1 Mayıs 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

1 Mayıs 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Şirin güzel lafız sanstı oldu: ğa artık kabul edilmiş bir haki- ttir, , Biz şiirin güzel lAfız sanatı ol- & olduğunu söylerken güzel lâfzı meydana getiren, «KELİME» nin- de mevcudiyetini ve güzel löfz sanati kadar kelime sanatın; da düşünmüş oluruz, - Şiir şüphesiz ki mevguunu ber şeyden alabilir. Ağaç, â&u, toprak ve insan cemiyet ve sokak muh- telif mekân ve zaman içinde çiir mevzuu olabilirler. Fakat biz bir giirin mevzuu ağaçtır dediğimiz zaman bu ağaç kelimesinin mev- # gu teşkil ettiğini veya inevguun ; ağaç kelimesi olduğunu küstede- riz. Onun için şiirde kelime ade- di kadar mevzu vadır. Veğtir ” tamamlandığı zaman nami mubte- Mf kelimeler bir kelime taazuvu teşkil ediyorsa muhtelif «KELİME İ « MBVZW)» larda bir «KELİME. iL MEVZU TAAZZUVU>» meydana getirir. İşte bu mevzu kelimesiyle gizln ayrı ayrı her kelime ve Ayzı ayrı her kelime ile beraber düşünmek lâzımdır. N Şiir kelimedir. Bu kelimeler şn güzel çekilde yan yana gelmiş olmakla şiir teşekkül eder. Yalnız . .görin vücud bulabilmesi için keii- melerin yan yana geliş hadisesine me kadar ehemmiyet veriyorsak $u hadisenin bir en güzel şekil de “#axeyan etmiş olmasına o kadar dikkat etmeliyiz. Zaten serbest — giirin eni tehlikeli tarafı burasıdır. gağıda izah edeceğimiz gibi bu h güzel şekilde yan yaka gölişi dide uğ!atan vezin ve kafiyeyi ihtleceğini ve kelimelerin yan « gelmesiyle hemencecik şiir #leceğini söylüyorlar, - Hatbuki kelimelerin beyeti umumiyesini v biz kelimelerin yan yana gelişini değil kelimelerin en güzel şekilde yan yanş gelişini düştnüyoruz. Bizce. kelimelerin yan yana gelişi bir yığma, bir biriktirme hadise. sidir. En güzel şekilde yan yana gelişte ise bir inşa tarafıda var- dır. Bu fark tıpkı, sokakta içtimai bir münasebeti olmadan ve yalnız bir yan yana gelişle alâkalı bula: — ” Günlerim i Takorak ömrümü günler peşine, Koşuşup hep kavuşurlar eşine... Azıcık dur, diye yalvar, duramaz; Ona hiç kimse de zincir vurafaz!.. Günü, ben halkaya teşbih ederim, Düne; bak zincire ekledi, derim... Düşünüp, boş yere uğraş, kala yor Çaore yok, gitigide zinet uzuyor... Dolarak kalbime sonsuz heyecan; Sanırım: zincire hep bağlı bu can.. « KI uzundur, diye zincir, kaharım, Kopacak oldu mu; eyvah, yanarım!.. Şahabeddin UZUNKAYA edin&ş şiirin çok kolay ya- nas. jsaan kalabalığı ile ukla da- yaban ve muayyen bir geye güs den İçtimai iişikler arasında ki farktır. Bütün güzellik bu farkta, bu inşadadır, kölimelerih bir en güzel şeklide kaynaşabilmesiğde» dir. Böyle olunca birşlirin meselâ birinci mısrağı 9 hece işa o ke- limelerin bit giip' müydisis getire bilmesi igin belki ikiğel imısrağın 7, üçüncünün 4,» dördünetiniim Tİ heceli oOolması :Jâpim gelesektir. Veya başka hevee değin deadâ olabilirler. Bu tahğid edilemez ki başla İormu denilime © şisin; hecelerdö ki bisinel, ikldct Ve jip Kan ös bu mesafe de görülür. Yalaşba “ mebale normani çiisdeki şiki sip İıklı değildir. Hatta araklı yoktür veya önhe doğrusu le çok yaklaşmıştır. Şiirde vezin Xeofiyö ji gelliği tehdid edlel ti

Bu sayıdan diğer sayfalar: