14 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

/ Sayta Halkın Sesi Türk Evlâtları Şir- ketler Ve Halk ... Sigorta şirketlerinde çalışacak memurlar Türk olacakmış, Bu gayia ve şayia şeklindeki ka- rarı dün kaydederken düşün- dük ki bu tasavvur niçin yal- nız sizorta şirketleri hakkında besleniyor dadiğerleri batıra getirilmek istenmiyor. Ve fik- fini söylemesi için balka müra caat ettik, bakımız söylenen şeyler nelerdir : Kemal Bi (Sarıyer, Orta- çeşme caddesinde 29 No. da) — Ecnebi şirketlerde fazla Türk — memurları bulunması temin edilmelidir. 4 ; Necati B. (İnşaat müteahhi- di, Galata, Şevket paşa ha- nında) — Ecnebi şirketlerde Türk memurların nisbetini arttırmak memleketin tabil bir hakkı ve umumi bir ihtiyacıdır. Bu- nun içindir ki hükümetler ano- nim şirketlere veya ecnebi mücsseselere memleketlerinde çalışmak ve kazanmak hakkı verdikleri zaman bunu evveli- yetle nazarı dikkate alır. Bu- nun tatbikine epeyce dikkat etmelidir. * Osman B. (Cağaloğlu, Ame- H Hayat mektebi karşısında 10) — Ecnebi şirketlerin, me- murlarının yüzde — yetmişini Türklerden seçmiye mecbur etmelidir. Şirketler Türk me- murlarına az maaş vermekte- dirler. Bunun da Öönüne geç- melidir. * Saffet B. (Mahmutpaşa, Ne- cibefendi sokağı 20) — Şirketler mırm kırın ederek az Türk memur kub- lanmaktadırlar. Bunlar ma- toprağımızda kazam- Süleyman B. ( Çemberlitaş , Cami sokak 10 — Ecnebi şirketlerinde faz- la Türk memur kullanılması hakkındaki kararı alkışlarım. * Tevfik B. (Ferilöy, Paşa mahallesinde, Okmeydanı cad- desi Sğ — Ecnebi şirketlerdeki ec- nebi mütehassısların yerlerine Türk mütehassıs alınmalı ve bu şirketlerdeki memurların kısmı azamını Türkler - teşkil atmelidir. Bir ses: - % kaldırımlari — yazın beyim. Yol parası veriyoruz. Vallahi, billâhi günah. Sonra Sanımlar niçin yol vergisi ver- mesin. Allah aşkıma bunları da yaz. Teşekkür birader, te- şekkür. SON POSTA. DAHİLİ HABERLER Bu Da Kitap Tröstü Bazı Kitapçıar, Fiat Birliği İçin Aralarında Bir Şirket Yaptılar. Babıâlide mektep kitapçılığı ile meşgul kitapçılar kendi aralarında bir tröst vücuda getirmiye karar vermişlerdir. Tröstü teşkil edenler Tefeyyüz, Kanaat, Halit ve Resimli Ay kütüpaneleridir. — Bunlar — işin tröst mahiyetini kapatmak için bu teşekküle “ Mektep kitap- çıları ,, şirketi İsmini vermiş- lerdir. Bu tröstün gayesi müellif- lerden birçoğunu kenara ata- rak her kitaptan yalmız bir çeşit basmak, ve kitaplarını basmıya karar verdikleri mü- elliflerin — telif haklarım yok pahasına almaktır. Kitapçılar tröstü bu sene mektep kitapları neşriyatında derhal faaliyete geçecektir. Tütünden Sonra.. Pamuk Müstahsilleri De Sıkıntılı Vaziyettedirler Avrupada pamuk mahsulü- nün satılmaması ve istihlâkâ- tın azalması yüzünden birçok pamuk mensucat — fabrikaları işlere — nihayet vermişler- dir. Memleketimizden — İngil- tereye — yapılan sevkiyat bu sene, geçen seneye nazaran yarı yarıya inmiştir. Avrupa hlar pamuklarımıza (Çiğit) kı- rıkları karıştırıldığından - şikâ- yet etmektedirler. -Almanlar ise pamuklarımızı yaş olduğu için fazla satın almamaktadır- lar. Gerek tütün ve gerekse pamuk mahsulümüzün geçirdiği buhran — tütüncülerimizle pa- mukçularımızı ve köylümüzü sıkışık bir vaziyete sokmuş- tur. Balıkçıların Bir Müracaatı Balıkçılar cemiyeti bomba ile balık avlanmasının men'i için iki defa iktısat, bir defa da Dahiliye vekâletlerine müra- caat etmişse de henüz esaslı ve müsbet bir cevap alınma- miştir. | Adana Amerikan Mektebi Hadisesi..!Günün ToprağımızdaTürklüğe Hakaret Edenler Varsa Nasıl Susabiliriz? * Adanadaki Amerikan kız mektebi aleyhinde son zaman- larda bazı şikâyet neşriyatı yapıldı. Bu mektepte Türk talebe hakkında aykırı biz terbiye tarzı tatbik edildiği, kısmen de garip telkinatta bulunulduğu söylenildi, Bu şikâyetlerin esası, mektep idaresi tarafından talebe kızlara ısrarla giydirilmek İstenilen formaların gayri milli renklerdeki kumaşlardan yapıl- mış olması iddiasıdır. (Yeni Adana) gazetesi bu münasebetle talebeden birini nin mektubuna neşretimektedir. Mektup “Bu forma meselesi bugün milli bir şekle girmiştir. Herkes bununla alâkadar olmalıdır.,, cümlelerile başlamakta, sonra şöyle devam etmektedir: “Bir ilmi müessese olarak açılan bu mektep bugün siyasi bir müessese halini almıştır. Burada her zaman Türklüğü rsn- cide edecek sözler söylemekten çekiunmiyorlar: Siz Türkler yalancısınız. Siz Türkler hep terbiyesizsiniz, diyen Amerikalı- ları bilmem memleketimizde nasıl tutuyoruz ?., Mektup sahibi, forma meselesinden Hacer H. ismindeki bir Türk talebeye yapılan haksız bir muamele üzerine mektep müdiresinin: “Hacer H. eğer Amerikalı olsaydı böyle muamele yapmazdım. Halbuki o bir Türktür.,, dediğini yazdıktan sonra esasen bu mektepte bir şey öğretilmediği gibi genç Türk kızlarının milli seciyelerinin de harap olduğunu, forma hadi- sesinden sonra talebenin ikiye ayrıldığımı, bu işte doğruyu söyliyen talebeye muallimlerin hakaret ettiklerini, mektep- ten tarafa çıkan bazı Türk talebeye hususi muamele yapıldı- ğını söylemekte ve demektedir ki: “Fakat, heyhat! bugün her- şey anlaşılmıştır. Bu mektebin yolsuz işlerini gösterecek bun- dan daha kuvvetli vesikalarımız vardır. Bugün kütüpane incil- lerle doludur. Mükâfat olarak ruyorlar.,, Velfilt Vapuru Karaya Oturan Vapur Tehlikededir Geçen Karadeniz fırtınasın- da İngiliz bandırah — Velfilt vapuru Rusyadan Amerikaya benzin naklederken karaya oturdu. bu vapurun vııiyeği gün geçtikçe tehlikeli bir hal almaktadır. Vapurda benzin bulunduğu — için kurtarılması müşkülât kesbetmektedir. Hâlâ nasıl — kurtarılabileceği — tetkik ediliyor. Bir ara bu geminin altın naklettiği şayi olmuş ise de şayia hiçbir esasa istinat etmemektetir. Göroğlu Hakkında Tahkikat Açık resim ve müsteacen yazı neşrettiğiden dolayı Gör- oğlu gazetesi müddeiumumilik- ce tetkik edilmekte idi. Bu tetkikat dün bitmiş olduğun- dan tahkikat evrakı dördüncü müstantikliğe verilmiştir. — Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1: Hasan Bey — Pazar ola Dana şuradan yarımı okka şeker ver... bakkal başı, 2: Hasan B. — Nekadar pahalı yahul.. Bunun okkası bııı:yı yediye mi, NWŞ talebenin eline incil tutuştu- . Tek Taksi Yeni Talimatnameye Göre Nasıl Olacak? İstanbul belediyesi bir tek taksi talimatnamesi yapmıştı. Otomobilciler bu - talimatna- menin müddet ve sipariş edi- Kp henüz Avrupadan gelme- miş olan otomobiller hakkım daki ahkâmma itiraz etmişler idi. Belediye daimi encümeni talimatnamede tadilât yapmış ve yeni talimatname dün en- cümenden çıkmıştır. Yeni talimatnameye göre otomobillerin rengi siyah ve koyu yeşil ve zırbları sarı olacaktır. Kabili istimal olan otomobiller — tebdil edilmiye- cektir. Halen sipariş edilmiş olup ta gelmek üzere olan otomobillerle boya ve tebdil müddetleri hakkında — yeni talimatnameye — otomobilcileri memnun | konmuştur. Pazar Ola Hasan B. Ve l edecek — maddeler | nun Zabıta Vak'aları İki Haydut Bir Süt- çüyü Soydu, Bir De Çocuk Yandı Sütçü Sabri ağa, sur hari- cinde mandıralardan süt top- lamya giderken Zihni ve Raif isminde iki kişi önüne çıkmış bir ara lâfa tutmuşlar, ve ani olarak tabancalarını çekip al aşeği etmişler. Haydutlar Sab- | kara mıntakası - Balıkesir #f ri ağanın kaplarını ve beygiri- ni alıp kaçmışlardır. Bir Çocuk Yandı Topanede Üçüncü sokakta oturan rençber Sabri ağanın 8 aylık oğlu Ali mangala dü- şerek — yanmıştır. Bacağına Bıçak Sapladı Kasımpaşada kazancı Salih isminde biri intihar için bıça- ğını bacağına saplamıştır. Se- bebi sinir buhranıdır. Lâleli Apartmanlarında Lâleli apartmanında oturan Nazif beyin evine giren bir şahis hizmetçi Fatma hanımı bıçakla göğsünden yaraladık- tan sonra manto, elbise ve saireyi çalarak kaçmiştır. İki Doktor Ara- sında İhtilâf Tevfik Salim Paşa ile dok- tor Hasan Kenan Bey arasın- da bir hastanın konsultasiyonu esnasında bir ihtilâf çıkmış ve ihtilâf Etibba haysiyet di- vanına aksetmiştir. Divan dün toplanmış, tahmin edildiğine göre her iki tarafı da barıştır- mıya karar vermiştir. Köy Posta Kutuları Bartın, ( Hususi) — | ara kaymakamlığı, kaza ve nahiye merkezlerinde köyler için birer posta kutusu tesisine teşebbüs etmiştir. Bu kutular, kasabanın muhtelif noktalarına konacak, köy muhtar veya bekçileri haftada iki defa gelip bu ku- tuları açarak muhteveyatlarını köylere götüreceklerdir, Bu karar köylüyü çok mem- Ahmet 3: Hasan B. — A... Bak tuz alacaktım, unuttum, ama zararı yok... Günün Tarih Spor Ziyarel Ankara Ve Balık€ İdmancıları Arasi Balıkesir, (Hususi) *” g Mayısta Ankaradan 30 ? bir sporcu kafilesi şel gelecek — futbol ve ali müsabakaları yapacaklardıf. Futbol ve atletizm mi kalarından başka tenis, ” let müsabakaları da y4f caktır. Ankaralı sporcular gün kacacaklardır. Maçlardan biri Ankara* lkesir şampiyonları, diğeti takası şampiyonları yapılacaktır. Bir Kasırga Tananarive, 12 (A.A) -j -| nion adasında Martin beşif'i yedisine kadar bir kasırga bü sürmüş, külliyetli zarar ve bti sebep olmuştur. Birçok kim#fl ölmüş veya yaralanmıştır. * ile muhaberat kesilmiştir. Fransız - Belçtka İttifak! Brüksel, 11 (AA) — Hark bütçesinin meb'usan mecli! müzakeresi esnasında M. D Fransız - Belçika askeri Hilüf doğru ve meşrüu bir sebebe tenit olduğunu ıspata çalışı İspanyada Fesat Te Paris, 12 (A.A) — Alnan © habere göre Jaca'da siyasi pusları kurtarmak maksadile pilmiş olan bir fesat meydana çıkarılmıştır. İranda Ticaret Inhisari Tahran, 12 (A.A) — ğ bükümete harici ticaret inbisi' | hakkım bahşeden kanun 1âyi” | sını kabul etmiştir. Ş İnanılmaz Kâr Nevyork, 12 ÇALAJ — * ban “Tobacck Campenyis senesine alt safi — temettüi (43,345,370) dolara baliğ oldu; ve bu miktarın mezkür kump*” yanın şimdiye kadar kaydetif' miş olduğu en yüksek miktif teşkil etmekte bulunduğunu V dirmektedir. Bombay Kongresindeli Bombay, 12 (A.A) — İrwin ile M. Gandi arasında ren akdolunan itilâfname D bince kongrecilere iade edil! olan binada bu sabah şid' heyecan, gürültü ve kar, n sahneleri hasıl olmuştur. Kof azası binayı resmen — teselii etmek üzere alay halinde gel leri zaman kongre gönüllül den — olup gönüllülerin ihtimallerinden — dolayı niyetsizlik hisseden (200) kişif | binayi işgal ederek - kızıl ba! çekmiş olduklarım görmüşleri” | Nihayet, — bunların — heyecatlf” | ? yatıştırılmıştır. 20 yaralı vafÜy — Şeker Fiatları i .- .unrrAnrouxze — AAA