21 Nisan 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Nisan 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ÜÇ KADIN SALTANATI ||| Çok Korkunç Bir Kâbus, Yeni Padişahı Dehşetle Titretiyordu.. Lodosun rulmeti, şiddeti, gecenin kalplere (büsbütün 10 — —Tehlike,hasar filân yok ya — Merak etme evlâdım.. dehşet veriyordu. Nihayet gece | Ben varken hiç öyle şeyler yansı Ahırkapı önüne geldiler. Fakat buradaki nöbetçi gelen- lerin kim olduğunu bilmediği için mavunayı yaklaştırmadı. Buradan Sarayburnuna doğru gittiler.Mavuna yanaştı, İçinde- kiler bitap bir halde karaya ayak bastılar. Yeni padişah: — Aman, dedi, çok şükür ayağım karaya deydi. Bana bir yudum su bulun. Vakit gece yarısı ve Saray- burnu da tenha olduğu için su bulunamadı. Deniz suyu ile yüzünü yıkadı. Bilâhare bu yere bugünün hatırası olmak Özere bir çeşme yaptırıldı. Hasan Çavuşile buz mavuna- sının dümencisi Ahmet Hisar Sadrazam (Sokullu Mehmet Paşaya haber vermiye koş- tular. Sokullu derhal (Eli fenar tutar) birçok adamlarla koşa- rak istikbale geldi. Padişahın içindeki üzüntü Sadrazami (görünceye kadar devam etti. Hep: — Acaba ben gelmeden kardeşlerimden biri tahta çık- tamı? Endişesi kafasını bir kurt gibi. yiyordu. Sokullu mera- simle istikbale geldiği zaman bütün endişelerinin asılsız ol- duğunu görünce büyük bir sevince düştü. Hatta bu se- vinçle ( mevkiini unutarak Sadrazamın ellerine sarıldı. Sokullunun muhalefetine rağ- | men öptü. Beraber getirilen atlarla sa- raya hareket ettiler. Saray ka- pıları akşam grubile beraber kapanırdı. Padişah ikinci Seli- min öldüğünü kimse bilmediği için gelenlere kapıyı açmadılar. Nihayet Sadrazamın şiddetli müdahalesi ve meselenin izahı Üzerine kapılar açıldı. Vakit gece yarısım çok geçmiş oldu- ğu için sarayda herkes “uyu- muştu. Yalnız bir kişi uyumıyor ve bekliyordu.Bu da Valde Sultan Nurbanü idi. Hemen oğlunu karşıladı. Bir an içinde bütün harem ağaya kalktı. Murat telâşla annesine sor- du: olur mu. İşte sarayına geldin.. Daha ne diye endişe ediyor- sun, — Kardeşlerim neredeler? — Odalarında © uyuyorlar. Onlardan da (Şimdilik) bir tehlike yok. İstersen sabahı beklemeden tahtına bir kurul. Bu söz Muradı teskin etti ve sabahı beklemeden Üçüncü Murat ismi ile saltanat tahtına annesi, kuruldu ve ilk biatı da Sokullu, maiyeti ve sa- ray cariyeleri ettiler. Yeni Padişah için artık gö- rülecek mesele kalmamıştı. Fakat onun gözleri önünde korkunç bir kâbus gibi daima bir vesvese hayali dolaşıyordu. * Tahta kurulmuştu. Fakat ya onu bu çok özlediği saltanat sedirinden indirirler ve yerine kardeşlerinden larsa?.. Bu açtı: Dessas kadın derhal şu ce- vabı verdi: — Ne merak arslanım.. Sen sağ ol.. Bugü- ne bugün padişah sensin. Sal- tanatın ve zevkin için beş canın ne ehemmiyeti var. kuruntusunu (annesine Bu sözlerin manasını derhal anlıyan Üçüncü Murat: — Kardeşlerimi uyandırın.. Buraya gelsinler.. Kendilerini göreceğim! Dedi. Beş şehzade, üçüncü Mura- dın bu beş kardeşi uykularım dan ouyandırlarak (gözlerini oğuştura Oğuştura (Padişah Ağabeylerinin huzuruna çıka- rıldılar, Elini eteğini öptüler. (Habibi Üsküdari) nin ( mec- muai vefiyat ) isimli eserinde beş şehzadenin isimleri şu suretle yazılmıştır: o Cihangir, Mahmut, Mehmet, Mustafa, Abdullah. Bu beş şehzade huzurdan çıkacakları sırada padişah: Yandaki odada biraz bekleyiniz! (Sizlere verilecek emirlerim, söyliyecek sözlerim var, Dedi, Çocuklar yayi birini çıkarır. | ediyorsun | ! odada beklerken hemen cellâ- İ | “Zeratete, şikli SON POSTA da haber gönderildi. Pek az sonra gelen cellât beş biçare şehzadeyi birbiri arkasına boğdu. Bunların beşi de suçsuz ve günahsızdılar. Taht, etrafında cinayetler işle- ten bu ihtiras sediri, ikinci Selimin ölümünden sonra üçüncü Muradın geldi; e kadar tam gri Ve kalmıştı. (Arkası var) İkinci Takım Maçları - Başlıyor İsianbul Futbol Heyetinden: 7/5131 tarihinde ikinci takım m Kadıköy sahasında baş- ıyacaktır. me kulüpleri (o murahhaslarının 20-4-31 pazartesi akşamı saat 19 da mintaka merke lunmaları, murahha kulüplerin kuraya iştirak ettiril- miyeceği tebliğ olunur. Mezbahada İş Yok Mezbahada geçen senenin bugünlerinde iki bin hayvan kesildiği. halde son günlerde bu miktar 150 ye kadar inmiş- tir. Bazan mezbahada hiç kayvan kesilmediği de vaki olmaktadır. Resminizi Bize Gönderiniz, * * * Size Tabiatinizi Söyliyelim... Bize bir resim gönderirsenir, Tabi- | atinizi else söyliyebiliriz. Fakat İ derilecek resim tabii porda çıkarılmak llrımdır ki mütehassısımız, mütalensım- da hataya düşmesin. » Tabiatlerini öğrenmek ürere bire resim gönderen bir kısım karilerimiz hakkında mütehsasımmızın mütaleasım aşağıya yanıyoruz: * K. H. Bey: Hassas ve br yalperesttir. Maddi faatler üzerin- | de israr et-| © mekten ziyade | heyecana “ve hisse bitap eden o mevzu: | “Siları o mülâyim >) bulur ve tesi- “ rine tâbi olur, temayül eder, artistleri taklir etmek ister, sevgide macerayı . sever, şöh- ret ve ikbalden, temeddühten ve debbedeli bir hayattan haz-! zeder. * Menahem Halfon Efendi Mütereddit ve fazla o ihtiyat- kârdır. e Her- kese kolay iti- mat etmez, muhit ve mu- hatabının . za- rarlarından ken- dini fazla ko- rumak (ister ve bu ciheti tevehhüm eder. Menfaatleri. - den feragat edemez, ihmale temayül etmez. Başkalarınm işlerine müdahale etmekten, dedikodu yapmaktan içtinap eder. men | Tücettin Ef. Zekidir. viklere pa © mütehavvildir. Az söylemez, sakin ve kendi halinde Teş- uysal- değil İyiliklere | temayülü ld. “ildiği zaman teessir nefsine mahçup” “ve Menfaatlerini mez. ii * Saim Be sastır. Başka- olur. hasret- ışkan ve has- ;larına o minner Ş etmekten fazla ğ eüdişe (Oeder Büyüklüğü” se- ver, hakir gö- B ik iye taham- ül o edemez endisine ehemmiyet ve- rilmesini ister. makbul olmıyau menfaatler pe- şinde koşmaz. Kadınlara zâfı vardır. Sevgide maceraya mü- temayildir. * Resim gönderen ban karilerimiz, mütehassısımızın cevabı geciktiği için sabırsızlanıyor ve mektup göndererek fotoğrafilerinin akibetini öğrenmek ie tiyorlar, Bu fotoğrafiler intişar edecek" iz Ba hapurta Bre, alanalarını iü ederiz. Şimdiye kadar gösterilen filmlerin takdim edilee CHARLIE Birinci ve İkinci kür | lık gösterir, ka- | var- | Tenkit | Sinemalar Pek yakında KUTBU ve harikalarını GEORGES BANKROFT'un BİRİNCİ SÖZLÜ filmidir. ek yakında... sinemasındı Elâzizde Yeni Bazı Sanayi Hareketleri Var Elâziz, (Hususi) — Burada büyük harpten evvel mühim miktarda istihsal edilen pamuk ve ipek mahsulü sınai hare- ketlere de vesile vermiş, bir- kaç Fabrika tesis edilmişti. Şimdi yeniden yapılan bazı teşebbüşler neticesi olarak bu fabrikalar tekrar işlemiye baş- lamıştır. Ayrca milli sermaye ile bir de banka vücuda geti- rilmiştir. Bundan başka elek- trik ve su işlerini temin etmek üzere 40 sene müddetle bir de Anonim Şirket kurulmuştur. Şairler De Buhrandan Müşteki İstanbulda şiir piyasasında buhran vardır. Evvelleri şiirle- rinin herbirine ( 10) lira alan şairler şimdi şiirlerini (3) liraya kadar satmaktadırlar, Bir şair bu mesele hakkında şunları söylüyor: “— Dünyada büyük bir ik- tasadi buhran var; bu bubran- dan müteessir olan memleke- timize bu sene hariçten pek az para girdi; halk mecmua- lara para veremez oldu. Bazı mecmualar çıkmayınca şairler bir iki mecmuaya yazı satmak mecburiyetinde kaldılar. Şair çok, mecmua az olduğundan Fiatler düşüyor ve mutazarrır oluyoruz. Şehzadebaşı FERAH SİNEMADA Bu gece Kaçakçılar filmi kurbanı Salt B. müsameresi Komik Naşit B. - Şevki B.» Cevdet, Sezal, Karagöz Hüseyin Beylerle mem- leketimizin bilâmum san'stkâılarlarının Iştirikile büyük gala CHAPLIN'in “ AMİRAL BYRD refakatinde ziyaret edeceksiniz. | ları belediyeye geçmekti i de CENUBİ | ALKAZAR — Haydut Sarkan Dünyanın | Aaa — — Rebsin Tarat he? ga, ağ “öm e Belediyeye Ge Yeni belediye belediye ( sınırları bulunan mesire, harman çayır, mer'a, koruluk ve lıklarla denizden dele yerler, kale ve ça tarkedilmiş arsaları ve Dün Belediye reisi kamlarla, belediye şube dürlerine gönderdiği bir t8$4 bu gibi yerlerin edilerek hemen bir list€ 4 Düyunu Umumiye Bi mak O tasavvurundadır. geçenlerde (800) bin sigorta edilmiştir. Bins (4,5) milyon lira kıymet min edildiği halde bunu Mili bir müest raya satmak niyetindedir hususta Defterdarlık belediyeye istimzaç Fakat belediye henliz vap e va * “ilk irae , müsamerelerinden hiçbiri, Pariste Marişny tiyatı ŞEHİR IŞIKLARI, b eseri gibi muvaffakiyet görmemiş ve o derece heyecan tevlit etmemiştir. 25.000 kişi tahmin büyük bir halk kütlesi tesmaşakiranın efkârını anlamak özere tiyatro önünde bekliyordu. İtiş önü alınmak ve dağıtılmak için zabıta memurları ağlatıcı bombalarla techiz edilmiştir. gg sil — — a EA YT 7 RM Mİ A LA İN SN İNGİLİZLERİN YAKIN ŞARKTA CASUS TEŞKİLÂTI Yazan: Makenzie - Tahtı förün (o haline tamamen lâ- kayttım.. Atinaya gelir gelmez artistleri derhal bir otomobile bindirerek o pansi- yonlarına gönderdik, biz de otelimize döndük. Simpson der- hal odasına koşarak eşyasını topladı ve yirmi dakika sonra “İmujen,, e iltihak etmek üze- re tekrar Falerona dönüyor- du. Kendisile bir daha görüş” tevkife alınan. ş0- | No. 9 medim. Bana gelince, ben de mukadder hint yağın alıp öğle yemeğine kadar uyudum. 1915 senesi ağustosunda, Yunanistandaki vaziyeti anlı- yabilmek için birkaç sene evveline avdet ederek o vazi- yeti tevlit eden Balkan hadi- satının ufak bir tarihçesini yapmak zarureti vardır. Cihan harbı & esnasındaki şeklin ik sekreplerlnder biri | 1913 senesi eylülünün altınçı günü, Potestamda Kıral Kos- tantine Almanya İmperatoru tarafından OAlman Marğallığı rütbesi, Siyah kartal kordonu” | ve ikinci Naso piyade fırkası | fahri kumandanlığı verildiği gün tahaddüs etmiş sayıla! Bunun, bir hükümdarın di ğer bir hükümdara mutat ik tifattan başka siyasi bir ma- nası olmıyabilirdi. Fakat kı- ral Kostantinin, irat ettiği ve ozaman bütün Avrupa mat- buatında intişar eden teşek- | kür nutkunda müthiş bir pot kırdı, Son muharebelerdeki Yunan ordusunun muvaffakı- yetini Alman erkânı harbiye- Yunan ahvalinin (aldığı ilk | sinden öğrendiği harp usulle rine medyun olduğunu söyle- di. Hakikatte Yunan ordusu bir Fransız askeri ( heyeti marifetile ve Başvekil (OVeni- zelos tarafından yetiştirilmiş olduğundan bu sözler yalnız münasebetsiz değil, asılsız ve hem de hür O kabilinden idi. zelos olmasa idi, o zamanlar veliaht o bulunan (o Köostantin muharebenin en nazik bir za- manında Türklere karşı git- mekten © vazgeçip OManastıra hücum edecek ve Yunanlılar bem tefa- Veni- j Selâniği alamıyacaklardı. Fa- kat o zaman Venizelos derhal kıral Yorgiye bir telgraf çe- kerek Selânik alınmadığı tak- dirde, bundan veliahtın mes'ul | tutulacağını ve büyük oğlunun 1897 harbindeki (O hezimetini İ telâfi etmesi lüzumunu bildir- mişti. Bu suretle Kostantinin Ve- nizelosa karşı olan kini, kem disine iylik edilen bir adamın, iyilik eden: adama karşı olan kinidir ki bu da bazan pek müt- hiş olabilir. Harbı umumi esnasında , (o Yunanistandaki vaziyeti siyasiyeyi anlayabilmek için bu kini daima göz önünde bulundurmak lâzımdır. Potesdam nutkundan çok müteessir olan M. Venizelos derhal Atinaya avdet ederek Fransız sefirile görüşmüş ve kıralın nutkunun hiçbir kiymeti siyasiyesi olmadığını temin et- mişti, Bu bapta hükümet zetesi olan bir bent ralın refkatinde bir nazır o bulunmadığ Yunan siyaseti harici” kıralın sözlerinden m“ olamıyacağı ilân edildi: “Hestiya» | neşredii (159) uncu maddesine #ğ gönderilmesini bildirmişti” . Maliye vekâleti Düyusi mumiye binasını elinden S4 cek Yerler , Maamafih Kostantini" kundan, Almanlara mü İ edeceği o manası da pir edilemezdi. Belki siyasi raftarlık anlaşılabilirdi: bu nutkun asıl aaiki hık asasının Kostanti rindeki ( tesirde Tıpkı ilk mükâfatını mektep çocuğu gibi Hatta yaverlerinden 4 bir anlatmıştı. gün niknilnilki öilnilmmenilniknileini nr inin inin nm ilmen pr Taksitle de olsa (500) b”;