1 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Hava Bulutlu İmiş Diyorlar. M. ZEKERİYA Ankara — Firka grupunun içtimamdan yeni çikmiş bir Meb'usla görüştüm: — Hava bozuk! dedi. Da- hilden insana endişe veren haberler geliyor. Hürriyetin anarşiye inkılâbından korkulu- Yyor. Siz de dikkatli olunuz. Yazı ve haberlerinizde biraz daha ihtiyatli olunuz. Havadaki bulutlar dağılıncıya kadar buna ihtiyaç var. Fırka içtimalnda — söz &lan — hatiplerin çoğu S. fırkaya çatmak için dahildeki tümayişlerin değil yalnız ken- dileri için, fakat memleket için de endişe verici bir mahiyet aldığından bahsettiler ve mat- hürriyetinin sui istimal edilmekte olduğunu söylediler. Meb'usların çoğu halkın hoş- hutsuzluk tezahüratını bir nevi anarşi — mukaddimesi — olarak Böstermek istediler. * Dairci intihabiyesinden yeni döndüğünü söyliyen bir meb'us Yeni fırkanın - teşekkülünden Sonraki haleti ruhiyeyi şöyle tasvir ediyor: Yeni firka teşekkül ettik- ten sonra inkılâbın bir köşede sindirdiği kara kuvvetle, menfi unsurlar kımıldamıya başladı. Yapılan propagandalar hem bir kısım halkımızın emniyeti- ni kırdı, hem de senelerden- Uyuyan hırslar yeniden şah- landı. Bütün bu gayri tabii hallere karşı bükümet sözde hürriyet namma seyirci kaldı. Bilmiyorum hürriyet — nazari- yelerinin bahanesile bu sözde hürriyetten — doğan anarşinin Zararları arasında bir taadül Var mı? * Mahmut — Bey Hakimiyeti uîllı'ye gazetesinde — intişar €den makalesinde diyor ki: 1 — Bazı insanlar memleketin kanun- larını bilmezler, kendi haklarına ve salâhi- yetlerine vâkıf değildirler. Balıkesirde Serbest Fırkanın Vilâyeti Protestosu hkesir S. C. fırkası, intihap işlerinden dolayı vilâyet maka- mını protesto etmiştir. Protes- toya sebep şudur; Balıkesir beş şubei intiha- biyeye ayrılmıştır. ve bu şube- lerden birindeki sandığın ko- nulduğu yer Halk fırkasının ıııııvığıkiye&ni kolaylaştıracak bir yerdir. Serbest fırka buna itiraz etmiştir. Bu itiraz üzerine inti- hap şubeleri lâğvedilmiş, inti- hap belediye dairesine hasre- dilmiştir: Şehrin nüfusu 25 bin olduğu için Serbest fırka inti- hap şubelerine lüzum olduğuna kanidir. Protesto dört nüsha yapıl- mıştır. Biri vali Özdemirgcı;î. biri Dahiliye Vekâletine, biri de Şurayı Devlete tebliğ edil- miştir. Vilâyetlerde Cinayetler Çoğalıyor Tire, 29 (Hususi) — San- dıklı köyünden İbrahim bıçak ve tabanca ile öldürülmüştür; vücudundaki kurşun ve bıçak yaraları sayılmıyacak kadar çoktur. Başı vücudundan ayrıl- “ Biz siyast hayatımızda bir | mıştır. Katilleri olmak üzere ayni tekâmül ifade eden fırka ha- Teketlerini hiçbir sebeple ko- Tumak ve yaşatmak vazifesini etmiyeceğiz. Ayni za- dadında olan her harekete da çok vehimli ve hassas vazife bileceğiz . . * Görülüyor ki halkın ötede beride Serbest fırka Tehinde Yüptağı tezahürat Halk fırka- S hâlâ sinirlendiriyor ve on- kuvvetin F j EFE FF VEL, i İ ğ f ı!'_'_'j İTE £ € tahammülü yoktur. değil, ilim ile idare fi mlar Serbesttir 'TEREDEN AYRILA- BİLİR, FAKAT. “Ondra, 29 (A.LA.) — Müs- Güliktt bomre sağı, a umuru nazırı M. To- N köyden Tahir, Koca İbrahim, Mevlöt, Ömer, Sadık — tutul- İzmirde Nümayiş Hadiselerinin Muhakemesi Başlıyor İzmir, 30 (H.N.) — Gaze- tecilerin muhakemelerine Teş- rinievvel iptidasında başlana- caktır. Anadolu gazetesinin önünde öldürülen çocuğun ne suretle öldürüldüğü hakkında tahkikat 'üınn ııfhııııı:w;ıî miştir. Hadiseye üt olan Eks:.. Posta ) ipleri em Beyin istinabe suretile alınan ifadesi de geldiğinden evrak bir iki güne kadar mah- kemeye tevdi olunacaktır. Londra Alman Sefiri Londra, 29 (A.A) — Vazi- fesinden ayrılan Alman sefiri M. Ştamer şerefine Hariciye nazırı M. Henderson bir ziya- fet vermiştir. Bu münasebetle nutuklar söylenmiştir. Tayyareciler Abidesi Son Şark harekâti esnasında düşen — tayyarecilerimiz için Karakösede bir tayyare abidesi yapılacaktır. Bu suretle şebit tayyarecilerin mezarları kir araya gelirilecektir. SON POSTA Burnova, 29 — Burnova nahiyesi, İzmirin bir sayfiyesi- dir. Ahalisi münevver ve hak- kını — müdrik olduğu halde intihabat — dolayısile belediye tarafında gösterilmiye başla- mılan müşkülât ve taraftarlıklar herkesi dilgir etmektedir. Def. terler asılmış, kaldırılmış — ve fakat belediye reisi Fehmi Bey yazılmıyanların müracaat- larını dinlemek için bir de'ğ.ı olsun intihap encümenini top- lamak — muvafakatini göster- mek istememiştir, Halbuki belediyenin astığı | defterlerdeki isimer (1927)deki tahriri nüfusun bir kapyasıdır. Üç sene zarfında ölenlerin & misi yazılı olduğu haldcu müddet zarfında Burnovamıza | gelenlerin isimleri Hiç yoktur. Nahiyemizde intihabatın bir teş- rinievvelde icrası mukarrer ikeni bir kararla ve Cuma tatitinden istifade edilmiyerek cumartesi- ye talik ettirildi.. Nahiyemiz hal- 2 — Bunlarda hükümet korkusu vardır ve kabahatleri olmadığı zaman bile manasız yere hükümetten korkarlar. Halbuki hükü- metle millet birdir ve bir olmak lâzımdır. kının ekserisi fabrika işçisi ve rençper olduğu halde yine m-] Orak mevsiminin baş- langıcında yapılan resmi ve hususi tahminlerden anlaşıldı ki bu sene mem- lekette mahsul bereketli, buğday çok boldur. Gene bu sıralarda hariçten ge- len baberlerden de öğreh- miştik ki buğday denilen nimet bu sene, yalnız biz- de değil, bütün dünyada feyizlidir. Bunu biz duy- duk, siz duydunuz ve şüphesiz Mısırdaki — sağır Kıtlık bir derttir. Fakat bolluk, bazan, daha bü- yük bir felâket oluyor. ay ler doğru çıktı, bububat ibtiyaçtan fazla bereketli oldu. Bugün burada buğ- İster İnan, İster İnanma! day beş kuruşa, Edirnede İster İnan, İster İnanmal! kümet BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Burnova'lılar İntihabattan Şikâyetçi| Serbest Fırka Belediye Reisi, İşleri Balıkesir, 29 (Hususi) — Ba- | | Güçleştiriyor Mu? tihap saati sabah dokuz ile ak- şam beş arasında tesbit ettiril- miştir. Halbuki ekseri halk ye- dide işine gider ve akşam yedi ve sekizde avdet eder, Halkı, medeni ve tabil bir hakkı olan intihap etmek hak- kından mahrum etmiye çalış- mak ve salâhiyeti dolayısile keyfi kararlarla manevralar çevirmek — belediyenin — hiçbir zaman müdafaa edemiyeceği bir beceriksizliktir. Kanunun bahşettiği intihap hakkını gü- lünç vasıtalarla istimal ettir- memiye çalışanların harekâtına | güler ve bu gibilerin harekâ- tnın hesabını. şimdilik uyanık halkımızın takdir ve hükmüne terkaşlariz. S. C. F.Burnova ocak reisi Zekâi __ŞUSİĞİ'RLİK'TA SERBEST “ FIRKA KAZANIYOR Susığırlık, 30 (H. M.) — Be- lediye intihabında bir gün içinde Halk fırkasına (6), Ser- best Cümhuriyet fırkasına (200) rey verildi. Bu gidişle neticeyi yüzde yüz Serbest fırka kaza- arpa bir kuruşa satılıyor. Yani “mal, rezil oldu.,, Her derdin bir çaresi olduğu gibi bu iktısadi illetin de bir ilâcı olmak gerektir. Vazifesi bu işlerle uğ- raşmak olan zamanın İk- tısat vekili, bir iktısat programı yazacağım diye günlerce evinde kapandı, kaldı. Masasının üstünde biriken vaporlar, dosyeler, mektuplar tavana kadar yükseldi ve muhterem Ve- kil, yaklaşan bolluk illeti- ne bir çaro aramıya vakit bulamadan çekildi, mes'u- liyetinin hesabını verme- den gitti. Şimdi de Dev- let bankası müdürlüğüne getirileceği söyleniyor. B Linlaşki — — e L AA OOT A ee e Son Posta'nın Resimli Makalesi * Kanun Bilmiyenler x $ — Türkiyede ne kadar kanunsuz hü- elip geçmişsi üşse, bu gibi adamların kındaki cehaletlerinden istifade etmiştir. Bu itibarla haklarımız bilmezsek haksızlığa uğrıyacağımız tabiidir. Lideri Reisicümhur Hz. nin Nezdinde Ankara, 30 (H. M.) — Ser- best Cümhuriyet fırkası lideri Fethi Bey ile umumi kâtibi Nuri Bey, dün sabahtan ikindi Üzerine kadar müzakere ile meşgul olduktan sonra saat dörde — doğru Reisicümhur Hz. ni ziyarete gittiler. Gazi Hz. Fethi ve Nuri Beyleri geç vakte kadar nezdlerinde alı- koydular. Mösyö Baldvin Muhafazakâr Fırka Riyasetinden Çekilmiyor Londra, 29 (A.A) — Salâ- hiyettar menabiden verilen ma- lümata göre Mösyö Baldvinin Muhafazakâr fırka riyasetin- den istifa edeceği haberi tek- zip olunmaktadır. Mösyö Bald- vinin sıhhati mükemmeldir. Buhrandan Kur- tulacak Mıyız?. | Baş tarafı 2 nci sayfada) ETTRA MK zanç — vergisi — vereceklerdir. Maamafih bunlardan istiyenler beyanname de verebilecekler- dir. Maliye vekili işte bilhassa bu nokta üzerindedir ki kü- çük memurlara verilen takdir hakkının kaldırılacağından bah- sediyordu. Bnnu — müteakip seyyar esnaf bahsine geçti. SEYYAR ESNAF NE OLACAK? Şikâyetlerden birçoğu sey- yar esnafın tâbi tutulduğu mu- amcleden geliyordu. Maliye ve- kili bu şikâyetleri bir kelime ile ortadan kaldırmıya karar a —-Seyyar esnaf kazanç vergi- sine tâbi olmıyacak dedi. SAYIM VERGİSİ Bunu mütcakip te köylüyü feryada sevkeden sayım vergi- sine geçti: — Hayvan fiatları düşmüş- tür, binaenaleyh sayım vergisi de — tadil edilecektir, dedi. Bundan sonra bu verginin beygir, yapağı ve süt fiatları ile hemahenk olacağını ilâve etti. VERASET VERGİSİ Mevcut vergilerden en fazla can sıkıntısı tevlit edenlerin bir tanesi de veraset vergisi- dir. Maliye vekilinin verdiği iza- hata göre : Veraset vergisi ev eşyaları- nın miktarı asgarisinden alın- Sözün Kısası Bir —£ Telefon Mükâlemesi — Alo .. Neresi orası? — Cümhuriyet Halk fırkası. |— — Yanlış verdiler. Matmazel Beyoğlu istihbarat ... — Yanlış verdiniz, ben ... — Alo ... Burası Cümhuriyt Halk fırkası... — Anladık, yanlıştır. — Siz neresini aradınız? — Size ne efendim? Ben Serbest Cümhuriyet Fırkasıni aradım, belediye namzetlerini soracağım. — Söyliyelim, efendim. — Neyi? — Fırka namzetlerini. — Ben Serbest fırkayı arı- im. — Halk Fırkasının da nam- zetleri var, söyliyelim size. — Ben sizin namzetlerinizi istemiyorum. — Vay... Açık söylüyorsunuz ha?... — Gayet açık. — Hımmm... bakayım? — Ben mi? ben mi? (yutku- narak) Senin ne üstüne vazife? — Hele hele... şu memuri- yetini, ismini filân söyle baka- yım? — Söylersem 1ne olacak- Sen kimsin mış? — Hele söyle bakayım? — .« Nahiyesi, Cümhuriyet Halk fırkası mütemedi — Ali, Arkadaş! İsmet Paşaya raporu daya, bizi mutemetlikten çıka- rırsa ilk gireceğimiz yer Ser- best fırkadır. Cebimizde bir tomar da vesikayla beraber, Allo... Beyoğlu istihbarat m ? Ha.. Serbest fırkayı ver! (Ken- di kendine) Sırtımda yumurta küfesi yok ya. Vaziyet Fenadır Bunun Sebebi De Umumi Harptir Plakfor,:20 (A:A:)— Ame: rika âyan meclisi hariciye en- cümeni reisi” M: Burah söyle- diği bir nutukta bugünkü iktı- sadi vazitette görülen fenalığın umumi harpten ileri geldiğini, böyle bir facianın tekerrür et- memesi için elden gelen her şeyin yapılması icap ettiğini beyan eylemiştir. Türk Ocakları Azalığı Türk ocaklarına aza olabil- mek için behemebhal müstakil veya Halk fırkası azasından olmak — şartının mevzwubahis olamıyacağı bildirilmektedir. Halk fırkasının ocaklarla münasebeti — yasanin üçüncü maddesinde tesbit edilmiştir. mıyacak, akrabalığın derece- sine göre artıp eksilecektir. Traktörler vergiye tâbi tu- dahili mamulâttan alınan ver- gilerden her ikisi veya muhak- kâk birlsi kaldırlacaktır. ve bu kalkan 'vergi kazanç vergisine dahil edilecektir. Maliye Vekilinin vereceği izahat — bitmişti. Kürsüden aşağıya indiği zaman - sözleri- nin birkaç noktası üzerinde küçük bir münakaşa cereyan etf ve grupun celsesi de hitam bulmuş oldu. Fırkada bugün İktısat vekili ea AĞA Ce ea | ;