29 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

D ünün ve Yarının üstün adamları Bugünkü insandan ileride bir üstün adâm nesli meydana ge- lecek »idir? Meşhur İngilin An- tropolojist Sir Arthur | Keith bu çok meraklı mesele üzerinde bir makale yazmıştır. Büyük â- lim beşeriyetin en eski karanlık devirlerinde de böyle bir neslin yaşamiş olduğunu anlatıyor. Bu, beşeriyet tarihinin en heyecanlı ve esrarlı bir safhasıdır. Sir Art- hur Keithnın makalesini telhisen naklediyoruz; Kendilerini vücudu beşerin tetkikive hasretmiş olan kimse- ler uzak bir istikbalde insanları ne şekil alacağını çok defa dü- şünmüşlerdir. Bunu düşündüğümüz zaman uzak ahfadımızla bügünki insan- da gördüğümüz beyin tekâmülü çok daha fazla inkişaf edeceği- ni tahmin ediyoruz. İnsanda be- yin büyüyüp tekâmül ettikçe hayvani kısımlar küçüliyor. Me- selâ eski iri çeneler kalmamış- tır. İnsanlar gitgide daha ince daha çalâk oluyorlar. Bir zaman gelecek ki insanların büyük bir başı çok ince bir yüzü, ince ve çevik bir vücudu olacaktır; bu insanlar ihtiyarlamıyacak, dinç- liklerini muhafaza ettikleri hal- de ansızin ölüvereceklerdir.Bun- larda büyük bir tefekkür kuv- veti ve genç: bir sporcu vücudu olacaktır. Hayalin yarattığı. müs- takbel adam budur. Hakikat hayalden daha ga- riptir, derler. Cenubi Afrikada yapılan son keşifler bu söze hak veriyor. Bulunan Fosiller vaktile Afrikada istikbal için düşünü- len bir - üstün - adam neslinin neslinin yaşadığı ve bu neslin sırasını savıp. münkariz.. olarak| arkasında cenubi Afrikanın bu- günkü. orman adamı - denilen kavmini bıraktığını; anlatmıştır. 1913 yazında cenubi Afrika- da Boskop Transovalda bir çif- gi hendek kazdırıyordu. Hendek kazılırken taş. gibi sert tabaka- ya rasgelindi ve bu tabakada garip gemikler bulundu. Çiftçi bü garip biçimli kemikleri tet- kik ederken bir arkadaşı geldi ve kemiklerin hayvan kemiği ol duğunu iddia etti. İki | çiftçi arasinda hararetlenen münakaşa ve inat kemiklerin tetkik edil mek üzere Port Elizabeth şehri- ne gönderilmesine sebep oldu. Bu... şehrin (müze © müdü kemiklerin büyük bir © ehem- miyeti haiz olduğunu anlatmak ta gecikmedi; bu suretle cenubi Afrikada fosil (müstehase) adam bulundu. Boskop da bulunan fosil adam bütün antropolojisileri / şaşırttı. Bu iptidai bir insan - basık alın ik beyin iri çene ve kaba vücutlu * olmaktan çok uzaktı, bunun tamamile aksi idi, bir üs- tün adamdı. Beyni 1,700 santim mikabı kadar vardi,Bugünkü or- man adamından 400 ve vasati Avrupalıdan 200 fazla-alnı yül sek ve düzgündü;' yüz küçüktü. Bu kuru kafanın mütehassıs bir göze ilk verdiği his bir çocuk kefası idi.. Fakat çenelerin ve dişlerin vaziyetine bakılınca kafa | sahibinin vefatında 40 kından| aşağı olmadığı görülüyordu. Kol ve bacak kemiklerinde boyun vasattan aşağı. olduğu anlaşılı- yordu. Maalesef Boskop adamının ne zaman yaşamiş olduğunu gös- teren hiç bir emmare yoktu, Ke- miklerin madenleşmiş hali çok eski fakat gayri muayyen bir devre delâlet ediyordu. vö. Daha sonra, 1921 de müze! ,müdürü Feitsimnous, Port Eliza. beth civarında Çinçikama ioağa- diğer üstün-dam kafaları buldu. Bunlarda biçim ve beyin bü- yüklüğü itibarile Boskop adamı- Bn ayni iseler de kemiklerin vaziyhetinden anlaşıldığı veçhile daha yeni bir devre ait bulunu- yordu. Ms. Fitzsimnous'nın yaptığı tetkikata göre Felemenkliler ce- nubi Afrikaya ilk gittikleri za- man orada bugün münkariz olmuş olan bir besle tesadüf etmiştir. Bu nesili bugünkü orman adamı ile eski üstün adam © arasında bir şeymiş. Bunlar istiridye cin- sinden deniz hayvanları ile ta- ayyüş ederlermiş. Cenubi Aferikada 929 se nesinde yapılan (o tetkikat oObu malümata bazi mühim noktalar ilive ( etmiştir. Aferikada da Avrupadaki *kablettarihi mede niyetlere muvazi giden devirler vardır. Taş: devirleri, aletler ta- mamile “eşi olmamakla beraber birbirine muvazi — gitmektedir. nın bazı yerlerinde £ Avrupada aynı devre tekabül eden mağa- lar'da çok daha güzel ve mahi- rane yapılmış ij resimler görülmektedir. Resimleri yapan ellerin mahareti sonra yavaş yavaş azalmıştır. Şimdi Peer isminde bir baba ve oğlu cenbi Afrika müstemle- kesinde iki Tiren memuru Shil- degat mağarasında muntazam hafriyatta bulunuyorlar, Bunların hafriyatının cenubi Afrikanın üs- tün adamları hakkında malümat meydana çıkarması çok muhte- meldir. Son aldığım malümata göre, çok yazık ki, trendeki me- muriyetleri bu müdekkik ve azimkâr, baba ve oğlun bu.çok mühim işi yarıda bırakmakla teh- dit etmektedir. Bundan takriben 30,000 sene evvel Boskop adamı için şimdi-! lik tahmin olunan tarih budur. .Cenubi Afrikada beyni fevkalâde büyük bir nesil yaşiyormuş. Başı büyük, yüzü küçük, vü cudu çocuk gibi. O halde tabi- at bizim istikbalde olacağını tahmin ettiğimiz üstün. adamı çok eski bir devirde mi meyda- na getirmiştir? Cenubi Afrika- nın bu eski sakinleri acaba bü- yük beyinlerini ne gibi işlerde kullanırlarmış? .Cenubi Afrikada keşfolunan bir çok divar resimleri fevkalâ de bir sanat mahareti ve ruhu aksettirmektedir. Bu büyük bey- nin bu iptidai adamlara (o za maniu sair * kavimleri üzerinde gibi bir üstünlük temin et- ini göstermektedir. & Cenubi Afrikanın üstün-adamları sanat- kâr bir kavim imişler. Bunların mütereddi halefleri olan bugünkü orman ademları bile sanatkör bir ruha maliktirler, Yalnız bunları kafaları gibi sa natları da büyük cedlerinin çok adamları arasında da büyük be- inlilere tesadüf edilmektedir. Prof. Dreunau 2,000 santimetre mikâbı istiabında bir kafa ölç- müştür, Bismarchden büyük. “» yük beyinli. kavmın tekâ- mülü “tereddi. şeklinde olmuş, cenubi Aferikanın ihtiyaç gös- İtermediği büyük beyin küçülerek bugünkü beşeriyet aleminin en en âciz âzası olan orman ada- mını vücuda getirmiştir. Avrupada da ayni hâdise ol muştur. Fransada bulunan Kromo yon adamının beyninin bugünkü vasati Avrupalı beyninden daha büyük olduğunu biliyoruz. . v. Aceba bugünkü medeniyeti- miz tabiatın eskiden insanlara verdiği bayük beni / gittikçe ralarında taharriyatta bulanarak daha büyülterek tekâmül etti- recek yarde küçülterek tereddi Bundan başka cenubi Aferika-| Geçenlerde Menemende Zey- nep isminde: genç bir kadın bo gasından buğulmak suretile öl- üştü; Mehalli zabıta ve yapılan tahkikata; ynebin kardaşı Fatma nın teşvikile Ömer isminde bir şalıns tarafından vukua getirilmiş olduğu anlaşılarak 450 inci inad- deye tevfikan son * tahkikatın Ağirceza malıkemesinde açılma sına karar verilmiş ve mahke meye tevdi edilen dosya üzerine maznunların muhakemesi ruyet başlanmıştır. edilme; Hâdise çu şekilde olmuşlu Zeyneple Fatma iki. kardaşlır. Kimseleri yoktur ve mübadildir Menemenden bir kaç | parça arazi, alınışlarsa da kondileri ka dın ve gönç ve güzel ları hasebile bu araziden hakkile bulunma i olduğu takdim nda ablası Zeynebe etmiş ve zaten akrabaları olması dolayısile * Zoynep (muvafakat göstermiştir. Ömer; rençperdir Bu iki gencin tarlalarına. bağ larına gider, çift sürer. Akşam lari eve avdet eder. Fakat Ölüer tarlaya, bağa gittikçe Patnin da örde durmaz, o da Ömerin arka Bu vaziyet bir müddet devam etmiş, Zeynep hünun işin farki na Yarınıştır.Son zamanda Zeynep ayrılamamış ve ablasının sözleri lâğinda Çıkmlığtır. atına; bir gün Ömere (Ab re 26 (8.0) — Tire ld- man yurdunun daveti Ödemiş. Altınova spor kulübü tirenle; saat 8,20 de Tirdyi şe. reflendirdi. İstasyonda -İdmafi bandosu tarafından istikbal edit” di. Misatirlerle Türk Ocagiik kadar bandonun milli, gençlik marşları arasında gidildi. Biraz istiralattan sonra şehrin muh teli yühballeri “gezdirildi. öğle. yinde yurt taratından yemek zi“ afeti verildi. Maç takarrur ettiği. veçhile sant 13 (e başladı. Maç samimi ve heyecanlı oldu. Birinci hat tayımda Tire İdman yurdu sıtı- ra karşı iki galip geldi. İkinci baltayımda ber iki taraf daba faal dalın heyecanlı, hareket edis âkimiyet Tire takımındı ettirecek bir mahiyette ve Ouo- tonistlerin istikbalin üstünsada- mı hakkındaki fikirleri bir. ha- yalden ibaret değil midir? ©“ Bu suallere cevap. vermeden evvel biraz düşünmemiz lâzım- dır. Büyük beyin muhakkak bü- yük zekâ alâmeti midir? Beynin faaliyeti düşünmek ve hisset- mektir. Beynin daha © mühim vazifesi hissetmektir. Küçük bir beyin bir takım düşünme hassala- rının inkişaf etmesi insanı bir dahi yapabilir. Fakat dahi yapmak ve hayattan zevk almak başka şey- lerdir. Kım temin edebirli ki cenubi Afrikanın üstün adamları bugü- nün en zeki adamlarından daha mes'ut değildirler, bugün ahmak addettiğimiz koca kafalı birçok adamlar küçük kafalı birçok ze- Serbes, Cümhuriyet. > unç bir cinayet Gene kadını boğazlıyan. canile- rin muhakemesi bir kulağından girüp öbür ku; üzerine) yurduna mensup gençler ve yürdi lam evde bulundukça bizini için hayat yoktur. Bunun vücudunu adan kaldırmak lâzımdir) de miş“ ve bir! plân “tertip ederek Örneri allaını boğdurmağa teş vik Ye tahrik * etmiştir. Ömer 1; kabul etmiş ve bir gün atma tarlada ve Zeynep ba m evde iken gelmiş ve zavallı Zeynep bulaşık yıkarken Ömerin Zeynep hanım nefes bile alamı- yarak gözleri fincan gibi dışarı ya fırlamış ve sessiz sadasız can vermiştir. Ömer plân mucibince Zeyne bin “cesedini bir döşek üzerine yatırmış ve sanki uykuya daldır- mış gibi üzerinede bir de kır tifade ox i di |mizi Girit batanyesi' örtmüş ve istifade odemediklerinden e Lİ 7 kta ki Fat, UYANMIŞ vo karşısında “kocama lerine, bir. çorkok , aramışlardır.|ovdon defolmuştur. Vakta ki Wat-| yi. adam görünce (yangın var Öwerle Fatmamu ötedenberi ara-|ma eve gelince ablasinin vaziye- komşular toplanmıştır. Zabıta gelmiş tahkikat yapmış bir müd- İdet fail bulunamamış fakat adli İsafha maznunları karmıştır. Dünkü celsede müdüeiumumi İmuavini: Şükrü bey maznunların 450“ nci madde mucibince tezi yeleini istemiştir.Bu madde idam cezasını vermektedir. Fakat mu avin bey' maznunların yaşını da nazarı dikkate almış ve 65 inci meydana çi- H. kardeşine (Fatma, ayağını) madde mucibince yaşlarından is- 1 imi dönk al peşiman © olursun) diye|tifade" etineleri “ lâzımgeleceğini Kiye ihtarattn bulunmuştur. o Pakat(söylemiştir. aralam! Fatma “kalbini çalan Ömerden Şimdi maznunlar müdafaası y ış İni yapacak ve mahkeme de ka arını tefhim edecektir. Mahke. me başka .bir-güne tâlik olun üşür, Tire Idman yurdu Odemiş-Altınova kulüpleri ara- sında futbol maçları bir gayretle ilk golünü yaptı. Netice itibarile Tire İdman yut du Ödemiş Altınova takımına bire' karşı iki sayı ile galip gel- di: Maç esnasinda iki taraf no zaket ve samimiyetten ayrılma- muş ve binlerce halkın alkışla Fina takdirlerine mazhar olmuş- lardır. Misafirler saat 15,50 tirenile Ödemiğe avdet etmişlerdir. Bü tün gençlik ve halk ve yurt bandosu tarafından teşyi edilmiş- ler. ve pek samimi ayrılmışlar. dır. Gençlerimizi tebrik ve tak- dir ederiz. Gelecek” hafta cuma * günü Tirede Bayındır İdman yurdu ile Tire İdman yurdu arasında bir maç yapılması takarrur et miştir. Neticeyi bildiririm. ri şı kilerden daha çok hayatın tadı- nı çıkârtmayorlar. O halde tabiat niçin bu üs- tün-adrmların tereddisine sbep olmuştur? Sebep basitti: Ziraatın keş- fedilmesi dünya: iktisadi reji- min hakim olmasını ve tabiatle baş başa yaşayan hassas üstün rejim önünde ric- intaç etmişti Bugün de iktısadi rejim bü- bir çok kavimler ric'at etmiye ve kafalarını küçültmiye mecbur olacaklardır. Galip gelenlerin ise kafaları büyücek, bunlar is- tikbalin üstün adamları olacak- tir; Cenubi Afrikanın üstün- adamları tabii mazinin olduk- şedit ve ani tecavüzüne maruz) Me pm kalmış ve iki nasırlı ellerini)“ MM ŞE ye Zeynebin Boğazına dolamış)ovelki gece saat yirmi üçte ve veli kuevetile Bitir her kesin uykuya dldığı bir İtini görmüş ve yalancıktan ağ |” lamağa, bağırmağa baş amiş ve görülüyordu. Ödemiş takımı son yen Cemile H. da bulunmuştur. Melek H. ekmek bıçağını almış ye hemşiresinin ve (randım anneciğim!) diye ba girmiştir. Cemile H. alkan içinde bulmuş lardır. Bir taraftan polise de ha ber verilmiş ve zabita memur kında tahkikata Görülen Cemile H. hastahaneye kaldırı! taayarak evine yatırılmıştır. Kızı kaçırmak istiyordu Ödemiş, 27 (8.0) — Ödemi şin Adagide nahiyesinde geçen gece bir hâdise-olmuştur.. Ada denin Ketendere mahailesinden ve sabıkallardan Mustafa oğlu Hasan Ali, Melimet efendinin kızı Binine hanimi öebren kaçırmak istemiştir. Hasan Ali; vaktile göz koyduğu Emine hanıma her man haberler göndermiş ise de; Emine kabul etmemiş ve Hasan sırada Eminenin hanesinin alçak tar. nce odaları duvarından atla Sabıkalı; eve dolaşmış odayı bulmuş ve Emineyi ken görmüştür. Hasan A menin sokulmuş; fak uykusu hafif olan Emine hanım tahtaların. tıkırtısından “derhal ve Emine! yanına mizl diye feryat etmiştir. Diğer odalarda uykuda bulu nan hane halkı, uyanmış ve Hasan Aliyi evin içinde © yakalamışlardır. Hasan AN hakkında tahkikafı Adliye başlamıştır. Duvar aşmaktan, haneye duhulden ve Emine; kaçırmağa © teşebbüsten © dolayı mahkemeye verilecekti Ekmek bıçağı ile feryat üzerine geceleyin Cuma günü Kireçli kayada bir cerh hâdisesi olmüğ, Melek H. namında bir kadın. kız kar deği” Cemile hanimi ekmek bıça gı ile yaralamıştır. Yaptığımız. tahkikata göre, Seyfittin ef. nin karısı Melek H. hemşiresi Cemile'hanımı evine davet etmiştir. Uzun müddetten- beri hemşiresi Cemile hanıma eski bir meseleden kin besleyen Melek H., oturup konuşurken sözü, eski maceraya düşürmüş ve Cemile hanımı tahkir etmiştir. Kız kardeşinden gördüğü, bu ğır hakarete tahammül edeme mukabelede Bunun üzerine sol memesine aplamıştır. Cemile H. aldıği yara üze ine imüthiş bir feryat basmış Kadınin feryadını işiden kom- alar derhal eve girmişler ve arı da gelerek Melek H. hak başlamışlardır. lüzum üzerine yaralı SerbesCumhuriye Telefon numarası - 2697 (Telgraf adresi - İzmir Serbes) Abone şeraiti Senelik: | 10 lira Altı aylık: 6 lira Ecnebi memleketler için: Senelik: o 25 lira Ilânat Birinci sayfa: Satır 100 kuruş İkinci sayfa: |, 50 |, iÜçüncüsayfa: O, 20 , Dördüncü sa: O, 10 |, Daimi ve aylık ilânat ay- rica pazarlığa tâbidir ve aza- i teshilât gösterilir. Serhi Sl Karşıyakadan bir açık mektup « Muhicrem' beledi, efendimiz: Şu mektubumu çok yüksek olan makamı riyasetpenahilerine arz ile ikesbi fahr eylerim. Üzerinde nazarınızla bir te vekküfün * Karşiyakalıları ihya edeceğine (emin. olabilirsiniz, mektnbumuzu sizin © bülent mer- kezi tefekkürünüze isal / edebil- mek, size isma edebilmek bile bizlere bir lemai ümit bahş ede- cektir. Zira siz o kadar yüksek- siniz ki en kuvvetli sayha ve niyazlar kâbınıza ancak vasıl olabiliyor. Muhterem r-is bey; Biz Karşıyakalılar aylardan- beri gazetelerde Karşıyaka suyu, Karşıyaka elektriği, Karşıyaka lağmı, Karşıyakanın üç yüz bin lirası gibi müteaddit mevzuat üzerine neşriyat ve kasaidinizi misali andelip ortalığa emel çan beyanatı riyasetpenahileribi doya doya, kana kana, eme eme okuduk ve dinledik. Pek güzel re malik olduğunuza kan- dık. Karşıyaka hakkında meclis müzakeratı tavilini de . lezzet ve hürmetle sabır ve ümit ile okuduk. Fakat günler ve aylar yeçti- e biz . mütehassir bekle- diğimiz halde ne gözlerimiz de bir aydınlık, ne yollarımızda bir reisimiz salah, ne sularımızda bir iyilik meşhut. Bilâkis günden | güne yollar daha pis, daha © batak, sularımız daha, bakımsız, daha levs alut; elektriklerimiz daha ayri o muntazam; © gecelerimiz dlla ariel olmağa başladı. leyanatı müteaddidei lâtil vizin bu güna tecelliyati ez âludunu zatı riyasetpenâhilerine has bir meharet addettik, ve bu hâlâtı taaccüple seyir eder olduk. Rica ederiz reis beyefendi! İncaz olunmıyan Jâyetenahi vaitler ati. baide iklenecek hayallerden ne olur hatırımız için vaz geçiniz ve bi ümit- lerimizle oynamayınız. Olmıyacak işleri bize'vaitten aldığınız lezzeti “bir an için bi rakınız. Biz hepsinden; beyanatı âlilerinizin sihri füsunu saye: de vazgeçtik. Biz yeni elekti istemeyiz, fakat mevcut elek- trikleri Allah için köntrol etti- riniz, intizama irca ettiriniz. Biz yeni su istemeyiz, fakat mevcut suları ıslah ettiriniz, Bi- ze içinde kurt çıkmiyan, tulum- bası beygir artığı sularla yıkan- mıyan su içifiniz. iz yeni yol istemeyiz, fakat yolları eski vaziyette muha- ediniz. Biz mev'ut şeylerin olmuya- cağını biliriz, bunların kabiliyeti tatbikiyesini takdir ederi; Fakat mevdu emaneti eski halinde muhafaza etmenizi iste- mek te bizim hakkımız, hakkı insani ve kanunimizdir. Zannederim ki teis bey Kar- şıyakada mevcut elektrik tesi- satının kontrolunu (emretmek zati nahifi riyasetpenahilerini üzmiyecek ve daha ziyade zayıf- latmıyacaktır. Biz hayalperver değiliz.Fakat sizi de biraz hakikatbin gör- mek isteriz. Gazi bulvarının ağ- zında belediye arsalarına ya» 'an bahçelere olan ihti badar bizim de bazı şeyler ihtiyacımız vardır zannındayiz. İkinci kordunun in cin geç miyen yerlerine olduğu kadar bize de ziya lâzımdir itikadın- dayız. Kokaryalının ta ilerisindeki boş ıssız yerlere tefriş ettirdi- ğiniz Bandırma taşları kadar bizim de âdi. kaldııma ibtiya cımız bulunduğunu sizde t95- tasdik buyurutsunuz. Zatı riyasetpenahileri kimse geçmeyen yolları tenvir edecek. mururu, uburu hemen olmayan, yerleri tefriş edecek, boş arsa: ları bostan ve gülüstan haline kalbedecek iktidara maliksiniz. Öyle olduğu halde bu mebzul eltafı alülali riyasetpenahilerin- den bir nebzesini neden Karşı- yakadan esirgeyor Stmuz, men- bai enamınızdan bir katrayı bu canibe de isale etseniz ne olur İHTAR: Abone ve ilân üc indir. a riyasetpenahım efendim? Karşıyaka Donunmacı M. Hüseyin. B. reisi Sezai beye