3 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

” 2 Sayfa Halkın Sesi İstenilen Söz Değil, İştir Fikirler Böyledir Bir müddentteberi nakarat ba- linde tekrar edilen bir söz var: Hükümet, bu işi yapmayı düşü- nüyordu. Son verilen «kararlarda yeni fırka teşekkülünün tesiri Yoktur ; deniyor duruyor. Söz ve iddia mahiyetini geçmiyen bu tezahörler karşısında bir de halkın ne fikirde olduğunu anla- mak lâzımdı. Biz, bunu yaptık. Tesadüf ettiğimize işte bunu sor- duk. Aldığımız cevaplar şunlar oldu: Hasan B. (Kasımpaşa, Ak- baba yokuşu 11) — Serbest fırkanın ve “bazı gazetelerin ortaya attığı pren- sip ve projelerin hükümetçe zaten daha evvel düşünüldü- ğü iddia ediliyor ve yazılıyor. 3ence düşünmek, yapmak de- ğildir. Ben söze değil, işe ba- karım. * Cemalettin Ef, (Kasımpaşa Hacı Şaban mahallesi, toprak han, 6) — İş, sözden daha ikna edicidir. Kendini halka sev- dirmek istiyen bir hükümet, halkın dertlerini aramalı, on- lara iyi çareler bulmalıdır. Söz söylemek kolay, iş yap- mak zordur. * ( Unkapanında karakol Ahmet Ef. Cedit o mahallesinde karşısında 17) — Ben söze değil, işe ba- karım, * Halim Bey ( Unkapanında, Kuruçeşme sokağinda 8) — Hükümetin vergileri -a- zaltmayı ötedenberi düşündüğü söyleniyor. “Hükümet (belki bunları düşünmüştür; fakat vergileri şimdiye kadar, azalt- mamıştır. Ben işe bakar öyle hüküm veririm, Şimdiye kadar çok ballı, tatlı söz işittik. * Mehmet Kadri B. (Küçük- pazar caddesi 42) Serbest fırkanın vergiler ve inhisarlar hakkında düşündük- lerini, hükümetin de düşündü- ğü yazılıyor. Canım efendim: düşünüyordu da niçin bu dü- şüncelerin en ufak bir tezahürü meydana çıkmıyordu ? pa Şükrü Ef. (Unkapanında 56) — Hükümetten söz değil; memleketi ( zenginleştirecek, halkı memnun edecek iş bek- liyoruz. * Kasım Ef, (Unkapanında 56) — Ben sözden ziyade işe #hemmiyet veririm. dümeti: SON POSTA DAHİLİ HABERLER Mücadele Muhakkak Yapılacak Yanan Kadın Yaşamaktan O Kadar Bıkmış Ki Kurtaranlara Mani Olmuş Dün Kurtuluşta o Madam Aristi isminde yoksul bir kadın, entarisine ateş vererek yandı ve öldü. Bu feci hadise hak- kmda tahkikat yaptık ve şu malümatı aldık: Bu kadın fakirdir. Komşu- larının yardımile geçinir. Ev- velki gün bahçeye çıkmış, kapıyı kapamış, evde yangın yapmamak için orada entari- sine ateş vermiştir. Vak'ayı komşulardan Madam Kalyopi isminde bir kadın görmüş ve feryada büşlamışlır. Komşular hemen koşarak kadının üzerine kilim, çuval gibi şeyler atıp söndürmek is- temişlerdir. Onlar kadını sön- dürmiye çalışırken 6 da müte- madiyen: Bırakm O söndürmeyin, yaşamaktan bıktım! diye fer- yat ediyordu. Beyoğlu hasta- nesinde ölmüş vej cenazesi yardım ile gömülmüştür. Atletlerimiz Gidiyor. İstanbul mıntakasınm muha- lefetine o rağmen o federsiyon kararile Balkan olempiyatlarına iştirak edecek olan atletler bugün hareket edeceklerdir. Balkan Kongresi Ve Murahhaslarımız Atina'da toplanacak olan Balkan federasyonu kongresine iştirak etmek üzere murahhas- larımız bugün vapurla gide- ceklerdir. — Karbonlu Müvellidülma İstanbul'da bir Türk serma- yedar grupu, kömürlerimizden karbonlu müvellidülma istib- salini o düşünmektedir. Grup bu maksatla Balmumcu civa- rındaki araziyi almak iste- mektedir. Karbonlu müvelli- dülma benzin muadili olarak motörlerde kullanılabilmektedir. mizden de söz değil, iş beklerim. Bazı gazetelerin yazdıklarını hükümet te düşünüyormuş, ne âlâ! Demek ki herkes mem- leketin iyiliğini istiyor. İk- tısadi sıkınlımızı mucip olan yaralara hep birlikte merhem arıyalım. Arzu müşterek ol- duktan sonra sen düşündün, ben akıl ettim meselesi tâli derecede kalır. iyesi: İsmet Paşa Fethi Beyi Davet Ediyor | Baş tarafı 2 nci sayfadaj ramen müdahalelerinden, gazetecilerin tevkifinden bahsedetektir. İntihap İşleri Fethi B. bütün beyanatını vesikalarla ispat için bazır- lanmıştır. Bilhassa hükümet memurlarının : intihabata -mü- dahalesi bakkında birçok ve- sikalar gösterecek ve İsmet Paşanın Halk fırkasına mensup memur yoktur, cevabım vesi- kalarla tekzip edecektir. En Heyecanlı Gün Halk fırkası da bugünkü içtimaı merakla beklemekte- d.r. Dün vekillerden biri: “— Bugün millet meclisi en meraklı ve en heyecanlı günlerinden birini yaşıyacak- tır.,, Diyordu. Bundan anla- alıyor ki Halk fırkası da mü- cadeleye daha kuvvetle hazır- lanmıştır. Hükümet namına İsmet paşanın, Maliye vekilinin fırka” namina da Recep ve Vâsıf beylerin söz söylemeleri muhtemeldir. Halk (fırkası namına en çok hücum vazi- yetins geçecek olan Recep Beydir. Recep B., ewelce bildirdi- ğim esaslar üzerinde, bilhassa Serbest fırkanın bozgunculuğu üzerinde (duracaktır. Fakat Serbest fırka bu hücum için çok kuvvetli hazırlanmıştır, İzmir Limanı Meselesi Serbest o fırkanın Obücum Boktasının biri de İzmir limanın- daki suiistimaller olacaktır. Fet- hi. B. burada: liman inhisarının dost ve akrabaları kayırmak için kurulmuş bir müessese olduğu- nu amelenin hakkı kesilerek ida- re meclisinde bulunanların zen- gin olduklarını rakamlarla, vesikalarla (o ispat edecektir. Hükümet bu noktadaki zaafını hissetmiş, yalnız bunun liman İ inhisarının fenalığına bir delil teşkil edemiyeceğini müdafaa- ya karar vermiştir. Bu iddiz- sını ispat içinde İstanbul li- manının temin ettiği faydalar- dan bahsetmesi muhtemeldir. Herhalde bugünkü celse çok tarihi bir mahiyeti haiz - ola- caktır. İsmet Pş. ve Fethi beyin çarpışmalarma oObüyük bir merakla intizar edilmektedir. .-. İstanbul'un Kur- tuluş Günü 6 Teşrinievvel (| İstanbul'un kurtuluş o günüdür. programı İstanbul (belediyesi ve kolordu tarafından yapıl- maktadır. o Bugün program bitmiş olacaktır. Şehrimizdeki askeri kıtaat geçit resmi yapa- cak, şehir meclisi namına bir zat nutuk söyliyecektir. Amanullah Han Bugün Gidiyor Amanullah Han bugün Ro- maya hareket etmektedir. Beyoğlu Kaymakamının Cüzdanını o Çalarken.. Bolşevik namile maruf sa- bıkalı Hilmi, Haydarpaşa va- pur iskelesinde bilet almakta olan Beyoğlu Kaymakamı Se- dat beyin cüzdanmı çalarken bizzat Sedat B. miştir. | Son Posta'nın Resimli Hikâ 1: Hasan B. — Vali Bey! Al şu istidayı bakalım! 2 : Hasan B. — Ben de Wir fırka teşkil ediyorum. tarafından yakalanmış, polise teslim edil Kanalizasyon Kanalizasyon işleri ilerle mektedir. Unkapanında yapr- lan tasfiye havuzlarında bir kı- sım makineler daha yerlerine Merasim | konmuştur. Eminönü cihtinde ameliyat ağır gitmektedir. Es- kiden mevcut olan yekpare taşlardan A ılmış mecra güç- jikle sökülebiliyor. Birinci kısmı teşkil eden Eminönü - Beyant kısmının resmi küşadı sene başında yapılacaktır. Balıkçılık Enistitüsü Baltalimanında bir balıkçılık enistitüsü açılacaktır. Enistitü- Mösyö Veberman idare edetektir. Enistitüde asri ba- lıkçılık tedrisatı yapılacaktır. Biçki Yurdunda Hırsızlık Divanyolunda biçki yurduna ziyarete gelen (3) kadın tale- beden Vicdan hanıma ait elbi- seyi çalmışlardır. Hırsızlıklar Son yirmi dört saat zarfında şehrimizde 7 tane hırsızlık ha- disesi kaydolunmuştur. Hırsız- lardan mühim bir kısmı yaka lanmamıştır. Pazar Ola Hasan B. 3: Hasan B. — Cebi delikler fırkası. Şirret Sabıkalı |Serbest Fırkanın | Çöpçü Beygirine Bıçakla Hücum Etti Dün sabah Küçükpatarda gârip bir vak'a olmuştur. Sa- bıkahı İbrahim isminde bir şe- rir, çöpçü beygirinin Gzerine- doğru gelmesinden hiddtlene- rek evvelâ hayvanı tokatlamış, sonra bhiddetini yenemiyerek bıçağmı çekip biçare beygiri öldürmek istemiştir. O sırada yoldan geçen bir polis memuru İbrahimi men- etmek (isteyince © gazabını memura oçeviren (o sabıkalı, memürun Üzerine yürümüş- tör. Memur elinden yaralan mış, İbrahiri de tutularak mah- kemeye verilmiştir. Otomobil Bir Arabaya Çarptı... Beşiktaşta şoför Mehmet EF. nin idaresindeki 1918 No. otomobil (o sürücü (Mehmedin idaresindeki yük (arabasına çarparak hasara uğratmıştır. Kadıköyde Bir İntihar Kadıköyde, Cevizlikte otu- ran Giritli (65) yaşlarında Mustafa Nazım Ef. zaruret yü- Zünden bu sabah evinde ta- banca ile kenisini öldürmüştür. Kireç Ocaklarında Bir Vak'a Sarıyerde Kireç ocaklarında Süreyya Efendi henüz anlaşıl- mıyan bir sebepten oVasil birini 3 yerinden bıcakla yara- lamıştır. Vasil hastaneye kal- dırlmış o Süreyya “Ef. tutul- muştur. Alman Gurupu Bazı Limanların İnşasına Taliptir. Büyük bir Alman gurupu Mersin, Samsun, Trabzon ve ilâh gibi büyük limanlarımızı inşaya talip olup bir müddet- tenberi Ankarada Nafia vekâ- letile müzakere cereyan etmek- tedir. Gurup tarafından teklif edilen şeraitin müsait olduğu söylenmekte ve müzakereyi idare eden Almanların bugün yarın Almanyaya avdet ederek bazı noktalar üzerinde müza- kere edecekleri bildirilmekte- dir. İlgasını Mı İsti- yorsunuz ? Yunus Nadi Bey bugün Cum- huriyet gazetesinde bir başmakale neşretti. Okuduk ve bayrete de ğer bulduk. Karilerimize de okut- mak İstedik. > Nadi Bey diyorki: - Tenkit ve murakabenin iyi bir şey olduğunu ve yeni fırkanın bu itibarla ortaya hoş bir yenilik getirmiş bulun duğunu İabul ederiz. Ayni şey Halk hırkası içinde geniş bir tenkit ve murakabe usulünün kabul ve tatbila Me de temin olunabilirdi. Zaten olan yey de bundan ibarettir. Halk fırkasından bazı meb'uslar yalnız tenkit ve murakabe vazife- sinin ifası için kendi fırkalarından ayrılmış ve esaslarda hiçbir farkı olmadığı halde yeni bir Bam ile yeni bir zümre teşkil etmiş bulu- nuyorlar, İşte bizim gördüğümüze nazaran olan bulur. Yalnız bunun için'avn fırka teşkili ile millet efkârında teşettüt ihdasına lüzum var miydi? Tenkit ve murakabe zaten meb'usun vazifesi değil mi? Bu vazifeyi meb'uslar kendi fırka“ lan içinde de pekâlâ yapamazlar miydi? Ve hâlâ da yapamazlar mı, yapmıyorlar mı? Yalnız muhalefet için bir muhalefet hırkası teşkil edilmiş olmasını bizim gibi berkes te yavaş yavaş garip görmiye bağlıyacaktır yanmediyoruz. İhtiyaç ne ise © yapılmak en doğru olacakmış. İhtiyaç tenkit ve murakabenin bütün bir hürriyet ve serbesti ile icranından ibarettir. Buna tevessül edilmek lâzım- mış. Ağaoğlu Ahmet Beyin bizim Cum- huriyet Halk fırkasından hiçbir sym gayrımız yoktur sözlü elbette samimidir. O halde Ahmet bay Cümburiyet halk fırkası erkünmdandır. Gayir- tabit ojan şey hakikat böyle iken onun başka bir fırkada bulunuşu” dur. Yol yakın iken bu mes'eleyi ciddi surette tetkik ve halletmek lâzımdır kanaatinde bulunuyoruz. Lüzumsuz yere efkânn teşevvüş ve teşettüte sevki mahzurludur, hiç olmazsa gayriciddidir. A Babıali Cinayeti — Akşam muharrirlerinden Va. Nu, beyi ailevi bir meseleden dolayı vur- mak isterken ayni gazete memur- larından Şevket beyi yarabyan Remzi paşa zade Şevket beyin muhakemesi dün birinci cezada başlanmış, suçu on sene ağir hapsi müstelzim mahiyette görü- lerek evrakı ağır ceza malikeme- sine verilmiştir. X İşten El Çektirilenler— Pangaltı sabık merkez memuru Cemal, sabık Samatya ser komi- seri Şakir, sabık Eminönü ser- komiseri Rifat ve sabık komiser bulusi beylere işten el çektiril. miştir, X Kasap Hamdi — Dün saraçancde İzzetin meyhanesinde Arap Kadriyi öldürmekle maznun Hamdinin on beş seneye mahkü- İnşallah bu mukavele 20'İ piyeti istenmiştir. milyonluk şimendifer mukave- lesi gibi ç ürük olmaz. Gelenlerin Geple- IDevamı 3 üncü sayfamızda | Fırka Teşkil Ediyor | 4 : Hasan B. — Cepleri delik olsun da cepli” rine bakacağım, kimin cebi delil değilse fırkaya almıyacağım. Vali — O ne istidası Hasan Bey? | Vali — Ya... Ne fırkası Hasan Bey. e ci Val — Niçin. rini doldurmasınlar. Sonra ..