27 Aralık 1900 Tarihli Servet-i Fünun Dergisi Sayfa 3

27 Aralık 1900 tarihli Servet-i Fünun Dergisi Sayfa 3

İstanbul Postası Ramazan-ı mübarek güzel bir hava ile başladı. Birinci yevm-i sıyamda semanın reng-i kebudisindeki parlaklık sanki bütün çehrelere inikâs etmiş, gönüllere ferahlık vermişti. Vakıa, tam leyal-i yeldaya tesadüf eden bu seneki Ramazan asıl kış ramazanıdır. Kânunuevvel denilince insan gayr-ı ihtiyari içinde bir titremek hisseder, gözünün önüne lapa lapa düşen karları, şurada burada avize gibi asılıp kalmış buzları getirir. Sermaye-i kelam da hemen mangal başı, soba karşısı olur… Olur ama seneler böyle güzeran ederse o tam kışları unutup gideceğiz. Belki de karın nasıl şey olduğunu da hatırdan çıkaracağız. Öyle ya, üçüncü senedir ki İstanbul kış görmüyor. Teşrinisani bahar gibi havalarla, kânunuevvel günlük güneşlik geçiyor. Belki de odun kömür satanların bu halden canı sıkılabilir. Fakat onlara nispeten pek ziyade olan Ramazan esnafı fevkalade memnun oluyor. (…) Acaba İstanbul’un ramazan âleminde neler var mı diyorsunuz? Henüz daha iyice gezip dolaşamadım. Zaten malum ya, Ramazan’ın germisi haftasında başlar, yirmi beşine kadar sürer, birinci günler ile sonlar ne kadar olsa biraz gevşektir. Bidayette tebeddül-i itiyadın sersemliği sürer. Zaten kısa olan gündüzün bir kısmı uykuya gittiği için Ramazan’da bütün bir gece hayatı başlıyor. Yemek gece, oturmak gece, sohbet gece, ekseriya işler de gece… Dün gece iftardan sonra Direklerarası’na çıktım. Gittikçe taammüm eden hava gazı dükkânların, gazinoların çoğunu tenvir ettiği için cadde gündüz gibiydi. Herkeste mütereddidane bir dolaşmak var. Acaba nasıl vakit geçireceğiz, ne yapacağız diye henüz kararsızlık devam eyliyor. Böyle kararsız adımlarla ben de Şehzade Karakolu’ndan ta Vezneciler’in üst başına kadar çıktım. Oraya varmadan dükkânların bir haylisine kurulmuş fonografların genizden çıkma sadasıyla söylenen şarkılar kulağımı tırmalıyordu. El aman bu fonograftan! (…)