1 Aralık 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

1 Aralık 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

a Fransadaki Büyük grev: UYANIŞ Muvaffakiyetsizlikle neticelendi Fransa, yeni bir gtev tehlikesi kalmıştır. &itelş tama- mel grev ilân ödetek hükümeti müşkül variyotö imtiyor- lar. Buna karşı şiddetli aakeri ted- birler alınmış ve ilk çarpışmalarda seksonden fazla polis yaralı düş- müştür. Şimdiki haldb işenler ar keri kuvvetler eline geçmiş bulu- nuyor Ye muhtelif mıntakalarda ürfi idare: ilâm ediliyor. Bir çok greveiler divanbarbler tevdi olun- maktadır. 27 Teşrinmaşi tarihile Fransadan Hükümetin grev cilere karşı aldığı tedbirler semere- sini göstermeğe ir. Maden amelelerinden bir kımı bugün tek- rar işlerine başlamığlardır. Diğer taraftan Paris mıntakası- nın bir çok tüccarişrı, sendikanın grev emrine rağmth çarşamba gü- nü dükkânlereni açık tutacaklarını ilân etmişlerdir. © Diğer tarefian, Pariş ve bütün Fransanın belediye memur ve işci- leri bugün neşrettikleri bir beyan- nâmede giya#i mülâhazslarin ilân edilen bit greve iğtirakden imtinâ ettiklerini bildirmekte ve kendi osmiyetleri mensuplarını çarşam- ba günü normal olarak işlerine de- vamâ davet eylemektedir. Daladyenin nutku Parista Başvekil Daladye, saat 20 de radyoda bir nutuk irad et- miştir, B. Daladye önce 24 Teşrinisa- pide Çemberlayn ve Lord Halifake'- mı Fransız hükümetile müşterek müdafan ve gulhü tahkim için en emin vasıtalar meselelerini tetkik ettikleri bir sırada, Pariste şimal ve aşağı Sen, eyaletlerinde bişçlen- bire grevlerin ve fabrika işgülle- rinin patlak verdiğini hatırlatmıştır. Bundan sonra 26 Töğrinisanide DE dö Fransız - Atınish müşleiek beyan nâmeşinin Yeltında işik edileceği ilân otunduğuna Ml derhği utmumi grev tehi karşıladı. ğını söyleyen başvebiiğemiytir ici: «Niçin: 1936 dartışii. birbivini takib eden bütün baştökiller tari fından kânunsuzluğu İhr edilen ba iğgeller niçin! Yalmı en müte vezi vatandaşları mutsmarrır eden bu umumi grev neğğil Ne diye umumi hizmetleri feloc uğrütacak bir elbirliği ile Oümhudiyet kanun- larına tecavüz etmeleri için me- murlara müracaat olunyyorf Hangi sebeble salı ve çarşamba günleri sabahın saat dördündün alışamın saat yedizine kadar bütün trenleri yollarda ve otomobilleri garajlarda durdurmaları igin şimendiferçilere emirler veriliyor! Bütüü bunlar için behane, hükümet kerarnamelerine kargı protestoda bulunmaktadır.» Kararnamelerin lâğvi veya tas vibini 30 birineikânuadan evvel kararlaştırmak yalnız millet vekii- lerine aiddir. Frânaanıu saruri olan kalkınma celidinden âciz ve bece- riksiz iflâaa mı sürükleneceği, yoksa enerjisi ile dünyadaki şeref ve iti- barını tekrar elde eğeseği hususu- nu teyin etmek münhasıran parlar mentoya aid bir haktır. Daladye, hükümet kararname- lerinin sosyal kanunları ilga etme diğini söyliyerek nutkuna şöyle devam simiştir: Ne saman parak İsni kaldırdık, * ne zaman ücretleri azajtınak istedik, ne zaman haftada kırk saati artır- dık? Yalnız bütün seleflerimin tü; savvur ettiği gibi Fransanın İktısi di zaruretlerine ve pi ihtiyaçlarına da tevji haftada 40 saatlik tatbikatını gi mevguubahistir, Daladye umumi geeğin haki» rüyok tarşındaji ii ağ kaydediyor va e ile Ya üiliğih hükümeti Ş meğ iin elele verâikişşin 7 eyliyarlar, ia sa,