3 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

. Hergün Geçen Senenin Bilânçosunu Yaptınız Mı? M. ZEKERİYA Sene sonu geldiği zaman bütün ticari ve mali mücssese- ler bilânçolarını yapar, hesap- larını kapatırlar. Sonra bu bi- Mnço üzerinden geçen seneki vaziyetlerini tetkik ederler. Bilânço geçen bir senclik fa- aliyetin bir aynasıdır. Müessese sahibi burada geçen sene yap- tığı kâr ve zararı görür, gele- cek sene için ona göre ken- disine yeni bir faaliyet progra- gramı çizer. Blânço çıkarmıyan müesse- seler, geçen bir seneki faali- yetlerinin. kâr ve öğrenmiyecekleri için karan- hkta kalırlar. Atacakları adımı yapacaklari işi tayin edemezler, * Fertler için d3, tıpkı bir Hicari müessese gibi, geçen bir senenin blânçosunu yap- mak zarureti vardır. Hayatınızdan bir sene eksil- miş bulunuyor. Bu bir sene sizin için faydalı mı olmuştur, yoksa zararlımı geçmiştir? İnsan bir işte muvaffak ola- madığı, bir fırsat kaçırdığı veya bir para kaybeşztiği zaman mütcessir olur. Halbuki bu defa bunların hiç birile kıyası kabil olmıyan — hayatımızın bir parçası — kaybolmuştur. Bu kaybolan senenin zevali karşı- sında neş'e ve tebessümümüzü muhafaza edebilmek için bize kuvvet ve cesaret verecek şey © senenin bilânçosudur. Binaenaleyh —bugün 1931 senesine yirerken geçen sene- nin plânçosunu yapmız. On iki ayin herbirinde geçen zamanın zevalini mazur gösterecek bir muvalfakiyetiniz, yaratıcı bir faaliyetiniz varsa sevinebilirsiniz. Fakat yoksa yeni seneye gi- rerken geçen zamanı telâfi edecek bir plân tertibine mec- bursunuz. Aksi takdirde, sizin için hayatmızın bir manası yok demektir. * Bu hakikat bir cemiyet için de doğrudur. Her millet, yeni seneye girerken bir se- nelik hayatının — blançosunu yapmıya mecburdur. Biz siyasi, iktısadi, ve fikri hayatımızın — bir. blançosunu yapmak istedik, Salâhiyettar üç muharriri- mizin yaptığı blânçoyu “YIL- BAŞI,, nüshamızda okumanızı tavsiye ederiz. Bu blânço bi- zim için de pek sevinecek bir netice göstermiyor ve bizi bir çok — noktalarda — teyakkuza davet ediyor. Hükümetin de bu bilançoyu yaparak gelecek sene - için faaliyetini ona göre tesbit et- mesini görmek en büyük te- menmnimizdir. Takdir Gören Zabıta Mer urları Bakrıköyündeki bez fabri- kasında bez| — hırsızlarımı yakaladıkları ıçin komiser mu- avini Emin, Hasan, Kâzım Beylerle muhtelif hırsızlıklar meydana — çıkaran — komiser Muammer, — muavin Remzi, Cenani, Refet, Mehmet Ail beyler — polis müdüriyetince birer takdirname ile taltif edilmişlerdir. zararını 1 — Yeni seneye — girerken başınımı arkaya çeviriniz ve bir senelik tari- hinize bakınız! bir. kere 2— Geçen seneki ondan hesap sorunuz. şahsiyetinizi ikinci bir 3 — Kendi adam gibi karşınıza alarak tetkik ediniz, | ederseniz, yeni seneye daha şuurlu, daha kuvvetli ve daha müsterih girersiniz. kendinizi böylece tenkit BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Şeker Davası Uşak Fabrikası Aley- hine Açılan Davaya Ba şla ndı Uşak, (Hususi) — Şeker farikası heyeti idaresi aleyhine ikame edilen davanın Uşak ticaret mahkemesinde rüyetine brşlanmıştır. Celse — küşat —edilmezden evvel hükümet salonunda ade- di beş yüzü mütecaviz bir halk — kafilesi — bekleşiyordu. Davacılar meyanında birçok kadın ve çocuklar da vardı. Mahkeme mübaşiri müddei- leri birer birer çağırdı. Bu celsede şirket idare heyetinin vekil tayin etmek üzre mah- kemenin talikini istiyen — isti- dası okundu. Kendi tarafından asaleten altı çocuğu tarafından vesaye- ten ve seksen davacı tarafın- dan — vekâleten huzuru mah- kemede hazır bulunan avukat Mehmet Nuri Bey Ticaret ka- mununun (382)inci maddesi mu- cebince heyeti idare azalarının ve mürakip Haşim Tekin Be- yin mahkeme huzuruna çağı- rılmalarını ve huzuru muha- kemede heyeti umumiyeye he- sap vermelerini talebetti, Bu- nun Üzerine müddaaleyh tara- fından kimse bulunmadığından şirket müdürünün vermiş ol- duğu istida nazarı itibare alı- narak muhzkeme 29 kânunu- saai 931 etalik edildi. Be.gamalıların Mitingi Bergama, 31 ( Hususi ) — Menemen hadisesi münasebetile binlerce kişilik bir Bergamalı kütlesi — hararetliebir. —miting yaparak vatan hainlerini ve mürtecileri tel'in etmiştir. Can Eskişehirde Bir Bomba İnfilâkı Eskişehir, 1 ( Hususi ) — Ayın yirmi dokuzunda infilâk eden bir bomba neticesinde bir genç vefat etmiştir. Yeni Sene Şerefine Yeni senenin ilk günü ol- mak hasebile dün bütün ban- kalar ve büyük ticaretaneler kapalı idi. Yarın Davası Yarın İzmitte Yarın gaze- tesi muhakemesine — devam edilecektir. Dava, malüm ol- duğu üzere İzmit valisi hak- kındaki — neşriyattan — dolayr açılmiştır. ğ Muallimlerin Hı_a_geîanlı İçtimat 1M. Makanizması Gençlik — Cümhuriyet Teşkilâtın_a Şehrimizdeki İlk, Orta ve Âlt Darüfünün müderrislerinden Muallimler - birliğinde - toplanmışlardır. Hadisesi hakkında Bağlanmalı mektep — muallimlerile bir kısmı dün saat Üçte İçtimada — Menemen Birlik reisi Hâmit, Köprülü zade Fuat, Maarif Emini Muzaffer, Kâzım Namı, Ziya, Tahsin Demir Ay ve Rüştü Beyler tarafından nutuklar söylenmiş, hitabeler irat edilmiştir. Hatipler cümhuriyetin feyzlerinden ve onun her türlü irticaa hararet ve kuvvetle mudafaa- sından bahsetmişlerdir. Hı'ı:i: hakkında - fikirlerini aldığımız bazı kimseler şunları söylemişlerdir. Muallimler Cümhuriyetin Müdafiidir Memduh B. ( Maltepe bi- rinci mektep müdürü ) — Muallimler cümhuriyetin müdafii ve muhafızıdırlar, * İnkılâpçı Iztırabı Tahsin Demir Ay B. ( M harrir ve muallim ) İztırabım, memleket ink- Tâpçılarının ıztırabıdır. * Genç Dernekleri Kâzım Nami B. ( Muallim ve muharrir ) Tutulan Çamlar Satıldı, Bedeli 800 Lira Tuttu. Noel münasbetile -Adapa- zarı, Bursa ve İstanbul orman- larından getirilen çam dalları vilâyet orman müdürlüğü ta- rafından yakalanttırıdlarak be- lediyeye teslim edilmiş, bele- diye bunları mühürliyerek çar- şıda sattırmıştır. Bedeli olan (800) lira orman müdürlüğünce irat kaydedilmiştir. — İrtica yapacağı işi bili- liyor ve suhuletle kendini or- ganize edebiliyor. Buna karşı cümhuriyetçi gençler ve unsurlar daha şu- urlu. ve daha kuüvvetli bir teşekkül — vücüde — getirmeli- dirler. Genç dernekleri üönvam altında —mektep — gençliğinin umumi ve cümhuriyetçi bir teşkilâta tabi tutulması lâ- zımdır. .-- * Muallimlerin toplantısı saat beş buçuğa kadar — devam etmiş ve heyet tarafından bir beyanname neşredilmiştir. ” Bakım Evleri Çocuklarla Nasıl Meşgul ÜOIacaklır? 'sküdar, Beşiktaş, Edirne- kapıda açılacak olan süt çoe- cukları Bakım evlım; açıl- Mması kânunusani içinde yapı- lacaktır. Kadrolar yapılmıştır. Bakım evlerinde göz, kulak, çocuk mütehassısları buluna- cak, bu doktorlar çocukları mMmuayene edecek ve fakirlere îliç»vercccklcrd i İster İnan, İster İnanma! Kadın birliği — yılbaşı münasebetile Hanımları is- raftan korunmıya — davet etti. Bu daveti okuyan kadın karilerimizden biri - bize bir mektup göndererek diyor ki: “ Bize tasarruf telkin etmek istiyen Hanımlar- dan biri daha geçen gün evinde mükellef bir ziya- fet verdi. Ziyafette büyük isler İnan, ister |bir otelin garsonları hiz- met etti. Yine bu hanım, yılbaşı için hususi tuvalet yaptırdı. |Barlardan — birinde bir | hafta evvelinden bir masa kiralattı. Yılbaşı gecesi sarfedeceği para da caba. Bu hakikat göz önünde durürken nasıl olur da bu hanımların “ paranın kad- rini bilmiyen — vatandaş değildir , — demelerindeki samimiyete inanabilirim?,, inanmal Gençleşh'rmğk İçin Formül Bulunacak Ankara, 2 ( H.M ) — Halk fırkası kongresinde hükümet cıhazlarının - takip edecekleri ana hatlar tesbit edilecektir. Maarif makanizmasının genç- leşmesi için yeni formüller bulunacaktır. İstanbuldakiMev- kuflar Gidiyor ( Baş tırı_fı—l——iıîııyhdı) GeKemıu kif edilen Dadaylı mavnacı Hasan. Hasan, son zamanda Kumkapıda bir fırında çalış- makta idi. Geliboluda tevkif edilen Naşit Ef. ismindeki şal- sın İstanbula getirilmesinden sarfınazar olunmuştur. Bu adam Gelibolu müddei emumiliğine guya çekilmektedir. Bu sor- günun neticesine göre vaziye- ti anlaşılacaktır. Dün Menemene sevkedilen dava vekili Hasan Ferit bey tevkif edilmiş değil, gösterilen lüzum üzerine ihzaren sevko- lunmuştur. İstanbuldaki Nakşi Tekkeleri Hoca Esat Efendinin son inkılâptan evvel resmen alâka- dar olduğu (52) Nakşi tekkesi şunlardır: Şahkolu dergâhı: Murat ağa karyesi, Efgani kalenderhane- si: heykel camü, Efgan kalen- derhanesi: Beylerbeyi, Özbek- ler: Sultan tepesi, Hacı Tahir baba: Üsküdar, Selimiye, Der- gâbi: Üsküdar. Kapu sıra ba- ba: Üsküdar, Selim baba:- Üs- küdar, Tenbel Hacı Mehmet: Üsküdar, Alaca minare: Üskü- dar, Şeyh Ataullah: -Kanlica, Rumi: Anadoluhisarı, Bademli: Sütlüce, Habip baba: Kara- ağaç, Çakırdede: Dolmabahçe, ki Alipaşa, İsmail Hakkı Ef: efendi: Beşiktaş, Dülger zade: Beşiktaş, Şehitler: Rumelihisar, Zebuni: Taşkasap, — Peruşan: Yedikule, Bali efendi: Silivri kapı, Mustafa dede: Büyük Karaman, Kalenderhane: Eyup, Küşgei: Karyağdı, Karyağdı: Karyağdı, Hatuni: Eyup, Mu- saçavuş: — Eyap, Oluklubayır: Eyup, — Vezir: Eyup, Müustafa paşa: Otakçılar, Emir Ahme- dülbuhari: Edirnekapı, Şeyhü- lislâm: Eyup Nişancı, Valde Yılbaşı gecesini yatakta geçi- renler ve saat yirmi dördü vurur ken mişil mişil uyuyanlar, daima en akıllılık etmiş olanlardır. Evvelâ, askeri bir kuman- daya mihaniki olarak — itaat eder gibi: — Eğleni Emri — verilince eğlenmiye çalışmak, hiçte akıllı kâri de- ğü. “Hazır ol 1,, “selâm dur!, , “yerinde say!,, gibi kumanda- lara el, kol, bacak itaat ede- bilir; fakat heyecanlar, duygu- lar, ihtiraslar emir dinlerler mi? Bir adama durup dururken: — Göül! Diye emrederseniz kahkaha- larını ve: — Ağla! Diye emrederseniz göz yaş- larını boşaltabilir. mi? Ben muayyen günlerde bay ram yapılmasını ve matem tu- tulmasını anlamıyorum. — Bir adam farzediniz ki bir hafta- hk hayatı için şöyle bir pro- gram yapmıştır: “Cumartesi - öğleden evvel: Üç kahkaha, iki tebessüm. Öğ- leden sonra: On üç damla göz yaşı. *“Pazar - Öğleden evvel: On dakika kadar öfke; öğleden sonra: yarım saat korku. “Pazartesi - Öğleden evvel: Bir buçuk saat hayret, Öğle- den sonra: Bir dakika aşk. “Salı - Öğleden evvel: Ya- rım saat nefret. Öğleden son- ra: bir sxat tereddüt. “Çarşamba - Öğleden evvel: On dakika r, —öğleden sonra: İki dıldkm;mtznıîş “Perşembe - Öğleden evvel: Yirmi dakika merhamet, öğ- lgdenkunru Beş dakika is- tiğra “Cuma - Öğleden evvel: İki dakika hüzün, öğleden sonra: Bir buçuk saat neşe ile zıp- lamak!,, Ne dersiniz Mazhar Osman Bey? Sert Buğday Piyasada Miktarı Azalıyor Şimdiye kadar ekmekler yüzde kırk sert ve yüzde all- mış yeumuşak buğday unundan yapılıyordu. Sert buğdayların beş aydanberi az gelmesi ha- sebile zabıtai belediye talimat- namesindeki evsaf değiştiri- memek . şartile sertin nisbeti yüzde on beşe indirilmiş, yu- muşağınkide de yüzde 55 e çıkarılmıştır. Sıtma Mücadelesi Sıhbiye vekâleti sıtma mü- cadelesi sahasına bu sene de birkaç mıntaka ilâve edecektir. Halkı sıtmadan korumiya ve kurtarmıya ehemmiyet — veril- mektedir. 'sultan: Eğrikapı, Şeyh Murat: Eyup, Nişancı, Hakiki: Eğri kapı, Murat Molla: Çarşamba, Kefevi: Salma "Tomruk, Sa- mani zade: Otlukçu yokuşu, Darülmesnevi: Çarşamba, Ah- medülbuhari: Üsküplü, Tahir- ağa: Haydar, — Seydüvilâyet: Âşıkpaşa, Mimaryusuf: Âşık paşa, Kırkağaç Mehmetefendi: Aksaray, Druni: Vezneciler, Elhaç Beşirağa: Babiâli, Bw- hari: Küçük Ayasofya, Emir Buhari: Eğrikepı.