2 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

2 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

CEMİL PAŞANIN BİR HATIRASI Hayatının Mü- him Operasyo- nunu Anlatıyor (Baş tarafı 1 ine sayfada) — Bu sualinizin karşısında hatıramı, otuz sene evvel ba- sında: bulunduğum bir ameliyat Masasına okadar geriletmiye mecbur oluyorum. O ameliyat esz1sında geçirdiğim heyecanı şimdi tekrar yaşıyor gibiyim. Bu, bir fistül ameliyesi idi ve vak'a Tıp fakültesinde ge- çiyordu. Hastayı masa Üzerine kloroform verildi, uyutuldu. Ben de ameliyata başlamak Özere masanın başına geçtim. Hayret.. Bu sırada duruverdi. Hasta ölmüştü. Nefesini geri getirmek için derhal sun'i ted- birlere | baş vuruldu. Fakat hiçbir fayda vermedi. O sırada, gene o sene için- de Amerikada yapılmış muvaf- fakiyetli bir tecrübe hatırıma geldi. (Hastanm kalbini aça- rak sıkıştırmak. ) Hemen hastanın bir kısım kaburga kemiklerini kestim. Kalbi avcmun içine (alarak masaj yapmıya başladım, Bir- den kalp oynamıya başladı. Kan harekete geldi. Hasta gözünü açarak şaşkın, şaşkın etrafına bakınmıya başladı. hastanın kalbi O dakikada duyduğum se | vinçli heyecanı elbette ki tarif edemem. Lâkin, bu hadiseyi ikinci bir teessürlü vak'a takip etti: Tedbirimiz iyi netice vermekle beraber hastayı ölümden kur- taramadı. On dakika sonra gözlerini büsbütün kapadı. Ölümünün sebebi ise has tanın uzviyeti üzerinde kloro- formun yaptığı tesir oldu. Ya- ni hasta bıçakla kurtulmuş, fakat kloroformla ölmüştü. Vak'ayı altı ay sonra Paris etibba kongresinde anlattım, birçok eserlerde yer aldı. Bazı Mekteplerde Bit Mi Var? Ankara, Ii (H.M) — Ma- arif emanetlerine bir tamim göndererek mekteplerde bitli talebelere tesadüf edildiğini ve bunun önüne geçmek için mektep idare ve muallimlerinin mekteplerin o temizliğile (çok ehemmiyetli o surette o meşgul olmalarını bildirmiştir. Tarihi Tefrika No. 21 GALATA FACİASINDA MUCİZE NEVİNDEN KURTULAN KIZ 2 — Agopyan hanı (faciasının Üzerinden, acı hatırasını unut- tisseni: “Hilar Zalidn göğne- di. Bu facianın en şayani dik- | kurtulmak üzere iken elim bir tesadüf neticesi 3 üncü kattan sokağa düşmüş ve başından ağır | surette yaralanmış olan dakti- İlo Ayşe hammm geçirdiği ka- zadır. Bu düşme neticesinde Ayşe Hanımın kafa tası pal- lamış, hayatından ümitler ke- silmiş, fakat mucize kabilinden kurtulmuştu. İ Hâlâ da Sen Jorj hastane- İ sinde tedavi ( edilmektedir. i Şimdi, yeni yeni kendine gek mektedir. Bu müthiş faciada başından geçen hadiseyi bir de Ayşe hanımın bizzat kendi- sinden dinlemek, bu heyecanlı ve feci vak'anın teferrüatını tesbit etmek istedik. Genç Kız Anlatıyor: — Yangın çıktığı gün pa- zardı. İşlerimiz erken bitti. Saat dörtte yapacak iş kal- mamıştı. Arkadaşlarla dereden tepeden konuşuyorduk. | hadisesi, sağ ve salim | Yazan: A. OLUÇ ALİ REİ Kılıç Ali > Paşanın Hatıraları — Tabii... Verilmiyen kız kâ- gnılir! Sonra kulağıma eğildi hafifçe seslendi: — Düşünün bir kere dostum. Don Kişotvari bir kız istemek... Top, kılıç ve tüfeklel.. — Fakat, sizin şu Don Kişo- tunuz başımı ağrıtmıya başladı. Bu akşam kız gerdeğe giriyor. Siz hâlâ durmadan topla, tüfekle kız kaçırmaktan bahsediyorsunuz! Pişkin bir tavırla anlatır — Ne söylüyorsunuz do Benimki işimle oldakya “ileri- bem vardır. İşim kolayı şu: Şiridi 7 — Ayşe Hanım, gittikçe iyileşen bir vaziyettedir. Kazadan evvel takip ettiği yol ve düşmiye Saat takriben dört buçuk ' vardı, hanın içinde bir gürül» tü oldu. “Yangm var! diye birtakım feryatlar o yükselmiye başladı. Derhal odadan dışarı fırladık. Koridorun sonuna kadar iler- le - Burada kesif bir duman tabakasile karşılaştık. Boğulma Tehlikesi Bu dumanın içine dalmak, ölüme atılmak demekti, Geri döndük. Ben, çalıştığım şir- ketin müdüriyet odasına kop tum. Müdüre veziyeti haber verdim. O da dışarı fırladı. Zehirli gaz hücumunü görünce İ işin tehlikesini anladı, Yaz» hanenin caddeye nazır olan odalarından birine girdik. Ka- pıyı da kapadık. Pencereyi İ açtık ve avarımız çıktığı ka- i da ır: — İmdat, imdat! diye ba- ğırmıya başladık. Bu sırada, zehirli gazlar, kapı aralıklarından odaya gir- miye başlamıştı. Zaman geçtikçe nefes almak güçleşiyordu. O derece de ki şurada otuz kadar serseri bulup düğün evini bastın mı, mesele tamam demektir. Ne müthiş adam bu bel. Ne- ler söylüyor baksanızal. Gözlerim ümitle parladı ve herifin ellerine heyecanla sarıldım: — Mükemmel, dedim, mükeim- mel bir fikir! bunu yapabiliriz. Verayı kaçırabm! Fakat otuz tane serseri bulamıyacağım için bu isi tek başıma yapmak meeburive- tinde kalacağım! — Tek büşinıza mı, dedini:? Bu ancak Don Kişotun yapabi!s- ceği bir iştir. Siz yalnız başına başladığı nokta. 2—Hayatını kurtaran iskarpin ve eğilen ökçesi. başımızı pencereden aşağıya doğru sarkıtmak suretile nefes alabiliyorduk. » Yangın Nerede? Bu sırada şiddetli bir infilâk oldu. Biz, yangının hana bitişik benzin deposuna sira- yet altiğini zannetmiştik. O vakit, korkumuz son bad- dine gelmişti. Müdür, kendini takip etmemi söyliyerek pen- cerenin Oönündeki (çıkıntıya atladı. Bu çıkıntı 35-40 santim kadar genişliğinde idi. Pencere kenarlarına tutunarak hem bu çıkıntı üzerinde ilerliyor, bem mütemadiyen feryat ediyorduk. Tehlikeli Bir Karar Arasıra, aşağıdaki. etfaiye memurları : — Bekleyin, acele etmeyin! diye cevap veriyorlardı. Fakat biz, bu ihtarları din- liyecek halde değildik. Böyle- ce, tuluna tutuna yandaki hanın üst katına çıktık. Açık pencereden içeri atladık. Bu- rada, iç içe boş birkaç oda vardı. Bu odalardan geçerek mer- diven önüne geldik. Burada düğün evinden gelin kaçıramaz- sınız. Tavsiyemi iyi dinleyiniz Yanınıza mutlaka adam almanız lâzımdır. Doğru söylüyordu. Bu işin tek başına olamıyacağını ben de anla- mıştım, Fakat bu adamları bul- mak mühim bir mesele idi. Dedim ki: — Hakkınız adamlar a ile tutulur. Bende İse metelik yok! — Paranız mı yok?!, Siz ha- kikaten çıldırmışsınız dostum. Ben çıldırmamıştım ama, ga- liba bu adam benim aklımı oy- Fakat bu var, karşımza bir kapı çıktı ve kilitli idi. Bu kapıyı açmak için çok çalıştık. Fakat mümkün olma- dı. Müdür Bey, ışıklık için bir yer buldu. Buradan aşağı inip anahtarı getirmiye gitti. Ben de pencereye koşup açtım. Aşağıdan beni pence- rede görenler: Halkın Feryatları — Atla aşağıya, yoksa ya- nacaksın | diye feryat ediyor- lardı, Okadar korkmuştum ki ne yaptığımı ( bilmiyordum. Pencereye çıktım, o yağmur oluğuna sarıldım ve sonra... Sonra kendimi kaybetmişim, Hadisenin bundan sonrası şöy- le geçiyor: Ayşe H., bu oluğa tutuna- rak bir buçuk metre kadar aşağıya indikten sonra elleri kurtularak tam üçüncü kattan aşağı düşmüştür. Kurtaran Lâvha Fakat bir hüsnü tesadüf neticesi olarak ayakkabısı, bir ilân lâvhasına takılmış topuğu eğrilmiş, bu suretle düşüşün bızı bafiflemiştir. Bu sırada, sokak kısmında- matacaktı, Gözlerini daha açarak dedi ki: — Siz, üzerinizde müthiş bir servet taşıyorsunuz da farkında bile deği fazla — Niçin ağzınız açik kaldı? Baksanıza, bu kılıcın üzerindeki taşlardan bir tanesi bile otuz serseriyi sizin peşinizden getir- miye kâfidir. Kıhcı elile tuttu. Üzerinde pırlantalar, elmaslar güneş gibi parlıyorlardı. Fakat ben büsbütün başka bir düşüncede idim: — Bu kılıç bir hediyedir, de- BİR İDAM KARARI... Sevgilisinin Ke casını Öldüre Adam Asıldı Erzin, (Husust) — fki 999 evvel, istediği kızı : rinde muğber olan Ceyhan Azizli köyünden Kavlak A durrahman oğlu Ali fırsat lemekte iken kızı ayni Mustafaya vermişler. günlerde kızın gelin ol işitmiş, zifaftan bir gün güvey Mustafayı bulmuş: — Düğün için bir ten?) rakı getirdim, kaçaktır, b ya kadar Yerimi e Ali » 0 i gidelim: de vereyim! diyi köyün haricine çıkarmış, 808 çocuğu canavarcasına parça” mış ve toprağa gömmüş. Tw kikat, tetkikat, mesele mey” na çıktı. Ali tutuldu. Osmaniye ceza mahkemesinin idam hükmünü temyiz de etti. Ve Ali, dünkü gün maniye çarşısında idam € İzzet Beyin Kütüpanesi “ Darülfünun Bu Küt paneyi Satın Alacik Darülfünun, içtimaiyat i derrisi merhum İzzet Beyin Lai tüpanesini satın almıya vermiştir. Darülfünun k nesi müdürü Fehmi, tarih #. tanı Reşat Ekrem, Naci ret Beylerle Nişanyan müteşekkil bir heyet dün Beyin evine giderek il tetkik ve tasnif etmiştir! İ yet raporunu verdikten İ kitaplar alınacaktır. Kar Yağıyor Polatlı, ( Hususi ) — Po ile Bozöyük arasındaki *& karla örtülüdür ve yı devam ediyor. Yükselen on sekiz santimi bulmuşt©” Mash ki halk, altıma bir batti açmış, bekliyorlardı. Taki yerden kurtulan genç hızla battaniyenin Üzerine” müştür. Fakat vücudun ğile yırtılan battaniye ayrılınca genç laz yine “4 kaldırıma düşmüş ve © müthiş surette zedelenmif Şu suretle anlaşılıyor ” genç kız mucize kab hayatını (o kurtarmıştır. kazanın bir facia ile bulmamasında iskarpin ök oynadığı rol çok büyüktü / j ri il dim, hediye edilen birşeyi doğru değildir. Elini havada salladı girdi: — Sevgilinizin başka keğin koynuna verilmesi doğrudur? Bu adamin yerden göğ” dar hakkı vardı ve kabe rinden büyücek bir taş #ö”, Düğün Gecef' Arkamızda tam yir”” yaf tane atlı serseri... Amiral if ronun şatosunu çepçevr ” Arkasi gi pir | vuyuuu umumiye nesaplarına bir bakaydin!