1 Nisan 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

1 Nisan 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

sö p İl ka ——— A İA N DALGASI /(ro Her Mühim İşe Burnunu Sokan Bu Adamın Maksadı Ne İdi? Hakkı Mahfuzdur —114— Tamamen şifre ve rümuzdan | bir tecrübojldaba yapmaya baret olan bu mektubun ba- kiki manasına gelince: Rus İstanbuldan kaçan kaçmış. Şazlığı kite) ne on bin adet tü- lâzım olmuş. Bunların pibayaasile gizli bir surette Batma sevki lâzüm gelmiş... kı Âyni zamanda (Kafkas Rus tilâf komitesi) azasından da olan Joris, bu, on bin silâhin tedarik v3 Batuma sevki bu- Müsunu da deruhte etmiş. Bu içe leyi şifahen halletmek için yarı külfet ederek (Anvers)e kadar adam göndermiş. Bu up ta, bu meselenin cevabi iş, a, komisyonu o mahsus runda böylece bülbül gibi ve izah eden, doğrudan giy Joris Ef, cenapları idi. hiçlerie Efendi ki; Ermenilikle ir alâkası olmıyan bir Bek he ve Belçikalı bir anar- olduğu halde, mahza cans- » ruhunun yırtıcı ibtiraslarını dindirmek için, Kafkas ŞErme- glrinin kanlı 7 burunun sokmuş, tanbul Ça komitesi fahri azlığı) gelmiyormuş gibi, Kafkas iç ğlanda kan o döktürmek (Kafkas Rus ihtilâleileri ) itesine de müzahir olmüştu. kadar mühim oyunlara v bir adamın, çok mahir ki, aha çok, gayet ketum k Oyuncu olması lâzımgelir- hş Yl sarayının © sihir ve Jop ile malâmal olan havası ris EF. nin bütüm oyunlarını bozmuş, ve... tunçtan, demir- den, selikten, daha metin o'- 5 İüzimgelen bu beynelmilel | Somiteciyi adeta Cılız, zayıf VE geveze bir mektep Şocuğu haline koymuştu. Sultan Hamit, bu mektonla Jorisin. bu izahnamesini görür Yörmez, dühal (Rusya Devleti fahimesi) nin sefirine haber gön- dererek, (Muhibbi iadeli e ss1 Çar hazretleri) ni bu büyük tehlikeden haberdar etmekte veku vesile ile de (dos- tane bir cemile) göstermekte vakit ve ipa fevtetmedi. ir ucu da İngilizlere dakumuyordu. (Çar bemretler: ri ukaddas sinelerine çev- benek için) tedarikine teyeb- edilen bu silâhlar; İngiliz abrikalarında imal edilmiş ve yeri Londrada (bulunan kampanya tarafından te '” taraftan, bütün rüzgâr delikleri, altınlar ve pır- la kapıyan ve diğer Kafan, (Tazıya tut, tavşana yat) siyasetini tam yerinde Haya muvaffak olan Sultan İt, bu suretle Ermenileri, Hi ecnebi müzaheretinden birer tecrit etmişti. » Pütün ümitleri birer birer küç ikta sonra, en acı ba- Eş erle karşı karşıya kalan tay vi komiteleri; bir taraf diz, “a2iyeti ıslaha çalışırken yi Kaftan da bütün düm Kurtulan kurtulmuştu.. Fakat, ya, orada kalanlar. Bunlar ne olacaktı ?.. Ve sonra, Sultan Yazan : Ziya Şakir Hamidin (keyfe mayeşa) idare ettiği (Memaliki vesini şahane) sindeki milyonlarca Ermeniler.. Bunlar, acaba ne gibi feci akibetlerle karşılaşacaktı ?... (Arkası var) Almanya, Komünistlik Tehlikesi Var Mıdır? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Almanyada Komünistler Almanyada, Çekoslovakya- da ve Fransada mühim komü- nist fırkaları vardır. Bu fırka- lar demokrat zihniyetli sosya- listlerle o mücadele ( balinde- dirler, Fransada, sosyalistler bükü- mete iştirakten imtina ettikleri müddetçe, (komünistler kuv- vetli olamazlar. Bu sebeple komünist tahri- kâtının merkezi Almanyadır. Komünistler bütün kuvvetlerini Almanyada sarfederler. Al- manyanın mali felâket içinde bulunmasına o güvenerek, bu memleketin diğer memleketlere nisbetle (komünizme (daha yakın olduğuna kanidirler. Bu sebeple Alman amelesini elde etmek için her vasıtaya mü- racaat ederler. Alman komünistleri, dava- larım kazanmak için, âdeta milliyetçi olmuşlardır. En ziya- de muhalefet ettikleri şeyler den biri de harp borçları ve Versay muahedesidir. - Komünistlerin bu milliyet- perverane hareketi, Almanya- da Faşistlerin ortaya çıkmasına sebeviyet vermiştir. Almanya- nın, bu mali felâket zamanında senede iki milyar mark borç ödemiye mecbur olması, ko- münistlerin ekmeğine yağ sü- rüyordu. Geçen seneki inti- hayatta © komünistler (dört buçuk milyon rey aldılar. Bu- gün Rayiştagda (77) azaları vardır. Ve kuvvet itibarile mecliste üçüncü derecededirler. Alman komünistleri Alman- yanın barici siyasetine bücum ediyorlar. Almanyamn Rusyaya karşı Fransa ile birleşmek istediğini söylüyorlar. Komlnistlerin Kuvveti Fakat komlnistlerin aldık- ları dört buçuk milyon rey onların ORayiştag ( haricinde de kuvvetli olduklarım göster- mez. Komünistler meclis hari- cinde harekete geçmek İste- dikleri zaman halk onları takip etmez. Maden amelesini Tredünyon nizamlarına muhalif o olarak greve tabrik ettikleri zaman muvaffak olamazlar. İşsizleri açlık nümayişi yapmıya teşvik ettikleri halde mu ola- adılar, RE komünist fırkasına mensup olanların miktarı 120 bin kişidir. Alman hükümeti son senelerde olduğu kadar takik kalpler üzerinde | kuvvetli > kaldığı müddetçe, komünistler bir tehlike teşkil edemezler. Tehlike Nerede? Almanyada komünizin tehli- kssi 1919-1923 senelerinde vardı. Fakat bugün Almanya- daki en büyük tehlike, faşist tehlikesidir. Faşistler, memle- keti komünizm tehlikesinden kurtaracaklarını söyliyerek ken- dilerine kuvvet toplamıya ça- lışıyorlar. Ümit ederim ki, ko- münistler, bu adamlara, ken- dilerine hücum için silâh ver. miyeceklerdir. Aksi takdirde devlet kuvvetleri iki tarafı da ezmiye mecbur olacaktır. (İşte bugünkü idarei örfiye bunun ticesidir.) Bütün dünyanın menfcati, Almanyada komünizmin mutedil bir mevcudiyete sahip olmasın- dadır. Eğer Alman komünist- leri O kuvvetlenmezlerse, - ko- münistler dünyayı fethedemez- ler. Liman Şirketi Kâr Yapamamış 1 Baş tarafı 1 inci sayfada | lira kömür ve (165,204) lira tahmil ve tabliye ve (2060) lirada dalgıç masrafı vermiştir. Şirketin o sermayesi ( (500) bin liradır. Bir senelik yaptığı kârda (30,366) lira (66) kuruş” tur. Bu kârm (30) bin lirasım faize verecektir. Şirket (931) kârma ancak (366) lira (66) Şirket, hissedarlarına vere- bileceği bu yüzde altı kârıda bugün veremiyecek bir halde olduğu için idare meclisine dünkü toplantıda parası ol duğu zaman dağıtmak hakkı verilmiştir. Şirket sermayesini çoğalta- caktır. Hissedarların taahhüt- lerini biran evvel yerine ge- tirmeleri için dağıtılacak yüzde altı faizinin 25 liradan fazla olanlarınada para yerine tek- rar hisse senetleri verilecektir. Şirket İş bankasından hü- kümetin kefaletile aldığı 500 bin lira paranın 100 bin li- rasını geçen sene vermiş, 100 bin lirasında bu sene vere- cekti, Fakat bunu verememiş ve obankann O muvafakatını alarak gelecek seneye bırak- mıştır. # Şirket idaresi 1929 senesini gayri tabii bir sene olarak MBALA Müsabakamız DÜN on Posta'nın Bilmecesi Halledilen Bilmecemiz Ezeosacasun | Soldan sağa, yukardan aşağı: İstanbulun en kuvvetli, en temiz, ve en ucuz TELSİZ AHİZESİ | Galatada Osmanlı ban- kası sırasında Kuleli mağazada (İstediğiniz kolaylığı bulabilirsiniz. Kadıköy Süreyya sinemasında Moskuvalhı Kadın POLA NEGRİ Sözlü ve şarkılı filim kabuletmektedir. Çünkü o sere gümrük tarifesi dolayısile far- la idhalât yapılmıştır. 930 senesi hasılatı buna nazaran yüzde 40 noksandır. Şirket gördüğü işin (büyüklüğüne göre sermayesinin azlığını ile- yenin sermayesini 1,5 milyon Miraya ibliğ karan vermiş ve fakat bu karar henüz fili bir saha ya geçmemiştir. Şirketin Sermayesi Kimlerin? Şirketin 500 bin lirahk sermayesinden 370 bin Jirası hükümetin, -100 bin lirası Tahmil ve tahliye şirketinin 16 bin lirası elyevm tasfiye halinde bulunan Babri muz- melât şirketinin, 14 bin lıra- sı bususi eşbas ve memur- larındır, ÂYE Bu Sütunda Hergün Nakili; Server Bedi Dört Çocuk Anası . ii otuzunu yeni geç- mişti, fakat otuz arm otuz sekizinde görünüyordu; çocuk doğurmadan evvel, ger- in ve parlak (vücudundan dn gençlik alevi, bugün sönmüştü. Artık ne o ger- il re o parlaklık... Bakış- asrında meçhul istikbalin tatlı | ümütleri yerine dört çocuğun hergünkü O bayatma, ihtiyaçla- rına ve maruz kalabilecekleri tehlikelere dair duyduğu em dişelerin ağır gölgesi, Dört çocuk, a genç ve güzel ananın vfcuduna yapış" mış döt sülük gibi onun bö- tüu kuvvetlerini hergün biraz daha emiyorlardı. Kocası, bir gün, ondan bir çocuk daha istamişti. Bir beşinci. Kadın kıpkırmızı kesildi ve haykırmamak için dudaklarmı kemirdi. Vücudu bir (aş gibi sertleşecek kadar öfkeden ge- rilmişti. Nihayet kendini tuta- madı ve haykırdı: — Ne? Birtane dahamı? Bir çocuk dahamı? Hayır, Beyefendi, bu dört tanesi bile fi anlıyor musunuz, dört tanesi bile. Ben, size bu her çocuğu arzu ettiren gizli sebebi bilmiyor değilim. Bu çocuk- ların hakiki anaları kimdir, biliyor musunuz? Ben size söy- liyeyim : o kıskançlık! Bunlar, sizin kıskançlığınızın çocukla- rıdır. Beni kendinize malet- mek, beni eve kapamak, bana güneşi, insanları, sevincin kay- za yerleri, masum, fakat il eğlenceleri o göster- memek için. Beyefendi, siz, beni tabiatin bu tuzağına dü- şürdünüz. Bir çocuk daha mı? Emredersiniz | Damarlarında kalan son gençlik kanım da ona, beşinci bir çocuğa emzirmek için wi? ral isa venin senede çocuk... Birini dö; kendimi toplayıncıya fa bir yenisi daha... Ve aylar- ca haykırdıktan, çırpındıktan nihayet doğurduktan sonra çocuğun feryatları, çırpınm”- ları, hastalıkları... Bir çocuk daha mı? Teşek- kür ederim, Hayır... Ma'csa- dımz beni bu eve kapamık değil mi? Bana şu balıçeden başka tabiat parçası, şu hiz- metçilerden buşka insan yi'zü, şu gramofondav başka mu siki sesi, şu kaprun önün- den geçen neş'eli insan grup- kadınların hakkı olan eğlen- celerden hiçbirini istemiyeces ğim; fakat bir çocuk daha mi? oOHayırl o Dördüncüsünü doğuralı daha iki sene bile olmadı, bir çocuk daha öyle mi? Sinirli ve hırçın bir kahka- ha starak devam etti: — Ne ince bir hesap değil mi? Senelerce uykunuzu kaçı ran kıskançlığın size verdiği ne mükemmel fikir.. Aşkolsun.. Kadını kümesine bağlamak ve ondan hergün taze yumurta istemek... Harika! Bf., hele bir de ikiz doğursam ns par lak olur değil mi? Sevinçten çıldırırsınız, gözleriniz yaşarır, beni kucaklarsınız, o her va” ziyete hâkim, rahat, endişesiz erkek gururunu ve azametini gizliyen bir şefkatle ; “— Tebrik ederim Selme- cığım, fakat çok çektiniz, çok üzüldünüz... , Derseniz. Okadar. Sonra her sabah, tıraşmızı olur, ko- lonyamzı sürer, işinize gider, gece geç vakit gelir ve bu dört çocuğun bana ne çektir diğini bilmez, hatta dinlemek istemezsiniz. Bir çocuk daha öyl. mi? Ben bu çocuklurdan (daha çocuk, ben bu saf yavrular dan daha saf olemam Bunu aklınıza koyunuz. Gizli met reslerinize dha fazi- olmıyazağım, billâr ix<bk bular atarak: * — Gene mi yumurtiam seninki? Diyemiyecekler. o Anladınız mı Beyefendi, evmi kümeş halinden çıkarp bır insan yuvası haline getisnciye ke dört çocuğu insana benzetin- ciye kadar, umıya pay dos! pazdas! İşiuyor musu- nuz? paydos! Baro riyasetinden: EŞ EE YOR GE Aşağıda yazılı hususutın müzakeresi işin beyeti umumiyene, riye sürmektedir. Bunun için-| fevkalâde içtima davetine Karar verilmiş olduğundan 2 nisan de geçenlerde heyeti umumi- | 93! tarihine müsadif perşembe ve 25 nisan ©31 tarihine teşrifleri rica olumunr. RUZNAMEİ fevkalâde ictimaıda | müsadif cumartesi günleri sast İSis rüfekarın Baroyr MÜZAKERAT 2 nisan 931 içtimamın ruznamesi: EEE SAKA MN 5 MERA AMME 1 — 90 senesi hesabatna mütaallik raporların kıraati, 2 — Dahili nizamnamenin 4$inci maddesinin muvakkat fıkrası makamına kaim olmak Üzere tanzim edilen müzeyyel fıkranın müzakeresi, 25 nisan 931 içtimamın ruznamesi: MR mili | — Müddeti hitam bulan birinci ve ikinci reislerin intihaba 2 — Müddeti hitam bulan sekiz meclis azası yerine aza intibakı,