11 Ocak 1931 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

11 Ocak 1931 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Belediyelerin vazifesi Viyana şehri çocuklarını ye- liştirmek, halkı terfih etmeK için ne yapıyor? Eski Viyana musikisile, ope ralarile, tiyatrolarile, binalarile, parklarile, eğlencesile, sefahetile meşhurdu. “Bugünkü Viyananın göhreti tamamile başka | bir veçhedendir, Bugün Viyana şehirciliği ile, belediyeciliği ile, halka temin ettiği refahla meşhur, dünyanin her tarafından belediyeciler en yeni gehircilik üsullerinde ameli bir ders almak için maya gidiyorlar, Avusturya uzun sene lerdenberi © iktisadi. sıkıntılar içinde kıvrandığı halde Viyana da, hükümetin sarfettiği bime met sayesinde, halkın ve bilhassa irli halkın refahı günden tiyor. Viyananın yeni halk apartı- manları gerek yapılarının yeni: liği ve gerek kullanışları ve ucuzlukları ile dillere. destin oluyor. Modern mimarinin en meydan okuyan çizgilerinin, hâ. kim olduğu heybetli bir bina gözünüze çarpıyor. Size söliyor- lar, fakat inanmıyorsunuz, “#air Avrupa şehirlerinde gördüğünüz mağmum yüzlü amele evlerile bu amele apartmanı o kadar büyük bir tezat teşkil ediyorki; Binalar bütün heybetlerine rağmen kendilerine tahsis edilmiş yerin ancak yarısını işgal ediyor; toprağın öteki yarısında baliçeler oyun yerleri, yüzme havuzları yepılmış, hepsi açık havada, her şey öyle yapılmış ki binaların gü- neğ'görmiyen bir odası yok. Bi: naların 'en büyüklerinin, 6000 kişilik apartımanların bile alt katında, bahçe ile düz ayak, ço. cuklar müşterek bir oyun silonu “vardır: “ Apartımanların hamamlara merbut bir çama: gırhanesi, . ve. otomatik — ütü tertibatı vardır. Öyle ki ev kadını çamaşırını bir iki saat zarfında kolayon yıkayıp; koru tap ütüliyebilir. Bu apartımanlardan manda dört sene zarfında 50,000 tane de küçük ev yapılmıştır ki bunlarda 200000 kişi tam bir sıhlnt ve san'at muhiti içinde yaşamaktadır Güzellik ve yeşillik dolu olan şehirlerinde Viyanalılar daima geziyor gibi görünürler. Harpten beri deyam” etmekte olan bütün sıkıntı seneleri o Viyanalıların yüzlerinden sıhhat neşesini ve tebesstimünü - silememiğtir. Geçende Viyanada toplanmış olan beynelmilel#münasebatı #iyenin ıslahı köngresisne iştirak |y. etmiş olan muhtelif milletlere mensup 600 mütehassıs mesaile- tinin bir. kısmını teşkil eden Bir deniz kazas hakkındaki .. “1,1: rapor gönderildi Geçenlerde kereste | yüklü olduğu halde kala önünde karaya oturan Yunan bandıralı ( Mesari miniko ) vapuru hakkında bahri ticaret müdürli fen heyetince hazırlanan fenni rapor dün ik- tısat vekâletinden gönderilmiş- tir. Romada açılacak buğday kongresine davet edildik Romada şubatta açılacak olan buğday kongresine şarki akdeniz devletleri meyanında hükümeti- miz de davet edilmiştir. Bu husustaki davetname hü- kümetimize yeni gönderildiğin- den henüz bu kongreye iştirak edip etmemek hususunda bir ka- tar verilmemiştir. Mamafih Ak- deniz buğday ticaretiyle alâka- dar olmaklığımız. dolayısıyle dost bir devletin açacağı bu kongre" | “gocuğun eyi şerait altında doğ ması» mevzuunu çok alâkadar eden şeyleri Viyanada görmütştrler, Viyanada çocuk hükümdar dır. Hiç bir fedakârlık ki belediye çocuk etmesin. Viyanada | beledi yardımından istifade etmiyen he men bir tek doğum bile yoktur. Bu hal bilhassa Ortn hallile Iakirler için doğrudur. Çoc daha doğumdan evel bile beledi ndan mü kü müteaddit sıhlı saya müesseseleri kadınları evli lik hayatı hakkında tenvir eder. ler, onları anneliğe Fakat asıl dünyaya geldikten ve bilhassn yüdükten sonradır ki ç u yardımın nimetini ta Viyanınm en mütevazı bir aileden gelen çoçukları bile bü yük bir lüks içi “Çocuk yuvasını ve sıhhi tertibatta azami ifina gösterilmiştir.Yemekhaneleri mi- ni mini masalar süsler, diş yı kamağa mahsus yerde her kü güğe mahsus ayrı bir porsilen lavabonun beyazlığı, nikel mus lukların ve boruların parlaklığı göz alır. Viyanantti “bu mükellef be lediye Kreşinii dünyanın hiçbir yerinde bir'eşi dalıa“yoktur Yazları göcüklar göl kenar larına, Viyananın' civarihda pek mebzal olan güzel. ormanlıklara göl yoktur içi ve hazırlarlar, biraz Wi uk Çocuklar 'dülia zaman da > hükümetin © yardım elini her. zaman yanlarında bu larlar. Tin anoderm “vesaitle “mii celiliez mektejiler onlara kapıla- rı açarlar,onları san'at. sahibi olarak yetiştirirler. Mekteplerde ilim ve fennin nimetlerinden başka kütüphane, sinoma, musiki ve enire gibi emir medeniyet vasıtalarile'de tanışırlar. Çocuklara: busıkadar fazla ehemmiyeti verilmesine itiraz bile edenler vardır.Bunlar bu kadar Gazla itina ile yetiştirilen çocuk: lar hayata atıldıkları kutu hayale uğrıyacakl din etmektedir.er. Halbuki belediye bunların o za inan da sukütu hayale uğramama Inrı işin de çanlışmaktadır. k. memurlar. için bir çok ucuz evler ve apartı. inanlar yaptırmaktadır. Bu sa nin. gel büyüdükleri man su un id y belede: bugün ancak yüzde maktadır. i Tayinler Kaymakamlar ve valiler ai sındaki tebeddülât tasdiki âliye iktiran etmiştir. 1930 senesi bütçesinde © tahsisat (olmadığı in meclisten tahsisat alınır alınmaz hemen tayinlere başla- nacaktır. Serbesdnmlrije Telefon numarası - 27 69 Telgraf adresi - İzmir Serbes Abone şeraiti : Senelik: o 10 lira Altı aylık: 6 lira Ecnebi memleke*ler için: Senelik: o 25 lira Ilânat Birinci sayfa: Satır 100 kuruş. ime kinci sayfa , 50 ,, Üçüncüsayfa: , 20 ,, Dördüncü s; ». 10 Daimi ve aylık ilânat ay-' rica pazarlığa tâbidir ve a; i teshilât gösterili Ye iştirak etmekliğimiz çok mub-) temeldir. z İHTAR: Abone ve ilân tic- Mübim hir rapor Berlin — Almanyadaki Türk tidaret odası tüccarlarımızın ma lümattar “olmaları için her sınıf ticarete malümatı ihzar ey- lemektedir. Bu hususta toğlan- mış olan malimatı tüccarlarımı- 7 alâkadar etmesi dolayisile gönderiyorum : iranda Atyoi inhisar al Kısa bir müddet evel İran hükümeti ile Mirza Habibullah Emin isminde bir zat arasında « Jİran'dan afyon ihraç hakkını in- sar altına vazeden bir muka- vele aktedilmiştir. Bu mukave- leye nazaran 5 sene müddetle İran'dan afyon ihracına münha- İsiran Habibullah Emin o müesse- “sesi salahiyettardır. Senede as- Jgari 6,500 sandık afyon ihraç edilmesi lâzım gelmektedir. İhraç * edilen o afyon hükümeti sandık başına birinci ve ikinci sene zarfinda 3 İn; liz lirası, üçüncü ve dördüncü ar.İsene de 100 İngiliz ve beğinci senede 117 İngiliz lirası resim verilecektir. o Habibullah Emin müessesesi bilfil: bu mikdarda ihracat yapmamış olsa bileiher sene asgari 5,500 sandik üze- rinden resim tediye etmek mec- buriyetindedir. İnhisarın tatbiki için İran afyon iracatçılarından mürekkep bir şirket teşkil e lecektir. Bu şirkete 0/0 25 nis- betinde ecnebi: tacirler de dahil olabileceklerdir. Debagat maddeleri Cihan piyasasında deri «fi- yatları daha ziyade tenözzül jet- miştir. Bundan dolayı debagat maddeleri fiyatlari dahi sukuta mütemayildir. Rusya ve Fransa- nın mühim mikyasta mü bulunmaları bu temayülü . değiş- tirememiştir. İzmirde palamut” fiatlarının yükselmesini Alman piyasası ta- kip etmemektedir. Palamut üze- rinde Hamborgda cüzi muame- leler olmuştur. Yüzde 15 muh- teviyatlı iyi tabii palamut fiatı 7115 İngiliz lirasıdır. Yüzde dü muhteviyatı angelese nevi ise 7/--/- İngiliz lirasıdır. İstihsal memleketlerindeki fi 1926 senesinde doktor Cor- voir tarafından “ Amerikadaki hastanelerin geçirdiği safhat ve ortaya çıkan meseleler, mevzut| üzerinde Viyanada yapılınış olan tetkikat, o dünyadaki O muhtelif hastanelerin tarzı idaresine ve bunların iktisadi, hukuki ve ma- li vaziyetlerine müteallik malâ- mat ve noktai nazarların muay- yen zamanlarda mütekal atisi fikrini Cityde inkiat eden beynelmilel hastaneler kongre- sinde milli cemiyetlere mensu bir çok azâ ile 34 memleket murahhasları toplanmış bulunu- yor ve kongre mühtelif memle- ket reislerinden tevetcühkâr ve teşvik amiz mektuplar. alıyordu. Milli ittihatlar ve “beynelmit lel hastaneler komitesi ihtası,, meselesi hasseten mevzuu mü- zakere ve münakaşa oldu. Şi diden bir çok memleketlerde resmi ve hususi mahiyette milli ittihatlar teşekkül etmiştir. Bazi memleketlerde “Çinde ve bil- hassa Japonyada olduğu gibi, bu kabil ittihatlar teşekkül et mek üzeredir. Şimdi bu teşekküllerin bey- nelmilel bir şekilde tevhidi dre Olası hazırladı Afyon ihracatı paruk, debagat maddesi atler bunlardan takriben 15 - 20 Şiling yüksektir. Odamızın istihbaratına naza- ran şimdiye okadar | hariçten ehemmiyetli mikyasta palamut ve saire debağat maddeleri it- hal even Rusya ihtiyacatını da- hilden temin için esaslı teşeb- büsatta bulunacaktır. Leningrad ziraat enistitüsünde tenin muh- tevayatlı mahsulat istihsali için tacrübelerde bulunmak © üzere bir şube tesis edilmiştir. Mezkür mahsulâtın neşvünü- ma şeraitini tetkik için Rusya- nın muhtelif yerlerine heyetler gönderilecektir. Dubitol ismin- deki debagaf maddesi şirketi 12,500,000 ruble sarfederek te- sisatını tevsi edecektir. Bu hâ- dise üzerine memleketimiz pa- lamut tacirlerinin ehemmiyetle nazarı dikkatlarını celbederiz. Rusya şimdiye kadar Türki- yeden vasi o mikyasta palamut ithal etmekte idi. Debağatta is- timal edilmeğe elverişli mahsu- lâtın dahilde istihsaline muvaf- fakiyet hasil olursa bir müşteri- mizi kaybedeceğz demektir. Pamuk Son haftalar zarfında pamuk fiatlarında hasıl olan tereffü çok devam etmemiştir. Bereketli olan mahsul, fiatların tekrar inmesini mucip olmuştur. Yün Eyi nevi mallar, Londrada yapılan müzayedelerde elde et- tikleri fiyatları muhafaza etmiş. lerdi. Orta ve aşağı nevileri fiyatlarında */. 10-15 bir tenez- ül vardır. Maamafih bu fiatlar üzerinden bir hayli muamelat ölmüştür. Türk yünlerine Lond- rada fiatların tekrar düşmesi dolayisile"tâlip çıkmümiştir. Afyon Fiyatlarda tahaavülât yoktur. Yüzde on iki morfinli mallar için 12:19-13.3 Shiling fiyat is- tenmektedir. Fabrikaların bir ço ğu bu setie hiç mubayaatta bu- Tuhmamıştir. Cenevre afyon iti lafi afyon mamulatı satışını pek ziyade tahdit ettiğinden bir çok inilesseseler bir sene evelki is- tokları ile idare etmektedirlet. ——— 2 emma Beynelmilel Hastaneler Birliği Bu Maksatla Nevyorkta Beynel- milel Bir Biro Tesisi Düşünülüyor sil edecek murahhasların icabetmekledir. Beynelmilel hastaneler ko- mitesinin . meclis şubesi mevzu ubahs “İttihat, ın teşekkülünü inci kongresinin sureti tan- zimini müzakere etmek © üzere geçen haziran ayında Pariste > İtoplanmıştı. Bu kongre, İngilte- İre, İspanya ve Belçika kralları" nın tahtı himayesinde © olarak 'Pİ1931 senesi haziranın Viyanada inikat edecektir. Böylece kon: gre ve ona merbut bir Serginin . mevcudiyeti, © muhte- lif milletlerin, © hastanelerin emrü tanzimindeki tesanütlerini daha bariz bir surette ihsas ede- ceği gibi noktayı nazarların te- ati e müttefikan hareketle © |yeni usuller taharrisindeki ameli Ve sınai menfaati daha iyi tak- dire vesile olacaktır. Tetkik mevzuunu teşkil ede- cek mesail, Atlantic, City de in- ikat eden birinci kongrede ki mesailin nevima mabadını teşkil edecektir. O zaman içtimai halin emrü ıslahında hastanenin, tıbbi içi mai teşkilâtı “hususunda ortaya çıkan mesailin tenevvürüne rağ- Mimi sütunlar; | En büyük âfet KANSERDEN TAHAFFUZ ET- MEK MÜMKÜN MÜDÜR? Kanseri “seretan,, tevlit ediyor; A) Bilmediğimiz ve | fakat her halde mevcut bir | tufeyli. Filhakika, ekseriya silsilece kan serlilere, bazen de bütün efradı kanserden musap evlere tesadüf ediliyor. Zevahire nazaran, bu hastalık en çok - hamam böcek- lerile farelerin melcei olan - de- girmencilerle ekmekçilerde gö- rülüyor. İhtimal ki hamam bö- cekleri, bağırsaklarında sertan tohumu taşıyorlar. Hamam bö- ceklerini yiyen farelerin pislikleri una bulaşarak ve bu suretle müs- tehlikeler tarafında beledilmesi varittir. Değirmenciler ile ekmekçile- rin ekseriya sertana tutulması bundan (neşet ettiği | gibi, üç amil bazı evlerde efradı ailenin te- manen kansere müptelâ olmala- etmek rını da bu mümkündür. Sertanın mikrobu var suretle izak yok. B ) Guedi endocrinesimizdeki noksana refakat (Oeden ve ayni zamanda bünye, ırs, hıf- zussıhhaya oademi riayet ve hayatı (o sabıktan O( Frengi, inkıbaz, ilâh) tahassul eyleyip, kansere müstait kılan-bir vazi yeti umumiyeyi mahsusa, C ) Nevzii bir taharrüş. Me- selâ; midede bir kanser çıkması için ekseriya oradan bir karha- nın mevcut olması lâzımdır. Dil- de kanser olması için de, dilin tahriş edilmiş olan bir noktasi nın tevessüe başlaması mukta- idir. Çok sigara içenlerle leri bozuk olanlarda olduğu gi- bi Mâk'attaki kanser, bazen bâ- men, bir muavin olduğu göste- rildi. Bundan mada, mumi ve hususi hasta bakım müessesatı- nin mütekabil rolleri, müzmin hastalıklar, emrazı akliyeye karşı alınacak “tedbirin inkişafı, ve eli dimagiyenin teda yeti, yani, hükümetle halkı hast: ıklara karşı vikayeye hasrı ret eden müesses. cerrahiye, mebani gibi hastane levazıimına ve hastane heyetleri (Hasta bakici kadınlar, memur. lar, doktorli hastanede mü: e mektebi şakirt- leri ) ilâh mevzuu münakaşa oldu . Viyana köngresinde atideki mevzular hakkında raporlar ve- rilecektir : Hastane inşaatının maliyet fiatı, hastanenin hidematı müte- ferrikası,hastane yevmiy, tanede © müstamel hastane © nizamatını tedvin kadın hasta bakıcıların rolleri Bir de, mesaili atiye kongre- de mevkii münakaşaya konul caktır. Hariçte yapılan konsül- tasyonlar, hastaların tarzı tagad- disi, hastalığa karşı sigortanın hastane nizamatina derecei te- siri, umumi hastanelerde sinir ve dimağ hastalıkları musâbini- ne tahsis edilecek mahal. Bu suretle hastane umuru idaresine teallik — iktisadi mnsaili beynelmilel noktai na- zardan (tetkik etmek sureti ile beynelmilel (| hastaneler kongreleri beynelmilel ittihadın husulüne yardım etmekte ve bu teşekkülün omüsmir bir surette faaliyette bulunmasını temin ey- lemektedir. Daha şimdiden hastanayejait malümat telfiki için Nevyorkta beynelmilel büro düşünülmekte hastaneler hakkında O malümat itası için beynelmil neşriyatta bulunmak hususu da, nazarı dik- sur memelerinden sonra hâsıl olur. Rahimde kanser müz- min rahim iltihapları üzerinde, memedeki kanser de (o müzmin bir meme. iltihabı üzerinde te- nemmüv eder. Kanser gelişi güzel taazzuv etmez. Ona evvelâ bir ( zemin lâzımdır. Ufak bir yara, tagay- yur etmiş tahriş (edilmiş (bir uzuv üzerinde çikar. Buna bin; en, bir kaç sene ihmal edilirse kanser zuhurunu teshil edecek mahiyette olan en küçük bir ya- rayı bile tedavi etmek lâzımdır. Bedenen ve ruhen bir hıfzıssıhha © takip' etme! Frengiye tutulmayın © ve İi kıbaz çekmeyin, bu © suretle uzviyetinizi kansere müstait bir zemin haline sokinamiş” olursu- nuz. Maghezyüm istimali Kansere karşı müracaat edilen © tedabiri vikayeden birini teşkil etmekle * |beraber diğerlerinin ihmal edil- mesini istilzam eylemez. İrsi olan, şahsın yakalanmak sebebi ademi © mükavemetidir. Hıfzıssıkhaya riayet, terbiyei be- deniye, spor, iyi bir tarzda ta gaddi, yiyecek içecek hususun- da son derece kanaatkâr olmak, teneffüs ve em'ayı takviye usul lerinin tatbiki ile mukavemetin tezyidi mümkündür. Klorür de magnezyum, çiğ ve olgun mey: veler, vitamince zengin | seb- zevat, iyot, bira mayası ve tesa'u hassasını haiz bazı mevat istih- lâk etmeli? Et yemeklerini ten: kis, müskiratla tütünü hazfet meli ve fazla tegaddi ile atıl hayattan tevakki eylemeli? Uz- viyetinden kansere gayri müsait ve yahut mümkün olduğu kadar az müsait bir zemin yapmak su- retile şu şeraitin tahakkukuna hizmet etmiş olursunuz: Sıhhat; muvaffakiyet, tul ömür, müte- madi gen; hayattan azar randeman ahzı, Her nevi kanserin vaki teda- visi demek marazın vaktinde teşhisi demektir. Gerek makat- 'ta gerek midede, rahimde, em- ada, dilde, (ilâh. © Olsun, kanserin hali hazırdaki tedavisi, dediğimiz gibi, marazın vaktinde teşhisidir. Ve bunun da tahakkuku için hastanın ihtimamperver, o muti vaziyeti mudrik olması ve sahibi dikkatli bir tabibe itimatla itaat etmesi lâzımdır. Hulâsai kelâm, kanseri tutul- mak için vücudun mümkün oldu- ğu kadar kanseri gayrı müsait bir zemin haline ifrağı, tegaddi meselesinin ve bedeni ve rubi hıfzıssıhhanın tanzimi, uzviyete müvazenin temini muktezidi İyot, magnezyum mide bozuklukları ile ahı, şişmanlığa, karşı tedabir Uittihazı, terbiyei bedeniyenin — tatbiki, (hayatın mazbut bir şekilde, tanzimi, her şeyde intizama riayetkâr olmak gibi avamil, ancak dedimiz veçhi- le hareket edilirse, bedenimiz ve ruhumuz üzerindeki rollarını bihakkın ifa ederler. Bilmeliyiz ki her hangi ufak bir yara, der- hal kapatılmalıdır. İntihap etti- ğimiz tarzı tedaviyi aramıyarak doktorun emrettiğini kabul etmeli yiz. Tabip muntazaman, derhal ve kararı ne olursa olsun itaat atmeli, ruhan ve bedenen zaptu rapta alışmak kaidei umumiyesi insanın daha uzun zaman ve daha bahtiyar bir surette yaşa- ması ihtimalini arttırır. Hitama eren “Kanser Haftası, da, hali hazırda ilmin ve o medeniyetin kabul etmiş olduğu bu tarzı te- lâki, inkibazın tesemmüme kate alınmış bulunmaktadır. davinin isabet ve faidesini teyit etmiş oldu. ği |