1 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

* Hergün Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- Mistir, » Şarkta Maarif Mektep Ve Talebe Ade- di Günden Güne Artıyor Dıyarıbekir, (Hususi) — Bu Tilâyet (O mıntakasında o gerek talebe, gerekse meklep ade- nde geçen seneye nazaran fazlalık vardır. Vilâyet mer- ile kazalarda mektep adedi (22) ve talebe adedi de (2100) dür. Yeniden birkaç ilkmektep açılacaktır. Bazı mektep- de şubeler açılmak z- tareti hâsıl olmuştur. Rasim Ali Bey Gazeteci Tıp Fakültesi hocalığından edildiği için (30) bin hk bir tazminat davası açan im Âli Bey davayı kaza Mirsa bir gazete çıkaracağını Möylemiştir. 4 (Seyahat Serbest Memleket dahilinde seyahatin İakyit edileceği hakkındaki ha- Derler tahakkuk etmiemiştir. £ Sahtekârlık ,Bir Memur Vergi Mak- buzlarını Çalmış.. Kozan, (Hususi) — Malmü- ğü memurlarından Sadi BE. bir cilt vergi makbuzu ile İF çilt ifraz teskeresini gün- ce yanında alıkoymuştur. Ciltlerin kaybolduğunu gö- ten Mal müdürü Raif B. der- hal tahkikata başlamış, bun- Sait Efendide olduğunu Meydana çıkarmıştır. Tahkikat neticesinde Sait Ü. nin bu makbuzlarla bir kim vergi parasını kendi ce- bing indirdiği, hatta İstanbul- bir Ermeni tacire gönderi- tilki kürkleri için kestiği Makbuzun parasını da zimme- ae geçir: anlaşılmıştır. Re n Meselelerindeni Gençlerimizi Ye- « tiştiren Ecnebi Müesseseler İBaş tarafı linci sayfada) * iki merkezde de cimnastik “Onları, duş vesaiti, spor ve €nce vasıtaları, konferans vene, kütüphane, ecnebi li- k dersleri, ve mubtelif oyun- vardır. Bunlardan maada eplere devam eden kim- Şocuklara kira ile verilen lar mevcuttur. a lu sayede Genç Hıristiyan- miyeti gece gündüz faa- te bulunan ve mütemadi- Türk gençlerine beynelmi- Ni, fikrini telkin eden mu- birer müessesedir. nç Hıristiyanlar Cemiyeti- bu muvaffakıyeti bizi en- ya düşürmek lâzımgeldiği ON POSTA, , bu çocuk- Nç yetiştiren bu mllesse- a galada etraflı tetkikat lüzumunu hissetmiştir. tlilkatımız peyderpey bu da neşredilecektir. | 1 — Bir midye, doğar, kabuğu içinde in hayatını bir kaya par- büyür, fakat bü gasının kenarında geçirir. Siz böyle yapmayınız. KADROLAR Vekâletlerde Hazırlıklar Devam Ediyor, Bazı Me- murluklar Kaldırıldı Ankara, 31 (Hususi) — Bü- tün Vekâletler memur kadro- larını ve tekaüt edileceklerin listelerini hazırlamak bususun- daki faaliyetlerinin en hararetli devresine girmiştir. Yarından itibaren tatbike başlanacak olan iki aylık mu- vakkat bütçe memur maaşla- rına tesir edecek değildir ve maaşlar 931 bütçesinin tatbik olunacağı ağustos bidayetine kadar eskisi gibi verilecektir. Son dakikada aldığım bir habere göre ( 30) seneliklerin tekaütlüklerine ait karar da o zaman tatbik edilecektir. Devlet dairelerinde yarından itibaren yapılacak değişiklikler daha ziyade müteferik bir şekilde ve ufak mikyasta' ola- caktır. Maliye vekâleti dün bütün vilâyetlere (o gönderdiği bir tamimde © vazifesi lâğvedilen memurlara açık maaşı verik mesini bildirdi. İstanbul Vilâyeti Dahilinde Memur Değişiklikleri Dün şehrimizdeki resmi da- tahkikat yaptık ve şunları öğrendik: Zat İşleri, Çatalca Müstah- İ kem Mevki Kumandanlığı ve İkhsadi Müessiseler Muh: i Mes'ullüklerinin © fağvedildiği dün Maliye Vekâletinden bil- dirilmiştir. Buralardan açıkta kalanlara açık maaşı verilecektir. Diğer taraftan vilâyet ve deferdarlık kadrolarında esaslı tebeddül olmıyacak, (o yalnız O yarından itberen vergi tahakkuk ve tahsil işleri kazalar mal mü- dürlüklerine geçecek, merkez- | deki memurlar buralara dağı" tılacaktır. Namzet memurlardan vazifeleri lâğvedilmiyenler | açığa çıka: rılmıyacaktır. Gümrükten on kadar me- murun açıkta kalacağı söyle- niyor. Tapuda bir avukatla üç hademe çıkarılacağı, ka- irelerde dastro fen heyeti kadrosunun ise yarıya indirileceği ileri üs löyor. Tahlisiye idaresinde bir | memur açıkta kalacaktır. Bu- rada tasarruf masraftan kesil- mek suretile yapılmıştır. ee İ Son Postanın Resimli Makalesi «*Ç * | ok Gezen Çok Bilir 3 — Çok 2 —Bir kablumbağa, dar bir muhit | e ai içinde dolaşır ve kabuğu içine çekilip kendi âleminde yaşamayı tercih eder. Siz bunu da yapmayınız. Nekadar Öğrenmiş olursunuz. yaşıyan değil, çok gezen çok bilir, İzin, görüşünürün artmasım, hayatını” zın manen uzamasın, İsterseniz geziniz ve görünüz. çok seyahat ederseniz okadar çok TELGRAF HABERLERİ İzmir Halk Fırkasında Şid- * * * detli o İhtilâflar Kaynaşıyor İzmir, (H. M) — Halk Fırkası erkânmın istifası umum! efkârda hayretle karşılandı. İstifanın sebebi tasrih edilmemiş olduğu için ortaya muhtelif tahminler atıldı. Fırka erkânı bugün toplanarak istifa meselesini müzakere ettiler. Fakat hiçbir netice çıkmadı. Firkadan salâhiyettar bir zat bana dedi ki: “Şimdiki heyeti idare adamları arasında fikir ihtilâf vardır. Şimdiye kadar İdare heyetinin verdiği her karar az bir ekseriyete istinat ettirilmiştir. Fikir ayrılığı eğer Ankarada fırkanın umum kâtipliğile yapılacak istişarede halledilmezse fırkanın İzmirdeki idare makinesi büyük tahavvüllere uğrıya- caktır. Eski fırkacılarla Serbes Fırkanın dağılmasından sonra fırkaya girenler arasında muhaklcak bir anlaşamamazlık vardır. Yeniler eskileri ekarte ederek fırkanın başına geçmek gayesini güdüyorlar. İtalyada Mahkümiyetler Roma, 30 (A.A) — Hususi mahkeme Milanolu on tacirin muhakemesini yapmıştır. Mah- keme bunlardan faşizm aleyh- tarlarına, reislik eden ikisini yirmi, diğer ikisini on ve birini altı sene ağır hapse mahküm etmiştir. Miralay Macia'nın Beyanatı Barcelone, 30 (A. A:) — Miralay Macia Elsol gazetesi mâharrirlerinden birine vaki 'beyanatında Katalonya hükü- metinin programından ve milli emellerinden © vazgeçmemekle beraber federal hükümet şek- lini ve tarzı idaresini kabul edeceğini söylemiştir. (İspanyaya alt diğer haberler $ inci sayiamızdadır.) Bir İstifa Viyana, 30 (A.A) — Adir| ye Nazırı M. Schurff istifa etmiştir. Bizans Sergisi Gecikti Pariste Luvr O müzesinde | beynelmilel bir Bizans Asar Atika sergisi açılacaktı. Biz de bu sergiye altı kiymetli eserle iştirak edecektik. Fakat dün Müzeler İdaresine O Paristen gönderilen birr telgrafta ser- ginin bir müddet için gecike- ceği obildirildiğinden eserler gönderilmemiştir. Hapisanede Cinayet İzmir, (H. M.) — Dün öğle vakti hapisanede kanlı bir bo- iu oldu. Boşnaklarla Öde- r arasında kavga çıktı. ) (4) seneye Boşnak lâmit (10) seneye mahküm Ödemişli Şevkiyi boynuna ka- ma saplıyarak öldürdü. Bunun- la hiddetini yenemiyen Hâmit Mehmet Emin isminde diğer bir mahkümu da yaraladı. ———————— . . . . İster İnan, İster Inanma! Halk Fırkası progrs- Fakat Maarif Vekâleti mında az para İle çok bütçesinde yapılan tasar- tahsil gayesinden bahse- | raf neticesinde bu sene dilmektedir. > | yeni mektep yapılmama- Maarif Vekâleti mem-| sna, ye mekteplere leyli lekette okuma çağında bulunan, fakat Yep talebe alınmamasına kar bulunamadığı için tahsilsiz | ar verilmiştir; kalan yedi yüz bin ço: | (Bu kararın, Vekâlet ve cuğu okutmak için daha | Fırkaca ilân edilen prog geniş bir programla çalı- | ramla tezat teşkil etme- şacağını söylemektedir. £ | diğine, artık; mahküm İster İnan, İster İnanma! | TEHDİT. İ ia (Bir Nahiye Müdürü, Sulh Hâkimine Tabanca Çek- ti, Öldürmek İstedi İzmir, (H.M) — Akhisarın Mermere nahiye müdürü aley- bine Mermere köylülerinden bi- ri bir dava ikame etti. Sulh hâkimliği oderhal (o tahkikata başladı. Nahiye müdürü Fuat B. kendisinden mevki itibarile ufak bir memurun kendi hakkında takibat yapamıyacağını söyli- yerek buna mani olmak istedi. Sulh hâkimi Mehmet Bey kulak asmadan tahkikatı bi- Girdi. Salâhiyet meselesinden bu iki idarecinin arası açıldı. Bundan hiddetlenen * nahiye müdürü Fuat B., iddiaya gö- re, tabancasını alarak hâkim Mehmet Beyin (makamına gitmiş ve hâkimi ölümle tehdit etmiştir. Mehmet B. hayatını zor kurtararak Akhi- sara kaçmış. Oradan Dahiliye ve Adliye Vekâletlerini de telgrafla ha- berdar etmiş. Dahiliye Vekâleti Manisa © vilâyet tahkikat yapmasını bildirdi. Manisa va- isi Fuat B. bugün Akhisara giderek (o tahkikata © başladı. Hadise ehemmiyetlidir. Bir Çete Hududu Geçtikten Son- ra Tevkif Edildi Edirne; (Has) dumuzu pas uz geçen on kişinin Bulgaristanda çetecilik ettikleri anlaşılmış ve bünlar- dan Ali, Şükrü, Ahmet ve di- ger bir şahıs tevkif edilmişler- dir. Diğerleri de aranmaktadır. Ayrca taharriyat (yapılarak ziraat çiftliği civarında topra- ğa gömdükleri silâhlarıda ele geçirilmiştir. Danimarkalı Şair Şehrimizde Danimarkanın maruf şairle- rinden Mösdö Emil Bennelyche ile Fen mektebi müdürü dok- tor (Eperson) (hususi bir otc- mobille şehrimize gelmiş ve Ankaraya (o gitmişlerdir. zevat Türk inkılâbını mahallen tetkik etmek üzere Türkiyeye geldiklerini söylemişlerdir. Esat Toptani Paşa Bir zamanlar OArnavutlukta hükümet reisliği yapan ve sonra öldürülen Esat Toptani paşanın varisleri şehrimiz üçüncü ceza mahkemesinde zevcesi aleyhine bir buçuk milyonluk bir dava açmışlardir. Hudu- ; Sayfa 3 | Sözün Kısası Nar e Diyeyim? Bilmem ki... ... Selâmi B, bana karşı “Hele sen susl,, , kumandı sile büyücek bir fıkra yazdıv beni yeni harf aleyhtarlığilı nara atmakla, irticala itham ett Bu kadarla da kalmadı d beni yeni harflere karşı borçl çıkardı: Selâmi Beyden öğ rendim ki beni bu memleketti okur yazarlardan birkaç kiş tanıyan varsa, bu İsmimi esk harflerden ziyade yenilerini borçlu imişim. Diyor ki: “Siz ilk yeni harflerle alfabe, kıraat yazmak fırsatını kaçırmas miş bir muharrirsiniz. Arap harf- leri zamanında şöylece tanınmış isminiz harf inkilâbindan sonra şöhretini yapmıya başladı. Arap harflerile yazdığınız. eserleriniz Işportaya düştüğü halde o yeni harflerle çıkan kitaplarınız revaç- tadır. Arap harfleri zamanında manasız bir mizah gazetesinde kalem çalarken, bugün, yevmi, siyasi bir gazetede köşe ve yer tuttunuz. ,, Yeni harflerin mecmua ve kitap satışım azalttığını ille iddia eden muharrir ben deği- | lim. Bunu yüksek sesle söyl yenler pek çok oldu: Evvelâ islatistikler, sonra birçok tabi- lerve en sonra da şu bizim dil encümeni azaları. Hatta yevmi bir sabah gazetesinin açtığı ankete cevap veren ol- dukça maruf bir dil encümeni azası, bir meb'us, bir romancı aynen şu sörleri söyledi: “Ye- ni harflerden beklediğimiz ne- tice hâsıl olmamıştır., O ga- zete de bu sözleri başlık yaptı. Yeni harflerin iyice umumileş- memesine (o teessilf (etmekle mürteci olmak arasında pek çok fark vardır. Bana gelince, sayısı yüz cilde yakın kitabım, edebi makalelerim ve münakaşalarım, hep eski harfler zamanında çıktı. Yeni harfler zamanında intişar eden birkaç yazımla iki küçük Ooromanım, o edebiyat bagajım içinde bir el çantasını bile doldurmaz. Arap harfleri zamanında birkaç kere basılan kitapların vardır, yeni harfler zamanında hiç bir eserim “zaten buda iki taneden ibarettir- İki defa basılmadı. Arap harflerile basılan “ki- * taplarımın işportaya düştüğü de yanlıştır. Bilâkis, meselâ, tabilm Semih Lütfi Bey, o plarima yüzde elli zam et- miştir. İşportada hamı müste- arla yazılmış bir iki kitabım, Selâmi İzzet Beyin imzalı eser- lerile beraber satılıyor. Eğer bana tariz eden o ya- n “ Akşam , gibi eski ve maruf bir gazetede yer bul masaydı, Selâmi Beye cevap vermek ve kendimden bahset- mek gibi iki hatayı birden işlemezdim. “ Hele sen sus! ,, başlığile bana hitap edenlere cevap vermiyecek kadar heya- mola edebiyatından tiksinirim. Fakat sineğin mide bulandır- mak hususundaki (iktidarını teslim etmemek mümkün değil, İhtiyat Zabitlerinin Yoklamaları İbtiyat zabitlerinin 931 yok- lamaları 1 haziran 931 tarihin- de başlıyarak 30 haziran 931 tarihinde (O hitam (bulacaktır. Bilcümle ihtiyat ozabitanmın şubelerine müracaatle kayıtle- rin) yaptırmaları.