22 Ekim 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

22 Ekim 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 3096—411 kında memleket sanayi muhitine ve halkımıza ameli bir bir fikir vermek gibi, alınacak diğer bütün ted- birlerin lüzumlu bir mukaddemesini teşkil etmektedir. Serginin, halkımızı, ev ekonomisi bakımından, doğrudan doğruya alâkadar edebilecek kısmı, teshin Âletleri ve tesisatı kısmı olacaktır. Sergide kömür yakan teshin âletlerinin nasıl temiz, sıbhi ve bilhassa elektrik, havagazı, odun vesaire yakan teshin âlet- lerine nisbetle ne kadar ekonomik oldukları görü- lecektir. Ev mahrukatı meselesinin halkın sıhhatı ve ısın- ma ihtiyacının ucuz olarak karşılanması bakımından ev ekonomisindeki ehemmiyeti üzerinde ne kadar durulsa azdır. Bununla beraber ev mahrukatı mese- lesi, milli ekonomi bakımından, çok daha büyük bir ehemmiyet arzetmektedir. Avrupanın büyük sanayi memleketlerinde milyonlarca tona baliğ olan kömür saliyatının Yo20sini ev mahrukatı teşkil eder, Bu memleketlerde sanayiin kömür sarfiyatının yüksek derecesi düşünülürse ve mahrukatı nisbetinin ehem- miyeti derhal tebarüz eğer. Türkiyede kömürün ev ıahrukatı olarak geniş mikyaasta kullanılabilmesi ise, bir taraftan ucuz kömür tedarikine, diğer taraftan maden kömürü, sömikçk, linyiv yakan ucuz, pratik UYANIŞ 345 ve sıhhi teshin vasıtalarının memleketis tamimine bağlıdır. Sergi, bu vasıta ve âletlerle tesisatının bü- tün gânayici memleketlerden gelecek nümüneleri ara- sından, her keseye elverişli, her ihtiyaca cevap veren milli standard tipler seçilmesine ve bunların tamimi- ne de bir vasıta olacaktır. Bu izahlardan da liği gibi, sergi, çok şu- mullü bir gaye takip etmektedir. Serginin muvafakı- va için her türlü tedbire başvurulmuş ve bilhassa Avrupa büyük sanayi müesseselerinin iştirakini temin için ri geniş bir propaganda yapılmıştır. Kendi mevzuunda bütün yakın şarkta ilk olan bu beynelmilel sergiye ecnebi gansyi müesseseleri büyük alâka göstermişlerdir. Birçok fabrikalar, hu- suşi standlar yaparak nakli mümkün olan mihaniki vesaiti, diger âletleri ve tesisatı işler bir halde teghir edecekler, nakli mümkün olmıyan büyük mihanlki tesisatın da sureti mahsusada âergi için imal edile- cek küçük modelerini, dekupaj ve maketlerini gös tereceklerdir. Gergi, fennin en son yeniliklerini ihti- va edecek ve bilhassa bizim gibi petrolü olmayıp ta kömür veys linyit madenleri bulunan memleketlerin kullandıkları vesait ve &leiler bakımından halkımız için birçok sürperizler arzedecektir. -— Sonu 352 nci sayıfada — Zonguldak sömikok fabrikasının genel görünüşü