28 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hükümet Nasıl Tedbirler İttihaz Etmeli? Münevver gençlik ve cümhe- riyetçi halk Menemendeki irticadan çok — mütcessirdir. Hükümetin, ilerde bu neviden vak'alar çıkına- sına meydan vermemek için ne gibi tedbirler alması lâzım geldiği hakkında halkın fikirlerini sorduk. Aldığımız cevaplar şunlardır: Celâl B. (Küçük Ayasofyada Muhtar Ali Efendinin evinde) — Paşam, rica ederim, yan çıkaranlar esrarkeş, divane adaralardır; ne yaptıklarını bil- miyorlar; içfalâta kapılıyorlar. Şeyh Sait binlerce kişi ile isyan etti. Ne tesiri oldu, teresin. Hükümet, i ilerde bu nevi- den — vak'alar olmasına mey- dan — vermemek — için: lıe"ııvnı'rdm uyuşuk - kim- ğ Hüseyin Ef. (Türbe — Cümhuriyet kuvvetlidir. Hükü irti d delilidir. * Sabri B. (Kumkapı, Hüse- yinağa mahallesi 8 ) — Menemende irticaf bir hadise çıkmasına müteessirim. Bundan böyle bu gibi menfur hadiselerle karşılaşmamak için hükümetin irtica unsurları hak- kımda müteyakkız olması ve birer tekke halini alan esrar kahvelerinin — kapatılması lâ- zundır. »4 Habip Rey ( Aksaray, Cer- aşa Kürkçübaşı 47) Tİrticar ezmek ve büsbü- tün yok etmek için ilk mek- teplerde, —orta — mekteplerde esaslı ıslahat yapmak - lâzım- dır. Meselâ: Az tehsil görmüş mü leri çıkararak bunların yerlefine iyi tahsil görmüş ! olanları yerleştirmelidir. | * Refet B. (Cibali, boya fab- yikası) — İrticaa mani olmak - için hükümet hbalen sımabaneleri kapalı olan tekkeleri mektep yapmalı, eski şeyhleri tehlikesiz bir hale getirmeli, Birtakım — iptidaf hurafeleri silip süpürmek için vâsi pro- pagandalar ve iş ve maarifin ürememiş olduğu yerlerde ocak ve gençlik teşkilâtları yapmak vesaire .. Gümrük Resmi Karşısında Ayıkkabıcılır Zarar Gördüklerinden Bah- sediyorlar Ayakkabıcılar esnafı güm- rük tarifesinden şikâyet edi- yorlar. Yeni gümrük - tarifesi- nin 447 inci maddesi, tamamen kauçuk veya yüzü kısmen ve- ya tamamen kauçukla su geç- mez hale getirilmiş olan ayak- kabıların 100 kilosundan 62,5 Hira almaktadır. Ayni madde- nin B fıkrası (altı kauçuk ve yüzü diğer mensucattan - olan- ların 100 kilosu için 156 lira) göstermektedir. Kabul edilen gümrüğe göre bu çeşit beher ayakkabı için 31 kuruş gümrük düşüyor demektir. Bu ayak- kabılar İstanbulda da yapıl- maktadır. Fakat bu çeşit beher ayak- kabı mevaddı iptidaiyesi için verilen gümrük yekünu 65-70ku-| © ruşu bulmaktadır. Binaenaleyh bariçten giren ayakkabılarla rekabet yapmak kabil olma- maktadır. Bu fıkranın lehlerine düzel- tilmesi için esnaf Gazi Hz. ne refakat eden iktısat müşaviri Şefik Beye müracaata karar vermişlerdir. Mermı ; Âbidesi Topkapı sarayı ıçınde askeri müze parkında yapılacak olan merini ve gülle abidesinin mesnedini teşkil eden dört metre uzunluğundaki direkler dikilmiştir. Çanakkale ve Ana- fartalarda düşman donanması tarafından atılıp ta patlamıyan mermiler bu sütunlar üzerinde mahruti bir şekilde — tesbit edilecektir. Abide ancak üç ay sonra bitirilebilecektir. Bazı Esnaf Cemiyetle- rinden Şikâyet Senebaşı — yaklaştığı — için esnafın hüviyet cüzdanları de- ğiştirilecektir. — Bütün — esnaf cemiyetleri belediyeden hüviyet eüzdanlarını almakta ve efra- dına dağıtmaktadır. Bazı ce- miyetler; — tahsildarları -bulun- madığını ileri sürerek esnaftan bir senelik taahhütlerini birden istedikleri için vilâyete şikâ- yetler vaki olmuştur. SON POSTA DAHİLİ HABERLER Erenköyünde Kanlı Bir Cinayet | Karısını Üsküdar Merkez Me- murunu Vurdular Bu sabah erkenden Erenköyünde kanlı bir cinayet al- muş, bir polis amiri ağır surette yaralanmıştır. Hadiseyi haber alır almaz tahkik ettik ve şu tafsilâtı aldık: Geçenlerde Eminönü merkez memuru iken işten el çektiri- len İsmail Rasih bey hakkında tahkikat yapılmış ve iddialar sabit olmadığı için tekrar vazileye alınmış ve birkaç gün evvel Üsküdar merkez memurluğuna tayin olunmuştur. İsmail Rasih Bey Cihangirde oturmaktadır. Fakat Eren- köyünde de ailesinin evi vardır. Kendisi dün Erenköyündeki evine gitmiş, geceyi orada — geçirmiştir. Fakat bu sabah saat beşe doğru eve bir adam gelmiş, sokak kapısını bir aletle açarak içeriye girmiştir. Gürültüyü duyan İsmail Beyle babası aşağı inmişler ve bu davetsiz ziya- retçiyi tabanca ile karşılamışlardır. Temiz kıyafetli bir adam olduğu süylenen lııı ziyaretçi, der- hal Üsküdar merkez memurunun üzerine atılarak elinden ta- bancasını almış ve kendi elindeki bıçağı İsmail -Rasih beyin yedi yerine saplamıştır. Bu nrada İsmail beyin pederi de bir yerinden yaralanmıştır Sabah ziyaretçisi bu işi yaptıktan sonra ortadan kaybolmuş ve hüviyeti henöz anlaşılamamıştır. Yaralı merkez memuru Tıp fakültesi hastanesine kaldırılmıştır. İstanbulda Büyük Bir Balık Ucuzluğu Başladı W——'-—'—“' TTTT “ Mevsim müsait olduğu halde şimdiye kadar balıkçılarımızın yüzünü güldürecek hiçbir balık akını olmamıştı. Her cins balık gibi uskumru da çok pahalı idi. Fakat iki — gündenberi Karadenizden zengin bir. us- kumru akını başladı. Dün Boğaziçi ve Galata rılitımının önü bir sandal or- manı halini almış, Topane önlerine vapurların yanaşması imkânı kalmamıştı. Bu akın Halice bile vaki olmuş, küçük sandallar bol bol avlanmışlar- dır. Dün balıkane önüne 100-150 ; kadar balık kayığı gelmiş, 20 kuruşa kadar uskumru satıl- mıştır. Bugün uskumrunun 15 kuruşa düşmesi beklenebilir. Üç gün evelsi uskumrunun ok- kası 80 kuruşa pek - nazlı ah- nıyordu. Otomobil Motöre Çarptı İstanbul postanesinden Bey- oğlu —postanesine motosiklet ile posta —götürmekte olan Mehmet Efendiye meçhul bir otcmobil çarparak dizinden ve kolundan yaralanmasına sebep Niçin Dövmüş? Bir Arabacı, Ekmek Parası İstiyen Karısını Dövdü Ve Yaraladı Aksarayda Muratpaşa ma- ha'lesinde — oturan — arabacı Ahmet ağanın zevcesi Haydar Hamım, — kocasının bulunduğu —araba — tevakkuf mahalline gitmiş, kocasından ekmek parası istemiştir. Fakat Ahmet ağa, zevce- sinin bu talebi karşısında birdenbire —hiddetlenmiş —ve ağır Iâkırdılar söylemiye baş- lamıştır. Bir aralık bu ağız dalaşması fazlalaşmış ve Ahmet ağa hiddetine mağlüp olarak kansını sokak ortasında ada- makıllı dövmüş ve yüzünden de hafifçe yaralar ıştır. Ahmet ağa biraz sonra yakalanmıştır. Bir Mütecaviz Yakalandı Rasim isminde biri Altm- bakkalda madam Marikanın evine taarrur ve — madamı tabanca ile tehdit ettiğinden v" elanmıştır. kendisini Öldür- mek İstedi Unkapanında Şücaattin ma- hallesinde oturan 18 yaşlarında Huriye H. ismisde bir kız yoksuzluk yüzünden kendini denize atmış, fakat kurtarılmış- tır. Kâhyalarını Tehdit Etmişler Unkapanında oturan hamal- lar kâhyası Tahsin Ef. evine gitmekte iken kendi iskelesine merbut hamal Ali ile 3 arka- daşı tarafından tehdit edi- miştir. Yangın Başlangıcı Cağaloğlunda Himayeietfal sokağında 5 numaralı apartı- mandan yangın çıkmış, hemen söndürülmüştür. Ensesinden Yaralamış Taksimde Çaylâk sokağında 3 numaralı evde oturan Niğgâr H. ile Şükrü isminde biri kav- ga etmiş, Şükrü bıçakla Ni- ıiılıınımı ensesinde yaralayıp olmuştur. Günün Tarihil " | Yeni Hatlarmıtli İnşaata Faaliyetle Devam Ediliyor — “Elâriz, in 22 kilometreli bir hat ile “Fevzipaşa - Diyif — ribekir, hattma bağlanmaf tekarrür etmiştir. Ba kınımda keşfiyata, diğfülğ demiryollarında da mıutı' aliyetle devam edilmektedif! 31 mart C3l tarihine ki Kötahya - Balıkesir, — Ankarâ” Çankırı, Fevzipaşa - Mn!l'" halları"seyrüsefere küşat lecektir. Yüzellilikler.. Ankaradan bildirildiğine g8 ve (150) lik listeye dahil olaf” lardan (33) ü ö'müştür. * Sokol Teşkilâtı — Selim Sırrı Bey dün Ankaff Türk ocağında Sokol teşkilâP hakkında bir konferans vermi$ bu teşkilâtın 65 sene evvel kif rulduğunu ve azasının 640 bil kişi olduğunu söylemiştir. ( İflâs Haberleri — Ticaret mahkemesi son gü lerde altı ticaretanenin ıf“' ni tasdik etmiştir. Abdülkadir Kemali BH Ahali fırkası reisinin u:glf* yübü üzerine Adanada polis tebeddülâtı yapılmış, poı erk ııd.ııı bazıları tocıiy' dükmmdi İl.k Mekteplerde Sömstr — tatili — olarak mektepler “1,, kımınuılnld. itibaren bir hafta tatil edlf ceklerdir. Sulu Gazlar ğ Son zamanlarda şehirde 8# tılan gazlardan fazla şikâyef edilmiye başlanmıştır. — Halkı gazlara su kariştırıldığı iddi asındadır. Belediye gaz nümt” tahlıl — ettirmekte hile yapanlara ceza vermi tedir. Modern Müesseselerim Doktor Maks Bambaç ismit” de bir Alman Hariciye Ve letimize müracaat ederek bif eser neşredeceğini — söylemiğ bu esere y: üzere dern fabrika ve sanayi mi seselerimizin — isimlerini —i miştir. Halka Verilecek Hedi!" Ticaret odası sergi komif” yonu yarın saat on beşie lanarak şehir birinci ve ikint” liğini kazanan vitrinlere neleri veren halka verilecek hediy?” leri tesbit edecektir. -— — Son Posta'nın Resimli Hikâyes 1: Hasan Bey — Pazar ola eşkiya başı... Ne | coşmuşsun Öyle sen? İşte adami buraya tıkarlar böylel Ateşe atsanız yı 2: Şerir Zeki — Ben Hazreti İbrahim gibiyim. m, Alev bana tesir etmex. 3: Hasan Bey — Dur, şu kibriti çakayım da burnunun ucunu yaklaştır bakayım!