16 Nisan 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

16 Nisan 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

312 UYANIŞ No. 1509—124 AMERİKA'DA SEFALET NEW-YORK'UN İÇ YÜZÜ Terciime eden: Malomut Şerif Yazan: | Gi. Flemiy Yetimler Hapisanesi — Öyle ama bize de biraz vakit bırakmalı. Her hususta okadar baş döndürücü bir sür'atle terakki ettik ki şimdi kendimizi biraz yorgun hissediyoruz. Birgün. servetinin mühim bir kısmını hayır işle rine tahsis eden İmeşhur M. L. K. mu ziyaretine gitmiştim.. Yemekten sonra duvarları bü zatın uğ raştığı hayır işle- rinin gralik ve istatiştiklerile do- Tü bir odaya geç- tik. Kendisine bhsettim. — Hükikaten NewYork kadar kimsesiz çocuğu bulunan bir şehir daha görmedim, diye söze bağladı. Hiçbir o büyük şehirdeki selalet bizim o çocuklar rwkinden ziyade göze çarpmıyor. Talbuki hiv mil- let için çocuğu keridi haline ter- ketmek, kendi aleyhinde çalışmak demektir. Fakat ayni zatnanda karışık bir mes'ele ilede kişi karşıyayız. Şehir çeşit çeşit ırklar. İn dolu, New-Yörk birdenbire o kü: dar çabuk büyüdü ki bütün bu meselelerle birden unğruşmak imi künsiz oldu. Meselâ Paris'e bakın! Orada herşey yavaş yavaş müunlt- zam bir terakki programı tahtında inkişaf etmiştir. Halbuki New-York dalın çok pehç.. — Fükal 20 inci asırdayız!.. New-York'ta cesim ve yüksek bir otel: Naw-York şeherinde #4düncü ve 35 inci sokaklar arasında— 3 üncü Âvenüde inan tasavvur olunan bu ötel otuz altı katlı olacak, 2500 odayı ve müteaddit salonlarla banyoları ihtiva edecektir. Bu devasâ otelin inşasına 85 miliyon altın mark sarfodileceği tahmin e ir, öpri Amerika'da Hüdson nahri üzerinde Albani şehri cenubunda ve Kastelton beldesi kur- bunda (Mew-York hükümeti dahilinde) Sehlmiin haf namı verilen cesim demiryolu köprüsü Bize de bir daki- kalık istirahat verip. Sonra şü- mi dn onzarı iti- bare almak lâzım: bilirsiniz ki bir İtisana genç veya ihtiyar, zorla S4N- det temin edile- mez. Halbuki sizin gönlüğünür o goouklar, hem de en bedbahl- ları,sorbestilerini hötşeyden üstün tutarlar. Siz şim: diye kadar hep terkedilmiş o ço- vuklari gördünüz; gelin bir de ben size terkolunma- mişları o göslere- ,yim. Haydi sizi bir yetimhaneye götüreyim. Son bana taliin hangi tarafıdan fazla sadre uğrattığını söylersiniz. Bir tarafin kızlar, diğer (tarakla erkekler var. Burada henüz muhte- lit tedrisat kabnl olunmamıiş, Kızlar da, erkeklerde bir örnek. giyinmis- ler, Büyük bahçeyi bir parmaklık ikiye ayirma. Bir düdük sösi: teneltüs vakti, © Çocuklar bahçeye çıktılar ve par maklığın sttalında dolaşmıya bağlar dilar. Fakat, hiçbiri yaklaşmağa vöğaret edemiyor. Çünkü parmak- ikta kuvvetli ve öldürücü bir elektrik ocreyanı var. Yine bir düdük sesi işitildi. Çocuklar derhal sıralandılar. Bir yoklama yapıldı. Bir düdük sesi daha. Başları iğik yavrncıklar mavi duvarlı binaya girdiler. Şimdi yavaş yavaş bir çan çalıyor: işte çelişme zamanı. Önünüzdeni ağır foneoreler taşıyan