16 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Hazıran Varidat Hergün | Son Postanın Resimli Makalesi o» İki Liranın Sureti Sarfı * M. ZEKERİYA Hükümet, uzun tetkiklerden Ve bugünkü iktisadi bubranm kap ettirdiği tasarrufları yap- tıkta sonra, Büyük Millet Meclisine, 204 milyonluk bir bütçe verdi, Geçen seneki ye nisbetle bu seneki 18 milyon liralık bir tasarruf yapılıyordu. Meclise verilen 931 senesi bütçe lâyihasında 1928 ve 1929 *eneleri varidatı nazarı dikka- te almarak bu seneki varidat yekünu tesbit ediliyor ve mü- tevazin bir bütçe yapıldığı iriliyordu. Hükümet 18 milyonluk ta- tarufu yaparken şu esaslara "ayet ettiğini söylüyordu: © “ Tasarrufumuzu, iaşe ucuz- luğunun verdiği müsaadelere, besabı — kat'ilerin gösterdiği tahsisat imhalarına, artık ifa- Mana mahal kalmıyan muvakkat hizmetlerin ilgasına, harcırah, Mefruşat, bina inşaatı gibi hiz- Metlere ve nihayet memleketin İktisadi hayatının takati hari “inde olduğu, iktisadi nizamı- Muzı bozacağı tahakkuk eden Osmanlı borçları o tahsisatına istinat ettiriyoruz. » Hükümet bir taraftan da Yergilerde tadilât yapacağını Ve bunun için de ayrıca ka- Bunlar teklif edileceğini bil dirdi. Encümen vergilerde yapıla- tak tadilâtın bütçenin varidat faslında on milyonluk bir açık Yücuda getireceğini tesbit etti, Ve tabii bütçede 10 milyon lira daha tasarruf lüzumunu İleri sürdü. Bu suretle bütçe 194 milyona indi. * Bütçe Encümeni bu varida- tn da temin edilebileceğinden *min görünmüyordu. Binaen- aleyh varidatı evvelâ 189, son- ta 180 milyon lira tahmin etti. tahmine göre bütçenin Masraf kısmında da tenzilât Yapmak lüzumu hissedildi. Bu lüzum karşısında bhü- kümet te, Bütçe Encümeni şaşırdı. Çünkü hükümet bütçede yüzde on nisbetinde bir tasarruf teklif etmişti. Hal- buki Bütçe Encümeni bu ta- arruf miktarını yüzde yirmiye Şıkarmıştı. Şimdi bütün gayretler bu Açık karşısında tasarruf yapı bilecek © noktaları bulmıya Mrfedilmektedir. * ., Fakat bütün bu tereddütle- İn, bütün bu keşmekeşin or- âya çıkardığı bir hakikat dır Demek ki hükümet bütçede milyonluk varidat tasav- Yür edereken yanlış rakam- ara istinat etmiştir. Demek ki bütçe hâlâ keyfi takamlarla yapılmaktadır. Demek ki bütçemizin vari- dat miktarı hâlâ fenni bir *kilde tesbit edilmiş değildir. Tıp Fakültesinde Tip Fakültesi Devlet şurası- Vin Rasim Âli Bey hakkında nd p dün cevabını Nasıl Mütemadiyen | Değişiyor? İ 1 — Elinizi cebinize attınız. İs paranız var. Bunu harcıyabilirsiniz. YENİ TEDBİRLER | Bütçede Tasarruf Ne Suretle Yapılacak? Ankara, 15 (Hususi) — Ve- rilen malümata göre 931 büt- çesinde varidatta milyon ka: eksiklik ii Bu sebeple Bütçe Enelimeni yeni tasarruf çareleri aramaktadır. Azadan bazıları kadrolarda i — memurlar (adedinin azaltılması fikrini ileri sür- mektedir. Tekaütlük meselesinde En- cümen mecburi tekağtlük usu- lünün kabulünü muvafık bul mamakta, bunu her memurun arzusuna bırakmak istemekte- dir. Encümenin, hükümetin ha- zırladığı kadroları ufak tadi- lâtla kabulu muhtemeldir. Bunlardan başka bütçeye ih- tiyat olarak konulan tahsisatın ilgası, oelyevm münhal olan bazı memurlukların Baremde- ki derecelerinin tenzili lüzum- lu görülmektedir. Adanada Bir intihar Adana, (Hususi ) — Ahmet isminde 24 yaşlarında bir amele Okarısile geçinemediği için kendisini odasının tava- nma asmış, ölmüştür. Fazılet Mükâfatı Sait, Faik Beylerle Kublâya Verildi Maarif fazilet mükâfatı yük- sek zümreden Fen müderrisi Sait beye, orta zümreden İs- tanbul lisesi muallimierinden Faik beye, ilk zümreden de şehit Kublâya verilmiştir. Kub- lây beye ayrılan parayı oğlu alacaktır. Musakkafat | Tahriri Anadoluda işlerini bitiren Musakkafat tahrir (heyetleri buraya gelmektedirler. Maliye Vekâleti İstanbul musakkafatı- nın çabuk tahrir edilmesini bildirmiştir. 2500 Kahve Fakat Ancak 700 Tanesi Kaydedilmiş Istanbulda (2500) kadar kah- vehane vardır. Bunlardan yal- nız (700) kadarı cemiyete kaydedilmiştir. | Cüzdan de- iştirme müddeti 15 haziranda | biteceği için cemiyet cüzdan ve fiş doldurmak için hariçten adamlar bulmuştur. Diğer ce- miyetler de azalarına benüz cüzdanlarını dağıtamamıştır. Dün bazı cemiyetler Beledi- yeye müracaat ederek müdde- tin uzatılmasını istemişlerdir. istediğiniz SON POSTA Eki lira faz- gibi adam olursunuz. 2 — Bunun bir lirasımı saklar, bir lira «ile eğlenirseniz muktesit ve havai bir 3 — Bunun bir lirasını saklar ve diğer bir lirasile kitap alırsanız muktesit ve mü- nevver, yani tam adam olursunuz. Firarilerin Saklandığı Yer x * * Muhasara Altına Alındı. Manisa, 15 (Aceledir. H. M.) — Firar hadisesini yakından tetkik ettim, Gördüğüm şudur: Delinen duvar altıncı ferhanededir. Hapisanenin bu kıs- min zayıf bulan ve bu kısmın kolaylıkla delinebileceğini düşünen evvelâ, şakavet hadisesinden dolayı 16 sene hap- se mahküm Manisalı İbrahim, Kürt Ali ve Balaylı Meh- met olmuştur. Bu üç haydut fikirlerini diğer hapisane arkadaşlarına açmışlar ve onların da yardımını temin ettikten sonra (15) metrelik bir tünel kazmişlardir. Mahkümlar kaçtıkları anlaşıldıktan sonra takibe çıkan möfrezeler Salihlili İzzet ile (16)senelik mahkümlardan Yörüğü, (Korpiç ) çukuru adını taşıyan mevkide görmüşler ve yaka- lamışlardır. Diğer müfrezelerden biri de Gediz istikametinde üç kişinin kayıkla karşıya geçmek istediklerini haber almışlar va takip- lerine koşmuşlardır. Üç firarinin kayık bulamadıkları ve yü- zerek karşıya geçtikleri ve Hilsırcı mıntakasında saklandıkları anlaşılmıştır. Bu mıntaka muhasara altına alınmıştır. s0. Ibraim Tali B. Ankara, 15 (H. M)— Birinci Umumi Müfettiş İbra- him Tali B. dün buraya gele- rek Dahiliye Vekilile görüştü. Yakında İstanbula gidecektir. Mezarlıklar Talimatnamesi Mezarlıklar © nizamnamesi Devlet Şürasından çıkınıştır. Ankarada bulunan belediye reisi Muhittin Bey nizamname- yi beraberinde (getirecektir. Nizamname geldikten sonra mezarlıklar meselesi tetkik edilecektir. Fransız Kabinesi Paris, 18 (A. A.) — Baş- vekil M. Laval, Reisicümhur M. Doumere kabinenin istifa- sını takdim etmiştir. M. Dou- mer Başvekâlette kalmasını M. Lavaldan rica etmiştir. Binaenaleyh bütün nazırlar ve müsteşarlar mevkilerinde kal- mışlardır. Üsküdar Tramvayları Üsküdar Tramvay (şirketi Evkafa olan borcunu taksitler- le verecektir. Şirketin her se- ne (45) bin lira kadar zarar gördüğü kaydedilmektedir. . . * . Ister Inan, İster Inanma! Beş altı ay evvel İzmir de çıkan “ Yeni Asır, refikimiz (o bazı köylerde tetkikat © yaptırmış oOve köylülerin açlıktan musta- rip olduğunu, ahlat yedik- lerini kaydetmişti. Bu neşriyat o vakit Millet Meclisinde İstizahı mucip olmuş ve alâkadar Vekil bu neşriyatı tekzip etmişti. Dün gelen İzmir gaze- telerinde şu haberi oku- duk: l | i Müddeiumuminin sözleri: “— Yeni Asır gazete- sinde ( Ahlat) yenildiği hakkında yazılan yazılar- dan dolayı müdürü mes'ul Abdurrahman Şeref Bey bakkında cereyan eden muhakeme neticesinde gazete neşriyatının doğru- luğu şahadetle sabit oldu- undan heraetini isterim, edi. Artık Vekillerin Mec- liste verdikleri bazı iza- hatın doğruluğuna, İster İnan, İster İnanma! BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ SON DAKİKA HALEPTE HADİSE Şoförler Grev Yaptı Müsademeler Oldu Halep, 15 (HM) — Bura da şoförler kazanç vergisine tabi tutulmalarına itiraz ettiler, grev yaptılar. Polis ile arala- rmda müsademe oldu. İki şoför öldü. Yüz şoför tevkif edildi. Devlet Bankası Müdürü Şehrimize gelen Devlet ban- kası umumi müdürü Salâhattin B. bankanın en kısa bir 2a- manda faaliyet geçeceğin söy- lemiştir. Orta Tahsil Programı Temmuz ortalarında Anka- rada aktedilecek olan orta mektep ve lise müdürleri kongresinde lise ve orta mek- tep programlari tetkik edile- cek, bazı tadilât yapılecaktır. Bütün Mevkuflar Firar Ettiler ( Baş tarafı 1 inci sayfada) yanlarının geçenlerde azledil- miş ve yerine gelenlerin de he- nüz acemilik saikasile uykuya dalmış (olmaları (o sebebiyet vermiştir. Mevkufların kaçtıkları an- cak sabahleyin saat altıda an- laşılmış ve derhal OMüddei umumilik ile Vali ve Jandarma kumandanlığı haberdar edil miştir, Vali, oMüddetumumt © ve Jandarma kumandanı hâdiseyi haber alir almaz derhal ha- pishaneye gelerek tahkikata başlamışlar ve aynı zamanda da Manisaya civar bütün Vilâ- yetlere telgraf çekmişler ve bir taraftan da Manisadan muhtelif o istikametlere takip müfrezeleri çıkarmışlardır. Bu müfrezelerin en mühimleri Ak- hisar, Kasaba ve İzmir dağla- rinde ( taharriyata (o başlamış- lardır, Manisanın etraf kazaların- da alınan tertibat da çok sr Kadır. O derecedeki yollardan bir kuşun uçmasına bile mü- saade olunamıyor, denilmek- tedir. Bu tegrafı aldığınız daki- kada İzmirden tahrik edilmiş olan jandarma müfrezeleri de Manisada müfrezelerine iltihak etmiş olacaklardır. Sözün Kısası * Münderecalımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. İntihabat Dedi- kodusu Bitmedi (Baş tarafı 1 inci sayfada) rey vermemiş olmaları burada dedikodu uyandırdı ve Medis koridorlarında münakaşayı mu- cip oldu. Ağızdan ağıza dolaşan söz- lere inanmak lâzım gelirse: Alâattin B. evvelce İstanbul Valisi Muhittin Beyin aleyhinde yazı yazmış; bu sebeple araları açılmış, Halk Fırkası Alâattin Beyi namzet gösterdiği zaman Mubittin B, müteessir olmuş, müntehibi saniler arasında Alâ- attin B. aleyhinde propaganda * yapmış, hatta intihap yerine Alâattin Beyin aleyhine bir de dosya götürmüş ve bu çalışma neticesinde müntehibisanilerin yarısını kazanmış... Şimdi de- niliyor ki: — Muhittin beyin Alâettin beye karşı şahsi iğbirarı ola- bilir, Fakat Fırka Kâtibi umu- miliğinin gösterdiği bir nam- zede karşı bu şekilde cephe alması Fırka disipilinine mu haliftr. Ve Muhittin B. Anka- raya sırf bu mesele dolayısile davet edilmiştir. Yine deveran eden rivayet- lere bakılırsa: Muhittin beyin verdiği iza- hat Fırkayı tatmin etmemiştir. Bunun üzerine Cevdet Kerim B. buraya çağırılmış ve hâdise hakkında mütalâası alınmıştır. Neticede Muhittin beyin Am karada sempatiyi kaybettiği iddia ei u Bu rivayetleri | yazdıktan sonra şunu da kaydedelim: Burada Muhittin beyi yakın dan bilenler, böyle bir hare- kette bulunmuş olmasına ibti- mal, vermemektedirler. C. Kerim B. Ne Diyor? Ankara, 15 (H.M) — Al&- attin Cemil Beyin intihabı me- selesi için buraya çağırılan İstanbul Halk Fırkası Reisi Cevdet Kerim B.le konuştum. Bana şunları söyledi: “ — Vali Muhiddin Beyin Fırka namzedi olan Alâattin Cemil B. aleyhine bir vaziyet aldığı doğru değildir. Valinin menfaati de böyle bir harekete mugayirdir.,, Ben sordum: — O halde Fırkanın nam- zedi olan Alâattin Cemil Bey niçin bu kadar az bir ekseri- yetle seçildi? “ — Bu, Valinin tesiri ile olmamıştır. Alâattin Cemil B. İstanbulda muhtelif yerlerde, muhtelif işlerde bulunmuştur. Tabii kendisini sevenler ve sevmiyenler vardır. Bu itibarla az rey almıştır. Öğrendiğime göre Alâattin Cemil Bey vaziyetten mütces- sirdir. Cevdet Kerim Bey bu hususta Fırkada izahat verdi. At, VER. —— — İş Arıyor Musunuz? Gazetemizin ucuz ve küçük ilânlarından isti- fade ediniz. 25 kuruş sizi işsizlikten (o kurtar- abilir. 16 kelimelik bir SON POSTA