9 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

MRACATIMIZ ZİYADELEŞTİ! İthalât İse Gittikçe Eksiliyor. Geçen gün 1930 senesi ticari müvazenesinin (11) aylık blân- çosunu * yazmıştık. — (1930) senesinin kânunuevvel de dahil olduğu halde ticari müvazenesi şudur: İthalâtımız : ihracatımız ise: liradır . İhracat (4,093,284) liradır. Avrupa piyasalarında ihra- cat maddelerimizin 22 şubattan 28 şubata kadar haftalık vazi- 147,361,067 ; (451,454351 ) fazlalığı yeti şudur: Hububat vaziyeti hafif ihti- gazlarla sabittir. Yumurta te- nezzüle maruzdur. Kuru meyva sabit ve taze meyva tenezzüle mütemayildir. Nesiç (iptidai maddelerinden pamukta teref- İü vardır. Tiftik durgun, yün sabit, ipekte ufak tereffü vardır. Kuru ve tuzlu deri, av derileri fiatları zayıf ve dur- gundur. Çekoslovakya Bizden Tütün Alıyor Türkiye (o Tütünlerinin en sağlam ve en büyük müşterisi Çekoslovakya rojisidir. Çekos- lovakya ile Türkiye arasında bir itlâf vardır. Bu itilaf mucibince Çekoslovak rejisi her sene Türkiyeden iki buçuk milyon liralık tütün alır. Dün, birkaç gün evvel şeh- rimize gelen ve Çekoslovak- yada tütün işlerile meşgul olan Fesçi zade Ziya Bey bize bu seneki satışlar hakkında şu malâmatı vermiştir : — Türkiye tütünlerinin Av- rupa müşterileri Lehistan, İsveç, Almanya, bilhassa Çekoslovak» yadır. Çekoslovak rejisi bu aylar içinde bizden bir buçuk milyon kilo tütün satın alacak- tır. Bugünlerde İstanbul sefare- tine münakasa şeraiti gelmiş- tir, (1) mayısa kadar nümune- lerin gönderilmesi istenmekte dir. (16) mayistada karar verilecektir. Çekos'ovak rejisi Türkiyeye karşı çok teveceübkârdır ve Türk müesseselerile iş yapmıya mütemayildir. Türk 'müessese- lerinin de Çekoslovak reğisile iş yaparken, hariçte ticari kredimizi bozan itiyatların'artık hüküm sürmediğini ispat ede- ceklerine emniyetim vardır. Bursa Tütüncüleri Memnun Değil Orhangazi, 8(HM.) — Tü tünlerini Gemlik ambarına tes- lim edenler idare memurları- nın tesbit ettikleri fiatlardan memnun olmamaktadırlar. Ba- sları aldıkları paranın bu mahsulü Okurtarıncıya okadar sarfettikleri (paraya tekabül etmediğini söylüyorlar. İda:e mi, yoksa müstahsil mi haklı? Bu nokta iyice kestirilemez. Yalnız inhisar idaresine bir vazife düşüyor. Bu vazife me- murların yanlış tahminlerine raçydan vermemektir, Moda kıralı Paul Poiret Küçük hanımlar, büyük ha- nımlar, elbisenizi yaplırırken, saçlarınızı kestirir veya uza“ trken, elbisenizin uzun etekli veya kısa etekli olmasını is“ terken kimin emrine itaat ettiğinizi bilir misiniz ?. Cevap hazır “Moda, nın diyeceksiniz değil mi? Hayır, modanın de- gi. moda kıralı Paul Poiret Paul Poiret bir Fransızdır. Moda kıralının bu sene taya attığı modellerden Uktruva Talimatnamesi Evvelce okiruvaya tabi olma- yıp ta yeni talimatnamede oktruva imamı İzmi gelen” mavat böler kındaki | talimatnamenin ikinci kısmı bugünden itibaren mer'iyete geçmiştir. Bu ikinci kısımda rinete ait eşya İle hariçten ithal edilen pirinçler vardır. Belediye dünden itibaren hariçten getirilen pirinçlerin kilosundan (8 ) para oktruva resmi alacaktır. "*) : Moda kıralının “ “ Pariste modakıralı tanım mıştır, Bir çeyrek asırdan- beri kadın modasını bu adam idare etmiştir. Puvare yirmi beş senelik tecrübesini ve hatıratını bir kitap halinde neşremiştir. Bu kitapta Okadınlar (hakkında verdiği hükümler, hiç te onların lehinde değildir. Puvare diyor ki: “Kadın daima mantıksızdır. Delilikler yapmakta anlaşil- maz bir zevk bulur. Yegâne- istediği şey nadir olan şey- dir. Çünkü nadir olan şey pahalı olur. Medeni dünyada kadına şunu veya bunu giymesini emreden bir müstebit deği- lim. Fakat bir gün “ kadın lar ceket giymiyecek ,, dedim, ceketler ortadan kalktı. Bir gün “kadınlar saçlarını | © diğer kısa kesmelidirler. , dedim. Cinsi lâtif bu emre derhal İtaat etti, “ Etekler kısalacak,, dedi tahmin ettiğimden se ge kısaldı.“Kadınlar korse gi melidir, dedim, korse kalkır verdi. Fakat bütün bunlar birer emir değil, sadece istikbal isabetile bir görüştü. Bu tah- minlerim, şüphesiz kadınları j tanımış olmamın verdiği tecrü- belere istinat ediyordu. or- diri Tayin İstanbul Defterdarlığı muha- sebeciliğine mekâtibi askeriye mü- hasibi mes'ulü Vahit B., Onun yerine İstanbul Defterdarlığı mu- hasebecisi Ahmet Hamdi B, tayin edilmiş ve her ikiside işe baş- lamışlardır. Kadınların Modadan Akla madıklarını Söylüyor.. bugünkü modelleri ortaya atan atelyelerinden biri.. Birçoklarını işitiyoruz: “ Bugünkü moda pratik ve kadıriların yeni hayatına uygun düşüyor. Onun için ömrü uzun olacak ,, diyorlar. Tamamen yalan. Yarın ka- dınların bir bacaklarına siyah, bir bacaklarına et rengi çorap giymelerine hiçbir mani yok- tur. Yarın böyle bir moda çı- karsa hayret etmemelidir, Ka- dın bunu da yapabilir. Kadınlar modada tezada ri- ayet etmeyi bir kanun haline getirmişlerdir... Meselâ O yazın kürk taşır, kışın hasır şapka giyerler. Kadınlar kokudan da anla- mazlar. Kokuyu nekadar çok kuvvetli olursa, okadar iyi zannederler.,, Şapka Modasını Nasıl Değiştirdim? Pol Puvare şapka modasını nasıl değiştirdiğini şöyle an- latıyor: . Bir vakit şapkaların üzer- lerini çiçek, meyva ve saire # Jile süslemek moda olmuştu. Bu moda okadar ileri gitti ki, artık Şapkaların üzerinde fazla birşey koymak için yer kal- madı, Yıl Dönümü Güzel san'atlar birliğinin yarn beşinci yıl dönümüdür. Gece için bir şenlik tertip edilmiştir. Şenlik saat 21,30 dan itibar edecektir. O vakit düşündüm: me- da değişiklik ister. Bu çiçekli ve meyvalı şapkaların (artık bir yenilik göstermesine imkân yok. Ohalde ziynetsiz, sade şapka lâzım. Bu kararı verdim. Ve fikrimi ilân ettim. O sene şapka modası derhal değişti.,, Pol Puvare kitabında bir- çok meraklı maceralar anla- tiyor. Meselâ bir gün Parisin zengin kadınlarından biri bu moda kıralını elbise yaplırmak üzere evine davet ediyor. Pol Puüvare o vakit gençtir. Kadının kocası vardır. Pol Puvare gelir gelmez ka- dım hizmetçiyi çağnyor ve içki getirtiyor. | Evvelâ kocasına bir kırmızı şarap © veriyor, adamcağız bunuiçtikten sonra olduğu yerde o uyuyuveriyor. Sonra hizmetçileri çağırıp ko- casını odâsına haklettiriyor ve kendisi terzi ile yalnız kalıyor. Pol Puvaro bunları da ka- dınların bafifliğine bir misal olarak naklediyor. Bugün hâlâ bu adam pari- sin moda kıralıdır. Kendisine en ziyade düşkün olanlar zen- gin Amerikan kadınlarıdır. Bu- günkü modaların çoğuda bu adamın elinden çıkmaktadır. Moda kıratının terzilik hayatında tesadüf ettikleri maceralardan biri: © Kadın kocasıni uyutuyor v ve e Paul Poiret ile yalnız kalıyor. | Güzel San'atlar Birliğinin JBir Memur Mahkemeye Verildi Orhangazi, (Hususi) — Bura mal müdürü Şükrü Bey; bir rüşvet mevkufen meselesinden (o dolayı Bursa Ağırceza mahkemesine verilmiştir. M. Hayret 9 Gününüz Acele Edin!... MÜSABAKAMIZ ŞARTLAR Ml siri ner maçının neticelerini en İyİ edenlere verilecek hediyeler trol ve hakem heyeti teşkil olu Kontorol ve hakem heyeti: relsi Fethi, ikinci reis Salm v€ heyeti reisi Basri Beylerden müs Gelen cevapları ayın on ait zartesi akşamı mühürlü zarf Fethi Beye teslim edeceğiz. Maçtan sonra cevuplar açıl neticeye güre kazananların d bu heyet tarafından tayin ol Birincilik ve ikincilik ta suale verilen cevapların adedi “İ Beş suale maçın neticelerin cevaplar verilmemişse | hakli fazla yaklaşmış olan birinci nacaktır. Kaç Rey Pusulasi Kullanrlabilir? Müsabakumıza © iştirak | eği üçer kupon, yani bir ismin üç © mesi kabul olunmuştur. 4 Sunllerimize verilecek cevap “5 nna konulacak müsabaka 2 mızın mumaraları birbirini #5 olmasa da kabul olunur. Y; cevabın behemebal bir mü pou ile gönderilmesi şarttır. Mükâfatlarımız Yukarda yazdığımız b£ heyetinin müsabakadan birinci olarak tayin zata: bir altın saat. İkinciye bir gümüş Üçüncüye bir nikel verilecektir. , Mükâfatlar maçtan beş, sonra behemehaf tevzi e olacaktır, Mühlet Ne Zaman Bitiy' İstanbuldakiler için, münabak*” Jeti martın ön altıncı pazartesi * sast dörde kadardır. Taşradaki F rimize verilen mühlet martın © kuruncu perşembe akşanıma Suallerimiz” Galatasaray Mı Fenerbahçe Mi? 1 — Hangisi galip yele 2 — Galip kaç gol ata 3 — Mağlüp kaç gol ataf 4 — Birinci devrede hi alip ? 5 — İkinci devrede hi galip? Behzat Hanımın Babi Mahkemede İzmir, 7 (H. M.)— Mü Behzat Hanım hakkındaki kikat inkişaf etmiştir. P Cevdet B. in, kızını dö olmasından ceza kanu 55/1cı maddesinin birind rası; sevgilisi Kemal Be dühul hakkı olmıyan b dühulünden dolayı 1937 maddenin 2 nci fıkrası “ bince tecziyesi m ; A Et Fiatlari Et, geçen ve bilhassa” ki seneye nazaran bU daha ucuzdur. Bunun havaların çok müsait £” neticesi | Anadoludan ilmesinin intizam. etmemesidir. Bu sene ta bol ve ucuz olduğ bu da etin ucuzluğuna > olmuştur. Bahar geldiği etin biraz daha ucuz? tahmin edilmektedir. #EEŞES EREL STPEİFEİSİ g > z.s 36 pet3y Zir