25 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Kari “Gözile Gördüklerimiz Öğrenememiş? Harf İnkilâbirin yaptığı büyük hiz- metler inkâr edilemez. Böyle olmakla beraber tek bir erkek eviidim bir seneyi mürecaviz bir müddettenberi tivardaki kaz İlk mekleb — devram ettiği balde bugüme kadar bir kelime bile öğrenememiştir. İlk vehlede bunu çocuğun gabaveti zihniyesine hamlet- miştim. Fakat yaptığım tahkikat bunun akalal İspat etti. - Evvelemirde muallim müsindir, saniyen tedris — hususunda hataları âzimdir, salinen çocuğum gibi diğer birçok yavrular da aynl vaziyet- tedir. Yavrasunun / istikbalini teemmöl etmekle mükellef her baba birçok çarelere baş vuracağı şüphesizdir. Ben de ayal hattı hareketi takibe. meclbiur. düm, Yavrumun erkek Ük mektebine naklini — mektep — müdiresinden — rica #ttim. — Bilühare — akrabası — olduğuna anladığım muallimi himayeten ricamın is'afı cihetine gidilmedi ve bittabi bir daha da çocuk mektebe gönderilmedi. İstikbalin evlatları tedrisatın hummalı bİr zamanında — yetişirlerken — yavrum evde sanhzun ve irfandan mahrumdur. Alâkadaranın oazarı dikkatimin celbini rica ederim efendim. Maltepe: Çınar sokağında M numaralı hancde Devlet demiryollarında — yel fen memurlarından Galip Bir Mübadilin Şikâyeti Bendeniz mübıdilim. Alt seneden- ber! iakân edilmek İçin yaz ve kış maddi ve manevi sarfettiğim emekler besapsızdır. Elhamdülillüh geçenlerde bir evi Ürerime — teffiz — ettirebildim; fakat manlesef ba evin tapu İlaymeti 75 altın lira olduğu ve bugünkü kıymeti ancak (1000) İlira ettiği halde iskân Adarosi varidatı. gayri saliyesini (10) la zarp ve (6) ya taksiım ettikten 'sonra S7S0)liraya Iblâğ ediyor. Benim istihkakım olan (100) alım Hra kapandıktan sonra (4850) lira da hükümete borçu kalmış Oluyorumz aynl zamanda İskân (daresi (4850) lirayı yirmi senede ödiyeceğime dalr Noterda bir tenhhüt senadi tanzim #itiriyor ki seneliği (45) Ura geliyor. Halbuki ben cak kesir ailemin kar- mini doyürabilecek —kadar bir para kazanabiliyorum. —Ne suretle hareket edeyim? M. L. SÖON POSTA: Dahiliye vekâletine Mmüracaat edinlir. Cevaplarımız Hasköyde Emin Beye: Bahsettiğiniz mesele, lamaman allevi ve hususl bir mahiyettedir. Ancak zabıtalık ve mah. kemelik bir iştir. Dercinde mazuruz efendim. RİCAMIZ — Bir dert ve şikâyeti olan, umum için faydalı fikir ve sevini işittirmek istiyen vatatdaş için “SON POSTA, sütunları açıktır ve dalma açık kar Iacaktır. Fakat bu yazıların muayyen bir hacml geçmemesi İârımdır. Böyle olmazsa, hem yazaın derci gecikir, hem başka bir dertlinin derdine yer vermek Mmückün olmaz Bu soktaya dikkat edilmesini karilerimizden rica | ederiz. Tefrika İYo. 10 Dünyada Neler Oluyor? Amerikan Buhranı Berdevam - Fransız Hükü- İspanyada Yeni İdare İspanya ihtilâli sükün bul- muş gibidir. Bazı cenup şehir- lerinde hâlâ grevler mevcut- tür. İdarci örfiye ilân edilen şehirlerde hâlâ huzursuzluk ve için için kaymıyan bir rahatsız- hk - vardır. Fakat hükümet vaziyete hâkim - olmuştur. Şimdi kıral İspanyada teki rar meşruti bir idare tesisine teşebbüs etmiştir. İtimat — etti- ği adamlardan ikisine bir meş- rutiyet fırkası tesis etmelerini teklif etmiştir. Bir taraftan da serbes intihap ile toplanmış bir millet meclisi ihdas edile- cektir. Kıral 1923 ihtilâlinden sonra diktatörlük vücuda ge- tirmişti. Şimdi de az çok libe- ral ve terakkiperver bir idare sistemi kurmıya çalışmakta- dır. x Nevyorkta Buhran Devam Ediyor Nevyork borsasında eshamın düşüp çıkması hâlâ devam ediyor. Hatta eshamın bir müddet yükselir gibi olman bile efkârı umumiyeye itimat ve emniyet vermemiştir. Hükümet şimdilik şu ted- birleri almıştır : Nevyork işsizlerine yardım için verilen tahsisata 250 bin dolar ilâve edilmiştir. Âyan meclisi reisicümhura — işsizlere yardım için derhal para sarfı- na mezuniyet vermiştir. Bir taraftan da borsa ko- misyoncularile büyük banka- ların verdikleri temettü vergi- lerinin miktarını tahkike karar vermiştir . Bununla beraber iflâslar bir taraftan — devam etmektedir. * Grevin Meşruiyetini Tanıyorlar İngilterede Makdonalt hü- kümeti Avam kamarasına ame- le hakkında yeni bir kanun teklif etmiştir.. Bu kanunda amelenin umumi grev ilân etmesinin meşru bir hareket olduğu kabul edilmektedir. Şimdiyekadar ilk defa böyle bir kanun teklif edildiği için Avam kamarasında hayli şid- SERVER BEDI « - - Bana FOEEE — — S Ka Hayri Beyin kahkahaları devam — ediyordu. Sonra bir sessizlik oldu. Bir eşya tıkırtısı. Annemin sesi yükseldi: — Olmaz, Hayri Bey, çeki- 1 İniz. Hayri bey ısrar ediyordu: — Şuracıktan, şuracıktan... he olursunuz ? — Ol&maz, izdivaçtan evvel hiçbir şey olmaz. — Adam... böyle şeylerin Iiı.divıı;b.ıı evvel tadı çıkar, | sonra ekmek peynir yemek gibi birşey olur. Şuracıktan efendim... Pey olarak pey... Siz benden evi kiralarken na- l pey aldınız ? Bir gülüşme daha... Valde hamım peyi vermiş olacak ki detli münakaşaları davet et- miştir. Müzakere henüz bit- memiştir. Sene başına - kadar müzakereye devam edilecektir. Bü teklifi sosyalist meb'us- lar alkışla karşılamışlardır. Makdonalt kabinesi mevkii iktidarda kalmak için liberal: lerin yardımını temin ihtiyacı- ni hissetmiştir. Bunun için de Komünistleri dinlememek Vaziyeti pek zayıf görülen Fransız' kâübinesi meclise, liberal fırkasmı mem- nun edecek yeni bir intihap kahimu - vermiştir. -Bu intihap kanununda münavebe İle inti- hap usulü teklif edilmektedir. Bu sayede Makdonalt hükü- meti liberallerin müzaheretini kazanmakta ve daha iki sene iktidar mevkünde kalmayı te- min etmektedir. için — Sosyal demokratlar meclisi terkedince, Rayştağın manzarası Fransada Ne Oluyor? | Haa lay iraisilakimesi | iktidar mevkiine geldi. Dört gün sonra millet meclisinde programını okuyacaktı. Fakat birgün evvel nazırlardan biri | ile iki müsteşar istifalarını verdiler. Bunun sebebi, kabi- nenin sosyalist reylerinden - is- tifade ederek mevkiinde ka- labileceğinin anlaşılmasıdır. Buna, bir parlâmento ma- nevrası ismi verenler de vardır. Maamafih Fransanın yeni bir | buhrana doğru gittiği söyleni- | or. Çünkü kabine, lâyik bir | bine olmakla beraber mali mesailde milliyetperverdir. Mü- dafaai milliyeye ait meseleler- de sösyalist —müzaheretinden mahrum kalacak olursa akal- liyette kalıp düşeceğine kav- vetle ihtimal — verilmektedir. Esasen iucclis huzurunda - iti- mat reyini ancak yedi rey farkla kazanabilmiştir. Gaziayıntabın Kurtuluşu İstanbulda bulunan Gazia- yıntaplı gençler, 25 kânu: - sani kurtulüş bayramını, Be> yazıtta, Cümhuriyet gençler mahfilinde tes'it etmiye karar vermişlerdir. Hayri bey arsızlaştı: — Bir de şuradan | — E... artık sen çok olu- yorsun! Annem kapıya koştu, ben | de merdivenlere doğru.. Yatağımın — içine — girdim, | büzüldüm, demir gibi soğuyan | çıplak bacaklarımı entarimin | içinde yumak yaptım ve öfke- lendim. Derhal anladım ki ben annemin Hayri Beyle ev- | lenmesini istemiyorum, çünkü | kıskamıyorum. Aşiftenin zoruna bak! Ben dururken, gidip elin | | balk. Garp Cephesinde Sükün Var Bu meşhur kitabın filmini Almanya hükümeti — memnetti. Çünkü filmin gösterildiği si- hemalar —önünde bir sürü toplanıyor, — nümayişe benzer şeyler yapıyordu. Bu- nun önüne geçmek - vesilesile hükümet filmin gösterilmesini menetti. Fakat bu karar Almanyada çok büyük akisler yaptı. Sos- yalistler ve komünistlerle milli- yetperverler ve demokratlar birbirlerine girdiler. Bu kararı irticai bir hareket telâkki eden komünistler hükümete şiddet- le hücüm ediyorlar. Bu kavgalar Rayştağda da | komünistlerle milliyetperverler ve sosyal demokratlar arasında ayni şiddetle devam etmek- tedir. “— TAKVİM — Gün 31 25-Kâcevvel-930 — Kasım 46 Arabi Rümi 4 -Şaban 21309 | iz - Kilevvel-is15 Vakıt-Eraai- Vasat! Akşasma| Li |16. 45 B 24 » Yatsı | 139 kmsak |12.51 dine lâhzede koca buluyor! Hem de ne kısa pazarlık! An- nem kapıdan zerzevat alırken satıcile bir saat çene yarıştı- rır da burada gık demedi. Seni domuz yosma — se- ni! Alimallah dünyayı başına geçiririm. Hele bir evlenmiye kalk ta görürsün. İstediğin herifle gönlünü eğlendiriyorsun; aç, Çıplak ta değilsin; boynuna lânet — halkasını — geçirmenin âlemi var mı ya?.. Evvelâ sıra bende... Fakat benim de evlenmekte hiç gözüm yok, doğrusu! Elimi Vakit-Ezanl- Vaşatı Güneşl2. 3917 24 Öğle, 7. 28/ 1214 İkindi! 9. 48) 1438 heriflerile fingirdiyor ve ken- J sallasam ellisi mi ne derler? Kadin Ve Kalp İşleri Kocanızı Seçmeden Bize Sorunuz Komşular Niçin Dedi- kodu Yaparlar? vi Közemi) Cevaplarımız Dedikodu, Şarkın en fena hastalığıdır. Kadınlar — işsiz oldukları için vakitlerini geçi- recek mevzular ararlar. Tab- silleri, daha yüksek meselelerle meşgul olmiya müsait olmadı- ğı için komşunun kızile, tam- dıklarının gençlerile uğraşırlar. Sevmeyi, sevişmeyi bir günah ve bir ayıp haline koyarlar. Dün F. Z. imzalı bir kariim bana bu —dedikodu — yüzün- den uğradığı faciaya ait bir mektup göndermiş, diyor ki: * Ben ciddi bir aşkla se- viyordum. Kız da beni sevi- yordu. Kız aşkımızı gizli tut- mak istedi. Çünkü ailesine haber vermekten korkuyordu. Fakat dedikodu — başlayınca kız korktu ve evine saklandı. Ben aşkımın ciddiyetini ispat için evlenmek İstediğimi - söy- ledim. Bu da başka bir dedi- koduya mevzu oldu.,, Bu dedikodulardan - erkek- lerden ziyade kızlar mütcessir olur. Çünkü bizim memleket- te bir ikızin en ” büyük cihazı namusudur. Onun herhangi bir surette zan altında kalma- sına tahammül edemez. Kızı evine kapıyan his de bu kor- kudur. Fakat bu kız evine kapanmakla kalbini do kapıya- bilmiş midir? Aslal... -Bilâkis Bu “mahramiyet,. onslüdabi' ziyade âşık yapmıştır. Bu vaziytte erkeğe düşen vazife, kızm namusunu kur- tarmak — ve resmen — onunla evlenmiye talip olmaktır. Kızın ailesi dedikoduların mahiyetini anlamak imkânına malik olur ve hem kiz. kurtulur, hem de iki âşık birbirine kavuşmuş olur, * Edirnekapı A.R. imzalı karie: Bu kari bedbaht olmak korkuslle şimdiye kadar evlenmemiş. Fakat şimdi bekârliğin istirabim. çekmiye başlamış. Bu udama favsiye edilecek gey, yaşım almaş bir kızla ve yahut dül bir kadınla evlenmektir. Bu kız veya kadının ufak bir evi, veya bir geliri oluraa meş'ut olmamıya mana yoktur. Bilhassa çalışan bir kadınla evlenmek en değru hare- kettir. * Modada M. V. Hanıma: Numaramını yanlış bulmuşsunuz. İza- hata iyi dikkat ediniz ve tekrar numa- Tamım gönderiniz. * Çamlıcada Selime H. Si kararlarında isabet eden aklbı #elim ve hissi selim sahibi bir kızsınız. Fakat evinde mutlak hükim olmak isti- yen müstebit tablatli erkekle evlenmel- ten sakımınız. Evlenirken aklı seliminizi Ben birkaç herifçi nğiunuıri canını yakmadan gerdeğe gir- mek niyetinde değilim. Dün- yaya bulaşık yıkamak - için gelmedim. Benim programımda evlenmeden evvel yapılacak neler de var, neler!.. Annemle ertesi gün kiracı- ların odasını topluyorduk. Valde hanım, ağzımı ara- miya karar vermiş olacak, dedi ki: — Şu zavallı baba oğula acıyorum. İkisinin de kimsesi yok. Adamcağız - birini bulsa da evlense bari... Ben, hiçbir şey bilmiyor- Ceketin en alt kısımı müs- tesna, —bu elbisenin önü de tamamen arkasının müşabihi- dir. İki” yandan gelen birer parça, — birer bağla bedeni teşkil ediyor ve bu bağlar hafif bir düğüm teşkil ederek aşağıya düşüyor. Etek, kloş ve çok boldur. kullanınız. O size ea doğru yolu görle recektir. * Amerikan kız kollejinden E. M Ha Siz hotgâm, müstebit, ken- dini beyenmiş bir erkekle ev- lenmekten sakınınız. Arkadaş- larınız. arasında akıllı ve iyi düşünür bir kız olmakla ma- rufsunuz. Kocanızı iutihapta da bu aklı seliminizi kullanımız. Kocanız sizin bu kabiliyetinizi kullanmıya müsaade edecek cinsten olmalıdır. ğ Hanımteyze c.Eüıi. annemi küplere muşum için şu cevabı ver- bindirm — O mendeburun - yüzüne de hangi kadın bakar ? Annem yatak çarşafını seri- ordu, birdenbire işini bırakıp döndü : — Mendebur kim? — Kim olacak Hayri bey! Annem şaşaladı. Evlenmeyi düşündüğü adama taktığım isim midesini bulandırdı. Kızdı: E Asıl m;n%cburhm!kgmı. emez mi? Beni bir tuttu, bir gülme.. Amanm, yarabbi katılıyordum. Annem büsbütün şaşırdı.