26 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

26 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Almanyayı coşturan Hitler Almanyayı bütün dünya ile düş- man olmağa felâkete sürükliye- bilecek adamın hayatı Bugün bütün dbnyayı kendi: /nefeslerini tutarlar, kalpler tit sile belki en ziyade meşgul eden adam Herr Hitlerdir, Bugün mil- yonlarca ağızdan bağırılan, yonlarca kalbi heyecana di ren, yüz milyonlarca insana en- dişe veren bu isim bundan bir kaç ay evvel pek az adam ta- rafından bilinmiyordu. Afolf #Hitler'e bu şümullü şöhreti Almanyanın 14 eylülde yapılan intihabatı temin © etti, Bu intihabatta 6,5 milyona y kın Alman vatandaşı rey san- dıklarına Hitlerin puslalarını at- tılar, Ve Hitlerin Reichstagda ancak 12 mebusa malik © olan fırkası, bu sefer buhran içinde bir hastanın dereçesi gibi bir- den 107 ye. yükseldi. Bu parle- mentoların bütün tarihin de bel- ki misline tesadif olunmıyan bir hâdisedir; siyasi ehemmiyeti pek az olan ufak bir fırkanın bu ka- dar az bir zaman o zarfında bu kadar büyük * bir muvaffakiyet göstermesi, İşin garip cih fırkasını bu kadar büyük bir muvaffakiyete isal etmiş olan Hitler fırkasının mebusları ara- sında bulunmamaktadır; o daha garibi Hitler Almanyada bir vatandaş bile değil. 6,5 milyon ağzı heyecanla bağırtan Hitler en naçiz bir şudur ki dir. Çünki Hitler bir Alman vatandaşı değildir. Hitler hiç bir memleketin vatandaşı değil- dır. Hitler vakia Avusturyada ve Avusturyalı olarak dünyaya gelmiştir. Fakat dünya harbinde Alman ordusuna hizmet ettiği için Avusturya tâbiiyetinden is- kat olünmüştur. Fakat Hitler Ja met ettiği memle- ketin de vatandaşlığına kabul edilmemiştir. Bunun sebebi Hit- lerin bir Alman hükümetini iska- ta teşebbüs etmesidir. Hitler 1923 de sabık ceneral Ludendorf ile müştereken yap- tığı Berlin yürüyüşü münasebe- tile ilk büyük şöhretini kazan- mıştı. Fakat Munich'de başlıyan bu hareket, Berlin hükümetini iskat için tertip edilen ordu, muvaffakıyetsizliğe uğramış bir çok kişi ölmüş ve Hitler hapse- dilmişti. Hitler bu hareketinden dolayı dört sene hapse mahküm edildi. Hitler muvaffakıyetsizliği © kadar feci olmuştu ki bütün Almany, “hatta bütün dünya o zaman Hitlerle alay etti. Alman hükümeti gösterilen bu istihfaf- tan cesaret alarak, artık hiç bir zararı dokunamiyacağı mülaha- zasile, Hitleri bir sene sonra serbet bıraktı. Maamafih korku büsbütün zail olmamış olacak ki Hitler içtimalarda söz süylemesi menedildi. Fakat yavaş yavaş bu memnuniyetler de refolundu. Al- man hükümeti ilk hayatı bu teh likeli adamı serbest bırakmakla, ikinci hatayı da dilini düzeltmek yaptı, Hitlerin ateşli dili çözülür çözülmez bütün Almanya kay- namağa başladı. 1924 te ken- disinden korkulmıyan Hitler altı sene zarfında verdiği binlerce mutuklarla 1930 intihabatında Reichstağ.a 107 Hitlerci hediye etti, Hitlerin bu muanzam mu- vaffakıyetinde dört büyük amil vardır; Hitlerin natıkası, prog- ramı, teşkilâtçılığı ve Alman halkının bezginliği. Hitler misline az tesadüf olunur bir natıka | kuvvetine ve kalplere nüfuz eden bir sese teshir edici bir samimiyete ma- liktir. Hitler söz söylemeğe baş- rer, gözler yaşarır. Hitlerin na- tıkası bilhassa gençler ve kadınlar üzerine sihirli bir tesiri haizdir. Alman gençliğinin büyük bir kısmı onunla beraberdir. Hitler kadınları sevmediği halde ka- dınlar onu çok severler, ve “Gü zel Adolf, diye anar, otomobili nin önüne çiçekler atarlar. Din. leyicileri arasında daima bir çok kadın bulunur. Programı fırkasının isminin “milliyetçi sosyalist, olmasından da anlaşılacağı vechile, | hem sosyalist, hem milliyetperverdir. Bu itibarla komünizmile kapita- lizm, milliyetperverlikle beynel- milelcilik arasında bucalâyan bir çok kişiye cazip görünmektedir. Program Almanyanın bütün şi- kâyetlerine . hitap etmektedir. Programın esasları şunlardır: Versay muahedesini değiş- tirmek, tamirat borçlarmı ver- memek, müstemlekeri geri al- mak, Avusturya ile birleşmek Yahudileri koğmak, harp kazanç- larını istirdat etmek, sâyisiz ka- zancı lâğvetmek, büyük ticari işleri devletleştirmek, büyük ka- zançlardan devlete hisse ayır- mak Almanyaya diğer Avrupa devletlerile müsavi hak ve mevki temin etmek, Programda her sınıf halka hitab eden maddeler vardır. Bilhassa kuvvetli olan milliyetçilik ve Yahudi aleyhtar- lığı son zamanlarda işleri çok bozulan Alman sermayedarları- nın işine yarayacağı cihetle Al- man zenginleri Hitler fırkasının muvaffakıyeti için para sarfet- mekte ve ellerinden geldiği ka- dar yardim etmektedirler. Hitlerin muvaffakiyetinde en büyük amillerden biri de teşki- iâtçılığıdır. Fırkasının gayet vasi muntazam ve disiplinli bir teş- kilâtı vardır. Fırkanın ayrıca ordu ve polise tekabül eden yarı askeri bir teşkilâtı da var- dır ki buna “ Fırtına Bulutları , ismi verilmektedir. “ Fırtına Bulutları, askeri ta lim görmüş gençlerden terek- küp etmekte ve sabik Alman ordusu zabitlerinin idaresi altın da bulunmaktadır. Söylendiğine göre bu teşkilâtın gizli silâh depoları da vardır. Fırka dal linde disiplin o kadar serttir ki fırkaya en ufak bir muhalefet gösteren azâ derhal tardolunur, Teşkilât gayet büyük (bir azım, metanet ve soğuk kanlı- lıkla idare olunur. Fırkanın bir birahane ile yaptırdığı bir mu- kavele buna iyi bir misal teşkil etmektedir. Bu mukavelede bi- rahanede yapılacak ( içtimada kırılması melhuz olan bardak ve iskemle ve masa gibi | eşyanın şu şu fiatlarda tazmin edilece- ğinden başka, yaralanacak be- her garsona da tedavi den başka şu kadar verileceği o mezkür tadır. Hitler her işi o büyük souk kanlılıkla ve bütün betleri önceden *göze — alarak yapmaktadır. Bir şeye ( karar verdi midi onu azmından dön- dürecek hiç bir endişe yoktur. Hitler azmı kadar muvaffa- kıyetinde amil olan diğer | bir şey de Alman halkinin bezginli- ğidir. Almanlar Versailles mu: hedesinin üzerlerine yükletti; yüklerden ve haceletlerden ta- mamile bezmiş buiunuyorlar, Hitlerin azmi kadar, muvaf- fakıyetinde has olan diğer bir de Alman halkının bezgin- dir. Almanlar Versnille mu- ahedesinin üzerlerine yüklettiği ücretin- tazminat bulunmak- bir aki- ladığı zaman herkes susar, Hit- ler coştuğu zaman. dinliyenler” yüklerden ve haceletlerden | ta- imamile bezmiş bulunuyorlar. Mü- Zimmet, muriyetlerini suiistimal v ıl ve terahi gibi bir çok suçlardan mazmun Kemalpaşa malmidürü | #abıkı Yahya Hadi, sandık'emini vazifei me ya ve tnlsildar Tevfik efen dil.rle, mezkür kaza belediye alarından bazılarına ait mu hakemeye dün de ağır ceza malı- kemesinde devam olunmuştur. Üş ağır ce mahkemesinde devam ede gelen; bu çapraşık ve mühim dava bu müddet zarfında bir çok safha lar senedenberi, rmiş; maznunlar. gayri mevkuf iken tevkiflerine r verilmiş ve bir müddet meykuf kalan maznunlar; kefaletle çika sılmış ve her celgei muhakemede mi yeni meseleler arzeden,suç ların şahitleri dinlenmiş, tali matlar, müzekkereler yazılmış, fakat her muhakeme, her mazmun birer mesele çıkararak,mahkeme| yeni yeni baştan tetkikler mu vacehesinde kalmış ve nihaye ç seneyi mütecaviz bir zaman danberi uzayıp gitmiştir. Dünkü celsede mesele tekrar yeni bir renk almıştır. Maznunlardan tahsildar Tevfik efendi 979 lira ihtilâstan mahkemeye sevkedil. miştir. Bu mazmun evvel ve ahir borcu olmayıp hazinede alacağı olduğunu iddia ettiği halde, ine tarafından sorulan su plarda, bazen bazen olmadığı nakzeden derke- narlar yazılmış ve bu mü tenakıs cevaplar karşısında işi daha ziyade tamik bu mek mec nde kalmıştır. Netekim Tevfik efen kili müdafaasında in ve) kifefon- dim evvelce yani eylül ay de Kemalpaşa malmüdü den gelen cevabi tezkerede mü Fakat Şu ibraz ottiğim üç rami evraka nazaren, müekkilimin 41 lira borcu kaldığı ve fakat dos yada mevcut. depozito makbuz ları maliyeye iade edilir ve mah- subu yapılırsa müekkilimin ala cağı zuhur ettiği anlaşılmakta” dir. Ve bu müekkilimin bida. yeti memuriyetinden, işten el gektirildiği tarihe kadar geçen zaman zarfında vukubulan tah silât ve metfuatının. neticesini irae eylemiş olduğuna nazaren; müekkilimin “beri “ârekedenberi dünyanın tevec- cühünü kazanmak içi ami fe- dakârlığı © gösterdiler, daima Sulhperver fırkaları iş başınâ geçirdiler. Fakat itilâf devletle- rinin çatık çehresi bir türlü dü- zelmedi, ve Almanyanın kolları na bağladığı zincir bir türlü gevşemedi. Markın'sukutu bü tün Almanların: birikmiş parala* rını sildi süpürdü. Hükümetin . galiplere karşı giriştiği taahhütleri yerine ge- tirmek için koyduğu vergiler halkı eziyor. Almanlar bu çık- maz yol içinde bucalarken Hitle- rin programı ve sözleri bir eksir gibi göründü. Hitler halktandı. Halkın ih- tiyaçlarını gördü. Bunlar o kadar muhtelifti ki Hitler yamalı bohça gibi bir program yaptı. Söyle- dikleri eyi olmasa bile sıcaktı. Hitler, bütün dertlerini, çocuk. luğunun mahrumiyetli seneleri denberi içinde birikmiş olan dertlerini, . bugünkü Almanya nın dertlerinden olarak anlattı, işliyen, yakan samimi bir sesle dizdi döktü. Bugün Almanyanın en koyu milletçisi olan Hitler bir Avus- Serbes Cümhuriyet Suüstimülle maznun Kemalpaşa sabık maliye memur larının muhakemesine dün devam edildi — ew. — duğu te fik efendi Jetmiştir. Bu Mustafa,omvali metruke memuru /sohra; reis bey maznun vekille “İbinaehaleyh, Mustafa ekkilimin zimmeti gösterilmiştir. |; “saniye talik olundu. hür eder) deyerek Tev daba evvel. borçlu gösteren Kemalpaşa malmüdür. lüğünün resmi vesikalarını ibraz. evrak okunduktan ya | ba dava her celsede birer renk değiştiri yor. Dedikten sonra hazine ve kiline karşı da: (Şimdi ibraz e dilen evraka ne deyeceksiniz #ualini tevcih etti, Hazine vekili bu davada mev #uu bahsolan zimmetin müstekil olduğunu ve mahsubu yaptırılan paraların ayrı borçlara mu verilmiş» bulunduğunu ile sürdü. Maznunlardan Mustafa efendi taralından gi stimama başlandı. Bu şahit deyn ilimühaberlerinin paahsubu için tüccardan Kadı oglu Hüse nu bey tarafından kendisine istidaların zirine İmzasını vaz etmek salâhiyeti verilmiş oldu. Zuna dair şahitlik yapacaktı. Filvaki şahit efendi, sandık emini Mustafa efendiye omniyeti olduğunu ve bu sebepten kendi imzasını yazetmek üzere muma ileyhe salâhiyet vermiş olduğunu beyan etti Ve kezalik Kuşadasında bulu an Galip efendinin vürut elen iladesi okutturularak, şehade fine nazaran; telgrafhane civa rında iki arsanın müzayedeye vazedildiği ve kendisi de iştink ederek üç bin lirada uhdesinde kaldığını ve bu bedelle kendile- rine satmaklığım. için Mustafa efendi: ile Hüseyin” bey tarafın dan müracaat vaki olmuş isede üç bin beş yüz lira talep ettiğin den muvafakat etmediklerini ve efendi ile bu arsaları müştereken almaları in aralarında bir mukavele ve geçmediğini söylemiş olduğu görüldü Mustafa efendi bu şehadete karşı; belki hatırından çıkmıştır cevabını. verdi. Rundan sonra; mahkeme, Ke alpaşa malmüdürlüğünün yek- diğerine tekzip eden mütebayin kuyudu havi derkenarların ma- balline gönderilerek neticesinin tekrar istifsarine ve gelmeyen müzekkerelerin tekidine karar Yerilerek muhakeme 21 kânunu terilen bir şahidin dünyaya gelmişti, Ailesi zengin değildi. On üç yaşında öksüz kaldı ve hayatını kazanmağa mecbur oldu. Yirmi yaşına k, dar Viyananın kozmopol muhi- tinde kendi milletini sevmeği öğrendi Dünya harbine Almanya hesabına iştirak etti, Ve siper- lerde ölümden korkmamağı rendi. Bu pervasızlık bugünkü muvaffakiyetinde büyük bir rol oynamaktadır. Hitler tahsilsiz bir adamdır. Ve çok tahsilleri sevmez. Buna rağmen arkasında, | doktorluk ünvanının pek bel olduğu Al manyada her meslekten yüz bin- lerce doktor vardır. Hitlerin her meşhur adam gibi, bir çok aleyhtarları da var- dır. Bunlar onun bir demagog (Halkı palavralar ile Hükü- met aleyhine tahrik eden adam, demektir.) olduğunu iddia eder- ler. Bunların söylediğine göre Hitler üç lüks otomobile malik- tir. Ve çok şalafatlı bir ihayat şürmektedir.. Cahildir, kabadır, mütecavizdir, derler. Almanyayı, bütün dünya ile düşmanlığa asayişsizlige ve fe- Mütecavizlere İstanbal 24 (Y.A) — Ali ci beyin « İnkılâp» gaze tesinde « Fethi bey biri Pariste, diğeri İstanbulda iki borsa muamelesinden berdar mıdır? > serlây Gü tında neşrettiği makaleye meb'asu Vethi abı vermiştir: «Bir az daha gayretle Dev- müşl şu ne bey let esrarını ecnebilere | teslim ettiğimi idda edecekler. An laşılan bugün şikâyet mevzun olan bütün ahvali, sebebi ben mişim gibi tasvir etmek unu umun iste ye iti imzası için emir gelince ben ondan bilisitade bazı adamları tavsit © ederek borsada sipekülasyon yapmışım. Binlerce lira kazanıışım Halbuki itilâfnamenin — aktını müteakip düyunu © umumiye tahvilleri | herkesin © intizarı haricinde yükseleceği © yerde düştü. Eger ben böyle bir şe; yapmış olsaydım yüz binlerce lira kâr değil, ziyan etmiş olacaktım. İşte birinci yalanın mahiyeti budar. cevap veriyor Sualine cevap istiyor tahvilinin yükseleceğini“ tah: min eden ve bundan istifade etmek için Serbes fırka, teşele kül ettiği sırada tahvilât. satın alan müzahir her kim İse akıllı bir zat olmalıdır. Ben tanıdıklarını kimsenin bu suretle zengin — olduğunu, bile miyorum, Bu zek olsun, göster recek olursa kendisini tebrik Istanbul 94 (Y.A) — Akşam zetesinde — Necmettin Sadık beyin yy aleyhindeki neşriyatının — O. H, Firkasının fiz erkânı arasında takbi muhakkak addolunuy. neşriyatıtakbih edenlerin başında bizzat | Başvekil paşa bulunmaktadır. Fethi beyin « Para ile tutulmuş > olduğu hakkındaki © neşriyatı B.M, isinde movzuubahs edeceği şayi olmuştu. — Müşarünileyh zetecilere © beyanatın bu tasavvuru tekzip etmiş ye 4 Ben bu m şeylerle daha ziyade u . Böyleler için mecliste yapılmaz. Ben Necmettin Sadık beyin kendisin- « Serbes fırkanın teşekkülü esnasında düyünu © umumiye devam İstanbul 24 (Y.A) — O. H. bulunan heyet yirmi gün sonra olacaktır. tetkiklerini on beş güne Gazi Hz. Ankarada Kânunusaninin sekizinde büyül caklardır. Reisicumhur Hz. soya bim nutuklarını O.H.F, umu kongresinin küşadında irat buyu racaklardır. lanmağa davet edecek misyonunun meğe karar vermiştir. sn lâkete (| sürüklediğini — iddia turyalı baba ile İslav bir anneden ederler. bu müldet zarfında gençlik, esnaf, amele teş 8 kânunusanide İstanbul 24 (Y.A)— Gazi Hz. tetkik seyahatlerini ikmal ederek edilerek Ankaraya avdet etmiş buluna- hatleri hakkında beklenen mü- Viyana şehremaneti Konferansı Viyanada top-| (ine başlaması uzak değildir Viyana: 25 ( A.A ) — Viyana şehremaneti tahdidi teslihat ko- gelecek sene de Viyanada toplanmağa davet et-İral reserv bank iskonto faizihi ühre rakısı Bütün ra lara faiktir. den beni para ilekimin tuttuğunu İsormuştum. > ——) 4 meme m Teşkilât işleri yirmi gün edecek K. teşkilâtını yapmağa memur Ankaraya avdet edecektir. Heyet 0 ile meşgul Onbeş güne kadar tadilat hazırlanacak ? Ankara,24(Y.A) —Vergilerin tadili ile kadar projede vergilerin miktarına, tahsilât tarzına, mükelleflerin tediye kabiliyetlerine dair mühim madde Abdülhalik bey dün sabah işe başladı. Yeni talimainame hazırlandı İstanbul, 24 (Y.A) — Dahili, ile müştereken mücadele için bir nizamname hazırlayorlar, Züh- revi hastalıklarla malül fahiselerden emrazi rinde alınmakta olan tedavi ücreti kaldırılacak,bele: iyeler zührevi hastalıkların meccanen tedavisine mecbur tutulacaklardır. gel olan komisyonlar ediyorlar, > Hazırlanan ikmal r vardır. Yeni maliye; vekili » ve Sıhhiye vekâletleri * ful hastanele- Barut inhisarı Meşhur suistimal nihayet mahkemeye verilebildi İstanbul,24(Y. A) — Keki barut inhisarı © irtişa © dösyölerinin muamelesi © ikmal mahkemeye verildiği tahkikat vel bükümetçe şayidir. Bu meselenin sabık Adliye Esat bey dosyesi Mahmut hazırlanmıştır. Ankara, 24 (Y.A) inbisarı zamanında — Barut irtişa dosyesi Adliyeye verilmiştir. Muliakemenin ye İskonto faiz zde ikiye indirilmiş Nevyork 25 (A.A) — Fede- yüzde ikiye indirmiştir. 6 15 (468) h-3