına geçmesini söylediler. inkitâp kahramanı Kublay bey menfur bir ha- etin karşısında olduğunu an- Jamış, inkılâp | kahramanlarına yaraşan yılmaz bir ruhla haydut- İların hezeyanlarını şiddetle red- tetti ve hepsini tevkife teşeb- büs etti. Müsellah haydutlardan ibiri ayrılarak Derviş Mehmet Jhaininin emrile genç. zabitimize tabancasını çekerek ateş etti. | Kublay bey ağır yaralı olarak yere düştü. Bu korkunç facia- İnin şahidi olanlar dehşet içinde idiler. Kana susamış canavarlardan bi- riyaralı zabitimizi camie çekerek İmuazzez başını bedeninden ayı- rarak kuduz bir canavar gibi bağırdı : — Kan içmek haramdır. F. kat bunun kanını içmek helâldir. Alçaklar başlarındaki men- bus şakinin emrini yerine geti- rerek muhterem şehidin kanını emmeğe başladılar. Sonra inki- öp uğrunda eğilmiyen o o kıy- mettar başı sancaklarına astıl. Hâdise şayi olunca: Kublay bey İzmir muallim- lerinden olup ihtiyat zabiti ola- sak vazifei vataniyesini ifa edi- yordu.: Hâdise şayi olunca bir taraftan jandarmalarımız ve bek çiler hâdise mahalline şitap, derken diğer taraftan da askeri bir kuvvet harekete geçti ve Hasan ağa camiine doğru iler- ledi. Şerirler bu camii merkez ittihaz etmişlerdi. Asker ve jan- darmalar bu camie yaklaşırken Derviş Mehmet haini bağır- yordu : 4 — Korkmayın, kendinizi sıkı tutun. Ben yanınızdayım. Medi Resül ölmez. Bana kurşun işle- mez. Şerirler camiin muhtelif bucaklarına o saklanmak © üzere bulunuyorlardı ki o kendilerini ihata eden müfreze kumandanı bağırdı teslim olun. Ateşle mukabele Alçak haydutlar bu © ihtara Ateşle mukabele ettiler. | Saat dokuz buçukta başlıyan müsa- deme bir müddet devam etti. Jandarmalarımız Hasan ağa camiine girdikleri zaman © hay Meşhur rejisör E. A. DUPON'T'an şaheseri INK, LâP ŞEHİTLERİ . MENEMENDE muazzam ihtifal inkişaf (oediyor (Manisada bu hâdise ile alâkadar kin) zannedilen kimseler tevkif edildi - Menemende 15 kişi nezaret altına alındı dutlardan üçü gebertilmişti. Biri yaralı idi. Mehdi rüsul © namını kendine veren Derviş Mehmet te gebertilenler meyanında idi. lik ateş Devriş Mehmet canını cehen- neme gönderen kurşunu yemez- den evvel tekbir getiriyor, yer- den aldığı toprakları savuruyor, bana kurşun işlemez diye ah- makça söyleniyordu, Diğer şehitler Bu müsademe bekçi Şevki|* efendi alnından, Hasan efendi de göksünden yaralanarak şehit düştüler. Bakal Murat ve Vefki efendiler de yaralanmışlar ve tedavi alşına alınmışlardır. Diğer iki şaki kaçmışlardır. Tahkikat ve isticvaplar Derhal cumhuriyet müddei umumileri beyler tahkikata baş- ladılar. Ağır yaralı şaki Mehmet Zeki isticvap edilerek hâdise hakkında itirafları kaydedil Hâdisenin şahidi olan bazı Me- nemenli vatandaşların da malü- matlarına müracaat olundu. Fi- rari şakilerin derdesti için İzmir ve Manisa vilâyetlerince kâffei tertibat alınmıştır. Dün meb'uslarımızdan Vasıf ve Münir beyler Foçadan Mene- mene giderek hâdise hakkında malümat almışlardır. Cenaze alayı İnkılâbın muazzam şehitleri için hazırlanan muazzam ihtifal bugün saat on birde yapılmıştır. Merasimde meb'uslardan Halit, Celâl; © vasıf, “Münir ve Haydar Rüştü beylerle © Vali | Paşa, Belediye Reisi Sezai | bey, maarif müdürü © Naili bey matbuat erkâm hazır bulunmuş- lardır. Şehit Fehmi Kublay bey muallim olması hasebile maari mümeyyizi Hakkı bey, on beş maarif müfettişi ve baş mual- limle Erkek muallim mektebin- den elli izci iştirak etmişlerdir. Bir çok çelenkler gönde- rilmiştir. £ Tedfin (merasimini müteakip © hararetli ( nutuklar irat olunarak inkılâp kahraman- larının hatıraları hürmetle taziz olunmuştur. Bütün Menemen halkı cena- ze merasimine iştirak etmiştir. Matem alameti olarak dükkânlar kapatılmıştır. Tahkikat inkişaf ediyor İrticai hâdise etrafında tah- kikat inkişaf ediyor. Gece sa- baha kadar tahkikat ve isticva- bat devam etmiştir. Manisada bu gizli hareketle alâkadar ol- Zühre rakısıl Zühre rakısı Bütün rakı- fara faiktir. , 15 e yapıldı duklarından. şüphe edilen bazı kimseler © tevkif edilmişlerdir. Menemende de 15 kişi zabıtaca nezaret altına alınmışlardır. GIPASITSLISSSALSLISLASLL IYİ izmir icra memurluğundan Gayri menkul malların açık arttırma ilâm Açık ile paraya çevrilecek gayri menkulün ne olduğu, Mabodrum — iki kattan ibaret ve alt katında mermerli fasıle üç oda ve mutbak ve eniz banyosu ve yukarı katında beş oda ve bir balkon ve onün- arkasında bir o mikdar bahçeyi havi ev. Gayri menkulun bulunduğu mevki, mahallesi, sokağı; Nu. sı Salhane mahallesinde Tram- vay caddesinde atik 442 cedit 552 Nu. Takdir olunan kiymet sekiz bin lira, Artırma yapılacağı yer, gün, saat : İkinci icra 2571/931 Pazar günü saat 11 de. 1 — İşbu gayrı sicaktlda arttırma şartnamesi 2-1 931 tari- hinden itibaren 374 No. ile İzmir ikinci | icra dairesinin muayyen numarasında her kesin görebile- ceği için açıktır. | İlanda yazılı olanlardan fazla malümat almak istiyenler | işbu şartnameye ve 930-5374 Dosya numarasile me- muriyetimize müracaat etmelidir. 2 — Arttırmaya iştirak için yukarıda yazılı kıymetin yüzde teminat © gösterilecektir. 3 — Hakları tapu “sicilli sabit olmıyan ipotekli alacaklı- larla diğer alacaklıların irtifak hakkı sahiplerinin bu *haklarını ve hususi taiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu ilân tari- hinden itibaren yirmi gün için- de evrakı müspitelerile birlikte memuriyetimize © bildirilmeleri icabeder aksi halde hakları ta- pu sicillile sabit olmıyarak satış bedelinin paylaşmasına hariç ka- lırlar. 4 — Gösterilen * günde ar- tırmıya iştirak edenler: artirma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malümatı almış ve bunları tama- men kabul etmiş gibi itibar olu- nurlar, Üstünde bırakılan gayri menkulün bedeli zamanında ve- rilmezse gayri menkul ikinci bir artırma ile satılacak ve bedeli farkı ve mahrum bırakılan yüzde beş ve diğer zararlar ayrıca ha- cet kalmaksızın memuriyetimizce alıcıdan talep olunur. Baş fıkradaki şart tahakkuk etmek kaydile 3 defa bağırdık- tan sora gayri medkul en çok artıranın üstünde bırakılır. Şart tahakkuk etmezse artırma geri bırakılıp © alıcı teahhütlerinden kurtulur. Ve arttırma da kalkar. 5 — Arttırmanın birinci veya ikinci olmasına ve gayri men- kul eden kanuni hakka ve sa- tışın tarzına göre diğer şartlar- da yazılan hane yukarda göste- rilen 25/1/931 tarihinde İzmir arttırma de ve #İİlkinci icra memurluğu odasında işbu ilân ve gösterilen, artırma şartnamesi dairesinde satılacağı ilân olunur. Mümessilleri:P:er Monye, Hanri Çara, Meri Glori VE MALKSUMDIY AN Yarın saat 7,15-9.30da Elhamra i. Milli külü, pha ne sinemasında MUHTEREM İZMİR HALKINA . TAKDİM EDİLECEK