9 Ocak 1931 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

9 Ocak 1931 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Ih IK acat Ofisi Resmen teşekkül ederek SON TELGRAFLA a vazifesine başladı İstanbul 8 (S.C) — Türkiyemizin ihracat nruamelâtim 'kolay- laştırmak, bazı teşvıkat ve propa, dile zifesini ifaya başlamıştır. gandaları temin eylemek maks kil olunan “İhracat ofisi, Ankarada resmen ve filen va- Yunan Başvekili ROMADA KRAL VE MOSSO- LİNİ İLE Roma 8 (A.A ) — Venizelos buraya vasıl olmuş hariciye nazırı Grandi, hariciye GÖRÜŞTÜ istasyonda müsteşarı Giunta ve Yunanistanın Roma sefiri ile İtalyanın Atina elçisi tarafından istikbal edilmiş- tir. Venizelos saat 10 da kral tarafından kabul edildikten sonra Mössoliniyi ziyaret eylemiştir. Iktisadi vaziye timizi koruduk Fakat inşai vazifemizi : de ihmal Ankara 7 (A.A) — Son za Bavlarda bazı ecnebi gazeteler- de ve bilhassa Mısır matbuatın- da memleketimizden uyuşturucu mevat kaçakçılığı yapıldıgı hak- kındaki neşriyat etrafında selâ- biyettar mahafil bize şu izahatı vermiştir “ Türkiye cemiyeti akvamın teşebbüsü ile 1921 de yapılmış olan beynelmilel afyon mukave- lesine bu mukavelenin afyon zer Iyatının tahdidine müncer olacak mahiyette bulunmasından ve Tür- kiyede afyon zeriyatının ehem- miyeti ve binaenaleyh bizim içim iktisadi bir mesele | teşkil #tmesi dolayisile iltihak etme- miştir. Bundan 'maada İstanbul- fyondan müstahreç mevadi Iptidaiye imalile meşgul üç fab- rika vardır. Şu suretle Türkiye senede afyon müstahsili değil aynı zamanda afyondan İstihraç edilen mevat amildir. Bununla beraber hiç bir o mukavele Üc taahhüde (girmemiş (olan Türkiye işin insani cephesini ima düşünmüştür. Ve asla ih- mal etmiş deği Bu maksatla uyuşturu mevat imali hakkinda neşrettiği bir kanunla bu iş için vücuda geti- rilecek fabrikalar ve buralardaki imalât ve bu mamulâtın memle- ket dahilinde sureti istimalini ve harice sevkini bir takım ku- yada tâbi tutmuş ve kaçakçılığı menetmiştir. Aynı zamanda bu fabrikalarda imal edilen afyonlu etmedik leceği memleketin Türkiyedeki konsolosuna bu mevadın miktar ve nevi derhal ihbar edilmekte ve böylelikle mahreç memleketin bu ihracata karşı ittihaz ettiği tedbiri alması imkânı verilmek- tedir. Bütün bu tekayyüdata rağ- men kaçakcılık yapılıyorsa bun- dan dolayı Türkiyenin afyon'mah- Sulâtının tabbi ihtiyaçtan gayri bususta kullanılmasını men için tevessül ettiği tedbirleri ve gös- terdiği hüsnü niyeti tahlil etme- ğe çalışmak doğru değildir. “Tür kiye bundan maada inikat eden tirak etmiştir. 1930 da Londra- da toplanan ihzari konferansta temsil edildiği gibi bu kânunu- saninin içinde Cenevrede topla- nacak olan konferansada iştirak edecektir. Şunu da ilâve etmek Tâzım- dır ki, Türkiye afyen mukave- lenamesine iltihaktan çekinmi- yor. Ancak bu & mukavelename ile afyon zeriyatı ya hiç olmıyan ve ya pek mahdut olan Avrupa memleketlerinin afyondan müs- tahreç mevat imalini inhisarla- rından tutmak istemelerini bir adaletsizlik telâkki etmekte ve doğrudan doğruya afyon müs- tahsil olan © memleketimize de âdil ve muhik bir lmal payı ta- nımasını istemektedir. Bu kabul edildiği gün meselenin beynel milel bir sureti halline © doğru mevat ihraç edilirken sevkedi- tır. Spor kongresinde Orta tedrisat müdürü teklifi reddetti Ankara, 7 (A.A ) — Sı kongresinde merkezi umumi son senelerine ait mesainin pi ladçosu yapılmıştır. Buna naza- ran merkezi umumi hesabatı gayet muntazam (tutulmuştur. Olimpiyat O münasebetile | bazı zevata verilmiş olan iki bin Ji- raya yakın para şimdiye kadar tahsil'edilmemiştir. Varidat mak- buzlarının bir kısmı sabık kâtibi umumi Kenan beyin U ihtilâsı dolayisile mahkemeye verilmiş vefakat henüz geri © alınmamış- tır. Bunun üzerine merkezi umu- mi reisi Ali Sami bey hâdisele- rin esbabi (o mucibelerini izah eylemiştir. o Kongrede © aynı zamanda Orta ( tedrisat yap- « mkkta olan (o mekteplerin ha- riç kulüplerden alınmasi ku- lüp kuvvetlerinin tenakusu ve daha bazı zararları intaç etmiş olduğundan bu meselenin mü- zakeresile spor kulüplerinin in- kişaf ve tekâmülüne bâdim. bir Surette halledilmesi © etrafında bir teklifte bulunulmuş orta ted- risat umum müdürü Cevat bey bu mesele etrafında izahat ve- rerek aksi her hangi bir kara- rın ittihazı imkânı (olmadığını söylemiştir. Ramazan pideleri Belediye tarafından narh konuldu Ramazanın tekarrubu hase- bile belediye encümeninin dün- kü içtimamda ramazan pideleri» ne narh vazedilmiştir. bütün afyon konferanslarına iş-| büyük bir adım atılmış olacak-| Ankara 8 (A.A) — Menemen hâdisesi münasebetle Reisicum- bur hazaetlerine atideki telgraf- lar gelmiştir. Emet 7 — Menemende te-| baddüs eden irtica vak'ayi ka- Jzamız halhı heyecan ve lânetle İkarşılar. Cumhbriyet ve inkilabı |korumağa bütün kuvvet ve mev-| cudiyetlerile amade olduklarını arzederim efendim. Emet belediye reisi Hamdi Nezip 7 — Menemeude Cum- huriyet uğrunda başını veren Koblay obeyin şehadeti Nezip halkı, üzerinde teessürler uyan- İmuştır. Bu baldırı çıplak mürte- Jcileri tel'in ederken mukaddes Cumhuriyet © uğrunda bir fert hariç kalmamak üzere halkımı- izin Koblay gibi canların bu uğurda fedaya amade oldukla rını arzederim efendim. Belediye reisi izzet Maçka 7 — Menemende mür- teciler tarafından husule getirilen müessif © hâdiseden © mem- leket © müteneffir olup | câ- hilane o harekelle © kahra- İman zabitimizin şehadetine se- bebiyet veren yobazları belde- miz namına tel'in eder arzı ta- zimat eylerim efendim. Belediye reisi ömer Zara 7 '— Menemen irtica hareketini nefretle karşılıyan kazamız halkı genç şehidin aşil ruhunu tazize çalışırken diyoruz- ki biz o vatan hainlerini çoktan gönlümüzden sildik, Mukaddes €serinize uzanacak hain elleri kökünden . koparmağa ahtli Cumhuriyetin muhafazası icap ederse Koblay gibi başımızı vermeğe hazırız büyük halâskâr. Belediye reisi, Halk fırkası reisi, Türkocağı reisi Nuri Snat Bilecik 7 — Bilecik gençli- izin aziz cumhuriyet ve va- tan dostlarıma karşı icra edilen hşet hareketini tel'in ettiğini ve bu kara kuvvetin © imhası yo- lunda her an emirlerine amade bulunduğumuzu derin teesstir ve saygılarla arzederim efendim. İdman yurdu reisi Hilmi İnebolu 7 — Menemen vazife ve inkılâp; şehidini taziz, müte- casirleri tel'in için bugün kaza- mızda aktedilen mitingte bin- lerce halkın izhar ettiği teessür ve taziyetlerini arz ve sarsılmaz İmerbutiyetle tazimatımızı takdim eyleriz nurlu yolda can ve başla beraberiz efendim. Belediye R. Kâşif, Firka ida re heyeti R. Mustafa, Ticaret O. R. Nabi, Türkocağı R. Sela battin, Kaymakam Rasim, İd- man R. M. Rüştü, Malkara 7 — Cumhuriyetin inkilâbı uğrunda vazifesini ederken feci surette şehit edi- RIMI — Henemen hâdisesi münasebefile Zi Hertaraftaa Reisi:umhur Hz. ne tee:sür telgrafları yağıyor derken onu bizden ayıran hâdi- se müsebbiplerini tel'in etmekle beraber inkılâbı yıkmak istiyen dahili.ve harici hainleri ezmiye mehvetmiye heran için bütün gençliğin hazır olduğunu arze- der ve beyani taziyet eyleriz büyük münci. 1. Malkara namına Gençler id- man R. A. Remzi. * Adapazarı 7 — Aziz mefkü- re şehidi Koblayın ruhunu taziz igin toplanan Adapazarı genç- liği büyük eserinizi kanının son damlasına kadar koruyacağına ahtupeymen ederek büyük ha- lâskârina tazimat haislerini ar- zeder efendim. Türkocağı R: Faik Rize 7 — Menemendeki irtica hâdisesinden müteessir olan Rize halkı yüksek mefkürenizin tahak kuku için hertürlü fedakârlığa hazır olduğunu arz ve bu vahşi- yane hareketi şiddetle tel'in eder Fürkocağı reisi H. F, mutemedi Hüsni Mehmet Belediye reisi Muallimler birliğiR. Hakkı Hüsnü Sinop: 7 — Menemende irti- €ai harekete cür'et eden ve bu suretle memleket ve cumhuriye- Zaman mefkürenin hareketini Si- Bop Tük ocağı namına tel'in £derken Cumhuriyet ve vatan da daima şiikranla yadedeceği- izi memleket ve Cumhuriyetin Saadeti için lüzumunda hepimi: in istihkarı hayat hususunda bir Koblay olacağını Cumhuriyetin #xiz ve mübeccel banisine arzet- meği vecibe addederiz efendim. Fikri Şık v6 Zarif 15 liraya elbise Ayni zamanda bedava mühim bir piyangoya iştirak hakkı veriliyor Bir Kânunusaniden itiba- ren terzihanemizde £ elbise imal ettirecek hanım ve bey lere birer numara verilecek bu numaralar Nisanın birinci) günü Noter huzurunda pi- yango çekilecektir. Birinciye: 20 lira kıyme. tinde bir opiega saati İkinciye 15 Jira kıyme tinde bir takım elbise ima Jiyesi, Üğüncüye: 10 lira kıyme- tinde bir şapka, Dördüncüye: 6 lira kıyme- tinde bir gömlek. , Beşinciye: Düke bir boyun bağı, Arzu buyuranlara bu mü. kâfatların nakten ( bödelleri Yerilir. İzmir Halimağa çarşısı Zaman terzihanesi (690) 610 liğin kalbinde yaşayacağını arze Zühre len Koblay beyin ebediyen genç) ütün ra lara faiktir. rakısı 11-16 (468) b -8 te karşı ihanetkâr vaziyet her| şehidi kahraman Koblayın namı| Türk ocağı reisi | iu “İddia makamı il killeri arasında Gürültülü Bir Celse e maznunlar ve- mü oldu Adliye Vekili huzurunda adam dövül. müş mü dövülmemiş mi? Bu sabah şehrimiz Ağırceza mahkemesinde siyeti maneviyesini neşren tah- kirden maznun “Hizmet, gare- tesi başmuharriri - Zeynel Besim ve mesul müdürü Bedri beylerin muhakemelerine devam ve şahit olerak avukai Ömer Fuat bey istima olunmuştur. Şahitlik . Adliye vekili Mah- mut Esat beyin huzurunda da- yak atılıp atılmadığı. keyfiyeti nin tesbiti etrafında idi, Ömer Fuat bey dedi ki: — Beş'senetlir avukatım. İlk defa şahit sıfatile istima oluni- yorum. Yazihanemi Beyler 60- kağına naklettikten sonra çok yakın olan Hizmet matbaasna arasıra uğrardım. Fethi beyin İzmire geldiği heyecanlı günler- de, günde bir kaç defa uğra dığım vaki idi. İşte bugünlerin birinde Zey- nel Besim beyin yanında otarur- ken bir adam geldi. Zanmeder- sem birisi de dışarıda bekliyordu. Rica ederim reis bey bana neti- cesini kat'i (olarak sormayiniz. Çüknü ben orada misafir olarak bulunuyordum. Müracaat eden adamın ağzından çıkan sözler şu idi | “ Bizi Adliye vekilinin huzu- runda döğdüler , şikâyetçileri "vaziyet ve şekillerini size tarif edemem, hatırımda yoktur. Reis — Pek âlâ. Böyle biri müracaat bilâ tahkik yazılımı? Ömer Fuat bey fendim adliye vekili Mah- mut Esat bey o günlerde bir fırkacı sıfatile sabah- lara kadar her bir tarafta dolaşıyordu. Bunun nesi tesbit edilsin. Ayni gün- lerde ayni zamanlarda bir değil, beş değil bir çok tevkifat yapılıyordu. Ben ayni şikâyetleri «Halkm Sesi » gazetesin- de de gördüm. Namusum- la temin ederim ki böyle bir şikâyet vakidir. Şurasını da arzedeyim ki © günlerde ben bile tevkif oluna- cağımdan korkuyordum, Reis — Mucibi tevkif bir haliniz var mı idi? Ömer Fuat bey — Yoktu efendim amma bir insan için bir etiket kâfidir. Başka malümatım — E Jrarak yok. Bunun üzerine maznun vekil- lerinden Cevdet Akömer bey dedi k: — Görüliyor ki: Adliye ve- kili huzurudda dayak yiyenlere tebligat / yapılmımıştır. Bunlar müdafaa şahididirler. Biz huzuru alinizde bir çok münevverleri dinlettirdik. iddin makamı esasen bu şahit- lerin celbini istememişti. Biz de bunların celbinden © sarfmaz: ediyoruz. Müddeitimumi muavihi Şükrü bey ayağa kalkarak: — Yaka 'bunlarm — celbini ben istememiştim (ama şimdi istiyorum. o Esasen (o mahkemei aliyenizin bu hususta © karar vardır.,, dedi ve oturürken ya- İvaşça ilâve eyledi: “ Bu şahitler hakkında esa- makamımıza (o ihbarat ta sen vardir. İhbarat kelimesini işiden Cev- det Akömer bey hiddetle: “İddia makamına ne gibi bir ihbar vaki ise meydana çıkarsın. Biz neşri- yat meselesinden dolayı muha- keme ediliyoruz. Gizli kapaklı muhakeme cereyanı doğru ola- maz , demiştir. Cevdet beyin feveranm maznunların itirazları takip etmiştir. Z. Besim B — İddia makamı hissiyatma mağlüp olarak müta- ân dermiyan ediyorlar. Otur- İduğumuz yerde havadis nydu- yazı yazmış insanlar de- ğiliz. Katil değilir, sarik değiliz. Bedri B — İddia makamı his. si hareket ediyorlar. Evelce şa- hitleri istememişlerdi. Şimdi biz İde istemiyoruz. Ne gibi bir ih- bare malik iseler söylesinler. Biz bu memleketin temiz evlâtla- rındanız.. Muavin Şükrü bey — İddia makamı hissiyatına mağlüp de- ğildir. Bunu şiddetle o reddede- rim. Dinlenmesi lâzım gelen şa- hitler sabıkalıdır. — Bu şahitlerin . şehadeti diğer istima edilen şahitlerin ifadeleri üzerine müessir olacaktır.Bu adamların fi- raretmeleri de melhuzdur.Behem- hal celplerini isterim. Bunların istimamdan sonra sert ve der- miyan edecek mütalealarım var- dır. Mahkeme kısa bir müzakereyi müteakip şahitlerin izharı hak po olarak ba müzekkere celp- lerine karar verdi ve muhake- menin devamını 15 kânunusaniye talik eyledi. Nasınrıızı dörtgü nde yok eder Kutusu 40 kuruştur Kemal Kâmil Beyin çahsiyol maneviyesini taşıyan bu şahesre İzmirden başka Istanbul, Suziye, Masırda da çöhret bulmaktadır. Toptan alanlara iskontosu vardır.